آزمایش WBC
خانه
مقالات
آزمایش WBC

آزمایش WBC

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/09
WBC چیست؟ + میزان نرمال WBC در آزمایش ادرار!
در آزمایش WBC گلبول‌های سفید در نمونه خونی که از بیمار گرفته شده شمارش می‌شوند. درصورت بالا بودن سطح WBC در آزمایش خون چه مواردی محتمل است و مقدار خطرناک WBC چقدر است؟ آیا پایین بودن گلبول‌های سفید خون می‌تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود؟ آیا این تست در تشخیص سرطان کاربرد دارد؟ میزان نرمال WBC در آزمایش ادرار چقدر است؟ اگر شما نیز این سوالات را دارید در این مقاله با ما همراه شوید.
این مطالب با تایید دکتر مرتضوی منتشر شده است.

داشتن علائمی مانند تب و لرز، بدن درد و سر درد، می‌تواند نشانه‌هایی از اختلال در گلبول‌های سفید خون باشد. آزمایش WBC، در واقع تعداد گلبول‌های سفید را در خون اندازه‌گیری می‌کند. بهتر است بدانید، در صورتی که بیماری‌هایی مانند، نقص سیستم ایمنی، سرطان و آلرژی در بدن وجود داشته باشند، این آزمایش می‌تواند به راحتی آنها را تشخیص دهد.  اگر قصد دارید تا اطلاعات کاملی در ارتباط با آزمایش WBC بدست بیاورید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

WBC در آزمایش خون چیست؟

WBC یکی ازتست‌های مکمل و بسیار حائز اهمیت در آزمایش CBC به‌شمار می‌رود. در این تست تعداد لکوسیت‌ها یا همان گلبول‌های سفید مورد بررسی و شمارش قرار گرفته و نتایج این آزمایش می‌تواند به تشخیص به موقع بسیاری از بیمار‌ی‌ها در بدن انسان کمک کند.

انجام این تست بنابر تشخیص متخصص توصیه خواهد شد و معمولا با مشاهده علائم مشکوک انجام این تست ضروری و حیاتی خواهد بود. چراکه این تست تعداد گلبول‌های سفید که سربازان مقابله با عوامل بیماری‌زا هستند و از بدن در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها مراقبت می‌کنند را شمارش می‌کند.

اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید! اگر نسخه دارید و هنوز آزمایش ندادید، می‌توانید همین الان درخواست آزمایش در منزل را از هومکا ثبت کنید

 

WBC در آزمایش ادرار چیست؟

WBC به معنی گلبول‌های سفید خون یا لکوسیت است. لکوسیت‌ها از سلول‌های تشکیل دهنده خون هستند و اعضای سیستم ایمنی به شمار می‌روند. سلول‌های WBC در واقع سپر دفاعی بدن در برابر انواع میکروب‌ها و بیماری‌ها هستند و سطح خونی آن‌ها نشان دهنده وضعیت دفاعی بدن است. این سلول‌ها به طور نرمال در ادرار یافت نمی‌شوند و اگر آزمایش ادرار مثبت شود و وجود WBCها در خون تایید گردد به معنای ابتلای فرد به عفونت‌های سیستم ادراری است.

دستگاه ادراری از کلیه‌ها، مثانه و حالب‌ها (لوله‌هایی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برند) تشکیل شده است. پدید آمدن عفونت در دستگاه ادراری محتمل‌ترین علت ورود WBC به ادرار و در نتیجه مثبت شدن آزمایش ادرار است. هر زمان که عفونت در بدن رخ دهد، سیستم ایمنی تعداد سلول‌های WBC را برای مبارزه با بیماری افزایش می‌دهد. بیش از ۵۰ درصد زنان در مقطعی از زندگی خود ممکن است به عفونت ادراری مبتلا شوند.

WBC در آزمایش ادرار چیست؟

 

هدف از انجام آزمایش WBC چیست؟

بالا یا پایین بودن مقدار WBC در آزمایش خون می‌تواند نشان دهنده بیماری‌های زمینه‌ای مختلف باشد. شمارش گلبول‌های سفید خون یا WBC عفونت‌های بدن را تشخیص می‌دهد. همچنین انجام این آزمایش به پزشک در تشخیص بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های خود ایمنی و اختلالات خونی مختلف کمک می‌کند.  این آزمایشات برای بررسی اثربخشی داروهای مختلف، پرتودرمانی و یا شیمی‌درمانی نیز  به کار می‌رود.

