آزمایش ریزش مو
خانه
مقالات
آزمایش ریزش مو

آزمایش ریزش مو

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/03
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
پکیج‌های تخصصی
همه چیز در مورد آزمایش ریزش مو
ریزش مو ممکن است در هر سنی به وجود بیاید. اگر ریزش موی سر در طول روز بیش از ۲۰۰ عدد باشد، می‌توان گفت فرد به ریزش مو مبتلا شده است. بهتر است بدانید که عوامل زیادی مانند استرس، کمبود ویتامین D و رژیم غذایی غلط در ریزش مو تاثیرگذارند. البته در بیشتر مواقع و با تشخیص زود هنگام ریزش مو، می‌توان جلوی آن را گرفت. بهتر است بدانید که بهترین راه برای تشخیص زود هنگام ریزش مو، انجام آزمایش ریزش مو است. اگر قصد دارید تا با علت، درمان و انواع آزمایشات ریزش مو آشنا شوید، با هومکا همراه باشید.

ریزش مو (آلوپسی) یکی از اتفاقات نرمالی است که تقریبا روزانه همه افراد آن را تجربه می‌کنند. این مشکل می‌توانند موقت یا دائمی باشد و به علت وراثت (ریزش موی ارثی)، تغییرات هورمونی، وضعیت سلامتی یا افزایش سن رخ دهد. جالب است که بدانید ریزش مو در زنان کمتر از مردان اتفاق می‌افتد. بنابراین احتمالا متوجه شدید که به چه دلیل در داروخانه‌ها آقایان بیشتر به دنبال انواع محصولات مراقب از مو مثل شامپوهایی که موهای از دست رفته و سفید شده‌شان را باز می‌گرداند، هستند! زمانی که دچار ریزش مو غیر طبیعی شده‌اید، بهترین اقدام پیدا کردن منشا ریزش مو و درمان آن است. در این رابطه ما در اینجا به بررسی علل، درمان‌ و انواع آزمایش‌ ریزش مو خواهیم پرداخت. اگر شما هم دچار ریزش مو غیر طبیعی شده‌اید، تا انتهای مقاله در کنار ما بمانید.

مجموعه هومکا انواع خدمات چکاپ کامل در منزل و نمونه‌گیری در منزل را در کوتاه‌ترین زمان به شما ارائه می‌دهد. تنها کافی است بر روی بنر زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

ریزش مو چیست؟

ریزش مو اختلالی است که در اثر وقفه در چرخه تولید مو یا بروز برخی از بیماری‌ها ایجاد می‌شود. آلوپسی می‌تواند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتد، اما اغلب پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور متوسط، پوست سر دارای ۱۰۰ هزار تار مو است که هر کدام از تارهای مو در حال گذراندن یکی از دوره‌های رشد، استراحت، ریزش و بازسازی، در چرخه طبیعی رشد خود هستند.

موهای شما از ابتدا تا پایان چرخه رشد سه مرحله اصلی را طی می‌کند:

1.مرحله آناژن (مرحله رشد): این مرحله ممکن است از دو تا هشت سال طول بکشد. در مرحله آناژن  حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از موهای سر شما تقریبا همزمان با هم رشد می‌کنند.

2.مرحله کاتاژن (مرحله گذار): زمانی است که رشد مو متوقف شده و فولیکول‌های (پایه) مو کوچک می‌شوند. این مرحله حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد و طی آن موها خودشان را برای ورود به مرحله ریزش آماده می‌کنند.

3.مرحله تلوژن (مرحله استراحت): این مرحله حدود دو تا چهار ماه طول می‌کشد. در این زمان مو شکننده و ضعیف شده و در نهایت (در پایان این مرحله) موها می‌ریزند.

اگر این چرخه مختل شود یا فولیکول‌ها به دلایلی آسیب ببینند، موها ممکن است سریع‌تر شروع به ریزش کنند. این ریزش غیر طبیعی سبب علائمی مانند: عقب نشینی خط مو، ریزش سکه‌ای، نازک شدن تارها و خارش پوست سر می‌شود. در این مرحله اغلب پزشکان برای کشف علت ریزش غیر طبیعی موها، انجام آزمایش ریزش مو را توصیه می‌کنند.

مطالعه بیشتر: خارش سر و ریزش مو

جالب است که بدانید موهای ظریف و کوتاه‌تر شما مانند: مژه‌ها، موهای بازو، پا و ابروها فاز آناژن کوتاهی دارند(حدود یک ماه) اما موهای سر شما  می‌توانند تا شش سال یا حتی بیشتر دوام بیاورد.

