تست غربالگری
خانه
مقالات
تست غربالگری

تست غربالگری

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
هر آنچه باید در ارتباط با تست غربالگری بدانید!
تست‌های غربالگری در موارد زیادی و برای تشخیص برخی بیماری‌های شایع مانند فشار خون، بیماری پروستات و کلسترول خون انجام می‌شوند. همچنین برخی دیگر از این آزمایشات به عنوان غربالگری دوران بارداری انجام می‌شوند که می‌توانند سلامت مادر و جنین را در هفته‌های مختلف بارداری مورد بررسی قرار دهند.

تست غربالگری به آزمایش‌هایی گفته می‌شود که به منظور تشخیص زودهنگام بیماری‌ها قبل از بروز هرگونه علائم و پیشروی در بدن انجام گردد. تست‌های غربالگری یکی از مؤثرترین راه‌ها برای درمان به‌موقع هرگونه بیماری زمینه‌ای و به‌ویژه اختلالات پیش‌رونده است. بعضی از آزمایش‌های غربالگری مثل دیابت و فشارخون در مردان و زنان مشترک است اما بعضی دیگر تنها مختص زنان و یا مردان است. برای مثال غربالگری PSA تنها برای مردان و ماموگرافی برای زنان است. همچنین هر آزمایش غربالگری برای طیف سنی خاصی تعریف شده است. اگر قصد دارید تا در ارتباط با آزمایشات غربالگری اطلاعات کامل‌تری بدست آورید ادامه مطالب را از دست ندهید. دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

آشنایی با رایج‌ترین انواع تست غربالگری

در این بخش از مقاله جهت آشنایی شما عزیزان با انواع تست غربالگری، به رایج‌ترین آزمایش‌های غربالگری اشاره می‌کنیم:

  • آزمایشات غربالگری بارداری
  • آزمایش کلسترول
  •  غربالگری خون مخفی در مدفوع
  • تست پاپ اسمیر
  •  غربالگری پروستات (PSA)
  • تست غربالگری دیابت و پیش دیابت
  • آزمایشات غربالگری فشارخون
  • تست غربالگری سرطان پوست
  • ماموگرافی
  • کولونوسکوپی

برای انجام خدمات آزمایش در منزل، می‌توانید بر روی بنر زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایشات غربالگری بارداری

این آزمایشات به سه بخش کلی، آزمایشات غربالگری سه ماهه اول؛ عربالگری سه ماهه دوم و غربالگری سه ماهه سوم تقسیم می‌شوند. آزمایشات غربالگری اول معمولا برای تشخیص ناهنجاری‌های جنین مانند برخی بیماری‌های مادرزادی تجویز می‌شود. همچنین آزمایشات غربالگری دوم که شامل آزمایش خون و سونوگرافی است، به شکل دقیق‌تری ریسک بارداری را برای مادر و جنین می‌سنجد. همچنین در غربالگری سوم سلامت جفت، اندازه جنین و تعیین جنسیت بررسی می‌شود.

 

آزمایش کلسترول

کلسترول یک چربی غشایی است که در تمام سلول‌های بدن یافت می‌شود. این چربی به تشکیل غشای سلولی، تولید بعضی هورمون‌ها و ساخته شدن ویتامین D کمک می‌کند. کلسترول موردنیاز بدن از دو طریق رژیم غذایی و سنتز در کبد تأمین می‌شود. بااین‌حال، کبد قادر است تمام کلسترول موردنیاز بدن را تولید کند. کلسترول و سایر چربی‌های موجود در جریان خون به شکل ذرات کروی به نام لیپوپروتئین حمل می‌شوند.

کلسترول LDL یا کلسترول بد و کلسترول HDL یا کلسترول خوب دو لیپوپروتئین موجود در خون هستند. در غربالگری کلسترول افرادی که سطح کلسترول بالایی دارند نسبت به سایرین بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند. مازاد کلسترول موجود در خون در دیواره رگ‌های خونی رسوب می‌کند. رسوب تدریجی کلسترول باعث گرفتگی رگ و بالا رفتن خطر حمله قلبی می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به کلسترول بالا می‌توانند با کاهش کلسترول خود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

آزمایش غربالگری کلسترول

 

تست غربالگری خون مخفی در مدفوع

شاید عنوان این آزمایش برایتان کمی عجیب باشد اما این غربالگری یکی از راهکارهای مؤثر برای تشخیص زودهنگام سرطان‌های کولورکتال است. در این غربالگری یک نمونه مدفوع از فرد گرفته می‌شود و در آزمایشگاه به روش میکروسکوپی یا روش‌های شیمیایی بررسی می‌شود تا وجود هرگونه هموگلوبین در مدفوع آشکار گردد. آزمایش خون مخفی در مدفوع نیاز به جمع‌آوری سه نمونه مدفوع دارد که از نظر خونی زیر میکروسکوپ بررسی شوند.

