آزمایش Amylase
خانه
مقالات
آزمایش Amylase

آزمایش Amylase

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
آزمایش Amylase + شرایط و تفسیر آن
آزمایش Amylase، به بررسی سطح آمیلاز در بدن می‌پردازد. آمیلاز نام یک آنزیم در بدن است. برای انجام آزمایش آمیلاز به نمونه خون یا ادرار نیاز است. با استفاده از نتایج این آزمایش در کنار تست‌های دیگری مانند آزمایش لیپاز، التهابات لوزالمعده مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مقاله با هومکا همراه شوید تا بیشتر راجع به آزمایش آمیلاز بدانید.

آزمایش آمیلاز (Amylase)، با هدف بررسی بیماری‌های پانکراس انجام می‌شود. منظور از پانکراس همان  لوزالمعده است که در پشت معده قرار گرفته دارد. در واقع باید گفت آمیلاز نوعی آنزیم است که اندام‌های مختلف بدن آن را می‌سازند. اگر این آنزیم در پانکراس تولید شود به آن آمیلاز پی (p) گفته خواهد شد. نوعی دیگری از این آنزیم در بزاق تولید می‌شود که به آمیلاز S مشهور است. این آنزیم در هضم کربوهیدارت نقش مهمی را برعهده دارد. 

گاهی ممکن است سطح آنزیم آمیلاز در بدن دچار نوسان شود. پزشکان برای این که بتوانند میزان آمیلاز در بدن را اندازه‌گیری و مورد بررسی قرار دهند، انجام آزمایش Amylase را پیشنهاد می‌کنند.از خدمات هومکا ارسال نیروی متخصص برای انجام انواع آزمایش در منزل یا محل کار شماست. شما می‌توانید در صورت نیاز از انواع خدمات آزمایشگاهی در منزل هومکا بهره‌مند شوید.

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش Amylase تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Amylase در آزمایش خون چیست؟ 

Amylase در آزمایش خون، نشان‌دهنده این است که آیا اندام‌هایی مانند لوزالمعده، کیسه صفرا و ... دچار مشکل شده‌اند یا نه. در واقع مقادیر نرمال و بحرانی این آزمایش، تشخیص درگیری اندام‌های مختلف توسط پزشک را به مراتب آسان می‌کند.

در سایت Medilne Plus درباره این آزمایش آمده است:

آزمایش آمیلاز میزان آمیلاز را در خون یا ادرار شما اندازه گیری می‌کند. آمیلاز آنزیمی یا پروتئین خاصی است که به شما در هضم غذا کمک می‌کند. بیشتر آمیلاز شما در لوزالمعده و غدد بزاقی ساخته می‌شود. مقدار کمی آمیلاز در خون و ادرار طبیعی است. مقدار بیشتر یا کمتر ممکن است به این معنی باشد که شما دچار اختلال در پانکراس، عفونت، اعتیاد به الکل یا بیماری پزشکی دیگری هستید.

از آزمایش خون آمیلاز برای تشخیص یا نظارت بر مشکلی در لوزالمعده شما ، از جمله پانکراتیت ، التهاب پانکراس استفاده می‌شود. آزمایش ادرار آمیلاز ممکن است همراه یا بعد از آزمایش خون آمیلاز تجویز شود. نتایج آمیلاز ادرار می‌تواند به تشخیص اختلالات غده لوزالمعده و بزاقی کمک کند. برای کنترل سطح آمیلاز در افرادی که تحت درمان پانکراس یا سایر اختلالات هستند ، ممکن است از یک یا هر دو نوع آزمایش استفاده شود.