ریزش مو چیست؟

 

انواع ریزش مو

ریزش مو انواع مختلفی دارد. از جمله انواع ریزش مو می‌توان به ریزش موی جلوی سر، ریزش موی شقیقه و لیکن پلان مویی اشاره کرد. همچنین ریزش مو در سنین مختلف به دلایل مختلفی دیده می‌شود. برای مثال دلایل ریزش موی کودکان می‌تواند با دلایل ریزش مو در نوجوانان متفاوت باشد. به همین دلیل برای درمان درست و اصولی ریزش مو، شناخت انواع 
آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

علل ریزش مو

همه افراد روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو را از دست می‌دهند. این نوع ریزش چندان قابل توجه نیست، زیرا موهای جدید در همان زمان در حال رشد هستند. ریزش مو زمانی قابل توجه است که موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده نشوند و تعداد آنها از ۲۰۰ تار مو در روز بیشتر باشد.

علل ریزش غیر طبیعی مو معمولاً به یک یا چند مورد از عوامل زیر مرتبط است:

  • سابقه خانوادگی (وراثت): شایع‌ترین علت ریزش مو، وراثت است که همزمان با افزایش سن خودش را نشان می‌دهد. به این نوع ریزش مو، آلوپسی آندروژنیک یا طاسی با الگوی مردانه گفته می‌شود. علائم این نوع تاسی شامل: عقب رفتن خط رویش مو، طاسی سکه‌ای در مردان و نازک شدن موها در امتداد تاج سر در زنان است.

تغییرات هورمونی و بروز بیماری: شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند سبب ریزش موی دائمی یا موقت شود که از جمله آنها : تغییرات هورمونی و ریزش مو در بارداری، زایمان، یائسگی، مشکلات تیروئید و بیماری ریزش سکه ای است. آلوپسی آره آتا نوعی بیماری خود ایمن است که باعث ریزش مو سکه‌ای و عفونت‌های پوست می‌شود. تشخیص تغییرات هورمونی از طریق آزمایش ریزش مو که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهد شد، صورت می‌گیرد.

  • مصرف برخی از داروها: ریزش مو غیر طبیعی ممکن است به دنبال عوارض جانبی برخی از داروها رخ دهد. این داروها اغلب داروهایی هستند که برای بیماری‌هایی مانند: سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا استفاده می‌شود.
  • پرتودرمانی: پرتو درمانی متاسفانه یکی دیگر از عواملی است که سبب ریزش مو شدید می شود؛ البته استفاده از کلاه سرد می‌تواند تا حدودی از این نوع ریزش مو جلوگیری کند.
  •  قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس زا: بسیاری از افراد چندین ماه پس از یک شوک فیزیکی یا احساسی، ریزش شدید مو را تجربه می‌کنند. نگران نباشید! این نوع ریزش مو موقتی است.
  • تنبلی تخمدان: تنبلی تخمدان نیز می‌تواند در شروع ریزش مو و شدت یافتن آن نقش داشته باشد. (مطالعه بیشتر: ریزش مو و تنبلی تخمدان)

علت ریزش مو

 

چه آزمایش هایی برای ریزش مو انجام می‌شود؟

برای تشخیص علت ریزش مو آزمایش‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله موارد مربوط به آزمایش ریزش موی هورمونی می‌توان به آزمایش هورمونی، آزمایش تیروئید، آزمایش سنجش آهن و فریتین، آزمایش CBC و آزمایش VDL اشاره کرد.در ادامه به توضیح هر یک از موارد گفته شده خواهیم پرداخت.

  • آزمایش هورمونی:

چندین هورمون وجود دارد که هرگونه تغییر در میزان ترشح آنها می‌تواند سبب ریزش مو شود. این هورمون‌ها شامل: پرولاکتین، تستوسترون، DHEA، هورمون لوتئینه کننده و هورمون محرک فولیکولی هستند. بهتر است شرایط آزمایش پرولاکتین رو پیش از انجام از پزشک خود بپرسید.

آزمایش ریزش مو چیست؟

 

  • آزمایش تیروئید:

یکی دیگر از مهم‌ترین تست‌هایی که موقع ریزش مو باید به سراغ آن بروید، آزمایش T3، T4 و TSH است. اگر دچار آلوپسی هستید حتما سطح این هورمون‌ها را بررسی کنید. به طور مثال آگاهی از سطح نرمال TSH می‌تواند سلامت تیروئید شما را تایید کند.

  • آزمایش سنجش آهن و فریتین:

انجام این آزمایشات می‌تواند به شما کمک کند تا سطوح دقیق اجزایی مانند آهن و فریتین موجود در سرم خون را تشخیص دهید. کاهش سطح آهن یا فریتین می‌تواند منجر به ریزش مو شدید شود. پس حتما میزان نرمال ferritin در زنان و مردان باید مورد بررسی قرار گیرد.