دوست دارید درباره فاکتور WBC بیشتر بدانید؟

در رابطه با اینکه آزمایش WBC چیست و در چه مواقعی پزشک آن را تجویز می‌کند سایت سلامت دانشگاه کالیفرنیا (UCSF Health) این‌گونه نوشته است:

آزمایش WBC یک نوع آزمایش خون برای اندازه گیری تعداد گلبول های سفید(WBC) در خون است. WBC یا همان گلبول‌های سفید وظیفه مبارزه با عفونت را در بدن بر عهده دارند. پزشک ممکن است برای تشخیص موارد زیر، آزمایش WBC را برای شما تجویز کند:
•    تشخیص عفونت
•    واکنش آلرژیک
•    التهاب
•    سرطان خون

 

چه زمانی آزمایش WBC تجویز می‌شود؟

معمولا این تست پس از مشاهده علائمی همچون لرز، تب، بدن درد و سردرد توسط پزشک در بیمار توصیه خواهد شد. در مواردی افزایش بیش از حد گلبول‌های سفید در خون می‌تواند ناشی از عفونت باکتریال، عفونت کرمی، سرطان‌های خونی، مصرف کورتون و ... باشد.اگر این علائم را دارید، شاید بهتر باشد با متخصص مشورت داشته باشید. برای مراجعه به پزشک نیاز نیست از منزل خارج شوید و می‌توانید از خدمات پزشک در منزل هومکا بهره‌مند شوید.

 

شرایط انجام آزمایش WBC خون

برای انجام این آزمایش به تشخیص پزشک باید داروهای مصرفی را قطع یا کم کنید و مراقبت به‌خصوصی پیش از انجام تست نخواهید داشت مگر به توصیه متخصص. در این مورد می‌توانید با کارشناسان هومکا مشورت کنید. دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

شرایط آزمایش WBC چیست

 

شرایط انجام آزمایش WBC ادرار چیست؟

برای آزمایش لکوسیت (WBC) ادرار نیاز به آمادگی یا ناشتا بودن قبل از آزمایش نیست. تنها نکته مهم در این آزمایش این است که ناحیه تناسلی به‌ویژه اطراف دهانه مجرای ادرار پاکیزه باشد تا ادرار دچار آلودگی نشود. اگر آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید و یا اخیراً مصرف کرده‌اید، به پزشک اطلاع دهید.

 

تفسیر آزمایش WBC خون چیست؟

به‌صورت طبیعی و نرمال در هر میکرولیتر خون یک انسان بالغ باید حدود ۷۰۰۰ گلبول سفید یا WBC وجود داشته باشد. اما تفسیر و تشخیص سطوح متفاوت گلبول سفید و مقدار خطرناک WBC در آزمایش خون توسط پزشک تعیین خواهد شد. به‌صورت کلی سطح انواع WBC به شرح زیر است:

  • مونوسیت‌ها: ۵.۳درصد. این سلول جهت از بین بردن باکتری‌ها و میکروب‌های مهاجم خارجی در بدن تولید می‌شود
  • لنفوسیت‌ها: ۳۰ درصد. مسئول تولید آنتی بادی هستند و عامل مراقبت از بدن در برابر ویروس و باکتری به‌شمار می‌روند
  • نوتروفیل‌‌های چند هسته‌ای: ۶۲ درصد. عامل بازدارنده قارچ و باکتری
  • ائوزینوفیل‌های چند هسته‌ای: ۲.۳ درصد. ازبین برنده سلول‌های سرطانی و انگل‌ها
  • بازوفیل‌های چند هسته‌ای: ۰.۴ درصد. افزایش ایمنی بدن در برابر آلرژی و عفونت

در کودکان میزان سطح نرمال WBC متفاوت از بزرگسالان است:

  • در کودکان خردسال بالای ۲ سال: بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ 
  • در نوزادان شیرخوار (نوزادان زیر ۲سال): مابین ۶.۲ هزار تا ۱۷۰۰۰ 
  • در نوزادانی که تازه متولد شده‌اند: بین ۹۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ 

 

میزان نرمال WBC در آزمایش ادرار چقدر است؟

محدوده طبیعی WBC در جریان خون بین ۴۵۰۰-۱۱۰۰۰ میکرولیتر است. گاهی اوقات به دلیل ابتلا به برخی از عفونت یا بیماری‌ها، مقداری از wbc وارد جریان ادرار می‌شود که تعداد آنها معمولا ۵-۲ عدد یا کمتر است. اگر پزشک شما مشکوک به عفونت ادراری باشد، احتمالاً از شما می‌خواهد که آزمایش ادرار دهید؛ زیرا تعداد بالای WBC نشان دهنده ابتلا به عفونت، التهاب یا مشکلات کلیوی است. به طور معمول اکثر WBC یافت شده در ادرار از نوع نوتروفیل‌ هستند. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان WBC یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

میزان نرمال WBC در آزمایش ادرار

 

بیماری‌های مرتبط با بالا بودن WBC در آزمایش ادرار

به چند دلیل مختلف ممکن است WBC یا سلول سفید به ادرار راه پیدا کند که شامل موارد زیر است:

عفونت مثانه: عفونت دستگاه ادراری (UTI) از شایع‌ترین دلایل وجود لکوسیت‌ها (WBC) در ادرار محسوب می‌شود. عفونت دستگاه ادراری ممکن است هر بخشی از سیستم ادراری از جمله مثانه، حالب‌ها و کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. دستگاه ادراری تحتانی به ویژه مثانه محل شایع ابتلا به عفونت‌های باکتریایی است.

عفونت دستگاه ادراری معمولا زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها از طریق مجرای ادرار وارد ادرار شده و سپس در مثانه تکثیر شوند. زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری هستند.

سنگ کلیه: تعداد بالای لکوسیت‌ها در ادرار می‌تواند نشان دهنده سنگ کلیه باشد. در حالت طبیعی سطوح پایین از مواد معدنی در ادرار وجود دارند اما سطح بالای این مواد ممکن است باعث تشکیل سنگ کلیه شوند. اگر سنگ کلیه به حالب ورود کند، می‌تواند جریان ادرار را مختل کند. اگر انسداد رخ دهد، با تجمع باکتری‌ها در محل انسداد، عفونت ایجاد می‌شود. این آسیب منجر به مثبت شدن WBC در آزمایش ادرار خواهد شد.

عفونت کلیه: در صورت ابتلا به عفونت کلیه، تعداد گلبول‌های سفید در ادرار افزایش می‌یابد. عفونت کلیه اغلب از قسمت تحتانی دستگاه ادراری شروع شده و به کلیه‌ها سرایت می‌کند. حتی در بعضی شرایط، باکتری‌ها از سایر قسمت‌های بدن از طریق جریان خون به کلیه‌ها راه پیدا می‌کنند.

انسداد سیستم ادراری: اگر مجاری سیستم ادراری دچار انسداد شود، می‌تواند عوارض زیر را به دنبال داشته باشد:

* هماچوری یا خون در ادرار که با بررسی RBC در آزمایش ادرار قابل تشخیص است.

* هیدرونفروز (hydronephrosis) یا وجود مایع اطراف در کلیه‌ها

* ورود WBC به ادرار

انسداد می‌تواند ناشی از تروما، سنگ کلیه یا تومور باشد.

 

آیا بروز سرطان با وجود WBC در آزمایش ادرار ارتباطی دارد؟

افزایش تعداد گلبول‌های سفید (WBC) در ادرار به معنای وجود عفونت یا التهاب در دستگاه ادراری است. در موارد نادر، بعضی از سرطان‌ها مانند: سرطان پروستات، مثانه یا کلیه موجب افزایش WBC در آزمایش ادرار می‌شوند. البته لازم به ذکر است که وجود WBC در ادرار دلایل مختلفی از جمله عفونت یا التهاب دارد و احتمال مرتبط بودن آن با سرطان بسیار اندک است.

 

آیا وجود WBC در ادرار نشان دهنده مشکل جدی است؟

وجود گلبول‌های سفید در ادرار، ممکن است نشان دهنده التهاب کلیه یا مجاری ادراری به دلیل عفونت باکتریایی باشد. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که آلودگی مجاری ادراری ناشی از نمونه گیری نادرست نیز می‌تواند باعث ورود گلبول‌های سفید به ادرار شود، بنابراین به یاد داشته باشید هنگام نمونه‌گیری، دستورالعمل‌های لازم را رعایت کنید. 

اگر پزشک برای شما آزمایش WBC تجویز کرده است و جواب آزمایش خود را دریافت کرده‌اید، برای تفسیر آزمایش توسط پزشک بر روی بنر زیر کلیک کنید.

تفسیر آزمایش

 

علائم بالا یا پایین بودن WBC در آزمایش خون چیست؟

علائم پایین بودن WBC در آزمایش خون را می‌توان موارد زیر دانست:

  • تب
  • لرز
  • بدن‌درد
  • سردرد

البته ممکن است شما آزمایش WBC بدهید و بدون اینکه علائم خاصی داشته باشید، متوجه شوید WBC در خون شما پایین است. در اینصورت نیز باید با پزشک مشورت کنید تا علت آن بصورت دقیق بررسی شود.

مقدار بالای WBC در خون معمولا علائم خاصی ندارد.

علائم بالا یا پایین بودن WBC در خون

 

علت بالا بودن WBC در آزمایش خون چیست؟

درصورت بالا بودن سطح WBC در آزمایش خون یکی از موارد زیر محتمل است:

  • مصرف داروهایی همچون اپی نفرین و کورتیکواستروئیدها
  • غلظت خون بالا
  • بروز نقص سیستم ایمنی یا بیماری خود ایمنی
  • بروز عفونت در بدن
  • بروز اختلال میلوفیبروزیس و یا ایجاد نقص عملکرد در مغز استخوان
  • آرتریت روماتوئید
  • بروز سرطان در انواع متفاوت همچون لوسمی لنفوسیتیک مزمن
  • فعالیت بدنی بالا
  • بروز آلرژی
  • بارداری
  • بروز سیاه سرفه یا سل
  • التهاب
  • مصرف دخانیات

برای تفسیر آنلاین آزمایش خود توسط پزشک کلیک کنید!

علت بالا بودن WBC در آزمایش خون

 

علت پایین بودن WBC در آزمایش خون چیست؟

پایین بودن WBC در آزمایش خون که به آن لکوپنی هم می‌گویند، می‌تواند نشان‌دهنده شرایط زیر باشد:

  • آسیب مغز استخوان که بر اثر عفونت، بیماری یا درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی ایجاد می‌شود
  • سرطان
  • اختلالات خودایمنی مانند لوپوس
  • ایدز

تا به حال تفسیر آزمایش خود را آنلاین انجام داده‌اید؟ تنها کافی است کلیک کنید!

 

WBC در آزمایش ادرار بارداری

یکی از مشکلات شایع دوران بارداری عفونت‌های دستگاه ادراری است. این عفونت‌ها منجر به ورود لکوسیت‌ها (WBCs) به ادرار می‌شوند. در صورت بروز علائم عفونت‌های باکتریایی در فرد، پزشک به منظور بررسی سلول‌های سفید آزمایش ادرار را تجویز می‌کند. از طریق این آزمایش می‌توان عفونت مثانه یا کلیه را تایید کرد. علاوه‌بر بررسی لکوسیت‌ها، در آزمایش ادرار فاکتورهای دیگری نظیر وجود پروتئین یا RBC در ادرار نیز مد نظر خواهد بود. تفسیر تمامی این فاکتورها در کنار هم تصویر روشن‌تری از سلامت زنان باردار ارائه می‌دهد.

 

نقش تغذیه در تعداد WBC در خون چیست؟

تغذیه می‌تواند بر افزایش مقدار گلبول‌های سفید خون نقش داشته باشد. مصرف پروتئین به اندازه کافی در شمارش WBC موثر است. ویتامین‌های گروه B به‌خصوص B12 و فولات در سلامت سیستم ایمنی موثر است. مصرف مکمل‌ها تحت نظر پزشک هم می‌تواند موثر واقع شود.

نقش تغذیه در تعداد WBV در خون

 

تست‌های مرتبط با آزمایش WBC

اگر علاوه‌بر WBC، خون نیز در ادرار وجود داشته باشد یا علائمی مبنی بر بروز مشکلات جدی‌تر مانند: اختلالات خونی، بیماری‌های خود ایمن یا سرطان محرز باشد، پزشک ممکن است آزمایش‌های خونی و ادراری تکمیلی را تجویز نماید. در صورتی‌که در آزمایش WBC ادرار، گلبول سفید در ادرار یافت شود، احتمالاً مبتلا به عفونت ادراری هستید. در چنین مواردی برای تشخیص دقیق عامل عفونت، پزشک آزمایش کشت ادرار را تجویز می‌کند. گاهی بسته به شرایط بالینی انجام سونوگرافی و سی تی اسکن نیز محتمل است. همچنین انجام آزمایش Neutrophils نیز در کنار تست WBC صورت می‌گیرد.

 

آزمایش WBC در منزل با هومکا

بهتر است بدانید که برای انجام آزمایش WBC و سایر خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما از منزل خارج شوید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت و تبریز، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات نمونه گیری در منزل یا تفسیر آزمایش خون را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت و با کوچکترین خطا به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آزمایش WBC در خون چیست؟
آزمایش WBC مربوط به شمارش گلبول‌های سفید خون است.
وجود WBC در آزمایش ادرار چه بیماری را نشان می‌دهد؟
وجود WBC در آزمایش ادرار می‌تواند نشانه مشکلات کلیوی، عفونت ادراری یا التهاب باشد.
شرایط انجام آزمایش WBC چیست؟
برای انجام این آزمایش به تشخیص پزشک باید داروهای مصرفی را قطع یا کم کنید. مراقبت به‌خصوصی پیش از انجام تست نیاز نیست، مگر به توصیه پزشک.
آیا خدمات مجموعه هومکا شامل ساکنین کرج می‌شود؟
بله. ساکنین سراسر استان تهران، کرج و حومه و مشهد می‌توانند از خدمات این مجموعه بهره ببرند.
مقدار خطرناک WBC چقدر است؟
تعداد طبیعی WBC ها در خون ۴۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ در هر میکرولیتر است. برای بزرگسالان تعداد بیش از ۱۱۰۰۰ گلبول سفید (لکوسیت) در یک میکرولیتر خون بالا در نظر گرفته می شود و می‌تواند خطرناک باشد.
آیا خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه است؟
بله. خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L