آزمایش HSV
خانه
مقالات
آزمایش HSV

آزمایش HSV

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
تشخیص انواع هرپس یا تبخال دهانی و تناسلی با آزمایش HSV!
ویروس هرپس موجب بروز انواع تبخال در بدن می‌شود که می‌تواند از نوع تبخال دهانی، جنسی یا حتی چشمی باشد. البته بهتر است بدانید که در بیشتر مواقع این ویروس بدون علامت در بدن وجود دارد و با کوچکترین تماس قابلیت انتقال دارد که در برخی از مواقع می‌تواند خطرناک باشد. از همین رو انجام آزمایش HSV می‌تواند به سرعت در تشخیص انواع تبخال ضروری باشد.

بسیاری از ما در طول زندگی خود یک یا چند بار با تبخال‌هایی روی لب‌ها یا سایر قسمت‌های بدن مواجه می‌شویم. جالب است بدانید که علت ایجاد تبخال نوعی ویروس است که در بدن بسیاری از افراد وجود دارد. این ویروس می‌تواند باعث ایجاد تبخال در تمام نقاط بدن خصوصا نواحی دهان و اندام‌های جنسی شود. در بعضی موارد ممکن است این بیماری عوارض جدی ایجاد کند. با آزمایش HSV می‌توان ابتلا به این ویروس را تشخیص داد. در این مقاله به بررسی کامل این آزمایش و نحوه تفسیر آن می‌پردازیم.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

ویروس هرپس چیست؟

ویروس HSV که نام کامل آن ویروس هرپس سیمپلکس (Herps Simplex) است باعث ایجاد تبخال در دهان یا نواحی تناسلی می‌شود. بسیاری از افرادی که به ویروس هرپس آلوده هستند ممکن است تا پایان عمر هیچ‌گونه عارضه یا علامتی را تجربه نکنند. بعضی از افراد دیگر، ممکن است زخم یا تاول‌هایی را تجربه کنند که به دلیل تجمع مایعات متورم شده است. اگرچه به طور رایج این علائم در دهان، لب‌ها و اندام‌های تناسلی ایجاد می‌شود اما ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن مثل انگشتان نیز ظاهر شود.

این ویروس از راه ارتباط جنسی قابل انتقال است اما روش‌های نفوذ دیگری نیز برای آن وجود دارد. شیوع این ویروس بسیار رایج است؛ به طوری که حدود ۶۷ درصد از افراد زیر ۵۰ سال در جهان به نوع یک این ویروس و ۱۳ درصد از افراد در سنین ۱۵ تا ۴۹ سال به نوع دوم این ویروس دچار هستند.

روش‌های درمانی هنوز راه حل قطعی برای درمان کامل تبخال ارائه نکرده‌اند، اما بعضی از داروها و روش‌های خانگی می‌توانند باعث شوند که علائم این عارضه کاهش پیدا کند. دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

تفاوت HSV-1 و HSV-2 چیست؟

ویروس HSV در دو نوع وجود دارد که به نام‌های HSV-1 و HSV-2 شناخته می‌شوند. نوع اول این ویروس غالبا باعث ایجاد تبخال در اطراف دهان شما می‌شود و می‌تواند روی صورت شما نیز ظاهر شود. نوع دوم اما می‌تواند نواحی تناسلی شما را دچار تبخال کند که باعث ایجاد زخم و تورم روی اندام تناسلی، باسن، ران یا حتی داخل واژن می‌شود.

اگرچه معمولا نواحی اثر این دو نوع می‌تواند با هم متفاوت باشد، اما هر دو نوع این ویروس می‌تواند از طریق زخم‌ها، تماس جنسی یا دهانی منتقل شوند. این نکته نیز قابل توجه است که نوع یک نیز ممکن است در مواردی در ناحیه تناسلی و نوع دو در اطراف دهان باعث بروز عوارضی شوند. اغلب افراد آلوده به این ویروس دچار HSV-1 هستند. زیرا انتقال این ویروس راحت‌تر و سریع‌تر اتفاق می‌افتد. نوع دوم کمتر شایع است اما می‌تواند باعث عوارض دردناک‌تری شود. به کمک آزمایش HSV می‌توان نوع ویروسی که به آن مبتلا شده‌اید را تشخیص داد.

 

علل ابتلا به ویروس HSV-1 و HSV-2

همان‌طور که گفته شد HSV یک ویروس مسری است که می‌تواند از طریق تماس مستقیم با زخم‌ها منتقل شود. ممکن است بسیاری از افراد در حالی که به این ویروس آلوده هستند هیچ علامت ظاهری نداشته باشند و به همین دلیل به راحتی و بدون مراقبت، این ویروس را به دیگران منتقل کنند. حتی لمس زخم دیگران ممکن است باعث شود که این ویروس وارد بدن شما شود. بسیاری از کودکان در اثر بوسیده شدن توسط بزرگ‌ترها یا لمس صورت آن‌ها به این ویروس آلوده می‌شوند.

این ویروس می‌تواند از طریق ظروف غذایی و نوشیدنی مشترک و استفاده از تیغ آلوده نیز منتقل شود. علاوه بر انتقال ویروس بر اثر مایعات بدن، این ویروس می‌تواند از مادر به جنین نیز منتقل شود.

دلایل ابتلا به ویروس HSV

 

آزمایش HSV چیست؟

این آزمایش به منظور تشخیص آلودگی به این ویروس استفاده می‌شود. این ویروس را می‌توان از طریق تست PCR یا همانند کشت ویروسی بررسی کرد. تکنسین آزمایشگاه نمونه‌ای از روی یکی از تبخال‌های باز شده شما برمی‌دارد و برای بررسی ژن‌ها ویروس HSV به آزمایشگاه می‌فرستد. اما روش رایج بررسی این آلودگی استفاده از آزمایش خون است. در این روش وجود آنتی بادی‌های ویروس در خون شما بررسی می‌شود. آنتی بادی موردی است که بدن شما برای مبارزه با میکروب‌ها می‌سازد.

حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید، با آزمایش HSV روی نمونه خون مي‌توان آلودگی به این ویروس را تشخیص داد.

آزمایش HSV چیست

 

چرا آزمایش HSV تجویز می‌شود؟

آزمایش HSV زمانی تجویز می‌شود که تشخیص ابتلا به ویروس تبخال اهمیت داشته باشد. برای مثال پزشک در شرایط زیر این آزمایش را تجویز می‌کند:

  • تشخیص اینکه آیا زخم‌های ایجاد شده اطراف دهان یا اندام تناسلی تحت تاثیر ویروس هرپس است یا خیر؟
  • بررسی ابتلا به عفونت HSV در زنان باردار
  • بررسی آلودگی نوزاد تازه متولد شده به ویروس HSV

 

چه زمانی باید آزمایش HSV انجام شود؟

غالبا این آزمایش برای افراد بدون علامت توصیه نمی‌شود؛ اگرچه آزمایش می‌تواند ابتلای بدون علامت را نیز تشخیص دهد. اگر در شرایط زیر هستید لازم است که آزمایش HSV را انجام دهید:

  • وجود تبخال، زخم یا ورم در ناحیه تناسلی یا سایر قسمت‌های بدن
  • مشاهده تبخال در شرک جنسی
  • در صورتی که باردار باشید و شما یا همسرتان سابقه تبخال داشته باشد. در چنین شرایطی احتمالا کودک نیز به انجام آزمایش نیاز پیدا می‌کند.

ویروس HSV-2 ممکن است احتمال ابتلا به ایدز  و بعضی بیماری‌های مقاربتی را بیشتر کند. اگر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های مقاربتی هستید انجام آزمایش‌ بیماری‌های مقاربتی مانند آزمایش ایدز ضرورت بیشتری دارد. برای مثال افرادی که با چند نفر متفاوت رابطه جنسی داشته باشند، در معرض خطر بیشتری هستند.

زمان انجام آزمایش HSV

 

علائم عفونت اولیه HSV

علائم اولیه عفونت می‌تواند چند روز پس از ابتلا در بدن شما ظاهر شود. این علائم می‌تواند شبیه نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا باشد. بعضی از نشانه‌ها آن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب کردن
  • سردرد و بدن‌درد
  • متورم شدن غدد لنفاوی
  • خستگی غیرطبیعی
  • کاهش اشتها
  • تیر کشیدن محل زخم‌ها

ممکن است پیش از اینکه تبخال‌ها به وجود بیایند در محل آن احساس خارش یا گزگز داشته باشید. روی پوست شما تاول‌هایی ایجاد می‌شود که پس از مدتی خواهند ترکید و جای آن پوسته پوسته می‌شود. این تاول‌ها تا زمان بهبود کامل می‌توانند منبع انتشار ویروس باشند؛ بنابراین باید از آن‌ها مراقبت کنید. تاول‌هایی که در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند می‌توانند باعث ایجاد درد هنگام ادرار شوند.

علائم عفونت HSV

 

علائم عفونت حاد HSV

بعضی افراد بعد از یک دوره بروز علائم این ویروس ممکن است تا پایان عمر هیچ‌گونه علامتی را تجربه نکنند یا اینکه به صورت دوره‌ای این علائم ظاهر شوند. از آنجایی که بدن شما برای مبارزه با ویروس آنتی بادی می‌سازد فاصله این دوره‌ها ممکن است به مرور زیادتر شود. برای مثال تاول‌هایی به صورت دوره‌ای روی بدن فرد ایجاد می‌شود و پس از چند روز یا چند هفته بهبود پیدا می‌کند. در دوره‌های بعد ممکن است درد این تاول‌ها کاهش یابد.

در موارد نادر و در صورت عفونت شدید ممکن است عوارضی چون آنسفالیت (encephalitis) یا مننژیت (meningitis) ایجاد شود. این بیماری‌ها مغز و نخاع شما را آلوده می‌کند و حتی می‌تواند باعث مرگ شود. علائم این مشکلات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • گرفتگی عضلات گردن
  • سرگیجه
  • سردرد غیر قابل تحمل
  • حساس شدن به نور

دیگر نیازی نیست تا برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بروید. برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

آزمایش HSV چطور انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد این آزمایش به دو صورت تست PCR و آزمایش خون انجام می‌شود. در تست PCR مایعاتی از سطح تبخال یا زخم‌های شما برداشته می‌شود و برای کشت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. در آزمایش خون نیز تکنسین آزمایشگاه مقداری از خون شما را از طریق ورید دست شما دریافت می‌کند و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. این آزمایش درد خاصی ندارد و فقط ممکن است سوزش کمی در ناحیه ورود سوزن احساس کنید.

در موارد نادری که این احتمال وجود داشته باشد که دچار عفونت مغز یا نخاع شده باشید ممکن است آزمایش نمونه‌برداری از مایع نخاعی نیز تجویز شود.

 

تفسیر آزمایش HSV

نتیجه این آزمایش به صورت منفی و مثبت گزارش می‌شود. نتیجه منفی به این معنا است که نشانه‌ای از ویروس HSV در بدن شما یافت نشده است. البته این نتیجه همیشه واقعی نیست. در صورتی که در روزهای ابتدایی بروز تبخال این آزمایش را انجام داده باشید ممکن است نتیجه آزمایش به طور کاذب منفی شود.

نتیجه مثبت آزمایش به معنای آلودگی بدن شما به این ویروس است. البته لزوما به این معنی نیست که این ویروس به صورت فعال در بدن شما حضور دارد. ممکن است این نتیجه به معنای آلودگی بدون علامت یا وجود تبخال در گذشته باشد.

تفسیر آزمایش

 

درمان تبخال چگونه انجام می‌شود؟

متاسفانه هنوز درمان قطعی تبخال کشف نشده است و تمام راه‌حل‌هایی که وجود دارد برای کنترل آن و کاهش عوارض آن است. ممکن است پزشک مصرف بعضی داروها را برای شما تجویز کند یا برخی درمان‌های خانگی را به شما توصیه کند. اغلب تبخال‌ها به طور طبیعی بهبود پیدا می‌کنند؛ اما در صورتی که به طور مکرر آن را تجربه کردید مصرف داروهای زیر می‌تواند درد و علائم آن را کاهش دهد:

مصرف داروهای ضد ویروسی می‌تواند احتمال انتقال ویروس به دیگران را کاهش دهد و دوره بروز علائم را کوتاه‌تر کند. همچنین برای درمان خانگی تبخال‌ها می‌توانید با مواد و روش‌های زیر محل زخم یا التهاب را بپوشانید:

  • خمیر جوش شیرین یا خمیر نشاسته ذرت
  • کمپرس گرم یا سرد
  • آلوئه ورا
  • ترکیبی از پودر سیر و روغن زیتون
  • برگ چای، برگ اکالیپتوس و روغن نعناع

درمان تبخال

 

نکات مهم پس از ابتلا به تبخال تناسلی

به طور کلی، ابتلا به HSV یک مشکل جدی برای سلامتی محسوب نمی‌شود، اگرچه غالبا تا پایان عمر همراه فرد باقی می‌ماند. این تاول‌ها می‌توانند تا حدودی برای شما درد و ناراحتی ایجاد کنند؛ اما همان طور که گفته شد با مصرف بعضی داروها و درمان‌های خانگی می‌تواند تحمل آن را راحت‌تر کنید. این ویروس به طور معمول زندگی عادی شما را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. با این حال لازم است که هنگام رابطه جنسی مراقبت جدی داشته باشید و از شریک جنسی خود در مورد سابقه تبخال سوال کنید.

در صورتی که در به تبخال مبتلا هستید یا سابقه وجود تبخال داشته‌اید لازم است که موارد زیر را برای پیشگیری از سرایت آن به دیگران انجام دهید:

  • از تیغ یا مسواک مشترک با دیگران استفاده نکنید.
  • اگر در دهان خود تبخال دارید تا زمان بهبود رابطه جنسی دهانی نداشته باشید.
  • اگر در ناحیه تناسلی خود تبخال مشاهده کرید از تماس پوست بدن با آن پرهیز کنید.
  • پس از دست زدن به زخم‌ها یا مالیدن پماد روی آن‌ها دست خود را با آب و صابون بشویید. حتی‌المقدور دارو را با پنبه روی زخم بمالید و از تماس با دست خودداری کنید.

وبسایت medlineplus.gov در ارتباط با راه‌های پیشگیری از ویروس هرپس اینگونه بیان می‌کند:

بهترین راه برای پیشگیری از تبخال تناسلی یا یک بیماری مقاربتی دیگر این است که رابطه جنسی نداشته باشید. اگر از نظر جنسی فعال هستید، می‌توانید خطر ابتلا به عفونت را  با رعایت موارد زیر کاهش دهید:

  •     داشتن  رابطه جنسی با یک شریک جنسی که آزمایش بیماری‌های مقاربتی(STD) او منفی بوده است.
  •     استفاده صحیح از کاندوم در هر بار رابطه جنسی

 

آزمایش HSV در منزل با هومکا!

اگر قصد انجام آزمایش HSV یا سایر خدمات آزمایشگاهی را دارید، نیازی نیست تا حتما به آزمایشگاه بروید. سامانه هومکا با همکاری مجهزترین آزمایشگاه‌ها در استان تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز، قم، قزوین و مشهد، همواره بهترین خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی به شما ارائه می‌دهد.

برای انجام خدمات آزمایش در منزل یا تفسیر آزمایش خون، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با کلیک بر روی بنر زیر، درخواست آزمایش خود را ثبت کنید. در اینصورت، همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و هماهنگی‌های لازم جهت انجام آزمایش صورت می‌گیرد. بهتر است بدانید که جواب آزمایش شما نیز با بررسی بهترین متخصصان، در کوتاه‌ترین زمان به دستتان خواهد رسید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آزمایش HSV چیست؟
این آزمایش ویروس هرپس را در بدن شما تشخیص می‌دهد. این ویروس موجب می‌شود انواع تبخال جنسی، دهانی و چشمی در شما بروز دهد.
دلایل ابتلا به تبخال تناسلی چیست؟
داشتن رابطه جنسی محافظت نشده یکی از مهم‌ترین دلایل بروز تبخال جنسی است.
آیا می‌توان آزمایش HSV را در منزل انجام داد؟
بله، سامانه هومکا انواع آزمایشات خون و ادرار را با پوشش بیمه پایه و تکمیلی در منزل یا محل کارشما انجام می‌دهد.
آیا خدمات مجموعه هومکا زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی است؟
بله، کلیه خدمات آزمایش در منزل هومکا تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی انجام می‌شود.
خدمات آزمایش در منزل هومکا در چه شهرهایی انجام می‌شود؟
خدمات آزمایش در منزل هومکا در استان تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، رشت، تبریز، اهواز، قزوین و مشهد قابل انجام است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L