  • آزمایش CBC:

انجام آزمایش CBC اطلاعات کاملی در خصوص وضعیت و تعداد سلول‌های خونی به شما می‌دهد. تغییر در وضعیت سلول‌های خونی (گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها) با علائم بسیار زیادی همراه است که ریزش شدید مو یکی از آنها است. 

مطالعه بیشتر: کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو و کم خونی می شود

  • آزمایشVDL:

مبتلا شدن به بیماری سیفلیس می‌تواند سبب ریزش مو شود. بنابراین انجام تست VDL می‌تواند به تشخیص علت آلوپسی کمک کند.

آزمایش TIBC

 

چه زمانی آزمایش برای ریزش مو تجویز می‌شود؟

اگر متوجه شدید که به شکل ناگهانی و بیشتر از میزان معمول موهای خود را از دست می‌دهید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید و در سریع‌ترین زمان آزمایش برای ریزش مو را انجام دهید. اگرچه ریزش موها در بسیاری از موارد هیچ عارضه خطرناکی برای زندگی فرد ندارد، اما می‌تواند نشانه وجود یک بیماری جدی‌تر باشد.

به همین شکل، ریزش موها می‌تواند بر سلامت روان شما نیز تاثیرگذار باشد. بنابراین، بهترین کار این است که مشکل را در همان بروز حل کنید. اگر سابقه خانوادگی این مشکل را دارید، به خصوص در میان بستگان درجه یک، احتمال ریزش ناگهانی موها در شما بیشتر است و انجام آزمایش ضرورت بیشتری دارد.

 

شرایط انجام آزمایش برای ریزش مو

 به طور کلی برای انجام این تست نیازی به ناشتا بودن نیست. اما با توجه به تنوع تست‌هایی که برای ریزش مو انجام می‌شود ممکن است پزشک از شما بخواهد که قبل از تست ناشتا باشید. از آنجا که در این آزمایش‌ها تست‌های هورمونی نیز انجام می‌شود و مصرف داروها می‌تواند بر میزان آن‌ها تاثیر داشته باشد، لازم است که پیش از آزمایش در مورد داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید با پزشک مشورت نمایید.

 

تفسیر آزمایش ریزش مو

برای تفسیر هر کدام از این تست‌ها لازم است که محدوده نرمال آن‌ها را بشناسید. اما برای تفسیر دقیق نتایج آزمایش لازم است که حتما با یک پزشک مشورت نمایید. میزان نرمال مهمترین فاکتورهای آزمایش‌هایی که برای ریزش مو انجام می‌شود به شرح زیر است:

  • آزمایش تیروئید:  میزان TSH بین ۰.۴ تا ۴ میلی گرم، میزان T4 بین ۰.۵ تا ۴.۱۵ میلی گرم و میزان T3 بین ۸۴ تا ۲۰۲ میلی گرم
  • آزمایش فریتین: برای زنان بین ۱۱ تا ۳۰۷ ng/dl و برای مردان ۲۴ تا ۳۳۶ ng/dl
  • آزمایش CBC: میزان MCV بین ۸۰ تا ۹۵ فمتولیتر و میزان MCH بین ۲۷ تا ۳۱ پیکوگرم
  • آزمایش ویتامین B12: بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ pg/mL

تفسیر آزمایش

درمان ریزش مو

پس از انجام آزمایش‌های ریزش مو و تشخیص منشا آلوپسی، درمان‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای درمان ریزش موهای خود از آنها استفاده کنید. توصیه می‌کنیم در درجه اول درمان ریزش مو را با توصیه پزشک خود پیش ببرید و بعد در کنار آن موارد زیر را امتحان کنید.

استفاده از قطره محرک رشد مو

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دو داروی تجویزی استاندارد را برای درمان آلوپسی آندروژنتیک تایید کرده است. این داروها شامل: ماینوکسیدیل و فیناستراید می‌شود. این محصول باید مستقیماً روی نواحی کف سر به صورت قطره‌ای ریخته شود. تقریبا ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا رویش مجدد مو آغاز شود.

عوارض جانبی مصرف ماینوکسیدیل شامل موارد زیر باشد:

  • درماتیت تماسی
  • تحریک پوست
  • رشد بیش از حد مو

ویتامین D بیشتری دریافت کنید

کمبود ویتامین D یکی از مهم‌ترین عوامل ریزش مو است. بنابراین رفع این کمبود تا حد زیادی می‌تواند باعث ترمیم و جلوگیری از ریزش مو شود. پس اگر از سطح ویتامین D بدن خود باخبر نیستید، بهتر است آزمایش ویتامین D را انجام دهید.

غذاهای سرشار از ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی
  • جگر گاو
  • پنیر
  • زرده تخم مرغ
  • قارچ
  • غذاهای غنی شده، مانند: شیر، غلات، و آب میوه

تغذیه صحیح داشته باشید

رژیم غذایی، نقش مهمی در شادابی و سلامت موهای شما دارد. تعادل مصرف پروتئین‌، چربی، ویتامین و مواد معدنی برای سلامت موهای شما بسیار مهم است. مطمئن باشید، حتی اگر یک هفته مراقب تغذیه‌تان باشید تغییرات اساسی را در پوست و موهایتان می‌بینید.

مواد غذایی که در شادابی پوست و مو شما موثر هستند، عبارتند از:

  • تخم مرغ: حاوی پروتئین بیوتین و ویتامین B است که وجود انها برای تقویت موی سر ضرورت دارد.
  • آجیل: مغزها منبع سلنیوم هستند، این ماده معدنی سلامت موهای شما را بهبود می‌بخشد.
  • ماهی: ماهی منبع خوبی از امگا ۳ است. این ماده باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود.
  • گردو: گردو منبعی از امگا ۳ و آمینواسیدهای ضروری برای درخشندگی و رشد موهای شما است.

سایت معتبر Mayoclinic، در خصوص برخی از درمان‌های ریز مو بیان می‌کند:

درمان‌های موثر برای برخی از انواع ریزش مو در دسترس است. 

ممکن است بتوانید ریزش مو را متوقف کنید یا حداقل آن را کاهش دهید. 

در برخی شرایط، مانند ریزش موی سکه ای (آلوپسی آره‌آتا)، موها ممکن است بدون درمان در عرض یک سال دوباره رشد کنند. 

به طور کلی، درمان ریزش مو شامل داروها و جراحی است.

 

هزینه آزمایش ریزش مو

هزینه آزمایش ریزش مو به فاکتورهای درخواستی توسط شما یا نسخه‌ای که پزشک برای شما تجویز کرده دارد، به همین دلیل محاسبه و استعلام هزینه پس از دریافت نیازمندی‌های شما یا بررسی نسخه انجام خواهد شد. اما این نکته لازم به ذکر است که محاسبه هزینه‌ی فاکتورهای مختلف مطابق با تعرفه‌ی مصوب توسط وزارت بهداشت انجام خواهد شد و هزینه‌ی فاکتورهای آزمایشی در منزل هیچ تفاوتی با هزینه‌ی آن‌ها، زمانی که بخواهید آزمایش را در آزمایشگاه انجام دهید نخواهد داشت. در صورتی که نسخه دارید یا درخواست انجام آزمایش ریزش مو را دارید می‌توانید از طریق فرم ثبت درخواست، درخواست خود را ثبت نمایید یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید.

 

آزمایش ریزش مو در منزل با هومکا

اگر بعد از خواندن این مقاله متوجه شدید که ریزش موهای شما طبیعی نیست و احتمالا به خاطر عوارض بیماری یا مشکلات داخلی در بدن شما است؛ لازم است بنا به توصیه پزشک یکی از انواع آزمایش‌های ریزش مو را انجام دهید.  پیشنهاد ما این است که برای پایش وضعیت سلامتی خود از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید؛ تا ضمن اطلاع از وضعیت سلامتی‌تان، از ریسک انتقال یا ابتلا به بیماری جلوگیری شود. شرکت هومکا با بهره‌گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل و تفسیر آزمایش در منزل را به همه ساکنین استان تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و رشت ارائه می‌دهد. برای انجام خدمات آزمایش در منزل می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست خود را ثبت کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
گروه خدمت*
گروه خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

آیا کمبود ویتامین D، تاثیر زیادی در ریزش مو دارد؟
بله. کاهش ویتامین D و افزایش بیش از حد آن در بدن، می‌تواند موجب ریزش مو شود.
آیا پس از نازک شدن موها، باز هم امکان رشد آن‌ها وجود دارد؟
اگر دلیل نازک شدن موها ژنتیکی باشد، به خودی خود رشد نمی کنند. برای رشد مجدد موها، باید به پزشک مراجعه کنید و در نهایت آزمایش ریزش مو را انجام دهید.
آیا خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه است؟
بله، خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی است.
آیا آزمایش ریزش مو در منزل، در چه شهرهایی قابل انجام است؟
خدمات آزمایش در منزل هومکا در استان تهران، کرج، مشهد، تبریز، رشت، اهواز، شیراز و اصفهان ارائه می‌شود و می‌توانید به راحتی و با تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱، درخواست خود را ثبت کنید.
آیا پس از طاس شدن سر، امکان رشد مجدد مو وجود دارد؟
متاسفانه خیر. اما تشخیص زود هنکام ریزش مو و استفاده از برخی دروها مانند ماینوکسیدیل، فیناستراید و دوتاستراید می‌توانند تا حد زیادی جلوی ریزش موی بیشتر را بگیرند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل