آزمایش Troponin
خانه
مقالات
آزمایش Troponin

آزمایش Troponin

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
تشخیص حمله قلبی با آزمایش Troponin.
Troponin چیست؟‌ در صورت مشاهده چه علائمی باید برای انجام آزمایش Troponin به پزشک مراجعه کرد؟ محدوده نرمال Troponin خون چه مقدار است؟ چگونه می‌توان میزان Troponin در خون را کنترل کرد و مانع از بالا رفتن آن شد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه، با هومکا همراه شوید.
این مطالب با تایید دکتر آهنگری منتشر شده است.

آزمایش Troponin به منظور تشخیص حمله قلبی یا آسیب عضله قلب انجام می‌‌شود. همچنین چنانچه آنژین قفسه صدری در حال وخیم‌تر شدن باشد، پزشک درخواست انجام آزمایش Troponin را می‌دهد. تروپونین، پروتئینی است که هنگام بروز ناراحتی‌های قلبی، سطح آن در بدن بالا می‌رود.  اگر بیمار علائمی نظیر درد در ناحیه سینه، کتف و گردن همراه با تنگی نفس داشته باشد، احتمال حمله قلبی وجود دارد. در این شرایط این آزمایش برای بررسی وضعیت قلب تجویز خواهد شد. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید! با هومکا همراه باشید تا بدانید آزمایش تروپونین در چه شرایطی و چگونه انجام می‌شود. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Troponin در آزمایش خون چیست؟

تروپونین‌ها یک خانواده از پروتئین‌های موجود در فیبرهای عضلانی اسکلتی و قلب هستند که باعث انقباض ماهیچه‌ای می‌شوند. آزمایش troponin سطح تروپونین خاص قلب را در خون اندازه‌گیری می‌کند تا تشخیص آسیب‌های قلبی آسان‌تر شود. این پروتئین انواع مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره شده است: 

انواع Troponin در خون

تروپونین I

شکل تروپونین I و تروپونین T متفاوت است.
 

تروپونین T

تروپونین T باعث لنگر انداختن کمپلکس تروپونین(troponin complex) به فیبر عضلات می‌شود.

اندازه‌گیری مقدار تروپونین I یا تروپونین T در خون در شناسایی افرادی که آسیب قلبی را تجربه کرده‌اند، موثر است. بعد از حمله قلبی سطوح تروپونین‌های I و T اختصاصی قلب در عرض ۳ یا ۴ ساعت بعد از آسیب در خون افزایش پیدا می‌کنند و ممکن است برای ۱۰ تا ۱۴ روز مقادیر آن در خون به مقدار بالایی باقی بماند.
 

تروپونین C 

تروپونین C بین عضلات اسکلتی و قلب تفاوت کمی دارد یا تفاوتی بین آنها وجود ندارد.

Troponin در آزمایش خون چیست؟

 

چرا آزمایش تروپونین تجویز می‌شود؟

هنگامی که بیمار با شکایت از درد قفسه سینه به پزشک مراجعه می‌کند، باید مشخص شود که آیا این درد ناشی از حمله قلبی است یا خیر. به کمک آزمایش تروپونین، تشخیص اینکه آیا بیمار دچار علائم حمله قلبی شده یا آسیبی به عضلات قلب بیمار وارد شده است امکان‌پذیر است.

اگر فرد با علائم سکته هنگام مراجعه به اورژانس دارای نتیجه آزمایش منفی باشد، لازم است که آزمایش ۶ تا ۱۲ ساعت بعد مجددا تکرار شود. علاوه بر این، اگر فشار یا درد قفسه سینه با وجود استراحت یا درمان از بین نرفت، آزمایش تروپونین می‌تواند تکرار شود. این به این دلیل است که در برخی موارد، درد قفسه سینه‌ای که از بین نمی‌رود به عنوان نشانه‌ای از حمله قلبی قریب الوقوع یا خطر یک مشکل جدی قلبی در نظر گرفته می‌شود.

 

تفسیر آزمایش Troponin چگونه است؟ 

رنج نرمال Troponin در آزمایش خون کمتر و مساوی ۰.۰۴ ng/mL باشد، است. اگر نتیجه آزمایش در این محدوده قرار نداشته باشد، پزشک اقدامات درمانی را شروع خواهد کرد. معمولا این آزمایش زمانی انجام می‌شود که متخصص بخواهد از بروز حمله قلبی مطمئن شود. 

آزمایش تروپونین مثبت به این معناست که سطح این پروتئین در بدن بالاست و احتمالا حمله قلبی رخ داده است. آزمایش تروپونین منفی، احتمال بروز حمله قلبی را کم می کند. مگر وجود شواهد دیگری به تایید تشخیص حمله قلبی توسط پزشک کمک کند. نیز عدم بروز حمله قلبی را تایید می‌کند. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان Troponin یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

تفسیر آزمایش

 

آیا میزان تروپونین در سکته قلبی افزایش می‌یابد؟

اگرچه افزایش سطح تروپونین یکی از نشانه‌های حمله قلبی است، اما به تنهایی کافی نیست. برای تشخیص سکته قلبی علاوه بر بررسی سطح تروپونین، معاینه فیزیکی، شرح حال بالینی و نوار قلب بسیار مهم است. این به این دلیل است که در برخی از افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، سطح تروپونین افزایش نمی‌یابد یا اینکه با وجود افزایش سطح تروپونین، سکته قلبی رخ نداده است.

 

آزمایش Troponin چه بیماری‌هایی را نشان می‌دهد؟

آزمایش Troponin در درجه اول برای تشخیص حمله قلبی و رد کردن شرایط دیگر با علائم و نشانه‌های مشابه انجام می‌شود. میزان بیشتر از حد نرمال تروپونین نشان دهنده آسیب قلبی است. در واقع وقتی فردی به طور قابل توجهی افزایش سطح تروپونین برای چند ساعت را تجربه کند، احتمالا مبتلا به حمله قلبی یا آسیب دیگر به قلب شده است. سطح تروپونین می تواند در عرض ۳ یا ۴ ساعت پس از آسیب قلب افزایش یابد و ممکن است برای ۱۰ تا ۱۴ روز بالا باقی بماند.

در افراد مبتلا به آنژین صدری، تروپونین بالا می‌تواند نشان دهد که وضعیت آنها بدتر شده و در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی هستند. سطح تروپونین همچنین ممکن است با سایر بیماری‌های قلب مانند مایوکاردیت (التهاب قلب)، تضعیف قلب (کاردیومیوپاتی) یا نارسایی احتقانی قلب و با شرایط غیر مرتبط با قلب مانند عفونت شدید و بیماری کلیوی افزایش پیدا کند.

در یک کلام باید بگوییم که نتیجه  آزمایش تروپونین مثبت همیشه نشان دهنده انفارکتوس میوکارد نیست. ممکن است میزان غیر طبیعی تروپونین به دلیل میوکاردیت، جراحی قلب، آنژین صدری، آنژین ناپایدار، نارسایی احتقانی قلب، و علل غیر قلبی، مانند نارسایی کلیوی، بیماری‌های مزمن عضلانی و آمبولی ریوی باشد.

در سایت Med LinePlus در مورد آزمایش Troponin اینطور آمده است:

آزمایش troponin میزان troponin در خون را اندازه‌گیری می‌کند. troponin نوعی پروتئین است که در عضلات قلب یافت می‌شود. تروپونین به طور معمول در خون یافت نمی‌شود اما وقتی عضلات قلب آسیب می‌بینند، تروپونین به جریان خون منتقل می‌شود. با افزایش آسیب قلبی، مقادیر بیشتری تروپونین در خون آزاد می‌شود.

مقدار زیاد تروپونین در خون ممکن است به این معنی باشد که شما دچار حمله قلبی هستید یا اخیراً دچار آن شده‌اید. هنگامی که جریان خون در قلب مسدود شود، حمله قلبی اتفاق می‌افتد. این انسداد می‌تواند کشنده باشد، اما تشخیص و درمان سریع می‌تواند جان شما را نجات دهد.

آزمایش Troponin

 

چه بیماری‌هایی سطح فاکتور آزمایشی Troponin را بالا می‌برند؟ 

اگر آزمایش Troponin نشان می‌دهد که میزان این فاکتور خونی بیشتر از حد نرمال است، ممکن است به علت این باشد که این پروتئین درون سلولی عضله قلب پس از مرگ سلول میوکارد بر اثر ایسکمی وارد جریان خون می‌شود. در نتیجه سطح خونی آن افزایش پیدا می‌کند. اختلالات زیر در بالا رفتن میزان Troponin در خون تاثیر دارند.

 

برای جلوگیری از بالارفتن Troponin در خون چه کار کنیم؟

جلوگیری از بالا رفتن Troponin در خون به معنی پیشگیری از حمله یا سکته قلبی است. مهمترین کاری که در این زمینه می‌توانیم انجام دهیم، انتخاب یک سبک زندگی سالم است. برای داشتن یک سبک زندگی سالم رعایت نکات زیر ضرورت دارد:

  • داشتن رژیم غذایی سالم؛ شامل انواع سبزیجات، میوه‌های تازه، مغزها و مواد حاوی امگا۳
  • اجتناب از مصرف سیگار
  • ورزش کردن
  • کنترل قند خون
  • مصرف نکردن چربی‌های اشباع شده
  • حفظ کلسترول در سطح مناسب
  • خواب کافی داشتن و خوب خوابیدن
  • حفظ وزن متعادل
  • دوری از استرس و یادگیری راه‌های مدیریت آن

برای تفسیر آنلاین آزمایش خود توسط پزشک کلیک کنید!

کنترل Troponin

 

داروهای تاثیرگذار در نتیجه تست تروپونین چیست؟

برای انجام این آزمایش نیاز به شرایط خاصی نیست. با این حال ممکن است بعضی داروها باعث ایجاد نتیجه کاذب در این آزمایش شوند. به همین دلیل لازم است که همه داروها و مکمل‌هایی را که مصرف می‌کنید به پزشک اطلاع دهید. مهمترین داروهایی که ممکن است باعث افزایش سطح ترومپونین شود داروهای شیمی درمانی است که بیماران سرطانی استفاده می‌کنند. سمیت قلبی ناشی از داروها عمدتا به شیمی درمانی نسبت داده می‌شود.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Troponin

  • آزمایش CKMB: این تست در تشخیص انفارکتوس حاد قلب کاربرد دارد. 
  • آزمایش Myoglobin. با استفاده از نتایج این آزمایش، آسیب عضلانی مورد بررسی قرار می گیرد. 

دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

آزمایش در منزل با هومکا 

بهتر است بدانید که برای انجام آزمایش Troponin یا خدمات آزمایشگاهی دیگر، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت و تبریز همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات آزمایش در خانه یا تفسیر آزمایش خون را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آزمایش Troponin به ناشتایی نیاز دارد؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
میزان تروپونین خون با چه سرعتی افزایش می‌یابد؟
سطح تروپونین طی ۳ تا ۴ ساعت از شروع درد قفسه سینه به طور معمول در گردش خون افزایش می‌یابد.
آیا هومکا خدمات درمانی در منزل را نیز ارائه می‌دهد؟
بله. هومکا در کنار خدمات آزمایشگاهی، خدمات درمانی و مراقبتی در منزل را نیز ارائه می‌دهد.
آیا خدمات آزمایشگاهی هومکا در روزهای تعطیل ارائه می‌شود؟‌
بله. در روزهای تعطیل نیز می‌توانید از خدمات آزمایشگاهی در منزل هومکا استفاده کنید.
آیا بدون نسخه پزشک می‌توان از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده کرد؟
بله. این امکان در هومکا فراهم شده است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L