آزمایشات قبل از بارداری
خانه
مقالات
آزمایشات قبل از بارداری

آزمایشات قبل از بارداری

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/06
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
چکاپ بارداری
تجربه شیرین بارداری با آزمایشات قبل از بارداری!
بهتر است بدانید که بسیاری از عوامل ممکن است در زمان بارداری سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازد و شما پیش از بارداری از آن‌ها بی‌خبر باشید. بهترین راه برای دوران بارداری را به سلامت پشت سر بگذارید، انجام آزمایشات قبل از باردرای است. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری راجع به این آزمایشات بدست آورید، این مقاله از هومکا را دنبال نمایید.

آیا در آینده‌ای نزدیک قصد فرزند‌آوری دارید؟ آیا می‌دانید که سلامت مادر در هنگام بارداری تاثیر بسیار زیادی بر سلامت فرزند خواهد داشت؟ بسیاری از ناهنجاری‌ها که ممکن است در بدن مادر زیاد به چشم نیاید می‌تواند تاثیرات بسیار بزرگ و گاهی غیرقابل جبران بر سلامت جنین بگذارد. به همین دلیل لازم است که با آزمایشات قبل از بارداری نسبت به سلامت خود مطمئن شوید. بسیاری از مشکلات اگر قبل از بارداری تشخیص داده شوند به راحتی قابل درمان هستند. در این مقاله به بررسی جامع این آزمایش‌ها می‌پردازیم. دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

آزمایش قبل بارداری چیست؟

آزمایشات قبل بارداری به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که بدن شما برای بارداری آماده است. این آزمایش‌ها فاکتورهای بسیار مهمی را در بدن شما بررسی می‌کند تا در صورت لزوم به درمان بعضی ناهنجاری‌ها پیش از بارداری بپردازید تا شما و فرزندتان دچار مشکل نشوید. شما می‌توانید هر زمان که بخواهید (حتی تا یک سال قبل از بارداری) آزمایشات پیش از بارداری را انجام دهید.

برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت، تیروئید، فشار خون بالا و اضافه وزن می‌توانند بر بارداری شما تاثیر بگذارند. این آزمایش‌ها همه این شرایط را بررسی می‌کنند تا بتوانید در شرایط ایده‌آلی اقدام به فرزندآوری کنید و به اندازه آزمایشات بارداری دارای اهمیت هستند.

برای انجام خدمات آزمایش در منزل، می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید.

 

چرا باید تست قبل از بارداری انجام شود؟

حتی اگر قبلا بچه‌دار شده‌اید، لازم است دوباره تست قبل بارداری را انجام دهید؛ زیرا ممکن است سلامت شما از آخرین باردار شدن تغییر کرده باشد. اگر در بارداری قبلی مشکلی داشتید، ممکن است پزشک شما بتواند به شما کمک کند در بارداری بعدی از آن مشکل جلوگیری کنید. در صورتی که آزمایش قبل بارداری را انجام ندهید و از بیماری‌های احتمالی خود آگاه نشوید، ممکن است عوارض زیر به وجود آید:

وبسایت WebMD در ارتباط با اهمیت آزمایشات پیش از بارداری اینگونه توصیه می‌کند:

اگر بیماری هایی مانند فیبروز کیستیک یا بیماری کم خونی داسی شکل در خانواده شما یا همسرتان وجود دارد، ممکن است بخواهید به یک مشاور ژنتیک مراجعه کنید یا آزمایش های غربالگری قبل از بارداری را انجام دهید که در در اینصورت انجام آزمایش پیش از بارداری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

ریسک عدم انجام آزمایشات پیش از بارداری

 

چکاپ قبل بارداری شامل چه آزمایشاتی می‌شود؟

به طور کلی می‌توان گفت آزمایش قبل بارداری شامل چند دسته متفاوت می‌شود که مهمترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

آزمایش‌های بررسی سلامت خون (هماتولوژی)

  • آزمایش CBC (معاینه کامل خون): این آزمایش می‌تواند سلامت عمومی بدن را با بررسی فاکتورهایی مانند هموگلوبین نرمال، پلاکت خون و ... نشان دهد. هموگلوبین کافی در دوران بارداری مهم است، زیرا هموگلوبین اکسیژن را برای جنین فراهم می‌کند.
  • بررسی سطح آهن و آزمایش کم‌خونی: بررسی سطح آهن بیمار قبل از بارداری مهم است، زیرا کمبود آهن یک مشکل رایج در زنان باردار است و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به خستگی و کم خونی شود. بیماری‌هایی از جمله تالاسمی نیز با این آزمایش قابل تشخیص است.
  • آزمایش BG RH: این آزمایش گروه خونی زوجین را بررسی می‌کند. در صورتی که خون مادر منفی و خون پدر مثبت باشد ممکن است مشکلاتی برای جنین به وجود آید.

آزمایش‌های بیوشیمی

  • آزمایش  Vit D3 و آزمایش کلسیم (Ca): کمبود ویتامین دی و کلسیم می‌تواند بر سلامت استخوان‌های مادر و همچنین استخوان‌های در حال رشد جنین تاثیر بگذارد.
  • آزمایش cholesterol: کلسترول بیش از حد می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.

تست‌های بررسی هورمون‌ها

  • آزمایش TSH : عدم تعادل هورمون تیروئید می‌تواند بر تخمک‌گذاری زن و در نتیجه باروری او تاثیر بگذارد. عملکرد خوب تیروئید مادر برای رشد مغز کودک بسیار مهم است. به همین دلایل تفسیر آزمایش TSH می‌تواند پیش از بارداری بسیار مهم باشد.
  • آزمایش FSH (هورمون محرک فولیکول) و آزمایش LH (هورمون لوتئینیزه): این هورمون‌ها به حفظ چرخه قاعدگی و تخمک گذاری سالم کمک می‌کنند.
  • آزمایش AMH: برای بررسی ذخایر تخمدانی زنان استفاده می‌شود و می‌تواند شانس بارداری را بررسی کند.

آزمایش‌های میکروبیولوژی

  • آزمایش کلامیدیا و آزمایش سوزاک: هر دو باکتریایی و اغلب بدون علامت هستند، این بیماری‌های مقاربتی در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به عوارض خطرناکی از جمله ناباروری شوند.
  • آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم: این آزمایش برای تشخیص نوعی ویروس است که می‌تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

آزمایش‌های سرولوژی

  • آزمایش HBsAg و آزمایش HBs Ab: این آزمایش‌ها برای تشخیص هپاتیت ب به کار می‌روند. هپاتیت B بسیار مسری است و به راحتی در زمان زایمان به نوزاد منتقل می‌شود.
  • آزمایش سرخک، اوریون، سرخجه و واریسلا، دیفتری، کزاز و سیاه سرفه: این بیماری‌ها می‌توانند سیستم ایمنی نوزاد را با اختلال مواجه کنند. سرخجه و واریسلا می‌توانند باعث ناتوانی‌های مادام العمر در نوزاد شوند.

علاوه بر موارد بالا در چکاپ قبل بارداری، آزمایش دیابت (شامل آزمایش FBS و آزمایش OGTT آزمایش ایدز و آزمایش اوره نیز می‌تواند انجام شود.

چکاپ های قبل از بارداری

 

آزمایش خون قبل از بارداری

اغلب آزمایش‌هایی که در بالا معرفی شد نوعی آزمایش خون هستند. آزمایش CBC، آزمایش بررسی هورمون‌ها و بسیاری از آزمایش‌های تشخیص بیماری جزء آزمایش خون محسوب می‌شوند. برای انجام این آزمایش، نمونه‌ای از خون شما توسط تکنسین آزمایشگاه دریافت می‌شود و پس از تجزیه و تحلیل، نتیجه آن در اختیار شما قرار می‌گیرد.

 

آزمایش ادرار قبل از بارداری

بعضی از آزمایشات پیش از بارداری از طریق آزمایش ادرار انجام می‌شوند. این آزمایش‌ها شامل دریافت مقدار کمی از ادرار شما است. نمونه ادرار در اغلب موارد باید در صبحگاه و پس از ناشتایی ۱۲ ساعته جمع‌آوری شود. آزمایش کلامیدیا و آزمایش کراتینین می‌توانند از طریق آزمایش ادرار اندازه‌گیری شود.

