ورزش و دیابت + بهترین ورزش برای کاهش قند خون

سلامت عمومیغدد

 

اگر مبتلا به دیابت هستید فعال بودن برایتان خیلی مفید است. بدن افراد مبتلا به دیابت برای اینکه بتواند قند خون را تبدیل به انرژی کند، نیاز به انسولین دارد. زمانی که ورزش می‌کنید بدن نسبت به انسولین حساس شده و خیلی راحت‌تر می‌توانید سطح قند خونتان را کنترل کنید. ورزش کردن و پیروی از یک رژیم غذایی سلامت به این گروه می‌تواند در کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و آسیب‌های عصبی نیز کمک کند. در این مقاله در مورد ارتباط ورزش و دیابت صحبت خواهیم کرد.

تأثیر ورزش و تغذیه بر دیابت

ورزش و تغذیه دیابتی یکی از بخش‌های مهم‌ برنامه کنترل و درمان دیابت در این گروه است. جهت پیشگیری از اختلالات احتمالی به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود، قند خونشان را قبل، حین و پس از ورزش کنترل کنند. مبتلایان به دیابت می‌توانند ضمن مصرف مواد غذایی مفید جهت کنترل قند خون با ورزش کردن دیابت نوع ۱ و ۲ را مدیریت کنند. انجام تمرینات ورزشی می‌تواند به مبتلایان دیابتی در موارد زیر کمک کند:

  • حفظ تناسب اندام کلی
  • کنترل و بهبود سطح قند خون
  • کاهش اضافه‌وزن و مدیریت آن
  • کاهش خطر بیماری قلبی و همچنین کاهش ریسک سکته قلبی
  • ارتقاء کیفیت زندگی

ورزش و دیابت

آیا ورزش قند خون را بالا می‌برد؟

باوجوداینکه ورزش کردن یکی از راه‌های کنترل دیابت نوع یک و دیابت نوع ۲ به شمار می‌رود، اما گاهی ممکن است دیابت و ورزش در کنار یکدیگر چالش‌هایی را برای فرد مبتلا ایجاد کنند. اگر مبتلا به دیابت هستید و قصد انجام فعالیت‌های ورزشی را دارید، لازم است قند خونتان را قبل، حین و بعد از فعالیت بدنی کنترل کنید. کنترل قند خون پیش از ورزش و در مراحل مختلف آن می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که واکنش بدنتان نسبت به فعالیت‌های ورزشی چیست. در این صورت شما می‌توانید از بروز نوسانات بالقوه خطرناک جلوگیری کنید.

بهترین ورزش‌ برای کنترل قند خون

اگر مبتلا به دیابت هستید و هنوز ورزش را به معنای واقعی جدی نگرفتید، بهتر است از حالا شروع کنید. درباره بهترین ورزش‌ها و تمریناتی که مبتلایان به دیابت می‌توانند انجام دهند، راهنمایی‌تان می‌کنیم. در ادامه به برخی از ورزش‌ها و تمرینات ورزشی که بهترین نتیجه را در شما ایجاد می‌کنند، اشاره خواهیم کرد.

  • پیاده‌روی

در مورد اینکه پیاده‌روی ممکن است شما را دچار افت قند خون کند یا سبب بروز چالش‌های جدی دیگر شود، نترسید. هرکسی می‌تواند هرروز پیاده‌روی کند و این کار را در هر مکانی انجام دهد. برخلاف تصورات برخی از افراد، مبتلایان به دیابت می‌توانند پیاده‌روی کنند و از این ورزش بیشترین بهره را ببرند.

اگر ۵ روز در هفته، هر بار ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، بدنتان فعال‌تر شده و به‌زودی علائمی امیدوارکننده در خود خواهید دید. همچنین می‌توانید به جای ۳۰ دقیقه در روز، روزی ۳ بار و هر بار ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. در این صورت حتی این تصور که در حال پیروی از یک روند ورزشی هستید نیز از ذهنتان پاک می‌شود.

  • تای چی

در ورزش تای چی یک سری تمرینات و حرکات آرام و نرم را یاد می‌گیرید. این حرکات به آرامش بدن و ذهن کمک می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند، مبتلایان دیابتی که در جلسات تای چی شرکت می‌کنند خیلی راحت‌تر می‌توانند قند خونشان را کنترل کنند. همچنین این گروه عنوان می‌کنند سلامت روانشان در حال بهبود یافتن است، در طول روز انرژی بیشتری دارند و همیشه بانشاط هستند.

