آزمایش CA125
خانه
مقالات
آزمایش CA125

آزمایش CA125

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/08
آزمایش ca125 به معنی ابتلا به سرطان تخمدان نیست!
آزمایش ca125 با هدف بررسی سرطان تخمدان تجویز می‌شود. با این حال این آزمایش به تنهایی نمی‌تواند وجود سرطان تخمدان را تایید کند. بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند که منجر به افزایش این شاخص می‌شوند. با مطالعه مقاله زیر با آزمایش ca125 و عواملی که منجر به افزایش آن می‌شوند، آشنا خواهید شد.

اگر در نسخه پزشک آزمایش CA125 را مشاهده می‌کنید به این معناست که مشکوک به بیماری سرطان تخمدان هستید. یا اینکه قرار است پزشک وضعیت سرطان تخمدان را مورد ارزیابی قرار دهد. بنابراین پزشک جهت تشخیص و بررسی دقیق‌تر روند درمان سرطان تخمدان آزمایش ca125 را تجویز می‌کند. این آزمایش همراه با چند آزمایش و تست دیگر جهت غربالگری انجام می‌گیرد. نتایج آن برای تشخیص سرطان تخمدان و چند نوع سرطان دیگر مثل سرطان رحم و عفونت‌های لگنی کاربرد خواهد داشت. مطالعه مقاله زیر شما را بیشتر با این آزمایش آشنا خواهد کرد. 

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش CA125 تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

شما می‌توانید آزمایش خون CA125 را توسط خدمات آزمایشگاهی هومکا در منزل دریافت کنید. برای استفاده از خدمت آزمایش در منزل می‌توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش CA125 چیست؟

منظور از آزمایش CA125 آنتی ژن سرطانی ۱۲۵ پروتئینی است که داخل سلول‌های سرطانی مرتبط با بیماری سرطان تخمدان وجود دارد. بنابراین با انجام این آزمایش پزشک معالج می‌تواند سطح آنتی ژن سرطانی ۱۲۵ را اندازه‌گیری کند. این پروتئین پس از بروز بیماری سرطان در خون بیمار قابل تشخیص است و توسط سلول‌ها تولید می‌شود. البته ممکن است هنوز در فردی بیماری سرطان تخمدان تشخیص داده نشده باشد، بنابراین اگر بیمار علائمی دال بر بروز سرطان تخمدان داشته باشد، پزشک این آزمایش را نیز تجویز می‌کند تا به قطعیت برسد.

اما نکته‌ای که درباره آزمایش ca-125 باید به آن اشاره شود عدم قطعیت و دقت آزمایش ca125 است. یعنی این آزمایش خون به حد کافی دقت ندارد و نمی‌تواند به تنهایی سرطان تخمدان تشخیص دهد. گاهی بالا و پایین شدن سطح پروتئین ca125 ناشی از علل دیگری است بنابراین انجام چند آزمایش و بررسی علائم توسط پزشک متخصص بهترین روش برای علت یابی سطح غیرطبیعی این پروتئین در خون است.

آزمایش CA125

جالب است بدانید که هنگام انجام آزمایش خون ca125 نوع داروهایی که بیمار مصرف می‌کند نیز مد نظر قرار داده می‌شود. چون مصرف برخی داروها و حتی گاهی انجام عمل جراحی که مرتبط با سرطان است نیز می‌تواند در افزایش و تداخل سطح ca125 موثر باشد. پس تشخیص نهایی و نتیجه‌گیری از تفسیر آزمایش CA125 تنها با بررسی‌ها پزشک متخصص ممکن خواهد بود.

گاهی بیمار مبتلا به سرطان تخمدان است اما این پروتئین به میزان نرمال در خونش وجود دارد، این کاملا طبیعی است، چون توموری که در بدن بیمار وجود دارد پروتئین تولید نمی‌کند. بنابراین چنانچه این اتفاق بیافتد آزمایش تومور مارکر CA125 نمی‌تواند به تنهایی در تشخیص و بررسی روند درمان به پزشک کمک کند و انجام آزمایشات دیگری ضرورت خواهد داشت.

سوالات خود را در زمینه آزمایش در منزل،‌  آزمایش خون در منزل و تفسیر آزمایش در منزل می‌توانید با کارشناسان هومکا مطرح کنید. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

تفسیر آزمایش CA125

در صورتی که مقدار تومور مارکر ca125 بیشتر از U/ml ۳۵ باشد، مقدار آن غیرطبیعی و بحرانی است و باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر در چند آزمایش پیاپی مرتبا این میزان افزایش پیدا کند به این معناست که احتمالا توده‌ای غیرطبیعی یا سرطانی در بدن وجود دارد.

در برخی از بیماران این تست در ابتدا منفی می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان تنها به تفسیر این تست اکتفا کرد. بنابراین اگر جواب تست ca125 نرمال بود نباید اینطور تصور کنیم که خطر بروز سرطان تخمدان یا هر نوع سرطان دیگری برطرف شده و ارزیابی و تشخیص دقیق‌تری ضرورت دارد. البته غربالگری‌های مجدد تنها به زنانی توصیه می‌شود که علامت دار هستند.

تفسیر آزمایش

 

میزان نرمال CA125 در آزمایش خون

خوب است بدانید که نتایج حاصل از آزمایش ca125 در تمام آزمایشگاه‌ها یکسان نیست و بستگی دارد که شما در کدام مرکز تشخیصی آزمایش را انجام داده باشید. با این وجود در بیشتر آزمایشگاه سطح کمتر ۳۵ میلی لیتر نرمال محسوب می‌شود.

U/ml ۳۵ و کمتر از آن.

دقت کنید که مقدار بالاتر از ۳۵ میلی لیتر همیشه به معنای وجود سلول‌ها و تومور سرطانی تخمدان یا هر نوع سرطان دیگری نیست. گاهی این تومور مارکر به دلایل گوناگون همچون بارداری و قاعدگی می‌تواند تغییر کند و سطح بالایی را نشان دهد.

 

شرایط آزمایش CA125

  • برای آزمایش ca125 نیازی نیست ناشتا باشید. 
  • توصیه می‌شود خونگیری در زمان سیکل عادت ماهانه انجام نشود. 
  • کصرف دخانیات و جراحی های نزدیک به زمان آزمایش، نتیجه تست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

آزمایش CA125

 

بهترین زمان برای آزمایش ca125

آزمایش CA125 علاوه‌بر تشخیص همانطور که اشاره کردیم در ارزیابی بازگشت و متاستاز سرطان تخمدان نیز کاربرد دارد. بنابراین برای ارزیابی سطح این پروتئین بعد از درمان ابتدا یکبار آن را اندازه‌گیری می‌کنند. حین درمان و پس از درمان نیز مجددا این آزمایش آنتی ژن سرطانی ۱۲۵ مورد بررسی قرار می‌گیرد و اینگونه می‌توان متوجه شد که آیا بدن بیمار به درمان پاسخ مثبت داده یا خیر.

همیشه درمان سرطان تخمدان موفقیت آمیز نخواهد بود بنابراین در پاره‌ای از موارد اگر پس از درمان مجددا تست انجام بگیرید و در تفسیر آن سطح بالایی از CA125 گزارش شود به این معناست که سرطان مجددا برگشته و یا عود کرده است. بهترین زمان برای آزمایش CA125 توسط پزشک به بیمار توضیح داده می‌شود.

حتی پس از بهبود سرطان تخمدان ممکن است بیمار مجددا نیاز به این تست داشته باشد. معمولا آزمایش خون CA125 تا چند سال پس از درمان این انجام می‌گیرد تا احتمال برگشت بیماری مورد بررسی قرار بگیرد. پس از درمان در دو سال اول بهبود فرد بهبود یافته باید هر ۲ تا ۴ ماه یکبار تست CA125 را مجددا تکرار کند. بعد از دو تا سه سال باید هر ۶ ماه یکبار این تست تکرار شود. در سال‌های بعد هر سال یکبار انجام تست CA125 برای فرد بهبود یافته ضرورت دارد.

اگر فرد مراجعه کنند علائم مشکوکی داشته باشد و در خانواده او نیز سابقه ابتلا به سرطان تخمدان وجود داشته باشد بنابراین پزشک حتما توصیه می‌کند این آزمایش انجام بگیرد. به طور کلی این تست به همه زنان توصیه نمی‌شود مگر اینکه علائم پرخطری مبنی بر ابتلا به سرطان تخمدان، سرطان پانکراس، بیماری التهابی لگن و فیبروم رحمی داشته باشند.

