آزمایش OGTT
خانه
مقالات
آزمایش OGTT

آزمایش OGTT

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
بارداری سالم با آزمایش OGTT
قند خون بارداری را جدی بگیرید؛ چراکه می‌تواند لذت یک بارداری سالم را به راحتی از شما بگیرد. منتظر نمایید تا علائم قند خون بروز پیدا کنند و سپس به فکر آزمایش بیفتید. شاید آن زمان بسیار دیر باشد. آزمایش OGTT، تست قابل اطمینانی است که می‌تواند میزان قند خون را در دوران بارداری به خوبی نشان دهد. در مقاله زیر هومکا بیشتر راجع به این آزمایش توضیح داده است.

بارداری اتفاق خوشایند و دلچسبی است، با این حال خطرات و اما و اگرهای خود را دارد. فاکتورهای زیادی هستند که می‌توانند بر روی بارداری سالم تاثیر‌گذار باشند که یکی از آنها قند خون است. در آزمایش OGTT یا آزمایش قند بارداری، سطح گلوکز در بدن ارزیابی خواهد شد. بالا بودن قند در بارداری می‌تواند منجر به بروز مسمومیت بارداری و تولد نوازد با وزن بالا شود. در این مقاله با هومکا همراه شوید تا با شرایط آزمایش OGTT و تفسیر آن بیشتر آشنا شوید. 

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش OGTT تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

برای انجام انواع آزمایش می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا بهره‌مند شوید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

OGTT در آزمایش خون

منظور از آزمایش OGTT بررسی میزان قند خون در یک خانم بارداراست. منظور از دیابت بارداری این است که سطح قند خون یک خانم باردار بدون داشتن سابقه دیابت، در دوران بارداری‌ افزایش پیدا کرده است. همچنین انجام این آزمایش برای زنانی که چاق هستند یا سابقه خانوادگی دیابت دارند نیز توصیه شده است. آزمایش OGTT یا غربالگری دیابت بارداری بین هفته‌های ۲۴ و ۲۸ بارداری انجام می‌شود. این آزمایش به عنوان تست گلوکز یا آزمایش چالش گلوکز یا(gct) نیز شناخته می‌شود. 

انجام این آزمایش در هفته‌های یاد شده بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا دیابت بارداری خطر مسمومیت بارداری یا پره‌اکلامپسی، افسردگی و زایمان سزارین را افزایش می‌دهد. همچنین نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت نیز در معرض خطر ماکروزومی ( نوزادانی که بیش از حد بزرگ هستند)، افت قند خون پس از تولد و زردی قرار دارند. متاسفانه این احتمال نیز وجود دارد که در صورت عدم درمان دیابت بارداری، مرگ داخل رحمی جنین رخ دهد. با توجه به اینکه معمولا بیماری دیابت بارداری  علائمی از خود نشان نمی‌دهد، لذا تنها راه برای تشخیص آن انجام آزمایش است. دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

در سایت (Mayo Clinic) درباره عواملی که باعث می‌شوند پزشک غربالگری زودهنگام را توصیه کند، اینطور آمده است:

در صورت افزایش خطر ابتلا به دیابت حاملگی، پزشک ممکن است غربالگری زودهنگام را توصیه کند. عوامل خطر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دیابت بارداری در اوایل بارداری، سابقه خانوادگی دیابت، چاقی، داشتن یک بیماری پزشکی مرتبط با دیابت مانند سندرم متابولیک یا سندرم تخمدان پلی کیستیک.
اگر پزشک تشخیص دهد که شما در معرض خطر هستید. یا آزمایش‌های اولیه نشانه‌هایی از بروز دیابت را نشان دهند، انجام این آزمایش نیز توصیه خواهد شد. 

 

شرایط انجام آزمایش OGTT

این آزمایش نیاز به ناشتایی ۸تا ۱۲ ساعته دارد. بنابراین حتما شب قبل از انجام آزمایش از حوالی ساعت ۹ شب چیزی نخورید. در طول این مدت نوشیدن آب بلامانع است و اختلالی در نتیجه آزمایش ایجاد نمی‌کند. 

روال انجام آزمایش OGTT اینگونه است که یک نمونه خون ناشتا از بیمار گرفته می‌شود؛ سپس مقدار معینی گلوکز یا شربت خیلی شیرین به بیمار داده می‌شود و بیمار باید ظرف مدت ۵ دقیقه آن را میل کند. سپس دقیقا یک ساعت و سپس دو ساعت (بعد از نمونه اول) خونگیری انجام می‌شود. 

در این حالت بدن به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه با سطح بالای قند خون مواجه است و پس از ۳ ساعت به مقدار طبیعی خود باز می‌گردد. افرادی که پاسخ انسولین مناسب دارند می‌توانند به راحتی دوز گلوکز را تحمل کنند و تنها در یک الی دو ساعت پس از مصرف، افزایش ناچیز و گذرایی در سطح گلوکز سرم این افراد دیده می‌شود. به طور طبیعی، گلوکز به ادرار نمی‌ریزد.

یادآوری می‌کنیم که چنانچه بعد از خوردن پودر گلوکز استفراغ کردید، حتما موضوع را به پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید.

ممکن است بعد از خوردن پودر گلوکز دچار سرگیجه، لرزش، دلواپسی، عرق کردن و ضعف شوید. تمام این حالات گذرا هستند، اما در صورت طولانی شدن این حالات حتما به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید.

ممکن است مسئول آزمایشگاه به شما اجازه دهد که از اندکی آبلیمو در شربت گلوکز خود استفاده کنید.

اگر ویار صبحگاهی شدید دارید، حتما یک همراه داشته باشید. بهتر است برای اینکه اذیت نشوید و مجبور نباشید این آزمایش را تکرار کنید، کمی روی حالات خود کنترل داشته باشید؛ زیرا در صورتی که شربت گلوکز را بالا بیاورید، باید یک روز دیگر برای انجام این آزمایش تلاش کنید.

یادآوری می‌کنیم که داروهایی همانند دیورتیک‌های تیازید (ادرار آور)، ضد فشار خون بالا، استروئیدها، داروهای اعصاب و روان، قرص‌های ضد بارداری، ضد التهاب، آسپیرین، فوروزماید و نیکوتین امکان دارد باعث عدم تحمل گلوکز شوند. همچنین کاهش مصرف کالری و یا روزه‌داری قبل از آزمایش GT نیز می‌تواند منجر به عدم تحمل گلوکز شود. به علاوه استرس و سیگار کشیدن هم سبب افزایش سطوح گلوکز می‌شوند. 

 

 

تفسیر آزمایش OGTT

 

مقادیر نرمال آزمایش OGTT را در جدول زیر مشاهده کنید. 

وضعیت نرمال آزمایش OGTT
ناشتا کمتر از ۱۱۰ mg/dL
۳۰ دقیقه کمتر از ۲۰۰ mg/dL
۱ ساعته کمتر از ۲۰۰ mg/dL
۲ ساعته کمتر از ۱۴۰ mg/dL
۳ ساعته ۷۰ تا ۱۱۵ mg/dL
4 ساعته ۷۰ تا ۱۱۵ mg/dL
  • ادرار: در ادرار منفی است.
  • مقادیر خارج از محدوده نرمال به عنوان مقادیر بحرانی شناخته می شود.

تفسیر آزمایش

 

تست های مرتبط با آزمایش OGTT

  • آزمایش HbA1c.  این تست برای بررسی وضعیت افرادی که مشکوک به دیابت هستند، تجویز می‌شود.  
  • آزمایش Urine Glucose. در این آزمایش سطح گلولز با بررسی نمونه ادرار بررسی می‌شود. 
  • آزمایش FBS. این تست همان آزمایش قند خون ناشتا است. 
  • آزمایش Bs2hpp. در این تست قند خون هنگام ناشتا و دو ساعت بعد از مصرف صبحانه اندازه‌گیری می‌شود. 
  • آزمایش GCT. این آزمایش برای بررسی قند خون بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

بهتر است بدانید که تمامی این آزمایشات در قالب تست قند خون نیز قابل انجام است.

آزمایش OGTT

 

بیماری‌های ناشی از OGTT بالا 

  • دیابت
  •  سندرم کوشینگ
  •  نارسایی‌های کلیوی
  •  پانکراتیت حاد (التهاب لوزالمعده) 

 بیماری آدیسون نیز ممکن است در اثر OGTT پایین باشد. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان OGTT یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

آزمایش OGTT

 

علائم نرمال نبودن میزان OGTT

  • دیابت
  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • تشنگی مداوم
  • تکرر ادرار
  • خشکی دهان
  • دیر بهبود یافتن زخم‌ها
  • دردهای ناحیه شکمی

اگر این علائم را دارید و می‌خواهید از سلامتی خود مطمئن شوید، بر روی بنر زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش خون OGTT در منزل

برای آزمایش OGTT نیازی نیست به مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها مراجعه کنید. لطفا در خانه بمانید و اجازه دهید هومکا با ارائه خدمت آزمایش در منزل به شما کمک کند. ما برای ارائه خدمات باکیفیت با قیمتی متعادل، بسیار تلاش کرده‌ایم. هومکا ادعا نمی‌کند در این زمینه بهترین است، اما قول می‌دهد شما تجربه‌ایی بی‌دغدغه داشته باشید.

برای ثبت رایگان درخواست مراحل زیر را طی کنید: 

  • بر روی بنر ثبت درخواست کلیک کنید و سفارش خود را ثبت نمایید. 
  • همکاران ما پس از گذشت اندک زمانی با شما تماس خواهند گرفت تا جزییات ارائه خدمت را در اختیار شما قرار دهند. اگر با شرایط موافق باشید، سفارش ثبت نهایی می‌شود. 
  • در مرحله آخر متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر شما مراجعه خواهد کرد. 

دقت داشته باشید که خدمات هومکا تنها برای انجام آزمایش نیست و شما می‌توانید از خدمات تفسیر آزمایش خون نیز بهره‌مند شوید.

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش OGTT باید ناشتا باشم؟
بله. این آزمایش به ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتایی نیاز دارد.
آیا در زمان ناشتایی می‌توانم آب بنوشم؟
بله. نوشیدن آب برای رفع تشنگی بلامانع است.
آیا می‌توانم در روزهای تعطیل از خدمات هومکا استفاده کنم؟
بله. این امکان برای شما فراهم شده است.
آیا ساکنین کرج می‌توانند از خدمات هومکا استفاده کنند؟
بله. کلیه ساکنین تهران، کرج و حومه و مشهد می‌توانند از خدمات آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی در منزل هومکا بهره ببرند.
آیا دیابت بارداری از بین می‌رود؟
دیابت بارداری خطر ابتلا به فشار خون در دوران بارداری را افزایش می‌دهد. در بیشتر موارد، دیابت بارداری پس از تولد کودک از بین می‌رود. با این حال برای برخی از افراد، قند خون بالا ممکن است بعد از بارداری نیز ادامه داشته باشد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L