  • رقص

یکی دیگر از ورزش‌هایی که به مبتلایان دیابت توصیه می‌شود، رقص است. رقصیدن سبب افزایش سطح انرژی بدن می‌شود و از طرفی متابولیسم را نیز بهبود می‌بخشد. این ورزش به فرد درگیر به دیابت در کاهش وزن و کاهش قند خون کمک می‌کند. شما با رقصیدن در هر جلسه ورزشی ۳۰ دقیقه‌ای می‌توانید حدوداً ۱۵۰ کالری بسوزانید.

  • یوگا

حرکات یوگا می‌تواند به افزایش قدرت و تعادل بدن کمک کند. همچنین این ورزش انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد. افرادی که مبتلا به دیابت هستند می‌توانند با انجام حرکات یوگا خیلی راحت‌تر قند خون خود را کنترل کنند. این ورزش به‌ویژه به کسانی توصیه می‌شود که مبتلا به دیابت نوع مزمن هستند. یوگا ضمن افزایش تندرستی و بهبود توده عضلانی، به افزایش سلامت روان نیز کمک می‌کند.

بهترین ورزش‌ برای کنترل قند خون

  • شنا

برخی از متخصصین به افراد دیابتی توصیه می‌کنند، ورزش شنا را امتحان کنند. ورزش شنا هیچ فشاری به مفاصل وارد نمی‌کند و سبب ریلکس شدن عضلات می‌شود. جالب است بدانید که این ورزش سطح کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و به کنترل قند خون کمک می‌کند. مبتلایان به دیابت می‌توانند در هفته سه بار به مدت حداقل ۱۰ دقیقه شنا کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

آیا پیاده‌روی قند خون را پایین می‌آورد؟

اگر مبتلا به دیابت هستید و از قند خون بالا و عوارض دیابت رنج می‌برید، می‌توانید با ورزش سطح آن را کنترل کنید. ورزش فواید بی‌شماری دارد و علاوه بر کاهش رادیکال‌های آزاد و کاهش استرس بدن می‌تواند سطح قند خون را نیز کاهش دهد. جالب است بدانید بسیاری از افراد مبتلا به دیابت که از یک برنامه ورزشی دقیق پیروی می‌کنند، می‌توانند نیاز خود به انسولین را نیز کاهش دهند.

دویدن و دیابت

ورزش کردن و دنبال کردن یک برنامه ورزشی دقیق برای مبتلایان به دیابت یک ضرورت است. ضرورت ورزش کردن مبتلایان به دیابت از آنجا پیداست که حتی موسسه ملی بهداشت نیز به آن‌ها، انجام تمرینات ورزشی به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته را توصیه می‌کند. بر راین اساس خوب است که مبتلایان به دیابت در طول هفته تمرینات هوازی بیشتری انجام دهند و در مورد اینکه ممکن است دویدن و تمرینات هوازی تهدیدآمیز باشند، نگران نباشند.

بدن‌سازی و کاهش قند خون

تمرینات بدن‌سازی نیز می‌توانند در کاهش قند خون و افزایش حساسیت بدن نسبت به انسولین موثر باشند. در ورزش بدن‌سازی شما از وزنه‌های آزاد، دستگاه‌های وزنه‌برداری و نوارهای مقاومتی جهت انجام تمرینات ورزشی استفاده می‌کنید. بدن‌سازی می‌تواند تلفیقی از حرکات قدرتی و هوازی باشد. بنابراین مبتلایان به دیابت می‌توانند با انجام اصولی تمرینات بدنسازی نیز به هدف کنترل قند خون، افزایش توده عضلانی و کاهش وزن دست پیدا کنند.

سالمندان مبتلا به دیابت می‌توانند ورزش کنند؟

بله. حتی سالمندان مبتلا به دیابت نیز می‌توانند از فواید تمرینات ورزشی و انجام برخی از ورزش‌ها بهره‌مند شوند، اما شاید آن‌ها محدودیت‌هایی داشته باشند. افراد مسن مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ اغلب در حفظ تعادل و انعطاف‌پذیری محدودیت دارند. بنابراین انجام تمرینات کششی برای این گروه خیلی مفید‌تر است.

سالمندان مبتلا به دیابت می‌توانند ورزش کنند؟

تمرینات کششی سبب بهبود قدرت انعطاف‌پذیری در این افراد شده و دامنه حرکتی آن‌ها را افزایش می‌دهد. همچنین آن‌ها می‌توانند با انجام تمرینات تعادل ضمن کنترل قند خون، دامنه تعادلی خود را ارتقاء بخشیده و ریسک سقوط هنگام پیاده‌روی را کاهش دهند. یکی از ورزش‌هایی که می‌تواند برای سالمندان بیشترین مزیت را داشته باشد، تای چی است.

در ورزش تای چی سالمندان بیشتر تمرینات تعادلی انجام می‌دهند و فشار زیادی بر مفاصل و اندام‌های آن‌ها وارد نمی‌شود. بسیاری از سالمندان دیابتی که تجربه ورزش تای چی را دارند، درباره تأثیر این تمرینات بر بهبود علائم دیابت صحبت می‌کنند.

به گفته‌ی medicalnewstoday ورزش سبب کنترل گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. همچنین افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند می‌توانند با انجام تمرینات ورزشی از خود در برابر ریسک ابتلا به عارضه‌های قلبی مراقبت کنند.

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که درگیر دیابت نوع ۲ هستند و از یک روند ورزشی منظم پیروی می‌کنند، کمتر در خطر سکته قلبی دارند. این گروه از مبتلایان به دیابت می‌توانند با انجام تمرینات ورزشی کاهش وزن را تجربه کنند، به وزن ایده آل برسند و تناسب‌اندام خود را به دست آورند.

جالب است بدانید که ورزش کردن در برابر دیابت نوع ۲ یک عامل پیشگیرانه نیز شناخته می‌شود. بنابراین اگر شما مستعد ابتلا به دیابت نوع ۲ باشید می‌توانید با ورزش کردن ریسک ابتلا را در خود کاهش دهید.

تأثیر ورزش بر دیابت نوع ۱

افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۱ هستند، همانند دیگر افراد می‌توانند با انجام تمرینات ورزشی از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شوند. در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ بروز عارضه‌های قلبی و عروقی شایع است، بنابراین چه خوب است که با انجام تمرینات ورزشی و مداومت نشان دادن در آن عملکرد قلب را بهبود ببخشیم.

این افراد  می‌توانند با ورزش کردن قدرت عضلانی بدن را افزایش دهند و حساسیت بدن به انسولین را بهبود ببخشند. یادتان باشد که پیش از شروع هر نوع فعالیت ورزشی باید حتماً با پزشکتان مشورت کنید. حتماً به توصیه‌های پزشک در خصوص فعالیت بدنی و ورزش متناسب با نیازهای شرایط پزشکی‌تان عمل کنید.

ورزش صبحگاهی و دیابت

ورزش صبحگاهی به شما کمک می‌کند که خیلی راحت‌تر بیماری دیابت را کنترل کنید. درصورتی‌که برای ورزش صبحگاهی یک برنامه منظم داشته باشید و کنترل‌های قند خون حین ورزش کردن و پس از آن را انجام دهید، یکی از بهترین راهکارهای مدیریت قند خون خواهد بود. ورزش‌های صبحگاهی به شما کمک می‌کند:

  • شب‌ها بهتر بخوابید
  • در طول روز انرژی داشته باشید
  • احساس شادی کنید
  • وزن سالم داشته باشید
  • عملکرد حافظه‌تان بهبود پیدا کند
  • اضافه وزنتان کاهش پیدا کند
  • کلسترول خوب خون افزایش پیدا کند
  • کلسترول بد خون LDL کاهش پیدا کند
  • فشار خون در محدوده نرمال باقی بماند
منبع
mayoclinichealth.clevelandclinicdiabetesjournalsmedicalnewstoday
homeca-doctors

مطالب بالا با تایید دکتر سیدحسن مرتضوی منتشر شده است.

تخصص پزشک: پزشک عمومی

فارغ‌التحصیل دانشگاه: دانشگاه علوم پزشکی اراک

شماره نظام پزشکی: 155058

مقالاتی که شاید برایتان جالب باشد

پرسش و پاسخ با پزشک هومکا

شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا