تفسیر آزمایش مدفوع
خانه
مقالات
تفسیر آزمایش مدفوع

تفسیر آزمایش مدفوع

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
ثبت رایگان درخواست

خدمت خود را انتخاب کنید

همه قیمت‌ها در هومکا شفاف و مشخص هستند.
مشاوره آزمایش
تفسیر آزمایش مدفوع و اصطلاحات مربوط به آن
آزمایش مدفوع یکی از تست‌هایی است که معمولا برای بررسی مشکلات گوارشی در کنار سایر آزمایشات تجویز می‌شود. آزمایش هلیکوباکتر پیلوری مدفوع چیست؟ تفسیر آزمایش گلبول سفید در مدفوعچگونه است؟ برای تفسیر انواع آزمایشات مدفوع مانند آزمایش کشت کمپیلوباکتر، تست چربی مدفوع، خون مخفی در مدفوع، WBC آزمایش مدفوع و ... با هومکا همراه شوید.

در مقاله حاضر از هومکا تفسیر انواع آزمایش‌های مدفوع با استناد به مقالات معتبر پزشکی ارائه‌شده است تا با توجه به آن بتوانید به پاسخ سوالات خود برسید. ازآنجایی‌که تفسیر کامل‌تر هرگونه آزمایش خون، ادرار و مدفوع به شرایط جسمانی فرد و عوامل دیگر همچون سابقه درمانی وی بستگی دارد، لذا برای آگاهی بیشتر از نتیجه آزمایش خود مشورت با پزشک الزامی است.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

در آزمایش مدفوع، Consistency به چه معناست؟

آزمایش مدفوع برای چیست؟ در حالت طبیعی مدفوع باید نرم باشد تا به‌آسانی دفع شود. در آزمایش مدفوع Consistency به معنای قوام مدفوع است. خشک و سفت شدن مدفوع می‌تواند نشانه‌ای از یبوست و تنبلی روده باشد. در مقابل، زمانی که فرد دچار اسهال می‌شود مدفوع شل و آبکی می‌شود. اگر یبوست بیش از دو هفته طول بکشد باید به پزشک مراجعه کرد. درصورتی‌که همراه با یبوست علائمی همچون نفخ، عدم توانایی در دفع گاز یا مدفوع و حالت تهوع و استفراغ بروز کرد ممکن است نشانه انسداد روده باشد.

در آزمایش مدفوع، Consistency به چه معناست؟

 

تفسیر آزمایش کشت کمپیلوباکتر مدفوع

نتایج آزمایش کمپیلوباکتر (Campylobacter) به سن، جنسیت، سابقه بیماری و سلامت عمومی فرد بستگی دارد. اگر در جواب آزمایش مدفوع منفی یا Negative درج شده باشد به این معنی است که شرایط شما نرمال است و باکتری کمپیلوباکتر در نمونه مشاهده نشده است؛ اما نتیجه مثبت یا Positive به این معنی است که نمونه مدفوع حاوی باکتری کمپیلوباکتر است و ممکن است مبتلا به عفونت کمپیلوباکتر باشید.

 

تفسیر آزمایش چربی مدفوع

در آزمایش چربی مدفوع، بازه نرمال چربی در یک مدت زمانی ۲۴ ساعته ۲ تا ۷ گرم و در یک بازه ۷۲ ساعته ۲۱ گرم است. اگر نتایج بالاتر از مقدار ذکرشده باشد در این صورت پزشک ممکن است آزمایشات تکمیلی را جهت پی بردن به علت مشکل تجویز نماید.

نیازی نیست برای انجام آزمایش از منزل خارج شوید و به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

تفسیر تست تخم انگل مدفوع

جواب منفی یا Negative در تست تخم انگل به این معنی است که هیچ‌گونه انگلی در مدفوع یافت نشده است و حاکی از آن است که شما به عفونت‌های انگلی مبتلا نیستید و یا اگر تخم انگلی هم وجود داشته باشد بسیار ناچیز است. در این صورت پزشک ممکن است از آزمایشات و تست‌های تشخیصی دیگری برای پی بردن به علت مشکلات گوارشی استفاده کند؛ اما اگر جواب مثبت یا Positive باشد بیانگر ابتلای فرد به عفونت‌های انگلی است. نتایج آزمایش شما ممکن است حاوی نوع و تعداد انگل‌های شناسایی‌شده نیز باشد.

تفسیر آزمایش

 

تفسیر آزمایش تریپسین/کیموتریپسین

در این آزمایش مقدار کیموتریپسین (Chymotrypsin) موجود در مدفوع مشخص می‌شود و نتایج نشان می‌دهد که آیا مقدار کیموتریپسین نرمال است یا کمتر از حد نرمال. در جواب آزمایش غالباً مقدار عددی تریپسین (Trypsin) نیز گزارش می‌شود. درصورتی‌که مقدار کیموتریپسین کمتر از سطح نرمال باشد به احتمال زیاد پانکراس شما به مقدار کافی آنزیم‌های گوارشی به منظور هضم مواد غذایی تولید نمی‌کند. البته این آزمایش به‌تنهایی نمی‌تواند اختلال و کمبودی را در بدن مشخص کند. به همین دلیل، آزمایشات احتمالی دیگری برای تشخیص علت زمینه‌ای مشکل گوارشی تجویز می‌شوند ازجمله:

تفسیر آزمایش تریپسین و کیموتریپسین

 

تفسیر آزمایش خون مخفی در مدفوع

در جواب آزمایش خون مخفی در مدفوع، اگر خون در نمونه مدفوع دیده نشود به معنی منفی بودن و یا Negative بودن جواب آزمایش است. اگر فرد در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد ممکن است این آزمایش به صورت سالانه برای وی تجویز گردد. درصورتی‌که در آزمایش، خون در مدفوع مشاهده شود نتیجه به‌صورت مثبت یا Positive گزارش می‌شود. یافتن منبع و محل خونریزی به آزمایشات تکمیلی نظیر کولونوسوکوپی وابسته است. برای تفسیر آزمایش خون مخفی در مدفوع کلیک کنید!

 

تفسیر آزمایش کالپروتکتین مدفوع

سطوح بالای کالپروتکتین در مدفوع بیانگر احتمالی بیماری IBD (بیماری التهاب روده)، سرطان کولورکتال و یا عفونت است. سطوح کم یا متوسط کالپروتکتین نشان‌دهنده عدم التهاب و یا خفیف بودن آن است. این موضوع احتمالاً حاکی از ان است که علائم شما ناشی از عفونت ویروسی و یا بیماری IBS (سندرم روده تحریک‌پذیر) است. مقدار عددی این فاکتور در آزمایش کالپروتکتین بر حسب واحد میکروگرم بر گرم است و سطوح نرمال، متوسط و بالای آن به ترتیب زیر است:

  • سطح نرمال: مساوی یا کمتر از ۴۹ میکروگرم بر گرم (μg/g)
  • محدوده متوسط: ۵۰ تا ۱۲۰ میکروگرم بر گرم (μg/g)
  • سطوح بالا: ۱۲۱ میکروگرم بر گرم (μg/g) یا بیشتر از این مقدار

تفسیر آزمایش

 

تفسیر آزمایش گلبول سفید در مدفوع

نتیجه منفی یا Negative در آزمایش لکوسیت‌ها (گلبول‌های سفید) در مدفوع به معنی عدم وجود سلول‌های سفید در مدفوع است. منفی بودن جواب آزمایش به این معنی است که علائمی که در فرد بروز کرده ناشی از عفونت میکروبی نیست؛ اما نتایج مثبت یا Positive در آزمایش به معنای یافت شدن گلبول سفید در مدفوع است. مثبت بودن جواب آزمایش نشان می‌دهد که مبتلا به یک عفونت فعال در دستگاه گوارش هستید. هرچه تعداد لکوسیت‌های مدفوع بیشتر باشد احتمال اینکه التهاب به دلیل عفونت باکتریایی رخ داده باشد، بیشتر است. اگر پزشک به عفونت باکتریایی بیمار مشکوک شود ممکن است آزمایش کشت مدفوع را به منظور شناسایی نوع باکتری‌های دخیل در عفونت تجویز نماید. وب‌سایت medlineplus در مورد علت تجویز آزمایش WBC در آزمایش مدفوع می‌گوید:

اگر شما یا فرزندتان هریک از علائم و نشانه‌های زیر را داشته باشید ممکن است پزشک شما آزمایش گلبول سفید را در آزمایش مدفوع را تجویز کند:

  • اسهال آبکی سه بار یا بیشتر (بیش از چهار روز)
  • درد شکم
  • وجود خون در مدفوع
  • تب
  • خستگی مفرط
  • کاهش وزن 

 

تفسیر آزمایش کشت سالمونلای مدفوع

جواب این آزمایش با توجه به سن، جنسیت، سابقه درمانی و سایر عوامل متغیر است اما به‌طورکلی جواب منفی یا Negative به معنای عدم ابتلای شما به عفونت سالمونلا و جواب مثبت یا Positive به معنی مبتلا بودن به عفونت سالمونلایی است. برای تفسیر آزمایش خود کلیک کنید!

تفسیر آزمایش گلبول سفید در مدفوع

 

تفسیر تست روتاویروس مدفوع

در آزمایش روتاویروس مدفوع، وجود این ویروس در مدفوع بررسی می‌شود و نتایج آن بستگی به سن، جنسیت و سابقه درمانی فرد دارد. اگر نتیجه آزمایش مثبت یا Positive باشد به معنی ابتلای شما به روتاویروس است. تفسیر کامل‌تر این آزمایش بستگی به شرایط جسمانی شما و تشخیص پزشک معالج دارد.

 

تفسیر تست یرسینیا

اگر در آزمایش کشت یرسینیا، باکتری در نمونه مدفوع رشد کند بیانگر این است که منشاء علائم شما عفونت یرسینیا است. ازآنجایی‌که تفسیر بیشتر این آزمایش به سن، جنسیت و سلامت جسمانی فرد بستگی دارد اطلاعات بیشتر را از پزشک معالج دریافت کنید.

تفسیر آزمایش

 

تفسیر تست آنتی‌ژن ژیاردیا

در تست آنتی ژن ژیاردیا مثبت یا Positive شدن بیماری حاکی از ابتلای فرد به عفونت ژیاردیایی است. اگر فرد مبتلا علائمی نداشته باشد نشان‌دهنده این است که یا ناقل بدون علامت است و یا به نوع مزمن عفونت ژیاردیا (Giardia infection) مبتلا شده است. نتایج منفی یا Negative به معنای عدم ابتلا به انگل ژیاردیا است.

 

تفسیر تست لاکتوفرین آزمایش مدفوع

مقادیر افزایش‌یافته لاکتوفرین (Lactoferrin) در مدفوع نشان‌دهنده وجود التهاب فعال در دستگاه گوارش است اما محل و دلیل آن در این آزمایش مشخص نمی‌شود. به‌طورکلی، مقدار لاکتوفرین با شدت التهاب رابطه مستقیم دارد. آزمایش آندوسکوپی به احتمال زیاد پس از مثبت شدن تست انجام می‌شود. یکی از دلایل افزایش لاکتوفرین در مدفوع بیماری التهابی روده (IBD) است.

البته سایر مشکلات التهابی مانند عفونت‌های باکتریایی روده، بعضی از عفونت‌های انگلی و سرطان کولون نیز می‌توانند باعث افزایش لاکتوفرین در مدفوع شوند. پایین بودن سطح لاکتوفرین بدین معناست که مشکل روده‌ای به‌احتمال‌قوی غیر التهابی است. برای مثال اسهال ویروسی و سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) از چنین مواردی هستند. معمولاً برای افرادی که سطوح لاکتوفرین آنان پایین است تست آندوسکوپی نیاز نیست.

تفسیر آزمایش هلیکوباکتر پیلوری مدفوع

 

تفسیر آزمایش هلیکوباکتر پیلوری مدفوع

آزمایش h.pylori مدفوع یک تست تشخیصی غیرتهاجمی و همچنین به‌عنوان یک تست مورد تایید برای ارزیابی ریشه‌کنی باکتری در فرد مبتلا مورداستفاده قرار می‌گیرد. قبل از شروع روند درمان نتایج مثبت بیانگر ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری است و نتایج منفی به معنای عدم ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری است. حداقل ۴ هفته پس از اتمام دوره درمان اگر جواب آزمایش هلیکوباکتر پیلوری مدفوع منفی شود به معنای ریشه کن شدن باکتری در فرد و نتایج مثبت نشان‌دهنده شکست درمان است.

 

تفسیر آزمایش مدفوع در منزل با هومکا

برای انجام خدمات آزمایش و تفسیر، نیاز نیست به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت و تبریز  همکاری دارد و سعی دارد همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه دهد.

اگر می‌خواهید خدمات نمونه‌گیری در محل یا تفسیر آزمایش ادرار را در منزل انجام دهید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی تصویرزیر، درخواست آزمایش را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و برای انجام آزمایش هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

درخواست خدمت

کافیست فرم را پر کنید و دکمه "ثبت نهایی درخواست" را بزنید. همکاران ما به زودی با شما تماس خواهند گرفت.
جزئیات درخواست
شهر*
شهر موردنظرت رو انتخاب کن
گروه خدمت*
گروه خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
نوع خدمت*
خدمت موردنظرت رو انتخاب کن
اطلاعات درخواست
فایل ضمیمه
محاسبه هزینه
هزینه خدمت
۰ تومان
هزینه خدمات در محل
- تومان
مالیات بر ارزش افزوده
۰ تومان
هزینه مشاوره و تجویز نسخه
تومان
هزینه تفسیر آزمایش
تومان
تخفیف
۰ ۰ تومان
مجموع هزینه‌ها
۰ تومان
اطلاعات تماس
کد تخفیف:
discount-icon
بررسی

کد معرف:
discount-icon
بررسی

سوالات متداول

آیا می‌توان تفسیر آزمایش مدفوع را در منزل نیز انجام داد؟
بله. شما می‌توانید با تماس با شماره‌ی ۰۲۱۶۷۳۷۱ آزمایش مدفوع را بدون نیاز به مراجعه به آزمایشگاه توسط پزشک هومکا تفسیر کنید.
اگر در جواب آزمایش کشت کمپیلوباکتر مدفوع منفی یا Negative درج شده باشد به چه معنا است؟
جواب منفی در این آزمایش به معنای آن است که شرایط شما نرمال است و باکتری کمپیلوباکتر در نمونه شما نیست.
آزمایش مدفوع WBC اگر مثبت باشد به چه معنا است؟
مثبت بودن جواب آزمایش نشان می‌دهد که شما به یک عفونت فعال در دستگاه گوارش مبتلا هستید.
آیا آزمایش در منرل هومکا تحت پوشش بیمه های درمانی است؟
بله. آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل