علائم اختصاری آزمایش خون
خانه
مقالات
علائم اختصاری آزمایش خون

علائم اختصاری آزمایش خون

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
علائم اختصاری مختلف در آزمایش خون نشانه چیست؟
اگر آزمایش خون داده‌اید و می‌خواهید کمی از خواندن نتیجه تست سر در بیاورید، لازم است تا با مفهوم شاخص‌های آن آشنا شوید. آزمایشات خون برای بررسی بیماری‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هومکا برای آشنایی شما با این پارامترها، مقاله زیر را گردآوری کرده است. در این مقاله سعی شده است، شاخص‌های آزمایش خون به طور جامع گردآوری شود.
این مطالب با تایید دکتر آهنگری منتشر شده است.

اگر از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کرده‌اید و به دنبال تفسیر نتیجه آزمایش خود هستید، بهتر است بدانید که تمامی علائم اختصاری آزمایش خون در ادامه توضیح داده شده‌اند. اگر فاکتوری در آزمایش خون شما در محدوده غیر طبیعی قرار داشته باشد، می‌تواند نشان‌دهنده یک ناراحتی خفیف یا حتی یک بیماری خطرناک باشد. از این رو دانستن این که آن فاکتور چیست می‌تواند خیال شما را تا حد زیادی از این بابت راحت کند. اگر قصد خواندن جواب آزمایش خون خود را دارید، ادامه مطالب را دنبال نمایید. همچنین راهنمای تفسیر هر فاکتور در مقاله مربوط به آن فاکتور آمده است، که با کلیک بر روی لینک آورده شده در هر فاکتور می‌توانید به آن مقاله رجوع کنید.

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با  علائم اختصاری آزمایش خون تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

 

علائم اختصاری مختلف در نتیجه آزمایش خون 

آزمایش CBC چیست؟ 

نام کامل: Complete Blood Count

توضیحات: از آزمایش CBC به عنوان تست شمارش کامل خون یاد می‎‌شود. در طی آن ۱۰ مولفه اصلی خون مورد بررسی قرار می‎‌گیرند. از جمله مولفه‎‌های رایج می‌‎توان به گلبول‌‎های قرمز، سفید و پلاکت‌‎ها اشاره کرد.

نام‌های دیگر: CBC with diff, Hemogram

بیایید در مورد این آزمایش نگاهی به سایت Mayo Clinic  داشته باشیم:

آزمایش شمارش کامل خون یک تست رایج است که به دلایل زیر می‌تواند تجویز شود:

بررسی سلامت کلی بدن. پزشک ممکن است این تست را به عنوان چکاپ تجویز کند. استفاده از این تست برای غربالگری انواع اختلالات مانند کم خونی یا سرطان خون نیز رایج است.
اگر احساس ضعف، خستگی، تب، التهاب، کبودی یا خونریزی داشته باشید، پزشک برای بررسی وضعیت سلامتی شما این آزمایش را تجویز می‌کند.  
بررسی وضعیت پزشکی خاص. اگر دچار اختلال خونی شده باشید انجام این تست به شما توصیه می‌شود. 
بررسی وضعیت درمان. با استفاده از این تست میزان تاثیرگذاری داروها بررسی خواهد شد. 

برای درخواست آزمایش در منزل می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Hb در آزمایش خون چیست؟

نام کامل: Hemoglobin

توضیحات: Hb در آزمایش خون  همان آزمایش هموگلوبین است. با استفاده از آن شدت و میزان آنمی (کم خونی) تشخیص داده می‎‌‌شود. با بررسی این آزمایش، روند درمان بیماری نیز بررسی خواهد شد. چنانچه بیمار به  انتقال خون نیاز داشته باشد، انجام  این  آزمایش از سوی پزشک تجویز  خواهد شد. اگر نسخه آزمایش Hb یا هر آزمایش دیگری را دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

HCT در آزمایش خون چیست؟ 

نام کامل: Hematocrit

توضیحات: HCT در آزمایش خون چیست؟ در این تست، میزان گلبول‎‌های قرمز خون در حجم کل خون بررسی خواهد شد. این آزمایش به تشخیص بیماری‎‌های زیر کمک می‎‌کند: سوء تغذیه، کم خونی، سرطان خون و کاهش میزان آب بدن. 

علائم اختصاری آزمایش خون

 

WBC در آزمایش خون به چه معناست؟‌

نام کامل: White Blood Cells

توضیحات: آزمایش WBC مربوط به شمارش گلبول‎‌های سفید خون است. به گلبول‎‌های سفید لکوسیت نیز گفته می‎‌شود. آن‌ها یکی از مهم‌ترین اجزاء سیستم ایمنی بدن به‎‌شمار می‎‌روند. در تست‎‌های آزمایشگاهی پنج نوع از انواع گلبول‎‌های سفید مورد بررسی قرار می‎‌گیرند:

  • مونوسیت‎‌ها
  •  لنفوسیت‌ها
  •  ائوزینوفیل‎‌ها
  • نوتروفیل‎‌ها
  •  بازوفیل‎‌ها.

بیایید راجع به این آزمایش در سایت Health Line مروری داشته باشیم:

آزمایش شمارش گلبول‌های سفید (WBC) تستی است که تعداد گلبول‌های سفید خون را مورد بررسی قرار می‌دهد. این آزمایش زیر مجموعه تست (CBC)  است.

خون دارای انواع مختلفی از گلبول‌های سفید است و هر کدام از آنها حجم معینی دارند. گاهی اوقات به دلیل شرایط خاص مانند بیماری میزان آنها از حد طبیعی خارج می‌شود. 

این آزمایش می‌تواند عفونت‌های مخفی در بدن،‌ بیماری‌های خود ایمنی، اختلالات خونی و نقص سیستم ایمنی را تشخیص دهد. پزشکان با استفاده از این آزمایش تأثیر شیمی درمانی یا پرتودرمانی را در بیماران بررسی می‌کنند. 

اگر قصد تفسیر آزمایش خون در منزل را دارید، بر روی بنر زیر کلیک کنید.

تفسیر آزمایش

 

MCHC در آزمایش خون چیست؟

نام کامل: Mean Corpuscular Hemoglobin Concentration

توضیحات: MCHC در آزمایش خون، شاخص میانگین وزن هموگلوبین نسبت به حجم گلبول‎‌های قرمز خون است. این آزمایش برای تشخیص آنمی تجویز خواهد شد. 

MCV در آزمایش خون چه مفهمومی دارد؟ 

نام کامل: Mean Corposcular Volume

توضیحات: این تست به حجم متوسط هموگلوبین خون اشاره دارد. پایین بودن این شاخص می‎‌تواند نشانه‌‎ای از فقر آهن باشد. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با این آزمایش، به مقاله آزمایش MCV مراجعه کنید.

علائم اختصاری آزمایش خون

 

MCH در آزمایش خون به چه معناست؟ 

نام کامل: Mean Corpuscular Hemoglobin

توضیحات: در این تست میزان غلظت خون بررسی می‎‌شود. منظور از MCH، میزان متوسط هموگلوبین در گلبول قرمز است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در رابطه با این آزمایش، به مقاله آزمایش MCH مراجعه نمایید. اگر میزان MCH در آزمایش خون شما نرمال نیست و می‌خواهید بدون مراجعه به مطب پزشک تفسیر آزمایش خود را بدانید، کلیک کنید!

RBC در آزمایش خون یعنی چه؟

نام کامل: RED Blood Cells

توضیحات: RBC در آزمایش خون به تعداد گلبول‎‌های قرمز خون اشاره دارد. 

 PLT در آزمایش خون چیست؟ 

نام کامل: PLATELET

توضیحات: آزمایش PLT مربوط به پلاکت‌‎های خون است و در موارد زیر تجویز می‎‌شود:

زمانی که در بدن کبودی‎‌های غیر قابل توجیه وجود دارد، فرد به دفعات و بدون دلیل خاصی خون دماغ می‎شود، محل زخم یا بریدگی به سختی ترمیم می‎‌شود، وجود خون در سیستم گوارش، خونریزی شدید در سیکل قاعدگی، بروز بثورات پوستی قرمز مانند پورپورا و پتشیا.    

تمام فاکتورهای آزمایش خون که در بالا ذکر شدند جزئی از آزمایش CBC هستند.

دوست دارید درباره فاکتورهای CBC بیشتر بدانید؟

آزمایش Retic به چه معناست؟     

نام کامل: Reticulocyte Count

توضیحات: آزمایش Retic مربوط به شمارش رتیکولوسیت است. با استفاده از این آزمایش توانایی مغز استخوان برای تولید گلبول‎‌های قرمز خون بررسی می‎شود. همچنین این تست در  موارد زیر نیز  تجویز خواهد شد:

  • پایین بودن شاخص‎‌های هموگلوبین
  • اختلال هماتوکریت یا گلبول‌های قرمز و وجود نشانه‌های آنمی در خون

نام‌های دیگر: Reticulocyte Percent, Reticulocyte Index, Corrected Reticulocyte, Reticulocyte Production Index, RPI

علائم اختصاری آزمایش خون

 

آزمایش G6PD یا تست حساسیت به باقالی چیست؟‌

نام کامل: Glucose-6-phosphate dehydrogenase

توضیحات:  آزمایش G6PD مربوط به بررسی آنزیمی به همین نام است که از آن به عنوان آنزیم سوخت و ساز گلوکز یاد می‎‌شود. این تست یکی از انواع آزمایش‌‎های غربالگری است. این تست در تشخیص بیماری فاویسم کاربرد دارد. 

ESR چیست؟ 

نام کامل: Erythrocyte Sedimentation Rate

توضیحات: آزمایش ESR تحت عنوان سرعت رسوب گلبول‎‌های قرمز خون یاد می‎‌شود. با استفاده از آن التهابات بدن مورد بررسی قرار خواهند گرفت. تجویز آن برای تشخیص بیماری خاصی نیست. این شاخص در کنار شاخص‌‎های دیگر در تشخیص و  درمان انواع بیماری به پزشک کمک خواهد کرد.

نام‌های دیگر: Sedimentation Rate

در سایت معتبر Web Md در مورد چرایی انجام این آزمایش اینطور می‌خوانید:

 آزمایش خون ESR تستی است که وجود التهاب در بدن را بررسی می‌کند. وجود التهاب در بدن می‌تواند نشانه بیماری‌هایی مانند آرتروز، سرطان یا عفونت باشد. اگر بدون دلیل خاصی با علائم زیر مواجه شوید، پزشک این آزمایش را تجویز خواهد کرد.

  • احساس سفتی، درد و تورم در مفاصل 
  • درد و محدودیت حرکت در ناحیه مفاصل محوری بدن مثل شانه، گردن و لگن
  • از دست دادن و کاهش اشتها
  • کاهش وزن بدون دلیل خاصی

لازم به ذکر است که همه موارد افزایش ESR تعبیر به وجود علت مهم و خطرناکی نمی‌شود و گاها صرفا به دلیل وجود التهاب کلی در بدن، بالا می‌رود. پس بدون معاینه پزشک و وجود شواهد همراه، آزمایش اختصاصی و ارزشمندی نیست.

 

آزمایش PT چیست؟ 

نام کامل: Prothrombin Time 

توضیحات: از آزمایش PT یا پروترومبین برای بررسی اختلالات لخته خون استفاده می‎‌شود.  این تست در شرایط زیر تجویز خواهد شد:

  • کبودی و خون‎ریزی‎‌های بی‌دلیل
  • بروز لخته‌‎های خون در  شریان‎‌ها
  • خونریزی بی‎‌دلیل از بینی یا لثه. 

 

آزمایش PBS به چه معناست؟

نام کامل: Peripheral Blood Smear 

توضیحات: از دیگر نام‎‌های آزمایش PBS، تست لکه‌گذاری خون یا اسمیر خون محیطی است. با استفاده از آن موارد غیر معمولی سلول‎‌های خونی مورد بررسی قرار می‎‌گیرند. این تست در موارد زیر تجویز خواهد شد:

  • بروز کبودی‎‌های غیر قابل توجیه در بدن.
  • زردی پوست بدون دلیل مشخص و شناخته‎‌شده‎‌
  • بروز کم خونی بدون توجیه
  • کاهش وزن بدون دلیل خاص

علائم اختصاری آزمایش خون

 

آزمایش PTT برای چیست؟ 

نام کامل: Partial Thromboplastin Time

توضیحات: آزمایش PTT تحت عنوان آزمایش "زمان پروترومبین" شناخته شده است. با بررسی نتایج آن مدت زمانی که در خون لخته ایجاد می‎‌شود، بررسی خواهد شد. از این آزمایش به عنوان یک تست تشخیصی یاد نمی‎‌شود، اما در کنار سایر آزمایش‌‎های دیگر اطلاعات با ارزشی در اختیار پزشک قرار خواهد داد. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

آزمایش کومبس غیرمستقیم Ind.combs چیست؟ 

نام کامل: In-Direct Coombs test

توضیحات: با استفاده از نتایج آزمایش CoombsIndirect، آنتی بادی‎‌های غیر طبیعی در سرم  پلاسما بیمار بررسی می‎‌شود. این آزمایش با نام "کومبس غیر مستقیم" معرفی می‎‌شود. 

آزمایش کومبس مستقیم D.combs چیست؟ 

نام کامل: Direct Coombs test

توضیحات:  آزمایش کومبس مستقیم برای بررسی آنتی بادی ضد گلبول قرمز تجویز می‎‌شود. با استفاده از  تفسیر آزمایش Coomb، حساسیت به RH تشخیص داده خواهد شد.  

برای درخواست آزمایش در منزل می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

تست INR به چه معناست؟

نام کامل: International Normalized Ratio

توضیحات: آزمایش INR به تشخیص لخته‎‌های خون در بدن کمک می‎‌کند. پایین بودن آن به این معنا است که خون در مدت زمان بسیار کمتری لخته می‎‌شود. در این حالت اصطلاحا  گفته می‎‌شود خون غلیظ است. بالا بودن این شاخص نیز به این معنا است که خون در مدت زمان طولانی‎‌تر، لخته خواهد. بنابراین فرد با خونریزی بیشتری مواجه می‎‌شود. 

علائم اختصاری آزمایش خون

 

علائم اختصاری آزمایش خون بیوشیمی

LDL در آزمایش خون چیست؟‌

نام کامل: Low-density lipoprotein

توضیحات: LDL در آزمایش خون، همان تست چربی‌‎های است. تجمع این نوع کلسترول در شریان‎‌ها، زمینه را برای بروز ناراحتی‎‌های قلبی و مغزی فراهم خواهد کرد. منظور از  LDL، لیپوپروتئین با چگالی کم است. 

نام‌های دیگر: LDL-C

HDL در آزمایش خون چیست؟‌

نام کامل: high-density lipoprotein

توضیحات: HDL، تست آزمایشگاهی برای  بررسی لیپوپروتئین با چگالی بالا است و از آن به عنوان چربی مفید خون یاد می‎‌شود. اگر سطح HDL در آزمایش خون، از مقادیر نرمال پایین‎‌تر باشد، احتمال بروز حملات قلبی وجود خواهد داشت.  

نام‌های دیگر: HDL-C

آزمایش تری گلیسیرید چیست؟

نام کامل: Trigliseride، Tg

توضیحات: منظور از آزمایش Tg، همان تری گلیسیرید خون است. با استفاده از این آزمایش، ریسک بروز حملات قلبی بررسی می‎‌شود. همچنین نتایج این تست در پایش روند درمان و سطح چربی خون مورد توجه قرار می‎‌گیرد. 

آزمایش کلسترول برای چیست؟

نام کامل: cholesterol، Chol

توضیحات: آزمایش Cholesterol در واقع شاخصی برای اندازه‎‌گیری میزان کلسترول بدن است.

FBS در آزمایش خون چیست؟ 

نام کامل: Fasting Blood Sugar

توضیحات: این تست با نام آزمایش fasting blood sugar نیز شناخته می‌شود. آن را با نام اختصاری FBS نیز معرفی می‎‌کنند. با استفاده از آن میزان گلوکز خون مورد بررسی قرار می‌‎گیرد.

در سایت Medical News Today در مورد این آزمایش و زمان مراجعه به پزشک این چنین می خوانیم:

اگر سطح قند خون در یک دوره ۲ هفته‌ای بدون دلیل مشخصی بیش از سه بار بالا رود، لازم است وضعیت قند خون را کنترل کنید. چنانچه با شرایط زیر مواجه شدید حتما برای انجام تست FBS اقدام نمایید: 

  • سطح قند خون به طور غیر معمول دستخوش تغییرات می‌شود.
  • سطح قند خون به خوبی مدیریت می‌شود اما همچنان دچار نوسان هستید. 
  • با علائم شدید و جدید دیابت مواجه شده‌اید. 
  • جهت درمان دارو تغییر داده شده است اما همچنان با علائم دیابت مواجه هستید.
  • فشار خون غیر طبیعی دارید. 
  • دچار عفونت یا زخمی می‌شوید که خوب نمی‌شوند. 

 

ALT در آزمایش خون چیست؟‌

نام کامل: Alanine Aminotransferease

توضیحات: ALT در آزمایش خون نام آنزیمی است که توسط کبد تولید می‎شود. این آزمایش تحت عنوان SGPT نیز معرفی شده است. در صورتی که احتمال آسیب کبدی وجود داشته باشد، این تست (آلانین آمینوترانسفراز) از سوی پزشک تجویز خواهد شد.    

تفسیر آنلاین فاکتور

 

 AST در آزمایش خون چیست؟‌

نام کامل: Aspartate Aminotransferase       

توضیحات: این آزمایش نیز برای بررسی میزان آنزیم AST در آزمایش خون و عملکرد کبد مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. ( آسپارتات آمینوترانسفراز)

Cr در آزمایش خون چیست؟ 

نام کامل: Creatinine     

توضیحات: این آزمایش به بررسی سطح کراتین خون در بدن می‎‌پردازد. با استفاده از نتایج آن، کراتین در آزمایش خون و سلامتی کلیه‎‌ها مورد بررسی قرار می‎‌گیرد. همچنین نتایج این آزمایش در پایش روند درمان ناراحتی‎‌های کلیوی تجویز می‎‌شود. اگر فرد به دیابت ۱ یا ۲ مبتلا باشد، این تست برای پایش سلامتی کلیه‎‌ها مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. آیا سطح Creatinine در آزمایش خون شما در بازه نرمال قرار ندارد و به دنبال تفسیر آزمایش خود هستید؟ می‌توانید همین حالا کلیک کنید!

نام‌های دیگر:  کراتینین سرم

شما می‌توانید از خدمات تفسیر آزمایش خون استفاده کنید، برای انجام این کار بر روی بنر زیر کلیک کنید.

تفسیر آزمایش

 

Urea در آزمایش خون چیست؟ 

توضیحات: Urea در آزمایش خون چیست؟ این تست به منظور بررسی میزان اوره خون پیشنهاد می‎‌شود. نتایج این تست به نحوه عملکرد کلیه‎‌ها کمک خواهد کرد. از این آزمایش برای بررسی مشکلات زیر نیز استفاده خواهد شد:

  • مسدود شدن مجرای ادراری
  •  اختلالات کبدی
  •  کاهش آب بدن
  •  ضعیف بودن گردش خون
  • نارسایی قلبی
  • خونریزی سیستم گوارشی
  •  مشکلات تغذیه‎‌ای.

علائم اختصاری آزمایش خون

 

آزمایش CA به چه معناست؟

نام کامل: Calcium    

توضیحات: آزمایش کلسیم به بررسی سطح کلسیم خون در بدن می‎‌پردازد. وجود این ماده برای تقویت استخوان و دندان ها ضرروی است.

Mg در آزمایش خون یعنی چه؟ 

نام کامل: Magnesium  

توضیحات: این شاخص میزان منیزیم در بدن را  بررسی می‎‌کند. این ماده معدنی در بهبود عملکرد آنزیم‌‎ها، اعصاب و عضلات نقش دارد. منیزیم بالا در بدن منجر به نارسایی کلیوی و بیماری‎‌هایی نظیر آدیسون خواهد شد. سطح پایین آن نیز زمینه را برای مشکلاتی مانند سوءتغذیه و ناراحتی‎‌های کلیوی فراهم می‎‌کند. 

LDH در آزمایش خون به چه معناست؟

نام کامل: Lactate Dehydrogenase    

توضیحات: آزمایش LDH، میزان آنزیم قلبی لاکتات دهیدروژناز را بررسی می‌کند.

هومکا آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی در منزل و محل است. کافی است بر روی بنر زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

ALP در آزمایش خون چیست؟ 

نام کامل:  Alkaline Phosphatase

توضیحات: ALP در آزمایش خون چیست؟ در این آزمایش میزان آنزیمی به نام آلکالین فسفاتاز بررسی می‎‌شود. غیرعادی بودن سطح این آنزیم به معنای اختلال عملکرد در کیسه صفرا، استخوان و کبد است. 

آزمایش بیلی روبین خون (Bill) برای چیست؟

نام کامل: billirubin

توضیحات: Bilirubin چیست؟ معمولا کسانی که فاکتور بیلی روبین آن‌ها در آزمایش بالا است این سوال را می‌پرسند. در واقع این آزمایش سطح بیلی روبین خون را اندازه‎‌گیری خواهد کرد. علت تجویز این تست می‎‌تواند به دلایل زیر باشد: بررسی عملکرد کبد، بررسی زردی (یرقان)، بررسی مسمومیت دارویی، بررسی بیماری‎‌های کبدی مانند هپاتیت و بررسی تخریب گلبول‎‌های قرمز. 

علائم اختصاری آزمایش خون

 

معنی Lipase در آزمایش خون چیست؟‌

نام کامل: Lipase

توضیحات: این شاخص میزان لیپاز موجود در خون را نشان خواهد داد. لیپاز آنزیمی است که از لوزالمعده ترشح شده و در هضم چربی‎‌های رژیمی موثر است. انجام این تست به افرادی که  مبتلا به پانکراتیت بوده و با علائمی مانند درد در ناحیه بالای شکمی، حالت تهوع و استفراغ، وجود چربی در مدفوع، زردی چشم و پوست مواجه هستند، پیشنهاد می‎‌شود. 

Amylase در آزمایش خون چیست؟

نام کامل: Amylase Blood

توضیحات: تفسیر آزمایش خون Amylase برای تشخیص اختلالات پانکراس مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. برای این منظور از نمونه خون سیاهرگی و همچنین ادرار استفاده خواهد شد. 

آلبومین در آزمایش خون (Alb) یعنی چه؟ 

نام کامل: Albumin

توضیحات: آزمایش آلبومین چیست؟ از جمله آزمایش‎‌های غربالگری است. این تست به تشخیص بیماری‎‌های کلیوی و کبدی کمک می‎‌کند. 

آزمایش total pro چیست؟ 

نام کامل:  Total Protein 

توضیحات:  آزمایش total pro برای تشخیص بیماری‎‌های حاد کبد استفاده می‎‌شود.

هومکا آماده ارائه خدمات تفسیر آزمایش خون است. 

