آزمایش ASO Titer
خانه
مقالات
آزمایش ASO Titer

آزمایش ASO Titer

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
آزمایش ASO Titer + شرایط انجام آن
آزمایش ASO Titer چیست وچه زمانی پزشک انجام این آزمایش را تجویز می‌کند؟ چه شرایطی را باید برای انجام آزمایش ASO Titer رعایت کرد؟ اختلال در فاکتور آزمایشی ASO Titer چه عوارض و بیماری‌هایی را در پی دارد؟ چه تست‌هایی با مرتبط با آزمایش ASO Titer هستند و ممکن است در کنار این آزمایش تجویز شوند؟ برای دانستن پاسخ این سوالات و مطالعه مطالب دیگر در رابطه با آزمایش ASO Titer، با هومکا همراه باشید.

یکی دیگر از آزمایش‌های پرکاربرد در پزشکی، آزمایش ASO Titer  است. این آزمایش برای تشخیص عفونتی است که بوسیله نوعی باکتری خاص در بدن ایجاد می‌شود. باکتری در بدن شروع به تولید آنزیم خواهد کرد و بدن نیز در پاسخ به آن آنتی بادی تولید می‌کند. آزمایش ASO Titer، به بررسی این آنتی بادی می‌پردازد.

این باکتری به نام «استرپتوکک بتا همولیتیک گروه A‌» شناخته می‌شود و آنتی بادی که بدن برای مقابله با آن تولید می‌کند تحت عنوان ASO برای معرفی می‌شود. انجام این آزمایش برای افرادی که سابقه بیماری‌های عفونی و گلودرد دارند، پیشنهاد می‌شود. از نتایج این آزمایش برای تشخیص تب روماتیسمی نیز استفاده خواهد شد. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

 

آزمایش ASO Titer چیست؟

آزمایش تیتر ASO‌ یا به عبارتی Antistreptolysin O Titer آزمایشی است که مقدار ASO خون را اندازه‌گیری می‌ کند. آزمایش تیتر ASO در واقع واکنش بدن به عفونتی که از استرپتوکک به وجود می‌آید را ثابت می‌کند. سیستم دفاعی بدن هنگامی که عفونت را در قسمت‌های مختلف بدن شناسایی می‌کند با ترشح ASO‌در مقابل آن دفاع خواهد کرد. افزایش سطح ASO‌ در خون نیز پخش عفونت در بدن را نشان خواهد داد.

 

شرایط انجام آزمایش ASO Titer

آزمایش تیتر ASO‌  نیاز به ناشتا بودن بیمار ندارد. فردی که تست را دریافت می‌کند، در ضد عفونی کردن سرم و پوست باید دقت‌ لازم را داشته باشد چرا که آلوده بودن سرم و پوست بیمار،‌ ممکن است در نتیجه‌ی آزمایش تاثیر منفی داشته باشد. در صورتی که دارو‌یی قبل از آزمایش مصرف کرده‌اید با پزشک در میان بگذارید و از مصرف پنی‌سیلین نیز خودداری کنید تا نتیجه‌ی آزمایش به درستی ارائه شود. 
توجه کنید محل نمونه‌گیری باید کاملا ضد عفونی شده باشد و داروهای مصرفی موثر بر نتیجه‌ی آزمایش در برگه مربوطه ذکر شود. همچنین از نمونه‌ی همولیزه نیز باید اجتناب گردد چرا که در نتیجه‌ی آزمایش تاثیر منفی دارد.

 

تفسیر آزمایش ASO Titer

در آزمایش تیتر ASO‌ با اندازه‌گیری سطح آنتی بادی موجود در خون، می‌توان میزان حاد بودن عفونت در بدن را تشخیص داد. معمولا در تب‌های روماتیسمی حاد،‌ عفونت‌های استرپتوکوکی، آندوکاردیت باکتریایی و سایر موارد مشابه،‌ سطح ASO افزایش می‌یابد. پزشک برای اطمینان از عملکرد صحیح بدن، ممکن است آزمایش را برای بار دوم و به فاصله‌ی چند روز تجویز کند و اگر سطح ASO‌ کاهش پیدا کند به معنی کاهش عفونت در بدن خواهد بود. این آزمایش برای تشخیص رماتیسم قلبی ( آسیب‌دیدگی دریچه‌های قلب) و گلمرونفریت (نارسایی حاد یا مزمن کلیوی) بیشترین استفاده را در پزشکی دارد.
در حالت کلی باید بگوییم آزمایش ASO Titer ازمایشی سرولوژیک است که واکنش سیستم دفاعی بدن بیمار را به عفونت ناشی از استرپتوکک بتا همولیتیک گروه A‌ نشان می‌دهدو ASO نیز آنتی بادی است که بدن برای مقابله با آن تولید می‌کند. 

