آزمایش فشار خون
خانه
مقالات
آزمایش فشار خون

آزمایش فشار خون

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
همه چیز درمورد آزمایشات مربوط به فشار خون!
فشار خون بیماری است که تا مدت‌ها می‌تواند بدون علائم باشد و اثرات منفی خود را در بدن به جا بگذارد. از آنجایی که فشار خون بالا بیش از ۱ میلیارد نفر را درگیر کرده است، انجام آزمایش فشارخون می‌تواند شما را از بیماری‌های زیادی مانند سکته قلبی و مغزی نجات دهد!

آزمایش فشار خون تستی است که فشار موجود در شریان‌ها را هنگام پمپاژ خون از قلب اندازه گیری می‌کند. این آزمایش اغلب به عنوان بخشی از چکاپ معمول شش ماهه افراد به منظور غربالگری شرایط فشار خون انجام می‌شود. فشار خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی مانند: حملات قلبی و سکته را افزایش دهد. انجام این آزمایش تنها راه برای فهمیدن شرایط فشار خون شما است. به همین منظور در این مقاله به بررسی کامل این آزمایش مهم، بیماری فشار خون و موارد مرتبط با آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید. دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

فشار خون چیست؟

فشار خون به فشار و یا قدرتی گفته می‌شود که خون به دیواره رگ‌های شما وارد می‌کند. شریان‌ها به منظور اکسیژن‌رسانی، خون را از قلب شما به سایر قسمت‌های بدن انتقال می‌دهند. فشار خون به طور معمول در طول روز افزایش و کاهش می‌یابد. BP معمولاً بر حسب فشار سیستولیک (حداکثر فشار در طول یک ضربان قلب) نسبت به فشار دیاستولیک (حداقل فشار بین دو ضربان قلب) در چرخه قلبی بیان می‌شود.

فشار خون جز یکی از مهم‌ترین علائم حیاتی بدن است که همراه با تعداد تنفس، ضربان قلب، اشباعیت اکسیژن و دمای بدن به پزشک در ارزیابی شرایط و وضعیت سلامتی بیمار کمک می‌کند. فشار خون طبیعی در حالت استراحت، در یک بزرگسال تقریباً ۱۲۰ میلی‌متر جیوه (۱۶ کیلو پاسکال) سیستولیک و ۸۰ میلی‌متر جیوه (۱۱ کیلو پاسکال) دیاستولیک است که با «۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه» مشخص می‌شود.

فشار خون خیلی پایین را افت فشار خون و فشار خونی که به طور طولانی مدت خیلی بالا باشد را فشارخون بالا می‌نامند. هر دو وضعیت فشار خون بالا و افت فشار خون به دلایل زیادی رخ می‌دهند و ممکن است شروع ناگهانی و دوره‌ی طولانی مدتی داشته باشند. ابتلا طولانی مدت به فشار خون بالا یک عامل خطرساز برای ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله: سکته مغزی، بیماری قلبی و نارسایی کلیه است.

در حال حاضر، زمانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنید، فشار خون به‌صورت غیرتهاجمی از طریق سمع (گوش دادن) با گوشی‌پزشکی (برای بررسی اصوات موجود در شریان قلب یا نبض دست) یا فشارسنج  اندازه‌گیری می‌شود. اما به صورت تخصصی‌تر برای بررسی و نظارت بر ارگان‌ها و شرایطی که ممکن است سبب بروز یا تشدید فشار خون بالا شده باشند، آزمایش‌های مختلفی تجویز می‌شود. در ادامه مقاله به بررسی این آزمایش‌ها خواهیم پرداخت.

برای انجام خدمات آزمایش در منزل، می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

دلایل فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا که hypertension نیز نامیده می‌شود به وضعیتی گفته می‌شود که فشار خون بالاتر از حد طبیعی یعنی  ۱۴۰ باشد. فشار خون شما در طول شبانه روز براساس نوع فعالیت‌های شما تغییر می‌کند. چنانچه فشار خون به دفعات و طولانی مدت بالاتر از حد طبیعی باشد، تشخیص فشار خون بالا داده می‌شود.

هرچه سطح فشار خون شما بالاتر باشد، خطر ابتلا به مشکلات و بیماری‌هایی مانند: بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی بالاتر می‌رود. پزشک متخصص با بررسی سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شما و بررسی شرایط پزشکی و داروهای مصرفی، ابتلا به فشار خون بالا را تشخیص داده و تصمیمات درمانی را اتخاذ می‌کند.

تصمیمات درمانی مناسب برای تشخیص فشار خون بالا ممکن است از یک پزشک به پزشک دیگر متفاوت باشد.  برخی از پزشکان در صورتی که فشار خون بیماران به طور مداوم ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه یا بالاتر باشد، hypertension(فشار خون بالا) را تشخیص می‌دهند. برخی دیگر از متخصصان در صورتی که فشار خون بیماران به طور مداوم ۸۰/۱۳۰ میلی متر جیوه یا بالاتر باشد، تشخیص hypertension(فشار خون پایین) می‌دهند.

 

چه افرادی به آزمایش‌های مربوط به فشار خون نیاز دارند؟

اندازه گیری فشار خون اغلب به عنوان بخشی از برنامه چکاپ منظم افراد انجام می‌شود. افراد ۱۸ سال و بالاتر باید حداقل هر دو تا پنج سال یک بار فشار خون خود را اندازه گیری کنند. اگر به علت ژنتیک، بیماری زمینه‌ای و مصرف داروهای خاص در خطر ابتلا به فشار خون هستید، باید هر سال آزمایش بدهید. افرادی که دارای ریسک بالای ابتلا به فشار خون هستند؛ شامل:

  • سن ۴۰ یا بیشتر هستند.
  • اضافه وزن دارند.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی یا دیابت دارند.
  • قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند.

*در صورت داشتن علائم فشار خون پایین نیز لازم است آزمایش‌های مربوط به فشار خون را انجام دهید.

برای ثبت رایگان درخواست آزمایش در منزل، بر روی بنر زیر کلیک کنید!

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش فشار خون چیست؟

یکی از بهترین روش‌های تشخیص فشار خون انجام تست فشار خون از طریق دستگاه‌های فشارسنج خانگی است. اکثر این دستگاه‌ها فشار خون را از طریق نوسان‌سنجی اندازه‌گیری می‌کنند. معمولاً برای انجام تست فشار خون با این روش هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. اما رعایت موارد زیر به دقیق‌تر شدن نتیجه آزمایش کمک می‌کند:

  • ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از انجام آزمایش سیگار نکشید، ورزش نکنید و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مصرف نکنید؛ زیرا این کارها سبب افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شوند.
  • یک پیراهن آستین کوتاه بپوشید تا کاف فشار خون راحت‌تر دور بازوی شما قرار گیرد.
  • حداقل پنج دقیقه قبل از انجام آزمایش روی صندلی استراحت کنید.
  • در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف برخی از داروها ممکن است بر فشار خون تأثیر بگذارند.

با این حال آزمایش‌هایی وجود دارد که شرایط بافت‌ها و ارگان‌هایی را که سبب تشدید فشار خون بالا می‌شود را بررسی می کنند؛ این آزمایش‌ها شامل:

 

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا به ندرت علائم قابل توجهی دارد. موارد زیر می‌تواند به تشخیص فشار خون بالا کمک کند:

  • تاری دید
  • خونریزی بینی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • سردرد

تقریبا از هر ۴ نفر در دنیا ۱ نفر به بیماری فشار خون بالا مبتلا است اما متاسفانه بسیاری از این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند. بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا هیچ مشکل جدی پزشکی ندارند. اما دقت کنید حتی اگر به بیماری خاصی مبتلا نیستید، لازم است هر شش ماه یکبار فشار خون خود را چک کنید و اگر بالای ۴۰ سال دارید، توصیه می‌شود حداقل هر پنج ماه یک بار فشار خون خود را بررسی کنید.

لائم فشار خون بالا

 

علائم فشار خون پایین چیست؟

اندازه گیری فشار خون اغلب برای تشخیص فشار خون بالا تجویز می‌شود؛ زیرا فشار خون پایین که به عنوان افت فشار خون نیز شناخته می شود، کمتر در افراد دیده می‌شود. اما به هر حال در صورت داشتن علائم خاصی که ممکن است نشان دهنده فشار خون پایین باشد لازم است آزمایش دهید.

علائم فشار خون پایین شامل:

  • سرگیجه یا سبکی سر
  • حالت تهوع
  • پوست سرد و عرق کرده
  • پوست رنگ پریده
  • بی هوش شدن
  • ضعف مفرط و بی دلیل

وبسایت معتبر mayoclinic در ارتباط با فشار خون پایین اینگونه بیان می‌کند:

فشار خون پایین ممکن است بدون علامت باشد یا  باعث سرگیجه  شود که در برخی از موارد خطرناک خواهد بود.

فشار خون پایین می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. به همین دلیل همواره در نظر داشته باشید که یافتن علت فشار خون پایین می‌تواند شما را به درمان نزدیک کند.

 

تفسیر آزمایش فشار خون

فشار خون بر حسب میلی‌متر جیوه (mmHg) اندازه‌گیری می‌شود و به صورت ۲ عدد گزارش می‌شود:

فشار سیستولیک: فشاری که قلب شما خون را بیرون می‌راند.

فشار دیاستولیک: فشار خون مربوط به زمانی که قلب شما بین دو ضربان قلب استراحت می‌کند.

بیشترین عدد همیشه فشار سیستولیک است و همیشه اولین عدد نشان داده می‌شود. به عنوان مثال، فشار خون "۱۲۰ روی ۸۰" یا ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه به معنای فشار سیستولیک ۱۲۰ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک ۸۰ میلی‌متر جیوه است.

به عنوان یک راهنمای کلی:

فشار خون طبیعی بین ۹۰/۶۰mmHg و ۱۲۰/۸۰mmHg در نظر گرفته می‌شود.

فشار خون بالا ۱۴۰/۹۰mmHg یا بالاتر در نظر گرفته می‌شود.

فشار خون پایین ۹۰/۶۰mmHg یا کمتر در نظر گرفته می‌شود.

اگر میزان خوانش شما بین ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه و ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه باشد، ممکن است در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا باشید. اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از فشار خون بالا انجام دهید.

اگر قصد تفسیر آزمایش خون دارید، کافی است بر روی بنر زیر کلیک کنید!

تفسیر آزمایش

 

فشار خون بالا چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

فشار خون بالا به طرق مختلف می‌تواند به سلامتی شما آسیب برساند. این وضعیت می‌تواند به اندام‌های مهمی مانند: قلب، مغز، کلیه‌ها و چشم‌ها آسیب جدی وارد کند. خبر خوب این است که در بیشتر موارد می‌توانید فشار خون خود را مدیریت کنید تا خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی را کاهش دهید.

  • سکته قلبی و بیماری قلبی

فشار خون بالا می‌تواند به طور بالقوه به شریان‌های شما آسیب بزند؛ زیرا فشار خون سبب کاهش کشش رگ‌ها شده و عبور جریان خون و اکسیژن را به قلب کاهش می‌دهد و به دنبال آن منجر به بیماری قلبی می‌شود. علاوه بر این کاهش جریان خون به قلب می‌تواند سبب موارد زیر شود:

۱- درد قفسه سینه که آنژین نامیده می‌شود.

۲- حمله قلبی: زمانی اتفاق می‌افتد که عبور جریان خون به قلب شما مسدود شده و عضله قلب بدون اکسیژن کافی دچار نارسایی می‌شود. هرچه عبور جریان خون کاهش بیشتری یابد، میزان آسیب به قلب بیشتر می‌شود.

۳- نارسایی قلبی: وضعیتی که قلب شما نمی‌تواند خون و اکسیژن کافی را به اندام‌های شما پمپ کند.

  • سکته مغزی و مشکلات مغزی

فشار خون بالا می‌تواند باعث پارگی و یا مسدود شدن شریان‌هایی شود که خون و اکسیژن را به مغز می‌رسانند. در صورت عدم درمان، این آسیب به مرور زمان سبب سکته می‌شود. سلول‌های مغز در طول سکته مغزی از بین می‌روند؛ زیرا نمی‌توانند اکسیژن کافی دریافت کنند. سکته مغزی همچنین می‌تواند باعث ناتوانی‌های جدی در گفتار، حرکت و کنترل سایر فعالیت‎های حیاتی شود.

ابتلا به فشار خون بالا، به ویژه در میانسالی، با کاهش عملکرد شناختی (مانند انواع فراموشی) در آینده مرتبط است.

  • بیماری کلیوی

بزرگسالان مبتلا به دیابت، فشار خون بالا یا هر دو در مقایسه با افراد سالم در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی هستند.

 

نکات مهم پیش از آزمایش فشار خون

برای انجام تست فشار خون نیاز به ناشتایی ندارید و می‌توانید هر موقع از روز این آزمایش را در منزل یا مراکز آزمایشگاهی انجام دهید. البته دقت کنید اگر در کنار این تست، آزمایش‌های قند یا چربی نیز برایتان تجویز شده، باید به مدت ۸ ساعت ناشتا باشید. بعد از انجام آزمایش حتما مواد غذایی شیرین، مثل آبمیوه و کیک مصرف کنید تا دچار کاهش فشار ناشی از دست دادن خون نشوید و یادتان نرود که محل تزریق را به مدت ۵ دقیقه با پنبه فشار دهید تا در محل تزریق کبودی رخ ندهد.

 

رژیم غذایی مناسب برای کنترل و درمان فشار خون

برای کنترل و کاهش فشار خون پیشنهادات تغذیه‌ای بسیاری وجود دارد که در این لیست به تعدادی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

مناسب‌ترین مواد غذایی برای کنترل فشار خون:

  • لبنیات کم چرب و کم نمک
  • گوشت بدون چربی
  • بوقلمون و مرغ بدون پوست
  • غلات کم نمک
  • انواع میوه‌ها (تازه، منجمد یا کنسرو شده بدون نمک اضافه)
  • انواع سبزیجات (تازه، منجمد یا کنسرو شده، بدون نمک اضافه)

*جالب است که بدانید! سبزیجات سبز، نارنجی و قرمز پر رنگ سرشار از پتاسیم و مواد معدنی هستند و به کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

 

مصرف چه غذاهایی را باید محدود کنید؟

  • کره و روغن‌های اشباع نشده
  • سس سالاد
  • گوشت چرب
  • لبنیات پر چرب
  • غذاهای سرخ شده
  • تنقلات نمکی
  • سوپ‌های کنسرو شده
  • فست فود
  • گوشت‌های موجود در اغذیه فروشی

 

نمک چگونه فشار خون را افزایش می‌دهد؟

زمانی که بیش از حد نمک حاوی سدیم مصرف می‌کنید، بدن شما آب اضافی را برای رقیق کردن نمک در رگ‌ها نگه می‌دارد. آب اضافی به قلب و عروق خونی شما فشار وارد کرده و در برخی از افراد این وضعیت باعث افزایش فشار خون می‌شود.

 

برای پیشگیری یا مدیریت وضعیت فشار خون بالا چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید؟

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود فشار خون بالا را مجددا به محدوده سالم برگردانند. در این قسمت مقاله برای شما راه‌هایی را که می‌توانید با رعایت آنها فشار خون خود را کنترل کنید ذکر کرده‌ایم؛ بنابراین به موارد زیر دقت کنید:

  • در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید (حدود ۳۰ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته)
  • سیگار نکشید
  • رژیم غذایی سالم داشت باشید. مثلا مصرف سدیم (نمک) و الکل را قطع کنید
  • وزن خود را متعادل نگه دارید
  • استرس خود را مدیریت کنید
  • با مطالعه مقالات معتبر در مورد راه‌های کنترل و پیشگیری از ابتلا فشار خون بالا بیشتر بدانید.
  • علاوه بر ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی، برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا باید برای مدیریت فشار خون خود دارو مصرف کنند. بنابراین در خصوص داروهای فشار خون بالا بیشتر بدانید.

 

انجام آزمایش‌های فشار خون در منزل!

بهتر است بدانید که برای انجام خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات آزمایش در منزل یا تفسیر آزمایش خون را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا آزمایش فشار خون در منزل نیز امکان‌پذیر است؟
بله، مجموعه هومکا با ارائه خدمات آزمایش در منزل، انواع آزمایش خون را که می‌تواند موجب بالا رفتن فشار خو نشود در منزل و تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی ارائه می‌دهد.
چطور به فشار خون بالا مشخص می‌شود؟
از آنجایی که این بیماری می‌تواند تا مدت‌ها بدون علامت باشد، انجام آزمایش فشار خون درم نزل می‌تواند خیال شما را از این بیماری راحت کند.
هزینه تست فشار خون در منزل چقدر است؟
آزمایشات مربوط به فشار خون با توجه به تجویز پزشک می‌تواند هزینه متفاوتی داشته باشد. البته با استفاده از خدمات مجموعه هومکا می‌توانید با استفاده از بیمه پایه و تکمیلی، هزینه انجام آزمایش را به حداقل برسانید.
آیا خدمات مجموعه هومکا زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی است؟
بله، کلیه خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی انجام می‌شود.
خدمات آزمایش در منزل هومکا در چه شهرهایی انجام می‌شود؟
خدمات آزمایش در منزل هومکا در استان تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، رشت، تریز، اهواز، قزوین و مشهد قابل انجام است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L