آزمایش Wright
خانه
مقالات
آزمایش Wright

آزمایش Wright

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
آزمایش Wright و تفسیر نتیجه آن
آزمایش Wright برای تشخیص بیماری تب مالت استفاده می‌شود. عامل این بیماری نوعی باکتری بوده و باعث بروز تب، اسهال، استفراغ، دردهای شکمی و اختلال در سیستم عصبی مرکزی می‌شود. برای تشخیص تب مالت ( بروسلوز) از آزمایشاتی دیگری مانند 2ME و coombs wright نیز استفاده خواهد شد. در این مقاله از هومکا به بررسی آزمایش Wright، شرایط و تفسیر آن پرداخته است.

آزمایش Wright برای تشخیص بیماری تب مالت (Malta Fever) کاربرد دارد. عامل بروز تب مالت نوعی باکتری به نام بروسلوز (بروسلا) است. تب مالت با نام‌های تب مواج یا مدیترانه‌ای نیز شناخته می‌شود.  این بیماری بین انسان و دام مشترک است. افراد معمولا به دلیل تماس مستقیم با حیوانات بیمار یا مصرف فرآورده‌های لبنی آلوده آن‌ها به تب مالت مبتلا می‌شوند. راه‌های دیگر انتقال این بیماری شامل استنشاق هوای آلوده به باکتری بروسلا و مصرف محصولات لبنی خام هستند. بهترین راه تشخیص این بیماری، کشت خون یا مغز استخوان و جداسازی باکتری از این نمونه‌ها است. 

گونه‌های مختلف باکتری تب مالت، بیماری‌هایی مانند بروسلا ابورتوس، بروسلا سویس و بروسلا ملیتنسیس را در انسان ایجاد می‌کند که آخرین مورد، خطرناک‌ترین گونه این باکتری و شایع‌ترین نوع آن در ایران است.

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش Wright تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

برای انجام آزمایش Wright می‌توانید از خدمت آزمایش در منزل هومکا بهره ببرید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش Wright چیست؟ 

افراد معمولا زمانی آزمایش Wright را انجام می‌دهند که تب شدید، ضعف و درد عضلانی را احساس کنند. این بیماری در تمام کشورهای دنیا رایج نیست و اکثرا در کشورهای اطراف دریای مدیترانه، اروپای شرقی و مناطق کارائیب شیوع دارد. پزشک در موارد زیر آزمایش رایت را تجویز می‌کند:

  • تشخیص قطعی بیماری
  • بررسی وضعیت بیمار 
  • پایش درمان بیمار  

در این آزمایش آنتی بادی های مهمی مانند IgA، IgM و IgG مورد بررسی قرار می‌گیرند، که در اواخر هفته دوم مرحله حاد بیماری در سرم ظاهر می‌شوند و در هفته سوم تا ششم مقدارشان به بیشترین حد ممکن می‌رسد. بدن هنگام مواجه با عامل بیماری‌زا مانند باکتری، آنتی بادی یا همان  پادتن‌ها را ترشح خواهد کرد. پزشک با بررسی سطح آنها می‌تواند وضعیت بیمار را بررسی کند.

اگر بیماری در فاز ابتدایی قرار داشته باشد و درمان مناسبی برای بهبودی صورت نگیرد، بیماری وارد مرحله دوم و مزمن خواهد شد. در این حالت تیتر آنتی بادی IgG مثبت است. 

در این مرحله معمولا IgG افزایش می‌یابد و از طرف دیگر IgM به کمترین حالت خود می‌رسد که در این صورت ممکن است با وجود انجام آزمایش رایت، نتیجه آن منفی شود و بیمار نیاز به انجام آزمایش کومبس رایت پیدا کند.

آزمایش Wright

 

تفسیر آزمایش Wright چگونه است؟

تفسیر جواب آزمایش Wright بر عهده پزشک است. به‌طور کلی در تفسیر آزمایش رایت، تیتر کمتر از ۱.۸۰ منفی به حساب می‌آید و تیتر بالای ۱.۸۰ مثبت بوده و فرد مبتلا بیماری تب مالت است.

علاوه بر این، افزایش این مقدار بعد از گذشت چند روز دلیل قطعی ابتلای فرد به بیماری است و از طرف دیگر، ثابت ماندن مقدار تیتر مبنی بر بیمار بودن فرد نیست.

در صورت ادامه علائم ممکن است پزشک از شما بخواهد که آزمایش دیگری را ۱۰ روز تا ۲۰ روز بعد انجام دهید.

آلوده شدن با سایر باکتری‌ها نیز می‌تواند نتایج مثبت کاذب ایجاد کند. البته محدود طبیعی آزمایش ممکن است کمی ​​بین آزمایشگاه‌های مختلف متفاوت باشد. برخی از آزمایشگاه‌ها از روش‌های اندازه‌گیری متفاوتی استفاده می‌کنند یا نمونه‌های مختلفی را آزمایش می‌کنند که می‌تواند باعث اختلاف در میزان استاندارد شود. به همین دلیل برای تفسیر دقیق نتایج لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

میزان بالاتر از ۱.۸  در تفسیر آزمایش Wright Agglutination Test معمولا به این معنی است که شما با باکتری تب مالت یا یک باکتری نزدیک به آن در تماس بوده‌اید. با این حال، نتیجه مثبت لزوما به این معنی نیست که شما یک عفونت فعال دارید. ممکن است مثبت شدن آزمایش به دلیل ابتلای شما در گذشته به تب مالت باشد. به همین دلیل پزشک از شما می‌خواهد که بعد از چند هفته آزمایش را تکرار کنید تا افزایش میزان آزمایش را بررسی کند. افزایش میزان آن، به این معنی است که شما هم‌اکنون به عفونت فعال تب مالت دچار هستید.

در سایت Health Line درباره عوامل ابتلا به تب مالت آمده است:

انواع حیوانات می‌توانند به بیماری تب مالت مبتلا شوند، از جمله: بز، گوسفند، خوک، گاو، سگ.
انسان از طریق حیوانات آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود. این باکتری‌ها از طریق خوردن، تنفس، تماس با زخم باز انتقال می‌یابند.
به همین دلیل است که اگر زمان زیادی را در اطراف حیوانات بگذرانید، احتمال ابتلا به تب مالت در شما بیشتر است. این خطر به خصوص برای افرادی که با ادرار، خون یا بافت حیوانات در تماس هستند بسیار زیاد است. جفت حیوانات نیز ممکن است به باکتری بروسلا آلوده شود. اگر به یک حیوان کمک کنید تا به دنیا بیاید، ممکن است در معرض باکتری باشید. خوشبختانه، بروسلوز به ندرت از طریق تماس تصادفی با حیوانات خانگی منتقل می‌شود.

افرادی که محصولات حیوانی خام می‌خورند یا می‌نوشند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری تب مالت قرار دارند. شیر و پنیر غیر پاستوریزه و همچنین گوشت خام می‌توانند حامل باکتری بروسلا باشند.

تب مالت به ندرت از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود. با این حال، می‌تواند از طریق شیردهی یا تماس جنسی شیوع یابد. عفونت بدون تماس با خون یا بافت، نادر است.

تفسیر آزمایش

 

انجام آزمایش Wright چه شرایطی دارد؟

برای انجام آزمایش Wright نیاز به رعایت شرایط خاصی ندارید. برخی پزشکان ناشتا بودن برای این آزمایش را توصیه کرده‌اند. به همین دلیل بهتر است قبل از نمونه‌گیری با پزشک معالج مشورت داشته باشید. 

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص اینکه آزمایش Wright  بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

تست‌های مرتبط با آزمایش Wright

برای تشخیص تب مالت در کنار آزمایش Wright، آزمایشات زیر نیز ممکن است توصیه شود: 

آزمایش Wright

 

آیا آزمایش Wright همان آزمایش Coombs Wright است؟ 

برای تشخیص تب مالت ابتدا  تست رایت انجام می‌شود و سپس و بعد تست کومبس رایت. این امکان وجود دارد که آزمایش Wright به صورت کاذب منفی شود. در این حالت  آزمایش Coombs Wright  اثرات منفی کاذب رو حذف کرده و نتیجه دقیق‌تری را ارائه می‌دهد. 

 

عوارض تب مالت چیست؟ 

در صورتی که نتیجه آزمایش Wright مثبت شود و شما مبتلا به این بیماری باشید، ممکن است اختلالاتی مانند اندوکاردیت، آرتروز، التهاب و عفونت بیضه‌ها در آقایان، التهاب طحال و کبد و عفونت سیستم اعصاب مرکزی را در خود مشاهده کنید.

جهت ثبت درخواست آزمایش Wright در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش Wright در منزل با هومکا 

برای آزمایش Wright می‌توانید به مجموعه هومکا اعتماد کنید. هومکا با ارائه خدمت آزمایش در منزل، طیف وسیعی از خدمات آزمایشگاهی در منزل را در کوتاه‌ترین زمان انجام خواهد داد. خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی است. برای ثبت درخواست می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید.

همچنین می‌توانید در همین صفحه بر روی بنر ثبت درخواست کلیک کنید و سفارش خود را ثبت کنید. پس از آن کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت تا راهنمایی‌های لازم را انجام دهند. با تایید شما سفارش ثبت نهایی شده و متخصص هومکا به منزل یا محل تعیین شده، مراجعه خواهد کرد. تجربه خود از هومکا را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا تب مالت باعث کاهش وزن می‌شود؟
عفونت دستگاه گوارش ممکن است منجر به استفراغ، حالت تهوع، اسهال، یبوست، شکم درد و کاهش وزن شود. در بعضی موارد، بروسلوز ممکن است بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد (نوروبروسلوز).
بیماری تب مالت با انسان چه می‌کند؟
افراد مبتلا به تب مالت ممکن است دچار تب، تعریق، سردرد، کمردرد و ضعف جسمی شوند. در موارد شدید، ممکن است سیستم عصبی مرکزی و پوشش قلب تحت تأثیر قرار گیرد. یک نوع بیماری همچنین ممکن است علائم طولانی مدت از جمله تب‌های مکرر، درد مفاصل و خستگی ایجاد کند.
چگونه به تب مالت مبتلا می‌شوید؟
بروسلوز در اثر بلعیدن شیر غیر پاستوریزه یا گوشت پخته نشده از حیوانات آلوده یا تماس نزدیک با ترشحات آن‌ها ایجاد می‌شود.
آیا برای انجام آزمایش Wright باید ناشتا باشیم؟
ناشتا بودن برای انجام این آزمایش ضروری نیست اما اگر ناشتا باشید بهتر است.
خدمات هومکا به چه شهرهایی ارائه می‌شود؟
سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد.
آیا برای آزمایش در منزل هومکا حتما باید نسخه پزشک داشته باشیم؟‌
خیر. آزمایش در منزل هومکا با درخواست شما انجام خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L