آزمایش Calprotectin
خانه
مقالات
آزمایش Calprotectin

آزمایش Calprotectin

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
تشخیص بیماری های التهابی روده با آزمایش Calprotectin
آزمایش Calprotectin برای بررسی بیماری‌های التهابی روده مورد استفاده قرار می‌گیرد. Calprotectin نوعی پروتئین است که سیستم ایمنی بدن در پاسخ به التهاب روده از خود تولید می‌کند. سطح این پروتئین در نمونه مدفوع مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این تست برای افرادی که به اسهال خونی، خونریزی مقعد، کاهش وزن، تب و دردهای شکمی مبتلا هستند، پیشنهاد می‌شود. با مطالعه این مقاله، بیشتر با این آزمایش آشنا خواهید شد.

بیماری التهاب روده مجموعه‌ای از اختلالات مزمن را شامل می‌شود که التهاب و آسیب بافت‌های روده با آن مرتبط است. علت این بیماری هنوز مشخص نیست، اما این‌طور تصور می‌شود که به دلیل فرآیند خود ایمنی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی، بیماری ویروسی یا عاملی محیطی رخ می‌دهد.

شایع‌ترین بیماری‌های التهابی روده بیماری کرون (CD) و کولیت اولسراتیو یا کولیت روده (UC) است. افراد مبتلا به بیماری‌های التهاب روده به‌طور متناوب دوره‌های فعال بودن و بهبودی را سپری می‌کنند.

در زمان‌هایی که به اصطلاح دوره‌های طغیان بیماری است، امکان دارد فرد مبتلا اسهال آبکی یا خونی، درد شکم، کاهش وزن و تب را تجربه کند. 

آزمایش  Calprotectin برای نظارت روند بیماری اهمیت دارد. البته این آزمایش به‌طور خاص برای تشخیص بیماری التهاب روده استفاده نمی‌شود، اما امکان دارد برای ارزیابی سطح التهاب مورد استفاده قرار بگیرد.

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش  Calprotectin تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه آزمایش حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

در صورتی که امکان مراجعه به آزمایشگاه را ندارید می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمایش Calprotectin با ما همراه باشید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Calprotectin در آزمایش خون چیست؟

در واقع کلپروتکتین پروتئینی است که توسط نوعی گلبول سفید به نام نوتروفیل آزاد می‌شود. وقتی در دستگاه گوارش التهاب رخ می‌دهد نوتروفیل‌ها به آن قسمت می‌روند و این پروتئین را آزاد می‌کنند، در نتیجه سطح این پروتئین در نمونه مدفوع فرد افزایش پیدا می‌کند. بررسی میزان کلپروتکتین در مدفوع به عنوان راهی برای تشخیص التهاب در روده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وقتی صحبت از التهاب روده می‌شود، می‌توان آن را با بیماری التهاب روده و بعضی از عفونت‌های باکتریایی دستگاه گوارش مرتبط دانست. اما این مورد با بسیاری از اختلال‌های دیگر که عملکرد روده را تحت تاثیر قرار می‌دهند و حتی علائمی مشابه التهاب ایجاد می‌کنند ارتباطی ندارد.

از تست Calprotectin می‌توان برای تمایز دادن مشکل بین شرایط التهابی و غیر التهابی استفاده کرد.

در سایت  Mayo Clinic Laboratories درباره این آزمایش اینطور آمده است:

Calprotectin اغلب به عنوان بخشی از ارزیابی تشخیصی بیماران مشکوک به بیماری التهابی روده (IBD) استفاده می‌شود. بیماران مبتلا به IBD ممکن است با بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو تشخیص داده شوند. گرچه از نظر آسیب شناسی و تظاهرات بالینی متمایز هستند ، هر دو با التهاب قابل توجه روده همراه هستند. غلظت‌های بالا کالپروتکتین مدفوع ممکن است در تشخیص IBD از اختلالات عملکردی دستگاه گوارش ، مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مفید باشد. 

شما می‌توانید در صورت نیاز از مجموعه هومکادرخواست اعزام نیروی متخصص برای خدمت پزشک در منزل داشته باشید. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص اینکه آزمایش Calprotectin چیست و چگونه انجام می‌شود بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

تفسیر آزمایش Calprotectin چگونه است؟

افزایش کلپروتکتین در مدفوع فرد نشان می‌دهد که التهاب به احتمال زیاد در روده وجود دارد اما محل دقیق آن با انجام این آزمایش مشخص نمی‌شود و به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد. به طور کلی، میزان این پروتئین با شدت التهاب همراه است.

افزایش میزان کلپروتکتین علاوه بر بیماری‌های التهاب روده با عفونت‌های باکتریایی، انگلی و حتی سرطان روده بزرگ هم دیده می‌شود. آندوسکوپی (کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی) ممکن است به عنوان یک تست پیگیری برای تعیین علت التهاب، علائم و نشانه‌های بیماری از طرف پزشک تجویز شود.

در افرادی که به‌تازگی به بیماری‌های التهاب روده مبتلا شده‌اند، غلظت Calprotectin ممکن است بالا باشد. اگر میزان کلپروتکتین پایین باشد، علائم و نشانه‌ها بیشتر به دلیل بیماری‌های غیر التهابی روده خواهد بود.

نمونه‌هایی از این موارد شامل عفونت‌های ویروسی در دستگاه گوارش و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است. برخلاف IBD ، سندروم روده تحریک‌پذیر التهابی ایجاد نمی‌کند، بلکه تنها موجب درد معده و شکم همراه با اسهال و یبوست می‌شود.

سطح متوسط ​​کلپروتکتین ممکن است نشان‌دهنده وجود التهاب یا بدتر شدن وضعیت فرد باشد. اگر در مقایسه با آزمایش قبل میزان این پروتئین در مدفوع افزایش پیدا کرده است، احتمالا به بررسی‌های بیشتری نیاز خواهد بود.

تفسیر آزمایش

 

شرایط انجام آزمایش Calprotectin

برای انجام آزمایش کلپروتکتین باید نمونه مدفوع را در ظرف تمیزی که از طرف آزمایشگاه به شما داده می‌شود قرار دهید. ظرف نباید با آب یا ادرار آلوده شود و برای انجام این آزمایش به ناشتایی و شرایط خاصی نیاز نیست.

با وجود امکان انجام آزمایش در منزل دیگر لازم نیست به بیمارستان و آزمایشگاه مراجعه کنید و به‌راحتی از همان منزلتان می‌توانید حتی جواب تست‌ها را نیز پیگیری کنید.

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید. جهت ثبت درخواست آزمایش Calprotectin در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Calprotectin

پزشک در بعضی از مواقع برای اطمینان از پاسخ درست و بررسی تمام جوانب، تست‌های دیگری نیز برای بیمار می‌نویسد که به نوعی با آزمایش کلپروتکتین در ارتباط هستند. این آزمایش‌ها عبارتند از:

آزمایش Calprotectin

 

بیماری‌های پیش زمینه‌ای تاثیر گذار در نتیجه آزمایش Calprotectin

همان‌طور که ابتدای این مطلب بیان کردیم تست کلپروتکتین در واقع برای بررسی بیماری‌های التهاب روده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت وجود همین نوع بیماری‌ها موجب اختلال در فاکتور آزمایشی Calprotectin می‌شود.

بیماری‌هایی که سبب می‌شود سطح این پروتئین از میزان نرمال بالاتر باشد، عبارتند از:

  • التهابات روده‌ای
  • مشکلات جذب

پزشک با ارزیابی نتیجه آزمایش می‌تواند سطح و شدت بیماری را تعیین کند و نسبت به آن روند درمان و تجویز دارو را برای بهبود حال فرد انجام دهد.

 

Stool calprotectin بالا نشانه چیست؟ 

اگر میزان کلپروتکتین در بدن غیر معمول باشد، قطعا علائمی نشان خواهد داد که فرد برای پیگیری این علائم به پزشک مراجعه می‌کند. این علائم شامل موارد زیر است، البته نشانه‌های بیماری التهاب روده در افراد مختلف و با گذشت زمان متفاوت خواهد بود.

  • اسهال خونی یا آبکی
  • گرفتگی شکم یا درد
  • تب
  • کاهش وزن
  • خونریزی از رکتوم
  • ضعف

به‌طورکلی هر زمانی که تشخیص قطعی داده شد فرد مبتلا به بیماری‌های التهاب روده است در زمان فعال بودن التهاب آزمایش Calprotectin انجام می‌شود که در حقیت برای تایید فعالیت بیماری و ارزیابی شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آزمایش Calprotectin در منزل با هومکا 

برای انجام آزمایش Calprotectin انتخاب‌های متعددی خواهید داشت. اما اگر می‌خواهید این آزمایش را با کیفیتی مطلوب و قیمتی متعادل در منزل انجام دهید، کافیست از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده نمایید. برای ثبت درخواست می‌توانید همین الان بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید. در مرحله بعدی کارشناسان ما با شما تماس خواهند تا جزییات بیشتری از این ارائه این خدمت را در اختیار شما قرار دهند. با تایید شما سفارش ثبت نهایی شده و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر مراجعه خواهد کرد. 

برای استفاده از خدمات آزمایشگاه آنلاین می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ نیز تماس بگیرید. تجربه خود از هومکا را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

شرایط انجام آزمایش Calprotectin چیست؟
این آزمایش شرایط خاصی ندارد. نمونه مدفوع باید در ظرفی که آزمایشگاها در اختیار شما قرار می‌دهد جمع آوری شود.
اگر نمونه مدفوع به ادرار آغشته شود، قابل قبول است؟
خیر. این نمونه فاقد ارزش است.
نمونه مدفوع چقدر باید باشد؟‌
معمولا توصیه می‌شود نمونه مدفوع به اندازه ۵ گرم باشد ( اندازه یک نخود).
آیا از ظرف نمونه‌گیری مدفوع می‌توان دوبار استفاده کرد؟
خیر. در صورت آلودگی ظرف، لازم است از آزمایشگاه یک ظرف دیگر بگیرید.
خدمات هومکا به چه شهرهایی ارائه می‌شود؟
کلیه ساکنین استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L