آزمایش روماتیسم
خانه
مقالات
آزمایش روماتیسم

آزمایش روماتیسم

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
تشخیص رماتیسم مفاصل با آزمایش خون
آزمایش روماتیسم برای تشخیص بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید، آرتروز، بیماری‌های بافت همبند و ... کاربرد دارد. در واقع بهتر است بجای آزمایش بگوییم آزمایشات روماتیسم. این نوع از بیماری‌ها باعث بروز التهاب در بدن خواهند شد و به طور خاص مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهند. در این مقاله از هومکا می‌خواهیم در مورد آزمایشات روماتیسم با شما صحبت کنیم.

آزمایش روماتیسم راهی مطمئن برای تشخیص آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی است. البته روماتیسم واژه‌ایی بسیار کلی است. این بیماری به شکل‌های مختلفی مانند استئوآرتریت، نقرس، آرتروز، پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید و ... بروز می‌‌کند. آرتریت روماتوئید از جمله بیماری‌های خود ایمنی به‌شمار می‌رود. بیماری‌های خودایمنی همیشه نگرانی‌های خاص خود را دارند. در این حالت، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خودی حمله می‌کنند. در آرتریت روماتوئید بیشتر مفاصل کوچک بدن مانند دست و پا درگیر خواهند شد. البته بیماری آرتریت عواقب دیگری مانند آسیب به سیستم قلب و عروق، ریه و چشم‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

آزمایش در منزل، که خدمت آزمایش روماتیسم یکی از زیر مجموعه‌های آن است، راهی ایمن و جایگزینی مناسب برای انجام آزمایش در مراکز آزمایشگاهی پر تردد و پر ریسک است. در  این مقاله هومکا به بررسی انواع آزمایش روماتیسم پرداخته است. 

این مقاله با هدف آشنایی بیشتر شما با آزمایش روماتیسم تنظیم شده است. لطفا برای بررسی نتیجه و خواندن برگه آزمایش روماتیسم حتما با پزشک متخصص مشورت داشته باشید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش روماتیسم چگونه است؟ 

آزمایش روماتیسم، مجموعه‌ایی از آزمایشات خون است. هر کدام از آنها فاکتورهای خاصی را در بدن بررسی خواهند کرد. بیماری‌های روماتیسمی معمولا مفاصل و بافت‌های همند بدن را بیش از دیگر اندام‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهند. 

برای درمان این نوع از  بیماری‌ها باید به پزشک متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. افرادی که دچار التهاب مزمن مفاصل یا همان روماتیسم شده‌اند، معمولا پس از بیدار شدن از خواب صبحگاهی، در مفاصل خود احساس درد دارند. 

 

کدام آزمایش خون برای تشخیص روماتیسم کاربرد دارد؟

آزمایش روماتیسم می‌تواند شامل آزمایشات خون زیر باشد:

در ادامه به توضیح هر یک از آزمایشات ذکر شده، خواهیم پرداخت. 

آزمایش روماتیسم

 

تشخیص روماتیسم با آزمایش شمارش کامل خون (CBC)

در این آزمایش تعداد گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت‌های خون شمرده می‌شوند. این سلول‌ها در پلاسما (مایع غلیظ زرد رنگ خون) معلق هستند. این آزمایش به تنهایی شامل ۱۰ تا ۱۱ پارامتر است. از نتایج تست cbc در تشخیص و پایش بسیاری از بیماری‌ها استفاده خواهد شد. برای انجام این آزمایش به نمونه خون نیاز دارید که از ورید بازویی گرفته خواهد شد.  

تفسیر آزمایش

 

آزمایش سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR) چه مفهومی دارد؟ 

این آزمایش که یکی از فاکتورهای آزمایشی‌ای است که در آزمایش روماتیسم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در طی آن سرعت رسوب گلبول‌های قرمز خون بررسی می‌شود. در صورتی که در بدن التهاب وجود داشته باشد، سیستم دفاعی پروتئین‌هایی را در خون ترشح می‌کند که باعث می‌شود گلبول‌های قرمز به شکل توده در‌آیند. در نتیجه سلول‌های سنگین‌تر نسبت به سلول‌‌های معمولی سریع‌تر رسوب می‌کنند.

در افراد بالغ سالم، سرعت رسوب تا ۲۰ میلی‌متر در ساعت طبیعی است (۰-۱۵ میلی‌متر بر ساعت برای آقایان و ۰-۲۰ میلی‌متر بر ساعت در خانم‌ها). التهاب به طور قابل‌توجهی سرعت رسوب را افزایش می‌دهد. از آنجا که التهاب می‌تواند نشانه بیماری‌های دیگری به جز آرتریت نیز باشد، این آزمایش به تنهایی، غیر اختصاصی است.

برای ثبت رایگان درخواست می‌توانید همین حالا کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش فاکتور روماتوئید (RF) به چه معناست؟ 

فاکتور‌های روماتوئید، آنتی‌بادی‌های موجود در بسیاری از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند. فاکتور‌های روماتوئید در دهه ۱۹۴۰ کشف و به یک ابزار تشخیصی قابل توجه در زمینه روماتولوژی تبدیل شدند. نزدیک به ۸۰٪ بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید در خون خود فاکتور‌های روماتوئیدی دارند. به طور معمول، غلظت زیاد فاکتور روماتوئید بیماری‌های وخیمی را به همراه دارد.

فاکتور روماتوئید ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا در خون ظاهر شود. اگر آزمایش زود‌تر از زمان خود انجام شود ممکن است نتایج منفی باشد. در نتیجه باید آزمایش مجدد در تاریخ بعدی بررسی شود. در مواردی که بیماران علائم و نشانه‌های آرتریت روماتوئید را دارند؛ ولی آزمایش فاکتور روماتوئید آن‌ها منفی است، پزشکان بر تقلید بیماری‌های دیگر از آرتریت روماتوئید شک می‌کنند. همچنین ممکن است فاکتور‌های روماتوئید در پاسخ به سایر بیماری‌های التهابی یا بیماری‌های عفونی نیز رخ دهند، اگرچه در این مواقع غلظت این فاکتور‌ها کمتر از غلظت موجود درآرتریت روماتوئید است.

برای آشنایی کامل‌تر با آزمایش RF، نگاهی می‌اندازیم به یکی از مقالات سایت معتبر Med Line Plus، که در خصوص این فاکتور آزمایشی تعیین کننده، اینگونه توضیح داده است:

آزمایش فاکتور روماتئید (RF)، میزان فاکتور روماتئید در خون را اندازه‌گیری می‌کند. فاکتورهای روماتئید، پروتئین‌های ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن هستند. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن به عوامل بیماری حمله می‌کند. فاکتورهای روماتوئید، به اشتباه به مفاصل، غدد یا سایر سلول‌های بدن، حمله‌ور می‌شوند.

 

ANA در آزمایش روماتیسم به چه معنا است؟ 

تست آنتی‌بادی علیه هسته (ANA)، برای کمک به تشخیص بیماری‌های روماتیسمی انجام می‌گیرد. بیماران یا بیماری‌های خاصی مانند لوپوس، آنتی‌بادی‌هایی را برای هسته سلول‌های بدن تشکیل می‌دهند. این آنتی‌بادی‌ها، آنتی‌بادی‌های علیه هسته نام دارند که با قرار دادن سرم فرد بیمار در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده هستند. ماده‌ای حاوی فلوئورسنت به سرم اضافه می‌شود تا این ماده به آنتی‌بادی‌ها متصل شده و آن‌ها را قابل مشاهده کند. بیش از ۹۵٪ بیماران مبتلا به لوپوس و ۵۰٪ بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید تست ANA مثبت دارند.  

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش CRP چگونه روماتیسم را تشخیص می‌دهد؟ 

آزمایش CRP یا پروتئین واکنشی C نمی‌تواند منجر به تشخیص روماتیسم شود، بلکه تنها شدت بیماری و التهاب را نشان خواهد داد. این فاکتور مانند آزمایش ESR به بررسی عفونت در بدن می‌پردازد؛ اما نسبت به آن از حساسیت بیشتری برخوردار است. 

 

آزمایش آنتی‌بادی علیه پپتید سیترولینه حلقوی (Anti-CCP)

این آزمایش جزو آزمایش‌های خونی جدید است که برای تایید تشخیص آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. اگر آنتی‌بادی در سطح بالایی در بدن وجود داشته باشد، احتمال آسیب شدید مفصلی نیز بیشتر می‌شود.

 

علائم روماتیسم مفصلی چیست؟ 

برای تشخیص روماتیسم (آرتریت روماتوئید) و علت روماتیسم باید علائم آن را بشناسیم و آن‌ها را جدی بگیریم. روماتیسم یک بیماری خودایمنی جدی است که با استئوآرتریت که معمولا در اثر افزایش سن ایجاد می شود، تفاوت‌های بسیاری دارد. از جمله مهمترین علائم روماتیسم که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلای افراد به روماتیسم باشد، عبارت است از:

تورم یک یا چند مفصل در بین انگشتان دست 

از علائم مسلم و اثبات شده که اهمیت بالایی در شناخت سریع بیماری روماتیسم دارند، می‌توان به التهاب مفاصل بین بند انگشتان اشاره نمود. این تورم معمولا در بند وسط یا بزرگترین بند انگشت ایجاد می‌شود. این تورم، معمولا در مفاصل انگشتان هر دو دست قابل مشاهده می‌باشند. با لمس تورم، هیچ سفتی‌ای در آن احساس نمی‌شود و تورم ایجاد شده، نرم خواهد بود. ممکن است تورم انگشتان، همراه با قرمزی خاصی باشند که کاملا قابل مشاهده می‌باشد. 

خشکی صبحگاهی مفاصل 

یکی از شایع ترین عوارض ابتلا به روماتیسم، خشکی صبحگاهی مفاصل است. احساس درد در مفاصل زانو، آرنج‌ها و کمر، از جمله مهمترین مواردی هستند که فرد مبتلا به روماتیسم، پس از بیدار شدن از خواب، تجربه خواهد کرد. 

تفسیر آزمایش

 

روماتیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص بیماری روماتیسم (آرتریت روماتوئید)، با معاینه‌ی پزشک متخصص و انجام آزمایشات مسیر می‌شود. این بیماری می‌تواند سایر قسمت‌های بدن مانند پوست و چشم را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر علائم زیر را مشاهده می‌کنید، بهتر است تا به پزشک متخصص مراجعه کرده یا از خدمات پزشک متخصص در منزل استفاده کنید

یکی از مهمترین علائمی که مبتلایان به روماتیسم آن را تجربه می‌کنند، التهاب و تورم مفاصل سینوویال است. بر اساس تحقیقات انجام شده، تشخیص سریع و درمان به موقع، در مراحل اولیه‌ از تخریب غیر قابل بازگشت سایر مفاصل، جلوگیری خواهد کرد. 

برای مشاوره رایگان در خصوص آزمایش در منزل با مشاوران ما تماس بگیرید. 

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

آیا می توان از بروز روماتیسم پیشگیری کرد؟ 

بدون شک، همه‌ی ما این جمله‌ی معروف را بارها شنیده‌ایم: "پیشگیری بهتر از درمان است". بیماری روماتیسم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و راه‌های مشخصی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارند. مهمترین پارامتر دخیل در پیشگیری از ابتلا به روماتیسم مفصلی، رژیم غذایی است. 

این موضوع، به خصوص برای افرادی که علائم ابتلا در خود را حس می‌کنند، اهمیت بالاتری دارد. حال شاید این سوال پیش بیاید که رژیم غذایی چه ارتباطی به پیشگیری از ابتلا به روماتیسم، یا جلوگیری از حاد شدن بیماری دارد؟

برخی از مواد غذایی، خاصیت ضد التهابی دارند. این در حالیست که برخی مواد غذایی دیگر، سبب ایجاد التهاب می‌شوند. در نتیجه، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند سبب کاهش التهاب یا جلوگیری از ایجاد آن شود.

برای رسیدن به این مهم، نیاز است تا استفاده از نمک در غذا، محدود شود. مس یکی از عناصر مفیدی است که می‌تواند برای نگهداری و حفظ مفاصل و استخوان‌ها مفید واقع شود. در کنار مس، استفاده از رژیم غذایی حاوی عنصر سلنیوم نیز برای کاهش درد مفصل بسیار مفید خواهد بود.  از دیگر مواد غذایی که می‌توانند در رژیم غذایی روماتیسم حضور داشته باشند، می‌توان به دانه‌های روغنی مثل مغز آجیل‌ها و ماهی‌های حاوی امگا۳ اشاره نمود.

آزمایش روماتیسم

 

آزمایش روماتیسم در منزل

آزمایش روماتیسم را با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا به راحتی در محیط آرام خانه انجام دهید. برای ثبت سفارش می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. در صورتیکه مایل باشید می‌توانید همین حالا بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید تا درخواست شما ثبت شود. پس از آن کارشناسان ما با شما تماس خواهند تا در مورد چگونگی ارائه خدمت با شما صحبت کنند. در صورتیکه موافق باشید درخواست ثبت نهایی شده و متخصص هومکا به منزل یا محل مورد نظر مراجعه خواهد کرد. 

خدمات آزمایشگاهی هومکا تحت بیمه‌های پایه و اجتماعی بوده و به ساکنین سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد ارائه می‌شود. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

رماتیسم مفصلی چیست؟
رماتیسم مفصلی به آرتریت روماتوئید مشهور است. این بیماری یک بیماری خودایمنی است. یعنی سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها حمله می‌کند.
علائم آرتریت روماتوئید چیست؟
تورم یک یا چند مفصل در بین انگشتان دست خشکی صبحگاهی مفاصل احساس خستگی مزمن کاهش قدرت عضله و دامنه حرکتی مفاصل
آیا انجام آزمایش فقط در صورت داشتن نسخه پزشک ممکن می‌باشد؟
خیر. انجام بسیاری از آزمایشاتی که افراد برای اطلاع از سلامتی و سنجش پارامترهایی مانند قند و چربی در نظر دارند، نیازی به داشتن نسخه ندارد.
آیا برای آزمایش در منزل می‌توان از بیمه استفاده کرد؟
بله. خدمت آزمایش در منزل هومکا تحت بیمه های پایه و تکمیلی است.
چه چیزی باعث بروز رماتیسم مفصلی می‌شود؟
علت بروز این بیماری به طور دقیق مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد فاکتورهای زیر در بروز آن موثر باشند: سن جنسیت سابقه خانوادگی

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L