البته ذکر این نکته مهم است که وجود خون در مدفوع دلایل مختلفی ازجمله بواسیر، شقاق، مصرف بعضی داروها، خونریزی گوارشی دارد و الزاماً به معنای وجود تومور و سرطان نیست. انجمن سرطان آمریکا انجام این آزمایش را برای افراد بالای ۵۰ سال توصیه می‌کند. در صورت مثبت بودن جواب آزمایش، پزشک آزمایشات تکمیلی‌تر را به منظور یافتن علت دقیق عارضه تجویز می‌کند.

برای ثبت رایگان درخواست آزمایش در منزل، بر روی بنر زیر کلیک کنید!

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تست پاپ اسمیر

در تست پاپ اسمیر یک نمونه از سلول‌های دهانه‌ی رحم برای بررسی تغییرات سلولی احتمالی که هشداردهنده سرطان دهانه رحم هستند، گرفته می‌شود. پاپ اسمیر یک تست غربالگری مهم در زنان زیر ۶۵ سال است و اهمیت این آزمایش در این است که می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه که هنوز هیچ‌گونه علائمی بروز نکرده است، تشخیص دهد.

البته جواب مثبت این آزمایش همواره به معنای وجود سلول‌های سرطانی نیست بلکه گاهی بر اثر عفونت‌های ویروسی و یا التهاب ممکن است جواب آزمایش مثبت باشد. یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم، ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) است و از طریق رابطه جنسی به‌ویژه در زنانی که شرکای جنسی متعدد دارند، منتقل می‌شود که در اینصورت آزمایش HPV نیز برای شما تجویز خواهد شد.

تفاوت تست‌های تشخیصی و غربالگری چیست؟ به گفته وب‌سایت healthknowledge هدف اولیه انجام تست‌های غربالگری تشخیص زودهنگام بیماری یا علائم بیماری در افراد به ظاهر سالم است. برخی از ویژگی تست‌های غربالگری به شرح زیر است.

  • برای شناسایی شاخص‌های بالقوه مرتبط با بیماری‌ها
  • برای تعداد زیادی از افراد بدون علامت اما بالقوه در معرض خطر انجام می‌شود.
  • آزمایش‌هایی ساده و قابل‌پذیرش برای گروه هدف و کارکنان
  • موارد مشکوک به بیماری را در جمعیت شناسایی می‌کند
  • ارزان و سریع انجام می‌شود تا افراد از نظر مالی تحت تأثیر قرار نگیرند

اما تست‌های تشخیص برای تشخیص وجود یا عدم وجود بیماری در افراد علامت‌دار و یا افراد بدون علامت اما با تست غربالگری مثبت استفاده می‌شود. این آزمایشات ممکن است تهاجمی و پرهزینه باشند.

 

تست غربالگری پروستات (PSA)

در آزمایش پروستات سطح خونی پروتئین PSA اندازه‌گیری می‌شود. این پروتئین با غده پروستات مردان مرتبط است و افزایش غیرطبیعی آن نشانه وجود مشکل و بیماری در این غده است. معمولاً بیماری‌هایی مثل التهاب، عفونت، تورم پروستات و یا سرطان پروستات منجر به بالا رفتن PSA در خون می‌شوند. معمولاً غربالگری PSA برای مردان بالاتر از ۵۵ سال توصیه می‌شود. البته برای افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات دارند انجام این آزمایش از ۴۵ سالگی مؤثرتر است.

تست غربالگری پروستات

 

ماموگرافی

غربالگری ماموگرافی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه به‌صورت سالانه یا دوسالانه پس از ۵۰ سالگی صورت می‌گیرد. این آزمایش همراه با معاینه بالینی پستان و به منظور شناسایی زودهنگام هرگونه توده سلولی در بافت پستان انجام می‌شود. برای زنانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه دارند این غربالگری از سن ۴۰ سالگی شروع می‌شود. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

کولونوسکوپی

یکی از آزمایش‌های غربالگری رایج در تمام دنیا آزمایش کولونوسکوپی به منظور غربالگری سرطان و پولیپ روده بزرگ است و از سن ۵۰ سالگی به بعد توصیه می‌شود. سرطان کولورکتال درصورتی‌که در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل‌درمان بوده و معمولاً با عمل جراحی می‌توان توده بدخیم را برداشت و از گسترش آن در بدن جلوگیری کرد.

 

تست غربالگری دیابت و پیش دیابت

شاید بتوان غربالگری دیابت را یکی از مهم‌ترین آزمایش‌های غربالگری دانست چراکه امروزه دریابت و عوارض مرتبط با آن شیوع چشمگیری دارد و در صورت عدم شناسایی به‌موقع شاهد درگیر شدن اندام‌های مختلف بدن هستیم. انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می‌کند که همه بزرگ‌سالان بدون توجه به وزن، از سن ۴۵ سالگی برای دیابت یا پیش دیابت غربالگری شوند. البته افرادی که بیشتر در معرض خطر دیابت قرار دارند مانند افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) بالایی دارند و یا دچار فشارخون هستند باید به‌دفعات بیشتر و از سنین کمتر این غربالگری را شروع کنند.

 

تست غربالگری فشارخون

فشارخون یالا یکی از مشکلات شایع در کشورها مختلف دنیا است که سالانه علاوه بر بیماری‌ها و پیامدهای مخرب آن، هزینه‌های درمانی قابل‌توجهی را بر اقتصاد کشورها تحمیل می‌کند. بر اساس شواهد علمی، تقریباً نیمی از بزرگ‌سالان ایالات‌متحده به این عارضه دچار هستند. زمانی فشارخون بالاتر از حد طبیعی در نظر گرفته می‌شود که فشار سیستولیک از ۱۳۰ میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک از ۸۰ میلی‌متر جیوه بالاتر باشد.

فشار خون بالا یک عامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین بیماری مزمن کلیوی به شمار می‌رود. فشار خون بالا در ابتدا باید با اصلاح سبک زندگی مانند رژیم غذایی کم نمک، ورزش منظم و کاهش وزن (برای افرادی که دچار اضافه‌وزن یا چاق هستند)، برطرف شود. اگر تغییرات سبک زندگی برای درمان فشار خون کافی نباشد، می‌توان تحت نظر پزشک داروهای مختص به درمان فشار خون را استفاده کرد.

تست غربالگری فشار خون

 

تست غربالگری سرطان پوست

برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند، توصیه می‌شود به‌طور منظم جهت معاینه پوست به متخصص پوست و مو مراجعه کنند. مطالعات تحقیقاتی نشان داده‌اند که این معاینات قادرند خطر مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پوست را به طرز چشمگیری کاهش دهند. با این‌حال، همه افراد باید نسبت به تغییرات پوست خود مانند تعداد خال‌ها و یا تغییر رنگ آن‌ها حساس باشند و در صورت مشاهده علائم مشکوک به پزشک مراجعه کنند.

 

انجام تست غربالگری در منزل با هومکا

بهتر است بدانید که برای انجام خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات آزمایش در منزل یا تفسیر آزمایش خون را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

چرا انجام تست پاپ اسمیر مهم است؟
زیرا با استفاده از تست غربالگری پاپ اسمیر، به راحتی امکان تشخیص سرطان دهانه رحم وجود خواهد داشت.
تست‌های غربالگری شامل چه مواردی می‌شود؟
تست‌های غربالگری شامل آزمایش کلسترول، غربالگری خون مخفی در مدفوع، تست پاپ اسمیر، غربالگری پروستات (PSA)، تست غربالگری دیابت و پیش دیابت، آزمایشات غربالگری فشارخون، تست غربالگری سرطان پوست، ماموگرافی، کولونوسکوپی و غربالگری‌ سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری است.
آیا انجام آزمایش فقط در صورت داشتن نسخه پزشک ممکن می‌باشد؟
خیر. انجام بسیاری از آزمایشاتی که افراد برای اطلاع از سلامتی و سنجش پارامترهایی مانند قند و چربی در نظر دارند، نیازی به داشتن نسخه ندارد. مجموعه هومکا در چنین شرایطی رسید و فاکتور با هدف اقدام برای دریافت هزینه از بیمه تکمیلی، در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.
آیا خدمات آزمایش و چکاپ در منزل تحت پوشش بیمه است؟
بله. خدمات آزمایش و چکاپ در منزل هومکا تحت پوشش انواع بیمه‌های پایه و تکمیلی است.
خدمت آزمایش در منزل هومکا چه شهرهایی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟
کلیه ساکنین استان تهران، کرج و شهرهای مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، قزوین و رشت می‌توانند از خدمات این مجموعه بهره ببرند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L