آزمایش  H pylori
خانه
مقالات
آزمایش H pylori

آزمایش H pylori

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/02/04
آزمایش هلیکوباکتر + شرایط و تفسیر آزمایش
آزمایش هلیکوباکتر به شما می‌گوید که آیا تحت تاثیر باکتری خاصی به نام «هلیکوباکتری» هستید یا خیر؟ این باکتری علت بروز التهاب و ورم معده است. پزشک برای بررسی وضعیت سلامتی شما، تنها به نتایج این آزمایش اکتفا نخواهد کرد. این مقاله از هومکا می‌خواهد در مورد انواع آزمایش هلیکوباکتر، شرایط و تفسیر آنها با شما صحبت کند. در این آزمایشات به بررسی سه نوع آنتی بادی در آزمایش خون و مدفوع پرداخته خواهد شد. همچنین به شما خواهیم گفت بیماری ورم معده چه علائمی دارد.

آیا تابحال چیزی راجع به ورم معده شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید این بیماری چرا و چگونه بروز می‌کند؟ آیا با شیوه‌های تشخیص این بیماری آشنا هستید؟ منظور از ورم معده همان گاستریت است که می‌تواند با علائمی مانند استفراغ، کم خونی و خون در مدفوع خود را نشان دهد. برای تشخیص آن از آزمایش هلیکوباکتر استفاده خواهد شد. البته در کنار این تست، آزمایشات دیگری نیز توسط پزشک تجویز می‌شود. اگر نسخه آزمایش دارید و وقت کافی برای رفتن به آزمایشگاه را ندارید، کلیک کنید! در این مقاله با هومکا همراه باشید تا در مورد شرایط و تفسیر هلیکوباکتر پیلوری اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

اطلاعات این مقاله صرفا برای بالا بردن سطح آگاهی شما است، لطفا برای تفسیر آزمایش به پزشک متخصص مراجعه کنید. 

 

آزمایش هلیکوباکتر چیست؟

هلیکوباکتر یک تست یا غربالگری موثر برای شناسایی عفونت باکتری گوارشی یا هلیکوباکتر یا اچ پیلوری است. با استفاده از این تست پزشک علاوه‌بر تشخیص و شناسایی آنتی‌بادی‌ها تولید شده مرتبط با میکروب هلیکوباکتر، می‌تواند روند درمان را هم تحت نظر بگیرد.

H. Pylori یک باسیل گرم منفی است و عامل آلودگی سلول‌های معده شناخته می‌شود. درصورتی که فرد درگیر به این میکروب شود احتمال بروز بیماری‌هایی همچون التهاب مری، گاستریت مزمن (ورم معده)، زخم و خونریزی معده و زخم اثنی عشر وجود دارد. خوب است بدانید که این میکروب یکی از فاکتورهای اصلی در بروز سرطان معده نیز محسوب می‌شود. این باکتری قدرت معده را کاهش می‌دهد و از سویی فرد را مستعد بیماری‌های حاد معده می‌کند. 

در این تست به بررسی سه نوع آنتی بادی پرداخته می‌شود: 

  • H pylori Ab lgA.
  • H pylori Ab lgG.
  • H pylori Ab lgM.

آزمایش H pylori Ab lgA

 

H pylori Ab lgA در آزمایش خون چیست؟ 

منظور از H pylori Ab lgA همان هلیکو آنتی بادی «ای» است. این آنتی‌بادی تنها پس از چند هفته از ابتلای فرد به بیماری، در بدن بوجود می‌آید. مزیت این آنتی بادی این است که برای مدت طولانی باقی می‌ماند و قابل تشخیص است. درصورتی که این فاکتور در آزمایش مثبت شود احتمالا با گاستریت در ارتباط است. در تمام مبتلایان به عفونت هلیکوباکتر این آنتی بادی قابل تشخیص نیست.

