آزمایش Coombs Direct
خانه
مقالات
آزمایش Coombs Direct

آزمایش Coombs Direct

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
آزمایش Coombs Direct
همیشه شنیده‌ایم که آنتی بادی‌ها از بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا مانند ویروس و باکتری محافظت می‌کنند. اما گاهی اوقات آنتی‌بادی‌ها به اشتباه به سلول‌های قرمز خون چسبیده و به آنها حمله می‌کنند. آزمایش Coombs Direct با بررسی همین موضوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله از هومکا سعی شده است، به سوالات رایج در مورد آزمایش Coombs Direct پاسخ داده شود.

آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌ها بخشی از سیستم ایمنی بدن انسان را تشکیل می‌دهند که با میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا مبارزه می‌کنند. گاهی آنتی‌بادی به اشتباه سلول‌های سالم بدن را مورد هدف قرار می‌دهند.

آزمایش کومبس، خون را از نظر وجود پادتن‌هایی که به گلبول‌های قرمز حمله می‌کنند مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین امکان دارد از این تست با نام‌هایی مانند تست آنتی‌گلوبولین یا غربالگری آنتی‌بادی سلول‌های قرمز خون نیز یاد شود.

به‌طور کلی آزمایش کومبس دو نوع مستقیم و غیر مستقیم دارد که ما در این مطلب به بررسی آزمایش Coombs Direct یا کومبس مستقیم می‌پردازیم. برای انجام این آزمایش می‌توانید از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Coombs Direct در آزمایش خون چیست؟ 

با انجام آزمایش کومبس مستقیم می‌توان فهمید که آیا آنتی‌بادی به گلبول‌های قرمز خون متصل شده است یا خیر، اما با این تست نمی‌توان به نوع پادتن و علت بروز آن پی برد. 

صرف نظر از نتیجه آزمایشCoombs Direct، برای یافتن تشخیص و درمان صحیح به آزمایشات دیگری نیز نیاز خواهید داشت که پزشک برایتان تجویز می‌کند.

در سایت  Health Link Bc درباره این آزمایش آمده است:

آزمایش کومبس برای یافتن آنتی بادی‌های خاصی که به گلبول‌های قرمز حمله می‌کنند ، انجام می‌شود. آنتی بادی‌ها پروتئین‌های ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن هستند. به طور معمول ، آنتی بادی‌ها به مواد خارجی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها متصل می‌شوند و باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شوند.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص خدمت آزمایشگاهی در منزل،  بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

تفسیر آزمایش Coombs Direct چگونه انجام می‌شود؟ 

اگر نتیجه آزمایش Coombs Direct منفی باشد یعنی شرایط نرمال است و هیچ تجمع گلبول قرمزی که نشان‌دهنده نتایج غیر طبیعی است وجود ندارد.

اما در مورد شرایط بحرانی جواب آزمایش کومبس مستقیم می‌توان بر عکس شرایط بالا آن را بیان کرد، وقتی گلبول‌های قرمز تجمع پیدا می‌کنند نتیجه آزمایش آگلوتیناسیون مثبت خواهد بود.

آگلوتیناسیون (انباشته شدن) گلبول‌های قرمز در طول آزمایش Coombs Direct به این معنی است که شما روی گلبول‌های قرمز خون آنتی‌بادی دارید و این می‌تواند نشان‌دهنده شرایطی باشد که به بیماری خاصی مبتلا شده‌اید و گلبول‌های قرمز توسط سیستم ایمنی بدنتان از بین خواهند رفت، چیزی که به آن همولیز می‌گویند.

گاهی، به ویژه در افراد مسن، یک آزمایش کومبس حتی بدون هیچ بیماری یا فاکتور خطر دیگری نتیجه غیرطبیعی خواهد داشت.

تفسیر آزمایش

 

شرایط انجام آزمایش Coombs Direct

کارشناس آزمایشگاه با استفاده از سوزن از ورید موجود در دست یا بازو خون می‌گیرد و سپس نمونه به آزمایشگاه برای بررسی‌های نهایی ارسال می‌شود. آزمایش مستقیم و غیرمستقیم کومبس می‌تواند به سادگی وجود آنتی بادی را یا به‌طور کلی یک آنتی بادی خاص را جستجو کند.

قبل از انتقال خون، هر بسته خون اهدایی نیز باید از این نظر آزمایش شود. کراس مچ (سازگاری خونی)، نوع خاصی از تست آنتی‌گلوبین غیر مستقیم یا IAT است، که قبل از انتقال خون انجام می‌شود. در آزمایشگاه، نمونه سرم (جایی که آنتی‌بادی‌ها حضور دارند) با گلبول‌های قرمز خون اهدایی ترکیب می‌شوند.

هیچ آماده‌سازی خاصی قبل از انجام تست لازم نیست. قبل از رفتن به آزمایشگاه یا محل جمع‌آوری نمونه امکان دارد پزشک از شما بخواهد آب بنوشید.

شاید لازم باشد قبل از انجام آزمایش Coombs Direct مصرف بعضی از داروها را متوقف کنید که پزشک در صورت نیاز به شما خواهد گفت.

خوشبختانه برای رفاه حال بیماران امکان انجام آزمایش در منزل و ویزیت پزشک در منزل به وجود آمده است که دیگر لازم نیست زمان زیادی را در خیابان‌های شلوغ و پر از آلودگی برای انجام تست ساده صرف کنید. برای این منظور می‌توانید از خدمات آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی در منزل هومکا استفاده کنید. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Coombs Direct

همان‌طور که گفتیم برای بررسی تمام جوانب کار صرف‌نظر از نتیجه آزمایش کومبس مستقیم، تست‌های دیگری نیز مورد نیاز است. آزمایش‌هایی که در ارتباط با Coombs Direct مطرح می‌شوند، عبارتند از:

آزمایش Coombs Direct

 

بیماری‌های پیش زمینه‌ای تاثیر گذار در نتیجه آزمایش Coombs Direct

شرایطی که ممکن است باعث ایجاد آنتی‌بادی روی گلبول های قرمز شود، شامل موارد زیر است:

  • کم خونی همولیتیک خود ایمنی (هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما به گلبول‌های قرمز واکنش نشان می‌دهد.)
  • واکنش ناسازگاری خونی
  • اریتروبلاستوز جنینی یا انواع مختلف خون بین مادر و نوزاد
  • لوسمی ( کم خونی) لنفوسیتی مزمن و بعضی دیگر از لوسمی‌ها
  • لوپوس اریتماتوز سیستمیک (بیماری خود ایمنی و رایج‌ترین نوع لوپوس)
  • مونونوکلئوز عفونی
  • عفونت با مایکوپلاسما (نوعی باکتری که بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توانند آن را از بین ببرند.)
  • سفلیس

سمیت دارویی نیزیکی دیگر از موارد احتمالی است که ممکن است باعث شود شما روی گلبول‌های قرمز خون خود آنتی بادی داشته باشید. داروهایی که می توانند منجر به این موارد شوند عبارتند از:

  • سفالوسپورین‌ها (آنتی بیوتیک)
  • لوودوپا(برای بیماری پارکینسون)
  • داپسون(ضد باکتری)
  • نیتروفورانتوئین مانند ماکروبید، ماکرودانتین، فورادانتین (آنتی بیوتیک)
  • ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن
  • کینیدین(داروی قلب)

آزمایش Coombs Direct

 

علائمی که می‌گویند فاکتور آزمایشی Coombs Direct نرمال نیست. 

اگر اخیرا خون اهدایی دریافت کرده‌اید و علائمی مانند سرگیجه، کمر درد، ادرار تیره رنگ و تنگی نفس را که در اثر واکنش انتقال خون رخ داده است تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید.

اگر نوزاد تازه متولد شده علائم بیماری همولیتیک نوزاد را نشان می‌دهد شاید در فاکتور آزمایشی کومبس مستقیم اختلالی رخ داده اشت.

وقتی علائم تخریب گلبول‌های قرمز خون در بدن فردی افزایش پیدا می‌کند که ممکن است فرد خستگی بیش از اندازه، تنگی نفس، سر درد، رنگ پریدگی و مواردی از این قبیل را تجربه کند و پزشک با مشاهده همین علائم به این موضوع پی می‌برد که شاید سیستم ایمنی بدن سلول‌های خودی را مورد حمله قرار داده است.

 

آزمایش در منزل را با هومکا تجربه کنید. 

آزمایش Coombs Direct با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا، به راحتی انجام می‌شود. کافی است همین حالا بر روی بنر ثبت درخواست کلیک کنید. پس از ثبت درخواست کارشناسان هومکا با شما تماس خواهند گرفت تا چگونگی ارائه خدمت را برای شما شرح دهند. با تایید شما درخواست ثبت نهایی شده و متخصص هومکا رادر منزل یا محال تعیین شده ملاقات خواهید کرد. 

برای استفاده از خدمات این مجموعه می‌تونید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید. هومکا را به دیگران معرفی کنید. خدمت آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی است. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

چگونه باید برای انجام آزمایش Coombs Direct آماده بشویم؟
هیچ آماده‌سازی خاصی قبل از انجام تست لازم نیست. قبل از رفتن به آزمایشگاه امکان دارد پزشک از شما بخواهد آب بنوشید.
آیا آزمایش در منزل با درخواست کاربر نیز انجام می‌شود؟
بله. آزمایش در منزل هومکا با درخواست شما و نسخه پزشک انجام خواهد شد.
هزینه آزمایش در منزل چکونه محاسبه می‌شود؟‌
قیمت آزمایش در منزل با توجه به تعرفه آن تعیین خواهد شد.
خدمات هومکا به چه شهرهایی ارائه می‌شود؟‌
سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد.
آیا می‌توان از خدمات هومکا در روزهای تعطیل استفاده کرد؟
بله. این امکان برای کاربران هومکا فراهم شده است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L