شما می‌توانید در صورت نیاز از مجموعه هومکادرخواست اعزام نیروی متخصص برای خدمت پزشک در منزل داشته باشید. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص اینکه آزمایش Amylase چیست و چگونه انجام می‌شود بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

تفسیر آزمایش Amylase چگونه است؟ 

برای آشنایی بیشتر با تفسیر آزمایش خون Amylase، لازم است اطلاعاتی در خصوص نحوه تفسیر این آزمایش در اختیار داشته باشید. هر چند تفسیر آزمایش Amylase بدون خطا باید توسط پزشک مربوطه انجام شود، اما شما با آگاهی حتی ناچیز در این زمینه، قادر به کمی آزمایش‌خوانی خواهید بود.

بررسی و مانیتور کردن التهاب حاد و مزمن پانکراس، هدف اصلی انجام آزمایش آمیلاز است. بنابراین قرار گرفتن مقدار Amylase  در نقطه بحرانی نیاز به بررسی دارد.

زمانی که شخص به پانکراس حاد دچار شده باشد، مقدار آمیلاز خون او در عرض ۱۲ تا ۷۲ ساعت افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. اگر عامل پانکراس حاد برطرف شود، آمیلاز در چند روز به حد نرمال خود خواهد رسید.

اما در التهاب مزمن پانکراس داستان متفاوت است. مقدار آمیلاز در این آغاز این نوع التهاب به شدت افزایش پیدا می‌کند و در طول بیماری و با پیشرفت آن، مقدار آمیلاز در خون کاهش می‌یابد.

البته ناگفته نماند که اختلالات کلیه که باعث می‌شود کلیه آن طور که باید و شاید قادر به پاکسازی آمیلاز نباشد، انسداد مجرای پانکراس، سرطان پانکراس و انفارکتوس روده منجر به افزایش سطح آمیلاز در خون خواهد شد.

تفسیر آزمایش

 

شرایط انجام آزمایش Amylase

در این آزمایش Amylase، سه نمونه مختلف نیاز است:

  • نمونه خون سیاهرگی است که از ورید بازویی گرفته می‌شود.
  • نمونه ادرار شخص که در طول ۲۴ ساعت جمع‌آوری می‌شود.
  • نمونه از مایع صفاقی که در اصل مایع مابین غشای شکمی و قسمت بیرونی اندام شکم محسوب می‌شود.

در حالت کلی بر خلاف بسیاری از آزمایش‌هایی که روی نمونه خون ورید بازویی و ادرار انجام می‌شود، آزمایش Amylase نیاز به رعایت شرایط خاصی ندارد. البته بهتر است ۲۴ ساعت قبل از انجام آزمایش، شخص نوشیدنی‌های الکلی مصرف نکند و اگر داروی مداخله‌گری مصرف می‌کنند، به دستور پزشک برای قطع کردن آن اقدام کند. چون گاهی مصرف بعضی از داروها می‌تواند موجب خطای نتایج آزمایش آمیلاز شود.

البته رعایت شرایطی مانند ناشتا بودن به نظر پزشک و شیوه انجام آزمایش آمیلاز بستگی دارد. اکثرا پزشکان توصیه می‌کنند که ۲ ساعت قبل از نمونه‌گیری خون و ادرار، ناشتا باشید.

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید. جهت ثبت درخواست آزمایش Amylase در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Amylase

درست است که آزمایش Amylase به منظور تشخیص و مانیتور کردن التهاب و دیگر بیماری‌های پانکراس انجام می‌گیرد، اما به تنهایی امکان تشخیص کلی را به پزشک نمی‌دهد.

بنابراین لازم است در کنار آزمایش‌ Amylase، یک سری تست‌های مربوطه انجام شود تا پزشک به یک نتیجه‌گیری کلی برسد و از طرف دیگر در صورت نیاز، فرآیند درمان را آغاز کند. در زیر تست‌های مرتبط با آزمایش آمیلاز را معرفی کرده‌ایم که اغلب پزشکان انجام آن‌ها را در کنار آزمایش مذکور توصیه می‌کنند:

  • آزمایش Mumps IgG. این آزمایش به بررسی ویروس اوریون در بدن می‌پردازد. 
  • آزمایش هلیکو باکتری. هلیکو باکتر، باکتری است که منجر به ورم معده و التهاب آن خواهد شد. 
  • آزمایش H pylori Ag in stool. در این آزمایش هلیکو باکتر در نمونه مدفوع بررسی می‌شود. 
  • آزمایش Lipase. لیپاز آنزیمی است که چربی‌های داخل معده را شکسته و به جذب آن‌ها در سیستم گوارش کمک خواهد کرد. 

آزمایش Amylase

 

بیماری‌های پیش زمینه‌ای تاثیرگذار در نتیجه آزمایش Amylase

 بیماری‌های متعدد یا شرایط گوناگونی هستند که باعث می‌شوند تا نتیجه آزمایش Amylase دچار نوسان شود و به مقادیر بحرانی ورود کند.

رایج‌ترین بیماری‌های پیش زمینه‌ای تاثیرگذار در نتیجه آزمایش Amylase را در زیر مطرح کرده‌ایم:

  • نارسایی‌های کلیوی
  • التهاب پانکراس
  • زخم معده
  • اوریون
  • حمله حاد کیسه صفرا
  • سرطان تخمدان
  • سرطان ریه
  • حاملگی در لوله فالوپ
  • آپاندیس حاد
  • دیابت
  • انسداد روده
  • کتواسیدوز

تفسیر آزمایش

 

علائمی که می‌گویند سطح آزمایش Amylase نرمال نیست. 

گاهی بنا به دلایلی اندام‌های داخلی بدن دچار مشکل می‌شوند و این مشکلات با بروز علائم بالینی و اختلال خود را نشان می‌دهند. در این بین پزشکان  انجام آزمایش‌های مختلفی را تجویز می‌کنند تا بتوانند مشکل را به بهترین شکل تشخیص دهند و مصرف دارو یا درمان را آغاز کنند.

عدم توازن فاکتور آزمایشی Amylase هم مانند بسیاری از مشکلات اندام داخلی، با علائم و نشانه‌هایی همراه است که در زیر به بعضی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • زردی پوست
  • تغییر رنگ ادرار به رنگ تیره‌تر
  • چرب شدن مدفوع و تغییر رنگ آن
  • احساس سوزش در پوست نواحی مختلف بدن
  • احساس درد در شکم
  • کاهش وزن بی‌رویه
  • اسهال مداوم

آزمایش Amylase

 

آزمایش آمیلاز در منزل با هومکا

هومکا آماده انجام آزمایش آمیلاز در منزل است، کافی است از خدمت آزمایش در منزل هومکا بهره ببرید. برای این منظور می‌توانید بر ر وی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید. پس از آن کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت تا اطلاعات دقیقی از چگونگی ارائه خدمت را در اختیار شما قرار دهند. با تایید شما درخواست ثبت نهایی شده و متخصص هومکا به محل مورد نظر اعزام می‌شود. 

برای برخورداری از خدمات آزمایشگاهی و درمانی در منزل هومکا می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. تجربه خود از هومکا با دیگران به اشتراک بگذارید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش آمیلاز باید ناشتا باشیم؟
حداقل دو ساعت قبل از انجم تست باید شرایط ناشتایی را رعایت کنید.
آیا آزمایش آمیلاز بر روی نمونه ادرار هم انجام می‌شود؟
بله. برای این منظور به ادرار ۲۴ ساعته نیاز است.
التهاب لوزالمعده چه علائمی دارد؟
التهاب پانکراس با علائم زیر می تواند همراه باشد: تب تهوع بی‌اشتهایی درد شدید شکمی درد در نقسمت پشت بدن
خدمات هومکا به چه شهرهایی ارائه می‌شود؟‌
سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد می‌توانند از خدمات این مجموعه بهره ببرند.
آیا می‌توان هزینه آزمایش در منزل هومکا را با بیمه پرداخت کرد؟
بله. آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه های پایه و تکمیلی است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L