آزمایش دیابت بارداری
خانه
مقالات
آزمایش دیابت بارداری

آزمایش دیابت بارداری

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/28
آزمایش دیابت بارداری
از جمله آزمایش‌های مهمی که باید در دوران بارداری انجام شود، آزمایش دیابت بارداری است. در این مقاله درباره‌ی آزمایشات بارداری و نکات مربوط به آن صحبت کرده‌ایم. این آزمایش برای همه زنان باردار تجویز می‌شود، با این حال ریسک بروز دیایت بارداری در برخی زنان بیشتر است.در این مقاله سعی شده است اطلاعات کاملی در مورد آزمایش خون قند بارداری به شما داده شود. در صورتی که نیاز به انجام آزمایش دیابت بارداری دارید، می‌توانید روی هومکا حساب کنید.

یکی دیگر از آزمایش‌هایی که در دوران بارداری باید انجام شود، آزمایش دیابت بارداری است. دیابت در هر سن و هر موقعیتی ممکن است سراغ هر فردی برود. اما بارداری، شرایط خاص  وپیچیده‌ایی دارد و در طی آن هورمون‌های بدن دچار تغییر و تحول می‌شوند. اگر دیابت هم به آن ضافه شود، برای سلامتی مادر و جنین تهدید جدی است . سبک زندگی قبل و حین بارداری در ابتلا به دیابت بارداری بسیار تاثیرگذار است. برای اطلاع از این بیماری و اقدام سریع برای درمان آن، آزمایش دیابت بارداری تجویز خواهد شد.  در این مقاله در مورد این آزمایش به تفصیل صحبت خواهیم کرد.
برای انجام تست قند خون و دیگر مراحل مراقبتی و درمانی دوره بارداری دیگر نیاز نیست مادران باردار به مراکز خدمات درمانی مراجعه کنند. از مشاوره روابط زناشویی گرفته تا یوگای بارداری در منزل و انجام چکاپ بارداری در منزل، تمام این خدمات را با بهترین کیفیت از هومکا در منزلتان دریافت کنید.

این مقاله صرفا برای معرفی آزمایش دیابت بارداری تنظیم شده است. برای تفسیر آزمایش لازم است با پزشک معالج مشورت داشته باشید.

برای ثبت رایگان درخواست آزمایش در منزل می‌توانید همین حالا کلیک کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

✔ چه زمانی با پزشک ماما در تماس باشم؟

✔ دیابت بارداری چیست؟

✔ دیابت بارداری در چه موارد و شرایطی بروز می‌کند؟

✔ آیا دیابت بارداری خطرناک است؟

✔ چه میزان دیابت بارداری سلامت جنین و مادر را تهدید می‌کند؟

✔ برای جلوگیری از بروز دیابت بارداری باید چه مراقبت‌هایی انجام دهم‌؟

✔ چگونه دیابت بارداری را کنترل کنم؟

تمام سوالات فوق حتما در ذهن شما که باردار هستید و این دوره را پشت‌سر می‌گذارید هم بوجود آمده است. اگر قبل از بارداری دچار دیابت بودید حتما می‌دانید که این بیماری می‌تواند تا چه اندازه سلامت شما و فرزندتان را تحت تاثیر قراردهد. اما اگر هنوز با این بیماری روبرو نشده‌اید و در دوره نزدیک به مادر شدن هستید باید حتما درمورد آن آگاهی کافی داشته باشید.

آزمایش دیابت بارداری

 

آزمایش دیابت بارداری چیست؟

آزمایش دیابت بارداری را آزمایش تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) نیز می‌نامند که حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. این آزمایش شامل آزمایش خون صبح است؛ در حالی که  ۸ تا ۱۰ ساعت غذا یا نوشیدنی نخورده‌اید (اگرچه معمولاً می‌توانید آب بنوشید ، اما اگر مطمئن نیستید با پزشک مشورت کنید). همچنین در طول آزمایش نمی‌توانید غذا بخورید. از شما خواسته می‌شود مایعی را که حاوی گلوکز است را بنوشید. قبل از نوشیدن مایعات و ۶۰ دقیقه بعد از نوشیدن ، ۳ بار دیگر خون گرفته می شود این آزمایش در چند نوع انجام می‌شود.
دیابت بارداری همان قند خون بالا است که در دوران بارداری ایجاد می‌شود و معمولاً پس از زایمان از بین می‌رود. این اتفاق می‌تواند در هر مرحله از بارداری بیفتد، اما در سه ماهه دوم یا سوم بیشتر مشاهده می‌شود. دیابت بارداری زمانی اتفاق می افتد که بدن شما نمی‌تواند انسولین کافی تولید کند - هورمونی که به کنترل سطح قند خون کمک می کند - تا نیازهای اضافی شما را در بارداری تأمین کند.

دیابت بارداری می‌تواند برای شما و کودک شما در دوران بارداری و بعد از تولد مشکل ایجاد کند. اما اگر شرایط به موقع تشخیص داده شود و به خوبی مدیریت شود ، می‌توان خطرات آن را کاهش داد. هومکا با انجام آزمایش دیابت بارداری در منزل، آسایش و آرامش را برای مادران عزیز به همراه دارد. حال سوال اینجاست که آزمایش دیابت بارداری را چه زمانی باید انجام داد؟ سایت معتبر Mayo Clinic در این رابطه نوشته است:

اگر خطر ابتلا به دیابت بارداری در شما متوسط است، احتمالاً در سه ماهه دوم بارداری - بین هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری - آزمایش غربالگری خواهید داشت.

اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید - به عنوان مثال، اگر قبل از بارداری چاق باشید یا مادر، پدر، خواهر و برادر یا فرزند دیابتی دارید - پزشک ممکن است در اوایل بارداری آزمایش دیابت بارداری را تجویز کند.

 با کنترل سطح قند خون می‌توانید احتمال بروز  این مشکل در بارداری را کاهش دهید. به شما یک کیت آزمایش قند خون داده می‌شود تا بتوانید تأثیرات درمان را کنترل کنید. ممکن است با تغییر رژیم غذایی و ورزش سطح قند خون کاهش یابد. با این حال اگر این تغییرات به اندازه کافی سطح قند خون شما را کاهش نمی‌دهد‌، باید دارو مصرف کنید. همچنین در حین بارداری و تولد بیشتر تحت نظارت قرار خواهید گرفت تا مشکلات احتمالی را بررسی کنید. اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید، بهتر است قبل از  ۴۱ هفته زایمان کنید. اگر زایمان به طور طبیعی در این زمان شروع نشود ، سزارین ممکن است توصیه شود.
اگر نگرانی در مورد سلامتی شما یا کودک شما وجود داشته باشد یا سطح قند خون شما به خوبی کنترل نشده باشد، ممکن است زایمان زودهنگام  نیز توصیه شود.

تفسیر آزمایش

 

نشانه‌های دیابت بارداری چیست؟ 

 

اگر دیابت بارداری در شما تشخیص داده شده و یا مشکوک به ابتلای این بیماری هستید در درجه اول حفظ خونسردی کمک بیشتری به شما خواهد کرد، چراکه استرس خود عاملی در افزایش و کاهش ناگهانی قندخون است و اثرات عصبی چه بسا مخرب‌تر هم خواهند بود. نشانه‌های دیابت بارداری عبارتند از:

  • احساس تشنگی در حالی که کمی پیش‌تر آب نوشیدید.
  • تکرر ادرار (در خصوص زنان باردار در ماه‌های آخر تا اندازه‌ای طبیعی است.
  • توده بدنی شما بیش از ۳۰ است.
  • احساس خستگی می‌کنید و دلیلی برای آن وجود ندارد.

 

تشخیص دیابت بارداری چگونه است؟ 

اگر علائم بارداری را در خود مشاهده می‌کنید و از بارداری خود مطمئن هستید، بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص در منزل و یا متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک پس از دریافت شرح حال درخواست انجام آزمایش تحمل پذیری GTT و GCT را برای شما تجویز خواهد نمود.  تست GTT، شامل دو مرحله آزمایش قندخون می‌شود. در آزمایش GCT نیز همین عملیات، چهار مرتبه صورت می‌گیرد. جهت ورود به صفحه ثبت رایگان درخواست آزمایش دیابت بارداری بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

 

آیا علت بروز دیابت بارداری را می دانید؟ 

در دوره بارداری احتمال بروز دیابت برای مادران بیشتر است. دلایلی متعددی می‌توان برای بروز این اختلال در بدن عنوان کرد اما مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • اضافه وزن پیش از بارداری.
  • افزایش وزن بیش از حد و غیر قابل کنترل، در دوره بارداری.
  • شاخص توده بدنی ۳۰ و یا بیشتر.
  • تشخیص بزرگ‌ بودن سایز جنین در رحم و رشد غیرطبیعی آن.
  • ابتلای والدین زن به دیابت و ارثی بودن این موضوع.
  • برهم خوردن سطح هورمون‌ها به دلیل شروع بارداری.
  • مصرف قند.
  • استرس مداوم در دوران بارداری.

آزمایش دیابت بارداری

 

انواع آزمایش دیابت بارداری را بشناسید. 

آزمایش دیابت بارداری GTT:
در این آزمایش، شما پس از نمونه‌گیری خون به صورت ناشتا، نوشیدنی شیرین، حاوی گلوکز (مقدار گلوکز بسته به نظر پزشک تعیین می‌شود) را خواهید نوشید و پس از آن، تست مورد نظر دو یا سه مرتبه و به فاصله‌ی زمانی نیم تا یک ساعت، انجام می‌شود. این تست با هدف تعیین تحمل بدن، نسبت به گلوکز و میزان جذب در بدن فرد انجام می‌گیرد.


آزمایش دیابت بارداری GCT:
در آزمایش GCT، شما پس از نمونه‌گیری ناشتا، شما نوشیدنی حاوی گلوکز به مقدار تعیین شده از سوی پزشک را خواهید نوشید و در این نوع آزمایش، یک مرتبه و پس از یک ساعت، آزمایش انجام می‌شود.

آزمایش دیابت بارداری 2hpp:
برای انجام این تست، ابتدا به صورت ناشتا، از شما نمونه گرفته می‌شود. پس از آن می‌بایست صبحانه خورده شود و در ادامه، ۲ ساعت پس از خوردن صبحانه، مجددا نمونه‌گیری و آزمایش انجام خواهد شد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

  

آیا باید از دیابت دوره بارداری ترسید؟

وقتی در دوره بارداری هستید و نه ماه جنین داخل رحم شما رشد می‌کند، ممکن است تغییرات هورمونی بدنتان شدید باشد. یکی از دگرگونی‌های حاصل از نوسانات و تغییرات هورمون‌ها افزایش و کاهش قندخون است. اما اگر قند خونتان افزایش یافت چه باید کرد؟
اگر قند خون زیاد شد زنگ خطر بروز دیابت هم به صدا درآمده است. بارداری در تمام بانوان عوارض متفاوتی دارد و بروز دیابت بارداری نیز می‌تواند دلیلی بر افزایش این عوارض باشد. اگر پزشک، ماما و یا مراکز خدمات درمانی و بهداشت پس از انجام تست قندخون متوجه این اختلال و بیماری در شما شوند، حتما به شما توصیه می‌کنند که مرتبا برای معاینه مجدد به آنها مراجعه کنید.

پیگیری پزشک و مراکز بهداشت درمانی را بپذیرید چراکه آن‌ها می‌خواهند برای ادامه دوره بارداری درکنار شما باشند و از بروز عوارض و خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آورند.
دیابت بارداری ممکن است بیماری ترسناکی بنظر برسد اما بسیاری از بانوان مبتلا به دیابت بارداری نوزادانی سالم بدنیا می‌آورند و نوزادان نیز پس از تولد به مشکلی برنخواهند خورد. بنابراین نیاز نیست بیش از حد معقول نگران آن باشیم، ولی تاثیرات احتمالی آن بر نوزاد را فراموش نکنید:

 

دیابت بارداری چگونه بر جنین تاثیر می‌گذارد؟

کودک شما نیز از افزایش قندخونتان در دوره بارداری تاثیر می‌پذیرد، چرا که جنین تمام مواد مغذی را از تغییر خون شما دریافت می‌کند بنابراین دیابت و عوارض آن نیز می‌توانند به کودک شما دسترسی داشته باشند.
این قند اضافه کجا می‌رود؟ قند اضافی موجود در خون شما در بدن کودکتان بعنوان چربی ذخیره می‌شود، بنابراین جنین بیش از حدطبیعی رشد می‌کند.

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص آزمایش دیابت بارداری بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

دکمه تماس برای مشاوره رایگان

 

شایعترین مشکلات کودکان حاصل از مادران مبتلا به دیابت بارداری

✔ رشد جنین بیش از حد معمول و بزرگ بودن غیرطبیعی آن.

✔ نوزاد ممکن است بعلت سایز بزرگ حین زایمان دچار آسیب شود.

✔ مواد معدنی و قندخون در بدن این نوزادان هنگام تولد بسیار پایین است.

✔ افزایش احتمال بروز زردی دراین نوزادان (زردی قابل درمان است).

✔ تولد زودرس و نارس بودن نوزاد.

✔ بروز اختلالات تنفسی گذرا در نوزاد.