اگر عفونت مجددا در بدن رشد کند و بیماری ریشه کن نشود این آنتی بادی خیلی سریعتر در بدن بوجود می‌آید و زودتر از آنتی بادی جی (IgG) قابل تشخیص خواهد بود. درصورتی که این تست همزمان با تست آنتی بادی جی مثبت اعلام شود به معناست که فرد مبتلا به زخم معده یا زخم دوازدهه است. بیمارانی که علائم زخم معده دارند، اگر آنتی بادی ای در نمونه تست آنها وجود داشته باشد می‌توان حتی در صورت منفی بودن آنتی بادی جی خیلی راحت‌تر هلیکوباکتر یا بیماری مرتبط با آن را تشخیص داد.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

H pylori Ab lgM در آزمایش خون چیست؟ 

در آزمایش H pylori Ab lgM، آنتی بادی به نام IgM مورد بررسی قرار می‌گیرد. زمانی که باکتری در بدن شروع به فعالیت می‌کند، سیستم ایمنی واکنش نشادن داده و شروع به تولید آنتی بادی خواهد کرد. یکی از این آنتی‌بادی‌ها IgM است. وجود این آنتی بادی در بدن به معنای ابتلا فرد به بیماری است. به بیانی دیگر با ارزیابی این آنتی بادی بیماری سریعتر تشخیص داده خواهد شد. البته در کنار آن از دیگر آزمایشات مانند H pylori Ab IgG نیز استفاده خواهد شد. انجام این آزمایش به افرادی که مشکوک به بیماری هستند نیز توصیه می‌شود. 

این باکتری سلول‌ها و مخاط معده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا افرادی که در هفته‌های نخست بیماری به سر می برند؛ علائمی همچون استفراغ، خون در مدفوع، سیاهی مدفوع و کم خونی را تجربه می‌کنند. این باکتری خطرناک توانایی معده بیمار را کم کرده و سبب بروز آسیب‌های جدی در معده و مری می‌شود. هلیکوباکتر عامل موثری در سرطان معده نیز شناخته شده و می‌تواند خونریزی‌های شدید را هم درپی داشته باشد. 

 

آزمایش H pylori Ab IgG چیست؟ 

بیشتر آنتی‌بادی‌های در حال گردش برای هلیکوباکتر پیلوری از نوع کلاس IgG هستند. پاسخ سیستمیک از نوع IgA معمولا کمتر دیده می‌شود، اما اگر قابل توجه باشد امکان دارد نشان‌دهنده التهاب شدیدتری باشد.

در چند بیمار فقط آنتی‌بادی IgA وجود دارد و IgM نیز به ندرت یافت می‌شود و این طور به نظر می‌رسد که از اهمیت خیلی جزئی برخوردار است.

از آزمایش H pylori Ab IgG برای تشخیص عفونت در اثر هیلکوباکتر پیلوری در قسمت فوقانی روده کوچک و معده استفاده می‌شود. ابتلا به این بیماری می‌تواند موجب زخم معده شود، اگر چه در بیشتر افراد این زخم‌ها مشاهده نمی‌شود.

شما می‌توانید در صورت نیاز از مجموعه هومکا درخواست اعزام نیروی متخصص برای خدمت پزشک در منزل داشته باشید. برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص اینکه آزمایش هلیکوباکتر چیست و چگونه انجام می‌شود، بر روی دکمه تماس زیر کلیک کنید.

آزمایش H pylori Ab lgA

 

چرا آزمایش H pylori تجویز می‌شود؟

به طور کلی این تست برای بررسی علت ورم معده تجویز می‌شود. همان‌طور که گفتیم یکی از علت‌های ورم معده می‌تواند هلیکوباکتر باشد. این عفونت اغلب در دوران کودکی آغاز می‌شود و در صورتی که درمان نشود می‌تواند در طول زندگی فرد ادامه داشته باشند. به همین علت انجام این آزمایش و تشخیص به موقع اهمیت دارد. با این حال اکثر مردم هیچ علامتی ندارند. ابتلا به این باکتری می‌تواند باعث بروز این مشکلات  شود:

  • ورم معده
  • زخم معده یا روده کوچک
  • سرطان معده
  • سرطان بافت لنفاوی مرتبط با مخاط

