آزمایش HBeAb
خانه
مقالات
آزمایش HBeAb

آزمایش HBeAb

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/05
آزمایش HBeAb تستی برای تشخیص هپاتیت ب
آزمایش HBeAb برای تشخیص و بررسی هپاتیت B مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بیماری منجر به التهاب کبد خواهد شد. همچنین اگر واکسن هپاتیت بی را زده باشید، این آزمایش به پزشکان کمک می‌کند تا بفهمند که آیا آنتی بادی در بدن تولید شده است یا نه؟ بیایید با هم در مورد آزمایش HBeAb کمی بیشتر مطالعه کنیم.

آزمایش HBeAb همان هپاتیت ب فاز مزمن است. این آزمایش در مواردی که بیمار با علائم شایعی مانند زردی پوست و سفیدی چشم، دل درد، استفراغ و اسهال، تب، بی‌حالی و درد مفاصل مواجه می‌شود،‌ تجویز خواهد شددر این مقاله سعی شده است مفاهیم پیچیده این آزمایش با زبانی ساده برای شما توضیح داده شود. با مطالعه این مقاله از هومکا، اطلاعات خوبی در مورد هپاتیت ب و  آزمایش HBeAb کسب خواهید کرد. 

 

آزمایش Anti Hbe چیست؟ 

زمانی که ویروس وارد بدن شده و شروع به فعالیت می‌کند ماده‌ایی تحت عنوان آنتی‌ژن تولید خواهد کرد. بدن برای مقابله با آن، شروع به دفاع کرده و آنتی‌بادی ترشح می‌کند. در آزمایش آنتی بادی هپاتیت B، به بررسی وجود آنتی بادی و سطح آن پرداخته خواهد شد. برای انجام این تست به نمونه خون نیاز  است که به طور معمول از ورید بازویی گرفته خواهد شد. با استفاده از نتایج این آزمایش می‌توان عفونت را پایش و درمان را کنترل کرد. 

آزمایش Anti Hbe جهت شناسایی آنتی بادی که برعلیه آنتی ژن E تولید می‌شود انجام می‌گیرد. درصورتی که پاسخ این تست مثبت باشد به این معناست که آنتی بادی هپاتیت بی در نمونه خون مشاهده شده و فرد مبتلا به هپاتیت مزمن است. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید!

چون در این مرحله میزان ویروس در خون کمتر است بنابراین می‌توان آن را کنترل و مهار کرد. آنتی بادی هپاتیت ب معمولا مابین ۸ تا ۱۶ هفته پس از ورود ویروس به بدن قابل شناسایی است و نشان می‌دهد که عفونت حاد از بین رفته است. اگر نتیجه این تست همراه با HBs Ag مثبت باشد به این معنا است که فرد ناقل است.

در سایت Mayo Clinic Labs درباره انجام این آزمایش اینطور می‌خوانید: 

ویتامین B7 (بیوتن) یک ماده رایج در مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی برای تقویت رشد مو، ناخن و پوست است. بیوتین می‌تواند در عملکرد سنجش، اختلال ایجاد کند و باعث نتایج احتمالی آنتی ژن هپاتیت B e منفی کاذب (HBeAg) و آنتی بادی HBe مثبت کاذب (Anti-HBe) شود. به بیماران باید دستور داده شود که حداقل ۲۴ ساعت قبل از خونگیری، از مصرف مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی جلوگیری کنند.

آزمایش HBeAb

 

شرایط انجام آزمایش HBeAb

انجام این آزمایش نیازی به ناشتایی ندارد. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است راجع به آن با پزشک مشورت نمایید. از آنجا که برای این آزمایش به نمونه خون نیاز است، شاید پس از خونگیری کمی احساس سرگیجه داشته باشید. به همین دلیل بهتر است پس از نمونه‌گیری برای مدت کوتاهی بنشینید. 

آزمایش HBeAb

 

تفسیر آزمایش HBeAb

  • در صورتی که نتیجه آزمایش هپاتیت بی فاز مزمن منفی(Negative) باشد، فرد مبتلا و یا ناقل هپاتیت بی نیست.
  • Negative در آزمایش HBeAB نشان دهنده این است که آنتی بادی هپاتیت در بدن تولید نشده است. بنابراین یا فرد مبتلا نشده و یا اینکه هنوز سطح آنتی بادی به اندازه‌ای نرسیده که شناسایی شود.
  • در صورتی که جواب آزمایش هپاتیت بی فاز مزمن مثبت(Positive) باشد، نشان دهنده این است که آنتی بادی هپاتیت بی در بدن تولید شده است. فرد یا قبلا مبتلا به هپاتیت بوده و یا اینکه هم اکنون ناقل و مبتلا به نوع خفیف یا مزمن بیماری است.

تفسیر آزمایش

 

تست‌های مرتبط با آزمایش HBeAb

آزمایش‌های زیر می‌توانند در کنار آزمایش HBeAb تجویز شوند: 

  • آزمایش ALT یا SGPT:  این تست به تشخیص مشکلات کبدی کمک می کند. از این رو اگر با بالا بودن ALT در آزمایش خون مواجه هستید، ممکن است دچار مشکلات کبدی شده باشید که یکی از آن‌ها بروز هپاتیت است.
  • آزمایش SGOT: این تست برای تشخیص ناراحتی‌های کبدی استفاده می‌شود. 
  • آزمایش Bilirubin Total:  این تست سطح بیلی روبین و زردی خون را تشخیص می‌دهد. 
  • آزمایش HCVاین تست در تشخیص هپاتیت C کاربرد دارد. 
  • آزمایش HAVاین تست در تشخیص هپاتیت A کاربرد دارد. 
  • تست Neutrophils چیست؟: این آزمایش نیز می‌تواند عفونت‌هایی که مربوط به هپاتیت است را تشخیص دهد.
  • آزمایش بیماری‌های مقاربتی: از آنجایی که یکی از دلایل بروز هپاتیت ب، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده است، انجام این آزمایش می‌تواند این بیماری را در بدن شما تشخیص دهد.

برای ورود به صفحه ثبت درخواست آزمایش HBeAb در منزل بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

نتیجه مثبت آزمایش Anti Hbe

در صورتی که نتیجه آزمایش Anti Hbe مثبت اعلام شود فرد در معرض مشکلات متعددی قرار خواهد داشت. باید بدانید هپاتیت بی بیماری بسیار خطرناک اما قابل کنترلی است. در صورتی که پس از دوره کمون (نهفتگی) بیماری کنترل نشود،‌ فرد با عوارض زیر مواجه خواهد شد: 

  • هپاتیت ب خفیف: اگر بیمار مبتلا به هپاتیت بی از نوع خفیف شده باشد بیماری‌اش بیش از ۶ ماه طول نمی‌کشد. در این حالت بدن بیمار به خوبی می‌تواند در برابر ویروس از خود مقاومت نشان دهد و ویروس را متوقف کند.
  • هپاتیت مزمن: بیماری هپاتیت بی اگر بیش از ۶ ماه به طول انجامد نوع مزمن شناخته می‌شود. در این حالت بدن بیمار توان کافی برای مقاومت در برابر عامل عفونت‌زا را ندارد و درصورت عدم موفقیت سیستم ایمنی بدن در کنترل ویروس، ممکن است فرد تا پایان عمر با این بیماری درگیر باشد. درضمن ناقل ضعیف هم به‌شمارمی‌آید. 
  • ایجاد زخم دائمی در کبد: این بیماری را در علم پزشکی با عنوان سیروز کبدی می‌شناسیم. سیروز کبدی التهاب و زخمی است که در اثر ورود و رشد ویروس هپاتیت ب در کبد ایجاد می‌شود. در این بیماری فرد مبتلا از زخم‌های گسترده و دائمی کبدی رنج می‌برد و این می‌تواند اختلالات کبدی و جسمانی دیگری برای فرد بدنبال داشته باشد.
  • بیماری‌های خارج کبدی: این ویروس در موارد پیشرفته علاوه‌بر کبد، التهاب رگ‌های خونی، کم‌خونی و نارسایی کلیه را نیز درپی خواهد داشت.
  • سرطان کبد: گروه افرادی که مبتلا به هپاتیت بی مزمن می‌شوند ممکن است دچار سرطان کبد نیز بشوند.

