تغذیه افراد دیابتی

چرا دیابت را باید جدی گرفت!

سلامت عمومیغدد

دیابت از شایع‌ترین بیماری‌ها در سطح جهان به شمار می‌رود. در حال حاضر میلیون‌ها نفر در هر رده سنی به این بیماری مبتلا هستند. دیابت به دلایل متعددی می‌تواند بروز کند که عمده‌ترین و اصلی‌ترین دلایل آن تغذیه ناسالم، عامل وراثت و عدم تحرک کافیست. افرادی که از مادران دیابتی متولد می‌شوند  و مستعد دیابت هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

تغذیه ناسالم از عوامل موثر در ابتلا به دیابت و دیگر بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشارخون بالا می‌باشد. آیا شما هم در خانواده فرد مبتلا به دیابت دارید؟ خودتان مبتلا به این بیماری هستید یا اینکه پزشک احتمال ابتلا را در شما قوی دانسته؟ بنابراین این مطلب را از دست ندهید.

این‌بار با شما درباره چگونه کنترل کردن و به تعادل رساندن قندخون صحبت خواهیم کرد. در ادامه متوجه می‌شوید که اگر مبتلا به دیابت هستید، چه مواد غذایی برای شما مفید هستند و از چه خوراکی‌هایی باید دوری کنید.

غذاهای مفید برای دیابت

همان‌طورکه اشاره کردیم و تاکید داریم دیابت بیماری حاد و شایعی در دنیاست و یکی از دلایل بروز و تشدید آن تغذیه ناسالم است. افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید با بررسی و تحت کنترل داشتن سطح قندخون خود، برنامه غذایی دقیقی داشته باشند. برنامه غذایی مبتلایان به دیابت با انجام تست و آزمایش قندخون و با تجویز و توصیه متخصص تهیه می‌شود.

تغذیه افراد دیابتی به صورتی تنظیم می‌شود که مواد خوراکی هم نیاز بدن را برطرف کنند و هم قندخون را در حالت نرمال حفظ کند. بنابراین افراد دیابتی باید یک رژیم حاوی مواد غذایی مفید و فاقد هرگونه مواد غذایی مضر و عامل تشدید دیابت داشته باشند.

ممکن است بپرسید آیا اگر به دیابت مبتلا شدیم تغذیه ما با دیگران متفاوت‌ خواهد بود؟ بله مسلما رژیم غذایی فرد مبتلا به دیابت، تفاوت‌هایی با یک فرد عادی دارد. برخی تصور می‌کنند که رژیم دیابتیک به این معناست که هرگونه شیرینی و قند باید از رژیم غذایی حذف شود؛ اما به این صورت نیست.

برای اینکه بتوانید قندخون را کنترل کنید، در گام نخست باید وعده‌های غذایی سنگین را کم کنید. تغذیه روزانه خود را به شش وعده غذای سالم تبدیل کنید. در این سبک رژیم شما می‌توانید طبق دستور پزشک متخصص مواد غذایی متنوعی مصرف کنید؛ اما به صورت کنترل شده و در زمان مناسب. حتما باید سه وعده غذای اصلی میل کنید. سه میان‌وعده بین وعده‌های اصلی صبحانه، ناهار و شام داشته باشید. در ادامه مواد غذایی مفید را به شما معرفی خواهیم کرد.

سیب

اگر دیابت دارید و به دنبال یک میوه با کالری پایین هستید، حتما در برنامه غذایی خود سیب را بگنجانید. تمام افراد دیابتی حتما باید سیب را در میان وعده‌های خود داشته باشند، چراکه سیب میوه‌ای سرشار از فیبر پکتین است و از گرسنگی کاذب جلوگیری می‌کند. بنابراین با مصرف سیب در میان وعده می‌توان جلوی میل به شیرینیجات و مواد غذایی پرکالری را گرفت و قند خون را کنترل کرد.

هویج

هویج سرشار از بتاکاروتن است. با مصرف  هویج به صورت خام یا پخته می‌توانید ریسک ابتلا به دیابت را کاهش دهید و از طرفی اگر مبتلا به این بیماری هستید، قندخون را کنترل کنید و آن را به تعادل برسانید.

گردو

گردو برخلاف ظاهرش قند دارد، اما چه چیزی باعث می‌شود که مصرف گردو را به افراد دیابتی توصیه کنیم؟ قند موجود در گردو به کندی جذب بدن می‌شود و در واقع عملکردی شبیه به انسولین دارد. این مغز پر فایده منبع غنی پروتئین و فیبر است. با خوردن دو تا سه عدد گردو در روز به‌خصوص صبحانه می‌توانید از گرسنگی کاذب جلوگیری کنید، مدت زمان بیشتری سیر بمانید و البته قندخونتان را در حالت متعادل نگه دارید.

میوه‌های بنفش و قرمز

آلو سیاه، گیلاس، آلبالو، انگور قرمز، چغندر قرمز و انار، از جمله میوه‌های بنفش و قرمزی هستند که حتما باید مصرف کنید. این میوه‌ها منبع غنی آنتوسیانین به شمار می‌روند و اگر دچار دیابت باشید می‌توانند در تنظیم قندخون به شما کمک کنند.

کلم بروکلی

آنچه که کلم بروکلی را به ماده غذایی مفید برای دیابتی‌ها تبدیل کرده، وجود مقدار زیادی از ویتامین C و کروم در این ماده غذایی است. شما می‌توانید کلم بروکلی را بصورت خام بخورید یا اینکه آن را بخارپز کنید.

لبنیات به خصوص ماست و شیر

شیر و ماست در شکستن مقاومت در برابر انسولین بسیار موثر هستند. هر روز یک لیوان شیر و یک لیوان ماست بخورید تا کلسیم و پروتئین موجود در این محصولات لبنی را دریافت کنید.

سالاد

با هر نوع صیفی‌جات و سبزیجات می‌توانید سالاد تهیه کنید. شما می‌توانید برخی از مواد سالاد را بخازپز کنید یا اینکه کاملا خام میل کنید. در تهیه سالاد خلاق باشید و از انواع برگ‌های سبز تیره، چغندر و انواع کلم به خصوص کلم بروکلی استفاده کنید. برای طعم دادن به سالاد بهتر است از روغن زیتون استفاده کنید.

سبزیجات کبابی، پخته و خام

برای اینکه به غذاهای خود مزه و رنگ بدهید و از منابع غذایی سالم‌تر بهرمند شوید سبزیجات را وارد برنامه غذایی خود کنید. سبزیجاتی که کربوهیدرات کمی دارند برای دیابتی‌های بسیار مفید هستند. کلم پیچ، کدو، قارچ، گوجه‌فرنگی، پیاز و بادمجان از جمله سبزیجات و صیفی‌جات بسیار مفیدی هستند که شما می‌توانید در تهیه غذا استفاده کنید.

نان سبوس‌دار

نان سفید را حذف کنید و به جای آن نان سبوس‌دار بخورید تا بیماری دیابت را به خوبی و به راحتی کنترل کنید.

ماهی

اگر می‌خواهید از ابتلا به دیابت جلوگیری کنید، ماهی بخورید. ماهی سرشار از اسیدهای چرب موجود در ماهی هم از بروز بیماری‌های قلبی عروقی و هم از افزایش مقاومت در برابر انسولین جلوگیری می‌کنند.

جو

اگر قبل از این برنج سفید مصرف می‌کردید، دست نگهدارید. از امروز به جای برنج سفید، جو مصرف کنید. پس مصرف جو پس از غذا ۷۰ درصد قندخونتان کمتر می‌شود و برای طولانی مدت ثابت می‌ماند.

روغن زیتون

سعی کنید برای طبخ غذاها از روغن زیتون استفاده کنید. برای طعم‌دار کردن سالادها از روغن زیتون استفاده کنید و حتی گوشت و مرغ را هم با این روغن مرینیت کنید.

دانه کتان

دانه کتان منبع بزرگ چربی‌های خوب، پروتئین و فیبر است و می‌توانید با مصرف متعادل آن قندخون را کنترل کنید. این دانه کوچک و روغنی به سلول‌های بدن این نیرو را می‌دهد که انسولین را جذب کنند.

گوشت مرغ و گاو

اگر دیابت دارید نگران خوردن گوشت مرغ و گوساله نباشید. شما می‌توانید با استفاده از سینه مرغ و بخش‌های بدون چربی گوشت گاو برای خود، غذا آماده کنید. البته بهتر است به غذاهای خود روغن اضافه نکنید.

تغذیه در دیابت

خواص بامیه برای دیابت

  • بامیه از ابتلا به دیابت پیشگیری می‌کند.
  • برای درمان دیابت نوع یک مصرف بامیه توصیه می‌شود.
  • با مصرف بامیه می‌توان دیابت حاملگی و دیابت نوع دو را کنترل کرد.
  • بامیه منبع غنی فیبر، ویتامین B و ویتامین C است، بنابراین در کاهش قندخون و کنترل دیابت کاملا موثر است.
  • اشتها را کنترل می‌کند و سبب افزایش روند کاهش وزن در دیابتی‌ها می‌شود.
  • حساسیت به انسولین را کاهش می‌دهد.
  • آب بامیه می‌تواند قند خون را کاهش دهد.

خرما و دیابت

  • خرما میوه‌ای با سطح کربوهیدرات و قند بالاست اما تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف متعادل خرما برای افراد مبتلا به دیابت نیز بی‌خطر است.
  • برخی از پزشکان در برنامه تغذیه مبتلایان به دیابت خرما را نیز اضافه می‌کنند و برخی آن را حذف می‌کنند. بنابراین شما باید به تشخیص پزشک متخصص خود اعتماد و عمل کنید.
  • مصرف یک تا دو عدد خرما در روز برای افراد مبتلا به دیابت مشکلی به وجود نمی‌آورد، چرا که GL خرما پایین است و برای دیابتی‌ها هم مفید خواهد بود.

خرما و دیابت

بهترین دمنوش گیاهی برای دیابت

دیابت اختلالی است که در سوخت و ساز بدن و کسی که مبتلاست و بدنش قادر به تولید انسولین نیست ظاهر می‌شود. شما می‌توانید با دستور پزشک از برخی دمنوش‌های گیاهی کمک بگیرید و قندخون را کنترل کنید. برخی از دمنوش‌های گیاهی مناسب برای این افراد به شرح زیر است:

  • عسل و نعناع
  • عسل و دارچین
  • چای گزن
  • تخم کتان
  • بابونه
  • چای سبز
  • قاصدک
  • زنجبیل
  • چای جینسینگ

دمنوش گیاهی برای دیابت

رژیم دیابتیک

افرادی که از ابتلا به دیابت رنج ‌می‌برند و بیماری آن‌ها از نوع دو است لازم است از رژیم به‌خصوصی استفاده کنند. این افراد باید مصرف چربی‌های حیوانی، گوشت چرب، شکر سفید و انواع قندهای سریع‌الجذب را کم کنند. در مقابل به آن‌ها توصیه می‌شود که از میوه‌های خشک، غلات و نشاسته‌ها و سبزیجات با سطح کربوهیدرات پایین بیشتر استفاده کنند. در این مورد باید پزشک متخصص به بیمار مشاوره دهد.

آزمایش دیابت در منزل

اگر به دیابت مبتلا هستید و باید خدمات درمانی و پزشکی دریافت کنیدیا اگر می‌خواهید آزمایش قند را در منزل انجام دهید و فرصت کافی یا شرایط مراجعه به آزمایشگاه را ندارید، خودتان توانایی تزریق انسولین را ندارید و یا اینکه باید تست قندخون انجام دهید و برایتان دشوار است، نگران نباشید. شما می‌توانید تمام خدمات درمانی مرتبط با بیماران دیابتی از جمله ویزیت پزشک و تست دیابت در منزل را از هومکا بخواهید. کافیست با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس گرفته و با کارشناسان هوم کا در ارتباط باشید.

منبع
healthline

مقالاتی که شاید برایتان جالب باشد

پرسش و پاسخ با پزشک هومکا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۲ دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا