آزمایش گلوکز ادرار
خانه
مقالات
آزمایش گلوکز ادرار

آزمایش گلوکز ادرار

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/02
آزمایش گلوکز ادرار را در منزل انجام دهید!
بهتر است بدانید که بیش از ۸ میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند. از آنجایی که این بیماری در مراحل اولیه، بدون علائم است. بهترین راه برای تشخیص آن انجام آزمایش است. یکی از تست‌هایی که می‌تواند ابتلا به دیابت را تشخیص دهد، آزمایش گلوکز ادرار یا قند ادرار (glucose) است. شما به راحتی می‌تواند با انجام آزمایش گلوکز ادرار در منزل، خیال خودتان را از بابت ابتلا به دیابت راحت کنید!

اگر با علائمی مانند تاری دیدی، خستگی مفرط، تشنگی بیش از حد و پر ادراری مواجه هستید، احتمال بروز دیابت در شما وجود دارد. از این رو، انجام آزمایش گلوکز ادرار یا قند ادرار(glucose) می‌تواند در تشخیص دیابت موثر باشد. آزمایش گلوکز ادرار، سطح قند خون را بصورت غیر مستقیم (از طریق ادرار) می‌سنجد و اگر مقدار گلوکز در ادرار شما بالا باشد، باید فورا شروع به کنترل قند خون کنید تا ابتلا به دیابت در شما به تاخیر بیفتد.

 

آزمایش گلوکز ادرار چیست؟

آزمایش گلوکز ادرار یک راه سریع و ساده برای بررسی سطوح بالا و غیرطبیعی گلوکز در ادرار است. گلوکز منبع سوخت‌رسانی و انرژی سلول‌های بدن است. زمانی که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات (مثل نان و برنج) را مصرف می‌کنید، بدن شما آن‌ها را به گلوکز تبدیل می‌کند.

وجود سطح بالا و غیر طبیعی گلوکز می‌تواند منجر به بیماری‌ و عوارض شدیدی در بدن شود. در حالت عادی هورمون انسولین سطح بالای گلوکز را با انتقال به داخل سلول‌ها کاهش می‌دهد اما اگر به دلیل ابتلا به دیابت یا مصرف بیش از حد منابع کربوهیدراتی، گلوکز خون شما بیش از حد و طولانی مدت بالا باشد، انسولین دیگر قادر به کنترل و کاهش قند خون نخواهد بود.

بنابراین اگر به موقع درمان نشوید و سطح گلوکز شما همچنان بالا باقی بماند، ممکن است به بیماری‌های خطرناکی مانند: دیابت، نابینایی، بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های عصبی مبتلا شوید. آزمایش سنجش گلوکز ادرار یک آزمایش غیر تهاجمی است یعنی شما می‌توانید نمونه‌ برداری از ادرار را به جای آزمایشگاه در خانه انجام دهید. زمانی که نمونه ادرار شما به آزمایشگاه فرستاده می شود، با استفاده از یک نوار شناساگر به نام نوار ادرار که به عنوان dipstick نیز شناخته می‌شود، سطح گلوکز ادرار را اندازه گیری می‌کنند.

بسته به میزان گلوکز در ادرار، رنگ نوار تشخیص تغییر می‌کند. یعنی اگر مقدار گلوکز در ادرار کم یا متوسط باشد، رنگ نارنجی و اگر میزان گلوکز بسیار بالا باشد، رنگ نوار شناساگر در قسمت Glucuse قرمز خواهد شد. در صورتی که تشخصی داده شود میزان قند ادرار بالاست، پزشک آزمایشات بیشتری را برای تعیین علت آن تجویز خواهد کرد. شایع‌ترین علت افزایش سطح گلوکز دیابت است. دیابت یک نوع بیماری متابولیکی و مزمن است که علت ابتلا به آن سطح قند خون بالاتر از ۱۲۰میلی‌گرم در دسی لیتر، در یک دوره زمانی طولانی است. این بیماری بر توانایی بدن شما در تنظیم سطح گلوکز تأثیر می‌گذارد. بنابراین چنانچه تشخیص داده شده شما دارای دیابت یا پیش دیابت هستید، مهم است که سطح گلوکز خون خود را از طریق انجام آزمایش گلوکز ادرار یا سایر آزمایش‌های ارزیابی کننده قند خون کنترل کنید.

سایت معتبر Healthline در ارتباط با انجام تست گلوکز ادرار اینگونه بیان می‌کند:

شایع ترین علت افزایش سطح گلوکز دیابت است، دیابت می‌تواند موجب بالا رفتن گلوکر در ادرار شود. از همین رو، اگر قبلاً دیابت برای شما تشخیص داده شده است، یا اگر علائم پیش دیابت دارید، مهم است که سطح گلوکز خود را کنترل کنید.

 

دلایل تجویز آزمایش قند ادرار

آزمایش گلوکز ادرار برای بررسی ابتلا به دیابت انجام می‌شود. همچنین افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از این آزمایش برای نظارت بر روند درمان و اثربخشی داروها استفاده کنند. در گذشته آزمایش اصلی ابتلا به دیابت فقط آزمایش ادرار بود. این آزمایش برای اندازه‌گیری سطح گلوکز در افرادی که مشکوک به دیابت بودند، تجویز می‌شد. با این حال امروزه از طریق آزمایش خون احتمال ابتلا به دیابت را بررسی می‌کنند. آزمایش‌های خون دقیق‌تر و بهتر هستند. در برخی مواقع پزشک آزمایش ادرار را برای بررسی مشکلات کلیوی یا عفونت دستگاه ادراری (UTI) نیز تجویز می‌کند.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

تفسیر آزمایش قند ادرار

مقدار طبیعی گلوکز در ادرار ۰ تا ۰.۸ میلی مول در لیتر (میلی مول در لیتر) است. اعداد بالاتر نشان دهنده ابتلا به پیش دیابت یا دیابت است. بیماری دیابت شایع‌ترین علت افزایش سطح گلوکز است. در برخی از موارد، میزان بالای گلوکز در ادرار می‌تواند به دلیل بارداری نیز باشد. زنان باردار نسبت به بقیه زنان سطح گلوکز ادرار بالاتری دارند. زنانی که سابقه دیابت دارند، در صورت باردار شدن باید زیر نظر پزشک از نظر سطح گلوکز غربالگری شوند. یکی دیگر از دلایل افزایش سطح گلوکز در ادرار در نتیجه گلیکوزوری کلیوی است. در گلیکوزوری، کلیه‌ها گلوکز را داخل جریان ادرار ترشح می‌کنند. گلیکوزوری کلیه حتی در صورتی که سطح گلوکز خون طبیعی باشد، باعث بالا رفتن میزان ترشح گلوکز به ادرار می‌شود.

اگر نتایج آزمایش گلوکز ادرار غیرطبیعی باشد، پزشک آزمایشات بیشتری را برای شناسایی علت این مشکل تجویز خواهد کرد. در طول مدت غربالگری مهم است که با پزشک خود در خصوص شرایط و داروهای مصرفی خود صادق باشید. همچنین دقت کنید که اگر به دلایلی تحت استرس شدید هستید، به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا استرس می‌تواند سطح گلوکز خون را افزایش دهد.

اگر قصد تفسیر آزمایش خون دارید، کافی است بر روی بنر زیر کلیک کنید!

تفسیر آزمایش

 

علائم افزایش قند خون

  • تشنگی بیش از حد
  • تاری دید
  • خستگی
  • پُر ادراری
  • کاهش وزن
  • پرخوری

*دقت کنید اگر دیابت به موقع درمان نشود، منجر به ابتلا بیماری‌هایی مانند: نارسایی کلیه و آسیب‌های مخرب عصبی می‌شود.

علائم افزایش قند خون و دیابت

 

آمادگی‌های لازم برای تست گلوکز ادرار

اگر قصد انجام آزمایش قند ادرار را در آزمایشگاه را دارید، لازم است فهرستی از داروهایی که مصرف می‌کنید را به همراه داشته باشید، زیرا مصرف برخی از داروها ممکن است بر نتایج آزمایش شما تأثیر بگذارند. با این حال بهتر است داروهای خود را به طور معمول مصرف کنید، مگر اینکه پزشک موقتا مصرف داروها را قطع کند. برای انجام آزمایشات ادرار لازم نیست ناشتا باشید، ولی ترجیحا از میل نمودن غذاهای چرب خودداری کنید. همچنین بهتر است قبل از انجام آزمایش، به مقدار زیاد مایعات بنوشید تا کلیه‌های شما به راحتی بتوانند ادرار تولید کنند.

نکات مهم برای آزمایش گلوکز ادرار

 

نحوه انجام آزمایش گلوکز ادرار

 پس از پذیرش گرفتن از آزمایشگاه، متصدی مربوطه، ظرف مخصوص جمع آوری ادرار را همراه با دستورالعمل‌های مخصوص به شما تحویل خواهد داد. در این دستوالعمل‌ها مرحله به مرحله روش جمع آوری نمونه استریل برای بررسی آزمایشگاهی ذکر شده. روش‌های ذکر شده در این دستورالعمل‌ها شامل مراحل زیر است:

  • ابتدا دست‌هایتان را بشویید.
  • ناحیه تناسلی خود را با یک پد استریل یا آب تمیز پاک کنید.
  • شروع به ادرار کردن کنید.
  • اجازه دهید کمی ادرار از شما خارج شود.
  • ظرف جمع آوری را زیر جریان ادرار خود قرار دهید.
  • حداقل تا میزان یک سوم ظرف جمع آوری نمونه ادرار کنید.
  • پس از جمع آوری نمونه مجددا دستگاه تناسلی خود را پاک کنید
  • ظرف نمونه را در مکان مشخص شده قرار دهید

 

راه‌های درمان دیابت

اگر در طی آزمایش گلوکز ادرار مشخص شده شما به بیماری دیابت مبتلا هستید نگران نباشید! زیرا راه‌هایی وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند تا با کاهش سطح قند خون، از عوارض و خطرات دیابت دور بمانید. اولین و بهترین درمان برای کنترل دیابت، تغییر سبک زندگی است. شما می‌توانید با رعایت برخی از موارد جزئی، سطح قند خون خود را کنترل کرده و تا حدی دیابت خود را درمان کنید. این پیشنهادات شامل موارد زیر است:

  • رعایت یک رژیم غذایی سالم و کم کربوهیدرات متناسب با نیازهای بدن شما
  • داشتن خواب کافی
  • ورزش کردن
  • کاهش وزن (در صورت نیاز)
  • مصرف داروهای مانند گلوکوفاژ (متفورمین) و انسولین
  • انجام منظم آزمایش FBS
  • نوشیدن زیاد آب
  • ترک کردن سیگار و الکل

دیابت یک بیماری پیچیده است و لازم است که برای تنظیم قند خون و مدیریت بیماری خود از دستورالعمل‌های تغذیه‌ای و درمانی پزشک پیروی کنید. پیروی کردن از دستورالعمل‌ها مستلزم پشتکار و صبر زیاد است؛ زیرا به مرور زمان رعایت برنامه تغذیه و ورزشی ممکن است برای‌تان خسته کنند و دشوار باشد.

روش درمان دیابت

 

آزمایش گلوکز ادرار در منزل را به هومکا بسپارید!

اگر قصد انجام آزمایش گلوکز ادرار یا سایر خدمات آزمایشگاهی را دارید، می‌توانید به راحتی آزمایشگاه را به منزل بیاورید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

برای انجام خدمات آزمایش در منزل و تفسیر آزمایش خون، با تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱، به راحتی می‌توانید تا درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. همچنین با کلیک بر روی بنر زیر، این امکان برای شما فراهم است تا درخواست آزمایش در منزل خود را ثبت کنید. پس از مدت زمان کوتاهی، همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت. همچنین بهتر است بدانید که جواب آزمایش شما نیز در کوتاه‌ترین زمان در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا انجام آزمایش گلوکز ادرار در منزل نیز امکانپذیر است؟
بله. شما می‌توانید با تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱، انواع خدمات آزمایش در منزل را انجام دهید.
آیا انجام آزمایش گلوکز ادرار نیاز به ناشتایی دارد؟
خیر. انجام این آزمایش نیاز به ناشتایی ندارد.
در صورت داشتن علائم قند خون بالا، انجام آزمایش گلوکز ادرار توصیه می‌شود؟
یکی از راه‌های تشخیص قند خون بالا و دیابت، انجام آزمایش گلوکز ادرار است. البته بهتر است پیش از انجام آزمایش با پزشک خود مشورت کنید.
آیا خدمات مجموعه هومکا در شیراز نیز انجام می‌شود؟
بله، مجموعه هومکا علاوه بر تهران، کلیه خدمات آزمایش در منزل را در شهرهای شیراز، اصفهان، اهواز، تبریز، مشهد، رشت و کرج نیز پوشش می‌دهد.
آیا خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه انجام می‌شود؟
بله کلیه خدمات آزمایش درم نزل هومکا زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L