آزمایش HCV
خانه
مقالات
آزمایش HCV

آزمایش HCV

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/29
آزمایش HCV و شرایط انجام آن
آزمایش HCV چیست و انجام آن چه بیماری‌هایی را نشان می‌دهد؟‌ در صورت وجود HCV در خون چه بخش‌هایی از بدن درگیر می‌شوند؟ با انجام این آزمایش تنها چند ماه پس از قرار گرفتن در موقعیت خطر و یا رفتار خطرزا می‌توان آنتی ژن‌های موجود ویروس HCV را در بدن تشخیص داد و در غیراینصورت تشخیص آزمایشگاهی عدم ابتلا به بیماری خواهد بود.

آزمایش HCV روشی موثر در شناسایی، تشخیص و اندازه گیری میزان آنتی ژنهای هپاتیت سی بشمار می‌رود. هپاتیت C بیماری است که کبد را درگیر می‌کند. در مراحل پیشرفته بیمار دچار سیروز (زخم کبدی) و بیماری‌های کبدی همچون سرطان کبد، تورم عروق مری و معده، خونریزی کبدی و نارسایی کبدی می‌شود که ممکن است در نهایت منجر به مرگ بیمار شود. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

 

آزمایش HCV چیست؟

تیتر بالا یا مثبت یا Positive نشانه می‌دهد که فرد ویروس فعال هپاتیت C را بدن دارد و مبتلا به این بیماری است. هپاتیت C عفونتی است که بیشتر کبد را درگیر می‌کند و علت بروز آن نیز ویروس HCV است.

تنها با انجام آزمایش HCV و دیگر آزمایشات مکمل می‌توان این بیماری را شناسایی کرد و یا تشخیص داد. خوب است بدانید که هپاتیت C به هیچ عنوان علامتی از خود نشان نمی‌دهد و در سکوت کامل در کبد رشد می‌کند.

هپاتیت سی پس از رشد در کبد منجر به به ایجاد عفونت حاد می‌شود. در مراحل وخیم‌تر این ویروس زخم کبدی را برای میزبان خود به همراه خواهد داشت و در نهایت بیمار با ابتلا به سیروز کبدی وارد فاز بسیار خطرناکی از بیماری می‌شود.

 آزمایش HCV

 

شرایط انجام آزمایش HCV

برای انجام این تست نیازی به ناشتایی ندارید و درصورت مصرف غذا یا دارو پیش از آزمایش نیز مشکلی پیش نخواهد آمد. در مواردی که داروهای خاصی استفاده می‌کنید، موضوع را پیش از انجام آزمایش با پزشک خود در میان بگذارید. اگر نسخه دارید و می‌خواهید آزمایش خود را در منزل انجام دهید، کلیک کنید

 

تفسیر آزمایش HCV

آزمایش HCV به عنوان تست‌های غربالگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. با انجام غربالگری HCV می‌توان عفونت ناشی از ورود و لانه‌گزینی ویروس هپاتیت C را در بدن تشخیص داد.

چنانچه فرد در معرض آلودگی قرار داشته باشد یا علائمی از بیماری در او دیده شود،‌ آزمایش HCV باهدف غربالگری انجام خواهد شد. 

در این آزمایش آنتی‌های موجود در خون شناسایی می‌شوند. این آنتی بادی‌ها اگر در پاسخ به عفونت ناشی از ویروس هپاتیت C تولید شده باشند، نتیجه آزمایش  Positive اعلام خواهد شد.

در صورتی که در تست HCV آنتی بادی ویروس هپاتیت C مشاهده شود، به این معناست که شما این ویروس را در بدن داشتید و یا اینکه دارید. چون آزمایش فوق تنها یک آزمایش آنتی بادی است و نمی‌تواند ویروس فعال را شناسایی کند.

  • نتیجه مثبت و منفی تنها روش‌های اعلام ابتلا و عدم ابتلای فرد به بیماری در این آزمایش است. در مواردی که آزمایش مثبت ضعیف باشد، این احتمال وجود دارد که مثبت کاذب بوده و فرد مبتلا نیست.
  • تست HCV RIBA تایید کننده تست‌های ضعیف مثبت، پیش از اعلام نتیجه آزمایش هپاتیت بشمار می‌رود.
  • تست مثبت HCV بصورت کلی نشان می‌دهد که فرد قبلا دچار این ویروس شده و حالا آنتی بادی‌های بیماری را دارد.
  • چنانچه پاسخ تست HCV RNA مثبت باشد، فرد در حال حاضر مبتلا به هپاتیت C است.
  • درصورتی که هیچگونه آنتی بادی یا پروتئین‌های ویروسی در تست مشاهده نشود، نشان‌دهنده این است که فرد مبتلا به عفونت فعال نیست.
  • در برخی موارد عدم شناسایی آنتی بادی و ذرات فعال ویروس می‌تواند نشانه سطح کمی از ویروس باشد.
  • ظهور و تولید اولین آنتی‌بادی‌های هپاتیت C حداقل چند ماه پس از ورود ویروس به بدن قابل شناسایی‌ است.
  • پس از چند ماه و ورود بیماری به فاز آشکار، در هر آزمایشی HCV مثبت خواهد بود.