تفسیر آزمایش

 

مقادیر نرمال و بحرانی آزمایش ASO Titer

مقادیر نرمال و بحرانی آزمایش ASO‌، میزان پیشرفت عفونت در بدن را نشان می‌دهد. افزایش میزان ASO‌ نشان دهنده میزان پیشرفت عفونت در بدن است.  مقادیر نرمال برای کودکان و بزرگسالان به شکل زیر است و اعداد خارج از محدوده، مقادیر بحرانی محسوب خواهد شد. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان ASO Titer یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

سن مقادیر نرمال
نوزادان ASO‌ برابر با مادر دارند
کودکان  ۶ ماهه تا ۲ ساله کمتر از ۵۰ واحد تاد بر میلی‌لیتر
کودکان ۳ تا ۴ سال ۵۰ تا ۱۶۰ واحد تاد بر میلی‌لیتر
کودکان ۵ تا ۱۲ سال ۱۷۰ تا ۳۳۰ تاد بر میلی‌لیتر
بزرگسالان و سالمندان کمتر از ۶۰ تاد بر میلی‌لیتر

در سایت Health Line درباره این آزمایش آمده است:

معمولاً، هنگامی که به عفونت استرپتوککی مانند گلودرد مبتلا هستید، آنتی بیوتیک دریافت می‌کنید که باکتری‌ها را از بین می‌برد. اما برخی افراد در هنگام عفونت استرپتوکک هیچ علائمی ندارند و ممکن است ندانند که به درمان نیاز دارند. وقتی این اتفاق می‌افتد، یک عفونت درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض بعدی شود. این عوارض، به عنوان عوارض پس از استرپتوکک شناخته می‌شوند.

آزمایش ASO Titer  با اندازه‌گیری آنتی‌بادی‌ در خون، به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا اخیراً به عفونت استرپتوککی مبتلا شده‌اید یا خیر؟

 

تست‌های مرتبط با آزمایش ASO‌ Titer

پس از اینکه پزشک به کمک تست تیتر ASO، تشخیص عفونت در بدن بیمار را بدهد،ممکن است تست‌های دیگری نیز برای درمان بهتر و سریع‌تر بیمار و یا سایر موارد درخواست کند. یکی از این آزمایش‌ها، تست Anti_Dnase_B است که برای مبتلایان به بیماری‌های عفونی در اکثر موارد مثبت ثبت شده است. علاوه بر تست گفته شده، تست Strep_Throat یا آزمایش کشت گلو ‌نیز در برخی موارد برای فرد درخواست می‌شود. دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!
لازم به ذکر است که علت درخواست تیتر ASO بررسی و تشخیص عفونت های استرپتوکوکی است. علاوه بر تشخیص نیز در مراحل بعدی، این آزمایش در دفعات مکرر جهت بررسی پاسخ بدن به درمان بیماری عفونی استرپتوکوکی صورت خواهد گرفت.

آزمایش ASO Titer

 

بیماری‌های تاثیرگذار بر نتیجه‌ی آزمایش ASO Titer

برخی از بیماری‌ها و داروهایی وجود دارند،‌ که در نتیجه‌ی آزمایش ASO‌ Titer ممکن است تاثیر منفی داشته باشد. برای پیشگیری از این موارد بهتر است در صورت ابتلا به بیماری خاص و یا مصرف دارو‌هایی مانند آنتی بیوتیک‌ها، با پزشک معالج خود در میان بگذارید.
از جمله‌ی این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیماری هپاتیت B
  • سینوزیت و التهاب گوش میانی
  • آندوکاردیت. ( عفونت پوشش داخلی حفره‌ها و یا دریچه‌های قلب) 
  • پیودرم ( زرد زخم)‌
  • ذات الریه
  • سوزاک
  • سلولیت ( عفونت باکتری‌هایی که در لایه‌های عمیق پوست رخ می‌دهد.) 
  • تب زایمان
  • جوش‌های جوانی و نوجوانی
  • سل
  • بیمارن مبتلا به آرتریت روماتوئید ( یک بیماری خود ایمنی که منجر به التهاب مزمن مفاصل خواهد شد.)
  • تب روماتیسمی و تب مخملک

