آزمایش RDW
خانه
مقالات
آزمایش RDW

آزمایش RDW

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/31
آزمایش RDW؛ تستی برای تشخیص اندازه گلبول‌های قرمز
یکی از آزمایشاتی که برای بررسی عملکرد گلبول‌های قرمز خون تجویز می‌شود، آزمایش RDW است. این تست بخشی از آزمایش CBC به‌شمار می‌رود. با استفاده از نتایج این آزمایش امکان تشخیص بسیاری از اختلالات و بیماری‌های خونی وجود دارد. در این مقاله با هومکا همراه شوید تا به شما بگوییم RDW در آزمایش خون چیست، مقدار نرمال RDW در آزمایش خون چقدر است، شرایط آزمایش RDW چیست و تفسیر آزمایش RDW چگونه است؟ همچنین به شما در مورد بیماری‌هایی که بر نتیجه این آزمایش تاثیر می‌گذارند، صحبت خواهیم کرد.
این مطالب با تایید دکتر آهنگری منتشر شده است.

RDW در آزمایش خون مخفف Red Cell Distribution Width است. با استفاده از این آزمایش می‌توان انواع آنمی (کم خونی) را تشخیص داد. RDW به معنای سطح یا گستره انتشار گلبول‌های قرمز در خون است. اما آزمایش RDW چطور انجام می‌شود؟ با استفاده از نتایج آن چه بیماری‌هایی قابل تشخیص خواهند بود؟ با مشاهده چه علائمی ممکن است پزشک انجام آزمایش RDW را تجویز کند؟ در این مقاله با هومکا همراه باشید تا پاسخ این سوالات را دریابید. همچنین باید بدانید این مقاله صرفا با هدف آشنایی شما با آزمایش RDW گردآوری شده است. برای تفسیر آزمایش باید با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

RDW در آزمایش خون چیست؟ 

RDW ضریب پراکندگی حجم گلبول قرمز را بررسی می‌کند و یکی از چند آزمایش موجود در آزمایش CBC محسوب می‌شود. آزمایش CBC جهت شمارش کامل سلول‌های خونی انجام می‌گیرد. در این آزمایش کلی علاوه‌بر RDW چند آزمایش دیگر همچون: شمارش پلاکت خون، اندازه گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد. آزمایش RDW زمانی توصیه می‌شود که متخصص مشکوک به بروز بیماری‌های خونی باشد (در اینجا منظور از بیماری‌های خونی عارضه‌هایی همچون آنمی و کم‌خونی است).

دوست دارید درباره فاکتور RDW بیشتر بدانید؟

 

چرا آزمایش RDW تجویز می‌شود؟

آزمایش خون RDW بخشی از آزمایش شمارش کامل خون (CBC) است که در آن بخش‌های مختلف خون ازجمله ویژگی‌های مختلف گلبول‌های قرمز اندازه‌گیری می‌شوند. تست RDW معمولاً برای کمک به تشخیص کم‌ خونی کاربرد دارد وضعیتی که در آن به دلیل کاهش گلبول‌های قرمز، اکسیژن کافی به نقاط مختلف بدن منتقل نمی‌شود.

چرا آزمایش RDW تجویز می‌شود؟

آزمایش RDW همچنین ممکن است به همراه دیگر آزمایش‌ها به‌منظور کمک به تشخیص بیماری‌هایی نظیر تالاسمی تجویز گردد. در زمان مراجعه به پزشک آزمایش RDW ممکن است به‌عنوان بخشی از یک آزمایش چکاپ در نظر گرفته شود یا اگر علائم زیر در شما بروز کرده باشد تجویز آزمایش RDW محتمل است:

  • ظاهر شدن علائم کم‌خونی مثل ضعف، سرگیجه، رنگ‌پریدگی پوست و سردی دست و پا
  • داشتن سابقه خانوادگی تالاسمی، کم‌خونی داسی شکل یا سایر اختلالات خونی ارثی
  • مبتلا بودن به بیماری‌های مزمن مانند بیماری کرون، دیابت یا HIV/AIDS
  • رژیم غذایی کم آهن
  • از دست دادن بیش‌ازحد خون در اثر جراحات یا عمل جراحی
  • بیمار مشکوک به ابتلای سرطان است
  • فرد از بیماری‌های قلبی و عروقی رنج می‌برد و یا اینکه مشکوک به بروز مشکلات قلبی است
  • درصورتی که فرد مشکوک به انواع کم‌خونی باشد.
  • بیمار علائم تالاسمی آلفا و بتا دارد و یا اینکه مبتلا به این بیماری‌ها است

اگر پزشک برای شما آزمایش RDW یا هر آزمایش دیگری را تجویز کرده است و زمان کافی برای مراجعه به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

 

شرایط انجام آزمایش RDW

برای انجام آزمایش RDW نیاز نیست شرایط خاصی را رعایت کنید. اما از آنجا که ممکن است این تست با آزمایش‌های دیگر تجویز شود، حتما قبل از آزمایش با پزشک یا آزمایشگاه مشورت داشته باشید. برای این تست به نمونه خون نیاز است که از ورید بازویی گرفته می‌شود. بهتر است پس از خونگیری کمی بنشینید و سپس بایستید، چراکه احتمال بروز سرگیجه پس از خونگیری وجود دارد. 

 

تفاوت آزمایش RDW_CV و RDW چیست؟

پهنای توزیع گلبول قرمز (RDW) شاخصی است که از منحنی‌های توزیع گلبول‌های قرمز بر روی آنالایزورهای هماتولوژی ایجاد می‌شود و نشان‌دهنده طیف اندازه سلول‌های قرمز در یک نمونه خون است. RDW همراه با فاکتورهای MCV، MCH و MCHC در آزمایش خون برای توصیف ویژگی‌های ظاهری گلبول‌های قرمز استفاده می‌شود.

RDW انحراف اندازه کلی RBC در آزمایش خون را اندازه‌گیری می‌کند نه عرض یا اندازه واقعی تک تک سلول‌ها به‌طور جداگانه. دو شاخص مرتبط با RDW که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل عرض توزیع گلبول قرمز - ضریب تغییرات (RDW-CV) و عرض توزیع سلول قرمز - انحراف استاندارد (RDW-SD) است. این دو فاکتور هر کدام به‌نوعی ویژگی‌های ظاهری ازجمله ابعاد سلول‌های قرمز و میزان تغییرات آن‌ها را در نمونه خونی منعکس می‌کنند.

تفسیر آزمایش RDW

 

تفسیر آزمایش RDW و MCV

نتایج آزمایش RDW به‌صورت درصدی گزارش می‌شود و به شما امکان می‌دهد بدانید که آیا نتایج در محدوده طبیعی قرار دارد یا اینکه RDW بالاتر یا پایین‌تر از محدوده نرمال است. به طور کلی سطح نرمال RDW در آزمایش خون به صورت جداگانه یا در CBC باید بین ۱۲.۲ تا ۱۶.۱ در زنان و ۱۱.۸ تا ۱۴.۵ در مردان باشد.

  • RDW معمولی

نتیجه طبیعی به این معنی است که گلبول‌های قرمز خون از نظر اندازه و ابعاد مشابه هم هستند. در جواب آزمایش محدوده طبیعی RDW از ۱۲٪ تا ۱۵٪ متغیر است اما این عدد ممکن است بسته به آزمایشگاهی که آزمایش را انجام داده‌اید، متفاوت باشد.

  • RDW بالا

اگر RDW بالاتر از حد نرمال باشد به این معنی است که پراکندگی و توزیع گلبول های قرمز خون غیر نرمال است. RDW بالا ممکن است بیانگر کم‌خونی یا یک بیماری مرتبط با کم‌خونی باشد. در صورت گزارش چنین نتایجی در جواب آزمایش، پزشک آزمایشات تکمیلی بیشتری را تجویز خواهد کرد تا علت دقیق بیماری مشخص شود. پزشکان غالباً نتایج RDW (تغییر اندازه گلبول‌های قرمز) را در کنار نتایج MCV (متوسط ​​اندازه گلبول قرمز) برای ارزیابی سلامت گلبول‌های قرمز می‌سنجند.

  • RDW کم

اگر RDW پایین‌تر از حد نرمال باشد معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و این نتیجه با کم‌خونی مرتبط نیست.

در آزمایش RDW، فرق بین بزرگترین و کوچکترین گلبول‌های قرمز نمایان می‌شود. درصورتی که گلبول‌های قرمز طبیعی و نرمال باشند قطرشان بین ۶ تا ۸ میکرومتر خواهد بود. وقتی نتیجه آزمایش RDW بالا است. یعنی گلبول‌های قرمز از نظر سایز تفاوت چشمگیری با هم دارند. سطح بحرانی RDW می‌تواند نشانه‌ای از بروز انواع بیماری‌های خونی همچون سرطان، تالاسمی، آنمی و فقر آهن باشد.

جهت تفسیر دقیق آزمایش RDW به پاسخ دیگر فاکتورها همچون MCV، MCH، MCHC و Hgb در آزمایش خون نیز باید توجه شود. با بررسی نتایج آزمایش امکان تشخیص انواع اختلالات خونی مانند آنمی وجود دارد. منظور از آنمی همان کم خونی است. 

تفسیر آزمایش

 

علائم بالا بودن RDW چیست؟

اگر RDW خیلی بالاتر از حد نرمال باشد می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مواد مغذی مانند کمبود آهن، فولات یا کمبود ویتامین  B12در رژیم غذایی باشد. بالا بودن RDW همچنین ممکن است نشان‌دهنده کم‌خونی ماکروسیتیک باشد. در این نوع کم‌خونی بدن قادر نیست به اندازه کافی گلبول‌های قرمز طبیعی تولید کند و سلول‌هایی که تولید می‌شوند بزرگ‌تر از حد طبیعی هستند.

این عارضه می‌تواند به دلیل کمبود فولات یا ویتامین ب ۱۲ رخ دهد. علاوه بر این، بالا بودن RDW می‌تواند ناشی از کم‌خونی میکروسیتیک باشد که در آن گلبول‌های قرمز طبیعی کمتر از حد نرمال است چراکه گلبول‌های قرمز تولیدشده کوچک‌تر از حد طبیعی هستند. آنمی فقر آهن از علل عمده کم‌خونی میکروسیتیک به شمار می‌رود.

علائم بالا بودن RDW چیست؟

 

علائم و علت کاهش RDW در آزمایش خون

پایین بودن مقدار RDW به این معنی است که سایز و اندازه سلول‌های قزمر خون مشابه همدیگر هستند و اختلاف قابل‌توجهی در ابعاد و اندازه آن‌ها وجود ندارد. چنین نتیجه‌ای در آزمایش خون نشان‌دهنده یکدست بودن سلول‌های قرمز خون است و با بیماری و یا کم‌خونی خاصی مرتبط نیست. ازاین‌رو کم بودن RDW با علائم و نشانه خاصی همراه نیست بلکه نشان‌دهنده سلامت خونی فرد است.

آیا سطح RDW در آزمایش خون شما در بازه نرمال قرار ندارد و به دنبال تفسیر آزمایش خود هستید؟ می‌توانید همین حالا کلیک کنید!

 

سطح بحرانی RDW نشانه چیست؟

  • افزایش RDW در آزمایش خون نشان می‌دهد که گلبول‌های قرمز اندازه مناسبی ندارند. از جمله اصلی‌ترین دلایل بروز این حالت کمبود آهن، فولات، ویتامین B12 و به‌طور کلی سوتغذیه است
  • درصورتی که فرد مبتلا به کم خونی فقر آهن باشد، سطح RDW افزایش پیدا می‌کند و بالعکس سطح MCV در آزمایش خون و هموگلوبین کاهش می‌یابد
  • درصورتی‌که کم‌خونی به علت کاهش سطح نرمال ویتامین B12 و فولات باشد، افزایش RDW را به همراه خواهد داشت و مقدار MCV نیز افزایش پیدا می‌کند، اما هموگلوبین کمتر می‌شود
  • درصورتی که گلبول‌های قرمز بیش از حد نرمال بزرگ شوند و RDW افزایش پیدا کند، ممکن است فرد دچار بیماری کبدی مزمن شده باشد و یا اینکه از هیپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید رنج می‌برد. در این حالت نیز MCV بیشتر خواهد شد

RDW در آزمایش خون چیست؟ 

در رابطه با آزمایش RDW و اینکه در چه مواقعی پزشک آن را تجویز می‌کند سایت Healthline این‌گونه نوشته است:

آزمایش RDW میزان تغییرات گلبول‌های قرمز در حجم و اندازه را اندازه‌گیری می‌کند. آزمایش RDW برای کمک به تشخیص انواع کم خونی و بیماری‌های زیر کاربرد دارد: 

  • تالاسمی، که اختلالات خونی ارثی است و می‌تواند باعث کم خونی شدید شود
  • دیابت قندی
  • بیماری قلبی
  • بیماری کبد
  • سرطان

این آزمایش معمولاً به عنوان بخشی از آزمایش CBC انجام می‌شود

 

میزان نرمال RDW در بارداری

شاخص توزیع گلبول قرمز (RDW) در طول دوره بارداری به‌صورت زیر است:

  • در زنان غیرباردار: < ۱۴٫۵
  • ۳ ماهه اول بارداری: ۱۱٫۷ -۱۴٫۹
  • در سه‌ماهه دوم بارداری: ۱۲٫۳ - ۱۴٫۷
  • در سه‌ماهه سوم بارداری: ۱۱٫۴ - ۱۶٫۶

افزایش شاخص RDW در طی ۴-۶ هفته پایانی بارداری نشان‌دهنده افزایش فعالیت مغز استخوان است. ازآنجایی‌که تغییرات RDW در این دوره بسیار قابل‌توجه است معمولاً از آن به‌عنوان یک شاخص مفید برای پیش‌بینی زایمان قریب‌الوقوع استفاده می‌شود.

میزان نرمال RDW در بارداری

 

چه بیماری‌هایی بر نتیجه آزمایش RDW تاثیرگذارند؟

در صورتی که RDW افزایش پیدا کند و قطر گلبول‌های کوچک و بزرگ خونی از سایز نرمال خارج شده باشد؛ بروز بیماری‌های زیر را به همراه خواهد داشت:

  • آنمی فقر آهن
  • آنیزوسیتوز (Anisocytosis): در این بیماری اندازه گلبول‌های قرمز با یکدیگر برابر نیست. 
  • انواع کم خونی
  • بیماری‌های کبدی
  • بیماری‌های مغز استخوان که خود یکی از عارضه‌های آنمی محسوب می‌شوند

البته اختلال در RDW ممکن است نشان دهنده اختلال در تیروئید (کم کاری تیروئید) و سرطان نیز باشد و برای تفسیر دقیق آزمایش باید با پزشک مشورت کنید. در صورتی که می‌خواهید تفسیر آزمایش خود را بدانید اما زمان کافی برای مراجعه حضوری به پزشک را ندارید، برای تفسیر آنلاین آزمایش توسط پزشک، کلیک کنید!

 

تست‌های مرتبط با آزمایش RDW

  • آزمایش CBC یا شمارش گلبول‌های خونی: در این تست گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها مورد بررسی واقع می‌شوند
  • آزمایش MCV: حجم متوسط هموگلوبین را اندازه‌گیری می‌کند و بخشی از تست CBC است
  • آزمایش Hct: درصد گلبول‌ قرمز خون در کل حجم خون را نشان می‌دهد. این آزمایش نیز قسمتی از تست CBC به‌شمار می‌رود

برای انجام آزمایش RDW می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا بهره‌مند شوید. 

تست‌های مرتبط با آزمایش RDW

 

آزمایش RDW در منزل با هومکا

این روزها دیگر لازم نیست برای انجام آزمایش حتما به آزمایشگاه یا مراکز درمانی مراجعه کنیم. حالا با استفاده خدمات آنلاین آزمایش در منزل، طیف  وسیعی از آزمایش‌های خون مانند آزمایش RDW  در منزل به راحتی انجام خواهند شد. هومکا امکان استفاده از این خدمات و خدمات دیگر مانند تفسیر آزمایش خون، آزمایش ادرار در منزل وآزمایش مدفوع را تحت پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی در استان‌های تهران و البرز و شهرهای شیراز، رشت، قزوین، قم، یزد، تبریز، اصفهان و آمل فراهم کرده است.

برای استفاده از خدمات هومکا کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید و یا بر روی تصویر زیر کلیک کنید تا درخواست شما به طور رایگان ثبت شود. پس از آن همکاران ما در هومکا با شما تماس خواهند گرفت تا در مورد چگونگی ارائه خدمت و همچنین هزینه آن اطلاعات دقیق و شفافی در اختیار شما قرار دهند. درصورتی‌که موافق باشید، درخواست شما ثبت نهایی می‌شود و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر اعزام خواهد شد. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش RDW باید ناشتا باشم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
آیا آزمایش RDW به تنهایی تجویز می‌شود؟
این آزمایش بخشی از تست CBC است و معمولا در کنار آن سایر فاکتورها نیز بررسی خواهند شد.
مقدار نرمال و بحرانی RDW در آزمایش خون چه میزان است؟
سطح نرمال آزمایش RDW برای زنان بین ۱۱ تا ۱۴.۵ و برای مردان بین ۱۱.۸ تا ۱۵.۶ قرار دارد. این مقدار ممکن است در آزمایشگاه‌های مختلف متفاوت باشد.
خدمات هومکا چه مناطقی راتحت پوشش قرار می‌دهد؟
خدمات این مجموعه در استان تهران و البرز و شهرهای شیراز، رشت، قزوین، قم، یزد، تبریز، اصفهان و آمل قابل دسترسی است.
آیا برای آزمایش در منزل به نسخه پزشک نیاز است؟
آزمایش در منزل هومکا با درخواست شما و همچنین نسخه پزشک انجام خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L