آزمایشات آنزیمی خون
خانه
مقالات
آزمایشات آنزیمی خون

آزمایشات آنزیمی خون

آخرین تاریخ به روز رسانی: 1403/01/07
آزمایشات آنزیمی خون همراه با تفسیر آن‌ها
آزمایشات آنزیمی خون شامل چندین فاکتور مختلف هستند. برخی از آنها به بررسی عملکرد قلب می‌پردازند و برخی دیگردر ارزیابی عملکرد عضلات اسکلتی، مغز و ریه کاربرد دارند. آنزیم‌ها پروتئین‌هایی هستند که نقش مهمی در واکنش‌های شیمیایی بدن ایفاء می‌کنند. در این مقاله هومکا به بررسی آنزیم‌های قلبی، ریوی، مغزی و عضلات اسکلتی پرداخته است.

آزمایشات آنزیمی خون تنها محدود به یک تست نمی‌شود. آنزیم‌ها در عملکرد بسیاری از ارگان‌های حیاتی بدن مانند قلب، مغز، کبد، ریه و ... نقش دارند. آنها در بالا بردن سرعت واکنش‌های شیمیایی در بدن نقش دارند. برای مثال سطح آنزیم‌های قلبی با بروز ناراحتی و حملات قلبی افزایش می‌یابند. پزشکان با اندازه‌گیری سطح آن می‌توانند وضعیت بیمار را ارزیابی نمایند. آنزیم CPK-1، فاکتوری است که متخصصان عملکرد ریه و مغز با استفاده از نتایج آن بررسی خواهند کرد. آنزیم CPK-3، آنزیمی است که اطلاعات مهمی از عملکرد عضلات در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. در این مقاله با هومکا همراه شوید تا در مورد آزمایشات آنزیمی بیشتر بدانید. 

مجموعه هومکا برای ارائه خدمات آزمایش در منزل آماده است. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

 

منظور از آزمایشات آنزیمی چیست؟

آنزیم‌ها ساختارهای پیچیده و تخصصی از پروتئین‌ها هستند که به انجام شدن واکنش‌های شیمیایی و سوخت و ساز در بدن کمک می‌کنند. برای مثال این آنزیم‌ها می‌توانند ترکیبات موجود در مواد غذایی را تجزیه کرده تا بدن بتواند به طور موثری از آن‌ها استفاده نماید و یا قادرند در بافت کبد واکنش‌های متابولیسمی مختلف را هدایت کنند. هر اندامی آنزیم‌های مخصوص به خود را دارد. البته برخی آنزیم‌ها در تمام بافت‌های بدن مشترک هستند و برخی مختص یک اندام خاص هستند.

از آنزیم‌های اختصاصی بافت‌ها برای ارزیابی عملکرد آن اندام استفاده می‌شود. برای مثال آنزیم‌های اختصاصی قلب برای بررسی چگونگی عملکرد و میزان سلامت قلب مورد استفاده قرار می گیرند. افزایش غیرطبیعی مقدار یک آنزیم بافتی در خون می‌تواند نشانه بروز یک اختلال و یا آسیب در اندام مورد نظر باشد. از این‌رو، سنجش آنزیم‌های خونی به عنوان یک روش کاربردی برای تشخیص طیف گسترده‌ای از بیماری ها کاربرد دارد. در آزمایش‌های خونی یک نمونه خون از ساعد بیمار دریافت شده تا جهت ارزیابی و اندازه گیری آنزیم‌ها به بخش آزمایشگاهی ارسال گردد. جواب آزمایش پزشک را یاری می‌کند تا اندام آسیب دیده را شناسایی کرده و اقدامات تشخیصی دقیق‌تر و متعاقبا روند درمانی متناسب آغاز شود.

آزمایشات آنزیمی خون

 

آزمایشات ایزو آنزیم CPK شامل چه مواردی است؟ 

در این آزمایش مقدار آنزیم‌های CPK-1، CPK-2 و CPK-3 در خون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هر کدام از این آنزیم‌ها مربوط به یک اندام خاص بوده و پزشکان از این طریق می‌توانند بیماری‌ها و اختلالات رخ داده در اندام مورد نظر را تشخیص دهند.

برای استفاده از خدمات آزمایشگاه در منزل هومکا کافی است بر روی دکمه زیر کلیک کنید. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

آزمایش آنزیمی ارزیابی عملکرد مغز و ریه چیست؟ 

در این آزمایش برای بررسی عملکرد مغز و ریه‌ها آنزیم CPK-1 در خون اندازه گیری می‌شود. این آنزیم عمدتا در بافت مغز و ریه‌ وجود دارد و مقادیر طبیعی آن در خون بسیار اندک است. بنابراین افزایش غیر طبیعی آن در خون بیانگر وجود یک التهاب یا بیماری در اندام‌های مورد نظر است. افزایش غیر عادی این آنزیم می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • اختلال سلول‌های عصبی، تومورهای مغزی
  • جراحت مغز، سکته، خونریزی مغزی
  • عفونت ریوی، التهاب حاد و مزمن ریه
  • تشنج

آزمایشات آنزیمی خون

 

تفسیر آزمایش CPK-1 چگونه است؟ 

مقدار طبیعی این آنزیم در جواب آزمایش CPK برای مردان ۳۰۸-۳۹ U/L و برای زنان۱۹۲-۲۶ U/L است. مقدار بیشتر از این محدوده نشان دهنده آسیب مغزی و یا التهاب ریه است.

