آزمایش TORCH
خانه
مقالات
آزمایش TORCH

آزمایش TORCH

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/12
انجام آزمایش TORCH در منزل با هومکا
بروز بیماری‌هایی مانند: سرخجه، ایدز و هرپس می‌تواند موجب مشکلات زیادی در دوران بارداری شود. از همین رو، در برخی از موارد، پزشک آزمایش TORCH را نیز در کنار سایر آزمایشات بارداری تجویز می‌کند. بهتر است بیان شود که در صورت بروز این عفونت‌ها در مادر، جنین‌ دچار مشکلاتی مثل: تاخیر در رشد داخل رحمی، ضربان قلب نامنظم و عفونت مادرزادی خواهد شد. اگر قصد انجام آزمایش TORCH را دارید، هومکا همواره در کنار شما خواهد بود.

اگر در دوران بارداری مبتلا به بیماری‌هایی مانند: سرخجه، ایدز و هرپس شدید یا اینکه مشاهده کردید جنین‌ دچار مشکلاتی مثل: تاخیر در رشد داخل رحمی، ضربان قلب نامنظم و عفونت مادرزادی شده است، لازم است سریعا برای بررسی بیشتر آزمایش خون TORCH بدهید. آزمایش TORCH گروهی از آزمایشات خونی است که چندین عفونت مختلف را در زنان باردار و نوزاد تازه متولد شده بررسی می‌کند. اگر این عفونت در زنان باردار موجود باشد، موجب نقص مادرزادی، تاخیر در رشد، مشکلات عصبی یا سقط جنین می‌شود.

 

آزمایش Torch چیست؟

پکیج آزمایش خون TORCH شامل آزمایش‌های ضروری برای تشخیص عفونت در زنان باردار است و گاها پزشک همراه با آزمایشات بارداری تجویز می‌کند زیرا در صورت ابتلا، عفونت ممکن است در دوران بارداری به جنین منتقل شود. تشخیص زودهنگام و درمان عفونت، می‌تواند از بروز عوارض شدید ناشی از بیماری در نوزادان جلوگیری کند.  TORCH که گاهی اوقات به عنوان TORCHS شناخته می‌شود، از نام ویروس‌های زیر گرفته شده است:

  • توکسوپلاسموز
  • ویروس‌های مرتبط با سیستم ایمنی
  • HIV، ویروس‌های هپاتیت، واریسلا، پاروویروس
  • سرخجه
  • سیتومگالوویروس
  • هرپس سیمپلکس
  • سیفلیس

درطی اولین ویزیت دوران بارداری، پزشک معمولاً انجام آزمایش TORCH را تجویز می‌کند. اگر زن باردار علائم بیماری‌های خاص مرتبط با بیماری‌های ناشی از این ویروس‌ها را در طول بارداری نشان دهد، ضروری است که این آزمایش را انجام دهد. لازم است که بدانید ویروس این بیماری‌ها می‌تواند از جفت عبور کرده و باعث نقص مادرزادی در جنین شوند. موارد زیر از جمله عوارضی هستند که پس از ابتلا به ویروس‌های گفته شده در جنین ایجاد می‌شود:

  • آب مروارید
  • ناشنوایی
  • ناتوانی ذهنی (ID)
  • مشکلات قلبی
  • تشنج
  • زردی
  • کاهش سطح پلاکت

در آزمایش خون TORCH آنتی‌بادی‌های مربوط به بیماری‌های عفونی بررسی می‌شود. آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که عوامل خارجی و بیماری زا مانند: انواع ویروس و باکتری را شناسایی کرده و از طریق فراخوانی سلول‌های ایمنی آنها را از بین می‌برند. زمانی که فردی به ویروس‌های بیماری‌زا مانند: ویروس HIV، سیفلیس، آبله مرغان، روبلا، سیتومگالوویروس و هرپس مبتلا می‌شود، بدن با تولید آنتی بادی با ویروس مبارزه می‌کند. بنابراین تشخیص وجود آنتی بادی‌های ناشی از این ویروس‌ها نشان دهنده ابتلا به بیماری در مادر است. آزمایش TORCH به طور خاص دو نوع آنتی‌بادی مختلف را ارزیابی می‌کند. این آنتی بادی‌ها شامل: ایمونوگلوبولین G (IgG) و ایمونوگلوبولین M (IgM) است.

  • آنتی بادی‌های IgG: زمانی در خون افراد یافت می‌شوند که فرد در گذشته به عفونت مبتلا بوده اما در حال حاضر بیمار نیست.
  • آنتی بادی‌های :IgM زمانی در خون یافت می‌شوند که فرد در حال حاضر مبتلا به عفونت حاد باشد.

پزشک می‌تواند از طریق بررسی این آنتی‌بادی‌ها در خون و بررسی علائم مادر متوجه شود که آیا جنین در معرض خطر عفونت قرار دارد یا خیر.  البته اگر نتیجه تست TORCH مثبت باشد، لزوم انجام تست ایدز نیز بیشتر خواهد شد.

علائم ابتلا کودکان به بیماری TORCH

 

تفسیر آزمایش TORCH

نتایج آزمایش معمولاً به صورت مثبت یا منفی ارائه می‌شود که نشان دهنده وجود یا عدم وجود آنتی بادی‌های IgG برای مبارزه با هر یک از عوامل عفونی مانند: توکسوپلاسما، سرخجه و CMV است. وجود آنتی بادی‌های IgM در مادر می‌تواند نشان دهنده ابتلا به عفونت با ویروس‌های بیماری زا باشد. آنتی بادی‌های تولید شده در مادر نمی‌توانند از جفت عبور کنند بنابراین چنانچه این آنتی بادی‌ها در بدن جنین یا نوزاد وجود داشته باشند نشان دهنده ابتلا کودک به عفونت ویروسی است.

به همین ترتیب وجود آنتی بادی IgM در زنان باردار نشان دهنده عفونت فعال ناشی از ویروس یا انگل است. پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش، لازم است آزمایشات بیشتری برای تایید این نتایج انجام شود؛ زیرا آنتی بادی IgM ممکن است به دلایل دیگری ایجاد شده باشد. آنتی بادی IgG در زنان باردار ممکن است نشانه عفونت قبلی و غیر فعال با یکی از این عوامل عفونی است. پس از مثبت شدن آزمایش لازم است که حداقل دو هفته بعد آزمایش دیگری گرفته شود. با بررسی و مقایسه نتیجه آزمایش دوم می‌توان سطح آنتی بادی را مشخص کرده و تصمیم قطعی در خصوص شیوه درمان بیمار اتخاذ کرد.

تفسیر آزمایش

 

آمادگی‌های لازم برای انجام آزمایش TORCH

آزمایش TORCH با دریافت نمونه خون انجام می‌شود. دقت داشته باشید که در صورت انجام این آزمایش بصورت مجزا، احتیاج به ناشتایی نیست و می‌توانید قبل از انجام آزمایش وعده‌ غذایی مورد نظر خود را میل کنید. اما اگر بصورت همزمان تست‌های دیگری نیز مانند آزمایش قند خون یا آزمایش چربی خون دارید، لازم باشد برای ۶ ساعت قبل از انجام آزمایش ناشتا باشید. احتمالا قبل از انجام آزمایش پزشک‌تان دستورات لازم را به شما خواهد داد.

همچنین از آنجایی که مصرف برخی داروها بر نتیجه آزمایش تأثیر می‌گذارند، بهتر است قبل از انجام آزمایش اطلاعاتی از داروهایی که مصرف می‌کنید به پزشک خود بدهید.

وبسایت معتبر Healthline، در ارتباط با آمادگی‌های لازم پیش از انجام تست TORCH بیان می‌کند:

آزمایش TORCH نیازی به آماده سازی خاصی ندارند. با این حال، اگر فکر می‌کنید به هر یک از ویروس‌ها آلوده شده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین باید هر گونه داروهای بدون نسخه یا با نسخه را که مصرف می کنید، با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک به شما خواهد گفت که آیا نیاز به قطع مصرف برخی داروها یا اجتناب از خوردن و آشامیدن قبل از آزمایش دارید یا خیر.

نکات مهم برای آزمایش TORCH

 

اگر نتیجه آزمایش TORCH مثبت شود چه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

نتیجه مثبت برای وجود آنتی بادی IgG معمولاً نشانه‌ای از مواجهه قبلی با عامل بیماری‌های TORCH است. یعنی در حال حاضر عفونت فعال در بدن فرد وجود ندارد. تشخیص آنتی بادی IgM در آزمایش دشوارتر است زیرا در بررسی این آنتی بادی، نتایج منفی کاذب و مثبت کاذب زیاد رخ می‌دهد. بنابراین قبل از اینکه براساس نتایج این آزمایش تشخیص و درمانی صورت بگیرد، لازم است برای اطمینان آزمایش‌های اختصاصی دیگری نیز انجام شود. اگر پزشک به علت نتیجه این آزمایش یا دلایل دیگر مشکوک شود که مادر یا جنین ممکن است به یکی از این عفونت‌ها مبتلا شده باشند، حتی اگر نتایج منفی باشد، مادر باید تحت نظر قرار گرفته و آزمایش‌های تخصصی دیگر را زیر نظر پزشک انجام بدهد.

برای ثبت درخواست آزمایش در منزل می‌توانید بر روی بنر تماس کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

بیماری‌های مرتبط با TORCH و علائم مرتبط

توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز بیماری است که توسط یک انگل به نام T. Gondii ایجاد می‌شود. راه انتقال این انگل از طریق دهان است. انگل T. Gondii  در بستر و مدفوع گربه و همچنین در گوشت نیم پز و تخم مرغ خام وجود

دارد. نوزادان مبتلا به توکسوپلاسموز در رحم معمولاً هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند. با این حال آزمایش torch می تواند نشان‌های ابتلا به بیماری را در مادر تا حدی نشان دهد. علائم بیماری پس از تولد یعنی در ۲ ماهگی نمود پیدا می‌کند، این علائم در غالب مواقع شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن بینایی
  • عقب ماندگی ذهنی
  • ناشنوایی
  • تشنج

ویروس سرخجه

سرخجه که به سرخک آلمانی نیز معروف است، ویروسی است که باعث ایجاد بثورات پوستی می‌شود. عوارض این ویروس در کودکان جزئی است. با این حال اگر سرخجه جنین را آلوده کند، می‌تواند باعث نقص‌های مادرزادی جدی شود. این نقص‌ها شامل موارد زیر است:

  • مشکلات قلبی
  • مشکلات بینایی
  • تکوین ناقص اندام

سیتومگالوویروس

سیتومگالوویروس (CMV) از خانواده ویروس هرپس است. این بیماری در بزرگسالان معمولاً علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. با این حال CMV می‌تواند منجر به کاهش شنوایی، صرع و ناتوانی ذهنی در جنین در حال رشد شود.

هرپس سیمپلکس

ویروس هرپس سیمپلکس معمولا از مادر به جنین در حین زایمان منتقل می‌شود. اما در مواردی از طریق جفت این ویروس، جنین در حال رشد را آلوده می‌کند. عفونت هرپس سیمپلکس می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در نوزادان شود که از جمله این عوارض شامل موارد زیر است:

  • تکوین ناقص مغزی
  • مشکلات تنفسی
  • تشنج

*علائم بیماری معمولاً در هفته دوم زندگی نوزاد ظاهر می‌شود.

بیماری‌های ویروسی دیگری که در صورت ابتلا مادر، به جنین نیز منتقل می‌شوند

دسته دیگر بیماری‌هایی که در آزمایش TORCH مشخص می‌شوند و می‌توانند از طریق جفت به جنین در حال رشد منتقل شوند شامل موارد زیر است:

  • آبله مرغان (واریسلا)
  • ویروس اپشتین بار
  • هپاتیت B و C
  • اچ‌آی‌وی
  • پاروویروس انسانی
  • سرخک
  • اوریون
  • سیفلیس

تشخیص بیماری‌ها با آزمایش TORCH

 

هومکا و انجام آزمایش TORCH در منزل

بهتر است بدانید که برای پایش سلامتی خود و انجام آزمایش‌های ضروری دوران بارداری مانند آزمایش TORCH یا سایر خدمات آزمایشگاهی، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. مجموعه هومکا با همکاری مجهزترین و مدرن‌ترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران، کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

اگر قصد انجام خدمات آزمایش در منزل یا تفسیر آزمایش را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. علاوه بر این، جواب آزمایش شما در اسرع وقت و با کوچکترین خطا به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

چرا آزمایش TORCH در دوران بارداری انجام می‌شود؟
آزمایش TORCH، عفونت‌های ویروسی را به راحتی تشخیص می‌دهد و برای پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها در جنین انجام می‌شود.
چگونه می‌توان از بروز بیماری TORCH در دوران بارداری جلوگیری کرد؟
انجام واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی مانند شستشوی مرتب دست‌ها می‌تواند تا حدود زیادی از بروز این بیماری در دوران بارداری جلوگیری کند.
آیا عفونت TORCH در نوزادان قابل درمان است؟
در واقع بستگی به نوع عفونتی که نوزاد را مبتلا کرده است، بستگی دارد. برخی از این عفونت‌ها مانند توکسوپلاسموز، با داروهای ضد انگلی قابل درمان هستند.
آیا انجام آزمایش TORCH در منزل نیز امکان‌پذیر است؟
بله. مجموعه هومکا انواع خدمات آزمایش در منزل را با بهترین کیفیت برای شما انجام خواهد داد. تنها کافی است تا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید.
خدمات مجموعه هومکا در چه شهرهایی قابل انجام است؟
مجموعه هومکا انواع خدمات آزمایش در منزل را در شهرهای تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، رشت، تبریز و اهواز ارائه می‌دهد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L