اگر نتیجه آزمایش شما مثبت شده است و می‌خواهید که تفسیر آن را بدانید، کلیک کنید

آزمایش HBeAb

 

شایع‌ترین علائم بروز هپاتیت بی 

وقتی نتایج آزمایش HBeAb  نرمال نیست،  هپاتیت بی علائم خود را نشان می‌دهد:‌ 

  • بیمار از تهوع و استفراغ بدون مسمومیت غذایی یا دارویی رنج می‌برد.
  • زردی پوست و سفیدی چشم بیمار
  • فرد احساس خستگی و ضعف دارد حتی با وجود استراحت کافی.
  • تب بالا.
  • دل دردهای بی‌دلیل.
  • احساس درد و کوفتگی در مفاصل.
  • عدم تمایل فرد به خوردن غذا.

اگر هر یک از این علائم را دارید و می‌خواهید که از سلامتی خود مطمئن شوید، برای انجام آزمایش در منزل کلیک کنید!

 

انجام آزمایش HBeAb در منزل

دلایل مختلفی وجود دارد که نمی‌توان برای انجام آزمایش HBeAb به آزمایشگاه مراجعه کرد، اما خبر خوب این است که مراکز معتبری خدمات آزمایش در منزل را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب ارائه می‌دهند. هم اکنون به کمک مرکز خدمات هومکا این فرصت فراهم شده که در منزل تست هپاتیت بی یا تست آنتی بادی هپاتیت بی را انجام دهید.

شما می‌توانید با کلیک بر روی بنر زیر، از تمام خدمات آزمایشگاهی، مراقبتی و درمانی هومکا در منزل بهره ببرید. همچنین می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. 

خدمات هومکا شامل ساکنین سراسر استان تهران و شهرهای کرج، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز، قزوین و رشت می‌شود.  

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا هپاتیت B به طور کامل قابل درمان است؟
هیچ درمانی برای هپاتیت B وجود ندارد. خبر خوب این است که معمولاً طی ۴ تا ۸ هفته به خودی خود از بین می‌رود. بیش از ۹ نفر از هر ۱۰ بزرگسال مبتلا به هپاتیت B کاملا بهبود می‌یابند. با این حال، از هر ۲۰ نفری که به هپاتیت B مبتلا می‌شوند، ۱ نفر "ناقل" می‌شود ، به این معنی که یک عفونت مزمن (طولانی مدت) هپاتیت B دارد.
چگونه می‌توانم بار ویروسی هپاتیت B خود را به طور طبیعی کاهش دهم؟
رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید. مراقب کبد خود باشید. بدون مشورت با پزشک مشروبات الکلی مصرف نکنید و داروهای بدون نسخه مصرف نکنید. تست‌های مربوط به هپاتیت A و C را انجام دهید.
آیا حتی اگر واکسن زده باشم باز هم می‌توانم به هپاتیت B مبتلا شوم؟
خبر خوب این است که هپاتیت B از طریق واکسن قابل پیشگیری است. این بدان معناست که پس از تکمیل سری واکسن‌ها، نمی‌توانید از طریق هر نوع انتقال، به هپاتیت B مبتلا شوید.
مهمترین نشانه هپاتیت B چیست؟
این بیماری در ابتدا نشانه خاصی ندارد. برخی افراد ممکن است با علائمی مانند بی‌اشتهایی، دردهای عضلانی بی دلیل و تهوع مواجه شوند.
آیا افرادی که مبتلا به هپاتیت B هستند بیستر تحت تاثیر ویروس کرونا قرار می‌گیرند؟
به طور کلی توصیه می‌شود افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ایی هستند، بیش از دیگران در برابر کرونا از خود محافظت کنند.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L