آزمایش Transferrin چیست؟
خانه
مقالات
آزمایش Transferrin چیست؟

آزمایش Transferrin چیست؟

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
اهمیت آزمایش ترانسفرین در تشخیص کم خونی چیست؟
پروتئین‌ها نقش مهمی در بدن ایفاء می‌کنند. آنها به عملکرد ارگان‌های مختلف بدن کمک کرده و در جابجایی مواد معدنی مانند آهن نقش مهمی دارند. ترانسفرین یکی از این پروتئین‌ها است. با اندازه‌گیری سطح این پرو‌تئین در خون مشکلاتی مانند کم خونی بررسی می‌شود. اگر این پروتئین در خون وجود نداشته باشد، جابجایی آهن مختل خواهد شد. هومکا در این مقاله قصد دارد شما را کمی بیشتر با ترانسفرین و آزمایش ترانسفرین آشنا کند.

کم خونی، بیماری است که افرادی زیادی را درگیر خود کرده است. برای تشخیص آن آزمایشات متعددی وجود دارد که آزمایش ترانسفرین (Transferrin) یکی از آنهاست. در میان انواع کم خونی، فقر آهن بیش از سایرین شایع است. فقر آهن می‌تواند به دلیل رژیم غذایی نامناسب، عدم جذب آهن در بدن یا نرسیدن این ماده معدنی به اندام‌ها باشد. آزمایش ترانسفرین (Transferrin)، تستی است که به بررسی پروتئینی به همین نام در بدن می‌پردازد. این پروتئین وظیفه حمل آهن در بدن را برعهده دارد. در این مقاله از هومکا به بررسی این تست آزمایشگاهی پرداخته شده است. برای انجام آن می‌توانید از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. همچنین مجموعه هومکا در تفسیر آزمایش خون نیز به شما کمک خواهد کرد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش Transferrin چیست؟

در آزمایش ترانسفرین، سطح خونی پروتئین ترانسفرین که حمل کننده آهن در خون است، اندازه گیری می‌شود. این پروتئین در کبد ساخته شده و با اتصال به آهن آن را در بدن انتقال می‌دهد. اگر ترانسفرین به مقدار کافی در خون وجود داشته باشد بدن قادر خواهد بود به خوبی از آهن جذب شده از مواد غذایی استفاده کند. اما با کم شدن ترانسفرین، فقر آهن و کم خونی بروز می‌کند. آهن وظایف متعددی در بدن دارد که از آن جمله می‌توان کمک به گلبول‌های قرمز برای انتقال اکسیژن به بافت‌ها اشاره کرد. از اینرو وجود مقادیر  کافی از این عنصر در بدن برای سلامتی بسیار حیاتی است. با کم شدن میزان آهن مقدار ترانسفرین در خون افزایش می‌یابد.

در سایت Mayo Clinic در مورد کم خونی فقر آهن اینگونه نوشته است: 

کم خونی فقر آهن زمانی رخ می‌دهد که خون فاقد گلبول‌های قرمز سالم کافی است. گلبول‌های قرمز خون، وظیفه اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن را دارند. بدون آهن کافی عملکرد آنها دچار اختلال خواهد شد. این دسته از بیماران معمولا احساس خستگی و نفس تنگی دارند. 

 

چه زمانی آزمایش ترانسفرین تجویر می‌شود؟

اگر در معاینات بالینی، پزشک به کم خونی بیمار مشکوک باشد احتمال تجویز شدن این آزمایش وجود دارد. یکی از انواع کم خونی، آنمی فقر آهن است. فرد مبتلا به این نوع کم خونی، آهن کافی به منظور ساختن هموگلوبین در اختیار ندارد. هموگلوبین پروتئینی در سلول های قرمز خون است که در انتقال اکسیژن نقش دارد. علائم فقر آهن در بیمار به صورت زیر است:

  •  خستگی و ضعف مفرط
  • پوست رنگ پریده
  • سرگیجه
  • زودرنجی و عصبانیت
  •  سردرد

آنمی زمانی بروز می‌کند که فرد خون زیادی از دست داده باشد و یا اینکه قادر نباشد از طریق وعده‌های غذایی آهن بدن را تامین کند. علاوه بر کم خونی، در مواردی نیز که پزشک به افزایش بیش از حد آهن در بدن مشکوک باشد آزمایش ترانسفرین تجویز می‌شود. علائمی که در سمیت آهن رخ می‌دهد شامل موارد زیر است:

