آزمایش ویتامین D
خانه
مقالات
آزمایش ویتامین D

آزمایش ویتامین D

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
آزمایش ویتامین D در منزل با خیالی آسوده
طبق آخرین تحقیقات انجام شده، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ایرانی‌ها با کمبود ویتامین دی مواجه هستند. همین عامل باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند پوکی استخوان و مشکلات سیستم ایمنی می‌شود. اگر بتوانید روزانه چیزی حدود ۱۲۰۰ گرم ویتامین دی دریافت کنید، به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک بزرگی کرده‌اید. از این رو توجه به مقدار ویتامین دی در بدن و دریافت غنی‌ترین منابع Vit D3 می‌تواند بروز بسیاری از بیماری‌ها را در بدن کاهش دهد.
این مطالب با تایید دکتر آهنگری منتشر شده است.

آزمایش ویتامین D بهترین روشی است که می‌توانید با استفاده از نتایج آن به طور دقیق متوجه سطح این ویتامین در بدن شوید. ویتامین دی، ویتامینی محلول در چربی است که نقش مهمی در عملکرد سیستم‌های مختلف بدن دارد. افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به  ناراحتی‌های قلبی قرار دارند. همچنین خوب است بدانید این ویتامین در باروری زنان و بارداری سالم نقش مهمی را ایفاء می‌‌کند. بنابراین لازم است تا راجع به آن کمی بیشتر اطلاعات داشته باشید. اگر در رابطه با آزمایش ویتامین D، تفسیر و مقدار نرمال آن در خون سوالی دارید که ذهن شما را درگیر کرده است با مطالعه این مقاله می‌توانید به پاسخ سوالات خود دست پیدا کنید. پس لطفأ با ما همراه باشید. همچنین لازم به ذکر است که مصرف مکمل حتی در صورت کمبود ویتامین دی، باید توسط پزشک و با دوز مناسب بر اساس سن و وزن انجام شود.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

ویتامین D در آزمایش خون چیست؟

در بدن انسان ۷ نوع ویتامین دی وجود دارد که از بین آن‌ها ویتامین D2 و D3 از همه مهم‌تر هستند. مهم‌ترین منبع برای ایجاد دو ویتامین مذکور در بدن، نور خورشید است. با تابش نور خورشید بر سطح پوست بخشی از انرژی آن در بدن به ویتامین دی تبدیل می‌شود. این ویتامین پس از ورود به کبد و کلیه‌ها در اختیار اندام‌های مختلف در بدن قرار می‌گیرد. خانم‌های باردار با مصرف ویتامین دی می‌توانند تقویت عضلات را به فرزند خود هدیه کنند. اگر می‌خواهید از سلامتی خود و نرمال بودن فاکتورهای مختلف در بدنتان مطمئن شوید اما زمان کافی برای مراجعه به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

وبسایت معتبر WebMD در ارتباط با کمبود ویتامین دی موارد زیر را بیان می‌کند:

اگر از آفتاب دوری می‌کنید، شیر دوست ندارید، یا از رژیم غذایی سخت گیاهی پیروی می‌کنید، ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین D باشید.

ویتامین D که به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می شود، توسط بدن در پاسخ به قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید تولید می شود.

همچنین به طور طبیعی در برخی از غذاها، از جمله برخی از ماهی ها، روغن کبد ماهی،  زرده تخم مرغ،  لبنیات غنی شده  و غلات وجود دارد.

آزمایش ویتامین D

همچنین در صورتی که دوست دارید در مورد سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن اطلاعات کسب کنید، می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید. با کلیک بر روی هر لینک می‌توانید اطلاعات جامع در مورد آن موضوع را کسب کنید:

ویتامین B
ویتامین C
ویتامین A
ویتامین E
امگا ۳
پروبیوتیک

چرا آزمایش Vit D3 تجویز می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، ویتامین D3 یکی از انواع ویتامین دی است و نقش بسیار مهمی در جذب کلسیم ایفا می‌کند. کمبود آن می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مثل راشیتیسم یا استئومالاسی در بدن شما شود. در صورتی که پزشک نشانه‌های کمبود این ویتامین را در شما مشاهده کند، این آزمایش را تجویز می‌کند.

از آنجا که در بسیاری از موارد کمبود ویتامین دی با علائمی همراه نیست و فقط در هنگام شکستگی ضعف استخوان‌ها مشخص می‌شود، پزشکان معمولا به همه افرادی که در معرض کاهش ویتامین D3 هستند توصیه می‌کنند این آزمایش را انجام داده و در صورت لزوم، تحت درمان دارویی قرار گیرند. به طور کلی می‌توان گفت افراد زیر، در معرض کاهش ویتامین D3 قرار دارند:

  • افراد بالای ۶۵ سال: هرچه سن افراد افزوده می‌شود توانایی پوست آن‌ها در تولید ویتامین دی از نور خورشید نیز کاهش می‌یابد.
  • افرادی که به ندرت در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند و یا اینکه همیشه از کرم ضد‌ آفتاب استفاده می‌کنند. این شامل افرادی که در مناطق ابری زندگی می‌کنند نیز می‌شود.
  • افراد دارای پوست تیره: این افراد توانایی کمتری در تولید ویتامین از نور خورشید دارند.
  • افرادی که جراحی کاهش وزن انجام داده باشند.
  • افرادی که اضافه وزن زیادی دارند.
  • بیماری‌هایی مانند کرون، بیماری سلیاک و کولیت اولسراتیو که  امکان جذب ویتامین‌های موجود در مواد غذایی را سخت می‌کنند
  • افرادی که بیماری‌های کلیوی یا کبدی دارند: این بیماری‌ها بر توانایی بدن برای تغییر شکل ویتامین D به صورتی که بدن امکان استفاده از آن را داشته باشند تأثیر می‌گذارند.
  • در صورتی که فرد از داروهای خاصی استفاده می‌کند که بر جذب ویتامین D شما تاثیر می‌گذارند.

 

شرایط آزمایش ویتامین دی 

برای انجام آزمایش ویتامین دی نیازی نیست ناشتا باشید. اما توصیه شده است شب قبل از نمونه‌گیری در مصرف غذاهای چرب زیاده‌روی نکنید. این امر ممکن است بر نتیجه آزمایش تاثیر منفی داشته باشید. برای این آزمایش به نمونه خون نیاز است. 

شرایط انجام آزمایش ویتامین دی

 

تفسیر آزمایش ویتامین دی

25-Hydroxy Vitamin D3+ng/mL+984

در برگه آزمایش، ویتامین دی را با عبارت "25 OH Vitamin D3" یا "Vit D3-25OH" می‌توان مشاهده کرد. ۳۰ تا ۱۰۰ نانوگرم ویتامین دی در خون نرمال است. اگر اندازه این ویتامین بین ۱۰ تا ۳۰ نانوگرم در میلی‌لیتر باشد، سطح آن در بدن ناکافی است. در این حالت پزشک با توجه به وضعیت سلامتی فرد، مصرف مکمل را پیشنهاد خواهد کرد. 

وجود بیش از حد ویتامین دی بدن می‌تواند منجر به سمی شدن خون شود. به همین دلیل حتما برای مصرف آن با پزشک مشورت داشته باشید. آیا آزمایش ویتامین دی داده‌اید و به دنبال تفسیر رایگان فاکتورهای آن هستید؟ کلیک کنید.

 

خطرات کمبود ویتامین D در آزمایش خون

جدی‌ترین عوارض کمبود ویتامین D در آزمایش خون عبارتند از:

  • کاهش یافتن سطح کلسیم خون (هیپوکلسمی)
  • کاهش یافتن سطح فسفات خون (هیپوفسفاتمی)
  • ابتلا به راشیتیسم یا rickets (نرم شدن استخوان‌ها در دوران کودکی)
  • ابتلا به استئومالاسی یا Osteomalacia (نرم شدن استخوان در بزرگسالان)

اگرچه راشیتیسم در کودکان قابل درمان است، اما درمان کامل آن و جلوگیری از بروز عوارض به تشخیص زودهنگام بستگی دارد. در صورت عدم درمان، حتی موارد خفیف راشیتیسم نیز می‌تواند منجر به آسیب طولانی مدت در اسکلت استخوانی شده و از رشد مناسب استخوان‌ها جلوگیری کند. در موارد شدید ممکن است تشنج، آسیب قلبی و مرگ رخ دهد.

 

آیا شیر مادر ویتامین D دارد؟

شیر مادر به طور طبیعی ویتامین D بالایی ندارد و بنابراین به تنهایی نمی‌تواند مقدار کافی و ایده‌آل ویتامین D نوزاد را تامین کند. در گذشته بیشتر ویتامین D نوزادان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تامین می‌شد اما امروزه با تغییر سبک زندگی شامل قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید، شیوع بالای کمبود ویتامین D در مادران و کم بودن منابع غذایی غنی از ویتامین D، نوزادان در معرض کمبود ویتامین D هستند.  

 

آزمایش ویتامین D در بارداری

اندازه‌گیری سطوح ویتامین D ممکن است به عنوان بخشی از ارزیابی روتین دوران بارداری انجام گردد. اگر جواب آزمایش خون شما نشان دهنده پایین بودن ویتامین D است، توصیه می‌شود که بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید و ویتامین D بیشتری در دوران بارداری و شیردهی مصرف کنید.

پس از مصرف مکمل‌های تجویز شده و سپری شدن دوره درمان، آزمایش خون بعدی (پس از ۶ هفته) انجام می‌شود تا پزشک مطمئن شود ویتامین D شما به سطح طبیعی رسیده است. کمبود شدید ویتامین D مادر در دوران بارداری با عوارضی همچون اختلال در تشکیل استخوان‌های نوزاد، راشیتیسم مادرزادی و شکستگی استخوان نوزاد همراه است.

 

آیا ویتامین D زیاد در بارداری خطرناک است؟

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد مکمل ویتامین D ‌در بارداری می‌تواند منجر به مسمومیت شود. هیپرکلسمی به افزایش غیرطبیعی کلسیم در خون اشاره دارد و در صورت مصرف بیش از حد ویتامین D، مسمومیت هیپرکلسمی جنینی یکی از عوارض مصرف خودسرانه مکمل ویتامین D خواهد بود. طبق مراجع پزشکی، بالاترین دوز روزانه در بارداری ۴۰۰۰ واحد در روز است و اگر مقدار مصرف شده بیش از این مقدار باشد عوارض ناشی از مسمومیت به‌تدریج بروز خواهند کرد. علائم مصرف نادرست مکمل‌های ویتامین D شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ضعف
  • سردرد
  • تکرر ادرار
  • دردهای عضلانی
  • آسیب کلیه و سنگ کلیه
  • فشار خون بالا

عوارض و علائم ذکر شده تنها در صورت مصرف زیاد مکمل‌های ویتامین D رخ می‌دهند و به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا مصرف بالای مواد غذایی حاوی ویتامین D نیست.

 

علائم کمبود ویتامین دی

در صورتی که پزشک مشکوک باشد که سطح ویتامین دی در بدن شما کمتر از حد نرمال است، آزمایش ویتامین دی را تجویز می‌کند. مهم‌ترین نشانه‌هایی که در اثر کمبود ویتامین D در بدن شما ایجاد می‌شود عبارتند از:

  • پوکی استخوان
  • خستگی مداوم
  • درد مفاصل و استخوان‌ها
  • شکستگی استخوان‌های بدن در اثر ضربات عادی
  • تغییر شکل استخوان‌های بدن

اگر هر یک از این علائم را دارید و می‌خواهید که از سلامتی خود مطمئن شوید، برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید! از آنجایی که میزان ویتامین دی در بدن شما نسبت مستقیم با جذب کلسیم خواهد داشت، بنابراین مهم‌ترین عوارض و نشانه‌های کمبود این ویتامین به ضعف استخوان‌ها مربوط می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است پزشک مکمل‌های ویتامین D را به شما توصیه کند.

علائم کمبود ویتامین دی

 

تست‌های مرتبط با آزمایش ویتامین دی

تست‌های زیر در کنار آزمایش ویتامین D برای بررسی بدن مورد توجه قرار می‌گیرد. 

کمبود ویتامین دی با کمبود فسفر در ارتباط است و در واقع کمبود آن مانع از جذب فسفر در بدن می‌شود.

کمبود منیزیم در بدن منجر به بروز مشکلات قلبی و نارسایی کلیوی خواهد شد.  

کمبود ویتامین دی مانع از جذب کلسیم در بدن می‌شود.

آزمایش پاراتیروئید برای بررسی عملکرد تیروئید در بدن انجام می‌شود.

  • آزمایش MPV

MPV در آزمایش خون چیست؟ این تست اندازه و حجم پلاکت خون را بررسی می‌کند و اگر مقدار آن در آزمایش خون بالا باشد، می‌تواند از کمبود ویتامین دی باشد.

 

بیماری‌هایی که می‌توانند مانع جذب ویتامین D در بدن شوند. 

بعضی مواقع ممکن است وجود یک بیماری در بدن مانع از جذب ویتامین دی شود. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود اختلال در عملکرد روده که می‌تواند مانع از جذب ویتامین دی شود. 
  • ناتوانی بدن در تبدیل ویتامین دی به متابولیت‌های فعال که این نارسایی به وجود برخی از اختلالات در عملکرد کبد و کلیه باز‌می‌گردد. در مواردی اختلال در آنزیم‌های فعال در کبد و کلیه که ممکن است جنبه ارثی داشته باشد جذب ویتامین دی را کاهش می‌دهد.
  • برخی از بیماری ها مانند سلیاک ( نوعی بیماری گوارشی ارثی)، بیماری کرون ( نوعی بیماری التهابی روده) و سیستیک فیبروزیس جذب ویتامین D کافی را از روده کاهش می‌دهند. همچنین جراحی که به دنبال آن بخشی از معده و روده حذف می‌شود ( عمل بای-پَس معده) باعث کاهش ویتامین D خواهد شد.

بیماری‌های مرتبط با کمبود VIit D3

 

آیا کمبود ویتامین دی خطرناک است؟

کمبود ویتامین دی در بدن یا وجود بیش از اندازه آن هر دو می‌تواند به سلامت شخص آسیب بزند. در ادامه به این دسته از اختلال‌ها اشاره می‌کنیم.

عوارض کمبود ویتامین دی

  • پوکی استخوان
  • کم شدن جذب فسفر و کلسیم در بدن
  • آلزایمر
  • بزرگ شدن جمجمه و سر
  • راشیتیسم (نرمی استخوان) و بروز مشکلات در ستون فقرات
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • کم شدن تراکم استخوان‌ها و در نتیجه شکستن آن‌ها
  • بر هم خوردن تنظیم هورمون‌ها
  • بروز برخی از انواع سرطان‌ها

عوارض بالا بودن ویتامین دی

  • اختلال در عملکرد کلیه و ایجاد سنگ در آن
  • حالت تهوع، سرگیجه و احساس تشنگی مداوم
  • مشکلات گوارشی
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • اختلال در ادرار

تفسیر آنلاین فاکتور

 

رژیم غذایی برای افزایش Vit D3 در بدن

در صورتی که نتیجه آزمایش شما کمبود Vit D3 را نشان دهد، پزشک به کمک تجویز دارویی یا اصلاح برنامه غذایی سعی می‌کند دریافت ویتامین D3 را در بدن شما افزایش دهد. همچنین بعضی مواد غذایی هستند که به طور مصنوعی با این ویتامین غنی شده‌اند. مهم‌ترین منابع دریافت ویتامین دی به صورت خوراکی شامل موارد زیر است:

  • مکمل‌های خوراکی ویتامین D
  • جگر گوساله و گاو
  • گوشت ماهی
  • زرده تخم مرغ
  • انواع قارچ
  • میگو
  • ماست غنی شده با ویتامین دی
  • غلات
  • آب پرتقال غنی شده

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند به طور طبیعی مکمل این ویتامین را دریافت می‌کنند. اما نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند غالبا با کمبود ویتامین D3 روبرو هستند و لازم است که تحت نظر پزشک از این ویتامین بهره‌مند شوند.

مواد غذایی برای افزایش ویتامین دی

 

هزینه انجام آزمایش ویتامین دی

نکته مهم در ارتباط با هزینه انجام آزمایش ویتامین D و سایر آزمایشات خون و ادرار این است که  شما می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی استفاده کنید و نگرانی بابت هزینه آزمایش نداشته باشید.

 

آزمایش ویتامین دی در منزل

اگر قصد انجام آزمایش ویتامین D یا سایر خدمات آزمایشگاهی را دارید، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

برای انجام خدمات آزمایش در منزل یا تفسیر آزمایش خون، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت، همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. بهتر است بدانید که جواب آزمایش شما نیز با بررسی بهترین متخصصان، در کوتاه‌ترین زمان به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش ویتامین D باید ناشتا باشم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
آیا برای انجام آزمایش D حتما باید نسخه پزشک داشته باشم؟
خیر. آزمایش در منزل هومکا با درخواست شما و نسخه پزشک انجام خواهد شد.
خدمات هومکا شامل چه مواردی است؟
این مجموعه آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی است.
آیا می‌توان از خدمات هومکا در روزهای تعطیل استفاده کرد؟
بله. این امکان در هومکا وجود دارد.
مقدار بحرانی ویتامین دی در آزمایش چقدر است؟
اگرمقدار ویتامین دی در بدن کم‌تر از ۱۰ نانوگرم در میلی‌لیتر باشد، باید آن را جدی بگیرید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L