آزمایش RF
خانه
مقالات
آزمایش RF

آزمایش RF

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/11
همه آن چیزی که درباره آزمایش RF می‌خواهید بدانید، اینجاست!
آزمایش RF مربوط به بررسی پروتئینی است که سیستم ایمنی بدن تولید می‌کند. این پروتئین به بافت‌های سالم بدن حمله خواهد کرد و باعث بروز بیماری روماتیسم مفصلی می‌شود. در افراد سالم فاکتور RF دیده نمی‌شود. البته برخی به میزان کم این فاکتور را در بدن دارند، اما با مشکل خاصی مواجه نیستند. در این مقاله با مفهوم آزمایش RF، شرایط،‌ تفسیر و مقدار نرمال آن آشنا خواهید شد.

آرتریت روماتوئید یکی از بیماری‌هایی است که در آن مفاصل بدن مخصوصأ کف دست، مچ پا و انگشتان درگیر می‌شوند و بیمار با علائمی مانند درد در نواحی مذکور به پزشک مراجعه می‌کند. با توجه به شیوع این بیماری به ویژه بین خانم‌ها سوالات متعددی در رابطه با آزمایش RF، نتیجه، تفسیر و علائم آن مطرح می‌شود. اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید؛ این مقاله از هومکا را مطالعه کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

روماتیسم مفصلی چیست؟

روماتیسم یا آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب مفاصل می‌شود، یعنی سیستم ایمنی بافت‌های خودی را نمی‌شناسد و به آن‌ها آسیب می‌رساند. مفاصل ساختارهایی هستند که حرکت را در جایی که دو استخوان از یکدیگر می‌آیند فراهم می‌کنند. به همین دلیل این بیماری باعث ایجاد مشکلات حرکتی و دردناکی مفاصل می‌شود. این مشکل می‌تواند همه مفاصل مثل کمر، زانو، انگشتان دست و انگشتان پا را درگیر کند. این بیماری غالبا در افراد بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سال ظهور می‌کند. با این حال همه سنین ممکن است دچار این عارضه شوند.

وبسایت Mayoclinic درباره روماتیسم مفصلی اینگونه بیان می‌کند:

آرتریت روماتوئید  مفاصل شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث تورم دردناکی می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود.

التهاب مرتبط با آرتریت روماتوئید همان چیزی است که می تواند به سایر قسمت های بدن نیز آسیب برساند.البته برخی از داورها به درمان این بیماری کمک بسزایی می‌کنند.

 

RF در آزمایش خون چیست؟

RF نام یک نوع پروتئین است که در شرایط خاصی توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شود. بافت‌های بدن توسط این پروتئین عامل خارجی و مزاحم را تشخیص داده و در نتیجه به آنها حمله می‌کنند. نقش بیولوژیکی این هورمون هنوز به طور کامل شناسایی نشده است. بررسی این پروتئین کمک فراوانی به تشخیص بیماری‌های التهابی و عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌نماید. انجام آزمایش RF و نتیجه آن در شناسایی بیماری‌های زمینه‌ای نیز نقش بسزایی دارد و در مورد شیوه درمان و همچنین پرهیزهای دارویی و خوراکی راهنمای بسیار خوبی محسوب می‌شود. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

RF در آزمایش خون چیست

 

آیا آزمایش RF همان آزمایش RF titer است؟ 

زمانی که عنوان Titer در کنار آزمایشی قرار می‌گیرد، یعنی این تست مربوط به سنجش کمی است. به طور کلی می‌توان گفت این نوع تست‌ها دقیق‌تر از انواع کیفی هستند. پزشکان در ابتدا برای ارزیابی وضعیت سلامتی بیمار، نوع کیفی آن را تجویز خواهند کرد و در ادامه به سراغ نوع کمی می‌روند.

 

چرا آزمایش RF توسط پزشک تجویز می‌شود؟

آزمایش RF اغلب برای کمک به تشخیص آرتریت روماتوئید و سایر اختلالات خود ایمنی استفاده می‌شود. آزمایش RF همچنین ممکن است برای درک میزان شدید روماتیسم مفصلی و اینکه آیا احتمال دارد اندام‌ها را تحت تاثیر قرار دهد استفاده شود. البته بهتر است بدانید که آزمایش RF به تنهایی در تشخیص روماتیسم مفصلی تجویر نمی‌شود و در کنار آن انجام برخی آزمایشات دیگر نیز ضروری است.

چرا آزمایش RF تجویز می‌شود

 

شرایط انجام آزمایش RF

برای انجام آزمایش RF نیازی به ناشتا بودن نیست. فقط در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید لازم است با پزشک در مورد قطع مصرف در روزهای قبل از آزمایش یا ادامه دادن آن مشورت کنید.

آزمایش RF از طریق نمونه‌گیری خون انجام می‌شود. ممکن است تا چند روز بعد از آزمایش در محل نمونه‌گیری کبودی مشاهده کنید که جای نگرانی ندارد. اگر نسخه دارید و می‌خواهید آزمایش خود را در منزل انجام دهید، کلیک کنید

 در سایت Health Line در مورد عوارض احتمالی آزمایش RF اینطور نوشته است: 

پس از انجام آزمایش RF ممکن است با عوارض زیر مواجه شوید. بروز این عوارض نادر است: 

  • درد
  • خون ریزی
  • کبودی
  • عفونت

هر زمان که پوست سوراخ شود ، احتمال بروز عفونت نیز وجود دارد. به همین دلیل  محل نمونه گیری را باید تمیز و خشک نگه دارید.

همچنین ممکن است پس از خونگیری با سرگیجه مواجه شوید. بهتر است پس از نمونه گیری کمی بنشینید. 

اگر جزء آن دسته افرادی هستید که اصطلاحا بد رگ هستند، احتمال بروز کبودی در شما بیشتر است.

 

تفسیر آزمایش RF

برای تشخیص بیماری روماتیسم مفصلی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که شاید بتوان آزمایش RF را به عنوان مهمترین تست معرفی کرد. تفسیر دقیق و صحیح این آزمایش مستلزم آگاهی کامل به پرونده پزشکی بیمار و سوابق ابتلا به بیماری‌های دیگر و وضعیت سلامت خانوادگی افراد است که تمام این موارد از سوی پزشک معالج بررسی خواهد شد. 
دامنه "طبیعی فاکتور روماتوئید کمتر از ۱۴ IU / ml است. مقادیر خارج از این محدوده به عنوان نتایج غیر طبیعی به‌شمار می‌آیند. اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان RF یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

 

تفسیر آزمایش RF titer

اگر تیتر آنتی بادی RF در خون کمتر از ۴۰ تا ۶۰ میکرو در میلی‌لیتر یا تجمع آن کمتر از ۱.۸۰ باشد، یعنی سطح آن نرمال است. تیترهای بالاتر نشان‌دهنده جواب مثبت آزمایش هستند. 

برای بررسی دقیق‌تر، از آزمایش‌ ESR (سرعت رسوب گلبول قرمز) و CRP (پروتئین واکنش‌دهنده C) استفاده می‌شود.

اختلالات دیگری نیز باعث افزایش RF می‌شوند اما نباید برای تشخیص بیماری فقط به همین آزمایش اکتفا کرد. اختلالات زیر در همین دسته قرار می‌گیرند: 

  • آنفلوآنزا
  • هپاتیت
  • ایدز
  • سرطان خون
  • بیماری‌های مزمن کبد و ریه
  • عفونت‌های ویروسی و انگلی

تفسیر آزمایش

 

علائم بالا یا پایین بودن فاکتور آزمایشی RF

وقتی نتیجه آزمایش RF بالا و پایین است، ممکن است با علائم زیر مواجه شوید. 

  • احساس درد و تورم در مفاصل.

بیمارانی که مبتلا به آرتریت روماتوئید می‌شوند، هنگام صبح تا چند ساعت دچار خشکی مفصل بوده و حرکت دادن مفاصل برایشان  ناراحت‌کننده می‌شود. متورم شدن مفاصل در این بیماران بیشتر در مفاصل کوچک و متوسط دست و پا مشاهده می‌شود. خوب است بدانید که در مفاصل به دلیل التهاب و ضخیم شدن غشای مفصلی و تجمع مایع در مفصل، درد احساس می‌شود. ادامه یافتن این وضعیت به مرور زمان تخریب و تغییر شکل مفصل، استخوان و غضروف داخل مفصل را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل بیمار درد بیشتری را احساس کند و حتی از انجام کارهای روزمره خود نیز بازمی‌ماند. 

  • احساس وجود گره‌هایی در زیر پوست
  • احساس ضعف در بدن.

برخی از بیماران مبتلا به روماتیسم پس از خوردن غذاهایی با طبع سرد، در استخوان‌های خود احساس ضعف می‌کنند. به همین دلیل بیماری روماتیسم محدودیت‌ها و حتی ممنوعیت‌های زیادی را برای مبتلایان می‌تواند به همراه داشته باشد.

  • پوکی استخوان 
  • در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی، پوکی استخوان بیشتر دیده می‌شود. به دلیل تاثیر مخرب روماتیسم بر استخوان‌ها و از بین رفتن غشای داخلی استخوان، مبتلایان به روماتیسم، ممکن است زودتر از هم سن و سال‌های خود پوکی استخوان را تجربه کنند.

اگر هر یک از این علائم را دارید و می‌خواهید که از سلامتی خود مطمئن شوید، برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

علائم RF غیر نرمال در آزمایش خون

 

عواملی که بر نتیجه آزمایش RF تاثیرگذار هستند. 

برخی فاکتورها می‌توانند بر نتیجه آزمایش RF تاثیرگذار باشند. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • ممکن است نتیجه تست در افراد مسن به صورت کاذب مثبت نشان داده شود.
  •  همولیز (Hemolysis) یا تخریب گلبول‌های قرمز خون باعث نتیجه مثبت کاذب می‌شود.
  • وجود پروتئین‌های کرایوگلوبین (Cryoglobulin)‌ در سرم نیز نتیجه مثبت کاذب را به دنبال دارد. 

اگر می‌خواهید تفسیر آزمایش خود را توسط پزشک بدانید، کلیک کنید! 

لازم به ذکر است که بیماری‌های زیر هر کدام می‌توانند زمینه‌ای برای بروز روماتیسم در بدن باشند:

  • ایدز
  • عفونت‌هایی که نشأت گرفته از ویروس و انگل هستند
  • هپاتیت
  • آنفلونزا
  • بیماری‌های حاد در کبد یا کلیه
  • ژنتیک و سوابق خانوادگی در ابتلا به بیماری روماتیسم می‌تواند این شرایط را فراهم کند تا تعادل طبیعی سیستم ایمنی تحت تأثیر فاکتورهای محیطی قرار بگیرد و بدن شروع به تولید آنتی‌بادی علیه اجزای سلولی خود کند در نتیجه موجب پدیده های التهابی خواهد شد.

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت پزشک در منزل هومکا استفاده کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید درخواست پرستار در منزل را نیز دهید. جهت ورود به صفحه ثبت رایگان درخواست انواع آزمایش در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

 

عوامل تاثیرگذار در بروز روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی بیماری است که از هر ۱۰۰ نفر در یک نفر رخ می‌دهد. اگرچه تقریبا در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما بیشتر در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی ایجاد می‌شود. این بیماری در زنان ۳ برابر بیشتر از مردان است. در برخی از خانواده‌ها، روماتیسم در بیش از یک عضو خانواده دیده می‌شود.

با این حال، ژن‌های مرتبط با RA که از والدین ما به ارث رسیده‌اند، به خودی خود باعث بیمار شدن ما نمی‌شوند، بلکه تنها احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهند. حتی در دوقلوها، اگر یکی از خواهر و برادرها مبتلا به آرتریت روماتوئید باشد، احتمال ابتلای دیگر به آرتریت روماتوئید تنها ۲۰ درصد است. به عبارت دیگر، اگر شما مبتلا به روماتیسم هستید، احتمال عدم ابتلا به این بیماری در فرزندتان بسیار بیشتر از احتمال عدم ابتلا به آن است. برخی از عوامل خطر وجود دارند که احتمال ابتلا به روماتیسم را افزایش می‌دهند:

  • سیگار کشیدن
  • مصرف زیاد گوشت قرمز
  • نوشیدن بیش از حد قهوه

رژیم غذایی ناسالم (محصولات بسته بندی شده، مصرف زیاد شکر و...)

بروز روماتیسم مفصلی

 

راه‌های تشخیص روماتیسم مفصلی

اولین قدم در درمان موثر آرتریت روماتوئید، تشخیص دقیق در اسرع وقت است. پزشک از سابقه پزشکی شما سوال می‌کند و در مورد اینکه علائم از چه زمانی شروع شده‌اند، چه مدت طول کشیده‌اند، چقدر شدید هستند، چه حرکاتی باعث بهبود یا بدتر شدن درد می‌شود و اینکه آیا اعضای خانواده به روماتیسم مبتلا هستند اطلاعاتی را از شما دریافت می‌کند.

این که آیا حساسیت مفاصل و تورم در بیمار وجود دارد، سوزش، تب و تورم در مفاصل از روش‌های معاینه فیزیکی هستند. با این حال، آزمایش خون می‌تواند برای تشخیص التهاب مرتبط با RA و پروتئین‌های خون (آنتی بادی) انجام شود.

رایج‌ترین این آزمایش‌ها تست RF است. علاوه بر این، CRP بالا و نرخ رسوب گلبول قرمز (ESR) در خون، در تشخیص کمک کننده است. یک توموگرافی، سونوگرافی یا اسکن MRI می‌تواند برای مشاهده ساییدگی‌ها و سایر اثراتی که روماتیسم ممکن است روی مفاصل ایجاد کند انجام شود. با این حال، روش‌های تصویربرداری در مراحل اولیه بیماری بی‌فایده هستند؛ زیرا این بیماری هنوز به مفاصل آسیب نرسانده است. روماتیسم مفصلی انگشتان دست و روماتیسم مفصلی انگشت پا پس از رشد بیماری با تصویربرداری قابل رویت است. علاوه بر این، روش‌های تصویربرداری پزشکی می‌توانند به پزشک در مورد اینکه آیا درمان بیماری موثر بوده است یا خیر کمک کند.

 

بررسی علائم روماتیسم مفصلی

التهاب بورس‌ها (Bursa)، مفاصل و تاندون‎‌ها باعث ایجاد علائم روماتوئید مفصلی می‌شوند. اولین مفاصلی که درگیر این التهاب می‌شوند، مفاصل کوچک دست و پا هستند. الگو درگیری مفاصل به صورت تک مفصلی یا چندمفصلی است. 

در بیمارانی که فقط مبتلا به یک نوع آرتریت التهابی هستند علائم و مفاصل درگیر به‌حدی کم است که تشخیص داده نمی‌شود. به این نوع آرتریت، آرتریت تمایزنیافته می‌گویند.

علامت‌هایی مانند کاهش دامنه حرکت مفصل، کاهش قدرت گرفتن اشیا و تغییر شکل‌های مزمن و برگشت‌ناپذیر که به علت آسیب تاندون، کپسول و سایر بافت‌های نرم به وجود می‌آیند، نشانه درگیری مفاصل کوچک در آرتریت روماتوئید است.

درگیری مفاصل بزرگ مثل زانو و شانه که جزو مفاصل بزرگ هستند در نوع پیشرفته دیده می‌شود. این درگیری می‌تواند به مدت طولانی بدون علامت باشد و با افزایش شدت بیماری علائم آن نیز شروع شود.

بعضی از علائم نیز در طبقه‌بندی علائم خارج مفصلی قرار می‌گیرند. این علائم می‌توانند ندول‌های پوستی و ریوی (Nodules)، کم‌خونی و سندروم شوگرن (Sjogren's syndrome) باشند. 