تفسیر آزمایش

 

آزمایش آنزیمی ارزیابی عملکرد قلب

در این آزمایش برای بررسی عملکرد قلب آنزیم CPK-2 در خون اندازه گیری می‌شود. آنزیم CPK-2 عمدتا در ماهیچه قلبی دیده می‌شود و در موارد زیر مقدار آن افزایش می‌یابد:

  • پس از جراحی قلب به‌ویژه عمل قلب باز
  • التهاب ماهیچه قلبی
  • آسیب و ترومای قلبی
  • آسیب قلبی ناشی از برق گرفتگی

برای انجام انواع آزمایش خون در منزل می‌توانید با هومکا تماس بگیرید. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تفسیر آزمایش CPK-2 و رنج نرمال آن 

 مقدار طبیعی این آنزیم در جواب آزمایش CPK برای مردان ۳۰۸- ۳۹ U/L و برای زنان ۱۹۲-۲۶ U/L است. مقدار بیشتر از این محدوده نشان دهنده آسیب به ماهیچه قلب است.

آزمایش CPK-2 در موارد اورژانسی

 این آزمایش معمولا در حالت اورژانسی هنگامی که بیمار علائم مربوط به حمله قلبی دارد انجام می‌شود. پزشک این آزمایش را به دلایل زیر درخواست می‌کند:

  • کمک به تشخیص حمله قلبی
  •  یافتن علت درد قفسه سینه
  • پی بردن به میزان آسیب دیدگی عضله قلب

آزمایشات آنزیمی خون

 

آزمایش آنزیمی ارزیابی عملکرد عضلات اسکلتی

پزشکان از آزمایش CPK-3 برای ارزیابی سلامت عضلات و پی بردن به میزان مستعد بودن افراد به دیستروفی عضلانی نیز بهره می‌گیرند. در دیستروفی عضلانی، عضلات بدن به مرور زمان تحلیل رفته و توانایی و عملکرد خود را از دست می‌دهند. تست CPK-3 قادر است طیف وسیعی از بیماری‌های عضلانی را شناسایی کند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • درماتومیوزیت، یک بیماری التهابی است که پوست و ماهیچه های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • پلی میوزیت، یک بیماری التهابی بوده و سبب ضعف عضلانی می‌شود.
  • اختلال هیپرترمی بدخیم، یک بیماری ارثی است که سبب ایجاد اسپاسم‌های عضلانی می‌شود.
  • آسیب‌ها و جراحت‌هایی که سبب تخریب عضله می‌شوند نظیر کشیدگی ماهیچه‌ها، عوارض جانبی داروها و یا تروما.

 

تفسیر آزمایش CPK-3

مقدار طبیعی این آنزیم در جواب آزمایش CPK برای مردان ۳۰۸-۳۹ U/L و برای زنان ۱۹۲-۲۶ U/L است. مقدار بیشتر از این محدوده نشان دهنده بیماری‌های عضلانی و یا کشیدگی و پارگی عضلات است.

آزمایشات آنزیمی خون

 

آزمایشات آنزیمی مربوط به سلامت کبد

برای ارزیابی عملکرد کبد چندین آنزیم مختص کبد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آنزیم‌ها به پزشکان کمک می‌کنند که تشخیص دهند که آسیب‌های وارد شده به کبد در سلول‌های پارانشیم رخ داده است یا در سلول‌های صفراوی. مهمترین آنزیم‌های کبدی که در آزمایشات آنزیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل آلانین آمینو ترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینو ترانسفراز (AST) است. آنزیم ALT به صورت اختصاصی متعلق به بافت کبد است در حالیکه آنزیم AST علاوه بر کبد در ماهیچه قلبی، عضلات اسکلتی، کلیه و مغز نیز تولید می‌شود.

بالا رفتن مقادیر آنزیم‌های کبدی می‌تواند ناشی از التهاب خود ایمن، عفونت ویروسی و یا تروما باشد. شایع‌ترین علت بالا رفتن آنزیم‌های کبدی به شرح زیر است:

  • استفاده از داروهای کاهنده کلسترول خون (استاتین‌ها)
  • استفاده از داروی استامینوفن
  • مصرف مشروبات الکلی
  • بیماری‌های کبدی نظیر هپاتیت، کبد چرب، سرطان کبد، سیروز کبدی
  • چاقی
  • برخی بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سلیاک
  • بیماری‌های ویروسی کبد نظیر هپاتیت A، هپاتیت B، هپاتیت C و هپاتیت E
  • بیماری مونونوکلئوز عفونی و ویروس EBV
  • بیماری‌های التهابی همچون درماتومیوزیت، پانکراتیت و التهاب کیسه صفرا
  •  ایسکمی و یا آسیب کبدی ناشی از عدم اکسیژن رسانی به بافت کبد
  • بیماری هموکروماتوز، که در آن مقادیر زیادی آهن در کبد رسوب می‌کند.
  • کم کاری تیروئید
  •  بیماری ویلسون که در آن مقادیر بالایی از عنصر مس در بدن ذخیره می‌شود.
  •  تروما و آسیب فیزیکی به کبد

آزمایشات آنزیمی خون

 

تفسیر آزمایش ALT و AST

 محدوده نرمال آزمایش ALT برای مردان  29-33 IU/L و برای زنان 19-25 IU/L است. مقدار نرمال آزمایش AST برای برای مردان ۱۰-۴۰ IU/L است در حالیکه برای زنان۳۲-۹ IU/L است.

تفسیر آزمایش

 

آزمایش تروپونین (cTN) چیست؟

در تست تروپونین مقدار آنزیم تروپونین در خون اندازه گیری می‌شود. این آنزیم پروتئینی به صورت اختصاصی در بافت قلب وجود دارد و در حالت نرمال در خون دیده نمی‌شود. زمانی که آسیبی به ماهیچه قلبی وارد شود مقادیر زیادی از تروپونین وارد جریان خون می‌شود. هر چه آسیب به قلب بیشتر باشد مقدار تروپونین در خون روند افزایشی به خود می‌گیرد. این آزمایش نسبت به آزمایش CPK برای شناسایی بیماری‌های قلبی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد چراکه نتیجه آزمایش اختصاصی‌تر بوده و نسبت به سایر آزمایشات نتایج دقیق‌تری را ارائه می‌دهد.

آزمایشات آنزیمی خون

 

چه زمانی آزمایش تروپونین درخواست می‌شود؟

از این آزمایش غالبا برای تشخیص حمله قلبی استفاده می‌شود. البته در برخی موارد برای پایش آنژین قلبی نیز کاربرد دارد. در آنژین قلبی جریان خون به قلب کاهش یافته و درد قفسه سینه از علائم آن است. این عارضه قلبی در برخی موارد سبب سکته قلبی می‌شود. همچنین از آزمایش تروپونین برای ارزیابی گستردگی آسیب قلبی پس از حمله قلبی استفاده می‌شود. این تست 2 یا 3 بار طی 24 ساعت تکرار می‌شود تا نوسانات تروپونین بعد از حمله قلبی پایش گردد. در برخی موارد پزشکان با مشاهده علائم زیر در فرد آزمایش تروپونین را درخواست می‌کنند:

  • درد قفسه سینه
  • درد سایر اندام‌های بدن نظیر درد در بازوها، درد شانه‌ها و پشت، درد ناحیه فک
  • تنگی نفس، تهوع و استفراغ، خستگی و ورم بافتی

هومکا آماده ارائه خدمات آزمایش شبانه‌روزی در منزل است. 

تماس برای ثبت درخواست رایگان

 

تفسیر آزمایش تروپونین

 مقدار طبیعی این آنزیم در جواب آزمایش در حدود  ۰-۰/۰۴ ng/mL است.

آزمایشات آنزیمی خون

 

آزمایش خون در منزل با هومکا

آزمایشات آنزیمی خون، با استفاده از خدمت آزمایش در منزل هومکا به راحتی در محل مورد نظر شما انجام خواهد شد. برای ثبت سفارش کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا بر روی دکمه ثبت رایگان درخواست کلیک کنید. پس از آن کارشناسان هومکا، هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد. خدمات آزمایشگاهی و درمانی در منزل هومکا با قیمتی متعادل و کیفیتی مطلوب در اختیار شما قرار خواهد گرفت. تجربه خود از هومکا را با دیگران به اشتراک بگذارید. 

دکمه ثبت درخواست رایگان

دسترسی سریع

سوالات متداول

آیا می‌توان هزینه آزمایش در منزل هومکا را با بیمه پرداخت کرد؟
بله. آزمایش در منزل هومکا تحت بیمه‌های پایه و تکمیلی است.
منظور از خدمت آزمایش تحت نظارت پزشک هومکا چیست؟‌
اگر قصد انجام آزمایشی را داشته باشید، اما نسخه نداشته باشید؛ می‌توانید از این خدمت استفاده کنید.
آیا خدمات هومکا در روزهای تعطیل هم ارائه می‌شود؟
بله. هومکا در روزهای تعطیل نیز آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی است.
آیا خدمات هومکا محدود به شهر تهران است؟
خیر. ساکنین سراسر استان تهران، کرج و حومه و شهر مشهد می‌توانند از خدمات این مجموعه بهره ببرند.
آیا آزمایش در منزل هومکا بدون نسخه پزشک هم انجام می‌شود؟
بله. آزمایش در منزل هومکا با درخواست شما نیز انجام خواهد شد.

پرسش و پاسخ با پزشک

Loading...
Loading...
دوست دارید درباره فاکتور CBC بیشتر بدانید؟
برای دریافت فایل راهنما، کافیست اطلاعات زیر را وارد نمایید.
request
دانلود فایل
interpretation-icon

تفسیر رایگان CRP

mg/L