مواردی که گفته شد موجب افزایش ASO در بافت‌های بدن می‌شود. در افراد مسن، بیمارانی که آنتی بیوتیک‌ها و داروهای کورتیکواستروئیدها مصرف می‌کنند و مبتلایان به سندروم نفروتیک سطح ASO کاهش می‌یابد. شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید. جهت ثبت درخواست آزمایش ASO Titer در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

بالا یا پایین بودن مقدار ASO Titer در آزمایش

در صورت افزایش ASO و یا کاهش آن، ممکن است اختلالاتی در بدن انسان به وجود بیاید. علائمی که در نتیجه‌ی عدم توازن فاکتور آزمایشی ASO Titer‌ ایجاد می‌شود در ادامه بیان شده است.درد مفاصل و گلومرونفریت از جمله مواردی هستند که باعث می‌شوند، نتیجه آزمایش ASO نرمال نباشد.

انجام آزمایش ASO‌ Titer نشان می‌دهد که درد مفاصل بیماران، به علت عفونت استرپتوکوکی است یا خیر؟ برای تفسیر آنلاین آزمایش خود توسط پزشک کلیک کنید!

درد مفاصل می‌تواند اندام‌های زیر را درگیر کند:

  • درد زانو،‌ مچ، آرنج و بازو
  • درد و التهاب در قلب و قفسه‌ی سینه‌ی بیمار

از علائم مربوط به گلومرونفریت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش فشار خون
  • راش پوستی
  • مشاهده‌ی خون در ادرار
  • کاهش چشمگیر انرژی
  • کاهش ادرار
  • خستگی مفرط

 

با هومکا انواع آزمایش خون را در منزل انجام دهید. 

آیا آزمایش خون دارید و می‌خواهید به یک آزمایشگاه معتبر مراجعه کنید؟ لطفا کمی صبر کنید تا خدمت آزمایش در منزل هومکا را به شما معرفی کنیم. با استفاده از این خدمت تست آزمایشگاهی را در معتبرترین آزمایشگاه‌های مناطق تحت پوشش( سراسر استان تهران، کرج و حومه و مشهد) انجام خواهید داد بدون اینکه از منزل خارج شوید. 

اگر هم اکنون بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید، با پاسخ به چند سوال کوتاه سفارش شما به صورت موقت ثبت خواهد شد. سپس کارشناسان ما با شما تماس گرفته و به کلیه سوالات شما در این زمینه پاسخ می‌دهند. فقط اگر شما موافق باشید، درخواست به صورت نهایی ثبت می‌شود. پس از آن متخصص هومکا شما را در منزل ملاقات خواهد کرد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

درمان ASO مثبت چیست؟
در بیشتر موارد، از پنی سیلین برای درمان بیمارانی که سطح ASO Titer آن‌ها افزایش یافته است، استفاده می‌شود.
چه زمانی باید ASO Titer را تکرار کرد؟
از آنجا که پس از آلوده شدن، افزایش تعداد آنتی‌بادی‌ها در خون شما زمان‌بر است، ممکن است لازم باشد ASO Titer را ۲ هفته پس از اولین نمونه خون خود تکرار کنید. نتیجه مثبت به معنای یافتن آنتی‌بادی است.
Titer به چه معناست؟
Titer اندازه‌گیری مقدار یا غلظت ماده در محلول است. معمولاً به مقدار آنتی‌بادی موجود در خون فرد اشاره دارد.
چه عواملی باعث افزایش آنتی‌بادی خون می‌شوند؟
اگر سطح ایمونوگلوبولین شما بالا باشد، ممکن است به علت: آلرژی ایجاد شود. عفونتهای مزمن یک اختلال خودایمنی که باعث می شود سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد واکنش نشان دهد ، مانند آرتریت روماتوئید ، لوپوس یا بیماری سلیاک.
ASO Titer به ناشتایی نیاز دارد؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
برای آزمایش در منزل هومکا حتما باید نسخه پزشک داشته باشم؟
خیر. آزمایش در منزل با درخواست شما نیز انجام خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L