 

تفسیر آزمایش قبل از بارداری

آزمایش قبل بارداری شامل موارد متعددی است که برای تفسیر دقیق آن‌ها لازم است که از یک پزشک کمک بگیرید. به طور خلاصه میزان نرمال بعضی از این آزمایش‌ها به شرح زیر است:

  • میزان نرمال آزمایش کم‌خونی (آزمایش MCV): بین ۸۰ تا ۱۰۰ فمتولیتر (FL). میزان کمتر آن می‌تواند نشانه کم‌خونی یا تالاسمی مینور باشد.
  • میزان نرمال آزمایش اوره: بین ۷ تا ۲۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر. میزان غیرطبیعی آن می‌تواند نشانه اختلال در عملکرد کبد یا کلیه‌ها باشد.
  • میزان نرمال آزمایش کراتینبن: بین ۰.۶ تا ۱.۱ میلی‌گرم در دسی‌لیتر در آزمایش خون و بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم در آزمایش ادرار. میزان غیرطبیعی آن می‌تواند نشانه بیماری کلیوی باشد.
  • میزان نرمال آزمایش ویتامین دی: دی بین ۲۰ تا ۵۰ نانوگرم در میلی‌لیتر. میزان کمتر آن می‌تواند به سلامت استخوان‌های جدید آسیب برساند.
  • میزان نرمال آزمایش TSH: بین ۰.۴ تا ۴.۰ میلی واحد در لیتر. میزان کمتر ان به معنای پرکاری تیروئید و میزان بیشتر آن به معنای کم‌کاری تیروئید است.
  • میزان نرمال آزمایش AMH: بین ۱ تا ۳ نانوگرم در میلی‌لیتر. میزان کمتر آن می‌تواند دلیل بر شانس کمتر بارداری باشد.
  • میزان نرمال آزمایش HBsAg: مثبت بودن نتیجه این آزمایش می‌تواند نشانه ابتلا به هپاتیت B باشد.

برای تفسیر دقیق و اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش‌های بالا و سایر آزمایشات پیش از بارداری باید به یک پزشک مراجعه کنید. برای تفسیر نتایج آزمایش قبل بارداری می‌توانید با ما تماس بگیرید و به راحتی به صورت آنلاین به تفسیر آزمایش خود دسترسی پیدا کنید.

اگر قصد تفسیر آزمایش خون دارید، کافی است بر روی بنر زیر کلیک کنید!

تفسیر آزمایش

 

هزینه آزمایش قبل از بارداری

هزینه انجام تست قبل بارداری به تعداد آزمایش‌هایی که قصد انجام آن‌ها را دارید بستگی دارد. شما می‌توانید از خدمات آزمایش پیش از بارداری استفاده کنید. همچنین اگر مایل باشید می‌توانید آزمایش‌های دلخواه خود را ثبت نمایید. برای اطلاع از هزینه دقیق انجام این آزمایش‌ها می‌توانید به قسمت خدمات سایت مراجعه کنید.

هزینه آزمایشات قبل از بارداری

 

انجام آزمایشات پیش از بارداری در منزل با هومکا

بهتر است بدانید که برای انجام آزمایشات قبل از بارداری یا سایر خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز، قزوین و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات آزمایش در منزل یا آزمایش بارداری را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت به دستتان خواهد رسید.

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
گروه خدمت*
گروه خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

آیا آزمایشات قبل از باردرای نیاز به ناشتایی دارد؟
برخی از آزمایشات قبل از بارداری ممکن است نیاز به ناشتایی داشته باشد.
هزینه آزمایشات قبل از بارداری چقدر است؟
با توجه به فاکتورهایی که پزشک برای آزمایشات پیش از بارداری تجویز می‌کند، این عدد ممکن است متفاوت باشد. البته شما می توانید این آزمایشات را با استفاده از بیمه پایه یا تکمیلی با هزینه پایین‌تری انجام دهید.
آیا خدمات مجموعه هومکا زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی است؟
بله، کلیه خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی انجام می‌شود.
خدمات آزمایش در منزل هومکا در چه شهرهایی انجام می‌شود؟
خدمات آزمایش در منزل هومکا در استان تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، رشت، تریز، اهواز، قزوین و مشهد قابل انجام است.
آیا قبل از بارداری باید آزمایش خون داد؟
انجام آزمایش خون می‌تواند تا حدود زیادی فاکتورهای مهم در خون شما را اندازه‌گیری کند و بر اساس آن ریسک بارداری مشخص خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل