آزمایش T3
خانه
مقالات
آزمایش T3

آزمایش T3

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/04
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه‌ی خدمات آزمایشگاهی، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قابل انجام است.
پکیج‌های تخصصی
تشخیص کم کاری یا پرکاری تیروئید با آزمایش T3
بروز مشکلات تیروئید در جهان بخصوص کم کاری و پرکاری تیروئید، در حال افزایش چشمگیری است. از همین رو، اگر بیماری‌های مربوط به تیروئید کنترل و درمان نشوند، در نهایت با بروز سرطان تیروئد همراه خواهند بود. اگر قصد دارید تا همه چیز را در ارتباط با مشکلات تیروئیدی بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

اگر علائمی مانند ریزش مو، خشکی پوست و تغییر ناگهانی وزن دارید، احتمال اینکه با مشکلات غده تیروئید مواجه شده باشید، وجود دارد. در این موارد، پزشک انجام آزمایش T3 یا سایر آزمایشات مربوط به تیروئید را برای شما تجویز خواهد کرد. آزمایش T3، یکی از فاکتورهای مهم مربوط به غده تیروئید را بررسی می‌کند، که در نهایت منجر به تشخیص کم کاری یا پرکاری تیروئید می‌شود. اگر قصد دارید تا اطلاعات کاملی در ارتباط با آزمایش T3 بدست بیاورید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

 

T3 در آزمایش خون چیست؟

تیروئید چیست؟ غده‌ای پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن قرار گرفته است. اگر مشکلات مربوط به تیروئید داشته باشید، آزمایش خون می‌تواند به راحتی این اختلالات را تشخیص دهد. در آزمایش تیروئید، میزان ترشح هورمون‌های T3 مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر علائم کم‌کار بودن یا پر‌کار بودن تیروئید را داشته باشید؛ پزشک انجام  آزمایش T3 را تجویز می‌کند. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید! در آزمایش تیروکسین، میزان هورمون T3 که در خون آزاد می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد. وجود هورمون T3 کارایی‌های زیر را برای بدن به همراه دارد:

  • بالا رفتن میزان میتوکندری و افزایش آنزیم‌هایی که در سوخت وساز بدن نقش ایفا می‌کنند.
  • بالا رفتن جذب گلوکز از طریق دستگاه گوارش
  • افزایش قدرت ماهیچه‌های قلب
  • رشد طبیعی دستگاه عصبی مرکزی بدن، ایجاد میلین در رشته‌های عصبی و در نتیجه بالا رفتن توانایی‌های ذهنی

وبسایت معتبر WebMD در ارتباط با هورمون T3 به طور خلاصه بیان می‌کند:

  • T3 تنها ۵ درصد از تمام هورمون های آزاد شده توسط تیروئید را نشان می دهد.

  • ۹۵ درصد باقیمانده از T4 تشکیل شده است که پس از عبور از جریان خون، در غده هیپوفیز و کبد به T3 تبدیل می شود.

  • T3 به ​​طور کلی به دو شکل آزاد و محدود وجود دارد.

آزمایش T3

 

شرایط آزمایش T3 چیست؟ 

جهت انجام آزمایش T3 نمونه خون از بازوی شما گرفته می‌شود و نیازی به آمادگی خاصی نخواهید داشت. برخی پزشکان ترجیح می‌دهند شرایط ناشتایی به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت برای این آزمایش رعایت شود.  بعضی از داروهای خاص، مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها ممکن است در نتیجه آزمایش T3 اخلال ایجاد کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود به پزشک معالج خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاع بدهید. برای انجام آزمایش T3 نیازی نیست به آزمایشگاه بروید، برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

برخی از بیماری‌های حاد می‌توانند نتایج تست تیروئید را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین بهتر است از انجام آزمایش تیروئید در بیماران بستری شده اجتناب شود یا آزمایش تا زمانی که این شرایط ادامه دارد به تعویق بیفتد؛ زیرا این مورد نیز نتیجه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نتیجه آزمایش T3وقتی نرمال باشد لزومأ به معنای عملکرد ‌بی‌‌عیب غده تیروئید نیست. اندازه‌گیری T4و TSHمی‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که با وجود نتیجه T3نرمال، آیا شما مبتلا به اختلال عملکرد تیروئید شده‌اید یا خیر؟

تیروئید اندامی است شبیه پروانه که در جلوی گلو، بین مهره پنجم گردن و مهره اول سینه قرار گرفته است. دو هورمون T3 و T4 از طریق غده تیروئید وارد بدن می‌شوند و بدن را برای استفاده از انرژی و سوخت و ساز تنظیم می‌کنند. هورمون T3 در واقع همان هورمون T4 است که در کبد یا کلیه به T3 تبدیل می‌شود.

هورمون‌هایی که توسط این غده ترشح می‌شوند نقش بسیار مهمی در تنظیم سوخت و ساز بدن و یا همان متابولیسم دارند. 

شرایط آزمایش T3

 

T3 uptake در آزمایش خون چیست؟ 

پزشک در کنار شرح حال بیمار، برای تشخیص کم کاری یا پر کاری تیروئید آزمایش خون تجویز خواهد کرد. غده‌‌ی تیروئید دو هورمون اصلی به نام‌های T3 و T4‌ تولید می‌کند، این دو هورمون در کنترل دمای بدن،‌ کنترل ضربان قلب و تنظیم متابولیسم نقش مهمی را به عهده دارند. البته باید بدانید عملکرد غده تیروئید از جانب هیپوفیز در مغز کنترل می‌شود. برای این منظور هیپوفیز هورمونی به نام TSH تولید خواهد کرد. بروز اختلال در ترشح این هورمون، عملکرد غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

T3 uptake، عاملی است که سبب می‌شود هورمون T3 در مکان صحیح خود در بدن قرار گیرد. اگر این فاکتور عملکرد درستی نداشته باشد، هورمون T3 به گیرنده های اصلی خود متصل نخواهد شد. به همین دلیل فرد با اختلالات تیروئیدی مواجه می‌شود. 

آزمایش T3 uptake

 

تفاوت آزمایش T3 و T3 uptake چیست؟ 

T3 هورمونی است که از تیروئید ترشح می‌شود و در جریان خون وجود دارد، اما T3 uptake میزان برداشت هورمون تیروئید در بدن را نشان می‌دهد. ممکن است بپرسید چرا آزمایش T3 uptake انجام می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، ممکن است در بدن هورمون T3 وجود داشته باشد، اما گیرنده یا حامل مناسبی برای انتقال آن وجود نداشته باشد. در این حالت هورمون وجود دارد اما به دلیل اینکه حامل مناسبی ندارد، عملا وجود آن در بدن بی‌تاثیر است. 

تمام موادی که در بدن تولید می‌شوند به یک ناقل ( انتقال دهنده) نیاز دارند تا در محل مناسب خود قرار گیرند. وظیفه T3 uptake این است که گیرنده T3 را شناسایی می‌کند. آزمایش T3 uptake به تنهایی تجویز نمی‌شود. اگر نسخه آزمایش T3 و یا هر آزمایش دیگری را دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه ندارید، کلیک کنید!

آزمایش T3 uptake

 

Free T3 در آزمایش خون چیست؟ 

برای ارزیابی عملکرد غده تیروئید و تشخیص بیماری‌های غده تیروئید از آزمایش T3  به دو صورت T3 آزاد یا Free T3 یا FT3 است، استفاده می‌شود. زمانی که ترشح هورمون تحریک‌کننده تولید تیروئید در بدن ما غیر طبیعی باشد ولی نتیجه آزمایش تیروکسین آزاد طبیعی باشد یا فرد علائم پرکاری تیروئید را نشان دهد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این آزمایش به مقاله آزمایش Free T3 مراجعه کنید.

درمورد مفهوم آزمایش Free T3 در سایت معتبر Health Line اینطور می‌خوانید: 

تیروئید هورمونی به نام تری یدوتیرونین تولید می‌کند که به T3 معروف است. همچنین، هورمونی به نام تیروکسین تولید می‌شود که به T4 معروف است. این هورمون ها دمای بدن ، سوخت و ساز بدن و ضربان قلب شما را تنظیم می‌کنند.

بیشتر T3 موجود در بدن به پروتئین متصل می‌شود. T3 که به پروتئین متصل نمی‌شود T3 آزاد نامیده می شود و به طور محدود در خون  گردش می‌کند. 

