آزمایش تریکوموناس
خانه
مقالات
آزمایش تریکوموناس

آزمایش تریکوموناس

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/08
آزمایش تریکوموناس در منزل
تریکوموناس یک بیماری مقاربتی شایع است که از طریق رابطه جنسی پرخطر و محافظت نشده انتقال میابد. توجه داشته باشید که این بیماری اگر فورا تشخیص داده نشود و درمان آن به تعویق بیفتد، می‌تواند خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی را نیز افزایش دهد. از همین رو، همواره توصیه می‌شود تا در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، حتما آزمایش تریکوموناس را انجام دهید.

تریکوموناس (Trichomoniasis) یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط نوعی انگل ایجاد می‌شود. در زنان بیماری تریکوموناس یا تریکومونیازیس می‌تواند باعث ترشحات بد بوی واژن، خارش ناحیه تناسلی و ادرار سوزناک شود. در مقابل، مردان مبتلا به این بیماری، معمولاً هیچ علائمی ندارند. زنان باردار مبتلا به Trichomoniasis ممکن است در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس باشند.

برای جلوگیری از عفونت با انگلی که باعث ایجاد Trichomoniasis می‌شود، هر دو طرف در رابطه جنسی باید با راه‌های جلوگیری از شیوع بیماری آشنا بوده و در صورت ابتلا تحت درمان قرار گیرند. رایج‌ترین شیوه درمان برای تریکومونیازیس شامل مصرف یک دوز مترونیدازول (Flagyl) یا تینیدازول (Tindamax) است. به هر حال همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. شما می‌توانید با استفاده صحیح از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، خطر ابتلا به این عفونت را کاهش دهید. اگر می‌خواهید در ارتباط با علائم، نحوه درمان و آزمایش تریکوموناس بیشتر بدانید، توصیه می‌شود تا ادامه مطالب را از دست ندهید.

مجموعه هومکا انواع خدمات آزمایش در منزل و چکاپ در منزل را در کوتاه‌ترین زمان برای شما ارائه می‌دهد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش تریکوموناس چیست؟

 تریکوموناس (یا "تریک") شایع‌ترین بیماری مقاربتی غیر ویروسی (STD) در جهان است. این بیماری در اثر درگیری و عفونت با یک انگل تک یاخته به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود. به طور کلی هر شخصی که از نظر جنسی فعال باشد، می‌تواند به این عفونت مبتلا شود. این بیماری زنان را بیشتر از مردان، زنان مسن‌تر را بیشتر از جوان‌ترها و زنان آفریقایی و آمریکایی را بیش از زنان سفیدپوست و آسیایی تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آزمایش تریکوموناس نیز وجود این انگل را در بدن شما بررسی می‌کند.

تریکوموناس چیست؟

 

نحوه انتقال بیماری تریکوموناس چگونه است؟

این انگل در طول رابطه جنسی به راحتی از یک فرد آلوده به یک فرد غیر آلوده منتقل می‌شود. به دلیل داخلی بودن اندام تناسلی زنان، این بیماری در آنها شایع‌تر است. عمده‌ترین قسمت بدن که درگیر این انگل شده و عفونی می‌شود، دستگاه تناسلی تحتانی (فرج، واژن، دهانه رحم یا مجرای ادرار) است. در مردان شایع‌ترین عضو بدن که عفونی می‌شود، داخل آلت تناسلی (مجرای ادرار) است. در طول رابطه جنسی، انگل معمولاً از آلت تناسلی به واژن یا از واژن به آلت تناسلی انتشار می‌یابد.

تریکوموناس همچنین می‌تواند از واژن به واژن دیگر نیز سرایت کند. طبق آمارهای منتشر شده، انتقال این انگل از سایر اعضای بدن مانند: دست‌ها، دهان یا مقعد شایع نیست و نمی‌تواند در این اندام‌ها ایجاد عفونت کند. از نظر علائم نیز مشخص نیست که چرا برخی از افراد مبتلا به عفونت، علائم را واضح نشان می‌دهند در حالی که برخی دیگر از افراد مبتلا، هیچ علامتی ندارند. تحقیقات نشان داده که شدت علائم احتمالاً به عواملی مانند: سن، جنسیت و وضعیت سلامت فرد بستگی دارد. با این وجود، نکته‌ای که شایان توجه است این است که افراد آلوده بدون علائم، می‌توانند عفونت انگلی را به راحتی به دیگران منتقل کنند.

انتقال تریکوموناس

 

علائم ابتلا به تریکوموناس

اغلب زنان و اکثر مردان مبتلا به بیماری تریکوموناس در ابتدا هیچ علامتی ندارند. اما هر چه بیماری پیشرفت می‌کند، علائم و نشانه‌های زیر مشخص‌تر می‌شود.

علائم ابتلا بیماری برای زنان عبارتند از:

  • تغییر رنگ (سفید، خاکستری، زرد یا سبز) و بو ترشحات واژن (بوی تند)
  • قرمزی همراه با سوزش و خارش در ناحیه تناسلی
  • درد در هنگام دفع ادرار یا مقاربت جنسی

تریکومونیازیس به ندرت در مردان علائم ایجاد می‌کند. با این حال در زمان ابتلا به بیماری مردان علائم و نشانه‌های زیر را نشان می‌دهند:

علائم ابتلا بیماری برای مردان عبارتند از:

  • تحریک داخلی آلت تناسلی
  • سوزش همراه با دفع ادرار یا بعد از انزال
  • ترشحات غیر طبیعی از آلت تناسلی

 

علائم تریکوموناس

 

علائم ابتلا به بیماری غالبا چه زمانی مشخص می‌شوند؟

انگل تریکوموناس در طول رابطه جنسی، برای انتقال از بدن فرد آلوده حرکت کرده و به بدن فرد سالم منتقل می‌شود. دوره نهفتگی این بیماری از زمان انتقال انگل تا ابتلا کامل به طور قطعی مشخص نیست، اما طبق برآوردهای آماری تصور می‌شود که این زمان بین ۴ تا ۲۸ روز باشد.

علائم تریکوموناس

 

عوامل خطر ابتلا به تریکوموناس

عوامل خطر ابتلا به این بیماری عبارتند از:

  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • سابقه ابتلا به سایر عفونت‌های مقاربتی
  • قرار گرفتن در مکان‌های آلوده مانند استخر
  • رابطه جنسی محافظت نشده

ابتلا به تریکوموناس

 

نحوه تشخیص تریکوموناس

متخصصان اغلب از طریق گرفتن نمونه ادرار یا مایع تناسلی از اندام جنسی شما و مشاهده آن در زیر میکروسکوپ تشخیص می‌دهند که آیا به بیماری تریکوموناس مبتلا شده‌اید یا نه. گاهی اوقات نیز ممکن است نیاز به انجام آزمایشی به نام کشت مایع تناسلی باشد. در این نوع آزمایش نمونه را برای چند روز ذخیره می‌کنند تا انگل رشد کرده و بهتر در زیر میکروسکوپ مشخص شود.

همچنین تست‌های حساسی به نام تست‌های تقویت اسید نوکلئیک (NAATs) نیز می‌توانند نشانه‌های وجود انگل را در ادرار تشخیص دهند. پزشک شما ممکن است برای سایر بیماری‌های مقاربتی نیز همزمان انجام آزمایش را تجویز کند، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به تریکوموناس، ممکن است به سایر بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک، کلامیدیا، HPV یا ایدز هم مبتلا باشند. انجام این آزمایش‌ها بسیار حساس است؛ زیرا در صورت آلوده شدن نمونه آزمایشگاهی، تشخیص بیماری دچار اشکال می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم به جای انجام این تست‌ها در مراکز آلوده درمانی، آن را در منزل خودتان و در کنار بهترین متخصصان آزمایشگاهی هومکا انجام دهید.

وبسایت مشهور healthline، در ارتباط با نکاتی که باید قبل از آزمایش تریکوموناس رعایت کنید، بیان می‌کند:

  • قبل از انجام آزمایش تریکوموناس، از رابطه جنسی خودداری کنید.

  • از هیچ گونه شوینده، اسپری دئودورانت یا سایر پودرها روی اندام تناسلی خود استفاده نکنید.

  • سعی کنید زمانی که پریود نیستید، آزمایش بدهید. اگر خونریزی غیرعادی دارید، فوراً با پزشک خود صحبت کنید.

  • حداقل ۲۴ ساعت قبل از انجام آزمایش، دوش نگیرید. دوش کردن، مایعات واژن را که برای آزمایش مورد نیاز است می‌شوید.

تشخیص تریکوموناس

 

تفسیر آزمایش تریکوموناس

اگر نتیجه آزمایش شما مثبت شد، به این معنی است که به عفونت تریکومونیازیس مبتلا هستید. پزشک متخصص برای درمان این عفونت، داروهای ویژه‌ای را تجویز می‌کند.  همزمان باید شریک جنسی شما نیز مورد آزمایش و درمان قرار گیرد. در مقابل، اگر نتیجه آزمایش شما منفی شد اما هنوز علائم بیماری را نشان می‌دهید، ممکن است پزشک شما مجددا آزمایش‌های مربوط به تریکومونیازیس و سایر بیماری‌های مقاربتی را تجویز کند.

در صورت تشخیص انگل، حتما دارو را طبق دستورات داده شده، مصرف کنید. بدون پیگیری درمانی لازم، عفونت تا مدتها ادامه می‌یابد. این داروها غالبا عوارض جانبی مانند: درد شکم، حالت تهوع و استفراغ ایجاد می‌کنند. دقت کنید! در حین استفاده از داروها، الکل مصرف نکنید. مصرف الکل می‌تواند عوارض جانبی ناشی از داروها را شدیدتر کند.

اگر باردار هستید و به عفونت تریکومونیازیس مبتلا شدید، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس و سایر مشکلات بارداری قرار داشته باشید. بنابراین باید با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای داروهای مصرفی‌تان در دوران بارداری و شیردهی صحبت کنید. برای تفسیر دقیق‌تر و دریافت مشاوره تخصصی، از خدمات تفسیر آنلاین استفاده کنید یا اینکه بر روی بنر زیر کلیک کنید.

تفسیر آزمایش

 

درمان فوری تریکوموناس

بدون درمان موثر، تریکوموناس ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها ادامه داشته باشد. این بیماری به خودی خود از بین نمی‌رود. بنابراین در تمام مدتی که آلوده به عفونت هستید، می‌توانید آن را به شریک جنسی خود منتقل کنید.

داروهای ضد عفونی خوراکی، غالبا عامل تریکوموناس را از بین می‌برند. به طور معمول پزشک برای درمان، داروهای مترونیدازول یا تینیدازول را تجویز می‌کند. البته درمان کامل فقط با مصرف دارو امکان پذیر نیست و بیماران باید در حین درمان، نکات زیر را رعایت کنند:

  • غالبا مصرف یک دوز از داروهای انگلی تا ۹۵ درصد از علائم بیماری را از بین می‌برد. اما افراد مبتلا توجه کنند که حداقل به مدت پنج تا هفت روز نیاز به مصرف منظم دارو دارند.
  • فرد مبتلا و شرکای جنسی باید همزمان برای تریکوموناس تحت درمان قرار بگیرند، در غیر این صورت، عفونت را مجددا به یکدیگر منتقل خواهند کرد.
  • فرد مبتلا به بیماری تریکوموناس تا یک هفته پس از اتمام دارو نباید رابطه جنسی داشته باشد تا به داروها زمان مناسب بدهد که عامل عفونت را از بین ببرند و علائم به طور کامل برطرف شود. رابطه جنسی زودتر از یک هفته می‌تواند منجر به عفونت مجدد شود.
  • افراد مبتلا پس از درمان نیز باید هر سه ماه به پزشک خود مراجعه کنند تا با انجام آزمایش مجدد مطمئن شوند که انگل مجددا فعال نشده.​​​​​​

درمان تریکوموناس

 

چگونه می‌توان از ابتلا به تریکوموناس پیشگیری کرد؟

تنها راه جلوگیری قطعی از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی این است که رابطه جنسی واژینال، مقعدی، یا دهانی بدون کاندوم نداشته باشید. اگر از نظر جنسی فعال هستید، می‌توانید

راهکارهای زیر را برای کاهش احتمال ابتلا به تریکومونیازیس انجام دهید:

  • با فردی که آزمایش بیماری‌های مقاربتی انجام داده و نتایج آزمایش آن منفی شده، در رابطه باشید. (این آزمایش در دوران نامزدی و پیش از تماس جنسی انجام شود).
  • هر بار که رابطه جنسی دارید، از کاندوم‌های لاتکس به روش صحیح استفاده کنید. این کار شانس ابتلا به تریکومونیازیس را کاهش می‌دهد.
  • برای همسر خود در مورد خطرات بالقوه ابتلا به بیماری های مقاربتی و علائم آنها توضیح دهید، تا در صورت لزوم (داشتن علائم) فرد مقابل نیز آزمایش دهد.

 

عوارض تریکومونیازیس چیست؟

بیماری تریکوموناس می‌تواند خطر ابتلا یا انتشار سایر عفونت‌های مقاربتی را افزایش دهد. به عنوان مثال تریکومونیازیس در اغلب افراد سبب التهاب دستگاه تناسلی داخلی شده و همزمان ریسک آلوده شدن به HIV یا انتقال ویروس HIV به شریک جنسی را آسان‌تر می‌کند.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش تری‌کوموناس

 

آزمایش تریکوموناس در منزل با هومکا

به دلیل شیوع فوق العاده بالا و عوارض زیاد لازم است که در صورت داشتن علائم و مشکوک شدن به ابتلا شریک جنس خود، آزمایش ابتلا به بیماری تریکوموناس دهید. انجام این آزمایش از طریق ادرار و کشت مایعات جنسی صورت می‌گیرد. مشکلی که وجود دارد این است که در مراکز درمانی به علت آلودگی، احتمال آلوده شدن نمونه و خطای آزمایشگاهی بسیار بالاست. بنابراین توصیه می‌کنیم این تست را به صورت ایمن یعنی در منزل خود انجام دهید.

پیشنهاد ما این است که برای پایش وضعیت سلامتی خود از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را به همه ساکنین استان تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و رشت ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته و در خصوص تمامی خدمات موردنظرتان از همکاران ما اطلاعات مورد نیازتان را دریافت کنید. همچنین می‌توانید تا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش در منزل یا چکاپ کامل در منزل دهید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا ممکن است پاسخ آزمایش تریکوموناس منفی باشد اما این بیماری در بدن وجود داشته باشد؟
اگر پاسخ ازمایش شما منفی بود، اما هنوز علائم دارید، احتمالا به بیماری مقاربتی دیگری مبتلا هستید. بهتر است در اینباره با پزشک خود مشورت کنید.
آیا آزمایش پاپ اسمیر، بیماری تریکوموناس را تشخیص می‌دهد؟
گاهی ممکن است در پاسخ آزمایش پاپ اسمیر، تریکوموناس تشخیص داده شود اما برای اطمینان بیشتر بهتر است آزمایش تریکوموناس انجام شود.
آیا امکان ابتلای مجدد به تریکوموناس وجود دارد؟
بله، امکان ابتلای مجدد پس از درمان وجود دارد. به همین دلیل بهتر است تا از سلامت شریک جنسی خود مطمئن شوید.
آیا بیماری تریکوموناس درمان می‌شود؟
بله، داروهایی مانند مترونیدازول و تینیدازول در درمان تریکوموناس استفاده می‌شوند.
آیا مجموعه هومکا آزمایش تریکوموناس در منزل را انجام می‌دهد؟
بله، مجموعه هومکا انواع خدمات آزمایش در منزل را برای بیماری‌های مقاربتی ارائه می‌دهد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L