آزمایش Retic Count
خانه
مقالات
آزمایش Retic Count

آزمایش Retic Count

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
آزمایش Retic Count به شما می گوید که فقر آهن دارید یا نه؟
آزمایش Retic Count با هدف تشخیص کم خونی و فقر آهن تجویز می‌شود. در این آزمایش پزشکان در پی آن هستند که بفهمند مغز استخوان برای تولید گلبول‌های قرمز تا چه حد توانایی دارد؟ با توجه به نتایج این آزمایش انواع کم خونی نیز طبقه‌بندی خواهد شد. در این مقاله با هومکا همراه شوید تا به شما بگوییم آزمایش Retic Count چیست؟ چرا تجویز می‌شود و مقادیر نرمال آن چقدر است؟

کم‌خونی و فقر آهن یکی از معضلات بحث سلامت در جامعه ایران است. چون بسیاری از ایرانیان به خصوص خانم‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. آزمایش Retic Count یکی از تست‌هایی است که پزشک برای تشخیص درجه کم‌خونی و عملکرد مغز استخوان آن را تجویز می‌کند. با مطالعه این مقاله از هومکا اطلاعات شما در این زمینه افزایش خواهد یافت. این مقاله صرفا با هدف افزایش آگاهی به شما ارائه می‌شود. برای بررسی وضعیت سلامت خود و تفسیر آزمایش Retic Count حتما با پزشک مشورت نمایید.

 

Retic count چیست؟

در این آزمایش فعالیت بدن در پروسه خون‌سازی و عملکرد مغز استخوان مورد بررسی قرار می‌گیرد. رتیکولوسیت، یک گلبول قرمز نارس است که مقادیری از آن در خون هر انسانی قابل مشاهده است و از مغز استخوان به داخل خون آزاد می‌شود. آزمایش شمارش رتیکولوسیت، به صورت درصدی می‌تواند تعداد کل RBC ( گلبول‌های قرمز خون) را نشان بدهد. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

در رابطه با آزمایش Retic Count و اینکه در چه مواقعی پزشک آن را تجویز می‌کند سایت (Health Line) این‌گونه نوشته است:

اگر تعداد گلبول‌های قرمز خون خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، بدن سعی می‌کند با تولید و آزاد سازی بیشتر یا کمتر شبکه‌های رتیکولوسیت به تعادل بهتری دست یابد. پزشک می‌تواند با تعیین تعداد رتیکولوسیت‌ها تشخیص دهد که بدن  به درستی در حال ایجاد و آزاد سازی آن‌ها است یا خیر؟ 

شمارش رتیکولوسیت در تشخیص انواع بیماری‌ها مانند کم خونی و نارسایی مغز استخوان به پزشک کمک می‌کند. 

آزمایش Retic Count

 

شرایط انجام تست Retic Count

تست شمارش رتیکولوسیت جزء آن دسته از آزمایش‌هایی است که معمولأ برای انجام آن نیازی به ناشتا بودن نیست. این آزمایش از طریق نمونه‌گیری خون انجام می‌شود و لازم است در صورت مصرف هرگونه دارو با پزشک خود مشورت کنید.

 

هدف آزمایش Retic Count 

آزمایش شمارش رتیکولوسیت می‌تواند با اهداف زیر تجویز شود: 

  • بررسی این که آیا دلیل کم‌خونی، ناشی از کاهش گلبول‌های قرمز در خون است یا فقدان آن. 
  • بررسی عملکرد مغز استخوان. 
  • رسیدن به نتیجه‌ای برای درمان کم‌خونی و انتخاب بهترین روش. 
  • کنترل عملکرد بدن در مواجه با انواع کم‌خونی. 

اگر نسخه دارید و می‌خواهید آزمایش خود را در منزل انجام دهید، کلیک کنید

آزمایش Retic Count

 

تفسیر Retic Count در آزمایش خون

برای تفسیر آزمایش شمارش رتیکولوسیت حتما به پزشک معالج مراجعه کنید. تفسیر این آزمایش با توجه به فاکتورهای مختلفی مانند سن، بیماری‌های زمینه‌ایی و سایر شرایط دیگر انجام خواهد شد. در اینجا فقط به سطح  نرمال آزمایش Retic Count با توجه به سن اشاره می‌شود: 

  • مقدار نرمال برای شیرخوار: ۵/۰- ۱/۳
  • نوزادان۵/۶-۵/۲
  • کودکان، افراد بالغ و مسن: ۵/۰ تا ۲

تفسیر آزمایش

 

با آزمایش Retic Count چه بیماری ها تشخیص داده می‌شوند؟

آزمایش Retic Count به پزشکان در تشخیص بیماری‌های زیر کمک می‌کند: 

در این بیماری تعداد رتیکولوسیت‌های موجود در خون کم است و مغز استخوان نیز قادر به تولید گلبول‌های قرمز خون به تعداد کافی نیست. در این شرایط، مغز استخوان بیمار نیز درگیر شده است.

  • کم‌خونی فقر آهن:

در این نوع کم‌خونی، به دلیل کمبود آهن در بدن، ساخت گلبول‌های قرمز با مشکل مواجه می‌شود. البته کم بودن تعداد رتیکولوسیت‌های موجود در خون نیز می‌تواند این نوع از کم‌خونی را به همراه داشته باشد. این نوع از کم‌خونی در بین خانم‌های ایرانی بسیار شایع است.

در این نوع از کم‌‌خونی، کم بودن مقدار ویتامین B12 در بدن برای بیمار مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

جالب است بدانید که در این نوع کم‌خونی تعداد رتیکولوسیت‌های موجود در خون زیاد است، ولی گلبول‌های قرمز قبل از پایان عمر طبیعی خود از بین می‌روند. بنابراین در کم‌خونی همولیتیک، تعداد گلبول‌های قرمز خون مشکل‌ساز می‌شود. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان Retic Count یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

 

تست های مرتبط با آزمایش Retic Count

آزمایش‌های زیر می‌توانند در کنار آزمایش Retic Count تجویز شوند. 

آزمایش Retic Count

 

چه بیماری‌هایی سبب تغییر سطح آزمایش Retic Count می‌شوند؟

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای منجر به کاهش یا افزایش مقدار رتیکولوسیت در خون می‌شود از جمله:

  •  بیماری‌های نهفته:

برخی از بیماری‌های خاص هستند که باعث می‌شوند توانایی بدن در زمینه تولید گلبول‌های قرمز خونی صدمه ببیند. مثلأ افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی به خصوص بیمارانی که دیالیز می‌شوند در معرض ابتلا به کم خونی قرار می‌گیرند. در این حالت کلیه‌ها توانایی ترشح هورمون‌ جهت تولید گلبول‌های خونی را ندارند. مخصوصأ در زمان دیالیز نیز بخشی از آهن بدن از دست می‌‌رود.

  •  بیماری‌های خونی ارثی:

اگر در خانواده‌ای سابقه بیماری خونی وجود داشته باشد، ریسک ابتلا به کم‌خونی ۴ برابر در مقایسه با سایر افراد افزایش پیدا می‌کند. جالب است بدانید که یکی از بیماری‌های خونی ارثی کم خونی گلبول‌های داسی شکل است که در آن به جای تولید گلبول‌های قرمز  طبیعی، گلبول‌های داسی شکل ایجاد می‌شوند و قادر به حرکت در جریان خون نیستند یا به سختی حرکت می‌کنند.

نوع دیگری از کم خونی ارثی تالاسمی نام دارد. زمانی که ژن‌های خاصی در بدن از بین می‌روند یا ژن‌های غیر‌طبیعی متعددی از پدر و مادر به کودک منتقل می‌شود که در نحوه تولید هموگلوبین تاثیرات منفی را بر جای می‌گذارند، تالاسمی بروز پیدا می‌کند. پس همواره بررسی میزان Hgb در آزمایش خون بسیار حائز اهمیت است.

  • کمبود اسید فولیک در بدن
  •  بیماری‌هایی که منجر به اختلال در عملکرد مغز استخوان می‌شوند.
  • بیمارانی که در اثر ابتلا به سرطان، از پرتودرمانی استفاده کرده باشند.

جهت ثبت درخواست آزمایش Retic Count در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

call button submit

 

وقتی نتیجه آزمایش Retic Count نرمال نیست. 

از آنجایی که مقدار کم Retic Count در خون نشان از کم‌خونی یا احتمالأ فقر آهن دارد اختلالات زیر در بدن بروز پیدا می‌کند:

  • احساس سرگیجه و خستگی مداوم
  • بی حوصلگی
  • اختلال در تخمک‌گذاری
  • احساس سردرد
  • پایین آمدن تمرکز به خصوص در زمان مطالعه
  • ایجاد مشکل برای خانم‌هایی که قصد بارداری داشته باشند.
  • بروز اختلال در غدد ریز بدن

اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان Retic Count یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد و می‌خواهید علت آن را بدایند، برای تفسیر آنلاین آزمایش کلیک کنید!

آزمایش Retic Count

 

برای آزمایش Retic Count به آزمایشگاه نروید!

نمونه‌گیری برای انجام آزمایش Retic Count به تجهیزات و شرایط خاصی نیاز ندارد. به همین دلیل کافی است از خدمت آزمایش در منزل هومکا بهره ببرید. نگران نباشید، هومکا می‌داند که شما می‌خواهید در معتبرترین آزمایشگاه‌ها تست خود را انجام دهید. به همین دلیل آزمایشگاه‌های معتبر در سراسر استان تهران، کرج و حومه و مشهد را شناسایی کرده است. 

همین حالا بر روی بنر زیر کلیک کنید و سفارش خود را ثبت نمایید. پس از آن کارشناسان ما برای پاسخ به سوالات و ارائه جزییات دقیق در مورد خدمت مورد نظر، به شما تماس خواهند گرفت. اگر موافقت کنید درخواست، در همین مرحله ثبت نهایی خواهد شد و متخصص به منزل شما اعزام می‌شود.

دکمه ثبت درخواست رایگان

برای برخورداری از خدمات آزمایشگاهی و درمانی هومکا می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید. ما را به دیگران معرفی کنید. 

دسترسی سریع

سوالات متداول

آزمایش شمارش رتیکولوسیت چه چیزی را بررسی می کند؟
این آزمایش فرآیند خون‌سازی و عملکرد مغز استخوان مورد بررسی قرار می‌دهد.. شمارش رتیکولوسیت، به صورت درصدی می‌تواند تعداد RBC توتال را نشان بدهد.
منظور از رتیکولوسیت چیست؟
رتیکولوسیت، یک گلبول قرمز نارس است که مقادیری از آن در خون یافت می‌شود. رتیکولوسیت از مغز استخوان به داخل خون آزاد می‌شود.
آيا اختلال در رتیکولوسیت باعث بروز مشکلات ناباروری می‌شود؟
بله. اختلال در رتیکولوسیت منجر به بروز مشکلات تخمک‌گذاری و باروری خواهد شد.
آیا پرتودرمانی بر نتیجه آزمایش Retic Count تاثیرگذار است؟
بله. پرتودرمانی می‌تواند بر نتیجه آزمایش Retic Count تاثیرگذار باشد.
شرایط انجام آزمایش Retic Count چیست؟
این آزمایش به شرایط خاصی نیاز ندارد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L