آزمایش LDH
خانه
مقالات
آزمایش LDH

آزمایش LDH

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/06
آزمایش LDH چیست و بالا بودن LDH به چه معنا است؟
آزمایش LDH تستی است که از آن به عنوان آزمایش تکمیلی برای تشخیص برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. در واقع LDH نام آنزیمی که در بافت‌های سراسر بدن وجود دارد. بیماری‌های نارسایی ریه و اختلالات عضلانی از جمله بیماری‌هایی هستند که نتایج این آزمایش به تشخیص آ‌‌ن‌ها کمک می‌کند. در این مقاله با هومکا همراه شوید تا درباره چرایی و چگونگی انجام این آزمایش و تفسیر این آزمایش بیشتر بدانید.
این مطالب با تایید دکتر آهنگری منتشر شده است.

آزمایش LDH، برای آن دسته از افرادی که در آن‌ها علائم اختلالات ریوی، کبدی، کم خونی (آنمی) و عضلانی دیده می‌شود تجویز می‌شود. منظور از ldh، آنزیم لاکتات دهیدروژناز است که در بافت‌های مختلف بدن مانند ریه، مغز، قلب و کبد و حتی کلیه‌ها وجود دارد . از آنجا که این آنزیم در همه بافت‌های بدن یافت می‌شود، آزمایش LDH نمی‌تواند به عنوان یک تست اختصاصی در تشخیص بیماری‌ها کاربرد داشته باشد. به همین دلیل از آن به عنوان یک آزمایش تکمیلی یاد می‌شود. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید! در این مقاله با هومکا همراه باشید تا جزییات بیشتری از این آزمایش در اختیار شما قرار گیرد.

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش LDH تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

LDH در آزمایش خون چیست و چه کاربردی دارد؟ 

LDH یا لاکتات دهیدروژناز آنزیمی است که در بافت‌های یادشده وجود دارد. پس از مرگ سلولی، آنزیم LDH آزاد شده و در خون افزایش پیدا می‌کند. این تست یک آزمایش مجزا و اختصاصی محسوب نمی‌شود و در کنار دیگر فاکتورهای آزمایشگاهی کاربرد دارد. از این آنزیم می‌توان برای تشخیص سطح آسیب بسیاری از بافت‌های بدن استفاده کرد. این ایزوآنزیم خود به چند لاکتات دهیدروژناز مختلف طبقه بندی می‌شود و هر گروه تنها  در برخی یا یکی از بافت‌های بدن یافت می‌شوند: 

 

انواع LDH در آزمایش خون

LDH آنزیمی است که اگرچه در اندام‌های مختلف بدن وجود دارد اما ساختار آن در ارگان‌های بدن تا حدودی با هم متفاوت بوده و این اختلاف موجب ایجاد چندین نوع LDH شده است. بسیاری از بافت‌های بدن مانند قلب، ماهیچه‌های اسکلتی، مغز، سلول‌های خونی و کبد و کلیه دارای LDH های متفاوتی نسبت به هم هستند. زمانی که بافت یا ارگانی در بدن آسیب ببیند، LDH به خون آزاد شده و ازاین‌رو با نتایج تست LDH می‌توان التهاب و صدمات بافتی را تشخیص داد. آنزیم LDH به پنج شکل مختلف وجود دارد که در ساختار با هم تفاوت دارند:

  • آنزیم LDH-۱ عمدتاً در ماهیچه قلبی و گلبول‌های قرمز خون یافت می‌شود
  • آنزیم LDH-۲ در گلبول‌های سفید خون متمرکز است
  • آنزیم LDH-۳ در ریه بالاترین تراکم را دارد
  • آنزیم LDH-۴ در کلیه، جفت و پانکراس در بالاترین سطوح قرار دارد
  • آنزیم LDH-۵ در کبد و عضله اسکلتی یافت می‌شود

تمامی ساختارهای مختلف LDH را می‌توان در خون اندازه‌گیری کرد.

سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (Med Line Pluse) در خصوص آزمایش LDH اینگونه می‌گوید:

این آزمایش، میزان لاکتات دهیدروژناز که به آن اسید لاکتیک نیز گفته می‌شود را اندازه‌گیری می‌نماید. برای انجام این آزمایش، معمولا نمونه‌ی خون از فرد متقاضی گرفته می‌شود، اما گاهی اوقات این فاکتور آزمایشی را با نمونه‌گیری از مایعات بدن مورد بررسی می‌نمایند.

LDH نقش مهمی در ایجاد انرژی در بدن دارد. تقریبا تمام بافت‌های بدن از جمله در بافت قلب، کلیه‌ها، مغز و ریه‌ها وجود دارد. زمانی که این بافت‌ها آسیب ببینند، LDH را در جریان خون یا مایعات دیگر بدن، آزاد می‌کنند. 

LDH در آزمایش خون

 

چه زمانی باید آزمایش LDH انجام شود؟

از تست LDH برای کمک به تشخیص چندین بیماری استفاده می‌شود که پرکاربردترین موارد استفاده آزمایش LDH در شرایط زیر است:

  • استفاده از تست LDH برای بررسی اینکه آیا دچار آسیب بافتی شده‌اید یا خیر
  • برای کنترل و رصد شرایطی که ممکن است به آسیب بافتی منتهی گردد مانند کم‌خونی، بیماری‌های مزمن و برخی عفونت‌ها
  • برای ارزیابی و تشخیص میزان وخامت انواع خاصی از سرطان‌ها
  • برای کنترل و پایش شیمی‌درمانی در انواع خاصی از سرطان‌ها
  • برای سنجش روند درمان و ارزیابی تأثیرگذاری داروهای تجویزشده

 

فاکتور آزمایشی LDH چه بیماری هایی را تشخیص می‌دهد؟

با استفاده از نتایج این آزمایش تشخیص بیماری‌های زیر امکان دارد:

  •  آسیب‌های قلبی
  • بیماری آسیب اسکلتی
  • آسیب ریوی و سیستم عصبی 
  • آسیب به عضله (قلبی، اسکلتی و ریوی) 
  • بروز علائم سکته
  • اختلال در تنفس
  • ضعف اسکلتی و عدم عملکرد صحیح عضلات قلب و ریه

اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان LDH یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

 

 

شرایط انجام تست LDH چگونه است؟ 

برای انجام این تست شرایط مراقبتی ویژه‌ای عنوان نشده و شما در حالت ناشتا و غیرناشتا نیز می‌توانید آن را انجام دهید. مگر در مواردی که داروهای بخصوصی مصرف می‌کنید که باید آن را با پزشک متخصص پیش از انجام تست درمیان بگذارید. دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

تفسیر آزمایش LDH

 

تفسیر آزمایش LDH

زمان دریافت نتایج آزمایش LDH خود، اطلاعاتی را مشاهده خواهید کرد که بیانگر وضعیت و سطح LDH در خون است. به‌طورکلی، محدوده طبیعی برای آزمایش خون LDH (لاکتات دهیدروژناز) عبارت‌اند از:

  • در مردان: ۲۲۵ – ۱۳۵ واحد در لیتر (U/L)
  • در زنان: ۲۱۴ – ۱۳۵ واحد در لیتر (U/L)
  • سطوح LDH در کودکان معمولاً به‌طور طبیعی نسبت به افراد بالغ بالاتر است

تفسیر آزمایش

 

مقدار نرمال و بحرانی LDH در آزمایش خون چقدر است؟ 

  • مقدار نرمال LDH در آزمایش خون بین ۱۰۰- ۵۰۰ است
  • درصورتی که در آزمایش پاسخ عدد بیش از ۵۰۰ (>۵۰۰) را نشان دهد، شرایط بحرانی شناخته می‌شود

 

دلایل LDH بالا در آزمایش خون

بالا بودن سطوح LDH به این معنی است که نوعی آسیب بافتی ناشی از ضربه، التهاب یا عفونت در بدن وجود دارد. عواملی که باعث افزایش سطح LDH می‌شوند عبارت‌اند از:

پس از طی کردن دوره درمان اگر سطح LDH همچنان بالاتر از حد طبیعی باشد ممکن است به معنی عدم اثربخشی داروهای تجویزشده باشد. اگرچه آزمایش LDH می‌تواند آسیب بافتی یا بیماری‌های التهابی و عفونی را آشکار کند دارید، اما قادر به تعیین محل دقیق آسیب در بدن نیست. برای مثال، اگر سلول‌های قرمز خون در طی نمونه‌گیری آسیب ببینند، LDH می‌تواند به‌طور کاذب افزایش یابد. اگر در جواب آزمایش LDH بالاتر از سطوح نرمال باشد، ممکن است آزمایشات تکمیلی جهت پی بردن به علت زمینه‌ای و تشخیص محل دقیق آسیب بافتی تجویز شود.

علائم بالا بودن LDH در آزمایش خون

 

علائم بالا بودن LDH در آزمایش خون

برای تکان دادن ماهیچه‌ها، مغز نیاز به دریافت اطلاعات دارد. با اعصاب سالم مغز می‌تواند دردها را تشخیص بدهد، عضلات و ماهیچه‌ها حرکت دهد و به کارکرد اندام‌های داخلی مانند قلب کمک کند. اما اگر LDH در آزمایش خون نرمال نباشد، ممکن این علائم را در سیستم عصبی خود نیز مشاهده کنید:

  • تکان دادن ماهیچه‌ها به سختی و یا غیرممکن شدن حرکت اندام
  • احساس سوزش و خارش در اندام
  • تنها در یک پا احساس درد دارید
  • در حین حرکت لغزش دارید و نمی‌توانید هماهنگی خوبی در حرکت اندام ایجاد کنید
  • دچار سردردهای کوتاه و طولانی می‌شوید که تاثیر شوکی دارد
  • همیشه احساس پربودن مثانه را دارید
  • پوستتان بی‌حس است
  • تعریق زیاد یا کم دارید

 

دلایل LDH پایین در آزمایش خون

پایین‌تر بودن LDH نسبت به سطح نرمال غالباً بسیار کم رخ می‌دهد. سطوح کمتر از حد نرمال LDH ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل ژنتیکی نادر به نام کمبود لاکتات دهیدروژناز A (بیماری ذخیره گلیکوژن XI) یا کمبود لاکتات دهیدروژناز B باشد. مصرف زیاد ویتامین C نیز یکی دیگر از دلایل بروز نتایج کاذب منفی در نتیجه آزمایش LDH است.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش LDH

آزمایش CPK: کراتین کیناز در ماهیچه‌های اسکلتی و قلب با میزان غلظت بالا و در بافت‌های مغز با غلظت بسیار پایین موجود است. از آنجایی که این آنزیم در کاتابولیسم طبیعی بافت موثر است، بنابراین درصورتی مقدار آن بیش از حد نرمال گزارش شود، کراتین کیناز نشان می‌دهد که بافت دچار تروما است.

آزمایش AST: این آنزیم عملکرد آنزیم‌های موجود در کبد را نشان می‌دهد. از آن با عنوان آمینوترانسفراز نیز یاد می‌شود. غلظت این آنزیم در مغز، قلب، کبد، کلیه و گلبول‌های خونی بالاست و تنها مقدار بسیار کمی از آن در خون یافت می‌شود. چنانچه میزان این آنزیم در خون افزایش غیرطبیعی داشته باشد متخصص به بروز مشکل جسمانی مشکوک خواهد شد و بروز آسیب‌های کبدی مطرح است.

تست بیلی روبین: Bilirubin چیست؟ این تست برای تشخیص مشکلات مربوط به کبد یا کیسه صفرا در کنار آزمایش LDH تجویز می‌شود.

آزمایش SGPT: مخفف آلانین آمینوترانسفراز است. برای پاسخ به سوال SGPT در آزمایش خون چیست؟ می‌توان گفت: این آنزیم نیز در کبد و چند بافت دیگر وجود دارد و در کنار تست LDH و AST به شناخت آسیب کبدی کمک می‌کند. میزان این آنزیم در کبد زیادتر از بافت‌های دیگر است. این آنزیم به بدن جهت تجزیه مواد غذایی کمک می‌کند و سطح آن در خون کم است. درصورت تشخیص میزان غیرطبیعی این آنزیم در آزمایش ALT و افزایش آن بروز آسیب کبدی مطرح می‌شود.

آزمایش Troponin: این تست در کنار تست LDH به تشخیص آسیب عضلات قلب کمک خواهد کرد. در ضمن با استفاده از این تست می‌توان میزان آنژین قفسه صدری را نیز مورد بررسی قرار داد. در مواردی که بیماری قلبی و آسیب به بافت قلب توسط متخصص مطرح شود انجام این آزمایش توصیه می‌شود.

تست‌های مرتبط با آزمایش LDH

 

داروهای تأثیرگذار در نتیجه تست LDH

عوامل مختلفی ممکن است باعث بروز اشتباه درنتیجه آزمایش LDH شوند. اگر نمونه خون آلوده باشد یا گلبول‌های قرمز در زمان خون‌گیری آسیب‌دیده باشند، LDH بالاتر از مقدار نرمال خواهد بود. علاوه بر این، مواد مخدر، داروهای بیهوشی، آسپرین و برخی داروهای دیگر نیز اثر افزایشی بر میزان LDH خون دارند. در مقابل، داروهای حاوی اسید اسکوربیک (ویتامین C) قادرند سطح LDH خون را کاهش دهند. الکل نیز می‌تواند تأثیرات نوسانی بر سطح LDH داشته باشد.

 

آزمایش در منزل با هومکا 

برای انجام آزمایش LDH در منزل کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. مجموعه هومکا با ارائه خدمت آزمایش در منزل و تفسیر آزمایش خون سعی کرده است شما تجربه‌ایی بی‌دغدغه در این زمینه داشته باشید. برای ثبت درخواست می‌توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. آن‌ها اطلاعات جامعی از چگونگی ارائه خدمت در اختیار شما قرار خواهند داد. با موافقت شما درخواست ثبت نهایی شده و کارشناس هومکا در منزل یا محل تعیین شده، شما را ملاقات خواهد کرد. استفاده از خدمات هومکا در استان تهران و البرز و شهرهای شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و قم امکان‌پذیر است.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای انجام آزمایش LDH نیاز به ناشتا بودن است؟
خیر. انجام آزمایش LDH نیاز به ناشتا بودن یا مصرف رژیم غذایی خاص پیش از انجام آزمایش، ندارد.
نتایج تست LDH چگونه گزارش می‌شود؟
نتایج تست، پس از انجام عملیات آزمایشگاهی در آزمایشگاه تخصصی، در اختیار فرد آزمایش دهنده قرار خواهد گرفت. فرد آزمایش دهنده از بخش پروفایل خود در سایت هومکا نیز به پاسخ دسترسی خواهد داشت.
آیا می‌توان هزینه آزمایش در منزل هومکا را با بیمه پرداخت کرد؟
بله. این امکان در هومکا برای کاربران فراهم شده است.
آیا آزمایش در منزل فقط با نسخه پزشک انجام می‌شود؟‌
خیر. آزمایش در منزل با درخواست شما نیر انجام خواهد شد.
خدمت آزمایش تحت نظارت پزشک هومکا یعنی چه؟
این خدمت برای آن دسته از کاربرانی است که نسخه ندارند و می‌خواهند با مشورت پزشک آزمایش انجام شود.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L