تفسیر آزمایش

 

آزمایش تروپونین چیست؟ (TPI)

نام کامل:  Troponin Test

توضیحات: آزمایش تروپونین با هدف تشخیص حمله قلبی تجویز می‎‌شود. این تست معمولا با بروز آنژین قفسه صدری، از سوی پزشک تجویز خواهد شد. تروپونین پروتئینی است که منجر به انقباض عضلات می‎‌شود. این پروتئین به سه شکل در بدن وجود دارد: C ،T و I

آزمایش کراتین کینار (CK-MB) چه کاربردی دارد؟

نام کامل: Creatine Phosphokinase-MB

توضیحات:  آزمایش CK-MB به عنوان یک نشانگر قلبی معرفی شده است. با استفاده  از آن انفارکتوس حاد قلبی مورد بررسی قرار می‎‌گیرد. نتایج این آزمایش سطح آنزیم کراتین کیناز را در عضلات قلب می‎‌سنجد. 

آزمایش کراتین فسفوکیناز Cpk به چه معناست؟

نام کامل: Creatine phosphokinase

توضیحات: CPK در آزمایش خون چیست؟ این شاخص مربوط است به ایزو آنزیم‎‌های کراتین فسفوکیناز. زمانی فرد علائمی از حمله قلبی داشته باشد، این تست به صورت اورژانسی از سوی پزشک تجویز خواهد شد. با استفاده از این تست موارد زیر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. تعیین میزان آسیب وارد شده به قلب، تشخیص عاملی که باعث ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه شده است و  تشخیص حمله قلبی. 

علائم اختصاری آزمایش خون

 

آزمایش Uric Acid چیست؟‌

توضیحات: اسید اوریک چیست؟ این تست مربوط به آزمایش اوریک اسید خون است. این تست به اهداف زیر تجویز خواهد شد: تشخیص سنگ کلیه، مراقبت و درمان افرادی که به نقرس مبتلا هستند. افرادی که تحت درمان پرتو درمانی یا شیمی درمانی قرار دارند. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

K در آزمایش خون به چه معناست؟

نام کامل: Potassium 

توضیحات: K در آزمایش خون چیست؟ این تست میزان ماده معدنی پتاسیم در بدن را  اندازه‎‌گیری خواهد کرد. سلول‎ها برای حفظ آب به این ماده نیاز دارند. کمبود آن می‎‌تواند باعث ناراحتی‌‎های قلبی و ضعف عضلانی شود. 

Na در آزمایش خون یعنی چه؟ 

نام کامل: Sodium

توضیحات:  شاخص Na در آزمایش خون مربوط به میزان سدیم در بدن است. این ماده در تنظیم فشار خون نقش داشته و عامل مهمی در تنظیم عملکرد عصب و عضله است.

آزمایش OGTT چه کاربردی دارد؟

نام کامل: Glucose Tolerance Test

توضیحات: آزمایش GTT به تست تحمل گلوکز مشهور است و در دوران بارداری( بین هفته‌‎های ۲۶ تا ۳۰) تجویز می‎‌شود. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که دیابت در خانواده آن‌ها ارثی است، انجام این تست به شما نیز پیشنهاد خواهد شد. 

 برای استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش GGT چیست؟ 

نام کامل: Gamma Glutamyl Transferase

توضیحات: این شاخص به بررسی عملکرد کبد می‎‌پردازد. در واقع GGT آنزیمی است که در لوزالمعده، کلیه و کبد فعالیت دارد.

تست GCT چرا انجام می‌شود؟ 

نام کامل: GLUCOSE CHALLENGE TEST

توضیحات: این تست همان آزمایش چالش گلوکز است. برای انجام این آزمایش GCT، ابتدا نمونه خون به صورت ناشتا گرفته می‎‌شود. سپس پودر گلوکز به بیمار داده خواهد شد و یک ساعت بعد، دوباره خونگیری انجام می‎‌شود. 

آزمایش 2hpp چیست؟ 

نام کامل: 2hour postprandial plasma glucose

توضیحات: آزمایش Bs2hpp به تست قند خون‌های دو ساعته مشهور است. با استفاده از آن سوخت و ساز بدن مورد بررسی قرار می‎‌گیرد. این تست طی دو مرحله انجام می‎‌شود. در ابتدا نمونه خون به صورت ناشتا گرفته خواهد شد. سپس محلول گلوکز به بیمار داده می‎‌شود. خون‌گیری دو ساعت پس از مصرف این محلول دوباره انجام خواهد شد. 

آزمایش A1c به چه معناست؟

توضیحات:  آزمایش HbA1C میزان قند موجود در خون را طی سه ماه گذشته بررسی خواهد کرد. به این ترتیب اطلاعات مفیدی از سوخت و ساز بدن در اختیار پزشک قرار خواهد گرفت. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، سالی دو بار این آزمایش را  انجام خواهند داد.

علائم اختصاری آزمایش خون

 

علائم اختصاری آزمایش خون (میکروب شناسی)

آزمایش خون مخفی یا OB چیست؟

نام کامل: Fecal Occult Blood Test

توضیحات: آزمایش وجود خون مخفی در مدفوع را نشان می‎‌دهد. مدفوع خون آلوده می‎‌تواند نشانه‎‌ای از بیماری‎‌های دستگاه گوارش باشد. تفسیر آزمایش خون مخفی در مدفوع برای غربالگری سرطان کولورکتال و تشخیص آنمی نیز استفاده می‌‎شود. 

آزمایش SE یعنی چه؟

نام کامل: Stool Exam

توضیحات: این تست مربوط به بررسی مدفوع است. با استفاده از آن عفونت دستگاه گوارش و وجود انگل تشخیص داده خواهد شد. آزمایش مدفوع برای افرادی که به طور مرتب دچار اسهال طولانی مدت می‎‌شوند یا مدفوع خون‎‌آلود و درد شکمی دارند، تجویز خواهد شد. 

آزمایش کشت ادرار یا تست U/C

نام کامل: Urine Culture

توضیحات: تفسیر آزمایش کشت ادرار برای تشخیص عفونت ادراری مورد استفاده قرار می‌‎گیرد. 

آزمایش U/A چیست؟

نام کامل: urinalysis

توضیحات: این شاخص به آزمایش ادرار مربوط است. پزشکان معمولا در موارد زیر، این تست را تجویز خواهند کرد:  ادرار دردناک، وجود خون در ادرار، دردهای شکمی و کمر درد بدون دلیل شناخته شده.

آزمایش اسپرم Semen 

نام کامل:  Analysis Semen

توضیحات: این آزمایش به بررسی اسپرم می‌‎پردازد. معمولا زمانی که مشکلی در ناباروری مردان وجود داشته باشد، این تست تجویز خواهد شد. همچنین اگر شما بصورت سالیانه چکاپ کامل مردان را انجام دهید، به راحتی می‌توانید بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه تشخیص دهید و آن‌ها را کنترل کنید.

برای درخواست آزمایش در منزل می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

علائم اختصاری آزمایش خون (هورمون شناسی)

آزمایش T4 به چه معناست؟

نام کامل: Thyroxine

توضیحات: آزمایش T4 به نام تیروکسین شناخته شده است. هدف از آن بررسی عملکرد غده تیروئید است. کم کاری مادرزادی  تیروئید در نوزادان، تشخیص و درمان اختلالات تیروئید، پایش درمان بیماری از جمله اهداف تجویز  این تست است.  از T4 به عنوان یکی از مهمترین هورمون‎‌های غده تیروئید یاد می‎‌شود. 

آزمایش T3 یعنی چه؟

نام کامل: Triiodothyronine

توضیحات: این شاخص نیز از دیگر هورمون‌‎های مهم غده تیروئید است. با استفاده از تفسیر T3 در آزمایش خون، اختلالات تیروئید مورد بررسی قرار می‎‌گیرند. 

آزمایش F.T3 چه کاربردی دارد؟ 

نام کامل: Triiodothyronine, Free – FT3

توضیحات: از این تست جهت نظارت بر روند درمان اختلالات تیروئید استفاده می‎‌شود. 

آزمایش F.T4 چه چیزی را اندازه‌گیری می کند؟

نام کامل: Triiodothyronine, Free – FT4

توضیحات:  آزمایش free T3 با عنوان تست تیروکسین آزاد معرفی شده است. از آن نیز برای درمان و تشخیص اختلالات تیروئید استفاده خواهد شد. 

آزمایش TSH

نام کامل: Thyroid-stimulating hormone (TSH)

توضیحات: آزمایش هورمون محرک تیروئید در تشخیص اختلالات غده تیروئید، غربالگری نوزادان و پایش درمان مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. انجام این آزمایش به راحتی می‌تواند اختلالات مربوط به مشکلات تیروئید را تشخیص دهد. از این رو اگر این تست را داده‌اید و به دنبال تفسیر آزمایش TSH هستید، ابن کار را می‌توانید در منزل نیز انجام دهید. سایت Very Well Health در رابطه با این آزمایش می‌گوید: 

آزمایش  TSH  از اهمیت بالایی برخوردار است. از این آزمایش برای بررسی عملکرد غده تیروئید و همچنین غربالگری استفاده خواهد شد. سطح بالای آن نشان‌دهنده کم‌کاری تیروئید و سطح پایین آن نشان‌دهنده پرکاری تیروئید است. 

 

LH در آزمایش خون چیست؟

نام کامل: Luteinizing Hormone

توضیحات: آزمایش LH با اهداف بررسی و پایش عملکرد غده هیپوفیز، مشکلات بلوغ (بلوغ زودرس یا تاخیر در بلوغ) و بررسی وضعیت تخمدان‎‌ها و بیضه‎‌ها انجام می‌شود.

FSH در آزمایش خون به چه معناست؟

نام کامل: Follicle-stimulating Hormone

توضیحات: FSH در آزمایش خون به منظور بررسی اندام‎‌های تولید مثل، عملکرد غده هیپوفیز  و مشکلات بلوغ تجویز خواهد شد. این تست برای زنانی که با مشکلاتی مانند ناباروری، آمنوره یا قاعدگی نامنظم مواجه هستند، پیشنهاد می‎‌شود. همچنین این تست برای مردان با مشکلات زیر تجویز خواهد شد: ناباروری، کاهش توده عضلانی، کاهش میل جنسی و اسپرم. 

PRL در آزمایش خون یعنی چه؟ 

نام کامل: Prolactin

توضیحات: پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز ترشح می‎‌شود. این هورمون نقش اساسی در ترشح شیر مادر دارد. آزمایش پرولاکتین در زنان به دلایل زیر انجام خواهد شد: ترشح مایعات از سینه، مشکلات ناباروری، گالاکتوره (ترشح غیر طبیعی شیر از سینه)، توقف سیکل قاعدگی و تومورهای تولید کننده پرولاکتین. در مردان نیز این آزمایش با اهداف زیر انجام خواهد شد: اختلالات نعوظ، کاهش میل جنسی، تومورهای تولید کننده پرولاکتین.

آزمایش Test چیست؟

نام کامل: Testosterone

توضیحات: آزمایش تستوسترون به دلیل بررسی عملکرد بیضه و تخمدان‎‌ها تجویز خواهد شد. این تست در درمان زنانی که با مشکلات زیر مواجه هستند، کمک می‎‌کند: پرمویی، داشتن صفات ثانویه مردانه، تخمدان پلی کیستیک. در مردان نیز این آزمایش به تشخیص و درمان بیماری‎‌های زیر کمک می‎‌کند: اختلالات نعوظ، عملکرد نادرست بیضه‎‌ها، مشکلات ناباروری

 

آزمایش Estradiol چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کند؟ 

نام کامل: Estradiol

توضیحات: نام این تست استرادیول یا استروژن است. این هورمون در تنظیم سیکل عادت ماهانه در زنان نقش اساسی دارد. از جمله انواع این هورمون می‎توان به استرون (E۱)، استرادیول (استرادیول-۱۷ بتا، E۲) و استریول (E۳) اشاره کرد. 

منظور از آزمایش Prog چیست؟

نام کامل: progestron

توضیحات: آزمایش progestron میزان پروژسترون را بررسی می‎کند. این هورمون از جمله هورمون‎‌های استروئیدی به‎ شمار می‎‌آید و در تخمک گذاری و تنظیم سیکل قاعدگی نقش دارد. 

آزمایش Ferritin چیست؟

توضیحات: آزمایش Ferritin مربوط به ذخیر آهن در بدن است.  این تست برای افرادی که هماتوکریت و هموگلوبین پایینی دارند، تجویز می‎‌شود. 

PSA در برگه آزمایش یعنی چه؟

نام کامل: Prostate-Specific Antigen

توضیحات: این تست از رایج‎‌ترین آزمایش‎‌ها برای تشخیص سرطان پروستات است. این آزمایش معمولا از ۵۰ سالگی به بعد به مردان توصیه می‎‌شود و آگاهی از مقدار نرمال PSA برای مردان بسیار مهم است.

آزمایش F.PSA یعنی چه؟

نام کامل: Prostate Specific Antigen (PSA) Free

توضیحات: از این آزمایش جهت اندازه‌گیری مقدار آزاد آنتی ژن اختصاصی پروستات استقاده می‌شود.

آزمایش BHCG چیست؟

نام کامل: beta-hCG blood test

توضیحات: این تست به عنوان آزمایش تشخیص بارداری شناخته شده است. BHCG هورمونی است که با شروع بارداری به‌وسیله جفت در بدن مادر تولید می‎‌شود. بررسی جدول عدد بتا در بارداری به تشخیص بارداری غیرطبیعی یا پرخطر، کمک می‌کند.

آزمایش DHEA چه کاربردی دارد؟ 

نام کامل: DHEA-sulfate

توضیحات:  آزمایش DHEA با نام دهیدروپیاندروسترون معرفی شده است. دهیدروپیاندروسترون هورمونی است که توسط غدد فوق کلیوی در بدن تولید می‎شود. آنها به بروز صفات مردانه کمک می‎‌کنند. با این حال در بدن زنان نیز وجود دارد. با  استفاده از نتایج تست، عملکرد غدد فوق کلیوی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  این تست برای زنانی که دارای صفات مردانه هستند، تجویز می‎‌شود. 

آزمایش AF چیست؟

نام کامل: Alpha Feto

توضیحات: شاخصی است که به تشخیص بیماری‎‌های کبد کمک می‎‌کند. 

آزمایش CEA چه کاربردی دارد؟ 

نام کامل: Carcinoembryonic Antigen

توضیحات: آزمایش CEA به تشخیص سرطان در بدن کمک می‎‌کند.

آزمایش CA125

نام کامل: Cancer Antigen 125 (CA125)

توضیحات:  آزمایش CA125 برای تشخیص سرطان تخمدان تجویز می‎‌شود. 

آزمایش CA15-3

نام کامل: Cancer Antigen-Breast

توضیحات: آزمایش CA15-3 برای تشخیص سرطان سینه تجویز می‎‌شود. 

آزمایش

CA19-9

نام کامل: CA19-9 Tumor Marker

توضیحات: آزمایش CA19-9 در تشخیص برخی از انواع سرطان مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. 

برای تفسیر آنلاین آزمایش در منزل، بر روی بنر زیر کلیک کنید.

تفسیر آزمایش

 

علائم اختصاری آزمایش خون (ایمونولوژی و ویروس شناسی)

Anti TPO در آزمایش خون چیست؟ 

نام کامل: Antithyroid Peroxidase Antibody (Anti-TPO)

توضیحات: آزمایش Anti TPO برای تشخیص بیماری‎‌های تیروئید مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. از جمله این بیماری‎‌ها می‎‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریوز.

آزمایش Anti CCP یعنی چه؟

نام کامل: Cyclic Citrullinated Peptide Antibody

توضیحات: آزمایش Anti CCP به منظور تشخیص بیماری آرتریت روماتوئید (RA) تجویز خواهد شد. این بیماری منجر به تخریب مفاصل بدن خواهد شد.

آزمایش Anti DNA چیست؟

نام کامل: Anti-double stranded DNA

توضیحات: این تست با هدف، تشخیص و بررسی بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) تجویز می‎‌شود.

ANA در آزمایش خون چیست؟

نام کامل: Antinuclear Antibody

توضیحات: آزمایش ANA در تشخیص این بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌‎گیرد: سندرم شوگرن (Sjogren)، روماتیسم، لوپوس و برخی از بیماری‎‌های خود ایمنی. 

HBS Ag در آزمایش خون به چه معناست؟

نام کامل: Hepatitis B Virus Surface Antigen (HBs Ag)

توضیحات: آزمایش HBS Ag در تشخیص بیماری هپاتیت B مورد استفاده قرار می‎‌گیرد.

آزمایش هپاتیت نیز می‌تواند با علائم اختصاری HCV در برگه آزمایش نمایش داده شود.

آزمایش HIV  چیست؟

نام کامل: Human Immune deficiency Virus

توضیحات: آزمایش ایدز مربوط به تشخیص بیماری مربوط به HIV و ایدز انجام می‌شود.

آزمایش HTLV چیست؟ 

نام کامل: HumanT-cell lymphotropic virus type1

توضیحات: این تست برای تشخیص و پایش یک بیماری عفونی مشابه با ایدز است. 

HCV در آزمایش خون یعنی چه؟

نام کامل: HCV Quantitative Real-Time Reverse Transcription PCR

توضیحات: آزمایش HCV، در تشخیص بیماری هپاتیت C مورد توجه قرار می‎‌گیرد. 

CRP در آزمایش خون نشانه چیست؟

نام کامل: C-Reactive Protein

توضیحات: این شاخص مربوط به پروتئین CRP است که توسط کبد  تولید می‎‌شود. زمانی که در بدن عفونت یا التهابی وجود داشته باشد، سطح این شاخص تغییر خواهد کرد. از جمله این عفونت‎‌ها می‎‌توان به موارد زیر اشاره کرد. سپسیس که نوعی عفونت باکتریایی است. عفونت‎‌های التهابی روده که می‎‌تواند باعث ناراحتی و خونریزی‎‌های گوارشی شود و استئومیلیت که نوعی عفونت استخوانی است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر در این مورد به مقاله آزمایش CRP مراجعه کنید. آیا سطح CRP در آزمایش خون شما در بازه نرمال قرار ندارد و به دنبال تفسیر آزمایش خود هستید؟ می‌توانید همین حالا کلیک کنید!

Wright در آزمایش خون به چه معناست؟

توضیحات: تست رایت در تشخیص تب مالت کاربرد دارد. این بیماری بین انسان و دام مشترک بوده و تحت عنوان بروسلوز نیز خوانده می‎‌شود. 

آزمایش RF چیست؟

نام کامل: Rheumatoid Arthritis (RA) factor

توضیحات: آزمایش RF برای تشخیص بیماری آرتریت روماتوئید تجویز خواهد شد. این فاکتور در بیماری‎‌های عفونی زیر نیز دیده می‎‌شود: برونشیت، آسم، مولتیپل میلوما (نوعی سرطان در ارتباط با سلول‌های پلاسما)، سیروز کبدی، اندوکاردیت باکتریایی حاد (التهاب دورن شامه قلب)، لوپوس و ... . 

آزمایش Widal چیست؟

توضیحات: آزمایش Widal در تشخیص تب تیفوئید کاربرد دارد. 

آزمایش VDRL چیست؟

نام کامل: Syphilis detection test

توضیحات: این تست مربوط به تشخیص بیماری سفلیس است. 

آزمایش PPD Test یعنی چه؟

نام کامل: Tuberculin Skin Test; Interferon Gamma Release Assays

توضیحات: تست توبرکولین برای تشخیص بیماری سل مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. 

آزمایش ASO نشانه چیست؟

نام کامل: Anti-streptolysin O

توضیحات: از نتایج آزمایش ASO برای تشخیص بیماری‎های رماتیسم قلبی و گلمرونفریت حاد (التهاب مویرگ‌های کلیه) استفاده خواهد شد. عامل این بیماری‎‌های عفونی باکتری استرپتوکوک است. 

همچنین با آزمایش گروه خونی نیز می‌توانید به راحتی از گروه خونی خود باخبر شوید.

شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد نحوه انجام انواع آزمایش و نتیجه آن بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

علائم اختصاری آزمایش خون غربالگری سه ماهه اول بارداری 

آزمایش PAPP-A یعنی چه؟

توضیحات: این آزمایش مربوط به پروتئینی به نام PAPP-A است که در دوران بارداری به وسیله جفت ترشح می‎‌شود. این پروتئین منجر به رشد زودرس جفت و تشکیل بستر جفت خواهد شد.  این تست در سه ماهه اول بارداری و در بین هفته‎‌های ۱۱ تا ۱۳ انجام می‎‌شود. سطح پایین این پروتئین می‎‌تواند منجر به بروز  اختلالات زیر می‎‌شود: زایمان زودرس، سقط جنین، فشار خون حاملگی، مسمومیت بارداری، تولد نوزادان با وزن کم و سندروم داون

 

علائم اختصاری آزمایش خون غربالگری سه ماهه دوم بارداری 

آزمایش Inhibin A چیست؟

توضیحات: این آزمایش جزء تست‌‎های غربالگری بوده و  بعد هفته ۱۴ بارداری انجام خواهد شد. بالا بودن این شاخص می‌‎تواند هشداری برای بروز فشار خون بالا یا همان پره اکلامپسی است. همچنین این تست در تشخیص سندرم داون، ترنر و تیروزومی ۱۳ و ۱۸ کاربرد دارد.

آزمایش HCG (یا همان هورمون بارداری)

نام کامل: Human Chorionic Gonadotropin

آزمایش AFP (آلفا فیتو پروتئین)

نام کامل: Tumor Marker Alpha-Fetoprotein

توضیحات: این تست در تشخیص سندروم داون مورد در کنار سایر آزمایش‎‌های غربالگری مورد استفاده قرار می‎‌گیرد. 

آزمایش UE3

نام کامل: unconjugated Estradiol

توضیحات: از این تست غربالگری تحت عنوان مارکر مرگ جنین نیز یاد می‎‌شود. این آزمایش در کنار سایر تست‌های دیگر در تشخیص اختلالات کروموزومی و ارزیابی اختلالات طناب عصبی کاربرد دارد.

بهتر است بدانید که هومکا انواع خدمات آزمایش در منزل و تفسیر آزمایش ادرار و خون را برای کاربران ارائه می‌دهد و به راحتی می‌توانید تا با تماس با هومکا، از این خدمات بهره‌مند شوید. هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های معتبر و در مناطق مختلف است. به طور مثال هومکا با بهترین آزمایشگاه در تهرانپارس طرف قرارداد است و کافی است تا با هومکا تماس بگیرید.

 

انجام آزمایش در منزل با هومکا

برای انجام خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات نمونه‌گیری درمنزل  یا آزمایش چکاپ کامل را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا می‌توان بدون نسخه پزشک از خدمت آزمایش درمنزل هومکا استفاده کرد؟
بله. آزمایش در منزل هومکا با درخواست شما و همچنین نسخه پزشک انجام خواهد شد.
آیا هومکا در روزهای تعطیل خدمات ارائه می دهد؟
بله. هومکا حتی در روزهای تعطیل در کنار شما است.
خدمات آزمایش در منزل چه مناطقی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟
کلیه ساکنین استان تهران، کرج و حومه و مشهد می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند.
آیا می‌توان از بیمه برای پراخت هزینه آزمایش در منزل استفاده کرد؟
بله. در این رابطه با کارشناسان ما در هومکا تماس بگیرید.
نتیجه آزمایش در منزل چگونه ارائه می‌شود؟
نتیجه تست به صورت آنلاین در پنل کاربری شما ارائه خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L