آزمایش HPV
آزمایش HPV
خانه
خدمات
آزمایش HPV

آزمایش HPV

ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه‌ی خدمات آزمایشگاهی، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قابل انجام است.

فرآیند ثبت درخواست

registeration-step-1 circle-icon
1
ابتدا درخواست خود را از طریق فرم یا تماس تلفنی ثبت می‌کنید.
registeration-step-2 circle-icon
2
کارشناسان هومکا با شما تماس گرفته و پس از هماهنگی، درخواست شما نهایی می‌شود.
registeration-step-3 circle-icon
3
نیروی متخصص به محل شما اعزام شده و نمونه‌گیری را انجام می‌دهد.
registeration-step-4 circle-icon
4
نتیجه آزمایش مطابق با بازه اعلام شده، در پنل کاربری شما قرار می‌گیرد.
1
registeration-step-1 circle-icon
فرم رو کامل می‌کنی و روی ثبت درخواست کلیک می‌کنی.
2
registeration-step-2 circle-icon
کارشناسان ما باهات تماس میگیرن و درخواست رو نهایی میکنن
3
registeration-step-3 circle-icon
پرستار ما میاد و در منزل یا محل کارت، نمونه‌گیری رو انجام میده.
4
registeration-step-4 circle-icon
بعد از زمان انتخابی خودت، نتیجه آزمایشت رو میتونی به راحتی از طریق صفحه پروفایلت ببینی.
آزمایش HPV را به راحتی در منزل انجام دهید!
ویروس HPV معمولا از طریق رابطه جنسی پرخطر (رابطه جنسی محافظت‌نشده) انتقال می‌یابد. بهتر است بدانید که در برخی از موارد افراد مبتلا به HPV، بدون علامت هستند و به همین دلیل تا سال‌ها از بیماری خود بی‌خبر خواهند بود. ویروس HPV به مرور زمان امکان ایجاد انواع سرطان در افراد را بالا می‌برد. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود تا انجام آزمایش HPV را پشت گوش نیندازید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آزمایش HPV در منزل با این مقاله از هومکا همراه شوید.

به طور کلی، ویروس HPV از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود و در چند سال گذشته، شیوع آن در بین زنان افزایش یافته است. توجه داشته باشید که این ویروس مانند سایر بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا و ایدز نیست و به راحتی قابل تشخیص و درمان است. البته توجه داشته باشید که این بیماری در برخی از موارد بدون علامت است و به همین دلیل، انجام آزمایش HPV برای تمام خانم‌هایی که رابطه جنسی پرخطر داشته‌اند توصیه می‌شود. اگر قصد این را دارید که در ارتباط با تست HPV، اطلاعات کاملی به دست بیاورید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

هومکا می‌تواند تمامی خدمات آزمایش در منزل را در کوتاه‌ترین زمان برای انجام دهد. تنها کافی است تا بر روی بنر زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

عفونت HPV چیست؟

ویروس‌های پاپیلومای انسانی (HPVs) گروهی از ویروس‌ها هستند که بعضی از آن‌ها از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. از ویروس‌های HPV، بعضی‌ها پر خطر بوده و در ایجاد سرطان دهانه رحم نقش دارند. بیماری HPV در ابتلا به سرطان کولورکتال (مقعد)، سرطان آلت تناسلی، سرطان واژن و سرطان اوروفارنکس (سرطان گلو، معمولاً لوزه‌ها یا پشت زبان) نیز تاثیرگذارند.

 

آزمایش hpv

 

تست HPV چیست؟

تست HPV و تست پاپ اسمیر دو آزمایش مختلف برای غربالگری سرطان دهانه رحم هستند. منظور از غربالگری، شناسایی عامل بیماری‌زا قبل از ایجاد بیماری و بروز علائم بالینی است. برای تمام زنان، غربالگری سرطان دهانه رحم توصیه می‌شود، چراکه تشخیص زودهنگام هرگونه تغییرات بدخیم سلولی در ناحیه رحم می‌تواند به درمان به‌موقع و پیشگیری از عواقب سرطان کمک کند. همچنین در این تست‌ها انواع کم‌خطر و پرخطر HPV مشخص می‌شوند. سویه‌های مختلفی از ویروس HPV وجود دارد که بعضی از آن‌ها باعث بروز مشکلات سلامتی می‌شوند. در آزمایش HPV علاوه بر تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به ویروس، نوع کم خطر و پرخطر آن نیز شناسایی می‌شود:

  • HPV کم خطر: نوع کم خطر می‌تواند باعث ایجاد زگیل در مقعد و ناحیه تناسلی و گاهی اوقات زخم‌های دهانی شود. سایر عفونت‌های کم خطر HPV باعث ایجاد زگیل در دست، پا یا ناحیه قفسه سینه می‌شوند. زگیل‌ تناسلی HPV معمولا مشکلات جدی برای سلامتی به دنبال ندارند. زگیل HPV در اغلب موارد خودبخود از بین رفته یا ممکن است پزشک با درمان‌های غیرتهاجمی آن‌ها را در مطب از بین ببرد.
  • HPV پرخطر: بیشتر سویه‌های پرخطر HPV معمولا علائمی ندارند و طی یک یا دو سال خودبه‌خود از بین می‌روند. اما بعضی از آن‌ها قادرند چندین سال در بدن باقی مانده و زمینه‌ساز ابتلا به سرطان شوند. علت اصلی سرطان‌های دهانه رحم، ویروس HPV است. عفونت‌های مزمن HPV با سرطان‌های دیگری از جمله سرطان کولورکتال، واژن، آلت تناسلی، دهان و گلو نیز در ارتباط است.

در تست پاپ اسمیر (که سیتولوژی دهانه رحم نیز نامیده می‌شود) نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم برداشته شده و در آزمایشگاه تغییرات سلولی ناشی از عفونت HPV بررسی می‌شود تا با تشخیص هرچه سریع‌تر عفونت و یا التهاب از پیشروی آن و تبدیل شدن به سرطان دهانه رحم ممانعت گردد.

 

چه زمانی آزمایش HPV تجویز می‌شود؟

آزمایش HPV، مطمئن‌ترین راه موجود برای تشخیص ابتلا به پاپیلوما ویروس انسانی یا همان ویروس HPV است. در حال حاضر تعداد مبتلایان به این بیماری در حال افزایش است. این در حالی است که بیشتر افراد مبتلا از بیماری خود اطلاع ندارند. آزمایش HPV زمانی تجویز می‌شود که نتایج آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد. انجام این آزمایش به‌خصوص در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال در تشخیص به‌موقع سرطان‌های مختلف مفید است.

 

آزمایش HPV چه بیماری‌هایی را تشخیص می‌دهد؟

آزمایش HPV در تشخیص بیماری‌های زیر موثر است:

  • زگیل تناسلی
  • سرطان مقعد
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن
  • سرطان دستگاه تناسلی خارجی زنانه (سرطان ولوار)
  • سرطان آلت تناسلی مردانه

تست hpv

 

آزمایش HPV برای چه کسانی توصیه می‌شود؟

توصیه پزشکان بر این است که در درجه اول غربالگری و تست HPV از سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی شروع شود. معمولا در گروه سنی ذکر شده عفونت HPV بالاترین شیوع را دارد اگرچه بیشتر موارد عفونت به صورت خودبخود برطرف می‌شوند اما انجام یک آزمایش غربالگری در این سن به پیشگیری از پیامدهای ناشی از عفونت احتمالی کمک می‌کند.

بر اساس مستندات پزشکی انجام غربالگری و تست HPV از سن ۲۱ تا ۶۵ سالگی به صورت ۳ سالانه  یا ۵ سالانه طبق تشخیص پزشکان مفید است. زنان بالای ۲۱ سال لازم است که طبق توصیه پزشک به صورت منظم تست پاپ اسمیر را انجام دهند. تست پاپ اسمیر در شناسایی تغییرات سلولی دهانه رحم ناشی از HPV اهمیت بسزایی دارد.

اگر جواب تست پاپ غیرنرمال باشد به این معنی است که تعدادی از سلول‌های دهانه رحم تحت تاثیر ویروس HPV قرار گرفته‌اند. این تغیرات ممکن است از نوع پیش سرطانی (دیسپلازی) یا از نوع سرطانی (کارسینوم) باشند. البته تغییرات سلولی ذکر شده به معنای ابتلا به سرطان نیست بلکه ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

افراد ۲۱ تا ۶۵ سال، از طریق یکی از آزمایش‌های زیر برای HPV غربالگری می‌شوند:

حتی اگر جواب غربالگری اولیه نرمال باشد لازم است که هر ۵ سال یکبار تست HPV برای اطمینان از سلامتی و پیشگیری از سرطان دهانه رحم انجام گردد. از فواید آزمایش HPV این است که ویروس را مدت‌ها قبل از تظاهر علائم بالینی شناسایی می‌کند. در صورت عدم کنترل عفونت، ویروس قادر است در چرخه طبیعی تقسیم سلولی تداخل ایجاد کرده یا بر عملکرد سیستم ایمنی در ناحیه رحم تاثیر منفی داشته باشد.

تست hpv در منزل

 

آیا برای مردان نیز تست HPV وجود دارد؟

در حال حاضر آزمایش HPV برای مردان به شکل نمونه‌گیری از زگیل تناسلی انجام می‌شود و مردانی که آلوده به ویروس باشند آن را به صورت ناقل بدون علامت در رابطه جنسی منتقل می‌کنند. اکثر موارد ویروس HPV قبل از رسیدن به مرحله بروز علائم HPV، به صورت خودبه‌خود از بدن پاک می‌شود. اما در افرادی که این ویروس پابرجا بماند بیماری‌هایی مثل سرطان آلت تناسلی و سرطان مقعد ایجاد می‌شود. این آزمایش ممکن است توسط پزشکان برای بیماران مبتلا به HIV تجویز شود. ویروس HPV همچنین قادر است باعث سرطان‌های حلق و دهان شود. ۷۰ درصد سرطان‌هایی که در بافت‌های اوروفارنکس شکل می‌گیرند ناشی از HPV هستند.

آزمایش hpv آقایان

 

آزمایش زگیل تناسلی در مردان چگونه است؟

انواع HPV پرخطر که باعث سرطان می‌شوند به ندرت علائم قابل مشاهده در مردان و زنان بروز می‌دهند. اما از علائم اولیه نوع کم‌خطر زگیل تناسلی است. برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک ناحیه تناسلی مرد را به صورت چشمی بررسی می‌کند. برخی از پزشکان از محلول سرکه برای کمک به شناسایی زگیل‌هایی که برجسته و قابل مشاهده نیستند استفاده می‌کنند. البته این تست چندان دقیق نیست و گاهی جوش و یا پوست طبیعی به اشتباه به عنوان زگیل شناسایی می‌شود.

وبسایت Mayoclininc، در ارتباط با آمادگی‌های لازم قبل از آزمایش HPV توصیه اینطور می‌گوید:

قبل از انجام آزمایش HPV هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. با این حال، از آنجایی که آزمایش HPV اغلب همزمان با آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید تا هر دو آزمایش تا حد امکان دقیق باشند:

  • به مدت دو روز قبل از انجام آزمایش از آمیزش، دوش گرفتن و استفاده از داروهای واژینال یا فوم ها، کرم ها و ژله های اسپرم کش خودداری کنید
  • سعی کنید آزمایش را در طول دوره قاعدگی خود انجام ندهید. آزمایش را می‌توان در این زمان نیز انجام داد، اما نمونه خوبی نمی‌توان گرفت.

آزمایش زگیل تناسلی

 

آزمایش HPV چگونه انجام می‌شوند؟

برای آزمایش HPV، پزشک ابتدا یک نمونه از سلول‌های دهانه رحم جمع آوری می‌کند و سپس این نمونه در آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همانطور که ذکر شد علاوه بر تشخیص ویروس، نوع کم‌خطر و پرخطر نیز در این آزمایش مشخص می‌شود.

زمان کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید؟ برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

ویروس HPV

 

تفسیر آزمایش HPV

برای آگاهی بیشتر شما از مراحل پس از آزمایش، اطلاعات بیشتری در خصوص تفسیر و جزئیات آن در مقاله بیان شده است. اطلاعات موجود در جواب آزمایش و تفسیر آن بستگی به روش انجام آزمایش HPV دارد. انواع تست‌های HPV به سه دسته تقسیم می‌شوند:

آزمایش DNA: در این روش، سلول‌های بیمار در آزمایشگاه برای یافتن ماده ژنتیکی DNA ویروس بررسی می‌شوند. اگر شواهدی از HPV رویت گردد، ممکن است برای تعیین سویه، ژنوتیپ HPV نیز ارزیابی شود.

آزمایش RNA: در این آزمایش سلول‌های دریافت شده، از نظر نوع ماده ژنتیکی RNA در آزمایشگاه بررسی می‌شوند. این آزمایش دقیق‌تر از نوع DNA است و جواب های مثبت کاذب در آن به حداقل می‌رسد.

تشخیص مارکرهای سلولی: برخلاف سایر تست‌های HPV، در این تست اجزای ژنتیکی ویروس مورد هدف نیستند بلکه پروتئین‌هایی با نام p16 و Ki-67 برای شناسایی ویروس اهمیت دارند. مقدار این دو پروتئین در نمونه‌های آلوده به HPV بیشتر است.

  • اگر جواب تست HPV منفی باشد:

در این حالت شما نیاز به انجام کار دیگری ندارید. البته پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی غربالگری بعدی باید انجام شود.

  • اگر آزمایش شما مثبت است اما سلول‌های دهانه رحم طبیعی هستند:

در این حالت پزشک ممکن است یک آزمایش تکمیلی دیگر را تجویز کرده تا از نوع سویه ویروس مطلع شود. به این معنی که آیا ویروس از نوع کم خطر است یا پر خطر. البته بعضی پزشکان نیز در چنین مرحله‌ای آزمایشات تکمیلی تجویز نمی‌کنند. در صورتی که نتایج آزمایش تکمیلی بیانگر سویه پرخطر باشد ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک سال بعد غربالگری مجدد انجام شود که آیا ویروس از بدن حذف شده است یا نه.

همچنین در صورت بروز تغییرات احتمالی و علائم ناخواسته، با انجام اقدامات درمانی از پیشروی عفونت جلوگیری شود. در واقع در این مرحله شما باید هشیارتر باشید و به دقت از توصیه‌های پزشک پیروی کنید.

  • آزمایش شما مثبت است و سلول‌های دهانه رحم غیر طبیعی هستند:

احتمالا در این حالت، پزشک از دهانه رحم نمونه‌گیری کرده و سلول‌های جمع آوری شده را برای بررسی نوع تغییرات در زیر میکروسکوپ ارزیابی می‌کند. گاهی ممکن است با استفاده از کولپوسکوپی دهانه رحم دقیق‌تر ارزیابی گردد. بسته به نتایجی که از این آزمایشات به دست می‌آید ممکن است پزشک تشخیص دهد که مقداری از بافت دهانه رحم برای حذف سلول های غیر نرمال برداشته شود.

این کار معمولا با بیهوشی عمومی و با اسکالپل جراحی انجام می‌شود. در روش دیگر که LEEP نام دارد با استفاده بی‌حسی موضعی و یک حلقه سیم نازک با جریان الکتریکی، سلول‌های غیرطبیعی جدا می‌شوند. البته گاهی نیز ممکن است با روش‌های انجماد یا لیزر این کار انجام شود.

به طور کلی، اگر آزمایش HPV انجام داده‌اید و به دنبال تفسیر آزمایش در منزل هستید، مجموعه هومکا می‌تواند در کنار شما باشد.

تفسیر آزمایش

 

آیا آزمایش HPV و آزمایش پاپ اسمیر یکسان هستند؟

این دو تست با هم تفاوت دارند. در تست پاپ، ویروس HPV جستجو نمی‌شود بلکه ناهنجاری‌های سلولی دهانه رحم با استفاده از جمع آوری یک نمونه سلولی ارزیابی می‌شود. در مقابل، در آزمایش HPV ویروس و اجزای آن مستقیما مدنظر هستند و نوع سویه کم‌خطر یا پرخطر نیز تشخیص داده می‌شود. از این‌رو، ممکن است تست HPV شما مثبت باشد، اما تست پاپ اسمیر طبیعی باشد. تغییرات دهانه رحم اغلب ناشی از تاثیر HPV است اما آلوده بودن به HPV همیشه منجر به تست پاپ غیر طبیعی نمی‌شود.

آیا از تفسیر آزمایش خود اطلاعی ندارید؟ برای انجام این کار کلیک کنید!

hpv و پاپ اسمیر

 

علائم زگیل تناسلی

اگر با بدن خود و تغییرات آن آشنا باشید، خیلی زود متوجه علائم زگیل تناسلی خواهید شد. زگیل تناسلی معمولاً با علائم زیر همراه است. هرگاه این علائم را در خود مشاهده کردید، فوراً برای انجام آزمایش HPV اقدام کنید.

  • مشاهده زوائد گوشتی و سفت در ناحیه تناسلی و مقعد. این زوائد ممکن است ریز و پراکنده یا بزرگ و متمرکز در یک ناحیه خاص باشند
  • خارش و سوزش یا وجود ترشحات در ناحیه زوائد
  • گاهی این زوائد گوشتی در اطراف لب‌ها، روی زبان، داخل دهان و گلو مشاهده می‌شوند. بروز زائده در این نواحی بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که رابطه دهانی داشته‌اند
  • ناراحتی در هنگام ادرار کردن
  • خونریزی

 

چگونه می‌توان از ابتلا به HPV پیشگیری کرد؟

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به HPV، داشتن یک رابطه جنسی سالم است. یک رابطه جنسی سالم و محافظت‌شده نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به HPV دارد. هنگام رابطه جنسی حتماً از کاندوم استفاده کنید. همچنین قبل از برقراری رابطه جنسی، درباره سلامت شریک خود سوال کنید. شما و شریک جنسی‌تان باید به طور منظم از نظر سلامت جنسی چکاپ شوید. درصورتی‌که به HPV شک کردید، از برقراری هرگونه رابطه واژینال، مقعدی و حتی دهانی خودداری کنید.

یکی دیگر از راه‌هایی که در پیشگیری از HPV مهم است، تزریق واکسن HPV است. واکسن گارداسیل برای پیشگیری از HPV و همچنین بیماری‌های مرتبط با آن تزریق می‌شود. این واکسن در بازار دارویی ایران موجود است و می‌توانید با مشورت پزشک آن را تزریق کنید. تمام دختران و پسران ۱۱ تا ۱۲ سال می‌توانند این واکسن را در دوره ۶ ماهه و در دوز تزریق کنند. اگر بین ۱۵ تا ۲۶ سال سن دارید، واکسن گارداسیل را باید در ۳ دوز دریافت کنید. واکسن گارداسیل را تنها از مراکز معتبر تهیه کنید.

علاوه بر این ترک سیگار هم در پیشگیری از ابتلا به HPV موثر است. یافته‌ها نشان داده که مصرف سیگار ریسک ابتلا به این بیماری را در افراد افزایش می‌دهد.

 

واکسن HPV چیست؟

واکسن گارداسیل-۹ یک واکسن برای HPV است که فرد را در مقابل سرطان و زگیل تناسلی که توسط ۹ سویه از HPV تناسلی ایجاد می‌شود محافظت می‌کند. در صورتی‌که این واکسن قبل از آلودگی فرد به HPV تزریق شود موثرتر است. واکسن گارداسیل یکی از دو واکسن موجود در بازار است که می‌توانند از سرطان جلوگیری کنند. واکسن HPV نه تنها در کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم موثر است، بلکه در کاهش سایر سرطان‌های مرتبط با HPV از جمله سرطان کولورکتال، اوروفارنکس، واژن، آلت تناسلی و برخی از تومورهای غیر سرطانی نیز مفید است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) توصیه می‌کند که همه دختران در سن ۱۱ سالگی دو دوز واکسن HPV دریافت کنند. برای ایمنی بهتر در سنین ۱۵ تا ۲۶ سالگی، سه دوز واکسن تزریق می‌شود. برای افراد بالای ۲۶ سال نیز تزریق واکسن HPV فوایدی برای پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری‌های مرتبط با ویروس به همراه دارد.

واکسن hpv

 

آزمایش HPV در منزل با مجموعه هومکا

اگر قصد دارید تا آزمایش HPV انجام دهید و به هر دلیلی نمی‌توانید به آزمایشگاه بروید، مجموعه هومکا می‌تواند آزمایش HPV در منزل را با هزینه مناسب و در کوتاه‌ترین زمان، برای شما انجام دهد. هومکا با همکاری بهترین آزمایشگاه‌ها، همواره زبده‌ترین متخصصان و پرستاران را برای انجام خدمات آزمایش در منزل، اعزام می‌کند. اگر قصد انجام آزمایش HPV در منزل را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا بر روی بنر زیر کلیک کنید تا در کوتاه‌ترین زمان،  آزمایش در منزل برای شما انجام شود. خدمات آزمایش در منزل هومکا در استان‌های تهران و کرج و شهرهای مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، اهواز و رشت انجام می‌شود.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا ویروس HPV از بین می‌رود؟
در اکثر موارد ، HPV خود به خود در عرض دو سال بدون مشکل برای سلامتی از بین می رود. اما هنگامی که HPV از بین نمی رود، می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند زگیل تناسلی و سرطان شود.
آیا همه افراد باید آزمایش HPV بدهند؟
به طور کلی، اگر رابطه جمنسی محافظت نشده داشته‌اید، حتما باید آزمایش HPV را انجام دهید تا در صورت ابتلا، درمان آن فورا آغاز شود.
آیا انجام آزمایش HPV برای مردان هم امکان‌پذیر است؟
بله، اما انجام این آزمایش برای مردان رایج نیست و در حال حاضر انجام این آزمایش در منزل توسط هومکا تنها برای خانم‌ها امکان‌پذیر است.
آیا مجموعه هومکا آزمایش HPV در منزل را انجام می‌دهد؟
بله. اگر قصد انجام آزمایش HPV یا سایر آزمایشات در منزل را دارید، می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان و با هزینه مناسب، آزمایش HPV در منزل برای شما انجام شود.
آیا انجام آزمایش در منزل با هومکا شامل بیمه می‌شود؟
بله. خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...