تجویز آزمایش H pylori می‌تواند به پزشک در تشخیص علت این مشکلات کمک کند. همچنین اگر یکی از شرایط زیر را تجربه کرده باشید ممکن است این آزمایش تجویز شود:

  • شما در حال حاضر در معده یا قسمت فوقانی روده کوچک زخم داشته باشید.
  • در گذشته زخم معده یا روده کوچک داشته‌اید ولی هرگز آزمایش نداده‌اید.
  • برای درمان دارو مصرف می‌کنید و پزشک برای بررسی اثربخشی درمان این تست را تجویز کند.

 

چه زمانی باید آزمایش H pylori انجام داد؟

در صورت بروز نشانه‌های اختلال گوارشی ممکن است به این آزمایش نیاز داشته باشید. از آنجایی که ورم و زخم هر دو می‌توانند پوشش داخلی معده را ملتهب کنند، علائم مشابهی ایجاد می‌کنند. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد در ناحیه شکم
  • ورم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • کاهش اشتها
  • کاهش غیرطبیعی وزن

زخم معده و روده جدی‌تر از ورم است و علائم آن معمولا شدیدتر است. درمان ورم معده در مراحل اولیه می‌تواند به جلوگیری از ایجاد زخم یا سایر عوارض کمک کند.

 

شرایط انجام آزمایش H pylori 

آزمایش H pylori Ab lgM 

برای انجام این آزمایش توصیه شده است به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید. ناشتا بودن این فرصت را به متخصصین می‌دهد تا شرایط بدن را در حالت پایه مورد بررسی قرار دهند. 

در مدت زمان ناشتایی می‌توانید آب بنوشید و مسواک بزنید، اما نوشیدن چای، قهوه، آبمیوه، جویدن آدامس و سیگار کشیدن منع شده است.

 آزمایش H pylori Ab IgG

در این آزمایش مانند آزمایش‌های دیگر از فرد خون گرفته می‌شود و جواب تست شاید ۲ تا ۳ روز طول بکشد. برای انجام این آزمایش توصیه شده است به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت ناشتا باشید. 

آزمایش H pylori Ab lgA

  • انجام این آزمایش نیاز به مراقبت‌های ویژه پیش از تست ندارد.
  • این آزمایش بصورت خونگیری و نمونه مدفوع انجام می‌گیرد، اما نیاز نیست که ناشتا باشید.
  • درصورتی که پزشک متخصص ضروری بداند لازم است موارد توصیه شده توسط او را رعایت کنید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

تفسیر آزمایش H pylori 

تفسیر آزمایش H pylori Ab lgA

در صورتی که جواب آزمایش H pylori Ab lgA منفی (Negative) باشد؛ فرد مبتلا به بیماری نبوده و آنتی بادی بیماری را نیز در بدن ندارد. برای این فاکتور آزمایشگاهی مقدار عددی نرمال کمتر از ۲۰ درنظر گرفته شده است. درصورتی که جواب آزمایش مثبت(Positive) باشد فرد آنتی بادی بیماری را در بدن دارد و وضعیت او بحرانی است. سطح بحرانی این آزمایش بیش از ۳۰ است.

مثبت شدن تست بیشتر در ارتباط با بروز گاستریت است. البته دقت کنید که گاهی پزشک برای کنترل روند درمان و ریشه کنی بیماری نیز ممکن است انجام این تست را ضروری بداند.

تفسیر آزمایش H pylori Ab lgM 

اگر سطح این آزمایش کمتر از ۱۰ باشد وضعیت فرد نرمال است و به بیماری دچار نشده است. در این حالت سطح آنتی بادی H pylori Ab lgM در نمونه تست Negative( منفی) است؛ یعنی آنتی بادی H pylori Ab lg در بدن وجود ندارد. 

اگر سطح این آزمایش بیشتر از ۱۲ باشد، یعنی آنتی بادی H pylori Ab lgM در بدن وجود داشته و نتیجه Positive ( مثبت) است. این نتیجه به این معنی است که شخص قبلا دچار هلیکوباکتری شده و یا اینکه مشکل همچنان در بدنش وجود دارد.

