آزمایش SGOT (AST)
خانه
مقالات
آزمایش SGOT (AST)

آزمایش SGOT (AST)

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/05
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه‌ی خدمات آزمایشگاهی، تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قابل انجام است.
پکیج‌های تخصصی
آزمایش SGOT چیست و چه کاربردی دارد؟
آزمایش SGOT که با نام AST نیز معرفی می‌شود، به بررسی عملکرد کبد می‌پردازد. در واقع AST نام یکی از آنزیم‌های کبدی است. چنانچه علائم نارسایی کبد را داشته باشید، پزشک در کنار سایر آزمایشات خون، این تست را نیز تجویز خواهد کرد. در این مقاله هومکا سعی کرده است در مورد مفهوم آزمایش SGOT یا AST، شرایط و تفسیر آن اطلاعات مختصر ومفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

ضعف در بدن، تورم در پا و کم اشتهایی، می‌تواند نشان از افرایش آنزیم AST در کبد شما باشد. اگر این علائم را دارید، بهتر است به سراغ انجام آزمایش SGOT بروید. این آزمایش می‌تواند برخی بیماری‌های کبدی را به سرعت تشخیص دهد. سیروز کبدی، هپاتیت ویروسی، هپاتیت الکلی و سنگ صفرا، از جمله بیماری‌هایی هستند که با این آزمایش مرتبط‌اند. بهتر است بدانید که بیماری های کبدی منجر به مرگ دو میلیون نفر در سراسر جهان می‌شوند که یک میلیون نفر آنها، مربوط به سیروز کبدی است. از این رو، اگر قصد دارید تا در ارتباط با آزمایش SGOT بیشتر بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید. علاوه بر این اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

 

SGOT در آزمایش خون چیست؟

SGOT در آزمایش خون، در واقع نشان‌دهنده میزان آنزیم‌های کبدی آسپارتات آمینوترانسفراز در بدن است. در صورتی که کبد دچار نارسایی یا آسیب‌دیدگی شده باشد، اعداد آزمایش SGOT یا AST از سطح نرمال بالاتر خواهند بود. سایت معتبر Health Line نیز در رابطه با آزمایش SGOT می‌گوید:

آزمایش SGOT نوعی آزمایش خون است که برای تشخیص مشکلات کبدی انجام می‌شود. این آزمایش یکی از دو آنزیم کبدی، به نام ترانس آمیناز گلوتامیک-اگزالواستیک سرم را اندازه گیری می‌کند. این آنزیم معمولاً AST نامیده می‌شود که مخفف آسپارتات آمینوترانسفراز است. پزشک از آزمایش SGOT برای تشخیص آسیب‌های کبدی یا بیماری کبدی استفاده می‌کند. هنگامی که سلول‌های کبدی آسیب می‌بینند، SGOT یا آنزیم AST به جریان خون نشت می‌کند و سطح آنزیم خون را افزایش می‌دهد.

sgot در آزمایش خون چیست

 

علت تجویز آزمایش SGOT یا AST چیست؟

پزشکان این آزمایش را برای تشخیص بیماری‌های کبدی تجویز می‌کنند. وقتی که کبد دچار بیماری و یا آسیب دیدگی گردد آنزیم AST به داخل خون نشت کرده و سطح خونی آن افزایش می‌یابد. از آزمایش AST برای بررسی روند درمان افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی نیز استفاده می‌شود. برای مثال افرادی که به هپاتیت C و یا کبد چرب مبتلا هستند، در طول دوره درمانی خود چندین بار آزمایش AST را جهت ارزیابی اثربخشی داروهای تجویز شده سپری می‌کنند. البته لازم به ذکر است که آنزیم AST علاوه بر کبد در سایر ارگان‌ها مانند کلیه، مغز، قلب و عضلات بدن نیز وجود دارد و در صورت آسیب هر کدام از آن‌ها، سطح AST به شدت بالا می‌رود. برای مثال در آسیب دیدگی عضلانی در حین یک مسابقه ورزشی، مقدار AST به سرعت افزایش می‌یابد. برای ارزیابی دقیق‌تر سلامت کبد، پزشکان آزمایش AST را همراه با آزمایش ALT تجویز می‌کنند تا نتایج بدست آمده شرایط کبد را بهتر نشان دهد. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

 

شرایط آزمایش SGOT چیست؟‌

با وجود اینکه برای انجام آزمایشات کبدی نیازی به ناشتا بودن نیست، اما بهتر است حداقل چند ساعت ناشتا باشید. در صورتیکه از داروهای ضد صرع مانند فنوباربیتال و فنی توئین استفاده می‌کنید، به نمونه گیر اطلاع دهید تا در شرح حال شما ثبت گردد. ۴۸ ساعت قبل از انجام آزمایش، داروهای بدون نسخه‌، مانند استامینوفن، نخورید.

ast چیست؟

 

چه زمانی آزمایش SGOT تجویز می‌شود؟‌

در حالت کلی، پزشک زمانی انجام این آزمایش را توصیه می‌کند که شخص با علائم زیر مواجه باشد:‌

  • تورم شکمی داشته باشد و احساس دل درد کند.
  • اشتهای خود را از دست بدهد.
  • رنگ ادرار او تیره و مدفوع او روشن شود.
  • پوست او به زرد تغییر رنگ دهد.
  • با ضربه‌ای ناچیز کبود شود.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش AST-SGOT چه بیماری‌هایی را نشان می‌دهد؟

با وجود اینکه آزمایش SGOT به عنوان آزمایش کبدی شناخته می‌شود، اما مقادیر بالای آن حاکی از بروز بیماری‌هایی مربوط به قلب، مغز، کلیه، ماهیچه و عضلات نیز خواهد بود. آیا آزمایش AST (SGOT) داده‌اید و به دنبال تفسیر رایگان فاکتورهای آن هستید؟ کلیک کنید.

رایج‌ترین بیماری‌هایی که توسط آزمایش AST یا SGOT تشخیص داده می‌شوند، عبارتند از: 

  • مشکلات کبدی ویروسی و دارویی
  • مشکلات کلیوی
  • مشکلات قلبی عروقی
  • مشکلات مغزی
  • آسیب‌های جدی عضلانی و ماهیچه‌ای

ast در آزمایش خون

 

مقدار نرمال و بحرانی AST-SGOT در آزمایش خون چقدر است؟ 

AST+U/L+933

در حالت طبیعی، مقدار آنزیم AST در آزمایش SGOT تقریبا بین ۸ تا ۴۵ یونیت در هر لیتر از خون خواهد بود. اما این مقدار به اندازه ناچیزی در خانم‌ها و آقایان متفاوت است که در زیر به آن اشاره کرده‌ایم:

  • میزان نرمال SGOT AST در آزمایش خون برای خانم‌ها برابر است با ۹ تا ۳۲ یونیت در لیتر
  • میزان نرمال SGOT AST در آزمایش خون برای مردان برابر است با ۱۰ تا ۴۰ یونیت در لیتر

مقدار بحرانی آنزیم AST در آزمایش SGOT، بیشتر از ۵۰ است که اکثرا برای خانم‌ها این مقدار بحرانی برابر با ۴۵ خواهد بود. باید بدانید که پزشک برای بررسی وصعیت بیمار معمولا تفسیر آزمایش SGOT و SGPT را با هم انجام خواهد داد. 

تفسیر آنلاین فاکتور

 

تست‌های مرتبط با آزمایش SGOT چیست؟

گاهی پزشک برای اطمینان بیشتر، همراه با آزمایش SGOT، یک سری تست‌های مرتبط را نیز تجویز می‌کند تا بتواند به یک نتیجه‌گیری کلی برسد و در صورت نیاز، به سراغ شروع دوره درمان برود.

بعضی از این تست‌های مرتبط عبارتند از:

  • آزمایش ALT - SGPT: این تست از آزمایشاتی است که به بررسی عملکرد کبد می‌پردازد. 
  • آزمایش ALP یا آلکالین فسفاتاز: این تست برای تشخیص بیماری‌های کبدی و استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تست Bilirubin Total: آزمایش bilirubin چیست؟ این تست برای تشخیص زردی و یرقان مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • آزمایش Hbs Ag: این تست در تشخیص هپاتیت B کاربرد دارد. 
  • آزمایش HCV: این تست در تشخیص هپاتیت C کاربرد دارد. 
  • آزمایش HAV: این تست منجر به تشخیص هپاتیت A خواهد شد. 
  • آزمایش LDH: اگر آنزیم LDH در بدن غیرطبیعی باشد، بروز بیماری‌های  کلیوی و قلبی انتظار می‌رود. 
  • آزمایش Cpk: این تست برای بررسی آسیب‌های قلبی کاربرد دارد. 
  • تست بررسی کبد چرب: شما می‌توانید تشخیص کبد چرب در منزل را نیز انجام دهید.

ALT از میان این تست‌ها، مرتبط‌ترین آزمایش به AST-SGOT محسوب می‌شود که در بیشتر مواقع پزشک انجام آن‌ها را به صورت همزمان توصیه می‌کند. اگر پزشک برای شما آزمایش تجویز کرده است و می‌خواهید آزمایش خود را در منزل و تحت پوشش بیمه انجام دهید، کلیک کنید!

 

تفاوت آزمایش‌های ALT (SGPT) و AST (SGOT) چیست؟

آنزیم‌های ALT و AST که در گذشته با نام‌های SGPT و SGOT شناخته می‌شدند پروتئین‌هایی هستند که به عنوان معیارهای سلامت کبد در نظر گرفته می‌شوند. این آنزیم‌ها به طور طبیعی در بافت کبد یافت شده و مقدار آن‌ها در خون ناچیز است اما اگر کبد دچار التهاب یا آسیب دیدگی شود، این آنزیم‌ها از بافت جدا شده و وارد جریان خون می‌شوند. برای مثال در بیماری کبد چرب و هپاتیت سطح خونی هر دو آنزیم به مقدار قابل توجهی افزایش می‌یابد. هرچه سطح ALT و AST در جواب آزمایش بالاتر باشد به همان نسبت شدت التهاب و آسیب دیدگی کبد نیز بالاتر است. البته فاکتور ALT (SGPT) نسبت به AST اختصاصی‌تر بوده و معیار بهتری برای ارزیابی سلامت کبد به شمار می‌آید. آنزیم ALT مختص کبد است و در سایر ارگان‌های بدن دیده نمی‌شود، اما آنزیم AST در برخی بافت‌های دیگر مثل بافت عضلانی و یا ماهیچه قلبی هم وجود دارد و افزایش آن در خون به طور دقیق بیانگر التهاب کبد نیست. بهتر است بدانید که در آزمایش کبد چرب این دو آنزیم به طور همزمان اندازه‌گیری می‌شوند.

 

 

علت افزایش AST یا SGOT در آزمایش خون چیست؟

شاید فکر کنید زمانی که AST در آزمایش افزایش پیدا کند، حتما مشکلات جدی کبد، قلب، مغز، کلیه، ماهیچه و عضلات را درگیر خواهد کرد. اما گاهی این طور نیست و شرایط دیگری باعث افزایش مقدار AST بیشتر از حد نرمال شده است. بعضی از این شرایط عبارتند از:

  • ورزش‌های شدید و سنگین
  • انجام عمل‌های جراحی
  • حمله قلبی و مشکلات بعد از آن
  • آسیب‌های وارده به عضلات و ماهیچه‌ها
  • تشنج و صرع
  • گذراندن دوره بارداری
  • بیماری پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده

اگر جواب آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان SGOT و یا هر فاکتور دیگری در محدوده نرمال قرار ندارد، می‌توانید بدون مراجعه به مطب پزشک جواب آزمایش خود را به صورت آنلاین تفسیر کنید. برای تفسیر آزمایش آنلاین کلیک کنید

sgot در آزمایش خون چیست

 

چه بیماری‌هایی باعث افزایش سطح AST-SGOT می‌شوند؟

زمانی که فرد به یک سری بیماری‌های پیش زمینه‌ای مبتلا باشد، فاکتور آزمایشی AST-SGOT را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بعضی از این بیماری‌ها که باعث بالا رفتن مقدار AST در آزمایش می‌شوند، به شرح زیر هستند:

sgot در آزمایش

 

علت پایین بودن مقدار AST خون چیست؟

مقادیر پایین AST نرمال محسوب شده و نشان دهنده سلامت کبد است. در ۹۵ درصد جمعیت، پایین بودن AST به عنوان شرایط نرمال و سالم بدن در نظر گرفته می‌شود اما در ۵ درصد جمعیت نیز مقادیر بسیار پایین AST می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین B6 باشد. چراکه کمبود این ویتامبن در بدن باعث توقف فعالیت آنزیم AST می‌شود. کمبود ویتامین B6 به ندرت در جمعیت دیده می‌شود و بیشتر در افراد معتاد به مشروبات الکلی و همچنین بیماران مبتلا به مشکلات زمینه‌ای کبدی و کلیه بروز می‌کند. در درمان‌های جایگزینی با هورمون که برای بهبود علائم یائسگی به کار می‌رود نیز امکان کاهش سطح AST وجود دارد.

تفسیر آزمایش

 

چه بیماری‌هایی باعث کاهش سطح AST-SGOT می‌شوند؟

بیماری‌هایی وجود دارند که باعث کاهش مقدار AST از حد نرمال آن می‌شوند. این بیماری‌ها عبارتند از:

 

علائم بالا بودن AST یا SGOT در آزمایش خون چیست؟

علائم بالینی که در نتیجه عدم توازن مقادیر آنزیم AST در آزمایش خون SGOT در فرد قابل مشاهده هستند، به شرح زیر است:

  • دل درد
  • تورم در شکم
  • کم‌اشتهایی
  • تور در پا
  • خارش در بدن
  • زردی
  • ضعف

اگر مقدار SGOT در آزمایش شما بالا است و می‌خواهید تفسیر آن را توسط پزشک به صورت آنلاین بدانید، کلیک کنید!

 

آزمایش SGOT یا AST در منزل با هومکا

برای انجام آزمایش AST و سایر خدمات آزمایشگاهی، به راحتی می‌توانید تا بدون صرف زمان اضافی برای خارج شدن از منزل، آزمایشگاه را به منزل بیاورید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

برای انجام خدمات آزمایش در منزل یا تفسیر آزمایش آنلاین، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت، همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. بهتر است بدانید که جواب آزمایش شما نیز با بررسی بهترین متخصصان، در کوتاه‌ترین زمان  به دستتان خواهد رسید. همچنین شما به راحتی می‌توانید از تفسیر آزمایش خون خود با هومکا باخبر شوید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
گروه خدمت*
گروه خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

آیا برای آزمایش AST باید ناشتا باشیم؟
این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
اگر AST بالا باشد چه اتفاقی می‌افتد؟
مقادیر بالای AST در خون ممکن است نشان دهنده هپاتیت، سیروز، مونونوکلئوز یا سایر بیماری‌های کبدی باشد. سطح بالای AST همچنین می‌تواند نشان دهنده مشکلات قلبی یا پانکراتیت باشد.
محدوده طبیعی AST چیست؟
مقدار طبیعی آنزیم AST حدود ۵ تا ۴۰ واحد در هر لیتر سرم (قسمت مایع خون) است.
چه عواملی باعث بالا رفتن میزان ALT و AST می‌شوند؟
مصرف الکل مزمن، داروها، استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) و هپاتیت ویروسی مزمن از علل شایع مرتبط با افزایش ALT و AST است.
آیا آزمایش در منزل هومکا تحت بیمه است؟
بله. آزمایش در منزل هومکا تحت بیمه های پایه و درمانی قرار دارد.
آیا برای آزمایش در منزل، حتما باید نسخه پزشک داشته باشم؟‌
خیر. آزمایش با درخواست شما نیز انجام می‌شود.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل