آزمایش total pro
خانه
مقالات
آزمایش total pro

آزمایش total pro

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
آزمایش total pro چیست + ضرورت انجام!
آزمایش total pro، تستی است که در مورد پروتئین‌های خون، اطلاعات مفیدی در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. اختلالات کبدی، ناراحتی‌های سوءجذب و سوختگی‌های شدید باعث می‌شوند تا سطح total pro در بدن بالا رود. اگر می‌‌خواهید بدانید بالا یا پایین بودن سطح پروتئین در خون سبب بروز چه بیماری‌های می‌شود، مطالعه این مقاله از هومکا را از دست ندهید. همچنین در این مقاله در مورد شرایط و نتایج آزمایش total pro نیز مطالب مفیدی خواهید خواند.

آزمایش total pro، با هدف بررسی میزان پروتئین کل خون تجویز می‌شود. هموگلوبین، آنزيم‌ها وهورمون‌ها برای عملکرد درست به این ماده نیاز دارند. پروتئین از طریق مواد غذایی دریافت می‌شود. بدن برای اینکه بتواند از آن استفاده کند، آن را تبدیل به اسید آمینه خواهد کرد. اسید آمینه وارد خون شده و به کبد منتقل می‌شود. پروتئین در کبد پردازش خواهد شد. به طور کلی می‌توان گفت سه نوع پروتئین در خون وجود دارد: آلبومین، گلوبولین و پروتئین‌های انعقادی. آلبومین‌ها بیشترین پروتئین خون در بدن هستند. در آزمایش Total Pro، تمامی پروتئین‌های خون مورد بررسی قرار خواهند گرفت. آزمایش پروتئین تام خون و پروتئین توتال سرم از نام‌های دیگر رایج این تست هستند. در این مقاله با هومکا همراه باشید تا بیشتر راجع به این آزمایش بدانید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Total Pro در آزمایش خون چیست؟

Total Pro در آزمایش خون مقدار پروتئینی است که در ساختار کلی خون وجود دارد و به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود:

  • پروتئین‌های آلبومین
  • پروتئین‌های گلوبولین

این آزمایش به منظور اندازه‌گیری نسبت آلبومین‌ها و گلوبولین‌ها انجام می‌شود. آلبومین‌ها وظیفه دارند تا مولکول‌های کوچک را به قسمت‌های مختلف بدن منتقل و فشار اسمزی (osmotic pressure) بدن را کنترل کنند.

اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

آزمایش PT خون

 

Protein C در آزمایش خون چیست؟

پروتئین C یکی از پروتئین‌های مهم بدن در کمک به تنظیم انعقاد خون است. در کنار آزمایش پروتئین C معمولا آزمایش پروتئین S نیز تجویز می‌شود. پروتئین S نیز همسو با پروتئین C در انعقاد خون نقش دارد و جواب حاصل از این دو آزمایش تصویر دقیق‌تری از اختلالات زمینه‌ای انعقاد خون حاصل می‌کند. در آزمایش Protein C مقدار این پروتئین در خون اندازه‌گیری می‌شود. کم بودن پروتئین C در خون به معنای افزایش احتمال تشکیل لخته‌های خونی بوده و از حالت خفیف تا شدید متغیر است و علائم نیز به نسبت شدت کمبود پروتئین C بروز می‌کنند.

کم بودن پروتئین C در آزمایش خون می‌تواند ناشی از دلایل زمینه‌ای مثل بیماری‌های کبد، بیماری‌های کلیوی، عفونت‌های شدید میکروبی یا سرطان و یا ناشی از مشکلات ژنتیکی باشد که از والدین به فرزندان به ارث رسیده است. از هر ۵۰۰ نفر در جمعیت یک نفر ممکن است دارای ژن ناقص پروتئین C باشد. دو نوع نقص ارثی Protein C وجود دارد که شامل موارد زیر است:

* نوع یک اختلال ژنتیکی مربوط به تولبد مقادیر ناکافی پروتئین C است.

* نوع دو اختلال ژنتیکی مربوط به عملکرد ناقص پروتئین C است و غالبا شیوع کمتری نسبت به نوع یک دارد.

وبسایت Healthline در ارتباط با انجام آزمایش پروتئین اینگونه بیان می‌کند:

آلبومین و گلوبولین دو نوع پروتئین در بدن شما هستند. تست پروتئین کل میزان کل آلبومین و گلوبولین را در بدن شما اندازه گیری می‌کند. همچنین ممکن است در صورت کاهش وزن غیر منتظره، خستگی یا بروز علائم بیماری کلیوی یا کبدی توسط پزشک تجویز شود.

 

آزمایش پروتئین ۲۴ ساعته چیست؟

آزمایش ادرار ۲۴ ساعته به منظور سنجیدن ترکیبات ادرار تجویز می‌شود و از طریق آن می‌توان عملکرد و سلامت کلیه را ارزیابی کرد. برای انجام آزمایش پروتئین ۲۴ ساعته چند نمونه ادرار در چند نوبت متوالی در طی یک شبانه روز از فرد دریافت می‌شود.

ادرار از آب و مواد شیمیایی محلول درآن مثل اوره تشکیل شده است. اوره از تجزیه پروتئین‌ها در بدن به دست می‌آید. ادرار همچنین حاوی کراتینین است که از شکستن و تجزیه پروتئین‌های عضلانی حاصل می‌شود. به طور نرمال ادرار حاوی مقادیر مشخصی از مواد دفعی است و هرگونه کم و زیاد شدن آن‌ها از جمله کراتینین با مشکلات کلیوی و یا بیماری‌های زمینه‌ای در ارتباط است.

 

چرا آزمایش total pro تجویز می‌شود؟

سایت Health Line در مورد چرایی تجویز آزمایش total pro اینگونه نوشته است: 

آزمایش پروتئین کل  بخشی از چکاپ روتین به‌شمار می‌رود. در صورت بروز علائم زیر پزشک انجام این آزمایش را تجویز خواهد کرد: 

  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • خستگی
  • ادم، که تورم ناشی از مایع اضافی در بافت های بدن  است
  • علائم بیماری کلیوی یا کبدی

در این تست علاوه‌بر سنجش پروتئین کل ،  نسبت آلبومین به گلوبولین نیز بررسی خواهد شد. این تست یه عنوان "نسبت A/G" معرفی شده است. 

 

شرایط آزمایش Protein Total چگونه است؟ 

آزمایش total pro نیازمند رعایت شرایط خاصی نیست و افراد بدون ناشتایی می‌توانند این آزمایش را انجام دهند. البته بهتر است قبل از آزمایش، از خوردن غذاهای بسیار چرب خودداری کنند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما قبل از آزمایش در مورد آن با پزشک مشورت کنید و تکنسین آزمایشگاه را در جریان قرار دهید. 

 

ضرورت انجام آزمایش protein در بارداری

یکی از عوارضی که در برخی از بارداری‌های بروز می‌کند و ممکن است هر زن بارداری را درگیر کند عارضه پره اکلامپسی (Preeclampsia) است. در پره اکلامپسی، فشار خون به طور پیوسته بالاتر از حد نرمال است و معمولا از اواسط دوره حاملگی و یا بلافاصله پس از زایمان شروع می‌شود. این عارضه با بالا رفتن سطح پروتئین در ادرار و گاهی با مشکلا کلیوی و کبدی در ارتباط است.

در ویزیت‌های منظم دوره بارداری پزشکان فشار خون را بررسی می‌کنند و در صورتی‌که فشار خون بالاتر از محدوده مجاز و فرد مشکوک به پره اکلامپسی باشد ممکن است آزمایش پروتئین ادراری جهت ارزیابی سلامت و عملکرد کلیه تجویز شوند. اگر در جواب آزمایش میزان دفع پروتئین در ادرار بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز باشد نشانه ابتلا به پره اکلامپسی است.

 

مقدار نرمال و بحرانی Protein Total در آزمایش خون چقدر است؟ 

میزان نرمال Protein Total با توجه به سن، در مقادیر زیر تعریف می‌شود: 

  • بزرگسالان بین ۶.۴ تا ۸.۳
  •  کودکان بین ۵.۵ تا ۷.۵

قرار گرفتن نتایج آزمایش Protein Total خارج از این محدوده، چه برای بزرگسال و چه برای کودکان، خطرناک خواهد بود. البته مقدار بحرانی Protein Total در آزمایش خون برابر است با مقادیر بیشتر از ۸.۵. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان Total Protein یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

تفسیر آزمایش

 

نسبت protein به کراتینین ادرار چقدر باید باشد؟

در تست نسبت پروتئین ادرار به کراتینین سطح دو ترکیب ادراری یعنی پروتئین و کراتینین اندازه‌گیری شده و با محاسبه نسبت آن‌ها سلامت و عملکرد کلیه ارزیابی می‌شود. میزان نرمال نسبت پروتئین به کراتینین در جواب آزمایش برای کودکان سنین ۶ ماه تا ۲ سال کمتر از ۰/۵، برای کودکان بزرگتر از ۲ سال کمتر از ۰/۲۵ است و برای افراد بالغ کمتر از ۰/۲ است.

