آزمایش اوره خون
خانه
مقالات
آزمایش اوره خون

آزمایش اوره خون

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/06
اندازه گیری سطح اوره خون و بررسی مشکلات کلیوی
آیا درباره‌ی سلامت کلیه یا کبدتان نگران هستید؟ آزمایش اوره خون و آزمایش BUN، یکی از راه‌های فهمیدن عملکرد ارگان‌های بدن مانند کلیه و کبد است. این آزمایشات اوره و سطح نیتروژن اوره خون را اندازه می‌گیرند. با هومکا، شما می‌توانید در منزل بمانید و با کمترین هزینه، آزمایش اوره خون را در منزل انجام دهید.

آزمایش اوره خون که زیر مجموعه آزمایش خون در منزل است، یکی از راه‌های فهمیدن عملکرد ارگان‌های بدن مانند کلیه و کبد است. تست اوره خون در منزل برای سنجش عملکرد کلیه و کبد انجام می‌شود. در این آزمایش، میزان اوره خون مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد. اوره، یک ماده‌ی زائد حاصل از سوخت و ساز پروتئین‌ها است که در کبد تولید و از طریق کلیه دفع می‌گردد. نیتروژن اوره خون یک ماده‌ی دفعی است که در کبد در اثر شکسته شدن پروتئین‌ها تشکیل می‌شود. اوره توسط کبد به جریان خون آزاد می‌شود و بعد وارد کلیه ها می‌شود. اوره در کلیه‌ها از جریان خون فیلتر شده و وارد ادرار می‌شود.

هر موقع که مقدار مصرف پروتئین افزایش پیدا کند یا فعالیت کلیه‌ها مختل شود یا خون غلیظ شود، میزان اوره خون افزایش پیدا می‌کند. از این آزمایش به منظور بررسی میزان آب بدن و فعالیت کلیه ها استفاده می‌شود. تست اوره خون برای نظارت بر اثربخشی دیالیز و سایر روش‌های درمانی مربوط به بیماری کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیتروژن ترکیبی است که هم در آمونیاک و هم در اوره وجود دارد. با هومکا همراه باشید تا بیشتر راجع به آزمایش اوره خون و آزمایش در منزل بدانید. 

این مقاله صرفا برای معرفی آزمایش اوره خون تنظیم شده است. برای تفسیر آزمایش لازم است با پزشک معالج مشورت داشته باشید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش اوره خون چیست؟ 

آزمایش نیتروژن اوره خون (تست اوره خون)، آزمایشی است که برای بررسی میزان مواد زائد طبیعی در خون استفاده می‌شود. آزمایش اوره و کراتینین خون می‌توانند یک آزمایش مهم برای تشخیص نقرس و سنگ کلیه باشند.

اوره خون، یک ماده زائد است که در زمان تجزیه پورین‌ها، در بدن تولید می‌شود. همچنین شما با مصرف وعده‌های غذایی، ماده‌ پورین را دریافت خواهید کرد. ماده زائد پورین‌ها و اسید اوریک، باید به وسیله کلیه‌ها و دستگاه گوارش از بدن خارج بشوند. هدف از انجام این آزمایش، بررسی سلامت کبد، کلیه‌ها و تشخیص نارسایی‌های کلیه است.  

در این تست مشخص می‌شود که چگونه نیتروژن در کبد تبدیل به آمونیاک می‌شود. آمونیاک ماده‌ای است که در اثر تجزیه پروتئین‌ به وجود می‌آید و بعد با مولکول‌ها ترکیب شده و به صورت اوره از بدن خارج می‌شود. آزمایش Urea نشان می‌دهد که آیا فرایندی که ذکر شد در بدن به همین شکل انجام می‌شود یا در اثر کم و زیاد شدن اوره در آن اختلال ایجاد شده است؟

اگر نیاز به انجام آزمایش اوره خون دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید یا به هر دلیل دیگری قادر به رفتن به آزمایشگاه نیستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. با ثبت درخواست‌تان، متخصصان هومکا با شما تماس گرفته و شما را از نحوه و زمان انجام تست اوره خون در منزل آگاه می‌کنند. تیم متخصص به منزل‌تان اعزام شده و آزمایشات لازم گرفته خواهد شد.

آزمایش اوره خون

 

چه زمانی به درخواست آزمایش اوره خون در منزل نیاز دارید؟

در موارد زیر شما می‌توانید جهت درخواست آزمایش اوره خون در منزل با هومکا تماس بگیرید و یا بصورت آنلاین تست اوره خون را رزرو کنید:

  • بیمار بستری همودیالیز یا دیالیز صفاقی می‌شود.
  • پزشک ضروری می‌داند که عملکرد کلیه‌ها را بررسی کند.
  • پزشک متخصص به آسیب کلیوی بیمار مشکوک شده است.
  • بیمار از ناراحتی کبدی و کلیوی رنج می‌برد.
  • بیمار دچار انسداد ادراری یا خونریزی سیستم گوارشی شده است.

 

در تفسیر آزمایش اوره خون در منزل به چه فاکتورهایی توجه می شود؟ 

در تفسیر آزمایش اوره خون به چند مورد اشاره می‌شود:

آزمایشات تکمیلی تست اوره خون:

  • تست تعیین سطح کراتین.
  • تعیین سطح اسید اوریک.
  • میزان سدیم.
  • میزان پتاسیم.

تست اوره خون در مواردی متفاوتی کاربرد دارد و تفسیر آزمایش نیتروژن اوره خون، نیز در شرایطی بخصوصی برای متخصص و بیمار حائز اهمیت خواهد بود:

  • شناسایی افتراقی اورمی پیش کلیوی، کلیوی و بعد از کلیوی از هم در کنار تست کراتینین.
  • تعیین سطح عملکرد کلیه‌ها و کبد.
  • تعیین سرعت تصفیه گلومرولی.
  • اندازه‌گیری نیتروژن اوره خون انجام می‌گیرد.

در این آزمایش نشان داده می شود که چگونه نیتروژن در کبد تبدیل به آمونیاک می‌شود. آمونیاک ماحصل تجزیه پروتئین‌ها است. سپس در ترکیب با مولکول‌ها به اوره تبدیل شده و از طریق کلیه دفع می‌شود.

تفسیر آزمایش

 

میزان نرمال اوره خون چقدر باید باشد؟ 

همانطور که می‌دانید اوره از سوخت و ساز پروتئین‌ها بدست می‌آید، کبد آن را تولید می‌کند و کلیه‌ها وظیفه دفع آن را دارند. پرخوری، خونریزی، افزایش غلظت خون  و اسهال ممتد ممکن است سبب افزایش میزان اوره خون شوند. به طور طبیعی میزان نرمال اوره خون در بدن افراد بالغ باید بین ۱۵ الی ۴۵ میلی گرم در دسی لیتر باشد. اگر عملکرد کبدی خوب باشد، فعالیت بدنی کافی در روز انجام شود و مشکل سوء تغذیه یا خونریزی‌های داخلی وجود نداشته باشد، مقادیر نرمال آزمایش اوره خون در همین محدوده خواهد بود. اگر میزان آن کمتر باشد نشان دهنده سوء تغذیه است و اگر بیشتر باشد به معنای  از کار افتادگی کبد و کلیه و نیاز به دیالیز  خواهد بود. 

آزمایش اوره خون

 

پایین بودن Urea در آزمایش خون

 

بالا یا پایین بودن سطح اوره در بدن، می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های کلیوی یا کبدی باشد. اگر ضعف عملکرد کلیه در آزمایش Urea مشخص شود بدین معنا است که پروتئین موجود در بدن در مقایسه با مقدار مایعی که در سیستم گردش خون وجود دارد بیشتر است. 

مقدار کم اوره در بدن نیز می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد و باعث بزرگ شدن کلیه‌ها بشوند. معمولأ کمبود اوره در خانم‌های باردار مشاهده می‌شود؛ زیرا در این دوره به خصوص در ماه دوم و سوم بارداری فعالیت کلیه‌ها افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه مقدار کراتینین بیشتری از بدن دفع می‌شود . اگر باردار هستید بابت کمبود اوره در بدن خود دچار استرس نشوید چون تقریبأ ۶ هفته بعد از زایمان، کلیه‌ها به حالت عادی بازمی‌گردند.

از دیگر دلایل کاهش اوره خون می‌توان به  نارسایی کبد، ، پرآبی بدن و سوء تغذیه اشاره کرد.

آزمایش اوره خون

 

پایین بودن اوره خون در بارداری به چه معنا است؟ 

پایین بودن اوره خون در بارداری نشانه چیست؟ این سوالی است که بسیاری از زنان باردار می‌پرسند. پایین بودن سطح اوره خون در دوره بارداری یکی از تظاهرات شایعی است که در مادران و تست خون آنان مشاهده می‌شود. اغلب افراد از این مساله ابراز نگرانی می‌کنند و تصور می‌کنند رشد کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما علت پایین بودن اوره خون در بارداری چیست؟ 

به علت تغییرات بدن مادر که ناشی از افزایش تغییرات و پالایش خونی توسط کلیه‌هاست و پایین بودن نیتروژن اوره خون در بارداری چندان نگران کننده نیست.  

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

علت افزایش اوره خون چیست؟ 

وجود مقداری اوره خون کاملاً طبیعی است، اما سطح بالاتر اوره خون می‌تواند باعث بروز بیماری شود، به این بیماری هایپراوریسمی گفته می‌شود و می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. هایپراوریسمی می‌تواند باعث تجمع بلورهای اورات در داخل مفاصل و منجر به بروز نقرس شود. اسید اوریک بالا احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش خواهد داد. برخی از این موارد شامل بیماری کلیه، سرطان‌های خاص خون، کم‌کاری تیروئید، پسوریازیس، رابدومیولیز، کم‌خونی، مصرف داروهای خاص و رژیم غذایی غنی از پورین است. اگر تعداد زیادی از سلول ها در حال تجزیه باشند (ایجاد تعداد زیادی پورین)، این می‌تواند نشان دهنده‌ی یک مشکل باشد.

یکی از مواد زائد بدن، اوره است. اوره از شکسته شدن پروتئین‌ها در کبد تولید می‌شود. کبد، پروتئین‌های موجود در مواد غذایی را تجزیه می‌کند و زمانی که پروتئین‌ها را تجزیه کند، اوره ایجاد می‌شود. کبد پس از تجزیه پروتئین‌های مورد استفاده در سلول‌ها ماده‌ای به نام آمونیاک تولید می‌کند که حاوی نیتروژن است.

این نیتروژن با عناصری مثل کربن، هیدروژن و اکسیژن ترکیب شده و باعث تشکیل اوره می‌شود. وقتی کلیه‌ها سالم باشند، اوره را از خون می‌گیرند و همراه با ادرار آن را از بدن خارج می‌کنند. اما اگر کلیه‌ها یا کبد نتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند، سطح اوره خون افزایش پیدا می‌کند. عواملی مانند کم آبی بدن، خونریزی مجاری گوارشی، تومورها، سرطان پروستات و مثانه، نارسایی کلیه باعث افزایش  اوره خون می‌شوند.

 اگر سنگ کلیه باعث مسدود شدن مجرای ادرار شما شده باشد، اوره خون افزایش پیدا می‌کند. سطح بالای نیتروژن اوره خون (BUN) ممکن است مربوط  به دلایل زیر باشد: 

  • حمله قلبی
  • کمبود آب بدن
  •  انسداد مجاری ادراری 
  • مشکلات کلیوی
  •  استرس
  •  خونریزی معده 

 

علائم اوره بالا چیست؟

بسیاری از افراد پس از مدتها که درگیر اوره بالا بودند متوجه آن می‌شوند، آن هم با مشاهده علائمی شدید و ناراحت کننده:

  • نقرس: نقرس بیماری دردناک ناشی از افزایش اسید اوریک در بدن است. در این بیماری اوره به بافت‌های نرم نفوذ خواهد کرد. در کلیه رسوب می‌کند و مجاری ادراری را می‌بندد.
  • انسداد مجاری ادراری: خود معضلی برای بیمار خواهد بود، چراکه دیگر قادر به دفع ادرار نخواهد بود. مجاری با سنگ اسید اوریک مسدود می‌شود.
  • از کار افتادگی کبد: بیماری به سخت‌ترین حالت خود رسیده و تقریبا افرادی که دچار از کار افتادگی کبد می‌شوند متاسفانه خیلی دیر متوجه آن شده و درمان بسیار سخت خواهد بود.
  • از کار افتادگی کلیه‌ها: کلیه‌ها عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهند و بیمار باید دیالیز شود.
  • تکرر ادرار
  •  درد مفاصل
  •  تغییر رنگ ادرار
  •  مشکل در خوابیدن
  •  خستگی مفرط
  • گرفتگی عضلات
  • کاهش اشتها
  •  خارش

 

راه‌های درمان اوره خون بالا چیست؟ 

برای درمان اوره بالای خون روش‌های خانگی و پیشگیرانه زیادی وجود دارد که فرد می‌تواند با پیروی از آن‌ها سطح اوره خون را به حالت تعادل درآورد:

  • غذاهای پروتئینی کمتر مصرف کنید و لبنیات را نیز کاهش دهید.
  • بیشتر ورزش کنید و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.
  • اگر دارویی اسید اوریک را افزایش می‌دهد آن را قطع کنید و یا برای مصرف آن با پزشک مشورت کنید. برای مشورت با پزشک نیاز نیست که از منزل خارج شوید و می‌توانید از خدمات پزشک در منزل مجموعه هومکا استفاده کنید.
  • بیشتر آب بخورید، مصرف ۸ تا ۱۶ لیوان آب بسیار خوب است.
  • سرکه سیب مصرف کنید چراکه حاوی پتاسیم است.
  • ترکیب لیموترش و عسل می‌تواند به بهبود اوره خون و تعادل آن کمک کند.

آزمایش اوره خون

 

آزمایش BUN خون چیست؟

برای اینکه تفاوت آزمایش BUN با آزمایش Urea ( اوره خون) را دریابید؛ باید کمی راجع به ساختار اوره بدانید. اوره مولکولی است که دارای اتم‌های نیتروژن است. در آزمایش BUN، اتم‌های نیتروژن مورد بررسی قرار می‌گیرند، ولی در تست اوره دقیقا به بررسی اوره پرداخته می‌شود.  BUN در آزمایش خون را با نام نیتروژن اوره خون نیز معرفی می‌کنند. اما در آزمایشات با این نام اختصاری مشاهده می‌شود. اگر بیماران دچار مشکلات کبد و کلیه باشند حتما تست اوره خون یا BUN در میان آزمایشات توصیه شده برای آن‌ها خواهد بود.

 

نتیجه آزمایش BUN خون براساس سن چگونه است؟ 

مقادیر نرمال آزمایش BUN بر اساس سن طبق جدول زیر است: 

سن اندازه نرمال آزمایش bun
نوزادان ۱ تا ۷ روز ۳ - ۱۲ mg/dl  (میلی گرم / دسی لیتر)
نوزادان ۸ روز تا یکساله ۵ -۱۸ mg/dl
کودکان ۱ تا ۱۳ سال ۵ - ۸ mg/dl
کودکان ۱۴ تا ۱۹ سال ۸.۴ - ۲۱ mg/dl
بزرگسالان ۲۰ تا ۵۰ سال ۷ -۲۱ mg/dl
بزرگسالان ۵۱ سال به بالا  ۷ تا ۲۰ mg/dl

تفسیر آزمایش

 

شرایطی که می‌تواند سطح BUN را افزایش دهد. 

عواملی که همراه با خود افزایش سطح BUN را نیز دارند به شرح زیر هستند:

  • افرادی که استروئیدهای آنابولیک مصرف می‌کنند.
  • افرادی که مصرف بیش از حد پروتئین دارند.
  • افراد مبتلا به سرطان که تجزیه شدید پروتئینی را در بدن تجربه می‌کنند.
  • دیابت شیرین که با کتواسیدوز همراه است.
  • بیمارانی که دچار انسداد مجاری ادراری می‌شوند.
  • افرادی که درگیر خونریزی گوارشی هستند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی.

آزمایش اوره خون

 

چه عواملی فاکتور آزمایشی Urea را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟ 

اگر قبل از انجام آزمایش Urea دچار تب شده باشید یا در بدن سوختگی ایجاد شده باشد یا حادثه‌ای رخ داده که دچار شوک شده‌اید بهتر است انجام آزمایش را تا زمان بهبود به تعویق بیندازید چون موارد مذکور می‌توانند نتیجه آزمایش را به صورت کاذب تحت تاثیر قرار دهند. همچنین توصیه می‌شود که قبل از انجام آزمایش از مواد پروتئینی استفاده نکنید. در مواردی استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز در نتیجه آزمایش مداخله می‌کنند بنابراین لازم است قبل از انجام آزمایش Urea با پزشک در مورد مصرف داروها مشورت کنید.

لازم به ذکر است که مصرف برخی از داروها مانند متوترکسات، کاربامازپین ( دارویی برای درمان صرع) و جنتامایسین (‌نوعی آنتی‌بیوتیک) باعث بالا رفتن مقدار اوره در بدن می‌شوند. همچنین کیست کلیه، عفونت در کلیه و بزرگ شدن پروستات نیز از عواملی هستن که منجر به بر هم خوردن تعادل اوره در بدن می‌شوند.

چاقی، پرتودرمانی، انجام جراحی‌های بزرگ در بدن و عوامل ژنتیک نیز جزء مواردی هستند که میزان اوره در بدن را افزایش می‌دهند.

بیماری‌های از جمله ویلسون( تجمع مس در بدن)، سندرم فانکونی و سندرم STIDH ( این بیماری باعث رقیق شدن ادرار و جمع شدن مایعات در بدن می‌شود)می‌توانند مقدار اوره را پایین بیاورند.

 

معنی Creatinine در آزمایش خون چیست؟ 

کراتین خون چیست؟ کراتین یا کراتینین از سوخت و ساز ماهیچه‌ای بدن بدست می‌آید. کبد آن را جذب می‌کند و کلیه‌ها آن را پس از فرآیندی دفع می‌کنند. افزایش این ماده می‌تواند خطراتی برای سلامت افراد به همراه داشته باشد. بخصوص افرادی که بیش از حد مصرف پروتئین‌های گوشتی را در سبد غذایی خود دارند. معمولا این آزمایش در کنار تست اوره خون تجویز می‌شود.

 

نسبت BUN به کراتینین چیست؟

  • خوب است بدانید که کراتینین و اوره هر دو ماده‌های زائدی هستند که در بدن ما تولید می شوند. کبد با عملکرد صحیح خود می‌تواند میزان مشخصی از اوره و کراتینین را دریافت و تجزیه کند و به کلیه‌ها بفرستد. این دو ماده توسط کلیه‌ها دفع می‌شوند.
  • کراتینین و اوره هر دو سمی هستند و حاصل سوخت و تجزیه مواد غذایی در بدنمان هستند.
  • خوب است بدانید که سطح پایین کراتین معمولا هنگامی که فرد باردار است، بیماری کبدی مزمن دارد و یا پروتئین کمی دریافت می‌کند؛ مشاهده می‌شود.
  • سطح نرمال کراتینین خون بدن باید در حدود ۱/۴ تا ۰/۷ باشد.

سایت معتبر Web MD نیز در رابطه با نسبت BUN به کراتینین این‌گونه نوشته است:

وقتی سطح BUN با سطح کراتینین مقایسه می‌شود، تصویر کاملی از آنچه در کلیه‌هادر حال وقوع است را ارائه می‌دهد. این نسبت به عنوان نسبت BUN / کراتینین شناخته می‌شود.

کراتینین یک ماده زائد از عضلات شماست که توسط کلیه‌ها فیلتر می‌شود. مانند BUN، مقادیر بالای کراتینین می‌تواند به معنای وجود مقدار زیادی ماده زائد باشد که توسط کلیه‌ها از بین نرفته است.

نسبت ایده آل BUN به کراتینین بین ۱۰ به ۱ تا ۲۰ به ۱ است. داشتن نسبت بالاتر می‌تواند به این معنی باشد که به اندازه کافی جریان خون در کلیه‌ها وجود ندارد و می‌تواند شرایطی مانند نارسایی احتقانی قلب، کم آبی بدن یا خونریزی دستگاه گوارش را بوجود آورد. نسبت زیر حد نرمال نیز می‌تواند به معنای بیماری کبدی یا سوء تغذیه باشد.

 

آزمایش نیتروژن اوره خون در منزل

آزمایش نیتروژن اوره خون همان تست اوره خون است که با هدف‌های متفاوتی توسط پزشک متخصص تجویز و توصیه می‌شود. در اغلب موارد هدف از انجام آزمایش نیتروژن اوره خون تعیین سطح اوره خون فرد مشکوک به بیماری کلیوی و کبدی است.

درضمن این آزمایش بیشتر مورد استفاده برای افرادیست که تحت درمان دیالیزی قرار دارند اما در برخی از موارد ممکن است افراد توانایی خروج از منزل نداشته باشند. در اینصورت می‌توانند با هومکا در ارتباط باشند و خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی را در منزل و با کمترین هزینه دریافت نمایند.

 

هدف از انجام تست اوره خون در منزل چیست؟

به منظور درک اینکه چرا ممکن است به آزمایش اوره خون نیاز داشته باشید، دانستن اطلاعات درباره اسید اوریک مفید است. اوره خون، یک ماده زائد است که هنگام تجزیه پورین ها، بخشی از DNA و RNA در بدن ایجاد می‌شود. شما همچنین از طریق مصرف غذاهای مختلف در رژیم غذایی خود، ماده‌ی پورین را دریافت می‌کنید. ماده زائد پورین‌ها، اسید اوریک، باید از طریق کلیه‌ها و دستگاه گوارش از بین برود. هدف از انجام این آزمایش، ارزیابی سلامت کلیه‌ها و کبد و تشخیص بیماری کلیوی است. معمولاً، تست BUN همراه با تست کراتینین برای ارزیابی عملکرد کلیه ها انجام می‌شود. پزشک ممکن است آزمایش اوره خون را به این دلایل تجویز کند:

✔ اگر پزشک‌تان مشکوک به آسیب کلیه است

✔ اگر عملکرد کلیه‌تان نیاز به ارزیابی دارد

✔ برای کمک به تعیین اثربخشی درمان دیالیز در صورت همودیالیز یا دیالیز صفاقی

✔ به عنوان بخشی از مجموعه‌ای از آزمایش خون برای کمک به تشخیص تعدادی از مشکلات دیگر، مانند سوء تغذیه، گردش خون ضعیف، کمبود آب بدن، آسیب کبدی، انسداد مجاری ادراری، نارسایی احتقانی قلب یا خونریزی دستگاه گوارش. 

اگر مشکل اصلی، بیماری کلیوی باشد، هنگامی که تست اوره خون انجام می‌شود، میزان کراتینین در خون نیز اندازه گیری می‌شود. کراتینین ماده زائد دیگری است که کلیه‌های سالم از طریق ادرار آن را دفع می‌کنند. مقادیر بالای کراتینین در خون تان ممکن است نشانه آسیب کلیه باشد.

آزمایش اوره خون

 

شرایط لازم انجام تست اوره خون در منزل چیست؟ 

معمولاً، قبل از انجام این تست نیاز به ناشتایی نیست و آمادگی خاصی برای این آزمایش لازم نیست. . با این حال، در صورت استفاده از داروهای تجویز شده یا بدون نسخه، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از داروها می‌توانند روی میزان BUN تاثیر بگذارند. برخی از داروها، از جمله کلرامفنیکل یا استرپتومایسین، ممکن است سطح BUN را کاهش دهند. داروهای دیگر، مانند برخی از آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ادرار آور، ممکن است سطح BUN را افزایش دهند. در صورتیکه آزمایشات نیاز به ناشتایی داشته باشند، متخصصان هومکا در این زمینه راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه می‌دهند. 

 

مناطق تحت پوشش خدمت تست اوره خون در منزل

یکی از خدمات گسترده و بروز هومکا برای شهروندان تهرانی انجام انواع تست و آزمایش خون همچون تست اوره خون در منزل است. شما در هر منطقه از تهران زندگی کنید، اگر توانایی خروج از منزل را نداشته باشید و یا بنابر دلایلی نتوانید بیمار را از منزل برای انجام تست اوره خون خارج کنید، کافیست با هومکا تماس بگیرید.

اگر منزل شما از مراکز آزمایشگاهی دور است می‌توانید تست اوره خون را در منزل انجام دهید. در هر ساعت از شبانه روز آماده ارائه خدمات به شما در منزل هستیم. همچنین در صورت نیاز به سرم و تزریقات نیز می‌توانید از خدمات تزریقات در منزل ما بهره‌مند شوید.

 

تست اوره خون در منزل با هومکا

متخصصین هومکا در هر زمان و مکانی آماده نمونه گیری و آزمایش در منزل‌تان هستند. کافی است بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید؛ بقیه کارها برعهده هومکا خواهد بود. تمام آزمایشات خونی و ادراری توسط متخصصان هومکا انجام می‌شود. پزشکان برای تعیین بیماری فرد یا بررسی روند بهبود، انجام آزمایش‌های مختلف مانند آزمایش خون و ادرار را تجویز می‌کنند. همچنین بسیاری از افراد نیاز به چکاپ سلامت خود به صورت دوره‌ای را دارند.  اما ممکن است که مراجعه به آزمایشگاه برای افراد امکان پذیر نباشد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

با توجه به اینکه سلامتی افراد در اولویت است، خدمات آزمایش در منزل به افراد کمک می‌کند که انجام تست‌های لازم را به تعویق نیندازد. بعد از ثبت درخواست در وبسایت هوم کا، متخصصان هومکا به منزل شما مراجعه کرده و از بیمار نمونه خون می‌گیرند و در سریعترین زمان ممکن جواب آزمایش برای شما ارسال می‌شود. توصیه ما به شما این است که برای اطمینان از سلامت کامل خود از خدمات چکاپ در منزل استفاده کنید.

دسترسی سریع

سوالات متداول

اگر اوره خون کم باشد چه اتفاقی می‌افتد؟
سطح پایین اوره معمول نیست و البته معمولاً جای نگرانی هم نیست. این موضوع در بیماری شدید کبدی یا سوتغذیه دیده می‌شود اما برای تشخیص یا نظارت بر این شرایط از این تست استفاده نمی‌شود. سطح پایین اوره در بارداری طبیعی نیز دیده می‌شود. سطح اوره با افزایش سن و همچنین با میزان پروتئین در رژیم غذایی افزایش می‌یابد.
آیا نوشیدن آب می‌تواند اوره خون را کاهش دهد؟
بر اساس یافته ها مصرف آب می‌تواند میزان اوره را کاهش دهد.
وقتی اوره بالا است چه غذایی بخورم؟
خوردن مقادیر زیادی غذاهای پروتئینی به عنوان مثال گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، پنیر، شیر و ماست قبل از شروع دیالیز، روی تجمع اوره و کراتینین در خون تأثیر می‌گذارد. مصرف مناسب روزانه پروتئین باید توسط متخصص تغذیه توصیه شود.
اگر اوره خون زیاد باشد چه اتفاقی می‌افتد؟
مقدار بالا اوره خون می‌تواند به معنای آسیب کلیه یا بیماری باشد. آسیب کلیه می‌تواند ناشی از دیابت یا فشار خون بالا باشد که مستقیماً کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین می‌تواند به دلیل جریان خون کم در کلیه‌ها ناشی از کم آبی یا نارسایی قلبی باشد. بسیاری از داروها ممکن است باعث افزایش اوره خون شوند.
اوره از کجا تولید می‌شود؟
کبد. تولید اوره در کبد اتفاق می‌افتد. سپس اوره در خون حل می‌شود (در محدوده مرجع ۲/۵ تا ۷/۷ میلی متر در لیتر) و بقیه آن توسط کلیه، به ادرار منتقل و دفع می‌شود.
خدمات هومکا چه شهرهایی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟
خدمات هومکا به کلیه ساکنین استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد ارائه خواهد شد.
هومکا در چه زمینه‌ایی فعالیت دارد؟
مجموعه هومکا در زمینه خدمات آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی در منزل فعالیت دارد.
آیا می‌توان از بیمه برای پرداخت هزینه آزمایش در منزل هومکا استفاده کرد؟
بله. آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی است.
آیا برای آزمایش در منزل حتما باید نسخه پزشک داشته باشم؟
خیر. آزمایش با درخواست شما انجام خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L