✔ افزایش احتمال ابتلای فرزندان به دیابت و چاقی در سنین بالا و حتی پیری.

 

تاثیر دیابت بارداری بر مادر  

شما در دوره بارداری از دیابت بارداری و خطرات احتمالی آن چندان در امان نیستید، اگر دچار دیابت بارداری کنترل نشده شوید ممکن است:

✔ سقط جنین را تجربه کنید و فرزندتان را از دست بدهید.

✔دچار افزایش فشارخون شوید

✔ شما را نیازمند به بخش مراقبت‌های ویژه کند.

✔ مجبور به زایمان پیش از موعد شوید.

✔ با بارداری دوم احتمالا دچار دیابت نوع ۲ شوید.

✔ برای تولد کودک به سزارین احتیاج داشته باشید.

آزمایش دیابت بارداری

در اکثر موارد قندخون مادران پس از زایمان به حالت اولیه و نرمال برمی‌گردد؛ اما اگر این بیماری در دوره بارداری کنترل نشود برای بارداری دوم به مشکل برمیخورید و شاید به دیابت نوع ۲ مبتلا شوید.
اگر دچار دیابت بارداری هستید به مشاوره پزشکتان درباره نوع روش زایمان اعتماد کنید. بسیاری از بانوان مبتلا به دیابت نیز می‌توانند زایمان طبیعی انجام دهند. سعی کنید از قبل از بارداری برای تغییر سبک زندگی خود تدبیر داشته باشید و به سمت رفتارهای سالم، تغذیه سالم و بصورت کلی یک زندگی سالم حرکت کنید تا شانس ابتلا به دیابت بارداری بسیار کم شود. دراینصورت:

✔ شما از چاقی پس از زایمان رنج نمی‌برید.

✔ شانس چاقی کودکتان را کاهش می‌دهید.

✔ پس از زایمان دچار دیابت نمی‌شوید.

✔ پس از زایمان عوارضی همچون فشارخون بالا را تجربه نمی‌کنید.

✔ فرزندتان هنگام تولد وزن نرمال خواهد داشت.

✔ فرآیند زایمان راحت خواهد بود.

✔ شانس ابتلای فرزندتان در پیری به چاقی، دیابت و فشارخون را کاهش می‌دهید.

 

رژيم دیابت بارداری را جدی بگیرید. 

برای اینکه در دوره بارداری دچار دیابت بارداری نشوید و یا ریسک ابتلا به آن را به حداقل برسانید رژیم دیابت بارداری را جدی بگیرید:

✔ غذاهای سالم بخورید، اما به میزان لازم و در تعداد وعده‌ زیاد.

✔ برای تغذیه سالم، در مورد مصرف غذاهای اصلی و میان وعده‌هایی که می‌توانند سبب عدم ابتلا به دیابت بارداری و افزایش قندخون شوند با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

✔ از مربی و مشاور دیابت بارداری کمک بگیرید و توصیه‌هایش را جدی بگیرید.

✔ در دوره بارداری کمتر نوشیدنی و غذاهای حاوی کربوهیدارت مصرف کنید.

✔ بهتر است در دوره بارداری نوشابه و شیرینی‌های که قند بالا دارند اصلا مصرف نکنید.

تفسیر آزمایش

 

 

چه کسانی بیشتر در خطر دیابت بارداری هستند؟

دیابت بارداری، حالتی گذرا و موقتی از دیابت است که امروزه بسیاری از بانوان را  درگیر خود می‌کند. معمولا دیابت بارداری افرادی را دچار می‌کند که پیش از این سابقه دیابت نداشتند. بیشتر افرادی که دچار دیابت می‌شوند سابقا زمینه ژنتیکی داشتند اما درمورد دیابت بارداری این احتمال حتی برای بانوان بدون سابقه ژنتیکی نیز وجود دارد.

پس ضروریست که در دوره بارداری تست دیابت بارداری را پشت گوش نیندازید. در صورت سهل انگاری این بیماری می‌تواند در شرایط حاد به مرگ مادر و فرزند منجر شود، زایمان سختی را رقم بزند و یا اینکه دیابت را در مادر و حتی فرزند دائمی کند. هومکا در این شرایط همراه شماست و آزمایش دیابت بارداری در منزل را انجام می‌دهد. برای ثبت درخواست کافیست با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید یا بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک نمایید.

از ماه ۷ تا ۹ بارداری پزشک متخصص به شما توصیه می‌کند که تست دیابت بارداری را انجام دهید. دیابت بارداری به دلایل متعددی بروز می‌کند اما عدم تعادل بودن هورمون‌ها در بدن زن که ناشی از بارداری است سبب می‌شود کنترل و تنظیم انسولین نیز دچار دگرگونی شود.

دیگر گروه زنان باردار که در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند، بانوان با اضافه وزن هستند. هر زن بصورت متوسط در دوره بارداری بین ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم وزن اضافه می‌کند. بنابراین اگر پیش از شروع بارداری نیز دچار چاقی باشد احتمالا دیابت بارداری به سراغش خواهد آمد.

 

آزمایش قند بارداری باید چند باشد؟

لازم است پیش از انجام آزمایش قندخون شما ۱۲ تا ۱۴ ساعت ناشتا باشید تا جواب و تفسیر آزمایش در صحیح‌ترین حالت ممکن باشد. پس از تفسیر اگر قند خون ۹۲ یا کمتر باشد، قندخون مادر نرمال است و خطری مادر یا جنین را به لحاظ دیابت باردای و عوارض آن تهدید نمی‌کند.

 

استفراغ در آزمایش دیابت بارداری

یکی از سوالات متداول مادران باردار درمورد استفراغ پیش از اتمام تست قندخون و تحمل گلوکز است. بصورت کلی شما پیش از اتمام ۴ مرحله تحمل گلوکز نباید دچار استفراغ شوید. اگر در حین این مراحل چنین اتفاقی رخ داد تفسیر آزمایش قابل اعتماد نیست و باید مجددا برای انجام تست دیابت بارداری مراجعه نمایید. این مسئله را با کارشناسان هومکا در میان بگذارید.

 

آزمایش چالش گلوکز چیست؟

آزمایش چالش گلوکز همان تست قندخون است که پس از شک به ابتلای مادر به دیابت بارداری توسط متخصص تجویز و درخواست می‌شود. این تست در یک روز و در چهار مرحله متفاوت و پی در پی انجام می‌گیرد. مادر پیش از انجام تست باید بین ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشد. نخستین تست بصورت ناشتا انجام گرفته و دیگر تست پس از نوشیدن شربت گلوکز.

 

آزمایش چالش گلوکز چگونه انجام می‌شود؟

  • در این روش بیمار محلول حاوی گلوکز مینوشد.
  • سه مرحله اندازه‌گیری قندخون انجام می‌گیرد.
  • دو نمونه اول اگر مشابه یا نزدیک باشند دیابت بارداری برای فرد تشخیص داده می‌شود.
  • میزان سطح نرمال و سطح دیابت بارداری توسط پزشک شما تعیین می‌شود.

 

آزمایش تحمل گلوکز چگونه انجام می‌شود؟

این تست قندخون را زمانی انجام می‌دهید که پزشک نسبت به تفسیر آزمایش مشکوک باشد. در هفته ۲۶ تا ۳۰ شما تست تحمل گلوکز انجام می‌دهید. در این آزمایش مشخص می‌شود که واکنش بدن شما نسبت به گلوکز چگونه است. برای انجام این آزمایش باید از قبل ۸ ساعت ناشتا باشید.

سپس دو آزمایش انجام می‌دهید. آزمایش اول بصورت ناشتا از شما به عمل می‌آید. سپس ۱۰۰ گرم گلوکز باید بخورید، یک ساعت بعد تست دوم، دو ساعت بعد تست سوم و سه ساعت بعد تست چهارم را انجام می‌دهید.

 

غربالگری دیابت دوران بارداری

با توجه به اینکه چاقی و افزایش آمار دیابت در جامعه رو به افزایش است عدم شناخت این بیماری در مادر می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین خطرآفرین شود. در اولین ویزیت بارداری، غربالگری دیابت بارداری بیشتر به بانوان بارداری توصیه می‌شود که دچار چاقی شکمی و یا عوامل خطرساز دیابت هستند توصیه می‌شود. امروز انجام این غربالگری برای تمام بانوان باردار توصیه می‌شود و پزشکان بهتر می‌دانند که تمام بانوانی که حتی دیابت شناخته شده و زمینه‌ای هم نداشتند باید این آزمایش را انجام دهند.

 

روش درمان دیابت بارداری

درمان دیابت بارداری از ماه‌های متفاوت باردای فرقی ندارد. پزشک برای این افراد برنامه غذایی سلامت، ورزش و افزایش تحرک بدنی و درصورت وخامت حال مصرف انسولین را توصیه خواهد کرد. درصورتی که مادر نیاز به انسولین داشته باشد باید تحت مراقبت، چند روز میزان سطح دریافتی انسولین برای او تعیین شود. درصورتی که پزشک تشخیص بدهد مادر می‌تواند متفورمین مصرف کند. هومکا در کنار شماست.

  • هدف اصلی از درمان دیابت بارداری این است که سطح ایمنی و سلامت مادر و جنین افزایش یابد.
  • عوارضی خطر آفرین همچون زایمان سخت به حداقل برسد.
  • رشد جنین از حالت طبیعی خارج نشود و یا مادر با سقط جنین مواجه نشود.
  • مادر دچار فشارخون بالا و ریسک مرگ نشود.
  • فعالیت‌های بدنی خود را افزایش دهد و برای راحت شدن زایمان به ورزش کردن سوق پیدا کند.

 

هزینه آزمایش دیابت بارداری

هزینه تجویز آزمایش دیابت بارداری، انجام آزمایش دیابت بارداری و تفسیر آزمایش مجزاست و بنابراینکه شما مشمول بیمه هستید یا نه متفاوت خواهد بود. با کارشناسان هومکا تماس بگیرید زیرا بهترین خدمات با مناسب‌ترین قیمت را از ما می‌توانید انتظار داشته باشید.

 

عوارض دیابت بارداری

  • زایمان زودرس و احتمال زایمان بد.
  • رشد غیرطبیعی نوزاد و سخت شدن زایمان.
  • افزایش احتمال زایمان به کمک ابزار سزارین.
  • افزایش احتمال دائمی شدن دیابت در مادر.
  • احتمال انتقال این اختلال به جنین و ابتلا به دیابت در سنین بزرگسالی.
  • افزایش احتمال فشارخون بالا.

 

تفسیر آزمایش دیابت بارداری

درنظر داشته باشید که پیش از انجام آزمایش و تفسیر آزمایش دیابت بارداری لازم است مادر 12 تا 14 ساعت ناشتا باشد. درصورت ناشتا نبودن آزمایش قابل استناد نیست و باید مجددا تکرار شود. در تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری عدد ۹۲ و پایین تر در حالت ناشتا، برای بانوان باردار نرمال است و خطر دیابت بارداری وجود ندارد. اگر عدد بین ۹۳ تا ۱۲۵ باشد، مادر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارد و لازم است تمرینات ورزشی و رژیم سالمی را در پیش بگیرد، که تحت نظر پزشک تجویز می شود. اگر نتیجه تست بالاتر از ۱۲۵ را نشان دهد مادر مبتلا به دیابت بارداری است و پزشک آزمایش تحمل گلوکز را تحت عنوان تست قندخون دو ساعته تجویز می‌کند. در مورد تفسیر جواب آزمایش دیابت بارداری می‌توانید از کارشناسان هومکا کمک بگیرید.

 

زندگی سالم در دوره بارداری

برای عدم ابتلا به دیابت بارداری روش‌های زیادی وجود دارد. البته تنها رعایت یکی و فراموش کردن سایر موارد به شما کمک نمی‌کند. برای اینکه بارداری سالمی را تجربه کنید و فرزند سالمی نیز بدنیا آورید لازم است این زنجیره مراقبتی را تکمیل کنید. می‌توانید از مشاوره‌های آنلاین و درمنزل تیم هومکا Homeca نیز استفاده کنید. برای ثبت درخواست کافیست با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید یا بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید.
اما اینجا به چند روش و تکنیکی که به سلامت ماندن مادر و جنین کمک می‌کنند اشاره خواهیم کرد:

ورزش را حذف نکنید:
بسیاری از بانوان با شروع دوره بارداری فعالیت‌های ورزشی خود را کاملا قطع می‌کند و یا خیلی از خانم‌ها حتی پیش از دوره بارداری هم ورزش نمی‌کردند اما رویه را تغییر دهید. اگر ورزشکارید و فعالیت بدنی معقولی در طول روز دارید آن را کاملا حذف نکنید، چراکه ورزش حامی و حافظ سلامت شما و جنین در دوره بارداری خواهد بود.

✔ اگر توان حرکتی کافی دارید و آسیب جسمی بخصوصی را تحمل نمی‌کنید هر روز باید ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

✔ انجام حرکات ورزشی متوسط دراین دوره بهتر خواهد بود.

✔ شنا یا پیاده‌روی آرام هر روز به میزان معین به شما توصیه می‌شود.

✔ اگر ماما و پزشک‌مشاور به شما توصیه‌ به ورزش نکردن نموده، توصیه‌هایش را بپذیرید. درغیر اینصورت مانعی برای فعالیت بدنی وجود ندارد و شما نیز نباید تنبلی کنید.

