آزمایش کشت ادرار
خانه
مقالات
آزمایش کشت ادرار

آزمایش کشت ادرار

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/06
تشخیص عفونت ادراری با آزمایش کشت ادرار
آزمایش کشت ادرار چیست؟ آزمایش کشت ادرار در صورت مشاهده چه علائمی توسط پزشک تجویز می‌شود؟ برای انجام این آزمایش چه مواردی را باید رعایت کرد؟ اختلال در فاکتور آزمایشی کشت ادرار چه عوارض و بیماری‌هایی را در پی دارد؟ آیا آزمایش کشت ادرار در تشخیص عفونت‌های ادراری کاربرد دارد؟ برای دانستن جواب این سوالات و خواندن مطالب مفید دیگر در این مورد، با هومکا همراه شوید.

کشت ادرار آزمایشی است که می‌تواند تشخیص دهد آیا باکتری در ادرار وجود دارد یا خیر؟ با این آزمایش در حقیقت می‌توان میکروب‌های ایجاد کننده عفونت ادراری (UIT) را پیدا و شناسایی کرد.

باکتری‌هایی که موجب عفونت ادراری می‌شوند، قادر هستند از طریق مجاری ادرار وارد دستگاه ادراری شوند. در این محیط باکتری‌ها با سرعت زیاد رشد می‌کنند و در نهایت عفونت ایجاد می‌شود.

اگر می‌خواهید بیشتر با شرایط این آزمایش و تفسیر آن آشنا شوید تا انتهای مطلب همراه هومکا بمانید. برای انجام آزمایش کشت ادرار می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا بهره‌مند شوید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش کشت ادرار چیست؟ 

آزمایش کشت ادرار که در گزارشات با U/C مشخص می‌شود در واقع می‌تواند در شناسایی باکتری‌های ایجاد کننده عفونت ادراری موثر باشد. به‌طور کلی عفونت ادرای در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد.

چون در زنان مجرای ادرار کوتاه‌تر است و باکتری‌های روده به‌راحتی می‌توانند به سیستم ادراری و تناسلی راه پیدا کنند. باکتری‌ها از این مجاری به درون مثانه، لگنچه و کلیه‌ها وارد می‌شوند و موجب عفونت‌ می‌شوند. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید

آزمایش کشت ادرار

 

تفسیر آزمایش کشت ادرار

از آن جایی که بارزترین شاخص عفونت ادراری مربوط به باکتری‌ها است در تفسیر آزمایش نیز گزارش این مورد از اهمیت بالایی برخوردار است.

در واقع در تفسیر آزمایش کشت ادرار باید وجود باکتری Negative یا منفی گزارش شود. اما اگر باکتری در ادرار موجود باشد آستانه‌ای که برای آن تعریف می‌شود ۵+ خواهد بود که تقریبا معادل۱۰۰۰۰۰ واحد تشکیل‌دهنده کلونی‌های باکتری است.

برای آزمایش کشت ادرار چند روز باید صبر کرد تا اگر باکتری در آن وجود داشت رشد صورت گیرد. سپس نمونه را تحت بررسی‌های میکروسکوپی قرار می‌دهند. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان WBC یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

در صورت وجود باکتری در ادارار پزشک احتمالا برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند تا باکتری‌های مضر موجود در نمونه از بین بروند. گاهی نیز به دلیل وجود بیش از یک نوع باکتری در ادرار و تاخیر در گرفتن جواب نهایی لازم باشد دوباره آزمایش دهید.

در رابطه با آزمایش کشت ادرار و اینکه در چه مواقعی پزشک آن را تجویز می‌کند سایت خط سلامتی(Health Line) این‌گونه نوشته است:

کشت ادرار آزمایشی است که می‌تواند باکتری‌های ادرار را تشخیص دهد. این آزمایش می‌تواند میکروب‌های ایجاد کننده عفونت دستگاه ادراری را پیدا و شناسایی کند. باکتری‌ها که به طور معمول باعث عفونت ادراری می‌شوند، می‌توانند از طریق مجرای ادرار وارد دستگاه ادراری شوند. 

 به این دلیل است که مجرای ادرار زن کوتاه‌تر و بسیار نزدیک به مقعد است. بنابراین، باکتری‌های روده بسیار راحت‌تر می‌توانند به دستگاه ادرار راه پیدا کنند. باکتری‌ها از مجرای ادرار به داخل مثانه و کلیه ها رفته و در آنجا به  عفونت تبدیل می‌شوند.

شایع ترین علائم عفونت ادراری عبارتند از:

  • درد و ناراحتی ، به طور معمول در ناحیه کمر و شکم
  • درد هنگام ادرار کردن
  • تب
  •  تکرر ادرار 
  • مشکل در جریان ادرار

تفسیر آزمایش

 

آزمایش UC چیست؟ 

عفونت ادراری در واقع دومین عفونت شایع در جهان محسوب می‌شود که با آزمایش‌های  UAو UC می‌توان این عفونت‌ها را تشخیص داد و روند درمان را آغاز کرد.

البته در درمان این نوع عفونت تنها به جواب تست آزمایش کشت ادرار اکتفا نمی‌کنند و موارد دیگری را نیز در نظر می‌گیرند. سابقه بیمار نیز از موارد با اهمیت در تشخیص محسوب می‌شود.

بیشتر عفونت‌ها ناشی از وجود باکتری «ای کولای» است که اغلب در ادرار وجود دارد. استافیلوکوکوس و پروتئوس دو نوع دیگری از باکتری هستند که احتمالا سبب ایجاد عفونت ادراری می‌شوند.

گاهی نیز عفونت توسط قارچ کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شود و بعضی اوقات این عفونت ناشی از عفونت مقاربتی (STI) است.

آزمایش کشت ادرار

 

شرایط آزمایش کشت ادرار

افراد سه روز قبل از تست نباید هیچ آنتی‌بیوتیکی مصرف کنند و اگر به طور کلی از داروی خاصی استفاده می‌کنید حتما این مورد را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

علاوه بر این دست‌ها و ناحیه تناسلی را قبل از پر کردن ظرف مخصوص به خوبی بشویید. اگر در مورد آزمایش و نتایج آن سوالی دارید با پزشک خود صحبت کنید. دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

تست های مرتبط با آزمایش کشت ادرار

گاهی پزشک برای تایید و رد سایر احتمالات علاوه‌بر آزمایش کشت ادرار، تست‌های کلیه را نیز تجویز خواهد کرد. این آزمایش‌های می‌توانند شامل موارد زیر باشند: 

 

بیماری‌های تاثیرگذار بر نتیجه آزمایش UC

در واقع وقتی پزشک آزمایش کشت ادرار را برای مراجعه‌کننده می‌نویسد به مواردی شک کرده است و می‌خواهد بداند آیا درست تشخیص داده است یا خیر؟

برای این که موضوع برایتان واضح‌تر شود این‌طور در نظر بگیرید که اگر شخصی مبتلا به عفونت ادراری باشد یعنی در ادرارش گلبول سفید و باکتری دیده شود قطعا روی جواب نهایی آزمایش تاثیر می‌گذارد. در واقع منظور از گلبول سفید، بررسی میزان نرمال WBC در آزمایش ادرار است تا اگر مقدار آن بالا باشد، ابتلا به عفونت ادراری تا حدودی تایید می‌شود.

پزشک با توجه به جواب نهایی آزمایش و میزان باکتری‌های موجود جواب قطعی را از نظر عفونت ادراری بیان می‌کند و مطابق با آن برای مریض دارو تجویز خواهد کرد.

علاوه بر این در دوران بارداری، متخصص زنان و زایمان امکان دارد برای پیشگیری از اتفاقات احتمالی و انجام مراقبت‌های این دوران آزمایش ادرار بنویسد.

اگر در دوران بارداری دچار عفونت ادراری شدید حتما باید درمان آن را جدی بگیرید. بروز عفونت‌های ادراری در این دوران شایع است و اگر مورد توجه قرار نگیرد و درمان نشود در نهایت منجر به زایمان زودرس خواهد شد. برای تفسیر آنلاین آزمایش خود توسط پزشک کلیک کنید!

 

در چه صورت به آزمایش UC نیاز دارید؟

اصولا وقتی فرد مراجعه کننده علائم زیر را دارد، پزشک برای او آزمایش ua/uc می‌نویسد:

  • درد و ناراحتی در ناحیه کمر و زیر شکم
  • سوزش ادرار
  • تب
  • تکرار ادرار
  • ادرار بد بو

افرادی که مبتلا به عفونت ادراری هستند، اغلب ادرار کدری دارند و در بعضی موارد در ادرار این افراد خون دیده می‌شود. در مواردی که عفونت جدی است امکان دارد فرد دچار لرز و حالت تهوع نیز شود.

 

برای انجام آزمایش کشت ادرار در منزل چکار کنیم؟ 

برای انجام آزمایش کشت ادرار در منزل به هومکا اعتماد کنید. حفظ سلامتی شما برای ما مهم است. به همین دلیل برای ارائه خدمات درمانی، مراقبتی و آزمایشگاهی در منزل تمام تلاش خود را کرده‌ایم، تا شما تجربه‌ایی راحت داشت باشید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

برای استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا کافی است بر روی دکمه ثبت درخواست کلیک کنید تا سفارش به طور موقت ثبت شود. کمی منتظر بمانید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرید. ما می‌خواهیم قبل از ارائه خدمت تمام جزییات را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین وظیفه خود می‌دانیم تا در ابتدا به تمامی سوالات شما پاسخی شفاف و دقیق دهیم. اگر با چگونگی ارائه خدمت موافق باشید، درخواست به صورت نهایی ثبت می‌شود. در مرحله آخر متخصص هومکا در منزل یا محل مورد نظر شما را ملاقات خواهد کرد. ساکنین سراسر استان تهران، کرج و حومه و مشهد می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند.

دسترسی سریع

سوالات متداول

علت تجویز آزمایش کشت ادرار چیست؟
عفونت دستگاه ادراری مهمترین علت تجویز آزمایش کشت ادرار است.
علت عفونت ادراری چیست؟
عفونت ادراری معمولا به دلیل رشد و تکثیر باکتری ایجاد می‌شود.
آیا آزمایش ESR همراه با آزمایش کشت ادرار توصیه می‌شود؟
بله. این شاخص برای بررسی میزان عفونت در بدن تجویز می‌شود و می‌تواند در کنار آزمایش کشت ادرار مورد استفاده قرار گیرد.
آیا درد و ناراحتی در ناحیه کمر و زیر شکم از علائم سوزش ادرار است؟
بله. درد و ناراحتی در ناحیه کمر و زیر شکم می تواند از علائم سوزش ادرار باشد.
آیا خدمات هومکا در روزهای تعطیل ارائه می‌شود؟
بله. این مجموعه خدمات خود را در روزهای تعطیل به کاربران خود ارائه می‌دهد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L