 

نسبت پروتئین به کلسیم در آزمایش

هایپرکلسمی بدن یا افزایش کلسیم از شایع‌ترین دلایل تشکیل سنگ‌های کلیوی است. افزایش کلسیم می‌تواند منجر به دردهای شکمی، وجود خون در ادرار، درد پهلو و سوزش ادرار نیز شود. یکی از آزمایش‌های موجود برای پی بردن به میزان دقیق کلسیم بدن تست پروتئین به کراتینین ادرار است. محدوده نرمال در این تست کمتر از  ۰/۱۴ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است و اگر جواب آزمایش بیش از ۰/۲ میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد به معنای افزایش غیرطبیعی کلسیم در بدن است.

 

علائم سطح پروتئین غیر نرمال در آزمایش خون

افزایش یا کاهش سطح پروتئین می‌تواند با نشانه‌های زیر همراه باشد: 

  • ورم و پف کردن پوست
  • کاهش حجم عضلات بدن
  • افزایش اشتها و چاقی مفرط
  • تحریک و تکه‌تکه شدن پوست در بعضی نواحی بدن
  • احساس افسردگی، خواب‌آلودگی و خستگی
  •  تشنگی مداوم
  • بروز مشکلات عصبی
  • اختلال در سیستم گوارش

 

دلایل protein بالا در آزمایش خون

در صورتی که در آزمایش خون مقدار پروتئین کل یا Total protein بیش از سطح طبیعی باشد می‌تواند حاکی از کم آبی بدن (دهیدراسیون) و یا ابتلا به نوع خاصی از سرطان خون به نام مولتیپل میلوما (Multiple myeloma) باشد که باعث تجمع بیش از حد پروتئین در خون می‌شود. اگر چنین نتیجه‌ای در آزمایش خون دیده شود تجویز آزمایش‌های تکمیلی جهت پی بردن به علت دقیق بالا رفتن پروتئین خون محتمل است.

 

دلایل protein پایین در آزمایش خون

اگر پروتئین کل یا Total protein در آزمایش خون کمتر از سطح نرمال باشد ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های کلیوی و یا مشکلات کبدی است و یا اینکه پروتئین کافی در رژیم غذایی وجود ندارد و یا اگر پروتئین غذایی مصرف می‌شود بدن به دلایلی مثل مشکلات گوارشی قادر به جذب آن‌ها نیست. برای مثال در سوء تغذیه، برنامه غذایی فرد طوری است که مواد مغذی و پروتئین‌های دریافتی در حد تامین نیازهای بدن نیست و یا ممکن است فرد به دلیل پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم دچار فقر پروتئین گردد. در چنین مورادی معمولا آزمایشات تکمیلی جهت تشخیص علت زمینه‌ای تجویز می‌شوند.  

 

کمبود پروتئین منجر به بروز چه بیماری‌هایی می‌شود؟‌

پایین بودن نتیجه آزمایش Total Pro می‌تواند بیانگر بروز بیماری‌های زیر باشد‌:

  • ضعف عضلات
  • ادم یا تجمع مایعات
  •  پرخوری
  • مشکلات پوست، مو و ناخن
  • چرب شدن کبد
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  •  پوکی استخوان
  •  سندروم نفروتیک (Nephrotic syndrome). این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که کلیه بیش از حد مجاز پروتئین بدن را دفع کند. از عوارض این بیماری می‌توان به تجمع مایعات در ریه، آمبولی ریه، ترومبوز (Thrombosis)در سیاهرگ کلیوی و کم‌خونی اشاره کرد. کسی که به این سندروم دچار شده است، معمولا در هنگام صبح، اطراف چشم‌ها و همچنین کل بدن ورم زیادی دارد.

 

افزایش سطح پروتئین خون منجر به چه بیمارهایی می‌شود؟ 

  • مشکلات کلیوی
  • افزایش وزن
  •  بروز بیماری قلبی
  •  کتوز (ketosis)
  •  مشکلات گوارشی
  • گاماپاتی (Gammopathy)این بیماری از تولید یک پروتئین غیرطبیعی در خون خبر می‌دهد که شاید در ۹۹ درصد مواقع مشکلی برای فرد مبتلا ایجاد نکند، اما در بدترین حالت امکان دارد به سرطان خون تبدیل شود. این بیماری زمانی شروع خواهد شد که پروتئین M توسط پلاسمای موجود در مغز استخوان تولید شود.

آزمایش PT خون

 

داروهای تاثیرگذار در نتیجه تست protein

بعضی از داروها می‌توانند بر نتیجه آزمایش Protein تاثیر داشته باشند و باعث کمتر و یا بیشتر شدن کاذب سطح پروتئنی‌های ادرار شوند. لذا قبل از آزمایش پروتئین پزشک دستورات لازم پیش از آزمایش نظیر توقف مصرف بعضی از داروها و یا تغییر دوز آن‌ها را به شما گوشزد می‌کند. از داروهایی که بر سطح پروتئین‌های ادراری تاثیرگذار هستند می‌توان به داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی و آنتی بیوتیکی اشاره کرد.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Total Pro

از تست‌های مرتیط با آزمایش total pro می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

در این آزمایش سطح اوره خون بررسی می‌شود. اوره ماده اضافی است که از سوخت و ساز پروتئین در بدن بوجود می‌آید. 

این تست نیز سطح اوره خون را بررسی خواهد کرد.بالا بودن اوره در بدن، باعث بروز مشکلات کلیوی خواهد شد.

کراتینین نیز از جمله مواد اضافی بدن است که بالا بودن سطح آن می‌تواند سلامتی کلیه‌ها را با خطر مواجه سازد. 

اسید اوریک یک ترکیبی نیتروژنی است که بالا بودن سطح آن می‌تواند منجر به نقرس شود. 

نرمال نبودن سطح آلبومین در بدن می‌تواند زمینه را برای بروز ناراحتی‌های کلیوی و کبدی فراهم کند. از آلبومین به عنوان یکی از مهمترین پروتئین‌های خون یاد می‌شود. 

دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

موادغذایی تاثیرگذار در نتیجه تست  protein

مصرف مقدار زیاد پروتئین در رژیم غذایی باعث بالا رفتن سطح پروتئین خون و بروز نتیجه مثبت کاذب در آزمایش Protein خون نمی‌شود. اگر آزمایش خون شما نشان دهد که مقدار پروتئین شما بالاتر از حد نرمال است، می‌تواند ناشی از کمبود آب بدن (دهیدراته شدن بدن) و یا مصرف زیاد غذاهای کربوهیدراتی باشد. غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل نان سفید، کیک و کلوچه‌ها، شیرینی، فست فودها و غذاهای سرخ کردنی باعث بالا رفتن سطح پروتئین‌های التهابی بدن شده و اثر آن به صورت افزایش سطح پروتئین کل در جواب آزمایش دیده می‌شود.

 

آزمایش Total pro در منزل با هومکا 

بهتر است بدانید که برای انجام خدمات آزمایشگاهی، نیاز نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات آزمایش در منزل، تفسیر آزمایش خون و یا تفسیر آزمایش ادرار را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

میزان نرمال total protein در آزمایش خون چقدر است؟
دامنه طبیعی ۶ تا ۸.۳ گرم در دسی لیتر (گرم در دسی لیتر) یا ۶۰ تا ۸۳ گرم در لیتر است. بازه ی مقادیر متوسط بین آزمایشگاه‌های مختلف ممکن است به طور نامحسوس متفاوت باشد.
آیا آزمایش PT نیاز به ناشتایی دارد؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
آیا در هر ساعتی می‌توان این آزمایش را انجام داد؟
بله. این تست محدودیت زمانی ندارد.
پروتئین زیاد با کلیه‌های شما چه کاری انجام می‌دهد؟
برخی از رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا شامل غذاهایی مانند گوشت قرمز و لبنیات پرچرب است که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. رژیم غذایی با پروتئین بالا ممکن است عملکرد کلیه را در افراد مبتلا به بیماری کلیوی بدتر کند زیرا بدن فرد ممکن است در از بین بردن تمام مواد زائد متابولیسم در پروتئین با مشکل روبرو شود.
آیا می‌توان بدون نسخه از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده کرد؟
بله. آزمایش در منزل هومکا با درخواست شما نیز انجام خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L