آزمایش ادرار
خانه
مقالات
آزمایش ادرار

آزمایش ادرار

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
تست آنالیز ادرار در منزل
آزمایش ادرار، یکی از مهم‌ترین تست‌هایی است که برای ارزیابی سلامت بدن بخصوص کلیه‌ها و مجاری ادراری کاربرد دارد. در طی آن ادرار از نظر ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ادرار ساختار شناخته‌شده‌ایی دارد، به همین دلیل وجود برخی فاکتور‌ها در آن مانند پروتئین یا قند نشان‌دهنده اختلال سیستم‌های مختلف بدن است. در این مقاله از هومکا سعی شده است به سوالات مهم درباره آزمایش آنالیز ادرار پاسخ داده شود.

آنالیز ادرار یک آزمایش متداول است که برای تجزیه و تحلیل محتوا و ترکیبات شیمیایی ادرار استفاده می‌شود. تست ادرار، یکی از مهم‌ترین تست‌هایی است که در ارزیابی سلامت بدن بخصوص کلیه‌ها و مجاری ادراری نقش بسزایی دارد. مجاری ادراری از کلیه‌ها، حالب، مثانه و مجرای ادرار تشکیل شده است. نقش اصلی مجاری ادراری، فیلتر کردن ضایعات و تنظیم میزان آب، الکترولیت‌ها، پروتئین‌ها، اسیدها و سایر مواد در بدن است. اگر هر یک از قسمت‌های آن آسیب ببینند، ترکیب شیمیایی یا حجم ادرار تغییر پیدا می‌کند. تفسیر آزمایش ادرار یک راه مستقیم برای ارزیابی این تغییرات محسوب می‌شود. آزمایش ادرار به انگلیسی Urine anlysis است.

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آنالیز ادرار تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

برای آزمایش در منزل می‌توانید از خدمت آزمایشگاهی هومکا استفاده کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش ادرار برای چیست؟ 

تست آنالیز ادرار یک آزمایش ساده است که ادرار را از نظر فیزیکی، شیمیایی و میکروسکوپی بررسی می‌کند. وجود مشکل در هر یک از ارگان‌های بدن، روی ظاهر، غلظت، و محتوای ادرار تاثیر می‌گذارد. آزمايش كامل ادرار برای تشخيص و اثبات وجود بعضی از مواد و سلول‌ها از جمله قند، پروتئين، خون، گلبول‌ سفيد و گلبول‌های قرمز انجام می‌شود.
در تست آنالیز ادرار، نمونه ادرار در ظرفی تمیز جمع آوری شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد . بهترین زمان برای انجام آزمایش ادرار صبح است، چون غلظت ادرار به این علت که مدت زیادی در مثانه مانده، بیشتر است. در تست آنالیز ادرار، رنگ، بو، وزن مخصوص و  ph ادرار بررسی می‌شود. در رابطه با اینکه شرایط آزمایش ادرار چگونه است و چند روش دارد، سایت معتبر WebMD  اینطور نوشته است:

برای آنالیز ادرار سه روش وجود دارد که ممکن است در آزمایش شما از همه این روش‌ها استفاده شود.

روش اول آنالیز بصری است که رنگ و وضوح آن را بررسی می‌کند. اگر در ادرار شما خون وجود داشته باشد، ممکن است قرمز یا قهوه ای تیره باشد. کف در ادرار می‌تواند نشانه‌ای از بیماری کلیوی باشد، در حالی که ادرار کدر ممکن است به معنی ابتلا به عفونت باشد.

روش دوم آزمایش میکروسکوپی چیزهای خیلی کوچک را بررسی می‌کند که با چشم دیده نمی‌شوند، مانند  سلول‌های قرمز خون، گلبول‌های سفید خون و باکتری‌ها. 

روش سوم آنالیز ادرار آزمایش دیپ استیک(dipstick) است که از یک نوار پلاستیکی نازک که به مواد شیمیایی آغشته شده است در آن استفاده می‌شود. این نوار به ادرار شما آغشته می‌شود و مواد شیمیایی موجود در آن واکنش نشان می‌دهند و اگر سطح آن‌ها بیش از حد طبیعی باشد تغییر رنگ می‌دهد..

آزمایش ادرار

 

در تفسیر آزمایش ادرار چه فاکتورهایی بررسی می شوند؟ 

۱- اجزای مختلف آنالیز ادرار از نظر فیزیکی.

ادرار از نظر رنگ و شفافیت مورد تجزیه و بررسی قرار می‌گیرد.

✔  color در آزمایش ادرار چیست؟
 منظور از color در آزمایش ادرار، همان رنگ آن است. رنگ ادرار از اجزای اصلی تست آنالیز ادرار محسوب می‌شود. تغییر در رنگ ادرار می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری‌هایی باشد. عوامل مختلفی روی رنگ ادرار تاثیر دارند. علل تغییر رنگ ادرار عبارتند از: میزان غلظت ادرار، مواد غذایی، داروها و عفونت ادراری. اگر پزشک به عفونت ادراری مشکوک شود ممکن است آزمایش کشت ادرار یا تست‌های عفونت ادراری را تجویز کند.

✔ شفافیت (Clarity)
ادرار به صورت طبیعی شفاف است. در شرایط عادی، انتظار می‌رود که ادرار نسبتاً تمیز یا فقط کمی ابری باشد. کدری اغلب به دلیل وجود مواد غیرطبیعی یا بیش از حد در ادرار ایجاد می‌شود. دلایل مختلف باعث تغییر شفافیت ادرار می‌شوند. باکتریال در آزمایش ادرار (عفونت باکتری‌یایی) می‌تواند باعث غیرشفاف شدن ادرار شود. وجود گلبول‌های سفید یا قرمز  نیز می‌توانند ادرار را کدر یا نیمه کدر کنند. گاهی اوقات، بدون اینکه فرد به بیماری مبتلا باشد هم امکان دارد که ادرار غیرشفاف باشد.

۲- اجزای مختلف آنالیز ادرار از نظر شیمیایی 

آنالیز ادرار می‌تواند قبل از اینکه متوجه علائم شوید، به تشخیص بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. تشخیص بیماری ودرمان به موقع می‌تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند. بنابراین، برای تشخیص و در مان به موقع باید تست آنالیز ادرار انجام شود. این تست در منزل‌تان توسط متخصصان هومکا انجام می‌شود.

✔ وزن مخصوص ادرار (Specific Gravity)
آزمایش وزن مخصوص ادرار یا همان Specific Gravity، شاخص غلظت مواد محلول در ادرار است که برای تشخیص قدرت رقیق کردن کلیه ها به منظور حفظ و بقای هموستاز استفاده می‌شود. وزن مخصوص ادرار با اندازه‌گیری اجزای مختلف ادرار مانند مواد دفعی و املاح حاصل می‌شود و به شکل عدد نشان داده می‌شود. بیماری‌های کلیوی و مصرف زیاد مایعات باعث کاهش وزن مخصوص ادرار می‌شود. غلیظ شدن ادرار و کمبود مایعات وزن مخصوص ادرار را افزایش می‌دهد. عدد وزن مخصوص ادرار به تنهایی شاخص و معیار خوبی برای تعیین سلامت بدن نیست و حتماً باید همراه با اجزای دیگر آزمایش تفسیر شود. 

✔ ادرار
 PH  ادرار، سطح اسیدیته ادرار را نشان می‌دهد. مصرف مواد غذایی گیاهی روی PH  ادرار اثر می‌گذارد و افزایش یا کاهش PH  ادرار می‌تواند نشان دهنده وجود بیماری باشد. گاهی اوقات، میزان اسیدی یا بازی بودن ادرار روی پروسه‌ی درمان بیماری تاثیر می‌گذارد و پزشک ممکن است برای کاهش میزان PH ادرارتان داروهایی را تجویز کند. مقدار دفع املاح در ادرار و وجود یون هیدروژن، سطح PH ادرار را مشخص می‌کند. برخی از مواد محلول در ادرار رسوب می‌کنند و در صورت اسیدی بودن ادرار، کریستال ایجاد می‌شود. اسیدی بودن ادرار باعث تشکیل سنگ کلیه هم می‌شود. بعضی غذاها مانند مرکبات یا لبنیات روی سطح PH تاثیر می‌گذارند. مشخص کردن این فاکتور در آزمایش pH ادرار در تشخیص عفونت‌های ادراری مفید است. شاید بپرسید pH ادرار باید چند باشد؟  pH نرمال ادرار بین ۵.۴ تا ۸  تعیین شده است. 

تفسیر آزمایش


✔ پروتئین( Protein)
پروتئین در حالت عادی نباید در ادرار وجود داشته باشد. پروتئین مثبت در آزمایش ادرار، نشان‌دهنده‌ی بیماری است. وجود پروتئین در ادرار به کلیه مربوط است، وقتی کلیه آسیب ببیند، پروتئین وارد ادرار می‌شود. علامت مهم بیماری کلیوی، پروتئینوری است.

✔ گلوکز (Glucose)
گلوکز، قندی است که در خون وجود دارد. افزایش میزان قند در ادرار نشان دهنده بیماری دیابت است. مقادیر بسیار کمی از گلوکز در ادرار موجود است. بیماری دیابت در صورت کنترل نشدن منجر به آسیب غدد فوق کلیوی و  کبدی شده و این امر سبب می‌شود تا گلوکز در ادرار دیده شود. هر نوع تشخیص قند در تست گلوکز ادرار، نیاز به پیگیری دارد. گلوکوزوری وقتی دیده می‌شود که میزان گلوکز خون از حد آستانه کلیوی بیشتر باشد. 

جهت ثبت درخواست تست آنالیز ادرار در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

✔ کتون (Ketone)
در حالت عادی کتون نباید در ادرار دیده شود و حضور کتون این را نشان میدهد که بدن به جای مصرف گلوکز از چربی استفاده می‌کند. کتون زمانی تولید می‌شود که گلوکز به عنوان منبع انرژی در دسترس سلولهای بدن نباشد. هنگامی که فرد کربوهیدرات کافی مصرف نکند یا وقتی بدن فرد نتواند به درستی از کربوهیدرات‌ها استفاده کند، کتون تشکیل می‌شود. هنگامی که چربی‌ها در بدن شکسته و در جریان سوخت و ساز مصرف می‌شوند، کتون‌ به وجود می‌آید.

 ✔ خون در ادرار ( Blood )
 خون در ادرار، که به آن هماچوری نیز گفته می‌شود، می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. هماچوری ممکن است نتیجه یک ناهنجاری در دستگاه ادراری باشد. هر خونی که در ادرار پیدا شود به احتمال زیاد با مجاری ادراری مرتبط است. مجاری ادراری سیستمی است که از کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار تشکیل شده است. خون در ادرار می‌تواند نشان دهنده مشکل در اعضای داخلی بدن باشد. بنابراین، هر زمان که خون را در ادرار مشاهده کردید، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که خون در ادرار دیده شد، باید دنبال ریشه‌ی مشکل باشیم. 

✔ بیلی روبین ( Bilirubin)
  در صورت دفع بیلی‌روبین در ادرار، رنگ ادرار قهوه‌ای می‌شود. بیلی روبین در ادرار افراد سالم وجود ندارد. بیلی روبین ماده زائدی است که توسط کبد از طریق هموگلوبین‌های تجزیه شده، تولید و از طریق جریان ادرار خارج می‌شود. در برخی بیماری‌های کبدی، مانند انسداد صفراوی یا هپاتیت، بیلی روبین اضافی می‌تواند در خون جمع شده و از طریق ادرار دفع شود. وجود بیلی روبین در ادرار شاخص اولیه بیماری کبد است.

✔ نیتریت(Nitrite)
وجود نیتریت در ادرار می‌تواند نشان دهنده‌ی وجود باکتری باشد. معمولاً دستگاه ادرار و ادرار فاقد باکتری و نیتریت هستند. وقتی باکتری‌ها وارد مجاری ادراری می‌شوند، می‌توانند باعث عفونت دستگاه ادراری شوند. نتیجه مثبت آزمایش نیتریت می تواند نشان دهنده UTI باشد.

✔کاکتول آمین: این آزمایش را برای تأیید یا رد احتمال سرطان غدد فوق کلیوی صورت می‌گیرد.

آزمایش ادرار

 

۳- اجزای مختلف آنالیز ادرار از نظر میکروسکوپی

مقدار کمی ادرار از طریق میکروسکوپ بررسی می‌شود تا چیزهایی را که در ادرار به صورت طبیعی نیستند و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند، از جمله گلبول‌‌‌های قرمز، گلبول‌های سفید یا کریستال‌ها مورد بررسی قرار بگیرند.

✔ گلبول قرمز و سفید (RBC, WBC )
گلبول‌های خونی در حالت عادی در ادرار مشاهده نمی‌شوند. وجود گلبول قرمز نشان دهنده وجود خون در ادرار است. وجود  گلبول سفید معمولاً نشان دهنده عفونت ادراری است. WBC یا گلبول‌های سفید موقع عفونت ادراری و تومور مثانه در ادرار افزایش پیدا می‌کنند. وجود گلبول سفید علامت عفونت یا التهاب در کلیه ها یا هر جای دیگر در امتداد دستگاه ادراری شما است. میزان نرمال WBC در آزمایش ادرار معمولا کمتر از عدد ۵ است و اگر مقدار آن از این عدد بیشتر باشد، می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات بیان شده باشد.

✔ کریستال (Crystals)
کریستال از طریق شکل، رنگ و pH ادرار مشخص می‌شود. در ادرار افراد سالم فقط مقدار بسیار کمی کریستال وجود دارد. اگر کریستال‌ در ادرار زیاد باشد، سنگ کلیه بوجود می‌آید. سنگ کلیه، عفونت‌های ادراری و مصرف بعضی از داروها باعث تشکیل کریستال می‌شوند.

 

 

نتیجه آزمایش ادرار چگونه ارائه می‌شود؟ 

نتیجه آزمایش ادرار از سه روش بدست می‌آید:

  • تست بصری: در این روش مامور یا تکنسین، ادرار را به لحاظ ظاهری مورد بررسی قرار می‌دهد. در این حالت ادرار به لحاظ وجود و عدم وجود خون، بو و رنگ آنالیز می‌شود.
  • تست قطره: در این روش قطره‌ای از ادرار روی نوار حاوی مواد شیمیایی قرار می‌گیرد. باتوجه به نوع نوار و انتظار آزمایشگاهی واکنش‌های ادرار و تغییر رنگ نوار بررسی می‌شود.
  • تست میکروسکوپی: قطراتی از ادرار در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند. از این روش برای تشخیص برخی از بیماری‌های داخلی و عفونی استفاده می‌کنند.

 

نمونه ادرار را تا چند ساعت می‌توان نگه داشت؟

دقت کنید اگر نمونه گیری ادرار را در منزل انجام می‌دهید بیش از ۷ ساعت نمی‌توانید آن را نگهداری کنید و باید به نمونه‌گیر در منزل تحویل دهید و یا اینکه به مراکز تشخیصی منتقل کنید. اگر آزمایش ادرار ۲۴ ساعته یا ۱۲ساعته باشد، باید بلافاصله تحویل نمونه انجام بگیرد، در غیراینصورت نتیجه نادرست خواهد بود به انجام نمونه گیری دیگری احتیاج خواهید داشت.

آزمایش ادرار

 

قبل از آزمایش ادرار چه بخوریم؟

  •  اگر آزمایش ادرار ۱۲ ساعته است پیش از انجام آزمایش و در طول ۱۲ ساعت مواد آبکی کمی میل کنید تا تجزیه ادرار کامل صورت بگیرد.
  • نوشیدن آب و مایعات نیز پیش از انجام آزمایش در مقادیر بالا توصیه نمی‌شود.
  • اگر آزمایش ادرار ۲۴ ساعته بود مصرف مایعات توصیه می‌شود.
  • با توجه به نوع آزمایش ممکن است توصیه به مصرف و یا عدم مصرف برخی از مواد غذایی شود.

 

شرایط نمونه‌گیری در منزل ادرار برای آزمایش

  • این آزمایش معمولا بصورت ۱۲ ساعته انجام می‌گیرد و شما باید پیشاب ادرار اول صبح را به اندازه چند قطره تخلیه کنید و سپس باقی ادرار را در ظرف نمونه تخلیه کنید.
  • پیش از انجام تخلیه مثانه محل خروج ادرار را با صابون و آب استریل کرده و با دستمال خشک کنید.
  • قبل از نمونه گیری مصرف آنتی بیوتیک باید قطع شود.
  • دقت کنید اگر در منزل نمونه گیری را انجام می‌دهید آن را تا انتقال به مراکز تشخیصی یا مامور اعزامی در منزل طبقه پایین یخچال نگهداری کنید.

 

میزان ادرار برای آزمایش چقدر باید باشد؟ 

  • میزان ادرار جهت انجام تست آنالیز ادار متفاوت خواهد بود. درصورتیکه کشت نمونه در آزمایشگاه و یا منزل به دلیل خاصی انجام بگیرد پس از دفع پیشاب نمونه‌گیری ادرار انجام می گیرد.
  • اگر آزمایش ادرار ۱۲ ساعته باشد، ظرف نمونه گیری آزمایشگاه ملاک است و باید تمام ادرار در طول ۱۲ ساعت را داخل ظرف تخلیه کنید.
  • اگر آزمایش ادرار ۲۴ ساعته باشد، ظرف نمونه‌گیری از آزمایشگاه و یا مرکز خدمات تشخیصی دریافت می‌کنید و باید تمام ادرار ۲۴ ساعت را داخل آن جمع آوری کنید.

 

دستورالعمل جمع‌آوری ادرار ۱۲ ساعته

  • ابتدا ادرار خود را تخلیه کنید، این زمان را ثبت کنید و از این لحظه به بعد تا ۱۲ ساعت ادرار خود را داخل ظرف آزمایشگاهی تخلیه کنید.
  • البته بستگی به این دارد که نمونه گیری شما روزانه باشد یا شبانه. اگر شبانه باشد از۶ عصر و اگر روزانه باشد از ۶ صبح شروع می‌شود تا ۱۲ ساعت بعد.
  • دقت کنید که شما در مدت ۱۲ ساعت باید تمام ادرار را جمع آوری کنید و اندکی از آن نباید از دست برود چراکه ممکن است در نتیجه آنالیز تاثیر بگذارد.
  • ادرار ۱۲ ساعته را راس ۱۲ ساعت به آزمایشگاه انتقال دهید و یا تحویل مامور انجام تست در منزل دهید در غیراینصورت تست باید مجددا انجام بگیرد.

آزمایش ادرار

 

دستورالعمل جمع‌آوری ادرار ۲۴ ساعته

از این روش نمونه گیری جهت تشخیص بیماری‌های بخصوص به تشخیص و تجویز پزشک استفاده می‌شود. با استفاده از نمونه ادرار ۲۴ ساعته می‌توان عملکرد کلیه‌ها، عارضه‌های استخوانی و داخلی و فشارخون را تشخیص داد و ارزیابی کرد:

  • در این روش بیمار باید نمونه‌های ادرار را در طول ۲۴ ساعت در یک ظرف واحد استریل جمع‌آوری کرده و به مرکز تشخیصی تحویل دهد.
  • دقت کنید پیش از شروع جمع آوری ادرار مثانه را تخلیه کنید. بعد از آن ادرارهای در طول ۲۴ ساعت را در داخل ظرف نمونه گیری جمع آوری کنید.

آزمایش ادرار

 

چرا آزمایش آنالیز و کشت ادرار تجویز می‌شود؟‌

همانطورکه می‌دانید تصفیه خون و تولید ادرار در بدن برعهده کلیه‌ها است. در بدن هر فرد بالغ میزان حجم ادرار مابین ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی لیتر است. آزمایش آنالیز ادرار جهت بررسی وضعیت جسمانی، عارضه‌های کلیوی، عفونت‌های مثانه و مجاری ادراری، بیماری‌های متابولیک و ... انجام می‌گیرد. همچنین در برخی مواقع، پزشک در کنار آزمایش زردی نوزاد، آزمایش ادرار را به منظور شناسایی زردی کودک تجویز میکند.

در این آزمایش نمونه در ظرف استریل جمع‌آوری می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. خون، پروتئین، بو، وزن، رنگ و Ph از جمله مواردیست که در این تست مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بصورت کلی بیش از صد نوع آزمایش تشخیصی می‌توان بر روی ادرار انجام داد.

آزمایش ادرار

 

آزمایش ادرار کودکان در منزل

آزمایش ادرار کودکان یکی از دشواری‌هایی است معمولا مادران با آن مواجه می‌شوند، انجام تست ادرار کودکان به مراتب از بزرگسالان سخت‌تر خواهد بود، بویژه اگر کودک در محیط درمانی و آزمایشگاهی دچار ترس شود بهتر است که تست را در منزل انجام دهید. از هومکا درخواست تست آنالیز ادرار کودکان در منزل کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خدمات مورد نظر را دریافت نمایید. جواب آزمایش را نیز می‌توانید بصورت آنلاین دریافت نمایید.

برای آزمایش در منزل روی هومکا حساب کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش ادرار سالمند در منزل

انتقال سالمندان به مراکز تشخیصی و درمانی یکی از دغدغه‌های مراقبان آن‌ها و افراد خانواده است. چه بسا در بسیاری از موارد سالمند توانایی حرکتی ندارد و نمی‌تواند به تنهایی از پس انجام آزمایش بربیاید، بنابراین در این مواقع می‌توان تست آنالیز ادرار را در منزل انجام داد.

برای انجام تست آنالیز ادرار سالمند در منزل می‌توانید با هومکا تماس بگیرید و خدمات آزمایشگاهی را در منزل دریافت کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

چه بیماری‌هایی با استفاده از آزمایش کامل ادرار قابل بررسی است؟

تست آنالیز ادرار یکی از روش‌های تشخیصی بسیار پرکاربرد در علوم پزشکی است. از کشت ادرار می‌توان در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون سنگ کلیه، عفونت مجاری ادراری، عفونت کلیوی، کم خونی، دیابت، تشخیص بیماری‌های قلبی عروقی، تشخیص بیماری‌های خودایمنی همچون لوپوس و روماتیسم استفاده کرد.

 

رنگ ادرار در آزمایش کامل ادرار چگونه است؟‌

رنگ ادرار در آزمایش کامل بستگی به موارد متعددی دارد.

  • درصورتی که ادرار زرد و بد بو باشد ممکن است نشان از مشکلات عفونی باشد.
  • درصورتی که ادرار قهوه‌ای یا قرمز باشد ممکن است ادرار حاوی خون باشد.
  • رژیم غذایی، داروهای مصرفی و مایعاتی که مصرف می‌کنید نیز ممکن است در تغییر رنگ ادرار موثر باشد.
  • گاهی ادرار در اثر مصرف ویتامین B زرد می‌شود.
  • دیگر مواد و سبزیجات خوراکی همچون ریواس و چغندر نیز ممکن است سبب قرمزی ادرار شوند.

آزمایش ادرار

 

Appearanca در آزمایش ادرار به چه معنا است؟ 

  • این بخش از آزمایش ادرار مرتبط با شفافیت ادرار است. معمولا ادرار شفاف است اما ممکن است ناشی از رسوب اورات و فسفات به رنگ کدر درآید.
  • گلبول‌های قرمز و سفید، باکتریها و اپی تلیالها (بافت پوششی) نیز می‌توانند در مقادیر غیرمعمول سبب کدر شدن ادرار شوند.
  • دیگر علت کدر شدن ادرار موکوس است.
  • البته باید اسپرم، قارچ، چرک و مصرف غذاهای چرب را نیز در میان دلایل کدر شدن رنگ ادرار گنجاند.

تفسیر آزمایش

 

PH ادرار چقدر باید باشد؟ 

PH در واقع سطح اسیدیته ادرار را مشخص می کند. درصورتی که PH غیرطبیعی در کشت ادرار مشخص شود ممکن است بیمار از اختلال مجاری ادراری و بیماری کلیوی رنج ببرد. بصورت کلی Ph ادرار در افراد مابین ۴.۵ تا ۸ متغیر است.

معمولا از آزمایش PH ادرار می‌توان در تشخیص و کنترل بیماری‌های عفونی کلیوی و مجاری ادراری استفاده کرد.

 

پروتئین مثبت در آزمایش ادرار یعنی چه؟ 

سطح پروتئین در آزمایش ادرار معمولا پایین است و این طبیعی تلقی می‌شود.  اما دفع پروتئین در آزمایش ادرار هشداری درمورد اختلالات کلیوی است. بصورت کلی مقدار پروتئین در آزمایش ادرار کم است. اما اگر سطح پروتئین در ادرار غیرطبیعی باشد دلایل زیر درمورد آن محتمل است:

  • اضطراب روانی و جسمی.
  • تب
  • فعالیت بدنی و ورزش بیش از حد.
  • سرما و گرمای غیرنرمال.

سطح بالای پروتئین می‌تواند نشانه ای از برخی بیماری‌ها باشد:

روماتیسم، فشارخون بالا، دیابت، بیماری قلبی و لوپوس از جمله بیماری‌های مرتبط با سطح پروتئین در ادرار هستند.

آزمایش ادرار

 

آزمایش میکروسکوپی ادرار به چه معنا است؟ 

در آزمایشات میکروسکوپی ادرار، قطراتی از ادرار زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد و از آن برای تشخیص و ارزیابی موارد زیر استفاده می‌شود:

  • بررسی به لحاظ وجود و عدم وجود کریستال‌های ناشی از سنگ کلیه.
  • بررسی ادرار به لحاظ وجود سلول‌های اپیتلیال که می‌تواند نشانه‌ای از تومور باشد.
  • تشخیص ناهنجاری گلبول‌های سفید و قرمز.
  • تشخیص بیماری کلیوی، عفونت کلیوی و سرطان.
  • تشخیص سطح بالا و پایین مخمر.

آزمایش ادرار

 

بهترین زمان برای آزمایش ادرار

بهترین زمان انجام آزمایش ادرار،‌ بستگی به توصیه و تجویز پزشک متخصص دارد. چراکه نمونه‌گیری ادرار می‌تواند به چند روش ۱۲ ساعته، ۲۴ساعته و یا تحمل گلوکز که چند مرحله‌ای است انجام بگیرد. در صورتی که ۱۲ ساعته باشد شما باید از ۱۲ عصر تا ۶ صبح فردا نمونه گیری در منزل را انجام دهید. درصورتی که ۲۴ ساعته است از ۶ صبح تا ۶ صبح فردا نمونه‌گیری را انجام دهید.

 

کاربرد آزمایش ادرار

  • تشخیص پزشکی: درصورتیکه بیمار از علائمی همچون تکرر ادرار، سوزش ادرار، دل درد، کمر درد و ادرار خونی شکایت داشته باشد، پزشک برای تشخیص قطعی آزمایش ادرار را توصیه می‌کند.
  • بررسی کلی: در برخی از موارد پزشک برای بررسی سلامت کلی فرد انجام آزمایش ادرار را لازم می‌داند. بانوان باردار، افرادی که جراحی داشتند، در بیمارستان بستری هستند و یا از بیماری کبدی و کلیوی یا دیابت رنج می‌برند در این گروه می گنجند.
  • نظارت پزشکی: افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های کلیوی، سنگ کلیه و بیماری کبدی هرچند وقت یکبار زمان معاینات پزشکی احتیاج به آزمایش ادرار جدید دارند.

اگر برای انجام آزمایش ادرار و یا مدفوع محدودیت خروج از منزل دارید و یا اینکه بیمار شما توانایی حرکت ندارد می‌توانید خدمات انجام آزمایش مدفوع و ادرار را در منزل دریافت کنید. کافیست با هومکا تماس بگیرید و خدمات مورد نظر را در هر منطقه از تهران دریافت نمایید.

 

نکات لازم برای انجام آزمایش ادرار

اگر تجزیه و تحلیل ادرار تنها آزمایشی است که انجام می‌دهید، باید قبل از آزمایش به اندازه مناسب غذا بخورید و مایعات مصرف کنید. چغندر و رنگ‌های غذایی می‌توانند باعث تغییر رنگ ادرار شوند، بنابراین قبل از آزمایش ادرار این مواد غذایی را مصرف نکنید. حتماً در مورد تمام داروهای مصرفی از جمله داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل ها به پزشک‌تان اطلاع دهید. اگر پریود هستید، قبل از آزمایش به پزشک اطلاع دهید.
تست ادرار بهتر است که صبح‌ها انجام شود. برای اینکه نتیجه بهتری بدست آید، بهتر است یک ساعت قبل از انجام آزمایش، آب بنوشید. همچنین، انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین می‌تواند نتایج آزمایش را تغییر دهد. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص تست آنالیز ادرار بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید. همچنین بهرت است بدانید که پزشک درصورت احتمال مشکل، آزمایشات کلیه را نیز تجویز خواهد کرد.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

مناطق تحت پوشش خدمت آزمایش ادرار در منزل

اگر در تهران زندگی می‌کنید و برای انجام تست آنالیز ادرار توسط پزشک متخصص به آزمایش تشخیصی ارجاع داده شده‌اید اما امکان خروج از منزل ندارید کافیست با هومکا تماس بگیرید. حتی جواب آزمایش و تفسیر آن را نیز می‌توانید بصورت آنلاین از ما دریافت کنید. تمام مناطق تهران، کرج و حومه و شهر مشهد تحت پوشش خدمات هومکا قرار دارند.

 

آزمایش ادرار در منزل با هومکا

آزمایشات ادرار معمولاً برای تشخیص عفونت دستگاه ادراری، تعیین وجود قند در بیماران دیابتی، وجود سنگ کلیه، فشار خون بالا و بعضی از بیماری‌های کلیوی و کبدی انجام می‌شود.  پس بهتر است قبل از انجام آزمایش در انتخاب آزمایشگاه دقت لازم و کافی را داشته باشید. مجموعه‌ی هومکا، با بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و پرسنل مجرب آماده ارائه خدمات مربوط به انجام نمونه‌گیری در منزل است. 

برای ثبت درخواست می‌توانید بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست آزمایش در منزل کلیک کنید. پس از آن کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت تا جزییات بیشتری از نحوه ارائه خدمت را در اختیار شما قرار دهند. با تایید شما سفارش ثبت نهایی خواهد شد  و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر مراجعه خواهد کرد. علاوه بر این اگر به دنبال تفسیر آزمایش خون نیز هستید، هومکا را دنبال نمایید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

قبل از آزمایش ادرار چه کاری نباید انجام داد؟
به مدت ۲۴ ساعت قبل از جمع‌آوری نمونه، باید از ورزش شدید ومصرف داروهای استامینوفن، آنتی هیستامین‌ها، آسپرین، ویتامین B و الکل و کافئین خودداری کرد.
چه چیزی در آزمایش ادرار قابل تشخیص است؟
آنالیز ادرار مجموعه آزمایش‌های غربالگری است که می‌تواند برخی بیماری‌های شایع را تشخیص دهد. این آزمایش ممکن است برای غربالگری و یا کمک به تشخیص شرایطی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، اختلالات کلیوی، مشکلات کبدی، دیابت یا سایر بیماری‌های متابولیکی استفاده شود.
آیا می‌توان قبل از آزمایش ادرار آب نوشید؟
قبل از آزمایش، حتماً مقدار کافی آب بنوشید تا بتوانید نمونه ادرار کافی بدهید. با این حال، نوشیدن مقدار زیاد آب ممکن است نتایج نادرستی ایجاد کند. یک یا دو لیوان مایعات اضافی، که اگر رژیم شما اجازه می‌دهد آب یا شیر داشته باشد ، تمام آن چیزی است که در روز آزمایش نیاز دارید.
چه عفونت‌هایی در ادرار یافت می‌شود؟
شایع‌ترین عفونت‌هایی که با تجزیه و تحلیل ادرار تشخیص داده می‌شوند، عفونت ادراری هستند که یکی از رایج‌ترین عفونت‌های باکتریایی است که نیاز به مداخله پزشکی دارد. چندین عفونت دیگر مانند پنومونی حاصل از اجتماع و ویرمی نیز می‌تواند با کمک آزمایش ادرار تشخیص داده شود.
کدام میوه‌ها برای عفونت ادرار مفید هستند؟
زغال اخته، تمشک و سایر توت‌ها سلامت مجاری ادراری را تقویت می‌کنند. یکی از راه‌های مصرف مقدار زیادی توت در رژیم غذایی، تهیه اسموتی است.
آیا برای آزمایش در منزل باید نسخه پزشک داشته باشم؟
خیر. آزمایش در منزل هومکا با درخواست شما نیز انجام خواهد شد.
آیا هومکا در روزهای تعطیل هم خدمات ارائه می‌دهد؟
بله. این امکان برای کاربران هومکا فراهم شده است.
آیا خدمات هومکا محدود به خدمات آزمایشگاهی است؟
خیر. هومکا در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی در منزل فعالیت دارد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L