تست زردی نوزاد در منزل
تست زردی نوزاد در منزل
خانه
خدمات
تست زردی نوزاد در منزل

تست زردی نوزاد در منزل

ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه‌ی خدمات آزمایشگاهی، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قابل انجام است.
آزمایش زردی نوزاد

فرآیند ثبت درخواست

registeration-step-1 circle-icon
1
ابتدا درخواست خود را از طریق فرم یا تماس تلفنی ثبت می‌کنید.
registeration-step-2 circle-icon
2
کارشناسان هومکا با شما تماس گرفته و پس از هماهنگی، درخواست شما نهایی می‌شود.
registeration-step-3 circle-icon
3
نیروی متخصص به محل شما اعزام شده و نمونه‌گیری را انجام می‌دهد.
registeration-step-4 circle-icon
4
نتیجه آزمایش مطابق با بازه اعلام شده، در پنل کاربری شما قرار می‌گیرد.
1
registeration-step-1 circle-icon
فرم رو کامل می‌کنی و روی ثبت درخواست کلیک می‌کنی.
2
registeration-step-2 circle-icon
کارشناسان ما باهات تماس میگیرن و درخواست رو نهایی میکنن
3
registeration-step-3 circle-icon
پرستار ما میاد و در منزل یا محل کارت، نمونه‌گیری رو انجام میده.
4
registeration-step-4 circle-icon
بعد از زمان انتخابی خودت، نتیجه آزمایشت رو میتونی به راحتی از طریق صفحه پروفایلت ببینی.
تست زردی نوزاد در منزل + جدول درجه‌بندی زردی نوزاد
زردی، غالبا اولین بیماری و عارضه‌ای است که نوزادان در روزهای ابتدایی تولد خود با آن روبه رو می‌شوند. انجام تست زردی نوزاد در منزل کمک می‌کند این عارضه را سریع‌تر تشخیص دهید. هرآنچه را که در مورد زردی و آزمایش زردی نوزاد نیاز است بدانید و هر اقدام لازمی که باید انجام دهید، در این مقاله شرح داده شده است.

زردی بیماری شایعی در بین نوزادان تازه متولد شده است. این بیماری می‌تواند به صورت خفیف یا شدید بروز کند. بی‌توجهی به مسئله زردی نوزاد عواقب خطرناک و جبران ناپذیری دارد. به همین دلیل آزمایش زردی نوزاد برای همه نوزادان تازه متولد شده تجویز خواهد شد. امروزه روش‌های زیادی برای انجام زردی نوزاد وجود دارد که بهترین آن، استفاده از دستگاه بیلی چک است که دیگر نیازی به خون‌گیری از کف پای کودک دلبندتان نیست. در این مقاله با هومکا همراه باشید تا بیشتر راجع به آزمایش زردی نوزاد و بیماری زردی بدانید. هومکا خدمات تست زردی نوزاد در منزل را به شما ارائه می‌دهد.

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با تست زردی نوزاد در منزل تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

برای آزمایش در منزل می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

زردی نوزاد چیست؟

گرچه اصطلاح زردی نوزاد بسیار رایج است و تمام خانواده‌ها با آن آشنا هستند، اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که زردی نوزاد ناشی از چه اختلالی است. در حقیقت این بیماری با میزان سطح بیلی روبین خون ارتباط دارد. زیاد شدن سطح بیلی روبین خون منجر به زردی نوزاد می‌شود.این بیماری گرچه در اوایل تولد نوزاد کاملا طبیعی است، اما در صورتی که میزان آن از یک عدد خاصی فراتر رود، حتما باید پیگیری‌های پزشکی انجام شود. Bilirubin چیست؟ بیلی روبین از تجزیه گلبول‌های قرمز توسط کبد تولید می‌شود و از طریق روده دفع می‌گردد. اگر روند تولید و دفع بیلی‌روبین در بدن با مشکل مواجه شود، این ماده در خون افزایش پیدا می‌کند و موجب زردی می‌شود که در نوزادان شایع‌تر است.

✔ چنانچه فقط صورت نوزاد زرد باشد، عدد بیلی روبین بین ۵ تا ۷ است.

✔ زرد بودن پوست از زیر گردن تا ناف نشان می‌دهد که عدد بیلی روبین بین ۱۰ تا ۱۵ است.

✔ زرد بودن پوست از ناف تا پایین شکم نشان دهنده عدد ۲۰ بیلی روبین است. 

✔ زرد بودن کل بدن نشان دهنده عدد ۲۵ میلی گرم بر دسی متر بیلی روبین است. 

یادآوری می‌کنیم که عدد زردی نوزاد مدام در حال تغییر است. بنابراین لازم است تست زردی نوزاد در منزل را در روزهای پی در پی و تا ناپدید شدن کامل زردی نوزاد انجام دهید. آنچه تاثیر بسیار زیادی در کاهش زردی نوزاد دارد، شیردهی مدام و مکرر نوزاد در روزهای اول تولد و دفع مدام ادرار و مدفوع نوزاد است. به این ترتیب خود به خود میزان بیلی روبین خون پایین می‌آید و زردی از بین می‌رود.

توصیه می‌کنیم که پس از انجام تست زردی در بیمارستان محل تولد نوزاد، این تست را مجددا در روز سوم نیز تکرار کنید. چنانچه عدد زردی بالا باشد، ضمن انجام مداخلات پزشکی، باید در روزهای بعد نیز تست زردی تکرار شود تا عدد آن به سطح نرمالی برسد. 

زردی نوزاد چیست

 

تست زردی نوزاد در منزل چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش زردی نوزاد در منزل در کنار اینکه رفاه و آسایش روزهای اول تولد یک نوزاد را به خوبی تامین می‌کند، به پدر و مادرها و خانواده‌ها نیز کمک می‌کند تا استراحت بیشتری داشته باشند و کمتر دچار خستگی ناشی از رفت و آمد به مراکز درمانی و آزمایشگاهی شوند.

دستگاه بیلی چک
دستگاه بیلی روبین متر یک وسیله برای سنجش و آزمایش زردی نوزاد است. این دستگاه شمارش میزان بیلی روبین در سرم خون نوزادان و شیرخوارگان را از طریق پوست (Transcutaneous) اندازه‌گیری می‌کند. به همین دلیل دیگر نیازی به نمونه خون نوازد نخواهد بود. تست زردی نوزاد در منزل با دستگاه، فاقد درد بوده و غیرتهاجمی است. استفاده از دستگاه بیلی چک بسیار راحت است و پاسخ تست در کمتر از ۱۰ دقیقه مشخص می‌شود. دقت دستگاه بیلی روبین نیز در حد مطلوبی قرار داشته و گزینه مناسبی برای بررسی زردی نوزاد است.
برای انجام آزمایش زردی نوزاد بادستگاه بیلی چک، دستگاه به آرامی به پیشانی نوزاد تماس داده می‌شود. در نتیجه این تماس دستگاه می‌تواند سطح بیلی روبین سرم خون نوزاد را مستقیما بسنجد و به سرعت و دقت کامل میزان بیلی روبین سرم خون را پس از تبدیل به ارقام  نمایش دهد.  رنج نرمال بیلی روبین در نوزادن با توجه به سن آنها متفاوت است. 

آزمایش خون
روش دیگر تعیین زردی نوزاد، آزمایش خون است. اگر به هر دلیلی نیاز باشد که درجه زردی نوزاد با نمونه خون او مشخص شود، امکان انجام تست زردی نوزاد در منزل با نمونه گیری از خون نوزاد نیز فراهم است. این روش تشخیصی گرچه با اندکی درد ناشی از فرو کردن سوزن برای گرفتن نمونه همراه است، اما دقت فوق‌العاده بالایی دارد و احتمال خطا در آن کاملا صفر است. نتیجه‌ای که از طریق نمونه خون حاصل می‌شود، کاملا قابل اطمینان است. 

در سایت Mayo Clinic در این رابطه با علائم زردی نوزاد اینطور می‌گوید:

زردی پوست و سفیدی چشم  از نشانه‌های اصلی زردی نوزاد است که معمولاً دو الی چهار روز پس از تولد نوزاد ظاهر می‌شود.

برای بررسی زردی نوزاد، به آرامی روی پیشانی یا بینی کودک فشار دهید. اگر در جایی که فشار داده‌اید پوست زرد به نظر می‌رسد، احتمالاً کودک شما زردی خفیف دارد. اگر کودک شما زردی نداشته باشد، رنگ پوست باید برای لحظه ای کمی روشن تر از رنگ طبیعی آن شود. کودک خود را در شرایط نوری مناسب و ترجیحاً در نور طبیعی روز معاینه کنید.

علائم زردی نوزاد چیست

 

در مجموعه هومکا، تست زردی نوزاد در منزل با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، ارائه می‌شود. آزمایش زردی نوزاد در هومکا از طریق آزمایش خون انجام خواهد شد، چراکه نتایج دقیق‌تر هستند. این خدمت ویژه نه تنها در این روزهای کرونایی شما را از رفت و آمد به مراکز درمانی و آزمایشگاهی معاف می‌کند، بلکه به سرعت نیز نتیجه تست زردی را اعلام می‌کند تا در صورت لزوم اقدامات پزشکی لازم برای نوزاد انجام شود. 

 

آزمایش زردی نوزاد باید چند باشد؟ 

بدیهی است که هر چه عدد زردی بیشتر باشد، خطرساز و تهدید کننده است و هر چه این عدد کمتر باشد، نشان دهنده حال عمومی خوب نوزاد است. زردی کمتر از  ۵ در اولین روز تولد نیاز به مداخله پزشکی ندارد. اما لازم است که میزان زردی نوزاد در روز سوم نیز چک شود. اگر عدد زردی در روزهای پس از تولد، سیر نزولی پیدا کرد، به این معنی است که شیردهی به نوزاد و دفع نوزاد خوب بوده است و او مشکل زردی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. چنانچه عدد زردی بین ۱۳ تا ۱۷ باشد، پزشک اقدامات پزشکی لازم را انجام می‌دهد. یادآوری می کنیم که بیشترین شدت درجه زردی نوزادان ۲۵ است. زردی ۲۵ تهدید جدی سلامتی و جان نوزاد به شمار می‌آید و حتما باید به سرعت پیگیری شود. عدم درمان به موقع زردی نوزاد منجر به عقب ماندگی ذهنی او می‌شود که از جدی‌ترین عوارض زردی نوزاد به حساب می‌آید.

تفسیر آزمایش خون

 

جدول زردی نوزاد

زردی نوزاد عارضه‌ای شایع در نوزادان است که به دلیل افزایش سطح بیلی‌روبین در خون ایجاد می‌شود. اگرچه زردی خفیف در اکثر نوزادان عوارضی به همراه ندارد اما در برخی موارد احتمال بروز مشکلات جدی‌تر دور از انتظار نیست. به همین دلیل، تشخیص و درمان به موقع زردی نوزاد از اهمیت بالایی برخوردار است. جدول درجه ‌بندی زردی نوزاد ابزار مفیدی برای کمک به تشخیص شدت زردی بر اساس سن نوزاد و سطح بیلی‌روبین خون است.

اما برای زردی نوزاد چه باید کرد؟ اگر نگران زردی نوزادتان هستید، درجه زردی چه در محدوده مجاز جدول باشد و چه نباشد، حتماً با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. پزشک با معاینه نوزاد و تجویز تست زردی می‌تواند شدت زردی را به طور دقیق تشخیص دهد و در صورت نیاز، درمان مناسب را تجویز کند.

طبق جدول درجه بندی زردی نوزاد، سطح مجاز بیلی‌روبین برای یک نوزاد در روزهای مختلف پس از تولد بیان شده است. برای یک نوزاد 20 روزه سطح زردی در محدوده زیر 17.5 میلی‌گرم در دسی‌لیتر قرار دارد. البته این مقادیر فقط برای راهنمایی کلی هستند و ممکن است در برخی موارد با توجه به شرایط نوزاد، متفاوت باشد. چراکه تعیین سطح دقیق بیلی‌روبین مجاز برای یک نوزاد 20 روزه به عوامل مختلفی از جمله وزن هنگام تولد، نوع تغذیه (شیر مادر یا شیر خشک) و شرایط جسمی او بستگی دارد.

جدول زردی نوزاد بصورت کامل در ادامه آورده شده است و درجه زردی نوزادان را مشخص می‌کند:

سن نوزاد سطح نرمال بیلی‌روبین نوزاد
نوزاد یک روزه کمتر از ۸.۸
نوزاد ۲۴ تا ۴۸ ساعته کمتر از ۱۱.۳
نوزاد بالای ۷۲ ساعت کمتر از ۱۲.۷

در این بین وزن نوزاد، جنسیت نوزاد و گروه خونی مادر نیز تاثیرگذار خواهند بود.

 

زردی در نوزادان نارس و نوزادان رسیده 

پیش از هر چیزی باید بدانید که نوزادان در روزهای اولیه تولد عموما زردی ندارند. گرچه میزان زردی آنها در روز دوم در بیمارستان و قبل از ترخیص سنجیده می‌شود، اما از روز دوم به بعد است که زردی نوزاد و بیلی روبین سیر صعودی پیدا می‌کند. زردی در نوزادان با وزن تولد بالای ۲۵۰۰ گرم، در روز ۳ الی ۵ تولد و در نوزادان نارس با وزن کمتر از ۲۵۰۰ گرم، در هفته اول تولد به حداکثر میزان خود می‌رسد و سپس سیر نزولی پیدا می‌کند.

زردی در نوزادان نارس دیرتر از نوزادان رسیده اتفاق می‌افتد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. معمولا زردی نوزادان رسیده قبل از پایان ۱۰ روزگی و در نوزادان نارس قبل از ۲۱ روز از بین می‌رود.

زردی در نوزادان نارس و رسیده

 

آیا زردی نوزاد ربطی به تغذیه مادر دارد؟ 

یکی از دغدغه‌های مادران باردار این است که تغذیه آنها بر سلامت جنین تاثیر بگذارد و هنگام زایمان نوزاد دچار زردی شود. باید یادآور شویم نوع مواد غذایی و بصورت کلی تغذیه شما تاثیر بسیار ناچیزی در بروز زردی نوزاد خواهد داشت.

چیزی که در آینده به شما توصیه می‌شود و مادر باید آن را همیشه به یاد داشته باشد نوع تغذیه پس از بارداری یعنی دوره شیردهی است. نوزاد شما باید دقیق و بصورت مداوم با شیر مادر تغذیه شود تا برای رشد طبیعی خود ویتامین‌ها و مواد مغذی کافی دریافت کند. جالب است بدانید نوزادانی که زردی دارند باید بیشتر شیر بخورند، چراکه شیر مادر سبب افزایش مدفوع در کودک شده و سریع‌تر بیلی روبین را از بدن نوزاد خارج می‌کند. 

جهت ورود به صفحه ثبت درخواست آزمایش زردی نوزاد در منزل بر روی نوار زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

مدفوع نوزادی که زردی دارد چه رنگی است؟

زردی نوزاد معمولا از طریق رنگ پوست، سفیدی چشم، تب و تغذیه کودک تشخیص داده می‌شود. اما در نوزادان مبتلا به زردی علائم دیگری نیز مشاهده می‌شود. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  •  ضعف نوزاد در مکیدن شیر
  •  نوزاد بسیار بی‌قرار است و مدام گریه می‌کند. 
  • نوزاد همیشه خواب‌آلود است.

زردی نوزاد از طریق بررسی ادرار و مدفوع نیز امکان‌پذیر است. رنگ مدفوع نوزادان تازه متولد شده در حالت طبیعی به رنگ سبز، زرد و نارنجی است اما این موضوع در نوزادان مبتلا به زردی صدق نمی‌کند. درصورتی که چنین علائمی در نوزاد خود مشاهده کردید به بیمارستان و متخصص اطفال مراجعه کنید:

  • نوزادانی که درگیر زردی هستند، ادراری تیره، کدر و یا زرد دارند. در حالت طبیعی ادرار باید کاملا بی‌رنگ باشد.
  •  در حالت طبیعی رنگ مدفوع نوزادان زرد یا نارنجی است اما در نوزادان درگیر زردی مدفوع بی‌رنگ است.

رنگ مدفوع نوزاد مبتلا به زردی

 

۴ راهکار برای جلوگیری از زردی نوزاد در بارداری

آیا می‌دانستید که می‌توانید در دوران بارداری از بروز زردی در نوزاد جلوگیری کنید؟ هومکا در این باره به شما توصیه‌هایی می‌کند:

  • غذای داغ: غذای داغ برای هیچ انسانی توصیه نمی‌شود، بخصوص مادران باردار. البته منظور این نیست که غذای سرد بخورید بهتر است غذای مصرفی زنان باردار همیشه کمی گرما داشته باشد.
  • حجامت: برای پاکسازی کبد و جلوگیری از بروز زردی در نوزاد می‌توانید در دوره بارداری حجامت کنید. حجامت پس از ماه چهارم با تجویز پزشک متخصص موردی ندارد.
  • عرق کاسنی: عرق کاسنی یکی از موارد موثر در پاکسازی کبد و تصفیه خون بشمار می‌رود. برای پیشگیری از بروز زردی در نوزاد می‌توانید با توصیه متخصص زنان در دوره بارداری عرق کاسنی مصرف کنید.
  • ادویه‌ها: ادویه‌ها خواص درمانی بسیاری دارند اما مصرف بی‌رویه آن در دوره بارداری می‌تواند مشکل ساز شود.

 

آیا همه نوزادان زردی می‌گیرند؟

خیر بسیاری از نوزادان در زمان تولد و پس از تولد هرگز دچار زردی نمی‌شوند و چندان جای نگرانی نیست، اما نوزادانی که مستعد ابتلا به زردی هستند:

  • نوزادانی که در زمان موعد طبیعی بدنیا نمی‌آیند و نارس هستند، چون کبدشان نارس است احتمال ابتلا به زردی در آن‌ها افزایش می‌یابد.
  • نوزادانی که دچار گالاکتوزمی هستند.
  • نوزادان متولد شده با خون مردگی در بدن.
  • نوزادانی که برادر و خواهر بزرگتری دارند که دچار زردی شده بود.
  • کودکانی که دچار کم کار تیروئید هستند.

زردی نوزادان

 

نحوه تشخیص زردی نوزاد در منزل

  • نوزاد خود را در یک اتاق یا محیط با نور طبیعی زیاد قرار دهید.
  • انگشت را روی پیشانی، بینی، قفسه سینه نوزاد به آرامی فشار دهید و رها کنید.
  • در حین رها کردن به رنگ پوست دقت کنید و آن را به لحاظ زردی بسنجید.
  • اگر کودک تیره پوست است لثه‌ها و سفیده چشم او را مورد بررسی قرار دهید.
  • اگر برایتان تشخیص این موضوع مشکل است و نسبت به تشخیص خود شک دارید می‌توانید از خدمت تست زردی نوزاد (که زیر مجموعه خدمت آزمایش در منزل است) استفاده کنید.

 

تست زردی نوزاد در منزل با دستگاه بیلی چک

به جرات می‌توان گفت که استفاده از دستگاه بیلی چک، بهترین روش برای تشخیص زردی نوزاد به حساب می‌آید. دیگر نیازی نیست تا حتما از کف پای نوزاد خون بگیرید و نگران عوارض پس از آن باشید. با قراردادن این دستگاه به مدت چند ثانیه بر روی پیشانی نوزاد، به سرعت میزان زردی مشخص خواهد شد. توجه کنید که این دستگاه بر اساس انعکاس طیف نور رنگی، می‌تواند این کار را به سرعت انجام دهد.

در واقع، زمانی که دستگاه بر روی پیشانی نوزاد به شکلی صحیح قرار بگیرد، دستگاه بیلی چک به رنگ سبز در خواهد آمد و عددی بر اساس mol/L نشان خواهد داد. توجه کنید که معمولا اکثر نوزادان به زردی مبتلا هستند و تشخیص اولیه آن می‌‌تواند در روند درمانی آن موثر باشد. شرکت هومکا می‌تواند تا با استفاده از دستگاه بیلی چک در منزل، میزان زردی نوزاد دلبندتان را تشخیص دهد و تشخیص میزان زردی را نیز در منزل به شما بدهد. با انجام این کار دیگر نیازی نخواهید داشت تا به مراکز درمانی مراجعه کنید. البته بهتر است بدانید که با استفاده از دستگاه بیلی چک می‌توان از ۳ ناحیه پیشانی، قفسه سینه و شکم (بالای ناف) برای بررسی زردی نوزاد اقدام کرد.

تست زردی نوزاد در منزل با دستگاه

 

آزمایش زردی نوزاد از کف پا

یکی از روش‌های متداول تشخیص میزان زردی در نوزاد انجام تست خون است که از کف پا انجام می‌گیرد. اینکار را در بیمارستان انجام می‌دهند. اما اگر شما در منزل هستید و برای انجام تست خون از کف پای نوزاد نمی‌توانید به بیمارستان و مراکز تخصصی مراجعه کنید، کافیست با هومکا تماس بگیرید. خدمات مراقبت، درمان و پرستاری کودک و انجام تست زردی در منزل تنها بخشی از خدمات تخصصی اطفال هومکا است.

 

تست زردی نوزاد در منزل با موبایل

یکی از روش‌های سریع، بدون درد و استرس برای نوزاد و والدین جهت انجام تست زردی نوازد استفاده از برنامه بیلی کم است. شما با استفاده از این برنامه نیازی به مراجعه بیمارستانی نخواهید داشت.

در روش دیگر می‌توانید با مشاورین متخصص اطفال هومکا در ارتباط باشید و علائم نوزاد را با متخصص در میان بگذارید و در صورت لزوم متخصص در منزل نوزاد را معاینه و درمان می‌کند.

تفسیر آزمایش

 

زردی نوزاد از کدام قسمت بدن شروع می‌شود؟

اگر به علائم زردی در نوزاد خود مشکوک هستید به این نکته توجه کنید که زردی در نوزاد ممکن است از زمان تولد بروز کند و یا اینکه چند روز بعد از تولد. بصورت کلی زردی از صورت و سر نوزاد شروع می‌شود، سپس در چشم‌ها بخصوص سفیدی آن خود را نشان می‌دهد.

