آزمایش Estradiol
خانه
مقالات
آزمایش Estradiol

آزمایش Estradiol

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/08
بررسی باروری زنان با آزمایش Estradiol
سلامت جنسی و باروری زنان در گروی ترشح هورمون‌های جنسی زنانه است. عدم تعادل این هورمون‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات بلوغ و ناباروری در آنها شود. یکی از این هورمون‌ها استرادیول است. رشد اندام‌های جنسی زنان زمانی اتفاق می‌افتد که این هورمون سطح مناسبی در بدن داشته باشد. آزمایش Estradiol با هدف بررسی این هورمون و مشکلات بلوغ و جنسی زنان تجویز می‌شود. اگر در زمینه آزمایش Estradiol سوالی دارید یا می‌خواهید چیزهای بیشتری بدانید، مقاله زیر از هومکا را مطالعه کنید.

امروزه ناباروری در زنان تبدیل به یک معضل شده است. گرچه گفته می‌شود دنیای امروز پایان ناباروری است، اما هنوز زنانی هستند که به دلایل مختلف نمی‌توانند مادر شدن را تجربه کنند. اختلالات هورمونی یکی از دلایل شایع ناباروری در زنان است.استرادیول یکی از هورمون‌هایی است که می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد. در این مقاله می‌خواهیم با مفهوم Estradiol، آزمایش Estradiol، چرایی تجویز، شرایط و تفسیر آن آشنا شویم. هومکا را در این مقاله همراهی کنید. 

این مقاله برای بالا بردن سطح دانش شما گردآوری شده است. لطفا برای تفسیر آزمایش Estradiol حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. 

برای انجام این آزمایش می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا بهره‌مند شوید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Estradiol در آزمایش خون چیست؟

تخمدان خانم‌ها چهار نوع استروژن تولید می‌کند که استرادیول یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. البته تولید این هورمون در بدن خانم‌ها تنها توسط تخمدان انجام نمی‌شود، بلکه در غدد فوق کلیه، جفت جنین و بافت‌های گوناگون دیگر نیز انجام خواهد شد.

مقداری از این هورمون در بیضه آقایان که محل تولید هورمون‌های مختلف است، تولید می‌شود. در حالت کلی می‌توان گفت که این هورمون در بدن خانم‌ها و آقایان با سلامت و قدرت باروری آن‌ها رابطه مستقیم دارد. افزایش یا کاهش مقدار آن از حد نرمال می‌تواند نوعی خطر به حساب آید.

برای بررسی و اندازه‌گیری مقدار هورمون Estradiol در بدن خانم‌ها، نیاز به یک آزمایش خون ساده خواهد بود. البته جدای مبحث سلامت باروری و جنسی در خانم‌ها، این آزمایش گاهی توسط پزشک برای کودکان نیز تجویز می‌شود. این آزمایش نام‌های گوناگونی دارد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها E2 و آزمایش هورمونی زنانه است. 

خانواده‌هایی که در خصوص بلوغ زودرس فرزندان خود نگران هستند، انجام آزمایش Estradiol به آنها توصیه می‌شود.

در سایت دانشگاه پزشکی روچستر (URMC) درباره این آزمایش اینطور آمده است:

این آزمایش میزان استرادیول (E2) ، نوعی از استروژن که به طور عمده توسط تخمدان‌ها ساخته می‌شود را اندازه گیری می‌کند. استرادیول در ایجاد سیستم تولید مثل زنان از جمله رحم، لوله‌های رحمی، واژن و پستان نقش اساسی دارد. میزان استرادیول در زنان در طی سال‌های باروری بیشتر است و پس از یائسگی تقریبا صفر است.

سایر استروژن‌ها شامل استرون و استریول هستند. استرون اصلی‌ترین استروژن ساخته شده در دوران یائسگی است. در مردان، استرادیول در طول زندگی، به میزان متوسط توسط بیضه‌ها ترشح می‌شود.

آزمایش Estradiol

 

تفسیر آزمایش استرادیول

تفسیر آزمایش استرادیول را بر عهده پزشک قرار دهید. نتیجه این آزمایش در کنار سایر تست‌های مرتبط مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هرگز نتایج آزمایش خود با دیگران مقایشه نکنید. این امر تنها باعث بروز اضطراب و نگرانی در شما خواهد شد. در ادامه به مقادیر نرمال و بحرانی آزمایش Estradiol اشاره شده است.

تفسیر آزمایش

 

مقدار نرمال استرادیول در زنان

مقدار نرمال استرادیول در زنان (قبل یا حین یائسگی)،کودکان و آقایان متفاوت است. در زیر، مقادیر نرمال آزمایش Estradiol را برای هر کدام به صورت مجزا بیان کرده‌ایم:

جنسیت مقدار نرمال استرادیول
بانوان قبل از یائسگی ۳۰ تا ۴۰۰ پیگوگرم در هر میلی‌لیتر
بانوان در حین یائسگی ۰ تا ۳۰ پیگوگرم در هر میلی‌لیتر
مردان  ۱۰ تا ۵۰ پیگوگرم در میلی‌لیتر

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص آزمایش Estradiol  بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

چند نکته: 

  • مقادیر نرمال برای کودکان زیر ۱۵ پیگوگرم در هر میلی‌لیتر است.
  • در زمان بارداری و بعد از تخمک‌گذاری، مقدار Estradiol به شدت افزایش پیدا می‌کند.
  • زمانی که مقدار Estradiol در آزمایش خانم‌ها بالاتر از مقدار نرمال باشد، نشان‌دهنده مشکلاتی از قبیل آسیب کبدی، تومور در تخمدان یا غدد فوق کلیه و پرکاری تیروئید خواهد بود.
  • هنگامی که مقدار Estradiol در آزمایش خانم‌ها پایین‌تر از حد نرمال را نشان دهد، حاکی از مشکلاتی مانند ضعیف شدن تخمدان، بارداری ناموفق، پایین بودن سطح هورمون‌های هیپوفیز و سندروم ترنر است.

البته ناگفته نماند که عوامل زیر در تفسیر نتیجه آزمایش استرادیول تاثیرگذار هستند و اجازه نمی‌دهند علم پزشکی یک نتیجه‌گیری کلی در اختیار افراد قرار دهد:

  • سن
  • جنسیت
  • سابقه پزشکی فرد

آزمایش Estradiol

 

شرایط آزمایش Estradiol

برای انجام این آزمایش لازم نیست شرایط خاصی را رعایت کنید. اگر داروهای هورمونی و ضد بارداری مصرف می‌کنید، حتما قبل از انجام آزمایش Estradiol پزشک خود را مطلع سازید. این داروها می توانند نتیجه آزمایش را با خطا همراه کنند. 

 برای ورود به صفحه ثبت درخواست آزمایش Estradiol در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

تست های مرتبط با آزمایش Estradiol

هیچ آزمایشی به تنهایی نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد و آزمایش Estradiol هم از این قاعده مستثنا نیست. برای این که پزشک بتواند تشخیص دقیقی بدهد و هر چه سریع‌تر دوره درمان را آغاز کند، نیاز به یک سری آزمایش‌ها و تست‌های مرتبط خواهد داشت که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

FSH هورمونی است که فولیکول‌ها را تحریک می‌کند. وجود این هورمون در تولید مثل زنان و مردان ضروری است. 

در این آزمایش سطح هورمونی به نام گنادوتروپین ارزیابی می‌شود. اندام‌های جنسی زنانه و مردانه تحت تاثیر این هورمون قرار دارند.

هورمون پرولاکتین، وظیفه تحریک تولید شیر را  برعهده دارد. سطح آن در زنان باردار و شیرده بالا است. 

 پروژسترون زمینه را برای باروری زن آماده می‌کند.  

این هورمون از انواع استروئیدی بوده و توسط آدرنال، تخمدان‌ها، جفت جنین و بیضه‌ها تولید می‌شود.

این تست برای بررسی هورمونی به نام DHEA است. این آزمایش اغلب برای زنانی تجویز می‌شود که در آنها صفات مردانه وجود دارد. 

هورمون تستوسترون هورمونی مردانه است. بالا بودن سطح آن در زنان منجر به بروز صفات مردانه می‌شود. 

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید. جهت ثبت درخواست آزمایش Estradiol در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

بیماری‌های که نتیجه آزمایش Estradiol را تحت تاثیر قرار می دهند. 

به غیر از داروهای هورمونی و ضد بارداری که نتیجه آزمایش Estradiol را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، یک سری بیماری‌های پیش زمینه‌ای هستند که تاثیر آن‌ها بر نتیجه آزمایش غیرقابل انکار خواهد بود.

بنابراین لازم است بدانید که در صورت داشتن بیماری‌های زمینه‌ای زیر، نتیجه آزمایش Estradiol بالاتر از حد نرمال خواهد بود:

زمانی که به بیماری‌هایی از قبیل تخمدان پلی کیستیک دچار باشید، مقدار Estradiol در آزمایش خون مقداری کمتر از نرمال را نشان خواهد داد.

بنابراین بهتر است در هنگام آزمایش، تمامی جوانب را بسنجید و پزشک را از عوامل محرک یا بیماری‌های پیش زمینه‌ای تاثیرگذار بر نتیجه آزمایش Estradiol مطلع سازید.

آزمایش Estradiol

 

چه زمانی پزشک انجام آزمایش Estradiol را تجویز می‌کند؟

قطعا این سوال در ذهن شما به وجود آمده است که چه زمانی پزشک انجام آزمایش Estradiol را تجویز می‌کند؟ اگر با علائم زیر مواجه شوید، پزشک برای بررسی وضعیت سلامتی شما این تست را تجویز خواهد کرد. 

  • نازایی و مشکلات باروری
  • بزرگ شدن سینه در مردان
  • بلوغ زودرس یا دیررس
  • مشکلات تراکم استخوان‌ها در خانم‌ها یائسه

آزمایش Estradiol

 

آزمایش Estradiol در منزل هومکا

برای انجام آزمایش Estradiol نیازی نیست حتما به آزمایشگاه مراجعه کنید. در خانه بمانید و از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. برای این منظور کافی است بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید. سوالاتی برای شما نمایش داده می‌شود، با پاسخ به سوالات و ثبت آنها، درخواست به طور موقت ثبت خواهد شد. پس از آن کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت تا جزییات ارائه خدمت را ارائه دهند. اگر با شرایط موافق باشید، درخواست ثبت نهایی می‌شود. متخصص هومکا در کوتاه‌ترین زمان به منزل یا محل مورد نظر شما مراجعه خواهد کرد. 

برای تماس با هومکا شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ را به خاطر بسپارید. این مجموعه خدمات آزمایشگاهی و درمانی در منزل را با کیفیتی مطلوب و قیمتی مناسب به شما ارائه خواهد کرد. ما را به دوستان خود معرفی کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

برای آزمایش استرادیول باید ناشتا باشم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
خدمات آزمایش در منزل هومکا چه مناطقی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟
خدمات این مجموعه به ساکنین سراسر استان تهران، کرج و حومه و مشهد ارائه می‌شود.
آیا می‌توان در روزهای تعطیل از خدمات هومکا استفاده کرد؟
بله. هومکا حتی در روزهای تعطیل از کاربران خود پشتیبانی می کند.
چه اتفاقی می افتد اگر یک زن بیش از حد استروژن داشته باشد؟
مقادیر بالای استروژن می‌تواند منجر به افزایش وزن، به ویژه در اطراف باسن و کمر شود. استروژن اضافی همچنین می‌تواند باعث مشکلات قاعدگی شود، مانند: قاعدگی‌های نامنظم، لکه بینی.
آیا استروژن همان استرادیول است؟
استریول (E3) و استرادیول (E2) دو شکل مختلف از هورمون زنانه هستند که به عنوان استروژن شناخته می‌شوند. این اشکال استروژن هورمون‌های استروئیدی هستند که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شوند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L