آزمایش سرطان خون
خانه
مقالات
آزمایش سرطان خون

آزمایش سرطان خون

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
آزمایش سرطان خون را جدی بگیرید!
سرطان خون یکی از بیماری‌هایی است که در ابتدا می‌تواند علائم جدی نداشته باشد. یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص زودهنگام و کنترل این بیماری، انجام آزمایش سرطان خون در مراحل اول بیماری است. از همین رو، انجام آزمایش سرطان خون مخصوصا برای افرادی که سابقه خانوادگی دارند، توصیه می‌شود.

آیا علائمی مانند: سرفه، درد قفسه سینه و عفونت‌های مکرر دارید یا اینکه برخی از فاکتورهای آزمایش خون شما دچار تغییر شده‌اند؟ در اینصورت بهتر است بدانید که برای تشخیص سرطان خون، بهترین راه در ابتدا انجام آزمایش سرطان خون است. این آزمایش با بررسی انواع فاکتورهای خونی، می‌تواند تا حد زیادی در تشخیص به موقع سرطان خون موثر باشد. اگر قصد دارید تا اطلاعات کاملی در ارتباط با آزمایش سرطان خون و نحوه تفسیر آن بدست آورید، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

سرطان خون چیست؟

سرطان خون بر تولید و عملکرد سلول‌های خونی شما تاثیر می‌گذارد. این سرطان چند نوع دارد و بیشتر آن‌ها از مغز استخوان شروع می‌شود که محل تولید سلول‌های خونی است. سلول‌های بنیادی در مغز استخوان شما بالغ می‌شوند و به سه نوع سلول خونی یعنی گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت تبدیل می‌شوند.

در بیشتر سرطان‌های خون، روند طبیعی رشد سلول‌های خونی به وسیله رشد کنترل نشده یک نوع از سلول‌های خونی مختل می‌شود. این سلول‌های خونی غیرطبیعی یا در واقع همان سلول‌های سرطانی، باعث اختلال در بسیاری از عملکردهای خون مانند مبارزه با عفونت یا جلوگیری از خونریزی می‌شوند.

 به طور کلی سه نوع سرطان خون وجود دارد که با آزمایش سرطان خون قابل تشخیص است:

  • لوسمی: این سرطان می‌تواند در خون یا مغز استخوان شما بروز پیدا کند و علت آن تکثیر سریع گلبول‌های سفید شما است. این گلبول‌های سفید غیرطبیعی هستند و توانایی مبارزه با عفونت را ندارند و همچنین توانایی مغز استخوان شما را برای ساخت گلبول قرمز و پلاکت را کاهش می‌دهند.
  • لنفوم: این سرطان سیستم لنفاوی بدن شما را که مایعات اضافی را از بدن خارج می‌کند دچار اختلال کرده و سلول‌های ایمنی اضافه ایجاد می‌کند. این سرطان در واقع سلول‌های لنفوسیت (که نوعی گلبول سفید هستند) را به نوعی سلول غیر طبیعی به نام لنفوم تبدیل می‌کند که به طور بالا تکثیر شده و در غدد لنفاوی و سایر بافت‌ها جمع می‌شوند. این سلول‌های سرطانی به تدریج سیستم ایمنی بدن شما را مختل می‌کنند.
  • مولتیپل میلوما: این سرطان، سلول‌های پلاسما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سلول پلاسما نوعی گلبول سفید است که آنتی بادی‌های مبارزه کننده با بیماری را در بدن شما تولید می‌کند. این سرطان، پلاسما را به سلول میلوما تبدیل می‌کند که از تولید طبیعی آنتی‌بادی جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف و مستعد ابتلا به عفونت می‌کند.

وبسایت WebMD در ارتباط با سرطان خون و نحوه تشخیص ان اینگونه بیان می‌کند:

اگر فردی دارای علائمی مانند: رنگ پریدگی چهره، لثه های متورم، کبد یا طحال بزرگ شده، کبودی قابل توجه، خونریزی، تب، عفونت های مداوم، خستگی یا یک بثورات پوستی داشته باشد، پزشک باید به سرطان خون مشکوک شود. 

