آزمایش Lipase
خانه
مقالات
آزمایش Lipase

آزمایش Lipase

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
آنچه که باید در مورد آزمایش لیپاز بدانید.
آزمایش لیپاز به چه علت انجام می‌شود؟ نحوه انجام آزمایش لیپاز چگونه است؟ مقادیر نرمال و بحرانی آزمایش لیپاز چیست؟ چگونه مقادیر غیر طبیعی در آزمایش لیپاز را درمان کنیم؟ این‌ها اولین سوالاتی است که در مواجه با آزمایش لیپاز، در ذهنمان ایجاد می‌شود. اگر شما نیز به دنبال پاسخ این سوالات هستید، در این مقاله با هومکا همراه باشید.

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با درد شکمی زیاد و حالت تهوع به پزشک مراجعه کرده باشید. در این شرایط شاید آزمایش Lipase یکی از تست‌های تجویز شده باشد. اگر تمایل دارید که پاسخ سوالات خود را در این زمینه به زبان ساده و بدون استفاده از اصطلاحات پیچیده پزشکی به دست بیاورید توصیه می‌کنیم که در این مقاله با ما همراه باشید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

Lipase در آزمایش خون

Lipase در آزمایش خون به یک نوع آنزیم اشاره دارد که با شکستن چربی‌های داخل معده به جذب آن‌ها در سیستم گوارش کمک می‌کند. این آنزیم را لوزالمعده ترشح می‌کند و مقدار آن در خون کم است. اما اگر در لوزالمعده مشکلی ایجاد شده باشد میزان ترشح این آنزیم زیاد شده و در نتیجه در آزمایش خون در منزل نیز مقادیر زیادی از آن یافت خواهد شد. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید! سایت معتبر Web MD نیز در رابطه با آزمایش لیپاز و پروتئین لیپاز این گونه نوشته است:

آزمایش لیپاز میزان پروتئین لیپاز در خون را اندازه‌گیری می‌کند. لیپاز به بدن کمک می‌کند تا چربی‌ها را جذب کند. لیپاز توسط لوزالمعده(پانکراس)  آزاد می‌شود.

هنگامی که پانکراس ملتهب یا آسیب دیده باشد، لیپاز بیشتری آزاد می‌کند. پزشک با دانستن سطح این پروتئین در خون، عملکرد لوزالمعده را بررسی خواهد کرد. آزمایش لیپاز به عنوان لیپاز سرم یا LPS نیز شناخته می‌شود.

آزمایش Lipase

 

شرایط انجام آزمایش Lipase

برای انجام آزمایش لیپاز نیازی نیست که ناشتا باشید فقط در صورت مصرف هر یک از داروهایی که می‌توانند نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار بدهند قبل از انجام ازمایش با پزشک مشورت کنید. جهت مشورت با پزشک نیازی به مراجعه حضوری به درمانگاه‌ها و مطب پزشک نیست. شما می‌توانید با استفاده از خدمات پزشک در منزل مجموعه هومکا، با بهترین قیمت، مجرب‌ترین پزشکان را به منزل خود بیاورید. همچنین در صورتی که پزشک برای شما دارو یا سرم تزریقاتی جهت اصلاح میزان لیپاز خون تجویز کرد، می‌توانید از خدمات تزریقات در منزل مجموعه هومکا استفاده کنید.

آزمایش Lipase

 

تفسیر آزمایش Lipase

در مورد تفسیر آزمایش Lipase باید گفت که در بیشتر موارد، پزشک برای تشخیص، کنترل و درمان بیماری‌های پانکراس آزمایش Lipase را تجویز می‌کند. وقتی پانکراس دچار آسیب می‌شود، میزان آنزیم‌های گوارشی در خون از حالت نرمال بیشتر خواهد شد. اگر آزمایش‌های آمیلاز و لیپاز نشان دهنده مقداری سه برابر سطح نرمال باشد، احتمال پانکراتیت ( التهاب لوزالمعده) و  آسیب به پانکراس بیشتر می‌شود. اما در موارد نادر نیز علی رغم  آسیب دیدگی جدی در پانکراس، میزان آنزیم گفته شده در تست آمیلاز و لیپاز غیر نرمال نخواهد بود. در چنین مواردی احساس درد در شکم مهم‌ترین علامت برای تشخیص آسیب پانکراس محسوب می‌شود.

خوب است بدانید که در مراحل اول آسیب به لوزالمعده نیز ممکن است تست لیپاز و تست آمیلاز نرمال باشند. مقدار نرمال آنزیم لیپاز در خون بین ۰ تا ۱۶۰ در هر لیتر است و مقدار بالاتر از آن وضعیت بحرانی بیمار را نشان می‌دهد.

برای ورود به صفحه ثبت درخواست آزمایش لیپاز در منزل بر روی بنر زیر کلیک کنید.

تفسیر آزمایش

 

تست‌های مرتبط با آزمایش Lipase

یکی از تست‌های مرتبط با آزمایش Lipase، آزمایش آمیلاز است که همراه با آزمایش لیپاز خون برای تشخیص اختلال‌های مربوط به پانکراس تجویز می‌شود. آزمایش آمیلاز (Amylase test) در درجه اول برای تشخیص و نظارت بر پانکراتیت حاد درخواست می‌شود. البته این آزمایش برای تشخیص بیماری‌های لوزالمعده نیز کاربرد دارد. اگر مقدار آمیلاز در خون افزایش پیدا کند ممکن است پزشک به وجود سایر بیماری‌ها نیز پی ببرد. آزمایش آمیلاز زمانی که علائم اختلال پانکراس مانند درد شدید شکم، تب، کاهش اشتها یا حالت تهوع در شخص مشاهده شود برای تشخیص وضعیت بیمار درخواست می‌شود.

آزمایش تحمل گلوکز نیز برای ارزیابی میزان سلول‌های پانکراس تولید شده توسط انسولین نیز تجویز می‌شود. برای ثبت درخواست آزمایش لیپاز بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

بیماری‌های تاثیرگذار بر نتیجه آزمایش Lipase

در مورد بیماری‌های پیش زمینه‌ای تاثیرگذار در نتیجه آزمایش Lipase می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پانکراتیت حاد (التهاب لوزالمعده) که باعث التهاب ناگهانی در پانکراس می‌شود.

  • پانکراتیت مزمن که در آن پانکراس برای مدت زمان طولانی ملتهب می‌شود.

  • بیماری سیلیاک و آلرژی به گلوتن ( نوعی ترکیب پروتئینی).

سلیاک بیماری گوارشی و وراثتی است که به دنبال اثر حساسیت به پروتئینی به نام گلوتن (پروتئینی که در گندم و جو وجود دارد) به وجود می‌آید. وقتی شخص مبتلا، گلوتن مصرف می‌کند، سیستم ایمنی او فعال خواهد شد و  سلول های روده را تخریب می‌کند که آسیب سطحی روده را به همراه دارد. در این حالت بدن نمی‌تواند مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، چربی، پروتئین و کربوهیدرات را جذب کند. بنابراین می‌توان گفت که سلیاک نوعی بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود که در تمام طول زندگی شخص همراه اوست و منجر به عدم تحمل گلوتن در بدن می‌شود.

  • عفونت اچ ای وی

  • زخم اثنی عشر

  • التهاب کیسه صفرا 

  • مبتلا بودن به سرطان پانکراس

  • گاستروانتریت شدید یا آنفولانزای معده

  • الکل اگرچه در اولين مرتبه و با مقدار کم آن نيز به ندرت می‌تواند منجر به پانکراتيت شود اما در بیشتر موارد، در افرادی که به مدت ۲-۱۰ سال به صورت روزانه ۱۰۰-۱۵۰ ميلی ليتر الکل استفاده می‌کنند احتمال ابتلا به پانکراتيت حدود ۱۰-۱۵% افزایش می‌یابد و به همين مقدار نیز احتمال ابتلا به سيروز کبدی وجود دارد.

اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و میزان Lipase یا هر فاکتور دیگری در بازه نرمال قرار ندارد، برای تفسیر آزمایش کلیک کنید!

آزمایش Lipase

 

نرمال نبودن مقادیر Lipase در آزمایش خون

اگر نتیجه آزمایش Lipase نرمال نباشد، ممکن است با علائم زیر مواجه شوید: 

  • احساس درد شدید در ناحیه شکم
  • استفراغ
  • احساس نفخ و تورم در شکم
  • درد‌های عضلانی
  • پایین آمدن فشار خون
  • تب
  • درد مداوم و خفيف یا شديد اغلب پس از میل غذا، در قسمت بالای شکم که گاهی به پشت يا سراسر شکم منتشر می‌شود. ممکن است این درد حالت سوزشی و مبهم دارد. دوره‌های زمانی درد می‌تواند روزها يا هفته ها طول بکشد اما به ندرت کمتر از يک روز ادامه می‌یابد.
  • یرقان (زردی پوست و چشم ها)
  • کم شدن سریع وزن
  • ديابت‌ شيرين‌
  • خونريزيی شديد و آسیب به لوزالمعده‌
  • تشکيل‌ کيست‌ يا آبسه‌ در لوزالمعده‌
  • کم شدن مزمن‌ کلسيم‌ در بدن
  • عفونت‌ ثانويه‌ باکتريايی لوزالمعده‌

کمبود لیپاز در بدن نیز نشان از نوعی بیماری ارثی به نام شیلومیکرونمی فامیلیال دارد که در آن گلیسیریدها قادر به تجزیه در بدن نیستند. در پلاسمای خون این افراد مقدار شیلومیکرون‌ها (نوعی ذره لیپوپروتئینی که در خون یافت می‌شود) بالا می‌رود و در دوران نوزادی با علائمی مانند دردهای شکم و اختلال در رشد کودک بروز پیدا می‌کند. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به بزرگ‌شدن کبد و طحال (هپاتواسپلنومگالی)، زانتومای فورانی (تقریباً در ۵۰٪بیماران) و تجمع چربی در شبکیه اشاره کرد. پانکراتیت‌های شدید (التهاب لوزالمعده)، علاوه بر خطر جانی، احتمال نارسایی‌های مزمن لوزالمعده و دیابت را نیز به دنبال خواهند داشت. توصیه می‌کنیم جهت اطمینان از سلامتی خود از خدمات چکاپ در منزل مجموعه هومکا استفاده کنید.

 

سه گام ساده برای آزمایش Lipase در منزل

برای انجام آزمایش Lipase در منزل کافی است سه مرحله زیر را دنبال کنید:

  • در سایت هومکا بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید. با پاسخ به چند سوال سفارش به صورت موقت ثبت می‌شود. 
  • کارشناسان هومکا با شما تماس گرفته و جزییات ارائه خدمت را در اختیار شما قرار می‌د‌‌هند. اگر موافقت کنید، سفارش به صورت نهایی ثبت می‌شود. 
  • در مرحله آخر نیروی متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر اعزام خواهد شد. 

همین حالا برای آزمایش در منزل بر روی بنر زیر کلیک کنید. خدمات هومکا سراسر استان تهران، کرج و حومه و مشهد را پوشش می‌دهد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای انجام آزمایش لیپاز می‌بایست ناشتا باشیم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
مقادیر نرمال در آزمایش Lipase چقدر است؟
سطح نرمال آنزیم لیپاز در خون بین ۰ تا ۱۶۰ در هر لیتر است.
در چه صورت احتمال التهاب لوزالمعده وجود دارد؟
چنانچه سطح آنزیم‌های گوارشی در آزمایش‌های آمیلاز و لیپاز سه برابر سطح نرمال باشد، احتمال بروزپانکراتیت یا همان التهاب لوزالمعده وجود دارد.
کمبود لیپاز در بدن به چه علت است؟
کمبود لیپازباعث می‌شود تا تری گلیسیرید درد بدن تجزیه نشود. این امر می‌تواند زمینه را برای بروز بیماری‌های جدی فراهم کند.
آیا تری گلیسیرید بالا می‌تواند دلیلی برای تجویز آزمایش لیپاز باشد؟
بله. در صورتیکه تری گلیسیرید بالا باشد، احتمال تجویز آزمایش لیپاز وجود دارد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L