  •  درد مفاصل
  •  ضعف و خستگی
  •  کاهش وزن
  •  کمبود انرژی
  • دردهای شکمی
  •  کاهش میل جنسی
  •  آسیب‌های کبدی و قلبی
  •  تنگی نفس و ضربان قلب بالا در حین انجام فعالیت‌های روزانه
  • مصرف بیش از حد مکمل‌های آهن و یا وجود نقایص ژنتیکی در فرد از علت‌های بروز مسمومیت آهن است.

 

چه آزمایش‌هایی همزمان با آزمایش ترانسفرین تجویز می‌شوند؟

برای تشخیص بهتر کم خونی و ارزیابی جامع‌تر ذخایر آهن در بدن، پزشکان آزمایشات دیگری نیز همراه با آزمایش ترانسفرین تجویز می‌کنند:

 

تفسیر آزمایش ترانسفرین چگونه است؟

جواب آزمایش ترانسفرین به عوامل مختلفی مثل سن، جنسیت و سابقه درمانی بستگی دارد. محدوده نرمال در جواب آزمایش ترانسفرین ۲۰۴-۳۶۰ mg/dl است. اگر مقدار ترانسفرین خونی در جواب آزمایش بیشتر از این بازه باشد به این معناست که دچار کم خونی فقر آهن هستید. اگر مقدار ترانسفرین کمتر از میزان نرمال باشد نشان دهنده بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات کبدی و یا آنمی همولیتیک است. یکی دیگر از فاکتورهایی که در آزمایش ترانسفرین مورد ارزیابی قرار می‌گیرد درصد اشباع ترانسفرین است که نشان می‌دهد چند درصد از جایگاه‌های اتصال به آهن در پروتئین ترانسفرین اشباع هستند. مقدار نرمال در جواب این آزمایش ۱۵ تا ۵۰ درصد است. در موارد شدید فقر آهن این عدد به زیر ۱۰ درصد سقوط می‌کند.

تفسیر آزمایش

 

شرایط انجام آزمایش ترانسفرین چیست؟

آزمایش ترانسفرین یک آزمایش خونی است که با دریافت یک نمونه خون از ساعد فرد در آزمایشگاه تشخیص طبی انجام می‌شود. این آزمایش نیاز به آمادگی قبلی ندارد اما قبل از آزمایش مصرف هرگونه دارو، مولتی ویتامین و داروهای گیاهی را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

علت بالا بودن ترانسفرین در آزمایش چیست؟

در اوایل فقر آهن، ذخایر آهن بدن به تدریج در حال خالی شدن است. به این معنی که در مراحله اولیه کمبود آهن، به مقدار مورد نیاز آهن در گردش خون وجود دارد اما ذخایر آهن در حال به اتمام رسیدن است و بزودی این کمبود به خون نیز سرایت می‌کند. در مراحل اولیه از فقر آهن، ترانسفرین خون نرمال اما میزان فریتین در آزمایش کمتر از حد نرمال است. با گذشت زمان و ادامه دار شدن کمبود آهن به دلیل کاهش ذخایر آهن در بدن، آهن موجود در خون نیز رو به کاهش می‌رود. در این مرحله میزان ترانسفرین در آزمایش خون بالاتر از حد نرمال و میزان فریتین به شدت کاهش می‌یابد. با ادامه چنین روندی تعداد گلبول‌های قرمزی که در مغز استخوان تولید می‌شوند به دلیل فقدان آهن رو به کاهش رفته و فرد دچار آنمی فقر آهن می‌شود.

 

علت پایین بودن ترانسفرین در آزمایش چیست؟

اصلی‌ترین علت پایین بودن ترانسفرین در آزمایش خون زیاد بودن غیر طبیعی و سمی آهن در بدن است. این مقدار نامتعارف از آهن در خون، معمولا ناشی از مصرف بیش از حد مکمل‌های آهن، نقص‌های ژنتیکی در اختلالاتی مانند هموکروماتوز، تالاسمی و یا آنمی سلول‌های داسی شکل است. در مواردی نیز پایین بودن ترانسفرین به دلیل بیماری‌های مزمن کبد است که در آن بافت کبد توان اولیه خود را برای تولید ترانسفرین از دست می‌دهد.

هومکا آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی در منزل مانند تفسیر آزمایش آنلاین است. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

چگونه می‌توان ترانسفرین خون را کاهش داد؟

در گام اول بایستی در معاینات پزشکی علت زمینه‌ای افزایش ترانسفرین خون مشخص گردد. با تشخیص علت زمینه‌ای، داروی لازم برای درمان آن تجویز می‌شود. در کنار روند درمانی می‌توان از روش‌های مکمل زیر برای تسریع در بهبودی خود کمک بگیرید:

اصلاح برنامه غذایی

 سعی کنید مواد غذایی غنی از آهن را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی قادرند نیاز آهن بدن را به مقدار مناسبی تامین کنند. بهترین غذاها برای دریافت دوز مناسب از آهن شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لوبیا، وعدس است.

خودداری از نوشیدن چای و قهوه قبل و بعد از غذا

 تئوفیلین و کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها مانع از جذب آهن مواد غذایی می‌شوند به طوری‌که بر اساس یک تحقیق علمی چای تا ۹۰ درصد جذب آهن بدن را کاهش دهد.

مدیریت کردن فیتیک اسید

فیتیک اسید موجود در غلات اثری مشابه با چای و قهوه در کاهش جذب آهن دارد. توصیه می‌شود که به همراه مصرف غلات در وعده‌های غذایی، مواد غذایی غنی از ویتامین A نیز مصرف گردد تا اثر فیتیک اسید خنثی شود. غذاهای غنی از ویتامین A شامل هویج، ماهی، فلفل دلمه‌ای، کدو حلوایی و گریپ فروت است.

اضافه کردن ویتامین C به وعده‌های غذایی

 سعی کنید در هر وعده غذایی، از لیمو ترش برای طعم دار کردن سالاد و یا گوشت استفاده کنید. علاوه بر این، در زمان مصرف قرص آهن بهتر است آن را با یک لیوان آب پرتقال میل نمایید. ویتامین C در افزایش جذب آهن به شدت موثر است.

 

آزمایش در منزل با هومکا

مجموعه هومکا با ارائه خدمت آزمایش در منزل، طیف گسترده‌ای از آزمایشات تشخیص طبی را در منزل یا محل مورد نظر شما انجام خواهد داد. خدمت آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه‌های پایه و تکمیلی است. این مجموعه برای ارائه خدمات آزمایشگاهی و درمانی خود با مراکز معتبر همکاری دارد. 

برای ثبت سفارش می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید در همین صفحه بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید تا سفارش شما به صورت رایگان ثبت شود. همکاران ما با شما تماس گرفته و در مورد چگونگی ارائه خدمت اطلاعات لازم را خواهند داد. ما در هومکا سعی کرده‌ایم، تا شما با خیالی آسوده از این خدمات بهره ببرید. تجربه خود از هومکا را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

چطور می‌توان از بیمه برای پرداخت هزینه آزمایش در منزل هومکا استفاده کرد؟
کافی است هنگام ثبت درخواست نوع بیمه را نیز وارد کنید. مبلغ مورد نظر به صورت آنلاین کسر خواهد شد.
آزمایش در منزل هومکا به چه شهرهایی ارائه می‌شود؟
کلیه ساکنین استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد می‌توانند از خدمات این مجموعه بهره ببرند.
آیا امکان آزمایش بدون نسخه پزشک در هومکا نیز وجود دارد؟
بله. آزمایش با درخواست شما نیز انجام خواهد شد.
نتیجه آزمایش در منزل هومکا چگونه ارائه می‌شود؟
نتیجه آزمایش به صورت آنلاین در پنل کاربری شما ارائه خواهد شد. اطلاعات تنها در اختیار شما قرار می‌گیرد.
آیا می‌توان برای تجویز آزمایش با پزشک هومکا مشورت کرد؟
بله. اگر نسخه ندارید و می‌خواهید آزمایش با مشورت پزشک انجام شود، می‌توانید از خدمت آزمایش تحت نظارت پزشک هومکا بهره ببرید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L