آزمایش CA125

 

آزمایش ca125 و اندومتریوز

گاهی این تست پس از درمان و حین درمان نیز انجام می‌گیرد که به آن اشاره کردیم. پدیده اندومتریوز زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی علاوه‌بر خود تخمدان در بخش‌های دیگری از بدن مثل مثانه و تخمدان رشد می‌کنند. البته باید بدانید که گاهی بالا بودن نتیجه آزمایش می‌تواند نشانه ابتلا به اندومتریوز باشد و شاید بیمار دچار بیماری‌ها و حالات دیگری مانند فیبروئید رحمی، بیماری التهابی لگن، قاعدگی و بارداری شده باشد.

در مورد اندومتریوز در سایت Mayo Clinic بیشتر خواهید خواند. در زیر به بخشی از آن اشاره شده است: 

آندومتریوز اختلال دردناکی است که در طی آن بافتی شبیه به بافت رحم در خارج از رحم رشد می‌کند. این بافت‌ها معمولا تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و بافت پوشاننده لگن را درگیر خواهند کرد. وقتی اندومتریوز تخمدان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌هد، کیست‌هایی به نام اندومتریوم را  ایجاد خواهند کرد. در طی آن  ممکن است بافت‌های اطراف تحریک شده و در نتیجه بافت اسکار و چسبندگی ایجاد شود. 

همین حالا بر روی دکمه زیر کلیک کنید تا از خدمت آزمایشگاه در منزل هومکا در سریع‌ترین زمان ممکن بهره ببرید. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش CA125 در منزل با هومکا

شما می‌توانید بدون اینکه از منزل خارج شوید آزمایش CA125 را با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا انجام دهید. خدمات آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی در منزل این مجموعه به تمامی ساکنین استان تهران، کرج و حومه و مشهد ارائه می‌شود. برای ثبت درخواست می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید یا بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

با کلیک بر دکمه ثبت رایگان درخواست، سفارش ثبت خواهد شد. پس از ان همکاران ما در هومکا با شما تماس خواهند گرفت تا جزییات ارائه خدمت را در اختیار شما قرار دهند. اگر با شرایط موافق باشید، درخواست ثبت نهایی خواهد شد و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر شما مراجعه خواهد کرد. 

هومکا برای ارائه خدمات باکیفیت تلاش زیادی کرده است. هدف این مجموعه ارتقاء سطح سلامت جامعه است. برای رسیدن به این هدف مراکز معتبر را شناسایی کرده‌ایم و از نیروی متخصص و کارآزموده برای ارائه خدمات خود بهره می‌بریم. همه تلاش ما این است تا شما تجربه‌ایی بی‌دغدغه در این زمینه داشته باشید. تجربه خود از هومکا را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا آزمایش ca125 فقط برای تشخیص سرطان تخمدان کاربرد دارد؟
آزمایش ca125 تنها نشانگری است که برای استفاده بالینی در تشخیص و مدیریت سرطان تخمدان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنتی ژن سرطانی ۱۲۵ پروتئینی است که درسلول‌های سرطانی تخمدان وجود داشته و می‌توان آن را در جریان خون اندازه‌گیری کرد.
آیا سرطان تخمدان به طور کامل درمان می‌شود؟
از هر ده زنی که مبتلا به سرطان تخمدان در مراحل پیشرفته هستند ، دو نفر به طور موثر درمان خواهند شد و حداقل ۱۲ سال پس از درمان ، شانس زنده ماندن دارند.
میزان موفقیت درمان سرطان تخمدان چقدر است؟
این موضوع به نوع و مراحل آن بستگی دارد.
برای آزمایش CA125 باید ناشتا باشیم؟
خیر. این تست به ناشتایی نیاز ندارد.
آیا می‌توان از بیمه‌های پایه برای پرداخت هزینه آزمایش در منزل استفاده کرد؟
بله. آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه‌های پایه وتکمیلی است.
نتیجه آزمایش در منزل هومکا چطو ارائه می‌شود؟
نتیجه تست به صورت آنلاین در پنل کاربری شما به نمایش گذاشته خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L