با اندازه گیری T3 در خون، پزشک ممکن است تشخیص دهد که آیا شما مشکل تیروئید دارید یا خیر؟

 

تفسیر آزمایش T3

T3+ng/mL+963

تفسیر آزمایش T3 در مقایسه با سایر تست‌های مربوط به تیروئید (به عنوان مثال ، TSH و T4) انجام می‌شود. به طور کلی نتایج T3 بالا یا FT3 می‌تواند نشان‌دهنده غده تیروئید بیش فعال باشد و نتایج پایین T3نیز کم کاری تیروئید را نشان خواهد داد. البته نتیجه آزمایش به تنهایی تشخیص قطعی را به همراه ندارد و پزشک معالج باید نتیجه را در کنار سایر علائم بیمار قرار بدهد تا بتواند به تشخیص درست برسد.

 مبتلایان به پرکاری تیروئید، باید مرتبأ در زمان استفاده از داروهای ضد تیروئیدی مورد بررسی قرار بگیرند تا در مورد کارایی و تاثیر داروها اطمینان ایجاد شود. در صورت کم شدن سطح هورمون تیروئید، دز دارو نیز کاهش پیدا می‌کند.

تفسیر آنلاین فاکتور

 

مقدار T3 نرمال چند است؟

جدول زیر میزان نرمال آزمایش T3 را در سنین مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد. 

سن مقدار نرمال آزمایش T3
۱ تا ۳ روز از زمان تولد نوزاد ۲۹۱.۶- ۹۶.۳
از روز چهارم تا یک ماهگی ۶۱.۸- ۲۴۳.۴ 
۲ ماهگی تا ۱ سالگی ۲۸۰.۵- ۸۱.۳
۱ سالگی تا ۶ سالگی ۲۵۱.۹- ۸۲.۶
۷ تا ۱۱ سالگی ۳ .۲۱۹- ۹۲.۴
۱۲ تا ۱۹ سالگی ۲۱۵- ۸۳.۳
۲۰ سال و بالاتر

۲۰۲- ۸۴.۶

آیا آزمایش T3 داده‌اید و به دنبال تفسیر رایگان فاکتورهای آن هستید؟ کلیک کنید.

 

علائم بالا یا پایین بودن T3 در آزمایش خون

علائم بالا بودن مقدار فاکتور T3

  • اختلال در سیکل قاعدگی و بی‌نظم شدن آن
  • عدم تحمل گرما و تعریق زیاد
  • اختلال در باروری
  • لرزش اندام‌ها
  • احساس ضعف عضلانی
  • احساس اضطراب و آشفتگی
  • احساس خستگی زیاد
     

علائم پایین بودن مقدار فاکتور T3

  • ورود آسیب به سیستم عصبی
  • ضعیف شدن دستگاه تنفسی
  • ناباروری. اگر میزان ترشح هورمون تیروئید در بدن خانم‌ها کاهش پیدا کند، تخمک‌گذاری با مشکل مواجه می‌شود و در نتیجه احتمال باروری کاهش می‌یابد.

علائم پرکاری تیروئید

 

دلایل پایین بودن T3 در آزمایش خون

سطوح پایین و غیر طبیعی T3 ممکن است نشان دهنده کم کاری تیروئید (hypothyroidism )، گرسنگی طولانی مدت یا مصرف کم ید در رژیم غذایی باشد. یا اینکه خبر از ابتلا به یک بیماری هورمونی بدهد؛ زیرا سطح T3 در هنگام ابتلا به بیماری‌های مختلف که عمدتا در ارتباط با هورمون‌های مختلف هستند (یا بیماری هاشیموتو که یک اختلال خود ایمنی است) کاهش یافته و در طولانی مدت باعث ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید می‌شود.

اخیرا طی یک سری از تحقیقات ثابت شده است، تمام افرادی که به بیماری خودایمنی مبتلا هستند و افرادی که به دلیل سرطان، پرتودرمانی کرده‌اند، با احتمال بالایی در معرض ابتلا به کم کاری تیروئید هستند. درمان اغلب افراد بیمار مبتلا به hypothyroidism با مصرف داروهای لووتیروکسین انجام می‌شود. این دارو جایگزین هورمون‌هایی است که تیروئید باید تولید می‌کرده اما به دلایلی دیگر قادر به تولید آن نیست. توجه کنید! داروی لووتیروکسین، تنها علائم کم کاری تیروئید را کاهش می‌دهد و نقشی در درمان بیماری ندارد.  آیا سطح T3 در آزمایش خون شما در بازه نرمال قرار ندارد و به دنبال تفسیر آزمایش خود توسط پزشک هستید؟ می‌توانید همین حالا کلیک کنید!

 

 

دلایل بالا بودن T3 در آزمایش خون

سطوح بالای T3 می‌تواند نشان دهنده ابتلا به چندین بیماری خطرناک باشد. از جمله این بیماری‌ها شامل: پرکاری تیروئید، تیروتوکسیکوز و سرطان تیروئید است. ابتلا به تیروتوکسیکوز و سرطان تیروئید بسیار نادر است؛ بنابراین اگر میزان نرمال آزمایش T3 با آنچه در برگه آزمایش شما نوشته شده باشد تفاوت محسوسی داشته باشد، به اولین چیزی که باید فکر کنید، بیماری پرکاری تیروئید است. در بیش از ۷۰ درصد موارد، علت پرکاری تیروئید، بیماری گریوز است که اغلب در زنان دیده می‌شود. آیا سطح T3 در آزمایش خون شما در بازه نرمال قرار ندارد و به دنبال تفسیر آزمایش خود هستید؟ می‌توانید همین حالا کلیک کنید!

دلایل بالا بودن T3 در آزمایش خون

 

بیماری‌های مرتبط با پایین بودن T3

سطوح پایین و غیر نرمال T3 در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به بیماری‌های زیر شود:

  • گواتر: تحریک مداوم تیروئید برای ترشح مقدار بیشتر هورمون‌ ممکن است سبب بزرگتر شدن غده تیروئید شود که به آن گواتر گفته می‌شود. گواتر یک بیماری جدی یا غیر قابل درمان نیست. با این حال، ممکن است به علت ورم غده در قسمت جلو گردن، ظاهر شما را تحت تاثیر قرار دهد و کمی در بلع یا تنفس اختلال ایجاد کند.
  • مشکلات قلبی: کم کاری تیروئید با افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها و نارسایی‌ قلبی همراه است، زیرا در افرادی که هورمون T3 در آنها کمتر از حد نرمال ترشح می‌شود، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم ( LDL )، افزایش می‌یابد.
  • افسردگی: تحقیقات ثابت کرده کاهش ترشح هورمون T3 سبب کندی عملکرد ذهنی و افسردگی می‌شود. زیرا این هورمون متابولیسم سلول‌های مغزی را تنظیم می‌کند.
  • نوروپاتی محیطی: کم کاری تیروئید کنترل نشده و طولانی مدت می‌تواند به اعصاب محیطی آسیب برساند. اعصاب محیطی شامل سیستم پیچیده‌ای است که اطلاعات را از مغز و نخاع به بقیه قسمت‌های بدن شما مثال بازوها و پاها منتقل می‌کنند. نوروپاتی محیطی ممکن است باعث درد، بی حسی بدن و گزگز در گوش شود.
  • Myxedema: این بیماری نادر و خطرناک نتیجه کم کاری تیروئید طولانی مدت و درمان نشده است. علائم و نشانه‌های ابتلا به آن شامل: عدم تحمل سرما، ضعف مزمن و کاهش عملکرد مغز و بیهوشی است.
  • ناباروری: سطوح پایین هورمون T3 می‌تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کرده و سبب ناباروری شود. علاوه بر این، برخی از عوارض کم کاری تیروئید مثل اختلالات خود ایمن نیز می‌توانند سلامت باروری را تحت تاثیر قرار دهند.  
  • نقائص مادرزادی: نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به بیماری‌های تیروئیدی درمان نشده، ممکن است در مقایسه با نوزادانی که از مادران سالم به دنیا می‌آیند، در معرض خطر بیشتری برای نقایص مادرزادی باشند. این کودکان همچنین بیشتر از سایر همسالان خود در معرض مشکلات مرتبط با تکوین ذهنی و جسمی هستند.

*نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید درمان نشده، در بدو تولد در معرض خطر مشکلات جدی مرتبط با رشد جسمی و ذهنی هستند. چنانچه این بیماری در چند ماه اول زندگی تشخیص داده شود، کودکان مبتلا به بیماری تیروئید شانس رشد طبیعی بیشتری دارند.

بیماری‌های مرتبط با پایین بودن T3

 

بیماری‌های مرتبط با بالا بودن T3

بیماری‌های ناشی از افزایش ترشح هورمون T3 شامل موارد زیر است:

  • بیماری گریوز

بیماری گریوز یک اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به اشتباه بر ضد گیرنده‌های سلول‌های خودی آنتی بادی (یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های سیستم ایمنی)  تولید می‌کند. این آنتی بادی‌ها به گیرنده TSH (تیروئید) متصل شده و با تحریک گیرنده، منجر به تولید بیش از حد هورمون‌های تیروئید می‌شوند. در قاره آسیا، بیماری گریوز شایع‌ترین علت پرکاری تیروئید است و حدود 50 تا 80 درصد از کل بیماری‌های مرتبط با تیروئید را تشکیل می‌دهد.

علائم بیماری گریوز شبیه سایر بیماری‌های پرکاری تیروئید مثل: لرزش دست، اختلالات متابولیسمی، عدم تحمل گرما و کاهش وزن است. بیماری گریوز همچنین می‌تواند سبب ابتلا به افتالموپاتی گریوز (بیماری چشمی که سبب برآمدگی غیر طبیعی چشم‌ها و جمع شدن پلک‌ها می‌شود) بشود.

  • تومورهای تیروئید

تومورهای تیروئید (به عنوان آدنوم تیروئید نیز شناخته می‌شوند) تومورهای خوش خیم در غده تیروئید هستند. این تومورها اغلب با عنوان تومورهای "گرم" یا "سرد" توصیف می‌شوند. تومور تیروئید "سرد" غیرفعال بوده و تقریبا هیچ هورمون تیروئیدی تولید نمی‌کند؛ اما تومور داغ فعال است و سبب ترشح بیش از حد هورمون T3 و T4 و به دنبال آن ابتلا به پرکاری تیروئید می‌شود.

در برخی از کشورها، تومورهای تیروئید تقریباً ۵۰ درصد از کل موارد پرکاری تیروئید را تشکیل می‌دهند. با این حال  اگر تشخیص داده شود که تومور هیچ اثر منفی ایجاد نمی‌کند، تنها با تجویز برخی از داروها رشد تومور را کنترل می‌کنند، اما در مواردی که تومور عملکرد کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد پزشک متخصص از طریق جراحی تومور را خارج می‌کند.

  • گواتر

گواتر به معنای بزرگ شدن غیر طبیعی غده تیروئید است. شایع‌ترین علت گواتر، کمبود ید است، اما عوامل دیگری مانند التهاب نیز می‌توانند سبب بزرگ شدن غده تیروئید شود. در اغلب اوقات گواتر خوش خیم بوده و هیچ عارضه بدی ایجاد نمی‌کند. اما در موارد نادر پولیپ‌های کوچکی روی تیروئید ایجاد می‌کند که به مرور زمان سبب افزایش ترشح T3 و T4 می‌شود. ترشح هورمون‌های تیروئید از این پولیپ یا گره‌ها می‌تواند منجر به پرکاری تیروئید شود. درمان گواتر معمولاً شامل مصرف داروهای ضد تیروئید، مکمل ید، استفاده از رادیواکتیو و جراحی است.

  • بارداری

سطح هورمون تیروئید به طور طبیعی در دوران بارداری افزایش می‌یابد زیرا در اوایل بارداری جنین قادر به ساخت هورمون نیست و مادر باید T3 و T4 را به نوزاد در حال رشد خود برساند. بدن مادر معمولاً این نیاز را با افزایش سطح hCG جواب می‌دهد. هورمون hCG در آزمایش hCG هورمونی است که توسط جفت تولید شده و به گیرنده‌های TSH متصل می‌شود تا هورمون‌های تیروئید بیشتری تولید کنند. سطح T3 و T4 در سه ماهه اول بارداری به طور قابل توجهی افزایش یافته و در طول سه ماهه دوم و سوم به تدریج کاهش می‌یابد. این افرایش حجم تولید هورمون تیروئیدی باید در عرض ۱-۲ ماه پس از زایمان به حالت عادی بازگردد.

در موارد نادر سطح تولید هورمون‌های تیروئیدی در دوران بارداری بیش از حد افزایش یافته و سبب پرکاری تیروئید می‌شود. این مشکل معمولاً زمانی رخ می‌دهد که مادر به بیماری دیگری که تیروئید را تحت تأثیر قرار می‌دهد، (مانند بیماری گریوز) مبتلا باشد.

بیماری‌های مرتبط با بالا بودن T3

 

رژیم غذایی مناسب برای افزایش تولید هورمون T3

برای افزایش تولید هورمون T3 لازم است که از طریق رژیم غذایی و انواع مکمل‌ها، ید بیشتری مصرف کنید. در این قسمت مقاله مواد غذایی که مصرف آنها سبب افزایش تولید هورمون‌های تیروئیدی می‌شود، آورده شده:

  • گوشت
  • مرغ
  • ماهی آزاد
  • ماهی تن
  • غلات تصفیه نشده
  • آجیل شور
  • محصولات لبنی
  • سیر
  • پیاز
  • نمک ید دار
  • غذاهای دریایی مثل ماهی آب‌های شور
  • سوشی
  • نمک دریای سلتیک

 

رژیم غذایی مناسب برای کاهش تولید هورمون T3

ماده معدنی ید نقش کلیدی در ساخت هورمون‌های تیروئید دارد. رژیم غذایی که فاقد ید باشد به کاهش تولید هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند. بنابراین برای درمان افزایش تولید هورمون T3 این مواد غذایی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید:

  • نمک غیر یددار
  • قهوه یا چای (بدون شیر یا خامه‌های حاوی لبنیات یا سویا)
  • سفیده تخم مرغ
  • میوه تازه یا کنسرو شده
  • آجیل‌های بدون نمک
  • نان خانگی یا نان‌های بدون نمک، لبنیات و تخم مرغ
  • پاپ کورن با نمک غیر یددار
  • جو دوسر
  • سیب زمینیها
  • عسل
  • شربت افرا
  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • کاساوا
  • گل كلم
  • سبزی کولارد
  •  کلم پیچ
  • خردل

کنترل هورمون T3

 

عوارض احتمالی انجام آزمایش T3

تنها عوارض انجام آزمایش T3 این است که احتمالا پس از خون گیری کمی احساس درد خواهید داشت و در محل تزریق، کبودی خفیفی ایجاد می‌شود. البته نگران نباشید! آثار کبودی به زودی رفع می‌شود. گاهی اوقات افراد ممکن است در حین یا بلافاصله پس از خونگیری دچار سرگیجه، حالت تهوع و گرفتگی در گوش شوند. اگر هر یک از این علائم را داشتید و تا ۲۴ ساعت بعد از انجام آزمایش از بین نرفت، به پزشک متخصص اطلاع دهید. معمولاً با چند دقیقه دراز کشیدن و نوشیدن آب و یا مایعات شیرین می‌توان این عوارض‌ها را به راحتی رفع کرد.

اگر در سابقه خون‌گیری‌های قبلی احساس سرگیجه شدید یا مشکلات دیگر را داشتید، مطمئن‌ترین کار این است که از شخصی بخواهید همراه شما به آزمایشگاه بیاید تا در صورت بروز مشکل تنها نباشید. همچنین اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروهایی را مصرف می‌کنید که خون شما را رقیق کرده و باعث می‌شود به سختی خونریزی محل تزریق قطع شود، قبل از انجام آزمایش به مسئولی که خون شما را می‌گیرد، اطلاع دهید. مسئولین آزمایشگاه پس از اطلاع از وضعیت شما شرایطی را ایجاد می‌کنند که عوارض ناشی از گرفتن آزمایش کاهش یابد.

 

آزمایش T3 در بارداری

T3 هورمونی است که امکان دارد در دوران بارداری در اثر مصرف داروهایی مانند استروژن‌ها، هروئین و متادون افزایش یابد.

همچنین مصرف داروهایی نظیر  آندروژن‌ها، استروئیدهای آنابولیک، دوز بالای سالیسیلات‌ها، فنی‌توئین (دارویی برای کنترل صرع) و نیکوتینیک اسید (داوریی برای درمان کمبود ویتامین B3)ممکن است میزان ترشح T3 را کاهش بدهند.

با انجام این آزمایش در دوران بارداری از سلامت خود و جنین اطمینان خاطر پیدا می‌کنید.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش T3

تست‌های مرتبط با آزمایش T3 می‌تواند با توجه به وضعیت بیمار، متفاوت باشند. ما از رایج‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • آزمایش TSH. در این آزمایش ظرفیت اتصال هورمونی به نام گلوبولین متصل به تیروکسین اندازه گیری خواهد شد. 
  • آزمایش FREE T4 .  هورمون 4 Free T، هورمونی است که در صورت نیاز وارد بافت‌های بدن می‌شود. T4 کل که به پروتئین‌ها متصل می‌شود و مانع از ورود آن به بافت‌های بدن می‌شود.
  • آزمایش T4: این هورمون توسط غده تیروئید ترشح می‌شود و کاهش یا افزایش آن می‌تواند مشکلات مربوط به غده تیروئید را تشخیص دهد.
  • تست Anti TPOچه عواملی باعث بالا رفتن anti tpo میشود؟ بروز مشکلات تیروئیدی مانند گریوز و هاشیمتو می‌تواند با این بالا بودن این فاکتور در آزمایش مرتبط باشد.
  • تست BUN و کراتینین خون: BUN در آزمایش خون چیست؟ این تست میزان نیتروژن اوره خون را مورد بررسی قرار می‌دهد. بررسی نسبت BUN به کراتینی خون می‌تواند به تشخیص مشکلات تیروئیدی کمک کند.

 

فاکتورهایی که بر نتیجه آزمایش T3 تاثیر می گذارند. 

علت بر هم خوردن تنظیم هورمون‌های تیروئید می‌تواند هورمون "استروژن" باشد. سلول‌های تیروئید تمرکز زیادی بر روی گیرنده‌های استروژن دارند و همین امر باعث می‌شود تا این سلول‌ها نسبت به تاثیرات هورمون‌های زنانه حساس بشوند.

بعضی از محققین احتمال می‌دهند که بسیاری از دلایل کم‌کاری و یا پرکاری تیروئید با بیماری‌های خودایمنی ارتباط داشته باشند و در این زمینه زنان برای ابتلا  مستعدتر هستند.

همچنین مهم‌ترین دلیل کم‌کار شدن تیروئید، بیماری "هاشیموتو" است که ریسک شیوع آن در بین زنان ۷ برابر بیشتر از مردان است. در این بیماری با حمله سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید، آسیب‌هایی به آن وارد می‌شود. این آسیب‌ها می‌توانند منجر به کاهش فعالیت غده تیروئید ‌شوند.

تفسیر آزمایش T3

 

آزمایش T3 در منزل با هومکا

اگر به دنبال راهی برای انجام آزمایش T3 یا سایر خدمات آزمایشگاهی در منزل هستید، هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در تهران، کرج، اهواز، رشت، تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد، بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. نکته بسیار مهم در ارتباط با مجموعه هومکا این است که شما می‌توانید تمام خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی انجام دهید.

برای انجام خدمات آزمایش در منزل و تفسیر آزمایش خون، با تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱، به راحتی می‌توانید تا درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. همچنین با کلیک بر روی بنر زیر نیز، این امکان برای شما فراهم است تا درخواست آزمایش در منزل خود را ثبت کنید. پس از مدت زمان کوتاهی، همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت. همچنین بهتر است بدانید که جواب آزمایش شما نیز در کوتاه‌ترین زمان در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
گروه خدمت*
گروه خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

آیا برای آزمایش T3 به ناشتایی نیاز است؟
توصیه شده است برای این آزمایش ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید.
در زمان ناشتایی برای انجام آزمایش T3، امکان مسواک زدن وجود دارد؟
بله. مسواک زدن در زمان ناشتایی مشکلی ندارد.
آیا باید قبل از بارداری آزمایش T3 یا سایر آزمایشات تیروئید انجام شود؟
پزشک متخصص برای بررسی وضعیت سلامتی مادر، آزمایش T3 و سایر آزمایشات تیروئید را قبل و بعد از بارداری تجویز می‌کند.
آیا آزمایش در منزل تنها با نسخه پزشک انجام می‌شود؟
خیر. خدمت آزمایش در منزل هومکا با نسخه پزشک و همچنین درخواست شما انجام خواهد شد.
آیا بیمه هزینه آزمایش در منزل را پرداخت می‌کند؟
با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعات دقیقی در این زمینه در اختیار شما قرار گیرد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل