آزمایش T4
خانه
مقالات
آزمایش T4

آزمایش T4

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/27
آگاهی از کم کاری یا پرکاری تیروئید با آزمایش T4!
در ارتباط با آزمایش مربوط به تشخیص کم کاری یا پرکاری تیروئید، شاید اولین سوالی که برای شما مطرح شود، این است که" T4 در آزمایش خون چیست؟" و چرا انجام آزمایش T4 در تشخیص مشکلات تیروئدی بسیار مهم است. پس ادامه مطالب را دنبال کنید تا به پاسخ سوال خود برسید!

اگر با علائمی مانند تپش قلب، ضعف عضلات و تغییر ناگهانی وزن روبرو هستید، احتمال بروز مشکلات تیروئید مانند کم کاری و پرکاری تیروئید در شما وجود دارد. از همین رو، یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص مشکلات تیروئید، انجام آزمایش T4 است. بهتر است بدانید که با مطالعه ادامه مطالب، به راحتی می‌تواند اطلاعات کاملی را درباره آزمایش T4 و نحوه تفسیر آن بدست آورید.

 

آزمایش T4 چیست؟ 

تیروئید چیست؟ این غده به شکل پروانه است و در جلوی گردن قرار دارد. همچنین وظیفه ترشح دو هورمون T3 و T4 را بر عهده دارد. این هورمون‌ها تنظیم متابولیسم بدن را برعهده دارند.  بیشتر هورمونی که توسط غده تیروئید ترشح می‌شود از نوع T4‌ است و در کبد به هورمون T3 تبدیل می‌شود. در آزمایش تیروئید، مقدار ترشح هورمون‌های مذکور مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر علائم کم‌کار بودن یا پر‌کار بودن تیروئید را داشته باشید؛ انجام آزمایش T4 از سوی پزشک تجویز می‌شود.

T4 در آزمایش خون چیست؟ در آزمایش تیروکسین، میزان هورمون T4 آزاد (Free t4) در خون نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. هورمون‌های T4 اکثرأ متصل به پروتئین‌ها هستند. به آن دسته از هورمون‌هایی که به پروتئین‌ها وصل نیستند T4 آزاد در خون گفته می‌شود.

در سایت معتبر Health Line نیز در رابطه با اینکه آزمایش T4 چیست و چه فرقی با Free t4 دارد، این‌گونه نوشته است:

از آنجا که T4 به دو شکل آزاد در خون و متصل به پروتئین در بدن وجود دارد، دو نوع تست T4 نیز داریم: تست کامل T4  و تست T4 آزاد.

 آزمایش کامل، میزان T4  متصل به پروتئین را به همراه  T4 آزاد اندازه گیری می‌کند. اما آزمایش T4 آزاد فقط T4 آزاد خون را اندازه‌گیری می‌کند. از آنجا که T4 آزاد همان چیزی است که بدن از آن استفاده می‌کند، آزمایش T4 آزاد اغلب نسبت به تست T4 کامل ترجیح داده می‌شود.

اگر پزشک برای شما آزمایشات تیروئیدی را تجویز کرده است و زمان کافی برای مراجعه به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

آزمایش T4 چیست؟

 

دلایل انجام آزمایش T4

دلایل متعددی می‌تواند باعث شود که پزشک شما آزمایش T4 را تجویز کند. در شرایطی که پزشک با مشاهده علائم، تشخیص بدهد که دچار پرکاری یا کم‌کاری تیروئید هستید، آزمایش T4 را تجویز می‌کند. در صورتی که دچار کم‌کاری تیروئید باشید، بدن شما با کاهش تیروکسین کافی روبرو می‌شود و فرآیند سوخت و ساز بدن شما با کندی مواجه می‌شود.

اگر نشانه‌هایی مثل یبوست، خشکی پوست، افسردگی، خستگی غیر طبیعی، افزایش وزن و عادت ماهانه نامنظم داشته باشید، ممکن است پزشک مشکوک به تیروئید پایین شما شود و آزمایش T4 را تجویز کند.

همچنین اگر تیروئید شما پرکار باشد، تیروکسین بیش از حد تولید می‌شود. این باعث می‌شود سوخت و ساز سریع، انرژی زیاد و استرس داشته باشید. پزشک اگر علائمی مثل تپش قلب، استرس و عصبانیت، اسهال، اختلال خواب، کاهش وزن غیرعادی و احساس خشکی یا ورم کردن چشم‌ها را مشاهده کند برای بررسی پرکاری تیروئید آزمایش T4 یا آزمایش تیروئید را تجویز می‌کند. همچنین اگر شرایط زیر را دارید، در معرض خطر بیماری تیروئید هستید و بهتر است که این آزمایش را انجام دهید:

  • بیماری تیروئید در اعضای خانواده
  • بیماری‌هایی مثل کم خونی شدید، دیابت نوع یک و نارسایی کلیه
  • دریافت میزان بالا یا کم ید در رژیم غذایی
  • بارداری

وبسایت معتبر medlineplus در ارتباط با ضرورت انجام آزمایش تیروئید و T4  اینگونه بیان می‌کند:

مشکلات تیروئید معمولاً بصورت ارثی است، بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده شما به بیماری تیروئید مبتلا شده باشد، پزشک ممکن است آزمایش T4 را برای شما تجویز کند. همچنین در صورت داشتن علائم  تیروئید پرکار یا کم کار، ممکن است نیاز به آزمایش T4 داشته باشید.

برای انجام آزمایش T4 می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید!

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

تفسیر آزمایش T4  

در تست تیروکسین اگر میزان هورمون‌های ترشح شده زیاد باشد، تیروئید پرکار و اگر کم باشد، تیروئید کم‌کار است.

  • اگر مقدار T4 پایین و میزان  TSH بالا باشد، تیروئید کم‌کار محسوب می‌شود.
  • اگر مقدار TSH پایین و T4 بالا باشد، تیروئید پر کار است.
  • اگر میزان T4 نرمال باشد و TSH نیز لب مرز باشد، عملکرد تیروئید شما کمی با اختلال و نارسایی مواجه شده است و این امکان وجود دارد که در آینده به کم‌کاری تیروئید مبتلا شوید.
  • اگر مقدار پایین هورمون‌های T4 و TSH به دلیل عملکرد ضعیف غده هیپوفیز باشند؛ در این صورت ممکن است که پزشک اصلأ تیروئید را به عنوان مشکل اصلی شما تشخیص ندهد و به دنبال یافتن دلیل دیگری برای آثار بیماری باشد.

مقدار نرمال و بحرانی  T4 در آزمایش خون به شرح زیر است: 

  • سطح نرمال: ۰.۵-۴.۱۵ mIU/L
  • سطح کم: <۰.۵ mIU/L
  • سطح زیاد: >mIU/L ۴.۵

برای تفسیر آزمایش خون، می‌توانید بر وری بنر زیر کلیک کنید!

تفسیر آزمایش

 

علائم بالا بودن آزمایش T4

  • احساس ضعف در عضلات
  • احساس اضطراب و آشفتگی
  • اختلال در سیکل قاعدگی و بی‌نظمی آن
  • عدم تحمل گرما و تعریق زیاد
  • ناباروری
  • لرزش اندام‌ها به خصوص دست
  • احساس خستگی زیاد برای مدت زمان طولانی
  • کاهش وزن غیرطبیعی

علائم T4 بالا در آزمایش خون

 

عوارض بالا بودن هورمون T4 در آزمایش خون

بالا بودن میزان T4 به معنای پرکاری تیروئید است. این مشکل می‌تواند در اثر بیماری‌های زمینه‌ای مثل گریوز (نوعی اختلال سیستم ایمنی)، عوامل ژنتیکی، التهاب غده تیروئید و مصرف بیش از حد ید ایجاد شود. بیماری پرکاری تیروئید می‌تواند عوارض زیادی را در بخش‌های مختلف بدن شما ایجاد کند. تیروئید پرکار می‌تواند برای شما مشکلات قلبی و عروقی به وجود آورد و استخوان‌ها و مفاصل شما را با مشکل مواجه کند. در صورتی که پرکاری تیروئید را به موقع درمان نکنید و همواره انجام آزمایش T4 را به تاخیر بیاندازید، ممکن است با عوارض زیر روبرو شوید:

  • تپش نامنظم قلب
  • سکته مغزی و قلبی
  • نارسایی قلبی
  • پوکی و ضعف استخوان‌ها
  • ناباروری در زنان

پرکاری تیروئید که از بیماری گریوز ناشی شود ممکن است به تدریج بدتر شود و عوارض جدی برای بدن شما ایجاد کند. اگر علائمی دارید که احتمال پرکاری تیروئید را در شما بالا می‌برد، حتما با پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز، آزمایش T4 را تجویز کند. در اغلب موارد این مشکل با دارو درمانی قابل رفع است و در بعضی موارد نیز به عمل جراحی نیاز است.

 

علائم پایین بودن آزمایش T4

  • آسیب به سیستم عصبی
  • ضعیف شدن دستگاه تنفسی
  • ناباروری. وقتی سطح هورمون تیروئید در بدن خانم‌ها کاهش پیدا کند، تخمک‌گذاری با مشکل مواجه مواجه خواهد شدو در نتیجه احتمال باروری کم می‌شود.
  • بروز مشکلات قلبی و عروقی
  • ابتلا به بیماری گواتر
  • بیماری میگزدم. البته ابتلا به این بیماری زیاد شایع نیست اما در صورت بروز آن، بیمار به طور مداوم احساس سرما و خواب‌آلودگی می‌کند و در صورت درمان نشدن، بیماری هاشیموتو ایجاد می شود. 
  • مشکلات گوارشی. وقتی تیروئید کم‌کار می‌شود به دلیل پایین آمدن میزان سوخت‌و ساز در بدن، مشکلات گوارشی نیز ظاهر می‌شوند.
  • بروز بیماری‌های پوستی. کم‌کاری تیروئید و در واقع پایین آمدن میزان متابولیک، سرد شدن و خشکی پوست را به همراه دارد.

اگر علائم بالا یا پایین بودن T4 را دارید و یا به تیروئید خود مشکوک هستید، نیازی نیست به آزمایشگاه مراجعه کنید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

 

آزمایش T4 در بارداری

در دوران بارداری مخصوصأ در هفته ششم، میزان هورمون‌های تیروئید با افزایش مواجه می‌شوند. شما ممکن است در این دوران متوجه تغییرات هورمونی نشوید، اما پزشک متخصص زنان با آزمایش‌هایی که تجویز می‌کند به طور منظم تغییرات هورمونی را در دوران بارداری رصد خواهد کرد. یکی از آزمایشات دوران بارداری، آزمایش T4 است. نوزادانی که کم‌کاری تیروئید مادر در دوران بارداری برطرف نشده باشد، با خطر نواقص مادرزادی مواجه می‌شوند و مشکلات مغزی و فیزیکی تعداد زیادی از این نوزادان را تهدید می‌کند. البته در صورتی که کمبود هورمون‌های تیروئید در ماه‌های اول بارداری درمان شوند، جنین به رشد طبیعی خود بازمی‌گردند. در دوران بارداری برخی موارد شما را در معرض ابتلا به تیروئید کم‌کار یا پر‌کار قرار می‌دهند:

  • سن بالای۳۰
  • کمبود ید در بدن
  • سابقه ژنتیک در ابتلا به  مشکلات تیروئیدی مانند گواتر، زایمان زودرس، سابقه سقط و دیابت نوع یک.

آزمایش T4 و TSH برای نوزادان نیز انجام می‌شود تا اگر عملکرد غده تیروئید ضعیف است از همان ابتدا روند درمان آغاز شود.

مشکلات تیروئید در بارداری

 

شرایط انجام آزمایش  T4

برای انجام آزمایش T4 توصیه شده است به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید. این شرایط سبب می‌شود تا وضعیت بدن در حالت پایه مورد بررسی قرار گیرد. البته برخی پزشکان ناشتا بودن برای انجام این تست را ضروری نمی‌دانند. به همین دلیل بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت داشته باشید. 

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتما راجع به آن با پزشک مشورت داشته باشید. مصرف برخی داروها می‌تواند منجر به بروز خطا در نتیجه آزمایش تیروئید شود. داروهای هورمونی، قرص‌های ضدبارداری، داروهایی که برای درمان سرطان و اختلالات تیروئیدی کاربرد دارند، می‌توانند بر نتیجه آزمایش تاثیر داشته باشند. برای انجام این آزمایش به نمونه خون نیاز دارید که از طریق رگ بازویی گرفته خواهد شد. 

 

تست‌های مرتبط با آزمایش T4

آزمایش T4 و Free T4 می توانند با تست‌های زیر تجویز شوند: 

در آزمایش TSH میزان هورمون‌هایی که تیروئید را تحریک می‌کنند، بررسی خواهند شد. در این تست، میزان هورمون‌های تحریک‌کننده باید بین ۰.۴ تا ۴ باشد.  

در این تست سطح هورمونی به نام تری یدو تیرونین بررسی می‌شود. 

این تست به بررسی سطح تری گلیسیرید در خون می‌پردازد. 

این آزمایش به بررسی وحود آنتی بادی های ضد پراکسیداز تیروئید در خون  می‌پردازد. تیروئید پروکسایدز؛ نام آنزیمی است که در غده تیروئید وجود داشته و در تولید هورمون‌های تیروئید نقش بسیار مهمی دارد. 

آزمایشات مرتبط با تست T4

 

آزمایشی  Free T4 و اختلالات تیروئید

اگر آزمایش (TSH) با نتایج غیرعادی باشد، پزشک آزمایش Free T4 و ‌T4 را تجویز می‌کند. این آزمایشات به بررسی بهتر عملکرد غده تیروئید کمک می کنند. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان هر یک از هورمون‌های تیروئیدی از جمله T3 ،TSH و T4 در بازه نرمال قرار ندارد، برای اطلاع از تفسیر آزمایش خود توسط پزشک و تشخیص کم کاری و پرکاری تیروئید، کلیک کنید!

بعضی از اختلالات موثر بر عملکرد تیروئید عبارتند از:

 

هزینه آزمایش T4

قیمت آزمایش در منزل با توجه به نوع آزمایش و تعرفه آن تعیین خواهد شد. به همین دلیل نمی‌توان قیمتی یکسان اعلام کرد. برای کسب آگاهی در این زمینه بهتر است با کارشناسان هومکا تماس بگیرید تا جزییات کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار دهند. 

 

تشخیص کم کاری و پرکاری تیروئید در منزل با هومکا!

پس از پاسخ به سوال " T4 در آزمایش خون چیست؟" می‌توان گفت اگر قصد انجام آزمایش T4 یا سایر خدمات آزمایشگاهی را دارید، می‌توانید  به راحتی انواع خدمات آزمایشی را در منزل انجام دهید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

برای انجام خدمات آزمایش در منزل و تفسیر آزمایش خون، با تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱، به راحتی می‌توانید تا درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. همچنین با کلیک بر روی بنر زیر نیز، این امکان برای شما فراهم است تا درخواست آزمایش در منزل خود را ثبت کنید. پس از مدت زمان کوتاهی، همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت. همچنین بهتر است بدانید که جواب آزمایش شما نیز در کوتاه‌ترین زمان در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا T4 همان Free t4 است؟
خیر. منظور از free T4 میزان هورمون T4 آزاد در بدن است.
چند ساعت قبل از آزمایش تیروئید باید ناشتا بود؟
برای این تست پیشنهاد می‌شود‌ ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید.
آیا کافئین بر آزمایش خون تیروئید تاثیرگذار است؟
کافئین یا قهوه خود مشکلی ایجاد نمی کند ، اما بسیاری از مردم قهوه را با خامه یا شیر می نوشند. کلسیم موجود در محصولات لبنی می تواند در جذب هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند. پس از مصرف داروی تیروئید یک ساعت صبر کنید.
مقدار نرمال و بحرانی  T4 در آزمایش خون چه مقدار باید باشد؟
مقدار نرمال آن بین ۰.۵-۴.۱۵ mIU/L، قرار دارد و اعداد پایین‌تر یا بالاتر از آن می‌تواند نشانه کم‌کاری یا پرکاری تیروئید باشد.
بهترین راه برای درمان اختلالات تیروئید چیست؟
درمان کم کاری یا پرکاری تیروئید به شدت و نوع بیماری بستگی دارد. در این موارد بیماران با دارو درمانی معالجه می شوند.
آیا پرکاری تیروئید خطرناک است؟
بله، پرکاری یا کم کاری تیروئید می‌تواند موجب مشکلات زیادی در بدن شود. از همین رو بهتر است تا همواره زیر نظر پزشک باشید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L