✔ کمترین و کوچکترین فایده‌ای که ورزش در دوران بارداری برای شما دارد اینست که قندخونتان را بهتر مدیریت می‌کنید.

✔ یوگا یکی از ورزش‌هایی است که می‌توانید در دوره بارداری از آن استفاده کنید و علاوه‌بر حفظ سلامت جسم به افزایش سلامت روح خود نیز کمک کنید.


جلسات مشاوره و معاینه پزشکی ضروریست:
✔ اگر پزشکتان به شما توصیه می‌کند که بار دیگر مراجعه داشته باشید و چکاپ در منزل دیگری انجام دهید حتما به نفعتان خواهد بود.

✔ فرار از چکاپ‌های منظم پیامدی جز افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های شایع دوره بارداری همچون دیابت بارداری و به خطر افتادن سلامت جنین ندارد، پس سهل‌انگاری نکنید.

✔ بیشتر تست‌ها و چکاپ‌های دوره بارداری استرس‌زا نیستند و حتی می‌توانند سبب آرامش شما نسب به سلامت جنین باشند.

✔ در جلسات مشاوره و معاینه پزشکی مانند سونوگرافی، پزشک می‌تواند اطلاعات بهتر و کامل‌تری راجع ‌به سلامت جنینتان به شما بدهد و برای کنترل دیابت بارداری راهنماییتان کند.

✔ اگر به قرارهای پزشکی پایبند نیستید می‌توانید از خدمات درمانی بارداری هوم کا در منزل خود بهرمند شوید.


تست قند خون ضروری است:
✔ مسلما برای اینکه شانس ابتلا به دیابت بارداری کمتر شود و یا اطلاع درستی از میزان قندخونتان دراین دوره داشته باشید انجام تست خون واجب و ضروری خواهد بود.

✔ تست قندخون یک  نما از شرایط سلامت شما و جنینتان است پس به آن اهمیت بدهید.

✔ شاید در موارد مشکوک لازم باشد در روز چندبار قندخونتان را بررسی کنید. اینکار را هم می‌توانید در مراکز درمانی و هم در منزل انجام دهید. برای دریافت خدمات درمانی همچون آزمایش قند در منزل می‌توانید با هومکا (Homeca) در ارتباط باشید.

آزمایش دیابت بارداری
 

مراقبت‌های دیابت بارداری را یاد بگیرید:
✔ اگر شما مادری مبتلا به دیابت دوره بارداری هستید پس باید دائما علائم قند خونتان را بررسی کنید.

✔ علائم و نشانه‌های افزایش و کاهش قندخون را یاد بگیرید.

✔ تست قندخون را هر روز انجام دهید.

✔ از مشاور دوره بارداری درمورد واکنش درست در مقابل افزایش ناگهانی قند خون سوال کنید.


داروها را قطع نکنید:
✔ اگر دچار دیابت بارداری شدید لطفا توصیه‌های بیجا را فراموش کنید، افراد از شرایط جسمانی و آنچه که برای شما و جنینتان بهتر است بی‌اطلاع هستند.

✔ بنا به توصیه‌های تجربی دیگران داروهای خود را قطع نکنید.

✔ ممکن است در دوره بارداری شما احتیاج به دارو و یا انسولین داشته باشید چراکه نمی‌توانید به‌صورت عادی قند خونتان را کنترل کنید.

✔ نحوه صحیح استفاده از انسولین را درخانه یاد بگیرید.

✔ داروها را در زمان معین و مرتب مصرف کنید.

✔ توصیه‌های درمانی و دارویی پزشک و مشاورتان را اجرا کنید.


به ویتامین‌ها نیاز دارید:
✔ اگر پیش‌از بارداری چندان به مغذی بودن مواد غذایی دقت نمی‌کردید حالا باید مراقب باشید.

✔ غذاهایی که می‌خورید باید حاوی مقادیر کافی از انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی باشند.

✔ غذاهای حاوی آهن، اسیدفولیک، کلسیم، چربی‌های غیراشباع برای شما در دوره بارداری مفید است.

✔ غذاهایی که فیبر دارند برای شما منبع غذایی فوق‌العاده خواهند بود.

✔ مصرف انواع میوه‌ها، پودرغلات و حبوبات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

جهت ثبت درخواست آزمایش دیابت بارداری در منزل بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

چه زمانی با پزشک تماس بگیرم؟

نخست اینکه دقت کنید اگر شما مبتلا به دیابت بارداری هستید حتما توصیه‌های بالا را جدی بگیرید. توجه کنید که شرایط شما متفاوت است و باید بیشتر به سلامتیتان بپردازید. اما چه زمانی باید با پزشکتان در ارتباط باشید؟

علائم قندخون بالا

✔ دچار سردردهای مکرر می‌شوید.

✔ تشنگی شما افزایش یافته و حتی با وجود نوشیدن آب در مدت کوتاهی احساس تشنگی می‌کنید.

✔ وزنتان بصورت غیرطبیعی کاهش یافته.

✔ در قوه بینایی شما اختلال ایجاد شده و احساس تاری دید دارید.

✔ به خوبی نمی‌توانید درمورد مسائل متفاوت تمرکز کنید.

 

علائم قندخون پایین

✔ بی‌دلیل دچار سرگیجه شدید و این اتفاق تکرار می‌شود.

✔ اضطراب دارید اما دلیل آن‌را نمی‌دانید.

✔ گیج هستید، نسبت به رفتار و اعمال خود تمرکز و آگاهی کافی ندارید.

✔ مدام گرسنه هستید، باوجود اینکه کمی پیشتر غذا خوردید اما احساس گرسنگی شدید دارید.

✔ ضربان قلبتان نامنظم شده و تپش قلب دارید.

✔ احساس سرما می‌کنید و بدنتان بی‌اختیار می‌لرزد.

✔ زیاد عرق می‌کنید و ضعف در بدن هم دارید.

✔ رنگ پوستتان پریده.

✔ تست قندخون را انجام دادید و در حد نرمال نبوده است.

 

آزمایش دیابت بارداری با هومکا

اگر به آزمایش دیابت بارداری احتیاج دارید و نمی‌توانید به مراکز درمانی مراجعه کنید، می‌توانید از خدمت آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید. هومکا در کنار شماست و به کمک متخصصان و آزمایشگاه‌های معتبر در تلاش است تا تجربه‌ی خوبی را برای شما رقم بزند. برای ثبت درخواست کافیست با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا بر روی بنر ثبت درخواست کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

قبل از آزمایش گلوکز بارداری چه کاری نباید انجام دهید؟
به مدت ۸ تا ۱۴ ساعت قبل از آزمایش، چیزی نخورید و ننوشید. همچنین در طول آزمایش نمی‌توانید غذا بخورید.
علائم هشداردهنده دیابت بارداری چیست؟
قند در ادرار، تشنگی غیرمعمول، تکرر ادرار، خستگی، حالت تهوع، تاری دید، عفونت‌های واژن ، مثانه و پوست.
چه هفته‌ای از بارداری، برای تشخیص دیابت بارداری آزمایش می‌کنند؟
اگر در معرض خطر دیابت حاملگی هستید، احتمالاً در سه ماهه دوم بارداری، بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری، آزمایش غربالگری خواهید داشت.
آیا دیابت بارداری از بین می‌رود؟
دیابت بارداری خطر ابتلا به فشار خون در دوران بارداری را افزایش می‌دهد. در بیشتر موارد، دیابت بارداری پس از تولد کودک شما از بین می‌رود. با این حال، برای برخی از افراد، قند خون بالا ممکن است بعد از بارداری نیز ادامه داشته باشد.
چگونه به دیابت بارداری مبتلا شدم؟
در دوران بارداری، جفت شما هورمون‌هایی ایجاد می‌کند که باعث تجمع گلوکز در خون شما می‌شود. معمولاً پانکراس شما می‌تواند انسولین کافی برای کنترل آن ارسال کند. اما اگر بدن شما نتواند انسولین کافی تولید کند، سطح قند خون افزایش می‌یابد و به دیابت بارداری مبتلا می‌شوید.
هومکا در چه زمینه‌ایی فعالیت دارد؟
این مجموعه در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی در منزل فعالیت دارد.
آیا می‌توان به خدمات آزمایشگاهی در منزل هومکا اعتماد کرد؟
این مجموعه برای ارائه خدمات خود مجوزهای لازم را کسب کرده و با مراکز معتبر همکاری دارد. متخصصان هومکا ضمن داشتن تجربه کاری مفید، شرایط سخت گزینشی هومکا را نیز سپری کرده اند.
خدمات هومکا چه شهرهایی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟
سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد زیر پوشش خدمات این مجموعه قرار دارند.
آیا آزمایش در منزل بدن نسخه پزشک هم انجام می‌شود؟
بله. آزمایش در منزل هومکا با درخواست شما نیز انجام خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L