آنتی بادی H pylori Ab lgM تنها چند روز پس از ابتلا به هلیکوباکتر در بدن فرد بوجود می‌آید، بنابراین ممکن است خیلی زودتر از دیگر فاکتورهای مرتبط با هلیکوباکتر در آزمایش تشخیص داده شود. این آنتی بادی با گذشت چند هفته از ورود میکروب به معده و بدن دیگر قابل شناسایی نخواهد بود.

میزان نرمال H pylori IgG در آزمایش

اگر میزان آنتی بادی جی در بدن کمتر یا مساوی ۳۰ U/Ml باشد، جواب تست منفی خواهد بود که همان میزان نرمال H pylori IgG را نشان می‌دهد. اگر نتیجه آزمایش H pylori Ab IgG شما منفی بود، به این معنی است که احتمالا به عفونت در اثر هیلکوباکتر مبتلا نیستید. پزشک در این شرایط امکان دارد آزمایش‌های بیشتری را برای شما بنویسد تا به علت بروز علائم مربوط به سیستم گوارش بدن پی ببرد.

در صورتی که میزان این آنتی بادی در بدن بیشتر یا مساوی ۴۰ U/mL باشد جواب تست مثبت خواهد شد که یعنی مقدار بحرانی است و فرد به هلیکوباکتر مبتلا شده است. اگر نتیجه تست مثبت بود، یعنی به عفونت هیلکوباکترپیلوری مبتلا هستید. عفونت‌هایی که در اثر این باکتری ایجاد می‌شوند، قابل درمان هستند.

پزشک معمولا برای شما آنتی‌بیوتیک و داروهای دیگر برای درمان عفونت و تسکین درد تجویز می‌کند. حتی اگر علائم بیماری از بین رفتند باز هم طبق تجویز پزشک به مصرف داروها ادامه دهید.

اگر این نوع باکتری در سیستم گوارش بدن باقی بماند برای شما خطرناک است. گاستریت ناشی از هلیکوباکتر می‌تواند منجر به زخم و حتی سرطان معده شود. 

در سایت دانشگاه پزشکی روچستر URMC درباره این آزمایش آمده است:

این آزمایش میزان آنتی‌بادی‌های هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) در خون را اندازه گیری می‌کند. H. pylori باکتری است که می‌تواند به روده حمله کند. عفونت H. pylori یکی از دلایل عمده بیماری زخم معده است. این اتفاق زمانی می‌افتد که التهاب ناشی از باکتری بر روی مخاط مخاط معده یا اثنی عشر از روده کوچک تاثیر بگذارد. این امر منجر به ایجاد زخم معده می‌شود.

این آزمایش می‌تواند به پزشک کمک کند تا دریابد که آیا زخم‌های معده توسط H. pylori ایجاد شده است یا خیر. اگر آنتی‌بادی وجود داشته باشد، ممکن است به این معنی باشد که آنها برای مبارزه با باکتری‌های H. pylori وجود دارند. باکتری‌های هلیکوباکترپیلوری یکی از دلایل اصلی ایجاد زخم معده است، اما این زخم‌ها ممکن است به دلایل دیگری مانند مصرف بیش از حد داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن نیز ایجاد شوند.

تفسیر آزمایش

 

نتیجه مثبت آزمایش خون هلیکوباکتر و بیماری های مرتبط با آن

چنانچه نتیجه آزمایش هلیکوباکتر مثبت باشد، احتمال بروز بیماری‌های زیر وجود دارد: 

  • بیمار مبتلا به سرطان معده شده.
  • بیمار از خونریزی معده رنج می‌برد.
  • فرد دچار میکروب معده یا هلیکوباکتری شده است.

در سایت Mayo Clinic درباره عواملی که ممکن است باعث ابتلا به H pylori شوند اینطور آمده است:

عفونت هلیکوباکتری اغلب در کودکی اتفاق می‌افتد. عوامل خطرناک برای عفونت H pylori به شرایط زندگی در دوران کودکی مربوط می‌شود، از جمله:

  • زندگی در شرایط شلوغ. زندگی در یک مکان شلوغ و پرجمعیت، خطر ابتلا به عفونت H pylori را بیشتر خواهد کرد. 
  • عدم دسترسی به آب آشامیدنی تمیز. داشتن منبع قابل اطمینان آب تمیز به کاهش خطر ابتلا به هلیکوباکتری کمک می‌کند.
  • زندگی با کسی که به عفونت H pylori مبتلا است. اگر فردی که با او زندگی می‌کنید به عفونت H pylori مبتلا باشد، به احتمال زیاد شما نیز به این عفونت مبتلا خواهید شد.

 

وقتی نتیجه آزمایش خون هلیکوباکتر پیلوری مثبت است... 

وقتی نتیجه این آزمایش مثبت است، یعنی فرد مبتلا به هلیکوباکتر است. این بیماری می‌تواند با علائم زیر همراه باشد: 

  • در استفراغ خون مشاهده می‌شود.
  • استفراغ شدید است و به دفعات تکرار می‌شود.
  • فرد مبتلا به کم خونی است.
  • بیمار از اختلال در بلع رنج می‌برد.
  • فرد میزان قابل توجهی از وزن خود را بصورت ناگهانی از دست داده است.
  • رنگ مدفوع سیاه است. ( این به علت بروز خونریزی در مجاری گوارشی فوقانی بوجود می‌آید.)
  • بیمار از زخم معده رنج می‌برد.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش خون هلیکوباکتر پیلوری

آزمایش هلیکوباکتر می تواند با تست‌های زیر تجویز شود:

آمیلاز آنزیمی است که برای هضم کربوهیدرات‌ در اثنی‌عشر ضروری است. 

لیپاز آنزیمی است که  منجر به شکسته شدن چربی‌ها در معده و جذب راحت‌تر آن‌ها در سیستم گوارش می‌شود. 

برای ثبت رایگان درخواست همین حالا کلیک کنید. 

آزمایش H pylori Ab lgM

 

H pylori Ag in stool در آزمایش‌ چیست؟

این آزمایش وجود  آنتی ژن هلیکوباکتر پیلوری در مدفوع را نشان می‌دهد. این تست در کنار آزمایش خون می‌تواند به پزشک در بررسی وضعیت بیمار موثر باشد. در ادامه به شما خواهیم گفت که چه مقدار مدفوع برای نمونه‌گیری این آزمایش لازم است. 

 

تفسیر آزمایش H.pylori Ag in stool

میزان نرمال هلیکوباکتر پیلوری در آزمایش مدفوع به صورت مثبت و منفی بیان می‌شود. اگر آزمایش هلیکوباکتر پیلوری در مدفوع مثبت شود، به معنای وجود آنتی ژن این باکتری در مدفوع است اما چنانچه آزمایش منفی شود، به معنای عدم وجود آنتی ژن باکتری در مدفوع است.

البته باید این نکته را در نظر داشت که عدم وجود آنتی ژن باکتری در مدفوع، احتمال مبتلا بودن به این باکتری را رد نمی‌کند و شما باید تست‌های دیگری را امتحان کنید.

نوع آزمایش مدت زمان آزمایش پس از ورود باکتری به بدن مدت زمان منفی شدن آزمایش پس از درمان

حساسیت

(sensitivity)

ویژگی

(specificity)

H.pylori IgG ۸ هفته بیشتر از یک سال

۹۴ – ۹۵

درصد

۴۰ – ۷۰ درصد
H.pylori IgE ۸ هفته ۳ – ۴ هفته ۱۴ – ۲۸ درصد ۵۴ – ۶۰ درصد
H.pylori IgM ۳ - ۴ هفته ۲ – ۳ ماه ۱۴ – ۲۸ درصد ۵۴ – ۶۰ درصد
UBT ۲ – ۳ هفته ۴ هفته ۹۴ – ۹۸ درصد ۹۵ – ۱۰۰ درصد

تفسیر آزمایش

 

شرایط انجام آزمایش H pylori Ag in stool

  • نیازی نیست که آزمایش دهنده ناشتا باشد.
  • حدود ۵ گرم مدفوع برای آزمایش کافی است که باید در ظرف پلاستیکی مخصوص نمونه مدفوع جمع‌ آوری شود.
  • برای انجام این تست دکتر به شما تاکید می‌کند دو هفته قبل از آزمایش هلیکوباکتری مصرف داروهای آنتی بیوتیک، داروهای مهارکننده‌‌ پمپ پورتون و ترکیبات حاوی بیسموت را اکیدا قطع کنید.
  • در صورت مصرف ترکیبات گفته شده باید آزمایش با نمونه جدید تکرار شود.
  • نمونه‌های گاستریک و اسهالی مناسب انجام این آزمایش نیستند.
  • نمونه باید در یخچال یا فریزر مخصوص نگهداری شود. چنان‌چه که نمونه بیش از دو ساعت در دمای اتاق بماند، دیگر مناسب آزمایش نیست و باید نمونه جدید تهیه گردد.

آزمایش هلیکوباکتر

در سایت Mayo Clinic درباره آزمایش H pylori Ag in stool آمده است:

چندین آزمایش و روش برای تعیین اینکه آیا به عفونت H pylori مبتلا هستید، استفاده می‌شود. آزمایش هم برای تشخیص هلیکوباکترپیلوری مهم است و هم بعد از درمان برای اطمینان از نابودی آن.

رایج ترین آزمایش مدفوع برای تشخیص H pylori، آزمایش آنتی‌ژن مدفوع نامیده می‌شود که بدنبال پروتئین‌های خارجی (آنتی‌ژن‌ها) مرتبط با عفونت H pylori در مدفوع است. آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای سرکوب کننده اسید معروف به مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI) و بیسموت ساب سالسیلات (Pepto-Bismol) می‌توانند در دقت این آزمایشات تداخل ایجاد کنند. اگر قبلا هلیکوباکتر پیلوری در بدن تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفته‌اید، پزشک پس از اتمام درمان آنتی‌بیوتیکی حداقل چهار هفته منتظر می‌ماند تا مدفوع را آزمایش کند. اگر از PPI استفاده می‌کنید، پزشک می‌خواهد مصرف این دارو را به مدت یک یا دو هفته قبل از آزمایش قطع کنید. این تست برای بزرگسالان و کودکان بالای ۳ سال در دسترس است.

یک آزمایش به نام تست واکنش زنجیره‌ای پلیمراز مدفوع (PCR) می‌تواند عفونت H pylori در مدفوع و جهش‌هایی که ممکن است در برابر  آنتی‌بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان مقاوم باشد را تشخیص دهد. این تست گران‌تر است و ممکن است در همه مراکز درمانی در دسترس نباشد. این آزمایش برای بزرگسالان و کودکان قابل انجام است.

 

تست‌های مرتبط با آزمایش  H pylori Ag in stool

بعضی اوقات تست‌های سرولوژیک به تنهایی برای تایید نتیجه قطعی و تشخیص وجود هلیکوباکتر کافی و قابل اعتماد نیستند. از این رو آزمایشات دیگر مرتبط با این آزمایش را برای شما شرح می‌دهیم.

  • تست تنفسی اوره (urea breath test)

اساس این روش واکنش‌ و فعالیت‌های آنزیم اوره از هلیکوباکتر است. در این روش اوره نشاندار شده به صورت کپسول یا قرص خوراکی به بیمار خورانده می‌شود.

کربن‌های نشاندار شده اوره از طریق غشا مخاط وارد جریان خون و همراه با چرخه گردش خون وارد شش می‌شوند و در نهایت وارد حجم بازدم می‌گردند.

در این آزمایش هدف اصلی جمع‌ آوری کربن‌های نشاندار شده (به صورت کربن دی اکسید) است.

وجود کربن نشاندار در هوای بازدمی نشانه وجود عفونت هلیکوباکتر در معده است.

حساسیت و ویژگی این تست حدود ۹۵ درصد تخمین زده شده است.

حداقل بعد از گذشت یه ماه و بعد از اتمام‌ دوره درمان باید این آزمایش دوباره تکرار شود.

آزمایش هلیکوباکتر

  • تست تعیین آنتی‌ژن هلیکوباکتر پیلوری با روش PCR

این روش که روش بسیار گران‌تری نسبت به باقی روش‌ها محسوب می‌شود، برای پیگیری و درمان بسیار قابل اعتماد است.

حساسیت و‌ ویژگی این تست مدفوعی حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درصد تخمین زده شده است.

همچنین این تست باید ۸ هفته پس از اتمام دوره درمان دوباره مورد استفاده قرار گیرد. 

 

شرایط تاثیرگذار بر نتیجه آزمایش H pylori Ag in stool

  • اگر بیماری دارید که باعث آبکی شدن مدفوع و اسهال شده است، نمی‌توانید این آزمایش را انجام دهید.
  • مخلوط شدن ادرار با مدفوع باعث منفی شدن کاذب نتیجه آزمایش می‌شود.
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیک، بیسموت و مهارکننده‌های پمپ‌های پروتون باعث بدست آمدن نتیجه کاذب منفی می‌شود.
  • اگر برای انجام این آزمایش ضرورت دارید، مصرف این داروها را قطع کنید و پس از گذشت دو هفته تست دهید.

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

علائم عفونت هلیکوباکتر پیلوری چیست؟ 

هنگامی که فرد به عفونت هلیکوباکتر پیلوری مبتلا می‌شود، امکان دارد علائم زیر را نشان دهد:

  • درد یا سوزش در شکم
  • درد شکم که وقتی معده خالی است خیلی تشدید پیدا می‌کند
  • حالت تهوع
  • از دست دادن اشتها
  • آروغ زدن مکرر
  • نفخ شکم
  • لاغری ناخواسته

آزمایش هلیکوباکتر

 

آزمایش هلیکوباکتر پیلوری در منزل با هومکا

شما می‌توانید آزمایشات مرتبط با بیماری هلیکوباکتر یا دیگر تست‌های آزمایشگاهی را بدون مراجعه به آزمایشگاه انجام دهید. هومکا با ارائه خدمت آزمایش در منزل این فرصت را برای کاربران خود آماده کرده است. کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید تا کارشناسان هومکا درمورد چگونگی رزرو نوبت و دریافت خدمات در منزل و محل کار راهنماییتان کنند.

برای ثبت رایگان آزمایش هلیکوباکتر پیلوری می‌توانید همین حالا بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید تا درخواست شما ثبت شود. بقیه کارها برعهده هومکا خواهد بود. پس از آن، کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت تا اطلاعات دقیقی در مورد چگونگی ارائه خدمت در اختیار شما قرار دهند. با قبول شرایط می‌توانید درخواست خود را به صورت نهایی ثبت کنید. پس از آن کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان به منزل یا محل کار شما مراجعه خواهند کرد.

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا برای آزمایش H pylori Ab lgA باید ناشتا باشم؟
خیر. این آزمایش به ناشتایی نیاز ندارد.
نتیجه آزمایش آزمایش H pylori Ab lgA به چه صورت اعلام می‌شود؟
نتیجه این تست به صورت مثبت و منفی گزارش می‌شود.
آیا می‌توانم در روزهای تعطیل از خدمات هومکا استفاده کنم؟
بله. هومکا این فرصت را برای کاربران خود مهیا کرده است.
آیا خدمات هومکا فقط به ساکنین تهران ارائه می‌شود؟
خیر. ساکنین سراسر استان تهران، کرج و حومه و مشهد می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده نمایند.
آیا خدمات هومکا محدود به خدمات آزمایشگاهی است؟
خیر. خدمات این مجموعه شامل خدمت درمانی، مراقبتی و آزمایشگاهی درمنزل است.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L