سرطان خون چیست؟

 

علائم سرطان خون چیست؟

در حالی که سرطان خون انواع متفاوتی دارد، اما همه آن‌ها می‌توانند علائم و نشانه‌های مشابهی ایجاد کنند. برخی از افراد مبتلا به سرطان خون ممکن است تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده باشد، علائمی از خود نشان ندهند یا ممکن است علائم خود را با سرماخوردگی یا آنفولانزای شدید اشتباه بگیرند. برخی از علائم سرطان خون عبارتند از:

  • سرفه یا درد قفسه سینه: علت احتمالی آن تجمع سلول‌های خونی غیر طبیعی در طحال شما است
  • عفونت‌های مکرر: علت احتمالی آن کمبود گلبول‌های سفید سالم
  • تب و لرز: می‌تواند به دلیل کمبود گلبول‌های سفید سالم رخ دهد که منجر به عفونت می‌شود
  • عوارض بی‌دلیل پوستی مثل کبودی یا خونریزی: به علت کاهش تعداد پلاکت‌ها اتفاق می‌افتد. پلاکت‌ها سلول‌هایی هستند که به لخته شدن خون و توقف خونریزی کمک می‌کنند
  • از دست دادن اشتها یا حالت تهوع: به علت تجمع سلول‌های خونی غیرطبیعی در طحال است که به معده شما فشار وارد می‌کند
  • ضعف و خستگی مداوم: به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز کافی اتفاق می‌افتد
  • تنگی نفس: علت احتمالی آن کم خونی است
  • غدد لنفاوی متورم و بدون درد در گردن، زیر بغل یا کشاله ران: دلیل آن تجمع گلبول‌های سفید غیرطبیعی در غدد لنفاوی شما است

علائم سرطان خون

 

آزمایش سرطان خون چیست؟

اگر نگران ابتلا به سرطان خون هستید یا علائم سرطان خون را تجربه می‌کنید لازم است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما غالبا در مرحله اول اقدام به معاینه فیزیکی می‌کند. معاینه فیزیکی ممکن است شامل بررسی وجود تورم در غدد لنفاوی، کبد و طحال باشد. همچنین پزشک چشم‌ها، دهان و پوست شما نیز معاینه می‌کند. در صورتی که پزشک از روی این علائم به وجود سرطان مشکوک شود انجام آزمایش خون را تجویز می‌کند.

آزمایش سرطان خون می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. تشخیص سرطان خون می‌تواند از طریق یک آزمایش خون انجام شود که فاکتور‌های زیادی را در خون شما اندازه‌گیری می‌کند. یکی از مهم‌ترین انواع آن، آزمایش CBC (آزمایش شمارش کامل خون) است که تعداد سلول‌های مختلف خون مانند گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها را نشان می‌دهد.

همچنین لازم است که برای تشخیص دقیق ترکیبات شیمیایی موجود در خون شما اندازه‌گیری شود. به عنوان مثال، میزان غیر طبیعی بعضی پروتئین‌ها ممکن است اطلاعاتی در مورد وضعیت شما ارائه دهد. همچنین بررسی نمونه کروموزوم موجود در نمونه خون شما می‌تواند به تشخیص سلول‌های سرطانی کمک کند. بسیاری از این آزمایش‌ها می‌تواند نشان‌دهنده ناهنجاری‌های دیگری نیز باشد؛ به همین دلیل برای تشخیص دقیق‌تر لازم است که آزمایش‌های متعددی روی نمونه خون شما انجام شود. پزشک همچنین ممکن است در مراحل بعدی از مغز استخوان شما نمونه‌برداری کند یا از قفسه سینه شما عکس‌برداری نماید.

برای درخواست خدمات آزمایش در منزل، بر روی بنر زیر کلیک کنید!

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

انواع آزمایش سرطان خون شامل چه مواردی می‌شود؟

این آزمایش‌ها بسیار گسترده هستند و موارد زیادی را شامل می‌شوند. در ادامه مهم‌ترین نمونه‌های آن را معرفی و بررسی می‌کنیم.

آزمایش شمارش کامل خون (CBC)، یک آزمایش رایج است که تصویری کلی از سلامت شما ارائه می‌دهد. این آزمایش تعداد گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، پلاکت‌ها و سطح هموگلوبین و هماتوکریت را در خون شما اندازه‌گیری می‌کند. بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان خون می‌تواند باعث افزایش یا کاهش سلول‌های خونی شما شود. پزشک شما ممکن است به طور منظم CBC را برای نظارت بر وضعیت شما یا کنترل پاسخ بدن شما به درمان سرطان خون تجویز کند.

این آزمایش نمونه کامل‌تر آزمایش CBC است. این آزمایش میزان انواع مختلف گلبول‌های سفید را در خون اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش به تعیین توانایی بدن شما برای واکنش به عفونت و مبارزه با آن کمک می‌کند. همچنین می‌تواند انواع و مراحل مختلف سرطان خون را شناسایی کند، وجود و شدت عفونت‌ها را تشخیص دهد و پاسخ بدن شما به شیمی درمانی را اندازه‌گیری کند.

آزمایش سرطان خون با بررسی شیمی خون

این آزمایش‌ها شامل موارد متعددی است که ترکیبات شیمیایی خون شما را بررسی می‌کند. این آزمایش‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش BUN این آزمایش میزان نیتروژن اوره را در خون شما اندازه می‌گیرد. در صورتی که میزان این ماده در خون شما بیش از اندازه باشد، می‌تواند نشانه سرطان خون باشد.

  • آزمایش کراتینین: کراتینین ماده‌ زائدی است که توسط کبد تولید شده و کلیه‌ها آن را دفع می‌کند. در صورت ابتلا به سرطان خون بدن قادر به دفع صحیح آن نیست.

  • آزمایش اسید اوریک: اسید اوریک نیز یک ماده زائد است که از تجزیه پروتئینی به نام پورین تولید می‌شود و هنگام سرطان خون بالاتر از حد طبیعی خواهد بود.

  • آزمایش LDH: این آزمایش میزان آنزیم لاکتات دهیدروژناز (Lactate Dehydrogenase) را اندازه‌گیری می‌کند که مقدار غیرطبیعی آن می‌تواند نشان‌دهنده کاهش گلبول‌های قرمز باشد.

  • آزمایش ALT یا SGPT: برای پاسخ به سوال SGPT در آزمایش خون چیست؟ می‌توان گفت این آزمایش یکی از آنزیم‌های کبدی به نام آلانین آمینوترانسفراز (Alanine Aminotransferase) را اندازه می‌گیرد.

  • آزمایش AST یا SGOT: این آزمایش نیز یکی از آنزیم‌های کبدی را اندازه‌گیری می‌کند.

  • آزمایش فیبرونوژن

فیبرونوژن ماده‌ای است که در کنار پلاکت، به لخته شدن خون و پایان یافتن خونریزی کمک می‌کند. اگر شما با مشکل عدم انعقاد خون (که می‌تواند علامت سرطان خون باشد) مواجه باشید، پزشک اقدام به تجویز این آزمایش می‌کند تا علت عارضه شما را مشخص کند. زیرا اگر میزان فیبرونوژن طبیعی باشد احتمال اینکه مشکل شما ناشی از تعداد پلاکت‌ها و در نتیجه سرطان خون باشد بالاتر می‌رود.

آزمایش سرطان خون می‌تواند شامل اندازه‌گیری میزان پروترومبین شما نیز باشد. این ماده نیز در انعقاد خون شما نقش دارد و باعث می‌شود خون در بازه مناسبی به لختگی برسد. این آزمایش به پزشک کمک می‌کند علت مشکلات انعقاد خون شما را بررسی کند.

این ماده نیز نوعی پروتئین است که در انعقاد خون نقش موثری دارد. این آزمایش نیز یکی از آزمایش‌های بررسی مشکلات لخته شدن خون است.

  • آزمایش CRP

CRP در آزمایش خون چیست؟ این تست میزان بالای این پروتئین ممکن است نشانه سرطان خون، به‌ویژه سرطان لنفوم باشد، اما می‌تواند به دلیل سایر دلایل التهابی نیز باشد.

  • آزمایش سیتوژنتیک

در این آزمایش، نمونه خون شما برای بررسی تغییرات کروموزم مورد بررسی قرار می‌گیرد. تجزیه و تحلیل سیتوژنتیک تغییرات کروموزوم را تشخیص می‌دهد و در برخی موارد ممکن است ژن‌های واقعی را که تحت تاثیر سرطان خون قرار گرفته‌اند شناسایی کند.

فلوسایتومتری می‌تواند نوع سلول‌های نمونه خون یا مغز استخوان، از جمله انواع سلول‌های سرطانی را مشخص کند. سلول‌های سرطانی خون بر اساس وجود برخی نشانگرهای پروتئینی (آنتی ژن) روی سطح سلول‌ها تشخیص داده می‌شود.

  • آزمایش کاریوتایپ

آزمایش کاریوتایپ کروموزوم‌ها را از جهت تغییرات در آرایش، اندازه، شکل و تعداد در نمونه‌ خون شما بررسی می‌کند. این یافته‌ها می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا یک برنامه درمانی مناسب برای شما تجویز کند.

  • آزمایش FISH

آزمایش ژنتیک FISH تستی است که بر روی سلول‌های خون یا مغز استخوان شما برای تشخیص تغییرات کروموزوم (تجزیه و تحلیل سیتوژنتیک) در سلول‌های سرطانی خون انجام می‌شود. این آزمایش به شناسایی ناهنجاری‌های ژنتیکی کمک می‌کند که ممکن است با بررسی سلول‌ها در زیر میکروسکوپ مشهود نباشد. به همین دلیل این آزمایش می‌تواند روی نمونه خون شما انجام شود.

آزمایش Neutrophils: برای پاسخ دادن به سوال Neutrophils چیست؟ باید گفت که کاهش این آنزیم در خون می‌تواند با بروز برخی سرطان‌ها در بدن مرتبط باشد.

 

انواع آزمایش سرطان خون

 

تفسیر آزمایش خون برای تشخیص سرطان خون

پس از انجام آزمایش سرطان خون، ممکن است پزشک شما برای تشخیص تا مدتی علائم شما را تحت نظر بگیرد. پزشک نتایج آزمایش را به شما توضیح می‌دهد و تاثیر موارد غیر طبیعی را در احتمال سرطان خون تشریح می‌کند. همچنین ممکن است به شما توصیه کنید که تست نمونه‌برداری از مغز استخوان، سی‌تی اسکن و سونوگرافی را انجام دهید.

اگر آزمایش‌های تشخیصی نشان دهد که شما مبتلا به سرطان خون هستید، پزشک به شما خواهد گفت چه نوع سرطان خونی دارید. سرطان خون به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود. سرطان خون مزمن به آرامی پیشرفت می‌کند، در حالی که سرطان‌های حاد به سرعت رشد می‌کنند و نیازمند درمان سریع هستند.

سلول‌های سرطانی بسته به نوع آن، ظاهر و عملکرد متفاوتی دارند. تعیین این تفاوت‌ها در انتخاب یک برنامه درمانی مناسب مهم هستند که مرحله بعدی پس از تشخیص نوع سرطان خون است. اگر آزمایش‌های اولیه برای تعیین نوع سرطان به اندازه کافی دقیق نباشد ممکن است نیاز به تکرار این آزمایش‌ها یا انجام آزمایش‌های اضافی داشته باشید. زیرا در برخی از موارد علائم سرطان خون در زنان یا مردان ممکن است متفاوت باشد و تنها با آزمایش خون قابل تشخیص باشد.

به طور خلاصه نتایج آزمایش CBC شما می‌تواند نشانگر موارد زیر باشد:

  • تعداد کم گلبول‌های سفید: مهم‌ترین و اولین نشانه سرطان در آزمایش خون، می‌تواند کاهش گلبول‌های سفید باشد. هر سه نوع سرطان خون می‌توانند باعث این نتیجه شوند. همچنین برخی از روش‌های درمانی سرطان‌ها مانند شیمی درمانی، ممکن است گلبول‌های سفید بدن شما را کاهش دهند.
  • تعداد گلبول‌های سفید بالا: ما پنج نوع گلبول سفید در بدن خود داریم. دو نوع از آن‌ها لنفوسیت‌ها یا مونوسیت‌ها هستند که تعداد بالاتر از حد طبیعی آن‌ها می‌تواند احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان خون را نشان دهد.
  • تعداد کم گلبول‌های قرمز: اختلال در تولید گلبول‌های قرمز نیز می‌تواند در برگه آزمایش سرطان خون مثبت دیده شود. مواردی مثل شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز ممکن است تعداد گلبول‌های قرمز خون را کاهش دهند. این وضعیت به عنوان کم خونی شناخته می‌شود. افرادی که تعداد گلبول‌های قرمز خونشان خیلی پایین می‌آید، ممکن است برای کمک به افزایش آن نیاز به تزریق خون یا دارو داشته باشند.
  • تعداد پلاکت کم: عدم انعقاد خون یکی از عوارضی است که سرطان خون به وجود می‌آورد. این اتفاق به دلیل کاهش تعداد پلاکت‌ها که اصلی‌ترین عامل انعقاد خون هستند اتفاق می‌افتد. اصلی‌ترین عامل کاهش شدید پلاکت‌ها سرطان خون است. شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز ممکن است باعث کاهش پلاکت‌ها شوند.

تعداد کم پلاکت‌ها به طور غیرعادی، ترومبوسیتوپنی نامیده می‌شود. افرادی که سطح پلاکت پایینی دارند، بیشتر در معرض خطر خونریزی یا کبودی جدی هستند. اگر تعداد پلاکت شما به سطوح بسیار پایین کاهش یابد، پزشک ممکن است تزریق پلاکت را توصیه کند.

برای تفسیر آزمایش خون می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید!

تفسیر آزمایش

 

مزایای انجام آزمایش سرطان خون

سرطان از بیماری‌هایی است که تشخیص به موقع آن در تاثیر روش‌های درمانی بسیار اهمیت دارد. سرطان به طور پیوسته در حال گسترش است و ممکن است در مدتی کوتاه یک غده کوچک تمام بافت اندام شما را فرا بگیرد. در چنین حالتی درمان سرطان بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود و در موارد زیادی قابل درمان نیز نخواهد بود؛ اما اگر سرطان خون در مراحل اولیه تشخیص داده شود، با هزینه بسیار کمتری قابل درمان خواهد بود. به همین دلیل لازم است در صورت وجود علائم سرطان خون، به پزشک مراجعه کنید و با مشورت او آزمایش سرطان خون را انجام دهید.

برای ثبت رایگان درخواست آزمایش در منزل، بر روی بنر زیر کلیک کنید!

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

هزینه آزمایش سرطان خون چقدر است؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم این آزمایش می‌تواند شامل آزمایش‌های گسترده‌ای باشد. بسته به علائم شما و مرحله تشخیص، ممکن است پزشک بعضی یا همه آزمایش‌های بالا را تجویز کند. احتمالا در مرحله اول، پزشک آزمایش خون را تجویز می‌کند و در صورت غیر طبیعی بودن سایر تست‌های تشخیصی را انجام خواهد داد. بنابراین نمی‌توان به طور روشن در مورد هزینه آزمایش سرطان خون اظهار نظر کرد. برای اطلاع از هزینه آزمایش‌های مورد نظر خود با ما تماس بگیرید.

 

انجام خدمات آزمایش سرطان در منزل با هومکا!

بهتر است بدانید که برای انجام آزمایش سرطان خون یا سایر خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز، قزوین و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات آزمایش در منزل یا تفسیر آزمایش خون را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آزمایش سرطان خون چیست؟
آزمایش سرطان خون می‌تواند شامل تعداد زیادی از فاکتورهای آزمایشی باشد که در تشخیص زود هنگام و به موقع سرطان خون بسیار مهم است.
آیا آزمایش خون سرطان را نشان می دهد؟
انجام آزمایش خون و بررسی برخی از فاکتورهای آن می‌تواند تا حدود زیادی در تشخیص سرطان خون موثر باشد.
آیا تشخیص سرطان با آزمایش خون cbc امکان‌پذیر است؟
بله، آزمایش CBC فاکتورهای زیاید را در خون بررسی می‌کند و می‌تواند تا حد زیادی سرطان خون را تشخیص دهد.
آیا خدمات مجموعه هومکا زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی است؟
بله، کلیه خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی انجام می‌شود.
خدمات آزمایش در منزل هومکا در چه شهرهایی انجام می‌شود؟
خدمات آزمایش در منزل هومکا در استان تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، رشت، تریز، اهواز، قزوین و مشهد قابل انجام است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L