هفته بیست و هفتم بارداری

بارداریزنان و زایمان

در هفته بیست و هفتم بارداری، در ماه ششم بارداری و انتهای سه‌ماهه دوم قرار دارید. در آستانه ورود به سه‌ماهه سوم و با طی کردن آخرین مراحل باقی‌مانده، فاصله چندانی با دیدن فرزند دلبندتان ندارید. طی این هفته برای تکامل جنین اتفاقات جالبی رخ می‌دهد که در این مقاله به آن می‌پردازیم. علاوه بر این، نکات مراقبتی مفیدی ازجمله توصیه‌های تغذیه‌ای و نیز فعالیت‌های ورزشی در هفته بیست و هفتم بارداری از بخش‌های مهم این مقاله است.

جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری جنین قادر است برای اولین بار پلک‌های خود را باز کند و در پاسخ به نور واکنش نشان دهد. اگر یک چراغ‌قوه را به شکم خود بتابانید متوجه تکان خوردن‌ها و لگدزدن‌های او می‌شوید. از دیگر اتفاقات جالب این هفته سکسکه کردن جنین است که به‌صورت حرکات و تکان‌های ریتمیک ظاهر می‌شود. این سکسکه‌ها تنها چند ثانیه دوام دارند و از سازوکارهای تکاملی جنین به‌حساب می‌آیند.

مغز فرزند شما در هفته بیست ‌و هفتم بسیار فعال‌تر از قبل شده است و نورون‌ها و سیناپس‌های عصبی به تکامل بالایی رسیده‌اند. شبکه‌های پیچیده انتقال پیام شامل انواع پیام‌رسان‌های عصبی و هورمونی گسترش پیدا کرده‌اند و به مراحل نهایی تکامل خود نزدیک شده‌اند.

ریه‌ها در حال گسترش بیشتر جهت آماده شدن برای نفس کشیدن در جهان بیرون هستند. در این هفته با تشکیل شدن ساک‌های ریز ریوی (آلوئول‌ها) جنین یک گام دیگر به نهایی شدن رشد ریه‌ها نزدیک‌تر می‌شود. البته در این هفته ساختن سورفکتانت‌های ریوی (مایع محافظ سلول‌های ریه) به بلوغ کامل نرسیده است و تولید آن در هفته‌های آتی به حد متعادل و مطلوب می‌رسد.

نوزادان نارس در هفته بیست و هفتم بارداری

جنین در این هفته وزنی حدود ۹۰۰ گرم و قدی در حدود ۳۷ سانتی‌متر دارد. اگرچه جنین در هفته بیست و هفتم بسیار نابالغ و ظریف است اما حدود ۹۰ درصد نوزادان نارس متولدشده در این هفته تحت مراقبت‌های ویژه توانایی بقا دارند. این نوزادان بیشتر از مشکلات تنفسی به دلیل نابالغ بودن کیسه‌های هوایی، مشکلات حسی به دلیل ضعیف بودن بدن و نیز یرقان رنج می‌برند که تحت مراقبت‌های ویژه قابل‌درمان هستند.

نوزاد نارس در هفته بیست و هفتم بارداری

مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

در این هفته رشد موهای صورت و بدن سریع‌تر از قبل است و علت آن تولید بیشتر هورمون‌های آندروژن است. از دیگر علائم هفته بیست‌ و هفتم بارداری پاهای بی‌قرار هستند که به دلیل وجود حس ناخوشایند مورمور و گزگز در پا، دائماً تمایل به تکان دادن و یا جابجا کردن پاهای خود دارید. البته در توصیه‌های بخش تغذیه به مواد غذایی مفید برای کاهش این عارضه پرداخته‌شده است. وزن مادر در چنین روزهایی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد که ناشی از رشد بیشتر جنین، افزایش حجم جفت، افزایش مایع آمنیوتیک و افزایش میزان حجم خون و آب در بدن است.

در این هفته اندازه سینه‌ها با جذب چربی، بزرگ‌تر شده و برای شیردهی به نوزاد بعد از تولد آماده می‌شود. از علائم شایع دیگر در هفته بیست و هفتم بارداری افزایش هموروئید است که ۲۵ تا ۳۵ درصد مادران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سخت‌تر شدن اجابت مزاج و فشار واردشده از ناحیه رحم سبب متورم شدن وریدهای رکتومی شده که منجر به هموروئید و خونریزی‌های قطره‌ای در ناحیه مقعد می‌شود. هموروئید معمولاً با خارش و سوزش همراه است و بایستی تحت نظر متخصص گوارش درمان شود.

با افزایش حجم رحم و فضایی که اشغال می‌کند ممکن است سبب کاهش حجم تنفسی و فشار به قفسه سینه شود و شما هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها و یا راه رفتن سریع دچار تنگی نفس ملایم شوید. در چنین مواقعی نفس عمیق بکشید و کارهای روزمره را با آرامش بیشتری نسبت به قبل انجام دهید.

تغذیه در هفته بیست و هفتم بارداری

دریافت کالری بیشتر تحت نظر پزشک تغذیه

با رشد بیشتر فرزند شما در این هفته او به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد بنابراین پزشک تغذیه ممکن است توصیه کند که مقداری کالری دریافتی خود را افزایش دهید. البته باید دقت بالایی به وزن خود داشته باشید و از پرخوری و مصرف غذاهای پرچرب خودداری نمائید چراکه در سه‌ماهه دوم و سوم نادیده گرفتن نکات تغذیه‌ای سبب بروز دیابت بارداری می‌شود.

غذاهای حاوی کلسیم

در این هفته کلسیم از مواد غذایی مهم و ضروری در سبد غذایی شماست چراکه جنین برای تشکیل اسکلت استخوانی خود به‌شدت به آن نیاز خواهد داشت. در سه‌ماهه دوم روزانه ۱۰۰۰میلی‌گرم کلسیم برای بدن لازم است. محصولات لبنی مثل شیر، پنیر و ماست سرشار از کلسیم هستند.

غذاهای حاوی آهن

در اواخر سه‌ماهه دوم جنین به دوز بیشتر آهن روزانه برای پیشگیری از آنمی و تقویت خون‌سازی خود نیاز دارد. تقریباً نیاز روزانه ۲۷ میلی‌گرم است. غذاهایی مثل اسفناج، کشمش و مویز، کدوتنبل، کنجد، گوشت قرمز، مرغ و ماهی غنی از آهن هستند.

غذاهای پروتئین‌دار

اسیدآمینه‌های موجود در غذاهایی مثل تخم‌مرغ، گوشت، عدس و محصولات لبنی می‌توانند پروتئین موردنیاز روزانه شما و جنین را تأمین کنند. پروتئین جهت تقویت سیستم عضلانی و نیز بهبود عملکرد مغز و اعصاب جنین بسیار اهمیت دارد.

غذاهای حاوی منیزیوم

مصرف منیزیوم نیز برای جذب و عملکرد بهتر کلسیم لازم است. منیزیم در کاهش کرامپ‌های عضلانی، آرام شدن ماهیچه‌های دست‌وپا، جلوگیری از افسردگی بارداری و پیشگیری از بارداری زودرس اهمیت فراوانی دارد. هر خانم باردار روزانه به حدود ۳۵۰ میلی‌گرم منیزیوم نیاز دارد. لوبیا، تخم کدو، سوپ جو و بادام حاوی مقادیر بالایی منیزیم هستند.

تغذیه در هفته بیست و هفتم بارداری

ورزش در هفته بیست و هفتم بارداری

ورزش‌های سبک مانند راه رفتن و شنا در آب تأثیر زیادی در کاهش استرس‌های روزانه و افزایش آمادگی بدن دارند. همچنین ورزش‌های سبک قادرند با تقویت و بهبود گردش خون از جمع شدن خون در نواحی تحتانی بدن و بروز علائمی نظیر هموروئید و کمردرد جلوگیری کنند. ورزش منظم روزانه تأثیر بسیار مطلوبی در پیشگیری از واریس بارداری و بهبود تقویت عضلات ساق و کشاله ران دارد.

لکه بینی در هفته بیست و هفتم بارداری

لکه بینی در این هفته بسیار شایع است. در صورت بروز هرگونه خون‌ریزی و لکه بینی به پزشک مراجعه کنید. در اغلب موارد چنین لکه بینی‌هایی ناشی از پرخونی بافت دهانه رحم بوده که ممکن است در هنگام نزدیکی و رابطه جنسی دچار خونریزی خفیف شود. همچنین خونریزی قطره‌ای در هنگام اجابت مزاج بیشتر ناشی از هموروئید و پرخونی رگ‌های ناحیه رکتوم است.

آزمایش‌های هفته بیست و هفتم بارداری

دیابت بارداری یکی از بیماری‌هایی است که معمولاً در سه‌ماهه دوم برخی مادران باردار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ازاین‌رو آزمایش دیابت بارداری در هفته‌های ۲۴ تا ۲۷ برای پیشگیری یا درمان قند خون بالا انجام می‌شود.

چکاپ‌های بارداری که شامل غربال‌گری سه‌ماهه اول، سه‌ماهه دوم و سه‌ماهه سوم می‌شود هم جزئی از آزمایشات دوران بارداری است. همچنین یک آزمایش خون برای چک کردن وضعیت گلبول‌های قرمز، اطلاع از کم‌خونی و میزان آنتی‌بادی‌ها و انواع عفونت‌ها تجویز می‌شود. در آزمایش دیگری که تست کمبوس نامیده می‌شود نوع گروه خونی شما موردبررسی قرار می‌گیرد تا مغایرت‌های Rh مادر و Rh همسر ارزیابی شود.

مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

توصیه‌های لازم هفته بیست و هفتم بارداری

غذاهای کنسروی نخورید

به دلیل افزایش حجم رحم فشار واردشده به معده افزایش پیدا می‌کند و سبب رفلاکس اسیدی و یا سوزش سر دل می‌شود. غذاهای کنسروی می‌تواند رفلاکس‌های اسیدی را تشدید کند؛ بنابراین از خوردن چنین غذاهایی پرهیز نمائید. پیاده‌روی‌های منظم و داشتن تحرک کافی اثر بسزایی در تسکین معده و فعالیت بهتر آن دارد.

خواب آرام و راحت

با برخوردار بودن از یک سبک زندگی بهتر، می‌توان خواب آرام و بهتری را تجربه کرد. پایبند بودن به یک برنامه خواب روتین، زود خوابیدن و خودداری از بیداری‌های شبانه، کیفیت خواب شما را دو چندان می‌کند. در طی روز تحرک کافی داشته باشید و در برنامه غذایی خود از خوردن اسیدهای چرب اشباع شده همانند خوراکی‌های فرآوری شده مثل انواع چیپس و بیسکویت‌ها دوری کنید.

دوری از استرس

ورزش و مدیتیشن نقش به‌سزایی در کاهش استرس دوران بارداری دارد. از یک فرد متخصص مشورت بگیرید و ورزش‌های متناسب با شرایط خود را انجام دهید. همچنین برای کنترل استرس خود می‌توانید کارهای موردعلاقه خود را انجام دهید و با افراد خانواده در مورد نگرانی‌هایتان صحبت کنید. همچنین می‌توانید به دنبال کلاسی مناسب برای آموزش‌های دوران بارداری باشید تا در آن شرکت کنید.

نظرت رو درباره این مقاله بگو 0 نظر

1 0
هفته بیست و هفتم بارداری
منبع
verywellfamilyparenting.firstcry

مقالاتی که شاید برایتان جالب باشد

دیدگاهتان را بنویسید

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا