آزمایش کلامیدیا
خانه
مقالات
آزمایش کلامیدیا

آزمایش کلامیدیا

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
آزمایش کلامیدیا در منزل را با هومکا تجربه کنید!
کلامیدیا یک بیماری مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی محافظت نشده انتقال میابد. معمولا این بیماری بدون علائم است و به همین دلیل نیز ممکن است موجب ناباروری، ایجاد خطر حاملگی خارج رحمی و بیماری التهاب لگن شود. پس بهتر است تا در صورت ایجاد رابطه جنسی پر خطر، حتما این آزمایش را انجام دهید. هومکا در تمامی مراحل این آزمایش در منزل می‌تواند در کنار شما باشد.

احتمالا تا به حال نام بیماری کلامیدیا به گوش شما نخورده است. اما در واقع، کلامیدیا یک بیماری مقاربتی است که از ایجاد رابطه جنسی محافظت نشده و پرخطر به وجود میاید. بهتر است بدانید که این بیماری معمولا بدون علامت است و به همین دلیل توصیه می‌شود تا انجام آزمایش کلامیدیا را در صورت نیاز انجام دهید. مجموعه هومکا با ارائه خدمات آزمایش در منزل، می‌تواند در خدمت شما باشد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

بیماری کلامیدیا چیست؟

کلامیدیا (chlamydia) یک عفونت باکتریایی و جزو بیماری‌های مقاربتی است که از طریق رابطه مقاربتی پرخطر با فرد مبتلا به عفونت به وجود می‌آید. 

سایت معتبر و قابل استناد healthline، در ارتباط با بیماری کلامیدیا بیان می‌کند:

کلامیدیا یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط باکتری ایجاد می شود. افرادی که کلامیدیا دارند اغلب در مراحل اولیه علائم ظاهری ندارند.

در واقع، تخمین زده می شود که ۴۰ تا ۹۶ درصد از افراد مبتلا به کلامیدیا هیچ علامتی ندارند. اما با این حال باز هم عوارض آن را تجربه خواهند کرد.

کلامیدیا درمان نشده می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند، بنابراین مهم است که به طور منظم غربالگری‌ها را انجام دهید و در صورت داشتن هر گونه نگرانی با پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی در تماس باشید.

 

علائم عفونت کلامیدیا در زنان و مردان 

عفونت کلامیدیا و برخی از بیماری‌های مقاربتی در ابتدا غالبا بدون علامت خواهد بود یا اینکه نشانه‌های کمی ایجاد می‌کند. حتی در مواردی که علائمی وجود دارد، ممکن است چندین هفته طول بکشد تا ظاهر شوند.

کلامیدیا در زنان می‌تواند منجر به چنین علائمی شود:

  • خونریزی واژن بطور غیر طبیعی
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • لکه‌بینی بین دوره‌های عادت ماهیانه
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • ترشحات غیر طبیعی که مایل به زرد است و بوی غیر معمولی دارد
  • تب با درجه پایین

کلامیدیا در مردان هم می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

علائم کلامیدیا

 

نحوه انتقال کلامیدیا

باکتری یا عفونت کلامیدیا معمولا به وسیله رابطه جنسی منتقل می شود. این روابط شامل همه موارد رابطه واژینال، مقعدی و دهانی می‌گردد. حتی زن باردار می تواند کلامیدیا را به فرزند خود منتقل کند که این خود می تواند باعث ذات الریه یا عفونت چشمی جدی در نوزاد شود. باکتری کلامیدیا تراکوماتیس، حتی می‌تواند بدون انزال و فقط از طریق تماس اندام‌های جنسی یا اشیا آلوده منتقل شود. برای مثال، این باکتری‌ می‌تواند با استفاده از وسیله‌های جنسی که به‌درستی تمیز نشده‌اند منتقل شود.

 

آزمایش کلامیدیا چیست و چطور انجام می شود؟

این آزمایش‌ غالبا ساده، بدون درد و نتایج آن بسیار قابل اعتماد است. این آزمایش شامل ارسال نمونه به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل است. البته حتما لازم نیست که تمام این مراحل توسط پزشک یا پرستار انجام شود و اغلب می توانید نمونه را خودتان جمع آوری کنید، که در ادامه روش‌ انجام آزمایش کلامیدیا در منزل را توضیح خواهیم داد.

ممکن است بعضی از افراد خصوصا خانم‌ها ترجیح دهند که خودشان عمل نمونه‌گیری را انجام دهند که البته این نمونه‌گیری نیز به اندازه همان نمونه‌گیری‌های به‌دست‌آمده توسط پزشک قابل اعتماد است.

برای زنان معمولا از یک سواب (چیزی شبیه گوش‌پاک‌کن) برای نمونه‌برداری از داخل واژن یا مقعد استفاده می‌شود. البته گاهی هم از نمونه ادرار استفاده می شود. در آزمایش گرفتن از مردان معمولا ترجیح داده می‌شود که نمونه ادرار ارائه شود، گرچه استفاده از سواب برای نمونه برداری از مجرای ادرار یا مقعد هم مرسوم است. افراد باید نمونه به دست آمده را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستند. پس مردان می‌توانند به راحتی آزمایش ادرار در منزل را انجام دهند.

همچنین ممکن است این گزینه به شما پیشنهاد شود که خود در خانه با استفاده از یک کیت آزمایش را انجام دهید. کیت بدین‌گونه عمل می‌کند که یک نتیجه اولیه در اختیار شما قرار‌خواهد ‌داد. در صورت مثبت بودن برای نتیجه قطعی باید به پزشک مراجعه کنید. و در صورت منفی شدن، اگر عوامل خطر در اطراف شما زیاد است مجددا در ماه بعد آزمایش را تکرار کنید.

آزمایش کلامیدیا در منزل

 

آیا این آزمایشات قابل اعتماد هستند؟

پژوهشی در سال ۲۰۱۱ به این نتیجه رسید که آزمایش در منزل علی‌رغم گزارش‌هایی مبنی بر عدم دقت، جایگزین مناسبی برای آزمایش بالینی است. نویسندگان دریافتند که بیشتر افراد آزمایش خانگی را ترجیح می‌دهند و این آزمایش‌ها نرخ غربالگری را در میان افراد با خطر بالای عفونت افزایش می‌دهد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ تایید کرد که غربالگری کلامیدیا با کیت‌های خود نمونه‌گیری سه برابر بیشتر از افرادی است که فقط در غربالگری کلینیک حضور پیدا کرده اند.

 

شرایط آزمایش کلامیدیا

آزمایش کلامیدیا هم مانند بسیاری از آزمایش‌های پزشکی مستلزم رعایت نکاتی قبل از انجام آزمایش است. بدیهی است در صورت عدم رعایت این نکات ممکن است نتیجه آزمایش دقیق نباشد. از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد که فرد قبل از انجام آزمایش:

  • به مدت ۲۴ ساعت از دوش گرفتن و یا استفاده از کرم های واژینال خودداری کند.
  • ۲۴ ساعت قبل از آزمایش آنتی‌بیوتیک مصرف نکند.
  • ۱ تا ۲ ساعت قبل از ارسال نمونه ادرار نکرده باشد.

تست کلامیدیا

 

خطرات و عوارض بیماری کلامیدیا

یکی از مهم‌ترین خطرات بیماری کلامیدیایی، توانایی آن در ناشناخته ماندن است. ممکن است عوارض جانبی قابل مشاهده ای ایجاد نکند، اما این بدان معنا نیست که خطرناک نیست. تهدید پنهان آن می تواند تاثیرات پایداری داشته باشد و در زنان این عوارض می‌تواند شدیدتر هم باشد.

این بیماری در زنان می تواند خطراتی چون ایجاد بیماری التهابی لگن، افزایش خطر بارداری خارج از رحم و ناباروری ایجاد کند. همچنین در مردان نیز می تواند باعث کاهش قدرت اسپرم یا ناباروری شود.

 

چه عواملی خطر ابتلا به کلامیدیا را افزایش می دهد؟

عواملی که می تواند خطر ابتلا به عفونت کلامیدیا را افزایش دهند عبارتند از:

  • داشتن فعالیت جنسی قبل از ۲۵ سالگی
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • عدم استفاده از کاندوم
  • سابقه عفونت مقاربتی

آزمایش کلامیدیا

 

نتیجه آزمایش کلامیدیا را چطور تفسیر کنیم؟

تفسیر نتیجه آزمایش کلامیدیا آسان است. نتیجه مثبت بدین معنی است که شما به کلامیدیا آلوده شده‌اید. عفونت نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه مصرف دارو به شما می‌دهد. حتما تمام دوزهای مورد نیاز را مصرف کنید. علاوه بر این، به شریک جنسی خود اطلاع دهید که آزمایش شما مثبت بوده است، بنابراین او هم می تواند به سرعت مورد آزمایش و درمان قرار گیرد.

تفسیر آزمایش

 

درمان کلامیدیا چگونه انجام می‌شود؟

از آنجایی که کلامیدیا یک عفونت باکتریایی است، با آنتی بیوتیک های خوراکی درمان می شود. بسته به شدت عفونت، باید نسخه خود را برای حدود ۷ روز مصرف کنید. حتما تمام نسخه را مصرف کنید. زیرا وقتی که علائم شما بهبود می یابد، بدین معنی نیست که عفونت به طور کامل از بین رفته است.

همچنین باید از تمام فعالیت های جنسی در طول دوره درمان کلامیدیا تا زمانی که عفونت برطرف شود خودداری کنید. این امر خطر عفونت مجدد یا انتقال عفونت را کاهش می دهد.

کلامیدیا چیست

 

بیماری‌های مرتبط با آزمایش کلامیدیا

بهتر است بدانید که بروز کلامیدیا در فرد، می‌تواند شانس ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی را نیز افزایش دهد. بیماری‌های مقاربتی که از طریق رابطه جنسی محافظت نشده انتقال می‌یابند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • زگیل تناسلی
  • بیماری تری کوموناس
  • ایدز یا HIV
  • سوزاک
  • تبخال جنسی

 

آزمایشات مرتبط با تست کلامیدیا

 

آزمایش کلامیدیا در منزل با هومکا

مجموعه هومکا می‌تواند در تمامی مراحل انجام آزمایش در منزل در کنار شما باشد. اگر قصد این را دارید تا انواع آزمایشات مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک را در منزل انجام دهید، تنها کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس حاصل کنید و با هزینه بسیار مناسب، پزشک را به منزل بیاورید. علاوه بر این، می‌توانید با کلیک بر روی ثبت درخواست، بصورت آنلاین درخواست خود را ثبت نمایید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا بیماری کلامیدیا بدون علامت است؟
در بسیاری از موارد بله و به همین دلیل امکان انتقال آن بطور ناخواسته به فرد دیگری وجود دارد.
آیا همه افراد باید آزمایش کلامیدیا بدهند؟
اگر رابطه پرخطر مقاربتی داشته اید، حتما توصیه می‌شود تا این آزمایش را انجام دهید.
آیا انجام آزمایش کلامیدیا در منزل امکان‌پذیر است؟
بله. مجموعه هومکا می‌تواند در تمامی مراحل انجام آزمایش کلامیدیا در منزل در کنار شما باشد.
خدمات هومکا برای آزمایش کلامیدیا در چه شهرهایی قابل انجام است؟
هومکا در سراسر استان تهران، شهر کرج و مشهد می‌تواند تمامی خدمات آزمایش و چکاپ در منزل را انجام دهد.
از کجا بفهمیم شریک جنسی ما به کلامیدیا مبتلا شده است؟
این بیماری در اکثر مواقع بدون علامت است و تنها راه تشخیص آن، انجام آزمایش است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L