رژیم دش و کمک به بهبود بیماری‌های قلبی

تغذیه سالم

 

اگر علاوه بر اضافه‌وزن از مشکلات و اختلالات دیگری همچون چربی خون بالا یا فشارخون بالا رنج می‌برید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید. رژیم دش احتمالاً راه‌حل خوبی برای شماست تا با خیلی از عوارض ناشی از چاقی و اضافه‌وزن همچون فشارخون بالا مبارزه کنید. در این بخش از مقاله هومکا در ارتباط با رژیم دش، تأثیر آن بر بدن و کاهش وزن با این رژیم اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار می‌دهیم.

فشارخون بالا بیش از ۱ میلیارد نفر را در تمام دنیا درگیر خود نموده است. خوب است بدانید که این آمار صعودی است و هر روز بر این تعداد افزوده می‌شود. در حقیقت در حال حاضر افراد مبتلا به فشارخون بالای ۴۰ سال دو برابر گذشته هستند. فشارخون بالا ریسک ابتلا به نارسایی کلیه، سکته مغزی و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد و به همین علت است که متخصصین به دنبال راه‌حلی برای کنترل آن هستند.

رژیم دش چیست؟

رژیم دش چیست؟

ازآنجایی‌که متخصصین معتقدند رژیم غذایی نقش بسزایی در ابتلا به فشارخون بالا دارد، بنابراین با مطالعه دقیق توانستند رژیم غذایی خاص برای کمک به کاهش سطح ابتلا به فشارخون طراحی کنند. رژیم دش دقیقاً همان رژیم غذایی است که فشارخون را کنترل می‌کند و ریسک بروز خطرات ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

رژیم دش یک رویکرد منحصربه‌فرد غذایی است که جهت توقف روند صعودی فشارخون توصیه می‌شود. این رژیم غذایی به کسانی که قصد دارند از ابتلا به فشارخون بالا پیشگیری کنند یا می‌خواهند این مشکل را کنترل کنند توصیه می‌شود. همچنین رژیم دش می‌تواند به مبتلایان به فشارخون بالا در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نیز کمک کند. رژیم دش به مبتلایان به فشارخون بالا یا افراد مستعد به فشارخون بالا توصیه می‌کند، بیشتر از میوه‌ها، غلات کامل، سبزیجات و گوشت بدون چربی وعده‌های غذایی خود را تأمین کنند.

همانند دیگر رویکردهای تغذیه‌ای رژیم دش نیز لحظه تولد دارد. این رژیم در حقیقت نتیجه مطالعات محققان بر روی افراد با رژیم‌های غذایی متفاوت است. درواقع زمانی که محققان متوجه شدند ریسک و آمار ابتلا به فشارخون بالا در افرادی که گیاهخوار هستند کمتر است، چنین رژیمی برای مبتلایان به فشارخون بالا طراحی کردند.

اگر به مواد غذایی آزاد در این رژیم دقت کنید بیشترین سهم به سبزیجات و میوه‌ها تعلق می‌گیرد. البته در این رژیم افراد را خیلی محدود نکردند و مصرف مقدار متعادلی از پروتئین‌های بدون چربی همچون ماهی، مرغ و لوبیا نیز آزاد است. آنچه باید در رژیم دش از بشقاب غذای شما حذف و کم شود، قندها، چربی‌ها، نمک و گوشت‌های پرچرب هستند.

حذف نمک بدون اجبار

کسانی که از رژیم دش پیروی می‌کنند، ناخودآگاه مصرف نمکشان بسیار کاهش پیدا می‌کند، و این خود بزرگ‌ترین حسن رژیم دش محسوب می‌شود. افرادی که مبتلا به فشارخون بالا هستند با مصرف مواد غذایی مجاز و کم شدن مصرف نمک خیلی سریع‌تر کاهش و تنظیم فشارخون را در خود شاهد خواهند بود.

اگر می‌خواهید رژیم دش استاندارد داشته باشد، می‌توانید تا ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز و در صورت دنبال کردن یک رژیم دش سخت‌گیرانه‌تر، می‌توانید تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز مصرف کنید. البته میزان سدیم مصرفی ممکن است متناسب با بدن هر فرد متفاوت باشد. همچنین باید توجه داشت که متخصصان رژیم غذایی از مردم می‌خواهند که نمک اضافی به غذای خود اضافه نکنند زیرا در صورت فرآوری یا بسته‌بندی بودن غذا، به مقدار کافی نمک به آن اضافه شده است.

آیا مصرف قهوه در رژیم دش مجاز است؟ وب‌سایت healthline این‌گونه به این سوال پاسخ می‌دهد:

رژیم دش دستورالعمل خاصی برای مصرف قهوه ندارد. برخی از افراد نگران این هستند که مصرف کافئین، فشار خون آن‌ها را افزایش دهد. کافئین می‌تواند فشارخون را به‌مدت کوتاهی افزایش دهد. افرادی که فشارخون بالا دارند باید نسبت به مصرف کافئین آگاه‌تر باشند.

مزایای رژیم دش

باوجوداینکه می‌دانیم هدف رژیم دش این است که در کاهش و کنترل فشارخون بالا کمکمان کند، اما نباید مزایای دیگر آن را نادیده بگیریم. این رژیم علاوه بر کاهش فشارخون، مزایای بالقوه‌ای ازجمله کاهش ریسک ابتلا به سرطان و همچنین کاهش وزن را به دنبال دارد.

مزایای رژیم دش

یادتان باشد که رژیم دش نمی‌تواند به تنها به شما در کاهش وزن کمک کند، چراکه این رژیم اساساً با هدف کنترل و کاهش فشارخون بالا طراحی شده و هدف کاهش وزن را به‌صورت جدی دنبال نمی‌کند. این رژیم با حذف مواد غذایی مضر از برنامه غذایی شما غیرمستقیم شما را به سالم خواری تشویق کرده و از این طریق در کاهش وزن شما مؤثر خواهد بود. رژیم دش هم‌زمان با کنترل فشارخون بالا دیگر ابعاد سلامت جسم را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد:

  • کاهش ریسک ابتلا به سندرم متابولیک

برخی از مطالعات نشان می‌دهند، افرادی که در یک بازه زمانی مشخص یا برای همیشه از رژیم دش پیروی می‌کنند، ریسک ابتلا به سندرم متابولیک در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

  • ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

اگر مستعد ابتلا به دیابت به‌خصوص دیابت نوع دو هستید این رژیم می‌تواند یکی از راه‌های نجات شما باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که پیروی منظم از رژیم دش اختلال مقاومت به انسولین را نیز بهبود می‌بخشد.

  • ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

سرطان روده بزرگ و سرطان پستان ازجمله انواع شایع این بیماری هستند، اما جالب است بدانید که تنها با پیروی از این رژیم می‌توانید به میزان قابل‌توجهی ریسک ابتلا به این بیماری‌ها را در خود به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید.

  • ریسک بروز بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

بررسی‌ها نشان می‌دهند که رژیم دش سبب کاهش خطر بروز بیماری قلبی و کاهش خطر سکته قلبی می‌شود.

رژیم دش و کاهش فشارخون بالا

رژیم دش و کاهش فشارخون بالا

منظور از فشارخون اندازه‌گیری نیرویی است که به رگ‌ها و اندام‌های خونی حین عبور خون وارد می‌شود. در تست فشارخون دو عدد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

فشارخون سیستولیک: همان عدد اول یا عدد بالا در اندازه‌گیری فشارخون است. این عدد نشان‌دهنده حداکثر فشاری است که خون شما به دیواره شریان‌ها (سرخرگ‌ها) هنگام ضربان قلب وارد می‌کند.

فشارخون دیاستولیک: همان عدد دوم یا عدد پایین در اندازه‌گیری فشارخون است. این عدد نشان‌دهنده حداقل فشاری است که خون شما به دیواره شریان‌ها (سرخرگ‌ها) هنگام استراحت قلب وارد می‌کند.

عدم حذف نمک

رژیم دش کاملاً مصرف نمک را حذف نمی‌کند، اما به میزان قابل‌توجهی سطح مصرف آن را کاهش می‌دهد. اما ممکن است سؤال مطرح شود که اگر فرد مصرف نمک را کاهش ندهد چه اتفاقی می‌افتد؟ مطالعات نشان می‌دهند افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند، حتی اگر مصرف نمک را کاهش ندهند باز هم فشارخونشان تنظیم می‌شود و روند نزولی را در پیش می‌گیرد. حال اگر مصرف سدیم محدود شود، این درصد افزایش پیدا کرده و فرد خیلی زودتر به هدف کاهش فشارخون دست پیدا می‌کند.

کاهش وزن با رژیم دش

به‌طورکلی رژیم دش کمکتان می‌کند که سریع‌تر فشارخون بالا را کنترل کنید و کاهش دهید، اما گاهی هم‌زمان با ارائه این رژیم پزشک از شما می‌خواهد که وزنتان را نیز کاهش دهید. درواقع توصیه پزشک نشان می‌دهد که شما اضافه‌وزن دارید و خطر ابتلا به فشارخون بالا در شما بالاتر است. هر چه وزن شما بیشتر باشد، احتمال اینکه در آینده‌ای نزدیک مبتلا به فشارخون بالا شوید نیز بالاتر است.

علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهند که کاهش وزن در کاهش ریسک ابتلا به فشارخون بالا نیز تأثیر دارد. در حالت عادی کسی با رژیم دش نمی‌تواند وزن کم کند و لاغر شود، مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد بیمار کالری کمتری مصرف کند. بنابراین اگر بخواهید علاوه بر کاهش وزن ناشی از حذف مواد غذایی ناسالم، وزن بیشتری را از دست بدهید لازم است تحت نظر پزشک متخصص رژیم کم‌کالری را دنبال کنید.

کاهش وزن با رژیم دش

چه چیزی در رژیم دش بخوریم؟

یکی از ویژگی‌های رژیم دش این است که به شما دیکته نمی‌کند دقیقاً چه غذاهایی بخورید و چه غذاهایی را حذف کنید. در عوض این رژیم از شما می‌خواهد گروه‌های خاصی را در وعده‌های غذایی مختلف خود بگنجانید. همه مواد غذایی که شما می‌توانید بخورید به سطح کالری متناسب با شرایط فیزیکی شما دارد. اگر کالری دریافتی شما در روز ۲۰۰۰ کالری باشد، نمونه رژیم زیر می‌تواند کمکتان کند:

  • غلات کامل : ۶ تا ۸ وعده در روز می‌توانید غلات کامل مصرف کنید. ازجمله غلات کامل مفید می‌توان به کینوا، بلغور، برنج قهوه‌ای، بلغور جو دو سر و غلات سبوس‌دار اشاره نمود
  • سبزیجات: در هر روز می‌توانید بین ۴ تا ۵ وعده سبزیجات میل کنید
  • میوه‌ها: این رژیم توصیه می‌کند شما در روز ۴ تا ۵ وعده میوه میل کنید. ازجمله میوه‌های مفیدی که می‌توانید در رژیم دش از خواصشان بهره‌مند شوید می‌توان به انواع توت، آناناس، انبه و میوه‌های استوایی اشاره نمود
  • محصولات لبنی : همان‌طور که گفته شد نیاز نیست لبنیات را حذف کنید، شما می‌توانید در روز ۲ تا ۳ عده لبنیات میل کنید. اما یادتان باشد که همه آن‌ها کم‌چرب باشند
  • پروتئین‌ها بدون چربی: می‌توانید در روز ۶ وعده کوچک پروتئین‌های فاقد چربی همچون ماهی و مرغ مصرف کنید
  • آجیل‌ها، حبوبات و دانه‌ها: شما مجازید در هر روز ۴ تا ۵ وعده از این مواد غذایی مصرف کنید
  • چربی‌ها و روغن‌ها: باوجوداینکه گفتیم هر چیزی کم‌چرب را مصرف کنید، اما مصرف روغن‌های گیاهی و بکر ممنوع نیست. شما می‌توانید در هر روز در ۲ تا ۳ وعده غذایی از انواع روغن گیاهی همچون زیتون، کانولا و ذرت استفاده کنید

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

منبع
healthline
homeca-doctors

مطالب بالا با تایید دکتر سیدحسن مرتضوی منتشر شده است.

تخصص پزشک: پزشک عمومی

فارغ‌التحصیل دانشگاه: دانشگاه علوم پزشکی اراک

شماره نظام پزشکی: 155058

مقالاتی که شاید برایتان جالب باشد

نظرات

شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۴ دیدگاه

    1. سلام به شما
      اساس تعیین رژیم غذایی و طول دوره برای هر فرد متفاوته و علاه بر شرایط حسمی و سبک زندگی، به هدف تغییر الگوی غذایی مربوطه.
      برای پیروی از رژیم خاص به متخصص تغذیه مراجعه کنین.

    دکمه بازگشت به بالا