در مرحله حادتر قفسه سینه، شکم و پاها را درگیر می‌کند و پوست کاملا زرد خواهد شد. اگر درجه زردی در نوزاد بیش از ۱۸ باشد لازم است که در بیمارستان و زیر نور دستگاه بستری شود.

زردی از کدام قسمت بدن نوزاد شروع می‌شود

درمان زردی نوزاد با ۳ راهکار

همزمان با انجام تست زردی نوزاد در منزل امکان انجام اقدامات درمانی نیز وجود دارد. بسته به شدت زردی نوزاد اقدامات درمانی متفاوت خواهد بود. البته بدیهی است که هر اقدام درمانی کاملا تحت نظارت پزشک انجام می‌شود و دستور آن را پزشک صادر می‌کند. برای راحتی خود و نوزاد می‌توانید از خدمات پزشک در منزل مجموعه هوم‌کا بهره‌مند شوید و علاوه بر رفع دغدغه رفت و آمد، در مطب پزشک و یا درمانگاه معطل نمانید.

۱. دستگاه فتوتراپی
دستگاه فتوتراپی یا دستگاه نوردرمانی اولین اقدام درمانی برای بهبود زردی نوزاد است. استفاده از این دستگاه در منزل نیز امکانپذیر است. البته به شرطی که عدد زردی نوزاد بیش از اندازه بالا نباشد و به مراقبت‌های مدام پرستاران نیاز نداشته باشد. شما می‌توانید از حدمات پرستار کودک در منزل مجموعه هومکا در این زمینه بهره ببرید. معمولا زمانی که عدد زردی نوزاد بین ۱۰ تا ۱۵ است می‌توان از دستگاه فتوتراپی در منزل استفاده کرد. در غیر این صورت کمک گرفتن از کادر بیمارستانی بهترین تصمیم خواهد بود.

توجه داشته باشید که در این روش کودک باید در درون دستگاه و زیر نور بخوابد. در حالی که چشم‌ها و آلت تناسلی نوزاد کاملا پوشیده است، سایر قسمت‌های بدن باید بدون لباس باشد. هر دو ساعت یک بار نوزاد از دستگاه خارج می‌شود و با شیر مادر تغذیه می‌شود. بدیهی است که استفاده از این دستگاه در منزل رفاه بیشتری برای خانواده‌ها خواهد داشت. البته به شرطی که پزشک اجازه استفاده از دستگاه در منزل را بدهد. 
در این روش با توجه به میزان زردی نوزاد، میزان بیلی روبین هر ۴ الی ۱۲ ساعت چک می‌شود و چنانچه بیلی روبین به عدد ۸ برسد، فتوتراپی قطع می‌شود.

۲. تعویض خون
در شرایط حاد و زمانی که زردی شدید باشد و با درمان با فتوتر اپی جواب ندهد، خون نوزاد یا خون مادر باید تعویض شود. 

۳. قطره زردی یا بیلی ناستر
استفاده از قطره زردی نوزاد یا بیلی ناستر به همراه فتوتراپی و تغذیه مداوم کودک با شیر مادر، روش درمانی دیگری برای درمان زردی است. 

 

از کجا بفهمیم زردی نوزاد خوب شده است؟

اگر زردی نوزاد شما بر اثر علل فیزیولوژیک باشد، به طور طبیعی حداکثر تا دو هفته پس از تولد بهبود خواهد یافت. مهم است که کودک در این مدت به طور کافی با شیر مادر تغذیه شود و در صورت لزوم فتوتراپی انجام شود. بهبود زردی نوزاد با رفع علائم آن قابل تشخیص است. اگر موارد زیر در نوزاد شما به حالت عادی برگشت یعنی مشکل زردی برطرف شده است:

  • رفع زردی در صورت و چشم‌ها
  • رفع زردی در گردن، شکم و کف پاها
  • رنگ طبیعی ادرار
  • کاهش بی‌قراری نوزاد
  • افزایش میل کودک به شیر مادر

اگر میزان بیلی روبین خون کودک شما خیلی زیاد تشخیص داده شود احتمالا پزشک به شما توصیه می‌کند که پس از انجام روش‌های درمانی مجدد آزمایش زردی نوزاد را انجام دهید.

درمان زردی نوزاد

 

زردی در چه نوزادانی خطرناک‌تر است؟

چنانچه نوزادی حتی یکی از شرایط زیر را داشته باشد، به عنوان گروه‌های پرخطر به‌شمار می‌آید: 
✔ زردی بالینی در ۲۴ ساعت اول تولد

✔ سطح بیلی روبین زیاد نوزاد در نمودار بوتان

✔ تولد نوزاد در هفته های ۳۵ و ۳۶ 

✔ کمبود آنزیم G6PD
 
✔ وجود سابقه زردی و درمان با فتوتراپی نوزاد دیگری در خانواده 

✔ ناسازگاری خونی و کومبس مستقیم مثبت

✔ وجود سفال هماتوم (خونریزی زیر پوستی) و یا خون مردگی گسترده بر روی پوست

✔ کاهش وزن بیش از ده درصد در روزهای اول تولد

✔ تغذیه ناکافی شیر مادر

✔ سن داخل رحمی ۳۵ تا ۳۶ هفته

نقطه متوسط خطر برای نوزادان 
✔ نوزادانی که بیلی روبین متوسط در نمودار بوتان دارند.

✔ نوزادانی که زردی بالینی در ۲۴ ساعت اول تولد

✔ نوزادانی که در هفته های  ۳ ۷ تا ۳۸ متولد شده اند
 
✔ نوزادانی که دارای خواهر یا برادری هستند که سابقه ابتلا به زردی بی نیاز به فتوتراپی داشته‌اند 

✔ نوزادان پسر

✔ نوزاد ماکروزومیک (جنین بزرگ) مادر دیابتیک

نقطه حداقلی خطر برای نوزادان
✔ نوزادانی که بیلی روبین آنها در منطقه کم خطر در نمودار بوتان است. 

✔ نوزادانی که پس از ۳۸ هفته به دنیا آمده‌اند.

✔ نوزادانی که به اندازه کافی شیر مادر دریافت می‌کنند. 

✔ نوزادانی که پس از ۴۸ ساعت از بیمارستان مرخص شده‌اند.

زردی در چه نوزاادانی خطرناک است

زردی در نوزادن چه قدر شیوع دارد؟

۶۰ درصد نوزادان رسیده، روز دوم یا روز سوم پس از تولد زردی می‌گیرند و پس از یک هفته بهبود پیدا می‌کنند. علائم زردی در ۸۰ درصد نوزادان نارس پس از تولد از بین می‌رود. 

 جهت ورود به صفحه ثبت درخواست آزمایش زردی نوزاد در منزل بر روی نوار زیر کلیک کنید.

 

آیا باید از ابتلای نوزادم به زردی نگران باشم؟

همانطور که گفته شد زردی در اثر پخش شدن بیلی روبین که نوعی رنگدانه در بدن نوزاد است، بوجود می‌آید، این اختلال از جایی نشات می‌گیرد که بدن برای دفع بیلی روبین به فعالیت مستمر کبد نیازمند است اما چون کبد کودکان چند روز پس از تولد فعالیت خود را شروع می‌کند ممکن است نوزاد دچار زردی شود.

در اغلب موارد ابتلا به زردی جای نگرانی ندارد و با چند روز در دستگاه ماندن کودک و شروع فعالیت کبد بیلی روبین به طور طبیعی از طریق ادرار و مدفوع دفع خواهد شد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

باورهای غلط درمورد زردی نوزاد

  • تغذیه مادر سبب زردی می‌شود: این باور کاملا بی‌ارتباط با زردی نوزاد است و تقریبا می‌توان احتمال آن را صفر دانست. اما به طور کلی مادر می‌تواند در دوره بارداری با خودداری از مواردی که ذکر کردیم به سلامت فیزیکی کودک خود و از طرفی پاکسازی کبد خود کمک کند.
  • زردی منجر به مرگ می‌شود: در اغلب موارد زردی خود به خود درمان می‌شود و بیماری خطرناکی نیست، مگر اینکه توسط متخصص اطفال کنترل نشود. البته در بدترین شکل ممکن نوزاد دچار عدم رشد و فلج مغزی خواهد شد.
  • فقط نوزادان کم وزن دچار زردی می‌شوند: این مسئله تقریبا ارتباط مستقیمی با کم وزنی کودک ندارد بلکه زردی بیشتر به نارس بودن نوازد مربوط است.
  • زردی درمان نیاز ندارد: در مقابل افرادی که زردی را غیرقابل درمان میدانند اشخاصی هستند که نسبت به درمان آن بی‌توجهی می‌کنند، این بیماری در نوزاد ممکن است عقب ماندگی ذهنی را در پی داشته باشد. گاهی اوقات برای درمان نیاز است تا خون نوزداد تعویض شود.

 

آزمایش‌های مرتبط با آزمایش زردی نوزاد

اگر زردی نوزاد بیش از ۲ هفته زمان ببرد، احتمالا پزشک تست‌های زیر را تجویز خواهد کرد:

تست زردی نوزاد در منزل تهران

تولد نوزاد سرشار از شور و هیجان است اما در کنار این لحظات قشنگ، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی هم برای والدین وجود دارد. یکی از این دغدغه‌ها زردی نوزاد است. هومکا با ارائه خدمت تست زردی نوزاد در منزل تهران، به شما کمک می‌کند تا با خیالی آسوده از سلامت فرزندتان مطلع شوید. در روش تست زردی نوزاد در منزل دیگر نیازی به بردن نوزاد به آزمایشگاه یا مطب و تحمل سختی‌های ترافیک تهران نیست. تیم مجرب هومکا با دقت و حساسیت بالا، تست زردی را در منزل شما در تمام نقاط تهران انجام می‌دهد. همچنین، نتیجه تست زردی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما ارائه می‌شود تا در صورت نیاز، اقدامات لازم را انجام دهید.

تست زردی نوزاد در منزل با هومکا

انجام تست زردی نوزاد در منزل یکی از خدماتی است که هومکا برای راحتی شما فراهم نموده است. انجام این کار با استفاده از دستگاه بیلی چک و بدون خون‌‌گیری از نوزاد قابل انجام است. همواره توجه داشته باشید که دستگاه بیلی چک، در همان لحظه میزان زردی نوزاد را تشخیص خواهد داد. توجه داشته باشید که به کمک هومکا می‌توانید خدمات آزمایشگاهی و .درمانی را با کیفیتی مناسب دریافت کنید. در صورت نیاز به این خدمت می‌توانید از طریق دکمه‌ی ثبت رایگان درخواست یا تماس با شماره‌ی ۰۲۱۶۷۳۷۱ برای ثبت و نهایی کردن درخواست اقدام نمایید.

 

 باید بدانید تمام مطالب گفته شده در این مقاله جایگزین تشخیص پزشک نیست و برای تشخیص زردی نوزاد و روش‌‌های مناسب آن، حتما باید از مشورت پزشک بهره ‌مند شوید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

چگونه نوزاد تازه متولد شده را از نظر زردی آزمایش کنیم؟
برای بررسی زردی نوزاد، به آرامی روی پیشانی یا بینی کودک فشار دهید. اگر در جایی که فشار داده‌اید پوست زرد به نظر می‌رسد، احتمالاً کودک شما زردی خفیف دارد. اگر کودک شما زردی ندارد، رنگ پوست باید برای لحظه ای کمی روشن‌تر از رنگ طبیعی آن باشد.
چه مدت باید کودک خود را در معرض نور خورشید برای زردی قرار دهم؟
برای آفتاب گرفتن کودک، او را داخل یک پتو نزدیک پنجره با آفتاب یا نور غیر مستقیم قرار دهید (حتی در یک روز ابری). از گرم بودن اتاق اطمینان حاصل کنید و لباس کودک را به جز پوشک از آن جدا کنید. برای کودک اینگونه به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و روزی دو بار آفتاب بگیرید.
اگر کودک مبتلا به زردی است مادر چه چیزی باید بخورد؟
میوه‌ها و سبزیجات تازه حاوی آنتی اکسیدان‌ها و فیبرهای قدرتمندی هستند که می‌توانند متابولیسم آسیب کبدی را کاهش دهند و هضم غذا را راحت کنند. همه میوه‌ها و سبزیجات حاوی برخی از مواد مغذی برای کبد مفید هستند.
چه زمانی باید نگران زردی نوزادان باشم؟
زردی معمولاً در روز دوم یا سوم ظاهر می‌شود. اگر کودک شما کامل و سالم است، در زردی خفیف جای نگرانی نیست و به خودی خود در طی یک هفته برطرف می‌شود. با این حال، یک نوزاد نارس یا بیمار یا نوزادی که مقادیر بسیار بالایی از بیلی روبین دارد، نیاز به نظارت دقیق و درمان‌های پزشکی دارد.
آیا نوزادانی که زردی دارند بیشتر می‌خوابند؟
برخی از نوزادان بیش از حد می خوابند زیرا زردی دارند یا غذای کافی دریافت نمی‌کنند. نوزاد تازه متولد شده‌ای که مبتلا به زردی است، رنگ پوست زرد و سفیدی چشم زرد دارد. سایر علائم زردی شدیدتر عبارتند از: بی حال بودن.
زردی نوزاد 20 روزه باید چند باشد؟
سطوح بیلی روبین تا 17-18 میلی گرم در دسی لیتر ممکن است در نوزادان سالم به عنوان طبیعی پذیرفته شود.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...

مقالات مرتبط

درباره‌ی این حوزه بیشتر بخوانید.