تفسیر آزمایش

 

مقدار نرمال و بحرانی HCV در آزمایش خون

  • در حالت طبیعی اگر مقدار ویروس و آنتی ژن موجود در بدن فرد منفی اعلام شود و هیچگونه ویروسی در بدن وجود نداشته باشد، آزمایش نرمال و فرد سلامت است.
  • درصورتی که آزمایش HCV مثبت اعلام است، به این معناست که آنتی بادی هپاتیت C در بدن بیمار شناسایی شده و ممکن است بیمار در حال حاضر نیز ویروس فعال داشته باشد.

اگر نتیجه آزمایش خود را دریافت کرده‌اید و می‌خواهید تفسیر آزمایش خود را به صورت آنلاین توسط پزشک بدانید، کلیک کنید!

در سایت (Health Line) درباره طول مدت درمان این بیماری نوشته شده است:

درمان هپاتیت C برای کودکان ۳ سال به بالا و همچنین بزرگسالان که آزمایش هپاتیت C آنها، مثبت است توصیه می‌شود. درمان چیزی حدود ۸ تا ۱۲ هفته به طول خواهد انجامید. برای این منظور از داروهای خوارکی استفاده می‌شود. بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا به هپاتیت C از درمان نتیجه می‌گیرند و عوارض جانبی خاصی را تجربه نخواهند کرد.

آزمایش HCV

 

تست‌های مرتبط با آزمایش HCV 

اینکه چه تستی در کنار آزمایش HCV تجویز می‌شود بستگی به شرایط بیمار و تشخیص پزشک دارد. اما به طور کلی می‌توان گفت آزمایش‌های زیر در کنار تست HCV تجویز خواهند شد: 

  • آزمایش ALTدر این تست اختلالات کبدی بررسی می‌شوند. 
  • آزمایش AST: این تست با نام SGOT نیز شناخته شده است و در تشخیص ناراحتی‌های کبدی کاربرد دارد. 
  • تست Bilirubin چیست؟: این تست عملکرد کبد را بررسی کرده و منجر به تشخیص کم خونی نیز خواهد شد. 
  • آزمایش Hbs Agاین تست برای تشخیص هپاتیت B به کار می‌رود. 
  • آزمایش بیماری‌های مقاربتی: این تست می‌تواند خطرناک‌ترین بیماری‌های مقاربتی را در شما شناسایی کند.
  • آزمایش ALP: این تست نیز به بررسی عملکرد کبد می‌پردازد. آیا بالا بودن آلکالین فسفات خطرناک است؟ بهتر است این آزمایش در کنار سایر آزمایشات کبدی صورت گیرد تا پزشک بتواند نتیجه دقیق‌تری را اعلام کند.

شما می‌توانید در صورت نیاز از خدمت چکاپ در منزل هومکا استفاده کنید.

 

آزمایش HCV در منزل 

آیا می‌دانید هومکا امکان انجام آزمایش در منزل را برای شما فراهم کرده است؟ برای آزمایش HCV در خانه کافی است بر روی دکمه زیر کلیک کنید. ما برای ارائه خدمات آزمایشگاهی و درمانی در منزل با مراکز معتبر همکاری داریم. همچنین متخصصانی را به منزل شما اعزام می‌کنیم که در کار خود به اندازه کافی مهارت و تجربه دارند.

این مجموعه سعی کرده است خدمات خود را با کیفیتی مطلوب و قیمتی مناسب به کاربران خود ارائه دهد. در هر کجای استان تهران، کرج و حومه و مشهد که باشید می‌توانید از خدمات هومکا بهره ببرید. از خدمات هومکا در روزهای سه شنبه با تخفیف بهره‌مند خواهید شد. ما را به همه کسانی که دوستشان دارید معرفی کنید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش HCV باید ناشتا باشیم؟
خیر این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
مهمترین نشانه هپاتیت C چیست؟
نمی‌توان به طور خاص به این مورد اشاره کرد. افراد زیادی به این بیماری هستند اما هیچ نشانه خاصی از بیماری در آنها دیده نمی‌شود.
آیا HCV مثبت قابل درمان است؟
امروزه HCV مزمن با داروهای خوراکی قابل درمان است.
آیا آزمایش خون هپاتیت را نشان می‌دهد؟
بله. مطمئن ترین راه برای تشخیص هپاتیت C، آزمایش خون است.
آیا برای استفاده از خدمت آزمایش در منزل می‌توانم از بیمه استفاده کنم؟
بله. لطفا در این زمینه با همکاران ما تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L