با ورود التهاب به بدن بعضی نشانه‌ها در فرد بروز پیدا می‌کند که به آن علائم سرشتی می‌گویند. در این حالت فرد با علائمی مانند تب، کاهش وزن، خستگی، افسردگی مواجه می‌شود.

علائم روماتیسم

 

بررسی علائم درگیری خارج مفصلی

در ادامه علائم خارج مفصلی را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم:

  • ندول‌های پوستی: ندول‌های پوستی به طور معمول در ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران دیده می‌شوند. این ندول‌ها در هنگام لمس سفت و غیر حساس هستند و بیشتر در محل‌هایی مثل آرنج و تاندون آشیل که احتمال ضربه و تحریک مکرر بیشتر است بوجود می‌آیند.
  • سندروم شوگرن ثانویه: حدود ۱۰ درصد مبتلایان را شامل می‌شود و علائمی مانند خشکی چشم یا خشکی دهان دارد.
  • کم‌خونی یا آنمی: شایع‌ترین اختلال هماتولوژیک(Hematologic disorder) در افراد مبتلا به روماتوئید است. با توجه به شدت التهاب، شدت کم‌خونی متفاوت است. تعداد پلاکت‌ها نیز در این بیماری افزایش پیدا می‌کند.
  • علائم ریوی: دو عارضه زیر می‌توانند در این گروه ایجاد شوند:

پلوریت (pleurite) یا التهاب پرده جنب: در اثر ابتلا فرد علائمی مانند درد پلوریتیک سینه، تنگی نفس و صدای مالش سایشی را از خود نشان می‌دهد.

بیماری بافت بینابینی ریه (Interstitial lung): علامت‌هایی مانند تنگی‌نفس پیش‌رونده و سرفه خشک در بیمار ایجاد می‌شود. افراد سیگاری برای این عارضه مستعدتر هستند.

 

خطرات بروز آرتریت روماتوئید چیست؟

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی  است. در بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن ما که معمولا به میکروب‌ها، ویروس‌ها، اجسام خارجی واکنش نشان می‌دهد و آنها را از بین می‌برد، شروع به واکنش در برابر بافت‌های خود می‌کند و به آنها آسیب می‌زند. این حمله سیستم ایمنی به شکل یک پاسخ التهابی است. در حالی که سیستم ایمنی به جسم خارجی در بدن واکنش نشان می‌دهد، وقتی در بدن غیرفعال می‌شود، دیگر پاسخ نمی‌دهد.

با این حال، در بیماری‌های خودایمنی مانند RA، حالت التهابی که به دلیل پاسخ سیستم ایمنی ادامه می یابد، طولانی مدت (مزمن) است و به طور کلی در طول زندگی ادامه می‌یابد. بیماری‌های خودایمنی مختلف بر بافت‌های مختلف تاثیر می‌گذارد. آسیب دیده‌ترین بافت در آرتریت روماتوئید مفاصل هستند که ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری ببینید. در ادامه این مشکلات را بیشتر بررسی می‌کنیم.

خطرات روماتیسم مفصلی

 

عوارض بروز روماتیسم مفصلی

التهاب ناشی از سیستم ایمنی در آرتریت روماتوئید عمدتا مفاصل را هدف قرار می‌دهد. التهابی که در نتیجه این حمله رخ می‌دهد باعث ضخیم شدن سینوویوم (Synovium) و از بین رفتن و آسیب غضروف و بافت استخوانی از طریق آزاد شدن برخی آنزیم‌ها و سیتوکین‌ها می‌شود. این آسیب بافتی می‌تواند باعث درد طولانی‌مدت یا مزمن، بدتر شدن شکل و ساختار طبیعی مفصل و محدودیت در حرکات مفاصل در نتیجه تحت تاثیر قرار گرفتن تاندون‌ها و رباط‌های اطراف مفصل در طول زمان شود.

آرتریت روماتوئید خارج از مفصل؛ می‌تواند با تاثیر گذاشتن بر سایر سیستم‌ها مانند ریه‌ها، چشم‌ها و قلب مشکلاتی ایجاد کند. به همین دلیل، درمان مناسب بیماری از نظر پیشگیری از مشکلاتی که ممکن است در سیستم‌های حیاتی و همچنین مفاصل ایجاد شود، حائز اهمیت است.

 

روماتیسم مفصلی در بارداری

توصیه می‌شود خانم‌های مبتلا به روماتیسم قبل از باردار شدن از خدمات مشاوره‌ای لازم بهره‌مند شوند و در صورت امکان در دوره‌ای که بیماری تحت کنترل است برای باردار شدن برنامه ریزی کنند. با توجه به اینکه مصرف برخی از داروهای مورد استفاده در درمان بیماری‌ها در دوران بارداری به شدت ممنوع است، بررسی دارو درمانی قبل از بارداری و تعیین برنامه درمانی مناسب و ارزیابی خطرات احتمالی بسیار مهم است. حفظ فعالیت کم بیماری قبل و حین بارداری از مهمترین اهداف درمانی در بیماران روماتیسمی است که خواهان بارداری موفق و بدون دردسر هستند.

مطالعات مشاهده‌ای نشان داده‌اند که سیر این بیماری اغلب در طول بارداری تغییر می‌کند. در حالی که تقریبا ۵۰ درصد از زنان باردار مبتلا به آرتریت روماتوئید فعالیت بیماری کمی دارند، بهبودی در ۲۰ تا ۴۰ درصد از بیماران در سه ماهه سوم که بیماری خاموش است حاصل می‌شود. با این حال، تشدیدهایی که منجر به افزایش قابل توجهی در فعالیت روماتیسم می‌شود، در حدود ۲۰ درصد از بیماران در طول بارداری گزارش شده است. در اغلب موارد روماتیسم مفصلی بعد از زایمان به سیر طبیعی خود برمی‌گردد. با توجه به مجموعه این دلایل مشاوره با پزشک و بررسی مداوم وضعیت در طول بارداری اهمیت بالایی دارد.

 

راه‌های درمانی روماتیسم مفصلی

اینکه درمان چگونه خواهد بود و با چه روشی انجام می‌شود با توجه به شدت روماتیسم تعیین می‌شود. هدف اصلی درمان کاهش درد بیمار و جلوگیری از آسیب احتمالی مفصل یا دست کم متوقف کردن آن است. پس از شروع درمان بیمار، نتایج درمان با در نظر گرفتن یافته‌های آزمایشگاهی و بالینی به طور مرتب پیگیری می‌شود. پزشک از روش‌های زیر برای درمان و کنترل بیماری استفاده می‌کند:

  • در صورت وجود التهاب در بیمار، درمان آنتی بیوتیکی اعمال می‌شود. درمان آنتی بیوتیکی معمولا پس از فروکش یا ناپدید شدن روماتیسم مفصلی التهابی متوقف می‌شود.
  • بسته به شدت درد از مسکن‌های مختلفی استفاده می‌شود. با توجه به پیشرفت بیماری، تغییراتی در درمان دارویی انجام می‌شود.
  • درمان‌های دارویی که در آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود عمدتا توسط فیزیوتراپی پشتیبانی می‌شوند. فیزیوتراپ با شل کردن عضلات به کاهش درد کمک می‌کند.
  • اگر بیماران بدشکلی شدید در مفاصل خود داشته باشند، ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد. هدف از این درمان‌های جراحی برداشتن پوشش ملتهب مفصل، درمان تاندون‌های پاره‌شده در اثر بیماری، تراز کردن مفاصل نامرتب و جایگزینی قسمت‌های آسیب‌دیده مفاصل با پروتز است. درمان جراحی مناسب با شرایط بیمار توسط جراحان متخصص انجام می‌شود.

درمان روماتیسم مفصلی

 

رژیم غذایی مناسب برای Rheumatoid Arthritis

مناسب‌ترین رژیم غذایی توصیه شده برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. در این رژیم غذایی سبزیجات و میوه‌های تازه به وفور استفاده می‌شود، گوشت سفید مانند ماهی و مرغ که سالم‌تر هستند، بیشتر مصرف می‌شود، سرخ کردنی، چربی‌های حیوانی و غذاهای سنگین بسیار کم است و از سلامت قلب و عروق محافظت می‌شود.

چنین رژیم غذایی به بهبود علائم بیماری و سرکوب التهاب کمک می‌کند. التهاب مزمن ناشی از این بیماری ممکن است کاهش وزن، تجزیه عضلات و نیاز به پروتئین را در بیماران افزایش دهد. بنابراین دریافت انرژی، پروتئین و کلسیم کافی برای بیماران بسیار مهم است. ویتامین D یک ویتامین بسیار مهم برای عضلات، اسکلت و سیستم ایمنی است. به همین دلیل توصیه می‌شود بیماران مبتلا به روماتیسم التهابی تا حد امکان از آفتاب بهره‌مند شوند و بیمارانی که سطح ویتامین D پایینی دارند با پزشک خود مشورت کرده و از مکمل‌های ویتامین D مناسب استفاده کنند. غذاها یا محصولات حاوی امگا ۳، اسید فولیک و زردچوبه از جمله مکمل‌های غذایی اضافی هستند که برای بیمار روماتیسم توصیه می‌شوند. بهتر است بدانید که بهترین راهکار برای بررسی میزان ویتامین دی، انجام آزمایش ویتامین دی است.

علاوه بر این، به بیماران روماتیسمی توصیه می‌شود تا حد امکان از گوشت سرخ شده و سایر فرآورده‌های سرخ شده غیر گوشتی، شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، مواد نگهدارنده و طعم‌دهنده، مصرف گلوتن و الکل خودداری کنند.

 

داروهای تاثیرگذار در نتیجه تست RF

این آزمایش به آمادگی خاصی نیاز ندارد و نیاز به ناشتایی یا رعایت رژیم غذایی یا دارویی خاصی نیست. اما چنانچه پزشک این آزمایش را به همراه تست‌های دیگری تجویز کند ممکن است که شرایط خاصی را به شما توصیه کند. به طور کلی به غیر از توصیه‌های که ممکن است پزشک در مورد داروها و مکمل‌های مصرفی داشته باشد نیاز به رعایت نکته دیگری نیست.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش RF و RF titer

آزمایش‌های زیر می‌توانند در کنار آزمایش RF برای بررسی وضعیت بیمار تجویز شوند: 

  • آزمایش RBC: این تست عملکرد و وضعیت گلبول‌های قرمز خون را بررسی می‌کند. 
  • تست CRP: در پاسخ به سوال CRP در آزمایش خون چیست؟ می‌توان گفت: به بررسی وجود عفونت در بدن می‌پردازد. 
  • آزمایش CCPاین تست نیز با هدف شناسایی بیماری آرتریت روماتوئید انجام می‌شود.
  • آزمایش CBC یا شمارش کامل سلول‌های خونی  

تست های مرتبط با آزمایش Rf

 

آزمایش RF را در منزل به راحتی انجام دهید. 

بهتر است بدانید که برای انجام خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران و شهرهای قم، آمل، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات نمونه گیری در محل یا تفسیر آزمایش خون را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

RF در آزمایش خون چیست؟
RF در آزمایش خون معمولا برای تشخیص بیماری‌های التهابی مانند رواتیسم مفصلی تجویز می‌شود.
رنج نرمال آزمایش RF چقدر باید باشد؟
رنج نرمال RF در آزمایش خون کمتر از عدد ۱۴ است.
بهترین ویتامین برای آرتریت روماتوئید یا رماتیسم مفصلی چیست؟
مصرف ویتامین D به این بیماران توصیه می‌شود.
آیا آزمایش RF به ناشتایی نیاز دارد؟
خیر. انجام آزمایش RF به ناشتایی نیاز ندارد.
آیا در روزهای تعطیل می توان از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده کرد؟
بله. سامانه هومکا انواع خدمات آزمایش در محل را در تمام روزهای هفته به کاربران ارائه می‌دهد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L