آزمایش سوزاک
خانه
مقالات
آزمایش سوزاک

آزمایش سوزاک

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
آزمایش سوزاک را در منزل و با هومکا تجربه کنید!
سوزاک یک بیماری مقاربتی شایع است که سالانه بیش از یک میلیون نفر را در دنیا آلوده می‌کند. توجه داشته باشید که هرگونه رابطه جنسی محافظت نشده‌ای، می‌تواند شما را در معرض بیماری سوزاک قرار دهد. البته اگر سوزاک زود تشخیص داده شود، امکان درمان آن بسیار زیاد است. پس اگر احتمال می‌دهید که به عفونت سوزاک مبتلا شده‌اید، توصیه می‌شود تا آزمایش سوزاک در منزل را هومکا تجربه کنید.

بیماری سوزاک یا CLAP یک  بیماری مقاربتی (STD) است که سالانه حدود ۱.۱۴ میلیون فرد مبتلا جدید را به دنیا اضافه می‌کند. طبق برآورد‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC  این بیماری در میان افراد ۱۵ تا ۲۴ سال بسیار رایج است. منشا CLAP، باکتری به نام Neisseria Gonorrhoeae است. این باکتری‌ در ناحیه واژینال، آلت تناسلی و رکتوم می‌تواند سبب بروز عفونت شدید شود.

سوزاک از طریق رابطه جنسی محافظت نشده به صورت واژینال، مقعدی یا دهان منتقل می‌شود. درمان این بیماری معمولا آسان است، اما دقت کنید که هرگونه تاخیر در درمان می‌تواند عوارض جدی و گاه دائمی در بدن ایجاد کند. به عنوان مثال: بیماری التهابی لگن (PID)، زمانی که گونوره آ بر روی رحم یا لوله‌های فالوپ پخش می‌شود، ایجاد می‌شود.

 این بیماری به مرور زمان می‌تواند منجر به ناباروری شود. در این مقاله به تفصیل بیماری CLAP را بررسی کرده و در خصوص نحوه تشخیص آزمایشگاهی آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید تا در مورد این بیماری خطرناک بیشتر بدانید.

اگر قصد انجام چکاپ کامل در منزل دارید، می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید و از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

سوزاک چیست؟

سوزاک یک عفونت مقاربتی (STI) بسیار شایع و ناشی از باکتری Neisseria Gonorrhoeae است. این باکتری به طور معمول مناطق گرم و مرطوب بدن را هدف قرار می‌دهد. بیماری سوزاک از طریق رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال منتقل می‌شود. استفاده از کاندوم یا سایر روش‌های محافظتی در هنگام انجام فعالیت‌های جنسی، می‌تواند تا حد زیادی شانس انتقال یا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک را کاهش دهد

 

بیماری سوزاک

 

علائم اصلی سوزاک چیست؟

علائم بیماری سوزاک در مردان معمولاً عبارتند از:

  • سوزش در هنگام ادرار
  • تورم بافت بیضه همراه با درد
  • ترشحات سفید، زرد یا سبز از آلت تناسلی

اکثر زنان مبتلا علائمی ندارند. اگر هم علائمی نشان دهند، بسیار خفیف است و ممکن است آن را با لک بینی ساده یا ترشحات طبیعی اشتباه بگیرند.

عمده علائم این بیماری در زنان عبارتند از:

  • سوزش و درد هنگام ادرار
  • لک بینی
  • ترشحات بیشتر از حد معمول واژن
  • درد شکم
  • سوزش هنگام رابطه جنسی

عفونت سوزاک در راست روده یا مقعد نیز باعث علائم زیر می‌شود:

  • خو‌ن‌ریزی
  • تخلیه ناقص مدفوع
  • خارش مقعد
  • درد در هنگام دفع مدفوع
  • درد شکم

سوزاک همچنین می‌تواند چشم‌ها، گلو و مفاصل شما را دچار عفونت کند. عفونت ایجاد شده در این نواحی، ممکن است با علائمی همراه نباشد.

*اگر قبلاً به سوزاک مبتلا شده‌اید، شانس بیشتری برای ابتلای مجدد به آن دارید. سوزاک درمان نشده می‌تواند خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی را افزایش دهد. سوزاک همچنین ممکن است از مادر مبتلا به نوزاد خود در حین زایمان منتقل شود.

علائم سوزاک

 

آزمایش سوزاک چیست؟

سوزاک یکی از شایعترین بیماری‌های مقاربتی (STD) است که از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی سرایت می‌کند. این عفونت باکتریایی همچنین می‌تواند در حین زایمان از زن باردار به جنین نیز منتقل شود. احتمال ابتلا به سوزاک هم در مردان و هم زنان وجود دارد و به طور کلی در جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال شایع‌تر است. بسیاری از افراد مبتلا به سوزاک از بیماری خود خبر ندارند بنابراین ممکن است در روابط خود آن را به دیگران منتقل کنند.

 برخی از مردان مبتلا به سوزاک علائم بیماری را بروز می‌دهند، اما زنان اغلب هیچ علامتی ندارند  یا علائم سوزاک را با عفونت مثانه یا واژن اشتباه می‌گیرند. این بیماری با آنتی‌بیوتیک قابل درمان است اما اگر در درمان آن سهل انگاری شود می‌تواند منجر به ناباروری، بیماری التهابی لگن، بارداری خارج از رحم و سایر مشکلات سلامتی شود. سوزاک در مردان باعث بروز علائمی مانند ادرار دردناک و زخم شدن مجرای ادرار شود.

در آزمایش سوزاک وجود باکتری سوزاک در بدن بررسی می‌شود. در زنان نمونه‌ برای آزمایش سوزاک معمولا از دهانه رحم گرفته می‌شود که به تشخیص سوزاک با پاپ اسمیر معروف است. در مردان نمونه‌گیری از دهانه مجرای ادرار انجام می‌شود. آزمایش سوزاک در ادرار نیز ممکن است برای کمک به تشخیص بیماری تجویز گردد.

 

چه زمانی باید آزمایش سوزاک انجام شود؟

تنها راه برای پی بردن به عفونت سوزاک انجام آزمایش است. از این‌رو، اگر تصور می‌کنید که نشانه‌های بیماری سوزاک یا هر عفونت مقاربتی (STI) دیگر در شما بروز کرده است، انجام آزمایش را به تاخیر نیندازید ، چراکه درمان عوارض ناشی از عفونت طولانی مدت سوزاک بسیار دشوارتر است. تشخیص و درمان زودهنگام سوزاک خطر بروز عوارضی مانند بیماری التهابی لگن (PID) یا عفونت بیضه را کاهش می‌دهد.

علائم سوزاک معمولاً در عرض ۲ هفته پس از آلوده شدن ظاهر می‌شوند، اگرچه گاهی تا ماه‌ها بعد از رابطه جنسی ظاهر نمی‌شوند. از هر  ۱۰  مرد مبتلا  ۱  نفر و  از هر  ۱۰  زن آلوده ۵ نفر هیچ علائم خاصی بروز نمی‌دهند و افراد آلوده به صورت ناقلین بدون علامت عفونت را در حین رابطه جنسی به دیگران انتقال می‌دهند. اگر علائم زیر را در خود مشاهده کردید لازم است که به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشات لازم تجویز گردد:

  • ترشحات غیرعادی واژن
  • درد و سوزش هنگام تخلیه ادرار
  • درد در ناحیه زیر شکم
  • خونریزی بین قاعدگی و پریودهای سنگین

معمولا افرادی که به یک بیماری مقاربتی مبتلا شده‌اند احتمال اینکه به عفونت‌های جنسی دیگری آلوده شده باشند وجود دارد. برای مثال ممکن است پزشک تشخیص دهد که آزمایشات سوزاک و ایدز به صورت همزمان انجام شوند تا از عدم ابتلای فرد به سایر عفونت‌ها اطمینان حاصل گردد.

 

تفسیر آزمایش سوزاک

نتایج  آزمایش سوزاک به صورت علائم اختصاری آزمایش سوزاک یعنی Negative یا Positive گزارش می‌شود.

جواب Negative: این نتیجه به این معناست که باکتری سوزاک در نمونه آزمایش یافت نشده است و فرد به سوزاک مبتلا نیست. اگر علائم خاصی دارید، ممکن است آزمایشات تکمیلی برای تشخیص علت علائم انجام شود.

جواب Positive: این نتیجه به این معناست که فرد به باکتری سوزاک آلوده است. پزشک برای درمان این عفونت داروهای لازم را تجویز خواهد کرد. تمام دوزهای دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. درمان آنتی‌بیوتیکی باید عفونت را متوقف کند اما برخی از انواع باکتری‌های سوزاک در برابر آنتی بیوتیک‌های رایج مقاوم شده‌اند. اگر علائم شما پس از اتمام دوره درمان بهبود نیافت، پزشک ممکن است "آزمایش حساسیت" را تجویز کند. تست حساسیت برای کمک به تعیین آنتی‌بیوتیک موثرتر برای درمان عفونت سوزاک کمک می‌کند.

 

راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری سوزاک

برای کاهش خطر سوزاک:

  • در صورت داشتن رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. البته پرهیز از رابطه جنسی در صورت ابتلا خودتان یا پارتنرتان، مطمئن‌ترین راه برای پیشگیری از سوزاک است. اما اگر تمایل به داشتن رابطه جنسی دارید، در هر نوع تماس جنسی از جمله رابطه جنسی مقعدی، دهانی یا واژینال از کاندوم استفاده کنید.
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید. قرار گرفتن در یک رابطه تک همسری که در آن هیچ یک از طرفین با کسی غیر از همسر خود رابطه جنسی ندارند، خطر ابتلا بیماری سوزاک را به صفر می‌رساند.
  • مطمئن شوید که شما و نامزدتان از نظر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، ایدز و HPV، سیفلیس و حتی ایدز  آزمایش شده‌اید. قبل از داشتن رابطه جنسی، آزمایش دهید و نتایج خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.
  • با کسی که به نظر می‌رسد عفونت مقاربتی دارد، رابطه جنسی نداشته باشید. اگر نامزدتان علائم عفونت‌های مقاربتی را مانند: سوزش در هنگام ادرار یا بثورات تناسلی و زخم دارد، تا مشخص شدن علت مشکل، رابطه جنسی نداشته باشید.
  • غربالگری منظمی برای سنجش بیماری‌های مقاربتی انجام دهید. انجام غربالگری برای افرادی که یک شریک جنسی جدید، بیش از یک شریک جنسی و سابقه ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را دارند، به شدت توصیه می‌شود.
  • غربالگری منظم برای افرادی که با همجنس خود رابطه جنسی دارند نیز توصیه می‌شود.
  • برای جلوگیری از ابتلای مجدد به سوزاک، تا زمانی که شما و شریک جنسی‌تان درمان را کامل نکرده‌اید، از رابطه جنسی خودداری کنید.

 

درمان سوزاک چگونه انجام می‌شود؟

همه افراد مبتلا به بیماری سوزاک برای جلوگیری از پیشرفت عفونت، نیاز به درمان سوزاک بصورت فوری دارند. اولین خط درمان معمولاً مصرف آنتی بیوتیک است. درمان سریع بسیار اهمیت دارد. البته ممکن است این درمان‌ها نتوانند عوارضی را که گنوره آ ایجاد کرده است، به سرعت درمان کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا (CDC) مصرف یک دوز ۵۰۰ میلی گرمی سفتریاکسون عضلانی (روسفین) را برای درمان بیماری توصیه می‌کند. پزشکان قبلا مصرف سفتریاکسون را به همراه یک دوز آزیترومایسین تجویز می‌کنند، اما طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در سال ۲۰۲۰، این درمان تغییر کرد. تغییر مدل درمان به این دلیل بود که باکتری‌ عامل سوزاک یعنی نایسریا گونوره آ، به طور فزاینده‌ای نسبت به آزیترومایسین مقاوم می‌شود.

با این حال شرایط خاصی وجود دارد که در آن پزشک مجبور به تجویز آنتی بیوتیک‌های خوراکی می‌شود. با این حال رعایت این نکته بسیار مهم است که دوره درمانی را کامل کرده و از توصیه درمان شخصی خود به افراد بیمار دیگر خودداری کنید.

مقاومت آنتی بیوتیکی، درمان سوزاک را به طور بسیار دشوار می‌کند. اگر فردی پس از چند روز مصرف دارو هیچ بهبودی در شرایط بیماری خود مشاهده نکرد، باید برای راهنمایی بیشتر نزد پزشک مراجعه کند. انجام آزمایش مجدد در شرایط استریل مانند منزل به جای مراکز درمانی که مستعد انواع آلودگی‌ها هستند، می‌تواند مشخص کند که آیا روند درمانی موثر بوده است یا خیر.

اگر عفونت ناشی از بیماری سوزاک در دوران بارداری ایجاد شود، ضروری است که پزشک متخصص را سریعا مطلع کنید. عفونت گنوره آ می‌تواند در حین زایمان به نوزاد منتقل شود، بنابراین نوزاد متولد شده، احتمالا فوراً به مصرف آنتی بیوتیک نیاز خواهد داشت.

برخی از نوزادان تازه متولد شده، به نوعی بیماری به نام ورم ملتحمه مبتلا هستند که یکی از دلایل احتمالی آن سوزاک است. علائم این بیماری معمولاً ۲ تا ۴ روز پس از تولد ظاهر می‌شود و شامل قرمزی چشم، چرک غلیظ در چشم و پلک‌های متورم است. در صورت بروز هر یک از این علائم، فورا به پزشک مراجعه کنید.

درمان سوزاک

 

انواع آزمایشات سوزاک

آزمایش تشخیص عفونت سوزاک معمولاً به صورت آزمایش خون انجام می‌شود. بسته به علائم که فرد مبتلا نشان می‌دهد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری روی مایعات بدن (مانند ادرار) یا نمونه‌های بافتی انجام شود. اگر نتیجه اولین آزمایش غربالگری مثبت شد، آزمایشگاه دو آزمایش دیگر را برای اطمینان از ابتلا به عفونت سوزاک انجام می‌دهد.

سوزاک در مراحل اولیه ایجاد عفونت راحت‌تر درمان می‌شود. اگر این بیماری سریع درمان نشود و در مرحله پیشرفت باشد، می‌تواند آسیب دائمی به سلامت شما وارد کند. در موارد نادر، سوزاک درمان نشده حتی می‌تواند منجر به مرگ شود. انجام آزمایش‌های سوزاک در شرایط ایمن آزمایشگاهی، می‌توانند به تشخیص عفونت در مراحل اولیه کمک کنند. تشخیص و درمان زودهنگام عفونت می‌تواند از گسترش بیماری به دیگران جلوگیری کند.

به طور کلی آزمایش‌هایی که برای تشخیص این بیماری انجام می‌شود شامل موارد زیر هستند:

وبسایت medlineplus در ارتباط با اینکه چرا باید آزمایش سوزاک بدهید، بیان می‌کند:

در این موارد بهتر است آزمایش سوزاک انجام شود:

  • داشتن چندین شریک جنسی
  •    عفونت سوزاک قبلی
  •     داشتن سایر بیماری های مقاربتی
  •     داشتن شریک جنسی مبتلا به STD
  •     عدم استفاده مداوم یا صحیح از کاندوم

*پیشنهاد می‌کنیم برای تفسیر آسان و سریع انواع این آزمایش‌ها،از خدمات تفسیر آنلاین آزمایش هومکا استفاده کنید.

تفسیر آزمایش

 

آزمایشات مرتبط با تست سوزاک

 

آزمایش سوزاک در منزل را با هومکا تجربه کنید

بیماری سوزاک ضمن مسری بودن، خطرات جبران ناپذیری برای وضعیت سلامتی افراد دارد. در صورت داشتن علائم و مشکوک شدن به ابتلا خود و شریک جنسی‌تان، آزمایش سوزاک را انجام دهید. انجام این آزمایش از طریق خون و در مواردی از طریق ادرار انجام می‌شود. مشکلی که وجود دارد این است که در مراکز درمانی به علت آلودگی، احتمال آلوده شدن نمونه و خطای آزمایشگاهی بسیار بالاست. بنابراین توصیه می‌کنیم این تست را به صورت ایمن یعنی در منزل خود انجام دهید.

پیشنهاد ما این است که برای پایش وضعیت سلامتی خود از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را به همه ساکنین استان تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و رشت ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ یا کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش در منزل دهید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا ابتلای مجدد به سوزاک امکان‌پذیر است؟
بله، در صورتی که رابطه جنسی محافظت نشده با شریک جنسی آلوده داشته باشید، احتمال ابتلای مجدد به سوزاک وجود دارد.
سوزاک بعد از چند روز مشخص می‌شود؟
دوره نهفتگی سوزاک معمولا بین ۱ تا ۱۴ روز است و پس از آن علامت‌دار می‌شود.
آیا آزمایش سوزاک از طریق خون انجام می‌شود؟
آزمایش سوزاک از طریق نمونه خون و ادرار قابل انجام است.
آیا برای انجام آزمایش سوزاک، حتما باید به آزمایشگاه مراجعه کرد؟
خیر. با تماس با مجموعه هومکا، می‌توانید تمام آزمایشات مقاربتی را در منزل انجام دهید.
آیا انجام آزمایش سوزاک در منزل شامل بیمه می‌شود؟
بله، خدمات آزمایش در منزل هومکا زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L