سرطان سینه در مردان و چیزهایی که باید از آن بدانید!

داخلی

 

سرطان سینه در مردان چیست و چگونه است؟ بهترین درمان سرطان سینه مردانه کدام است؟ علت سرطان پستان در مردان چیست؟ علائم سرطان پستان مردانه چیست؟ جواب همه این سؤالات در این مقاله از مجله هومکا گردآوری‌شده است. با ما همراه باشید تا این بیماری را بهتر بشناسیم. سرطان سینه در مردان، سرطان نادری است که در بافت سینه مردان ایجاد می‌شود. اگرچه سرطان سینه معمولاً در زنان اتفاق می‌افتد اما یک درصد از سرطان سینه، در مردان است

علائم سرطان سینه مردان

علائم و نشانه‌های سرطان سینه در مردان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک توده بدون درد یا ضخیم‌شده در بافت سینه
  • فرورفتگی، چروکیدگی، قرمزی یا پوسته‌پوسته شدن پوست سینه
  • قرمزی یا پوسته‌پوسته شدن، یا نوک پستانی که شروع به چرخش به سمت داخل می‌کند
  • ترشح از نوک پستان
  • زخم در اطراف نوک پستان که از بین نمی‌رود

علت سرطان سینه مردان چیست؟

احتمال ابتلا به سرطان سینه آقایان نسبت به سرطان سینه زنان کم است اما مهم است آن را بهتر بشناسید و از بروز آن پیشگیری کنید. مشخص نیست چه چیزی باعث سرطان سینه در مردان می‌شود. پزشکان می‌دانند که سرطان سینه مردان زمانی رخ می‌دهد که برخی از سلول‌های سینه سریع‌تر از سلول‌های سالم تقسیم می‌شوند.

سلول‌های تجمع یافته توموری را تشکیل می‌دهند که ممکن است به بافت مجاور، به غدد لنفاوی و سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد به این پدیده متاستاز نیز می‌گویند. سرطان سینه مردان بیشتر در افراد مسن بروز پیدا می‌کند اما سرطان سینه می‌تواند در سنین پایین نیز رخ دهد.

علائم سرطان سینه مردان

توده در سینه آقایان نشانه چیست و چرا به وجود می‌آید؟

همه افراد با مقدار کمی بافت سینه متولد می‌شوند. بافت پستان از غدد تولیدکننده شیر (لوبول)، مجاری که شیر را به نوک سینه‌ها می‌برند و چربی تشکیل‌شده است. در دوران بلوغ، زنان شروع به رشد بیشتر بافت سینه می‌کنند و مردان نه؛ اما ازآنجایی‌که مردان با مقدار کمی بافت سینه متولد می‌شوند، ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.

انواع سرطان سینه در مردان

  • سرطانی که از مجاری شیر شروع می‌شود (کارسینوم مجرا). تقریباً تمام سرطان سینه در مردان، کارسینوم مجرای است
  • سرطانی که در غدد تولیدکننده شیر شروع می‌شود (کارسینوم لوبولار). این نوع در مردان نادر است زیرا آن‌ها لوبول‌های کمی در بافت سینه خود دارند
  • سرطان سینه التهابی

برای اینکه از سرطان پستان در امان باشید سالانه آزمایش‌های غربالگری را انجام دهید تا حتی در اثر ابتلا به سرطان، درمان شوید.

مراحل سرطان سینه در آقایان

پس از تشخیص سرطان سینه در فرد، پزشکان سعی می کنند بفهمند که آیا این سرطان گسترش یافته است یا خیر، و اگر چنین است، تا چه حد است. این فرآیند مرحله‌بندی نامیده می شود. مرحله سرطان، میزان سرطان در بدن را توصیف می کند. این به تعیین اینکه سرطان چقدر جدی است و بهترین روش درمان آن کمک می کند. پزشکان همچنین هنگام صحبت در مورد آمار بقا از مرحله سرطان استفاده می کنند.

سیستم مرحله بندی مورد استفاده برای سرطان سینه در آقایان همان سیستمی است که برای سرطان سینه در زنان استفاده می شود. مراحل اولیه سرطان سینه مرحله ۰ (سرطان درجا) است. سپس از مرحله I (۱) تا IV (۴) متغیر است. به عنوان یک قاعده، هرچه این تعداد کمتر باشد، سرطان کمتر گسترش‌یافته است. تعداد بالاتر، مانند مرحله IV، به معنای گسترش بیشتر سرطان است.

انواع سرطان سینه در مردان

علت سفت شدن و درد نوک سینه مردان

این پدیده نادر است اما علت آن سرطان نوک پستان است. سرطان نوک پستان نوعی دیگر از سرطان سینه در مردان است که احتمال بروز آن کم است. جلوگیری از سرطان نوک سینه با ورزش، تغذیه درست و سبک زندگی سالم امکان‌پذیر است.

چه عواملی خطر ابتلا به سرطان سینه مردانه را افزایش می‌دهد؟ به گفته‌ی وب‌سایت mayoclinic ریسک‌فاکتورهای سرطان سینه در مردان عبارت‌اند از:

  • سن: با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می‌یابد. سرطان سینه مردانه، اغلب در مردان ۶۰ ساله تشخیص داده می‌شود. ازاین‌رو برای این افراد غربالگری لازم‌تر است
  • قرارگرفتن در معرض استروژن: اگر از داروهای مرتبط با استروژن مانند هورمون درمانی برای سرطان پروستات استفاده می‌کنید، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌یابد همچنین اگر از پکیج و آمپول برای بدن‌سازی استفاده می‌کنید که در آن استروژن موجود است خطر ابتلا را افزایش می‌دهد
  • سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده شما مبتلابه سرطان سینه در مردان باشد، شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارید
  • بیماری کبد: برخی از شرایط، مانند سیروز کبدی، می‌تواند باعث کاهش هورمون‌های مردانه و افزایش هورمون‌های زنانه شود و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد
  • چاقی: چاقی با سطوح بالاتر استروژن در بدن مرتبط است که خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش می‌دهد
  • بیماری بیضه یا سابقه داشتن جراحی: داشتن بیضه‌های ملتهب (اورکیت) یا جراحی برای برداشتن بیضه (ارکیکتومی) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه مردان را افزایش دهد

ژن‌ها و تاثیر آن بر سرطان سینه مردانه

برخی از مردان ژن‌های غیرطبیعی (جهش‌یافته) را از والدین خود به ارث می‌برند که خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش می‌دهد. جهش در یکی از چندین ژن، به‌ویژه ژنی به نام BRCA۲، شمارا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه و سرطان پروستات قرار می‌دهد. اگر سابقه خانوادگی سرطان دارید، لازم است در آزمایش‌های غربالگری شرکت کنید تا در صورت بروز سرطان، آن را به بهترین شکل را درمان کرد. ثابت‌شده بهترین درمان، درمان سرطان در مراحل اولیه بروز آن است از این ‌رو شرکت در غربالگری‌ها لازم است. هرچند که با داشتن سبک زندگی سالم می‌توان خود را از سرطان دورنگه داشت.

تشخیص سرطان سینه در مردان

درمان سرطان سینه در مردان

درمان سرطان سینه در مردان به پیشرفت و علت آن وابسته داست. درمان‌های رایج سرطان پستان عبارت‌اند از:

  • جراحی برای برداشتن بافت آسیب‌دیده سینه و نوک پستان (ماستکتومی)
  • رادیوتراپی که در آن از پرتو برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود
  • شیمی ‌درمانی که در آن داروی سرطان برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود
  • سایر داروهایی که به توقف رشد سرطان سینه کمک می‌کنند

اگر سرطان سینه زود تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان کرد البته درمان سرطان در همه مراحل آن امکان‌پذیر است ولی احتمال درمان آن در مراحل اولیه بیشتر است.

پرتوتراپی

پرتودرمانی استفاده از اشعه ایکس باانرژی بالا برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است. رایج‌ترین نوع پرتودرمانی، پرتویی است که از دستگاهی در خارج از بدن داده می‌شود. هنگامی‌که پرتودرمانی در اتاق عمل انجام می‌شود، پرتودرمانی حین عمل نامیده می‌شود. هنگامی‌که پرتودرمانی با قرار دادن منابع رادیواکتیو در تومور انجام می‌شود، به براکی‌تراپی نامیده می‌شود. پرتودرمانی حین عمل و براکی‌تراپی به‌طور گسترده برای سرطان سینه در مردان استفاده نمی‌شود. آن‌ها معمولاً برای سرطان کوچکی استفاده می‌شود که به غدد لنفاوی گسترش نیافته است.

پرتودرمانی کمکی (بعد از جراحی) برای برخی از مردان بسته به نوع جراحی، اندازه تومور آن‌ها، تعداد غدد لنفاوی سرطانی زیر بازو و پهنای حاشیه بافت اطراف تومور برداشته‌شده توسط جراح توصیه می‌شود. داروهای مورداستفاده به سن مرد و وضعیت گیرنده هورمونی تومور و وضعیت HER۲ پروتئینی که به رشد سریع سلول‌های سرطان سینه کمک می‌کند، بستگی دارد. آن‌ها ممکن است شامل درمان‌های سیستماتیک باشند.

درمان با استفاده از دارو

درمان سیستمیک استفاده از دارو برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است. این نوع دارو از طریق جریان خون برای رسیدن به سلول‌های سرطانی در سراسر بدن تجویز می‌شود. درمان‌های سیستمیک معمولاً توسط یک متخصص اکولوژیست، پزشکی که در درمان سرطان با دارو تخصص دارد، تجویز می‌شود. انواع درمان‌های سیستمیک مورداستفاده برای سرطان سینه در مردان عبارت‌اند از:

  • شیمی‌درمانی
  • درمان هورمونی
  • ایمونوتراپی

شیمی‌درمانی

شیمی‌درمانی را می‌توان قبل یا بعد از جراحی انجام داد. از آنجایی‌ که آزمایش‌های کمی در مورد درمان سرطان پستان مردانه انجام‌‌شده است، اکثر پزشکان توصیه‌های درمانی خود را بر اساس تجربه و نتایج مطالعات سرطان پستان در زنان بیان می‌کنند. با برخی تغییرات جزئی، سرطان سینه در مردان مانند سرطان سینه در زنان درمان می‌شود. بیمار ممکن است دارویی یا ترکیبی از داروهای مختلف را به‌طور همزمان با شیمی‌درمانی دریافت کند. تحقیقات نشان داده که ترکیبی از داروهای خاص گاهی مؤثرتر از داروهای منفرد برای درمان کمکی است.

درمان سرطان سینه در مردان

هورمون تراپی

هورمون‌درمانی که به آن درمان غدد درون‌ریز نیز گفته می‌شود، یک درمان مهم برای تومورهایی است که حاصل عدم تعادل استروژن و پروژسترون است. مسدود کردن هورمون‌های بدن ممکن است رشد تومور را کند کرده و سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. ازآنجایی‌که اکثر مردان مبتلابه سرطان سینه دارای بیماری ER مثبت (سرطان سینه در مردان با میزان بالای استروژن) هستند، درمان هورمونی اغلب بخشی از برنامه درمانی است.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی که درمان بیولوژیکی نیز نامیده می‌شود، برای تقویت دفاع طبیعی بدن در مبارزه با سرطان طراحی‌شده است. از مواد ساخته‌شده توسط بدن یا در آزمایشگاه برای بهبود، هدف قرار دادن و بازیابی عملکرد سیستم ایمنی استفاده می‌کند. درمان سرطان سینه مردانه در مراحل بعدی که در بافت‌های دیگر ایجاد تومور کرده است ترکیبی از همه این درمان‌ها است.

سرطان عودکننده

برای برخی از مردان، سرطان سینه گاهی اوقات ممکن است پس از درمان سال‌ها بعد دوباره پدیدار شود. به این حالت عود می‌گویند. عود می‌تواند موضعی (در همان سینه یا در اسکار جراحی)، منطقه‌ای( در غدد لنفاوی مجاور) یا در یک منطقه دور از پستان باشد. اگر سرطان سینه در مردان فقط در سینه مقابل یافت شود این سرطان جدیدی است که نیاز به درمان خاص خود دارد.

درمان سرطان با عود موضعی

این روش شامل بازگشت سرطان در سینه یا دیواره قفسه سینه (نزدیک اسکار ماستکتومی) است. اگر بیمار عود موضعی داشته باشد و شواهدی از متاستازهای دوردست نباشد، درمان آن بسته به درمان‌های دیگری دارد که قبلاً انجام‌شده است. درمان عود موضعی ممکن است جراحی همراه پرتودرمانی باشد. اگر این ناحیه قبلاً با پرتو، درمان‌شده است، ممکن است بدون آسیب به بافت‌های مجاور، تابش بیشتری به آن ناحیه داده‌شود. هورمون درمانی، شیمی‌درمانی و داروهای کمکی یا ترکیبی از آن‌ها ممکن است بعد از جراحی و پرتودرمانی استفاده شود.

درمان سرطان عود ناحیه‌ای

هنگامی‌که سرطان سینه مردان در غدد لنفاوی مجاور (مانند غدد لنفاوی زیر بازو یا اطراف استخوان طوقه) عود می‌کند، با برداشتن آن غدد لنفاوی درمان می‌شود. این کار ممکن است با پرتودرمانی انجام می‌شود. درمان سیستمیک (مانند هورمون درمانی، شیمی‌درمانی، درمان هدفمند یا ترکیبی از این‌ها) ممکن است پس از جراحی و پرتودرمانی استفاده شود.

جلوگیری از سرطان پستان در مردان

جلوگیری از سرطان پستان در مردان

  • وزن را کنترل کنید: اضافه‌وزن می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها ازجمله سرطان سینه را در سنین بالا افزایش دهد
  • از نظر فیزیکی فعال باشید: مردانی که حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی دارند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. ورزش منظم همچنین یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به کنترل وزن است
  • میوه و سبزی‌ بخورید و الکل مصرف نکنید: رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند
  • سیگار نکشید: علاوه بر سایر خطرات سلامتی، سیگار باعث حداقل ۱۵ سرطان مختلف ازجمله سرطان سینه می‌شود. اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید در اسرع وقت آن را ترک کنید

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن هرگونه علائم و نشانه‌های مداوم که شمارا نگران می‌کند، با پزشک خود قرار مشورت کنید. سرطان سینه در مردان از نادرترین سرطان‌های مردانه است. علائم سرطان سینه مردان می‌توانند مانند سرطان سینه‌زنان باشد. اگر در مراحل اولیه این سرطان تشخیص داده شود درمان آن سخت نیست و درمان بهترین کیفیت با بالاترین بازدهی را دارد.

با این‌ حال اگر مبتلا به سرطان سینه هستید و این سرطان از مراحل اولیه گذشته است به شما می‌گوییم نگران نباشید با درمان‌هایی که در بالا آمده است با داشتن روحیه می‌توانید این بیماری مزاحم را از زندگی خود دور بیندازید. به نظر شما درمان دیگری برای سرطان سینه مردانه وجود دارد؟ بهترین درمان برای سرطان پستان مردانه چیست؟ جواب این سؤالات، تجربیات و پیشنهاد‌ها خودتان برای کسانی که به سرطان پستان دارند این زیر برای ما کامنت کنید.

توجه داشته باشید که این مطلب، جایگزین نظرات و توصیه‌های تخصصی پزشکان نیست و هرگز از این مطلب به‌عنوان جایگزین توصیه پزشکان استفاده نکنید.

منبع
cdcmayocliniccancernhscancersiteman
homeca-doctors

مطالب بالا با تایید دکتر سیدحسن مرتضوی منتشر شده است.

تخصص پزشک: پزشک عمومی

فارغ‌التحصیل دانشگاه: دانشگاه علوم پزشکی اراک

شماره نظام پزشکی: 155058

مقالاتی که شاید برایتان جالب باشد

نظرات

شماره تلفن همراه و نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا